Stev. 14. VII. tečaj. List za šolo in dom, Izhaja 10. in 25. dan vsakega meseca, ter velja za celo leto 3 gld., za pol leta 1 gld. 60 kr. — Posamezne sto„!ii„ „„ „., XT„ -----*— J--.!— -------:..- >---oceno poslane knjige se naročnine, oznanila in od navadne vrste, če se enkrat natisne 15 kr. Vsebina. Kako in dri kateri priliki se ima deca o varstvu živali in rastlin poučiti? — A. M, Slomšek. — O rabi navorja. — Pospešujmo branje dobrih bukev med Slovenci. — Logika. — Dopisi. — Bazne stvari. — Spremembe. — Inserati. Kako in pri kateri priliki se ima deca o varstvu živali in rastlin poučiti? Vzvišen poklic, njegove prednosti pred vsemi druzimi bitji, um in srce njegovo veleva človeku, da mu bog ni dal v roko brezmejno gospodarstvo čez druga bitja, da bi gospodaril nad njimi se svojimi strastmi in slabimi nagoni, ampak posadil ga je na prestol pozemeljskega kraljestva, — da bi vladal umno, previdno, pravično, nesebično in da bi ne zlorabil svojih moči na kvar drugim bitjem. On dal mu je zmožnosti, presoditi, kaj je dobro, kaj zlo, podal mu je bistro oko telesa in duha in ga vpeljal, kakor nobeno drugo stvar v skrivnosti stvarjenja. Človek mu tedaj ne sme biti nehvaležen, ne sme svojih zmožnosti zanemarjati, ampak prizadevati se mora tem bolj umne naredbe stvarjenja spoznavati. Ako bi mislili, da to človek na vsak način doseže in da so mu pota, po katerih ima hoditi proti omenjenemu smotru že itak odprta, bi se varali. Ko liko ljudi živi nezavednih, enako ubogemu njemu podložnemu bitju, baš toliko pa jih zlorabi svojo moč in se v strasti se slabim srcem pregreši nad naravo in stvarjenjem po zlobnem ali pa nepremišljenem ravnanju. človeka tudi tu na pravo pot peljati, po kojej ima doseči cilj, proti pri-rodi previdno in pravično ravnati in na drugi strani to, kar mu priroda ponuja, prav uporabljati — je stvar odgoje. Ker pa našemu ljudstvu v dosego tega cilja pripomočki manjkajo, je poklicana šola ne le po važnosti, ampak tudi po zmožnosti, rešiti to imenitno nalogo. Povdarjati nam je vrsti, da nam v dosego smotra našega ne za- dostuje samo odgoja srca, in 'tudr ne samo odgoja uma, ampak vsestransko na-obraževanje vseh dušnih sil na podlagi moderno detovodskih, zorbeno presku-šanih pripomočkov, kojih ima šola največ na razpolaganje prvič v obče itak že v svoji organizaciji, drugič pa v svojih predmetih. O prvem splošnem sredstvu govoriti je odveč. Dobra, prav vrejena šola ima zasledovati dva cilja, formalnega in materijalnega: ima gojiti in posredovati H posamezne znanosti. Obe poti v dosego našega smotra ste važni in ne mogli bi se odločno izreči za prednost te ali one; po obeh potili imamo hoditi, ako hočemo deci vzbuditi čut do narave in upljivati na njeno srce, da postane sprejemljivo za plemenite vtise narave, in na otroka um, da ni slep za umne naredbe vesvoljnega sveta. Ce bodemo toraj odgovarjali prašanju, pri kateri priliki se ima deea o varstvu živali in rastlin poučiti, djali bodemo kratko, da ima šola takih priložnosti dovolj Odrekati je ne moremo nobenemu predmetu, kajti vsak je sredstvo izgoji; in kedar gojimo, smo itak na potu do našega cilja. Med predmeti ljudske šole služi nam v to veronauk. Pa kako se ima veronauk v ta namen učiti, je važneje, nego kaj se ima učiti. Suhoparno besedičenje, mlačno doeiranje in morilno (memoriranje), zapamtovanje bi pač ne vpljivalo odgojevaljno. Deca bi nikakor ne spoznala božjih naredb, ne vsadil bi se ji v srce oni sveti strah pred njimi, koji ne pusti človeku proti naravi nikdar grešiti. Beseda veronauka naj bode živa, naj vžge um in ogreje srce za Boga iu naravo, naj uči razmerje med človekom in mrtvimi stvarmi in posreduje ljubezen njegovo do narave. Seveda se to ne doseže z dogmatiko in visokoueenim tradiranjem, ampak s poukom o krščanskej nravnosti in s priprosto pa lepo besedo. Ali nam ni tu Izveličar naš najboljši izgled? Njegovi krasni primeri S9 priprosti, a vzeti so iz narave, in baš zato morda tako milonježno upljivajo na srce in čut. Našega mojstra pesnemati poskušajmo, dajmo deci evangelij v roke iu odprli bodemo dušo naravi. (Konec sledi.) —--- »t- Anton Martin Slomšek, pedagog, domo- in rodoljub slovenski. Spisal Franjo Jamšek. (Dalje.) 41. Kdor moliti ne zna, naj se na morje poda. 412. Kdor uavzdol ne zavera, les ne zapera, pa mut ne plačuje, ne pride daleč po svetu. 43. Kdor mi prihodnjo nedeljo vse to dobro zna, ga ne dam za sto centov zlata. 44. Kdor se k mizi siliti da, visoko glavo — trebuh pa prazen ima. 45. Kdor za drugimi preveč pozveduje, rad sam sebe pozabi. 46. Kdor jezik in pero prav pelja, tak mož kaj velja. 47. Kdor si prerajtati ne zna, ga lahko vsak cigan goljfa. 48. Kdor mlad drevje sadi, star sadja dobi. 49. Ki mesnice po svetu nosi, pregrehe za prijaznost prosi; — iz pan kelcev bodo plenice. 50. Kedar igra narbolj kaže, tistikrat se narraj slaže. 51. Kislo repo prodajati, vmes pa lagati in črez hude čase toževati (onemu, ki te obišče), ni po krščansko. Dober rad druge razveseljuje; le neprijazen (odljuden) se kisel dela, kakor bi ga grizlo. 52. Kjer se veliko žganja pije, tam je veliko boja in morije. 53. Kjer nobene postave ni, veljajo same pesti; tam se nikdar ne pomudi (potujoči rokodeleič). 54. Kjer stari delajo, mladi pa tobak kadijo; tam pogosto boben ropoče. 55. Kjer je med družino zastopnost v pravičnih rečeh; tam je veselje. 56. Kjer je veliko truša, je malo prida. 57. Kmetskemu človeku gosposka suknja tako stoji, kakor prasiei sedlo; oblačila na posodo jemati, pa se ž njimi bahati, je ravno, kakor bi se pura s pavovim perjem lišpala. Noša človeka, njegov s m e b, in njega h o j a pokaže, kaj velja. 58. Kmetu, ki preveč na planete gleda, se zgodi, kakor zvezdogledu, ki je grede tako dolgo v zvezde gledal, da je v jamo padel. 59. Katera (ženska) veliko z lučjo okoli krili, v kratkem pogorelka cvili in prosi vbogaime. 6'0 Konj pravi: „V breg (klanec) ne tiraj me — navzdol ne jezdi me — po ravnem goni me — v hlevu ne pozabi me." 61 Križevača ali križana krona velja 2 gld. 30 kr. 62. Lajše je vselej se nesreče varovati, kaker ubraniti. 63. Le po malem se v tintnik pomoči, da se ne zaliva in na popir pi-sarske svinje ne napravljajo; kajti take prašiče se ne dajo prodati. 64. Ljudje, ki cerkev in šole opuščajo, izveličanske nauke zamudijo, se poživinijo; živine pa Bog v nebesa ne vzame 65. Ljubo je doma, kdor ga ima; pa ga moramo tudi varovati, ne več zapraviti, kakor pripravimo. 66 Mladi ljudje radi zvečer norijo, zjutraj pa dolgo ležijo, kar pogosto duši in truplu škoduje. 67. Le hudobnega človeka se je bati. 68. Mladi kmetje radi konje redijo in na cesto hitijo; pa veliko jih svojo domačijo zavozi. 69. Mladenčem je nauka narbolj potreba......— Oj, joj! moški imajo dohre glave — pa trde buče. 70. Na dobri volji se človek narlaže spozna in proda, pa večidel v svojo zgubo. 71. Naj si ravno beseda ni konj, je pa kamen, ki ga težko odvališ. Lahko se vrže, pa težko pobere, še težej rana ozdravi, ki jo bližnjemu z jedno besedo narediš. 72. Na strehi je 100 vrabeljnov; ako jednega ustrelim, koliko jih še na strehi ostane? 73. Narlepša božja pot je tisii kraj, kjer se kaj lepega naučiš in zvesto Bogu služiš. 74. Ne strašite drugih za kratek čas; strah je zdravju strup, in marsikateri noroglavec je svoje strašenje drago plačal. 75. Ne pravi, kar znaš, ampak pokaži. 76. Pamet je boljša ko žamet. 77. Ni še dosti skušano to napravilo, pa manj bo vendar škodovalo, kakor hudo uro kaditi, v meglo streljati ali neumno zvoniti. 78. Pa vam povem, da bi ne bilo prav, lepo pisati, pri domačiji pa vse nesnažno imeti, in če bi dekleta raj za pero prijele, kakor za metlo. 79. Pijanca z gorečo lulo v zobeh rajši v lužo, kakor na slamo. 80. Poskusi, predenj verjameš. 81. Pravijo, da kjer ima Bog en oltar, ima peklenšek dva. 82. Prazna je vera, da duh nazaj hodi. 83. Pretesna obutev in premala obleka je že pol bolezni. 84. Pred cerkvijo tobak žgati, ali pa po drugem spolu zijati, je grdo in greh. 85. Pri cerkvenih vratah ostajati.....ni pošteno. Le blato se pred pragom otrebi in pusti. 86. (Pri kvartah v krčmah) je več goljufov in lačnih trebuhov, ko pridnih delalcev. 87. Prideš (rokodelčič) v mesto in najdeš, da po trgu trava raste, ali pa gnojnica teče, ne išči dela; tam so prteni gospodi doma, katerim se močnik po gumbah obeša. 88. Pred polnočjo dve uri spanja več izda, ko zjutrajnih pet. 89. Eazstrgani hodijo lenuhi, okrpani pošteni možje; le potepuhom palec iz škorna gleda. Od prekošatih čamrov rada glava boli — od nove šege pa oči, ako ni pametna. 90. Ptuja nesreča vas mora zmodriti. 91. Se v roko ali pa po tleh vsekovati, je po svijnsko. 92. Se v pričo ljudi obirati, je po cigansko. 93. Si pri kaki gospodi na obedu, glej, . . . da ne boš polžev z laktom tolkel, kakor bi bili orehi. 94. So kmetski ljudje leseni, jih grozi odkriti se in roko podati, tam so jasle več vredne, kakor pa šola. 95. Svetlih uhanov nobena pametna kmetica ne nosi, tobaka ne šnofa, še manj kadi; ne bila bi taka snaga za kuho. Nesnažna ženska pri hiši, še tako bogata, in pa svinja s zlatimi uhani. 96. Skrivnost božje moči je velika, pa te skrivnosti Bog ni starim babam, ne rokovnačem, ne ciganom razodel, katerih veliko se še prav prekrižati ne zna. 97. Take kršence (vlačuge) so fari, kar so stenice v hiši, ali pa molj v žitu. 98. Spoznali so, da tudi vrabelj zrno zasluži, ki ga pozoblje. 99. Škodljivo je, da pesterne ali druge babe male otroke strašijo, da jih bo bavbav vzel, če tiho ne bojo. 100. Tak človek, ki starim ptičem ljube mladiče vzame, je volku podoben, ki skrbni materi dete iz zibele kavsne. 101. Tako se ti ne bodo v računih krave smejale, pa te tudi babe ne goljufale, kadar pridejo medico pit 102. Tako je Belk 40-51 gld. v starem gradu vsejal, pa težko da bi mu kedaj cveteli, 103. Tudi beseda človeka vbije. 104. Varovati se je vsakega pijanca in se mu se senenim vozom izogniti, zlasti pa žganjepivcu. 105. Vaše (krčmarjev) hiše bi imele biti hiše dobrote, pa so le mesnice pohujšanja in pregrehe. 106. Več od zlata in srebra nam drevje dobrega da; zato je prvo dober Bog v zemljo zakril, drevje pa po zemlji razsadil. 107. Veliko dobrovoljcev — malo dobrih gospodarjev. 108. Vsak oče naj bi svojemu otroku, vsak kumej svojemu zetiču drevce vsadil, naj bo z otrokom rastlo in sadu prineslo. Nas že dolgo ne bo, drevo še bo rodilo in otroka vas spominjalo. Vsako rodovito drevo je denar, ki iz zemlje cveti. 100. V kraju, kjer kmetov pri solnčnem vzhodu na polju ne srečaš, jih najdeš gotovo po solnčnem zahodu pozno v noč v krčmi. 110. Vsaka nesreča gotovo srečo prinese. 111. Vsaka reč se po svojem licu pozna, človek pa po svojem zadržanju. 112. Ze mnogi frkovec je rudečega petelina na streho vstrelil. 113. Železo rija sne, truplo pa lenoba. 114. Že neka avša je gorečo tresk o v škopnato streho vtaknila, da se je streha vnela in hiša pogorela. 115. Zivinče, ki se prehitro zaleti, tudi hitro cafne, ali se celo pretrga. (Dalje sledi.) -- 0 rabi navorja. Prof. Fr. Hauptman. (Dalje.) Navor metalec nahaja se tudi v človeški okostnici, Nekatere kosti predstavljajo fizikalne stroje, na njih pričvrščene mišice pa delajo, kakor premikajoča sila. Podlahtnica je ednoramni navor, kojega podporišče je v komolcu, prav blizu komolca pa je prijemališče gibne mišice. Rama sile je tedaj jako kratka v razmeri z ramo bremena, ki je s podlahtnico jednake dolgosti, a podaljša jo še zapestje in dlan. Če se gibna mišica le nekoliko skrči, naredi roka velik lok; telo, katero v roki držimo, dobi veliko hitrost. Z roko „mečemo".*) b) J.ko je rama sile večja od rame bremena, tedaj je sila manjša od bremena in pri nihajočem navorju je lok, ki ga premeri prijemališče bremena, kračji od loka premikajoče sile, hitrost pa s katero se breme premiče, je razmeroma neznatna nasproti bitrosti, s katero se premiče prijemališče sile. V tem slučaju zmaga majhna sila razmeroma velik upor ali pritisk bremena. To se pravi: „z navor jem stiskati". N. pr. Navor rabimo kot tiskalec, kedar „vzdignemo na vago". če peljajo kmetje iz strmih bregov snopje, krmo ali steljo na garah domu, ne nataknejo samo namesto gornjega kolesa kobaeelj, temveč zasadijo od *) Gl. Woldrich-Erjavec, somatologija str. 28. slika 31. in 32. zgornje strani v gare dolgo ostro, s katero zopet „na vago" drže, da se gare ne prevržejo. Škarje, klešče, noži, vile, vilice, srpi, kose, lopate, cepini, kljuke pri vratih, krevlji, ključi itd. rabijo se kot navorji. Kateri izmed njih so metalci, kateri tiskal ei'? Kateri so jednostavni, kateri sestavljeni stroji? Kateri so ravni, skrivljeni ali kotni navorji? Kateri dvo-, kateri jednoramniki ? 3. Navor se rabi pri neštevilnih sestavljenih strojih kot postranski člen, kojemu je smoter prenašati gib v ugodnej meri od člena do člena. N. pr. pri vodnih sezalkah, parnem stroju, kolovratih, šivalnih strojih, strugalnicah (Dreh-bank). vretenih itd. Razna gonila in kruke (kurbelu) so po svojem bistvu navorji. VIII. Računski primeri o navorju. 1. Breme 24 kg dela ob 12 dm dolgej rami. Kolika je ravnotežna sila, ako meri nje rama 36 dm. (Nekaj nalog hočemo razrešiti s pomočjo prve oblike zakona, namreč z razmerji. Seveda nam je treba znati, kako se računi, kolikrat večja je količina A od količine B?) Rama sile je [36 dm : 12 dm 3krat tolika od rame bremena, tedaj mora sila biti ednaka tretjini bremena, t j. [24 kg : 3 :=] 8 kg. 2. Ako je ravnotežna sila = 50 kg. njena rama = 3 m; koliko sme v stanu ravnotežja biti breme ob rami = '/a m (Z razmerji). Rama sile je [3 m : '/2 m —J &krat tolika od rame bremena. Zato mora breme 6krat toliko biti kot sila. t. j. [50 kg x 6 — ] 300 kg. 3. Ob katerej rami je sila 15 kg ravnotežna bremenu 85 kg. katero dela ob 1 */2 m dolgej rami? (Z razmerji). Breme je [85 kg : 15 kg — ,7/3krat] (beri: 17 tretjin-krat) večje od sile; zato mora rama sile 17/3krat večja biti od rame bremena, t. j. [% m X 'V3 =] 8 '/a 4. Ob konceh 4'9 m dolgega dvoramnika delata vzporedno uteži 252 kg in 42 kg. V katerej točki treba je navor podpreti, da vodoravno stoji ? (Z razmerji.) Breme je [252 kg : 42 kg =] 6krat toliko od sile, toraj rama sile 6krat tolika od rame bremena; ali — takšnih daljic, kakor je rama bremena, biti mora v rami sile 6, v celem navorju pa 7. Razdelimo toraj navor na 7 jednakih delov. [4 9 m : 7 — 0 7 m]. Prva delilna točka na strani večje uteži je podpcrišče in sicer je rama bremena = 0'7m, rama sile pa [0'6m : 6 =] 4-2 m. 5. Na navorju, kojega rami ste si kakor 3V5 : 7'./9, dela ob kračjej rami breme 100 kg, katera sila mu je ravnotežna? (S sorazmerjem): S : 100% =: 3'/s : 7'/9 [J6/s : °4/9l [ 9 : 20 J S - - 45 kg. 6. Rama sile je 1 m 5 dm daljša od rame bremena. Ako ste si sila 32 kg in breme 128 kg v ravnotežji, kolike dolgosti je a) vsaka rama, b) ves navor? (S produkt.no jednačbo). Imenujemo ramo bremena = b ; tedaj je rama sile =: b + I'5 m, in po obliki 111. je: 128 % X b = 32 % x (b + 1-5 m) Daleč na obeh straneh z utežno jednico 1 kg: 128 x b = 32 x (b + 1*5) m 128 6 = 32 b + 32 x 1"5 m 96 b = 32 x 1-5 m j 1'5 m [\ r o — -j- = 0 5 m. Rama bremena = 0 5 m, rama sile — 0"5m -f 15 m = 1*9 m Dolgost celega navorja = 0'5 m + 1 -9 m = 2 '4 m 7. Drog, ki je 24/5»* dolg, sega 4 dm globoko pod klado, katera manj teži s 3'/2 met. centi. Koliko sile treba je delalcu ob daljšem koncu droga, da vzdigne klado? Drog se tukaj rabi kot jednoramni navor. Da razrešimo nalogo, treba je najprej izračuniti ravnotežno silo. Eama sile je [2l/5 m : 4/io m =] 7krat tolika od rame bremena, tedaj je ravnotežna sila 7. del bremena, t. j. [350 kg : 7 =] 50 leg. Delayec, ki dela s to le silo, vzdržal bode klado v rovnotežju. Hoteč vzdi-govaje premakniti jo, naj silo za nekoliko poveča. Bolj ko delujoča sila narašča nad 50 kg, tem hitreje bo se vzdigovala klada. 8. V dosedajnih primerih nismo se ozirali na navorja lastno težo, v sledečem hočemo jo vzeti v račun. Dva metra dolg navor podprt naj bo ob jednem koncu, njega težišče je 40 cm od podporišča ni njega teža = 25 kg. Ako dela v njegovej sredini breme 60 kg navzdol, kolike sile treba je delavcu ob prostem koncu navorja da ga vodoravno vzdrži. (Da lažje pregledaš ves položaj, predoči si ga na risanem liku). Na na-vorju dela dvoje bremen, njegova lastna teža in še posebno breme. Vrteča moč, kojo obe vkupno provzročite, jednaka je vsoti posameznih vrtečih moči. (Vse rame naj izrazimo v metrih ) Vrteča moč navorjeve teže . . . = 25 kg X 0 4 = 10%. „ „ bremena.....= 60 „ x 1 = 60 „ Vsota vrtečih moči obeh bremen.......— 70 kg. Zdaj glasi se naloga tako-le : „Katera sila ob rami 2 ravnotežna je bremenu 70% ob rami 1?-' [Sklepaj na pamet ali pa razreši ednačbo: 2 S = 70%]. Odgovor: Delavec vzdržal bo navor v ravnotežju s silo 35%. (Dalje sledi.) L o g i k a. Spisal Dr Josip Križan, kr- gimnazijski profesor v Varaždinu. (Dalje.) § 63. Četrta oblika brezuvetnih sklepov. Četrta oblika brezuvetnih sklepov zove se po izumniku Galenova, in postala je, kakor se to po srednjem pojemu vidi iz prve po obratu obeh prednjih rekov. V sled tega je obrazec četrte oblike ta-le: P