Poštnina plačana v gotovini. XLV. tečaj.______7-8 zvezek. Časopis za naše verno ljudstvo zlasti za ude tretjega reda. S privoljenjem cerkvenih in redovnih oblasti izdaja TRETJI RK D. V Ljubljani 1928. Tiskarna J. Blasnika nasled. v Ljubljani. Vsebina 7.-8. zvezka. Stran Stran Sedma stoletnica razglašenja sv. Spomini iz misijonskega življenja . 114 Frančiška za svetnika 97 Iz pisma p. Baptista s Kitajskega 120 Mali oficij BI. D. M 99 Pregled zgbdovne frančiškanov med Življenje in delovanje sv. Janeza Slovenci 123 Krstnika Mariju Vijaneja . . . . 100 Razgled po serafinsketn svetu ; . 126 Arketična, šola ali vadnica popol- Dopisi *. . . 126 nosti . . . . . . . . . 106 Priporočila v molitev 127 Redovge službe tretjerednikov . , 110 Zahvala za uslišano molitev . . , 128 „Cvetje izhaja v začetku vsakega drugega meseca. Naročnina znaša letno: v Jugoslaviji 10 Din, v Italiji 5 lir, v Nemški Avstriji 2 šilinga, v Ameriki 40 centov. Naslov za naročila: „CVETJE“, frančiškanski samostan v Ljubljani. Vsem gg in pp. voditeljem tretjega reda na znanje. Kaker smo v tem zvezku sporočili, obhajamo 16. julija t. L sedmo stoletnico, odkar je bil sv. o. Fračišek za svetnika razglašen. Kako naj ta dan proslavimo, da nam bo kaj koristil? Prejšnja leta smo se voditelji večkrat zbrali k skupnemu zborovanju in se posvetovali ter določevali, kar je bilo za uspešno vodstvo tretjega reda koristno in potrebno. Zadnja leta so bila ta zborovanja omejena na posamezna okrožja, dolgo se pa že nismo zbrali k skupnemu posvetovanju vseh voditeljev. In vender bi bilo dobro, da bi se zopet enkrat sešli. Letos je za to ravno prilika — ne le radi vožnje, ampak tudi zato, ker so počitnice, prvi delavni dan v tednu, ko so gospodje še najbolj prosti in se obhaja slovesnost, pri kateri bi tudi voditelji zelo primerno počastili sv. Frančiška v njegovi cerkvi na dan obletnice. Zato povabimo vse voditelje tretjega reda iz cele Slovenije za dan 16. julija na skupni sestanek voditeljev, ne le naših patrov, ampak tudi vse gospode voditelje iz mest in s kmetov. Zborovanje in vse slovesnosti bodo ta dan v novi Frančiškovi cerkvi v Šiški. Za gospode in patre voditelje velja sledeče: Ob 8. uri bo sv. maša za vse pokojne gg. in pp. voditelje Slovenije, na to zborovanje vseh g. in p. voditeljev v zakristiji. Prosimo pa, naj se za obed priglasijo vsi; priglašeni bodo vsi bratovsko sprejeti, na nepriglašene se ne bomo mogli ozirati. Za priglašenje velja dopisnica; pošljite jo tako, da jo dobimo vsaj dva dni preje, da vse potrebno uredimo. Naslov: Vodstvo tretjega reda v Frančiškanskem samostanu v Ljubljani. Ker imajo nekateri gospodje gotovo še druga opravila v mestu, naj tako vre-dijo, da bodo po pisarnah opravili do polu 10. ure, potem pa naj pridejo v Šiško v zakristijo. Priti morete ali peš do stare cerkve, tam krenite na desno v ulico sv. Jerneja, po kateri napravite kakih dvesto korakov, se obrnete na levo in greste po Verovškovi ulici preko dvorišča in Gasilske ulice kar naravnost; če pa greste z avtobusom, ki pelje od Figovca vsako uro proti Šentvidu, se peljite do Gasilske ulice (malo višje od podružnice), tam zavijete peš na desno in greste ali v prvo ali v tretjo ulico na levo ali pa za prvo hišo na levo po samostanskem travniku in fcridete naravnost k cerkvi. Ob polu enajstih bomo na kratko ponovili, kar smo prej razpravljali in drugo nadaljevali. Ob polu ene skupni obed, po obedu adoratio Ssmi v cerkvi, ogled cerkvene konstrukcije, ob 3. nadaljno zborovanje v zakristiji do 4 ure. Dan je dolg, vlaki vozijo po peti uri nazaj na vse strani; upamo, da bodo gospodje mogli vse opraviti in priti Sedma stoletnica razglašenja sv.- Frančiška za svetnika. ne 16. julija bo sedemsto let, odkar je bil naš sv. o. Frančišek za svetnika razglašen. Naj se na kratko spomnimo tega slavji^« nostnega dogodka. Iz Frančiškovega življenja je gotovo večini naših bravcev znano, da ga je v življenju in njegovem delu, zlasti pri ustanovitvah treh redov, posebno podpiral kardinal Ugolin. Ta je bil njegov poseben prijatelj in svetovavec, ki je bil 85 let star izvoljen za papeža ter se je ko papež imenoval Gregor IX. Ker je Frančiška dobro poznal, ž njim mnogo občeval in je bil prepričan o njegovi svetosti, katero so potrjevali mnogi čudeži, je sklenil Frančiška slovesno za svetnika razglasiti. Toda moder in previden, kaker je bil, je postopal pri tem zelo resno in strogo. Določil je zbor kardinalov, ki naj preiščejo Frančiškovo življenje in čudeže. Sv. Bonaventura piše, da je namenoma izbral mej njimi tiste, ki so bili stvari manj naklonjeni. Ker je spomladi 1. 1228. v Rimu izbruhnil neki upor, se je papež sč svojim dvorom umeknil v Umbrijo, kjer je bil v Spoletu, Asizu in se ustavil v Perudži, kjer je zbor kardinalov svoje preiskavanje nadaljeval. Imeli so zapisanih in strogo preiskanih že 40 čudežev, ki so se po Frančiškovi smrti zgodili. Rekli so sv. Očetu: „Vsi ti čudeži so popolnoma dognani; — če razglasiš Frančiška za svetnika, smo gotovi, da se nisi zmotil.*1 Papež je določil 16. julij za to slovesnost in odredil, da se bo vršila v Asizu, v cerkvi sv. Jurija prav na Frančiškovem grobu. Dne 15. julija 1228, poltretji mesec manj ko dve leti po Frančiškovi smrti, je šel papež Gregor IX. sč svojim dvorom iz Perudže v Asiz, da bo naslednji dan asiškega ubožca, svojega najbolj zvestega in svetega prijatelja, razglasil slovesno za svetnika. Kako se je radoval Asiz, kolika radost je napolnjevala Asižane, to ni mogoče popisati. Tomaž Čelan, ki je živel v Frančiškovem času, pravi, da so sprejeli papeža z ogromnim navdušenjem in da je bilo mestno obzidje pre- tesno, da bi bilo moglo sprejeti vse množice naroda, plemiče, viteze, duhovnike, redovnike, ki so prihiteli na te slavnosti. Dan 16. julija je bil za Asiz, njega prebivavce, zlasti pa za sinove in hčere očeta Frančiška, kateremu je sv. Cerkev dala častno mesto na altarju, gotovo dan, „katerega je Gospod naredil.** P. Fakineti ga sledeč Čelanu tako popisuje: „Po goreči molitvi se vsede Gregor na papeški tron in pridiga sam narodu, koprnečemu in navdušenemu od veselja in jim govori o čednostih Frančiškovih, tako da so bili vsi globoko ginjeni. Začel je z besedami sv. pisma: „Kaker sveti zgodnja danica sredi megle in kaker polna luna v svojih dneh in kaker sonce opoldne, tako se je on blesketal v Cerkvi božji** (Sir. 50, 6—7). V prvem delu je hvalil dobrega Boga, ki je dal sv. Cerkvi svetnike, da ji dajejo čast, jo poveličujejo in podpirajo. Častitljivi starček je govoril o tem mirno in odločno; ko je pa' v drugem delu začel govoriti o Frančiškovih čednostih in svetosti, se mu je glas tresel; preveč spominov se je vrstilo v mislih na Frančiška — ginjenje ga premaga in umolkne, jok prevladuje in more govoriti le v presledkih. — Dvigne se kardinal Konti, bere čudeže — pa se oglašajo izmej množice ta tu, drugi tam: „Res je, res je! Meni se je to zgodilo. Jaz sem tisti, ki ga je Fr. ozdravil!** Vsaki trenutek je bil dnig prizor veselja, joka zahvale. Za tem vstane kardinal Kapoč, ki je Frančiška tudi osebno poznal in je njegove zasluge čislal in pravi mej drugim, naj se za svetnika razglasi on, katerega je Bog za svetnika postavil v nebesih. Na to se pa vzdigne sam sv. Oče, povzdigne oči proti nebu, dvigne roki navzgor in govori jasno in slovesno: „V hvalo in slavo vsemogočnega Boga, Očeta, Sina in Sv. Duha, slavne device Marije in bi. apostolov Petra in Pavla, in v čast sv. rimski Cerkvi hočemo po nasvetu naših bratov in drugih prelatov počastiti na zemlji preblaženega očeta Frančiška, katerega je Bog že počastil v nebesih in določimo, naj se vpiše v zapisnik svetih; njegov praznik naj se obhaja na dan obletnice smrti.** Takoj na to so kardinali zapeli zahvalno pesem. Mej tem stopi sv. Oče k Frančiškovem grobu, poklekne in spoštljivo poljubi skalo, ki je pokrivala svete ostanke novega svetnika, ter dolgo moli. Drugi dan je šel papež na zapadno stran mesta in je določil, kje naj se Frančišku zida nova cerkev ter postavi vogelni kamen. Ko se je vrnil v Perudžo, je napisal pismo in naroči škofom, naj širijo češčenje svetnika, naslednje leto pa izda drugo pismo 21. febr. 1229 in je razpošlje vsem nadškofom, škofom, opatom, prelatom in drugim cerkvenim predstojnikom in naroča, naj časte in prosijo sv. Frančiška verni celega sveta. Mali oficij BI. D. M. Večernice (dalje). (?hW na^ Razlagi »malega oficija" smo prišli do Marijinega hvalo-speva, ki se latinsko imenuje „magnifikat“, slovensko pa Mari-Cvljina pesem pri obiskanju tete Elizabete, ki se začenja z bese- ---* dami: »Moja duša poveličuje Gospoda'*. Odprite mali oficij pri večernicah str. 64* in pojdimo v tej pesmi od vrste do vrste ter premislimo pomen vsakatere. »Moja duša poveličuje Gospoda". — Ko Elizabeta pozdravi: »Blagoslovljena ti mej ženami in blagoslovljen sad tvojega telesa," odklanja Marija vso hvalo od sebe in jo daje Bogu, nas pa uči, naj se vsaka stvar hvali v Bogu. Ne ozira se na prejete darove, ampak na darovavca. »In moj duh se veseli v Bogu mojem Zveličarju" — Marija tu prvič izgovori ime Jezus, ki pomeni Zveličar v tistem jeziku, v katerem je govorila. »Ozrl se je na nizkost svoje dekle". — S temi besedami se razglasi za nevredno vseh milosti in povikšanja, ker je le milost Boga, da jo je izbral za svojo mater. — »Glej blagrovali me bodo odslej vsi narodi." Marija govori tu ko prerokinja in se s tem ne povišuje, ampak priznava le resnico. In resnico priznavati ni proti ponižnosti. Ponižnost obstoji ravno v tem, da priznamo, da smo sami v sebi in po svojih močeh prazen nič in da sami nič ne premoremo, in da ne moremo dovolj visoko ceniti in prehvaliti tisto, kar Bog po nas dela. Če se ozremo v zgodovino Marijinega češčenja, lehko spoznamo, da so se te Marijine preroške besede do cela vresničile. Marijo blagrujejo z molitvami v toliki meri, da nihče ne more prešteti koliko zdravamarij, češčenakraljic, spomnise, malih oficijev, rožnih vencev, litanij itd. so ljudje v teku stoletji že izmolili Mariji na čast, ali koliko devet-dnevnic, romanj, obljub, sv. maš je bilo opravljenih, koliko kapelic, cerkev že sezidanih, koliko knjig že spisanih, koliko podob slikanih, kipov izklesanih, izrezanih, vlitih? Itd. itd. »Velike reči mi je storil On, ki je mogočen in je sveto njegovo ime." — Vse, kar je Bog na nji storil in ji dodelil imenuje z eno besedo: »velike reči", ter povdarja dve lastnosti Boga: mogočnost in svetost; v naslednji vrsti pa omenja še usmiljenje, ter s tem pove, kako in zakaj jo je za svojo mater izbral. Bogu ni nemogoča nobena stvar, zato ji je mogel storiti te velike reči; ker je pa neskončno svet, je moral uničiti greh, po svojem usmiljenju je pa tudi hotel človeka rešiti, zato je poslal Odrešenika. Naslednje vrste nas spominjajo na zgodovino izraljskega naroda, ki ga je Bog vladal z močjo in ljubeznijo: »Moč je skazal sč svojo roko" vsem narodom, zlasti paganom, ki so Izraeljce napadali in hoteli uničiti, Bog jih je pa vselej 'čudežno rešil. „Mogočne je vrgel s prestola": Lucifer, Faraon, Golijat, Savel, Ahab, Antijoh in drugi so v tem jasni zgledi. „Povišal je nizke." Zgledi: egipt. Jožef, Mozes, David, Mardohej. Lačne je z dobrotami napolnil." — Tu moramo misliti posebno tiste, ki so lačni in žejni pravice, t. j. ki hrepenijo po pravici in resnici. Take je tudi Jezus blagroval. „In bogate je odpustil prazne" — To so tisti bogati, ki se udajajo prevzetnosti, domišljavosti, drznosti in navežejo srce samo na svet in se tako pogreznejo v zemeljsko, da ne čutijo več nobene potrebe po zveličanju in milosti. Ti bodo prišli prazni pred sodnika. Zadnji dve vrsti se obračate na včlovečenje božjega Sina. Bog je Izraela sprejel, t. j. se je za Izraeljce zavzel, da je Abrahamu in njegovim potomcem obljubil, kar se zdaj izpolnuje. Pripev povdarja vse glavne Marijine prednosti: ona je božja mati, obenem devica in kraljica sveta. Zato se smemo in moramo polni zaupanja nanjo obračati z molitvijo, ki na to sledi. Življenje in delovanje sv. Janeza Krstnika Marije Vijaneja. Dom božje previdnosti. n ■ ■■•;;; — i-a- .... \ Tretjerednikom v Sloveniji na znanje. Za proslavo sedme stoletnice Fračiškove kanonizacije ni kazalo vse skupaj klicati, posebno ker sedanja vlada ne daje za nobeno versko proslavo polovične vozne cene na železnici. Zato Vas prosimo, da obhajate ta spomin doma v svojih skupščinah kaker je za Vaše razmere primerno. Pri nas v Ljubljani bomo praznovali ta slavnostni spomin s tem, da bomo počastili sv. o. Frančška pri skupnem mesečnem shodu 15. julija, drugi dan 16. julija bomo pa imeli v novi cerkvi sv. Frančiška prvo tiho sv. mašo ob polu petih zjutraj, ob 5. uri pridigo, na to sv. mašo pred izpostavljenim Najsvetejšim; po pridigi bo papežev blagoslov za vse pričujoče tretjerednike. Drugo, kar velja za gg. voditelje smo zgoraj povedali; pripomnimo pa, da se ob 8. uri sv. maše vdeležijo lahko vsi, ki zjutraj ne bi mogli priti. Pred to sv. mašo bo vesoljna odveza za vse tretjerednike, domače in vnanje. Zdaj imamo pa še nekaj važnega. — Omenili smo že dvakrat v Cvetju, da nameravamo zgraditi ..Frančiškov doin“ za stanovanje naših starejših in onemoglih tretje-rednic prav v bližini Frančiškove cterkve. Ta dom bo v prvi vrsti za ljubljansko skupščino in njena lastnina, bodo pa mogli notri dobiti stanovanje tudi udje drugih skupščin, če bodo kaj več prispevali in koliker bo prostor dopuščal. Sljšali smo pa razne ugovore: večina bi radi imeli ..Frančiškov dom“, pa blizu naše cerkve sredi mesta. Ta čas ste zamudili; oznanjeno je bilo pred kakimi 10 leti, da je prilika dobiti hišo in vrt, pa so se za to le nekateri zavzeli, večina je gledala od strani, eden je celo naravnost nasprotoval — danes pa tarna večina, zakaj nismo takrat kupili. Mi smo sedaj mnenja in večina soglaša, da mora stati »Frančiškov dom“ v bližini cerkve. Takega prostora pa sedaj ne dobite, razen v Šiški, kjer zemljišče že imamo. — Ce bo katera želela iti v mesto, ne bo težavno, ker bo v nekaterih letih vozila električna železnica in se že sedaj leliko pelje Iz Šiške do Dunajske ceste vsako uro se šentviškim avtom za 1 Din 50 par. Poleg tega je pa v okolici Frančiškove cerkve boljši zrak in večji mir, ko pa kjerkoli drugod v mestu, po vrhu pa še krasen razgled in zadostna postrežba v cerkvi. Ta del Ljubljane bo rastel in bo sčasoma eden najprijetniših mestnih okrajev. Radi nam očitajo, da tretji red premalo stori v socijalnem oziru, kar je v gotovem oziru tudi res, vsaj glede dela na zunaj. Naši tretjeredniki so povsod zraven: pri vsakem zidanju cerkve, društvenih domov, pri podpiranju misijonov, ubogih itd., le sami nase pozabijo. Zdaj se pa spomnite še sebe in svojih sosester, ki na stara leta ali v času onemoglosti nimajo kam iti, pa jih mečejo semintja. To zanje ni prijetno, kaj tacega niso zaslužile. Naša dolžnost je, da jim pomagamo. Veliko bote pomagale in izvršile izredno pomenljivo in zaslužljivo delo, če prispevate za zidanje »Frančiškovega doma“. Čim več in čim hitreje bote darovale, tem bolj izdatno bote pomagale. Naj ne bo v Sloveniji nobenega tretjerednika, ki ne bi pomagal po svojih močehl — Prekmurcem in njihovim sosedom pa priporočamo, naj v isti namen darujejo za »Dom sv. Frančiška" v Črensovcih. Temu zvezku smo priložili položnice za pošljanje darov za »Frančškov dom“. Za darove izrekamo že naprej; Bog plačaj! Dobrotnikov se bomo posebej Ispominjali pri tretjerednih sv. mašah, ki jih je okoli 10 na mesec in pri shodih. O '■..... ■-----------■■■■■■ 1 1 ==ti - Za cerkev sv. Frančiška v Šiški (v dinarjih): Rožanc Roza nabrala 300, Prijatelj Fr. 50, Berard J. 20, za altar Male sv. T. 15, iz Aleksandrije p. Adolf 900, g. Jos. Pollak 400, iz Nazareta 220, po 100 M. D. iz Celja in štirje N., M. Trampuš 20, dva neimenovana gg. po 1Q0P, tretji red v Novem mestu 1000, ljubljanski tretje-redniki za kip „Glejte človek"! 1500, Za frančiškanske misijone: iz Nazarja 605.30, 100 (za afrikanske), iz Nove Štifte 67, iz Kamnika 20, usmili, sestre 20, Luc. Gerkman 12.50; dekliška meščanska šola v Mekinjah 100, detinstvo 100; Petkovšek Iv. iz Idrije 5 lir. Za ..Frančiškov dom“: Slivšek Minka 50, M. Elza 500, tretjeredniki v Šiški 343, neimenovane ljublj. tretjerednice 270. A. R. 1800. — Bog povrni! Tretjeredne vaje za julij in avgust. Ljubljana: m. shod: 15. julija in 19. avg. ob polu petih pop., za zadržane (in vse tretjerednike); 16. julija ob 5. zj. v cerkvi sv. Fr. v Šiški, 20. avg. ob 5. zj. v dvorani. — Poduk za n o v i n c e ; 22. jul. in 26. avg. ob 4. pop. — O d borne seje: za moške na dan shodov ob 10. dop., za ženske: oba meseca po shodu. — Novo-mesto: m. shod tretjo nedeljo v mesecu, po shodu poduk za novince. — Maribor: m. s h o d 22. julija in 15. avgusta. — Skupni molitvi za naš narod so se pridružile skupščine: Št. Janž na Dravskem polju (vsako prvo nedeljo pol ure), Rožek (pri vsakem shodu 5 očenašev). Rimsko serafinski koledar za 1.1928. julij avgust 1 N 5. po bink. Presv. Kri G. n. J K. > g Sv. Pet. v ver. Sv. Makabej. 2 P VO Marijino obiskanje. 2 Č fft Porcijunkula. Sv. Alf. c. uč. 3 T Čin. Sv. Leon II. pap. 3j P Čm. Najd. trupla sv. Štef. 4 S Čm. BI. Rajmund Lulj. m. 3. r. 4! S PO. Sv. Dominik. 5 Č Sv. Ciril in Metod, ap. Slov. 5 N 110. no bink. Mar. Snežnica. 6 P Osmina sv. ap. Pet. in Pavla. 6 P Spremenenje Kr. 7 S Mit. in sv. m. o. M. B. 7 T PO. Bi. Agat. in Kas. Sv. Kaj. Dont. 8 N PO 6. po bink. Sv. Eliz. Port. 3. r. 8 S Cm. Sv. Cirijak in tov. m. 9 P PO. Sv. Nik. in tov. gork. m. 1. r. 9 C BI. Jan, Vinc, 1. r. r. Sv. Rom. 10 T PO. Sv. Veronika 2. r. 10 P Sv. Lavrencij m. 11 S Čm Sv. Pij I. pap. 11 S Čm. Bi. Ludovika 2. r. 12 C Sv. Mohor in Fortunat m. 12 N VO. PO. 11. po bink. Sv. Klara 2. r. 13 P PO. Sv. Frančišek Solan 1. r. 13 P Sv. Jan. Vijane 3. r. 14 S PO. Sv. Bonaventura 1. r. c. uč. 14 T post. BI. Sanktes in Fr. 1. 3. r. 15 N 7. po bink. Presv. grob J. Kr. '5 VO. PO. Vnebovzetje D. M. 16 P Karm. M. B. Razgl. sv. Fr. 16 Č PO. Sv. Joahim. 17 T Čm. Sv. Aleš. 17 P PO. Sv. Rok 3. r. Sv. Hijacint. 18 § Sv. Kamil. 18 s PO. Bi. Pavla 2. r. Sv. Agapit. 19 Č Sv. Vinc. Pavl. 19 N PO. 12. po bink. Sv. Lud. šk. 1. r. 20 P Sv. Jeron. Em. Sv. Marj. d. m. 20 P Sv. Bernard op. 21 S PO. BI. Angelina Mrš. 3. r. 21 T Sv Ivana Fr. 22 N PO. 8. po bink. Sv. Lavr. B, 22 S V0.P0. Sedmero veselje D. M. 23 P Sv. Apolinar, Sv. Liborij. 23 Č Sv. Filip B. 24 T BI. Kunegunda 2. r. 24 p Sv. Jernej ap. 25 S Sv. Jakob ap. Sv. Krištof. 25 s VO.PO. Sv. Ludovik kr. 3. r. 26 C PO. Sv. Ana, mati D. M. 26 IN 13. po bink. 27 p P° BI. Mar. Mgdl. Martn. 2. r. 271 P Sv. Jož. Kalasancij. 28 s Cm. Sv. Nazarij, Celz, Vikt. Inoc. 28'T Sv. Avguštin c. uč. Hermes. 29 N 9. po bink. Sv. Marta, Fel. 29 S Obglavlj. sv. J. Kr. Sabina. 30 P Čm. BI. Simon, Pet. Arhang. 1. r. 30 č Sv. Roza Lim. 81 T Sv. Ignacij. 31 p Sv. Rajmund.