Darja Zaviršek OŽENI SE, ČE HOČEŠ DOLGO ŽIVETl" O ŽENSKAH, ZLORABAH IN STEREOTIPIH Junakinje \iktorijanske dobe s o gcnvrilc le z očmi in centralnim živčnim sistemom, sodobne pa prostodušno klepetajo o svoji intimni osebni zgodorini. Kosalind Curard I/hodišče mojega razmišljanja je, da je današnji govor o družini, v kateri je polarizacija spolov šc vedno izrazita in v kateri skrbijo ženske /a emocionalno razpoloženje družinske skupnosti, obenem pa so objekt zlorab, v prvi vrsti govor o ženski. Ko se govori o družini, se govori in misli tudi na ljubezen, ki je v spolno specifičnih odnosih tudi spolno določena: LJUBEZEN JE DOLŽNOST ŽENSK. Tej "ženski varianti protestantske etike", katere sinonimi so skrb, žrtvovanje, vdanost, potrpežljivost, odvisnost, pogosto stojijo nasproti različne oblike zlorab, ki se najbrutalneje manifestirajo v fizičnem, psihičnem in spolnem nasilju. Če se je o fizičnem nasilju v družini spregovorilo najprej, pa se je o spolnih zlorabah žensk začelo govoriti nekako posredno, prek množice študij o spolnih zlorabah otrok, zlasti deklic, ki se najpogosteje daljše časovno obdobje vrstijo v družinah. Izmed pomembnih ugotovitev velja poudariti to, da spolne zlorabe otrok, med katere spadajo vse aktivne in pasivne, verbalne in ncvcrbalne oblike napeljevanja otroka na erotično ali seksualno razmerje ter zadovoljevanja odraslega s telesom otroka, niso specifična oblika seksualnosti odraslega, temveč način dominacije nad šibkejšim, nemočnim telesom in obenem emocionalno odvisnim otrokom. Spolna zloraba otrok (zahodnoevropske in ameriške raziskave kažejo, da je spolno zlorabljen vsak četrti otrok, med njimi so v 80 % objekt zlorabe dcklicc; R. Stcinhagc, 1989; F. Rush, 1988) je torej nasilje, ki prevzame formo seksualnosti. Ko so omenjene študije opozorile, da so povzročitelji najpogosteje najožji družinski člani, se je krivda brž začela iskali pri materi, ki jc bila obtožena, da je skrivala vedenje o tem, kaj se v družini dogaja. 124 Takšno rclat iviziranjc krivde jc prineslo tudi nekaj dobrega, saj je ostri pogled na matere zlorabljenih otrok poka/al, da gre za ženske, ki so bile pogosto v otroštvu tudi same objekt zlorab in psihičnega nasilja ter da jih sedanja instrumentalizaeija družinskih odnosov ponovno postavlja v razmerje odvisnosti in jim nemalokrat onemogoča avtonomno odločanje o lastnem telesu. Občutki krivde in sramu, ki so toliko bolj prisotni, kolikor pogosteje se družina upodablja kot idilično zavetje, kjer vladala ljubezen in harmonija, pa te matere hromijo, da bi se uprle nasilju in instrumcntalizaciji svojega telesa in sebe v celoti. Da jc za žensko prevzem družinskih funkcij, na katere se pripravlja v Času svoje socializacijc, pogosto vstop na pol ne le fizične, ampak še zlasti psihične preobremenjenosti, dokazujejo t.i. "ženske bolezni in simptomi", kot so depresija, migrena, nespečnost, bolečine v križu, nemir in razdražljivosl, (nevro)vegctativna distonija ipd. V zadnjih letih, ko je fenomen "bolczcn-žcnska" vse aktualnejši, je v študijah zahodnoevropskih držav in ZDA najti Iri pomembne skupne značilnosti, ki veljajo za vse starostne skupine žensk (B. Janscn, 1988; T. Bcrnandcz, 1985; I. Vogt, 1985): 1. Večina bolezni prizadene ženske dva do trikrat bolj pogosto kot moške in mnogo pogosteje ženske same sebe označujejo kot kronično bolne. 2. Ženske so v povprečju 1,5-krat pogosteje diagnosticiranc kot psihično bolne kakor moški (tu se ne bom spuščala v problemal izacijo samega konccpta duševnega zdravja, ki, kolje pokazal J.K. Brovermann (1970), ustreza stereotipni podobi psihično zdravega odraslega moškega, če jc v stacionarni psihiatriji razmerje med moškimi in ženskami še enako, pa je v ambulantni psihoterapevtski obravnavi trikrat več žensk kakor moških. 3. Ženske so tri do petkrat pogosteje kot moški odvisne od psihofarmakoloških sredstev. Irmgart Vogt (1985) poroča, daje v ZDA v starostni skupini od 18 do 29 let na en rcccpt za moškega predpisanih šest receptov za ženske (str. 9). Konsum psihofarmakoloških sredstev, kijih najpogosteje predpisujejo splošni zdravniki, jc za ženske očitno vsakdanje sredstvo v okviru njihovih strategij za življenjsko preživele. Ženske torej pogosteje obiskujejo zdravnike, dobivajo več receptov in jemljejo več medikamentov za bolezni in simptomatiko, ki se jo v medicini označuje kot "tipične ženske bolezni" ali "ženski sindrom", kar pa je le ekstremna oblika kulture molčanja. Fenomen ženskih bolezni in še zlasti visoka zloraba tablet sta povezani s statusom, ki ga ima ženska v družbi, z njeno spolno specifično socializacijo in z uveljavljenim prepričanjem o idealni družini, ki se naloži ženski kot samonalogo, ne da Njo ta mogla uresničiti. Idealna družina in idealna ženska sta družbeni utopiji, ki služita utrjevanju neenakega razmerja med spoloma in sta obenem mehanizma družbene kontrole. 125 Slavospcv družini in prikriti apeli ženskam, da so odgovorne za njen ra/pad, je najučinkovitejša preventiva družbe, ki skrbi za zdravje svojih državljanov. Na to že leta 1926 v ljubljanskem Narodnem dnevniku opozarja članek z naslovom: "Oženi se, če hočeš dolgo živeti". Anonimni avlor poroča o mednarodnih raziskavah, ki dokazujejo, da je smrtnost pri neporočenih moških več kol dvakrat višja kakor pri poročenih. Sam zapiše: "Ce pomiluje svet že leta in leta neporočene ženske, je to popolnoma odveč. De facto se prilagodi neporočena ženska mnogo lažje in hitreje samskemu življenju kot moški. Po mojem mnenju je odstotek umrljivosti pri neporočeni ženski, kije prekoračila 45. leto starosti, nižji kot pri poročeni ženski iste starosti." Vzroka, kiju navaja /a primere moške umrljivosti, sta presenetljivo podobna vzrokom, na katere danes opozarjajoštudije, ki se ukvarjajo z vzroki duševnih zlomov poročenih žensk. Za pisca sta vzrok za to, da neporočeni moški hitreje umrejo kot poročeni, "prehrana" in "zoper-nosti življenja", torej natančno to, kar danes imenujemo gospodinjski sindrom, odgovornost žensk za tisto, kar pesti in teži življenje družinskih članov, in njihova skrb za čustveni del družinskega sistema. Zato Se malo nc presenečajo podatki DCîSP (Deutsche Gesellschaft für soziale Psychiatric, 1990), da je danes hospitaliziranih največ poročenih žensk in neporočenih moških. Poroka in družina sta torej za rmrfkc v večji meri varovalni psihični okvir, rizičnost psihičnega trpljenja pa je največja prav pri poročenih ženskah. Ce vsak mit deluje na ravni simbolnega in je hkrati pripovedovanje nekih realnih dogodkov in družbenih razmerij, jc tudi mit o plemeniti slovenski materi, ki ni nikoli skrbela le za "duševno zdravje" družine, ampak tudi za to, daje bila družina ekonomsko preskrbljena (od dekcl in dninark, prek žena, katerih možje so odšli v tujino in se nemalokrat niso nikoli vrnili, pa do delavk v tovarnah ter socialistično polno zaposlenih žensk), le pripovedovanje neke vsakdanjosti realnega življenja, ki s pomočjo mitskega govora prikrije vso slovensko mizoginijo, s katero konča tudi pisec omenjenega članka: "Pa tudi pri vdovcih je opažati porast umrljivosti. Vzrok bo pač ta, da jc izgubilo zanje življenje s smrtjo neprestano nervozne žene, kije sitnarila okrog njih, vsak čar". Meščanski koncept ženske ljubezni v zakonu in družini, ki ga je vse 19. stoletje podpirala ideologija ženskega karakterja, je izrazito sredstvo dlscipliniranja tistih, ki so se morale zaradi posvetitve svoji nalogi najpogosteje odpovedati same sebi. 126 Sociološke anali/c fenomena poroke, ki vse bolj opozarjajo na izgubo identitete žensk, ki se odpovedo svojemu priimku, sc zde danes zastarele in feministično prenapete. Takšne kritike pozabljajo na simbolni, družbeno zaželeni učinek, ki ga vsebuje prevzem nuiškcga priimka v patriarhalnih družbah (da svoboda izbire priimka ob poroki v deželah zahodnih demokracij ni pravilo, dokazuje primer ZRN, kjer sc pravkar uvaja zakon, ki bo ženskam prvič dal pravico, da po poroki ohranijo svoj priimek). Še krepkeje pa je družbena amnezija na delu ob vprašanju družinske reprodukcije, kjer v liberalnih, formalno spolno enakopravnih in demokratičnih družbah nevprašljivo živi princip patrilibcralnosti kot naravni zakon. V instituciji patriarhata je bila hči prestavljena iz materine hiše v hišo moža, nositi je morala njegovo ime in rojevati potomce v njegovi genealogiji. Slednje se je skoraj brez izjem ohranilo do danes. Gre torej za redukcijo dveh gcncalogij, matrilincarnc in patrili-nearnc, na eno samo, ki ima svoje korenine v ginckokratski tradiciji. Takšna redukcija nc omogoča, da bi sc razlike med spoloma zares ugledale, saj ostajata spola ujeta v binarno logiko patriarhata: moški - naslednik očeta in družinskega zakona / ženska - posredovalka naravnega v skrbi in dolžnosti reprodukcije. Antigona je, kot poudarja Lucc lrigaray (1988), s tem ko je spoštovala religiozni zakon pokopa-vanja mrtvih, sledila tudi materini genealogiji. In v tem "spiritualnem smislu ima tudi zveza med materjo in hčerjo religiozni značaj" (str. 269). Antigona je ostala zavezana "materini krvi", hkrati pa sc je prekršila proti patriarhalnemu zakonu totalne lojalnosti in moških vojn, ki ji jc prepovedal spoštovanje izvorne krvne vezi materine gcncalogijc in jo zato tudi kaznoval. Če so bolezni žensk pasivni upor proti zlorabam in pogosto nosijo emancipacijski naboj, so hkrati tudi identifikacija s spolno določeno vlogo. Kajti bolna ženska je nekaj normalnega, družbeno sprejemljivega, nekaj, kar jc povezano z miti o ženskem telesu in s koncepti šibke ženske notranjosti. Prav gotovo ni naključje, da seje ideologij a ženskih bolezni začela razvijat i prav v času nastanka meščanske družine. Novemu konccptu moške in ženske narave sta tako pritegnili tudi medicina in še zlasti njena veja psihiatrija, ki sla v začetku 19. stoletja z medi-kalizacijo družine in ženske začeli utrjevati svojo družbeno moč. Nasilje v družini, katerega objekt so najpogosteje ženske in otroci, povzročitelji pa m