Ana Kavèiè Pucihar Glasbena šola Glasbénium UPORABA LITERATURE PRI INDIVIDUALNEM INŠTRUMENTALNEM POUKU FLAVTE V SLOVENSKIH GLASBENIH ŠOLAH Izvleèek V prispevku ugotavljamo zastopanost literature pri individualnem inštrumentalnem pouku flavte v slovenskih glasbenih šolah. Uèitelji morajo pri pouku slediti smernicam uènega naèrta za flavto, med katerimi je med operativnimi cilji navedena tudi priporoèena literatura, z navodilom, naj le-ta ne slui kot toga obveznost, temveè kot usmeritev. Med uèitelji flavte slovenskih glasbenih šol (N=78) smo raziskali zastopanost priporoèene in izbirne literature od 1. do 8. razreda. Rezultati so pokazali statistièno znaèilne razlike v pogostosti uporabe priporoèene literature iz uènega naèrta za flavto tako med posameznimi razredi kot tudi v pogostosti uporabe izbirne literature po izboru uèiteljev. Ugotavljamo, da na podroèju uporabe stilno raznolike literature obstaja podroèje za izboljšanje, s katerim bi se še bolj pribliali izpolnjevanju temeljnje naloge glasbenega izobraevanja – vzbujanju ljubezni do glasbe in muziciranja. Kljuène besede: flavta, glasbena šola, individualni pouk, uèitelji flavte, uèni naèrt, literatura FLUTE REPERTOIRE USE IN THE INDIVIDUAL INSTRUMENTAL FLUTE INSTRUCTION IN SLOVENIAN MUSIC SCHOOLS Abstract In the following paper the use of flute repertoire in Slovenian Music Schools is being examined. Slovenian flute teachers must follow the Slovenian State Flute Curriculum guidelines. These also include recommended graded flute repertoire. Teachers are encouraged to use these recommendations as guidance not as a rigid obligation. We researched the use of recommended and elective flute repertoire between 1st and 8th grade among Slovenian Music School flute teachers (N=78). The results revealed statistically significant differences in the frequency of the recommended repertoire use among the grades. Statistically significant differences in the frequency of the elective repertoire use also emerged. We find an area for improvement in the stylistic variability of the flute repertoire used in Slovenian Music Schools. Increased variability of musical styles could contribute towards reaching the fundamental goal of music education – kindling the love of music and musicianship. Key words: flute, music school, individual instruction, flute teachers, music school curriculum, flute repertoire Uvod Pouk flavte v slovenskih glasbenih šolah poteka v okviru programa Glasba in sicer v individualni uèni obliki (Zakon o glasbenih šolah, 2000). Na osnovni ravni glasbenega izobraevanja pouk flavte poteka na niji in višji stopnji. Nija stopnja stopnja traja šest let in se deli na dve obdobji: prvo obdobje traja dve leti, drugo pa štiri leta. Višja stopnja traja Ana Kavèiè Pucihar, UPORABA LITERATURE PRI INDIVIDUALNEM... 5 dve leti. Skupno torej izobraevanja traja osem let (Dopolnjeni predmetnik. Glasba. 2010). V prvem izobraevalnem obdobju uèenci flavte iz prvega v drugi razred napredujejo ne glede na doseene ocene pri posameznem predmetu. V drugem obdobju nije stopnje glasbene šole morajo biti pozitivno ocenjeni, da napredujejo v naslednji razred. Za napredovanje na višjo stopnjo izobraevanja uèenec flavte potrebuje pozitivno mnenje izpitne komisije in uèiteljskega zbora (Pravilnik o preverjanju in ocenjevanju znanja ter napredovanju uèencev v glasbenih šolah, 2003). Uèitelji flavte V slovenskih glasbenih šolah mora uèitelj flavte imeti zakljuèen (predbolonjski) univerzitetni študijski program flavte ali magistrski študijski program druge stopnje Instrumentalna in pevska pedagogika ali Glasbena umetnost (smer Flavta) z dodatno pridobljenimi pedagoško-andragoškimi kompetencami in znanji v obsegu 60 kreditnih toèk (Pravilnik o izobrazbi uèiteljev in drugih strokovnih delavcev v izobraevalnih programih glasbene šole, 2015). Poleg ustrezne izobrazbe morajo obvladati slovenski jezik in imeti opravljen strokovni izpit. Takšni so zakonsko doloèeni pogoji za uèitelja flavte, seveda pa so za delo z uèenci najmanj enako pomembne pedagoške kompetence in osebnostne lastnosti, ki pa so èesto teko opisljive. Pomembnih lastnosti uèitelja flavte se v svojih priporoèilih tistim, ki se elijo posvetiti glasbi, dotakne e J. J. Quantz v svojem baroènem priroèniku za igranje flavte, ki je bil prviè izdan leta 1752. V svojih opisih uèiteljev, katerih naj se uèenec varuje, je zelo natanèen in obseen. Med drugim svari pred uèitelji, ki ne znajo jasno in natanèno razloiti uèencu tistega, èesar ne razume. Uèitelji, ki prièakujejo, da se bo uèenec vsega nauèil po posluhu oziroma skozi imitacijo. Uèitelji, ki svoje uèence le hvalijo, spregledajo pa njihove pomanjkljivosti. Izpostavi tudi, naj se uèenci varujejo tistih uèiteljev, ki ne znajo presoditi, kdaj je doloèena skladba za uèenca primerna in kako vsako skladbo stilno pravilno izvesti (Quantz, 2001). Na razlike med uèitelji flavte v vodenju uènega procesa na razliènih uènih stopnjah individualnega pouka flavte sta opozorili tudi Kavèiè Pucihar in Rotar Pance (2017). V njuni raziskavi so uèitelji z veè delovne dobe izkazovali manjšo agilnost pri predstavitvi nove snovi na uènih urah in svojim uèencem podajali manj povratnih informacij kot njihovi kolegi z manj delovne dobe. Hattie in Yates (2014) povzemata ugotovitve raziskav s podroèja preuèevanja lika idealnega uèitelja v treh toèkah: uèenci pri uèiteljih najbolj cenijo, da jih ti obravnavajo pošteno, da uèenci pri tem ohranjajo svoje dostojanstvo in da uèitelj pokae spoštovanje do slehernega posameznika. Uèitelj je neizogibno v poziciji modela, po katerem se zgledujejo, in kot tak predstavlja pogled na svet, kot ga imajo odrasli. Kot zapiše Stronge (2018), je uèitelj znova in znova dokazano najmoènejši s šolo povezani dejavnik, ki vpliva na uèenèev doseek. Veèina ljudi, ki so postali vešèi glasbeniki, je to dosegla ob pomoèi uèiteljev (Lehman in sod., 2007). Avtorji odliène 6 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 30. zvezek uèitelje na glasbenem podroèju opišejo kot tiste, ki imajo razvite posebne vešèine, ki se po veèini razlikujejo od vešèin poklicnih izvajalcev oz. koncertantov. Pembrook in C. Craig (2002) sta na podlagi obsene raziskave o uspešnih uèiteljih na glasbenem podroèju njihove lastnosti razvrstila v tri kategorije: notranje kvalitete, povezovanje z drugimi, socialna kontrola/vodenje skupine. Kot pomembno lastnost uèitelja za njegovo polno uèinkovitost in uspeh izpostavljata ekstravertiranost, kar sta Gordon in Yocke (1999, v Pembrook in Craig, 2002) tudi dokazala. Rotar Pance (1997) izpostavi, da je za glasbeni pouk zelo pomembno, da visoko motivirani uèitelji neprestano izarevajo svojo ljubezen do glasbe, k èemur s svojim zgledom spodbujajo tudi svoje uèence. Tudi uèitelji flavte v raziskavi Kavèiè Pucihar (2019) so med najpomembnejše lastnosti odliènega uèitelja uvrstili sposobnost motiviranja uèencev, poleg poštenja in spoštljivosti do vseh svojih uèencev, potrpeljivosti, stalnega izpopolnjevanja, sposobnosti vzpostavljanja konstruktivnega odnosa z uèenci, ustvarjalnosti, inovativnosti ter doslednosti. Uèni naèrt za flavto V slovenskih glasbenih šolah je literatura, ki se jo uporablja pri pouku, predpisana v uènem naèrtu za flavto (Uèni naèrt. Flavta, 2003). Vendar pa je v uènem naèrtu za flavto v didaktiènih priporoèilih zapisano, naj “uèni naèrt s sistematièno razvršèenim gradivom za uèitelja ne bo toga obveznost, temveè orientacija in pomoè pri vzgoji bodoèega glasbenika” (Uèni naèrt. Flavta, 2003, str. 13). Iz tega sledi, da se uèitelje spodbuja k uporabi glasbene literature po lastni presoji. Posebnih priporoèil uèiteljem flavte pri izbiri uènih gradiv ne zasledimo. Uèitelji flavte so torej popolnoma avtonomni pri izbiri uènega gradiva, za katerega menijo, da uèence najbolje vodi k usvajanju operativnih in splošnih uènih ciljev v uènem naèrtu za flavto (Uèni naèrt. Flavta, 2003). Šantl Zupan (2016) meni, da kakovostno pedagoško delo pri pouku inštrumenta temelji na modelu individualnega pouka in prilagajanju posamezniku v okviru uènih naèrtov. Za avtonomijo uèitelja Juntunen (2017) zapiše, da pozitivno vpliva na izobraevanje. Zato je predvidevati, da je zaupana presoja uèiteljem o primernosti izbranega gradiva eden od dejavnikov, ki lahko pozitivno prispevajo h kakovosti glasbenega izobraevanja. Zastavlja se vprašanje, po kakšnih kriterijih naj uèitelji flavte izbirajo izbirno literaturo za pouk. Štefanc (2005) poudarja, da je nujna vzpostavitev strokovnih kriterijev za presojanje kakovosti uènih gradiv. Štefanc in sod. (2011) ugotavljajo, da morajo biti uèna gradiva pripravljena tako, da pri kakovostnem naèrtovanju in izvajanju pouka pomagajo uèitelju in uèencu pri njegovem samostojnem uèenju. V Priporoèilih podroènih skupin za izbor in rabo uènih gradiv (2017) zasledimo priporoèilo, naj uèitelji izhajajo iz veljavnih uènih naèrtov, tam zapisanih ciljev, standardov znanj in didaktiènih priporoèil. Ob tem naj upoštevajo razliène dejavnike z vidika uèencev, torej njihovo starost, razvojno stopnjo, predznanje ter zmonosti. Uèitelje navaja kot strokovno odgovorne za ustreznost izbora in rabe dodatnih uènih gradiv v izobraevalnem procesu, ki naj jih pred uporabo strokovno in didaktièno natanèno preuèijo, pri èemer morajo upoštevati tudi ustreznost jezika, razvijanja kritiènega in sistemskega mišljenja. 7 Ana Kavèiè Pucihar, UPORABA LITERATURE PRI INDIVIDUALNEM... Priporoèilo podroènih skupin za izbor in rabo uènih gradiv (2017) v nadaljevanju navaja, naj za izbiro uènega gradiva ne bo edini utemeljeni razlog le skladnost z uènimi naèrti, temveè med drugim tudi zahtevnost ravni znanja, vsebinske, ciljne in medpredmetne povezave, razvijanje osnovnih kompetenc. Veèina priporoèil lahko vodi k ustreznemu izboru uènih gradiv tudi uèitelje flavte in sicer kriterij skladnosti z uènim naèrtom, strokovna neoporeènost, jezikovna ustreznost, primernost ciljni skupini uèencev, upoštevanje didaktiènih naèel, podporna vloga vizualnih elementov, monost usvajanja višjih taksonomskih ciljev ter spodbujanje inovativnosti in ustvarjalnosti. Uèitelj mora pri izbiri uènega gradiva imeti v mislih tako objektivne kriterije, torej smernice obèe in specialne didaktike, pri èemer mora poznati nabor na trgu uènih gradiv, in pa subjektivne dejavnike odloèanja, kamor sodijo uèiteljev naèin pouèevanja, ki ga mora gradivo podpirati (Kovaè in sod., 2005). Harris (2012) uèiteljem inštrumenta priporoèa, naj središèe oblikovanja individualnega uènega naèrta za vsakega uèenca predstavlja veliko razliènih glasbenih del, ob èemer naj veliko pozornosti namenijo zanimivemu obravnavanju glasbenih sestavin posameznega glasbenega dela. Za izbiro uènih gradiv za pouèevanje flavte lahko zgornje smernice tudi uèiteljem flavte sluijo kot dobro izhodišèe za izbor ustrezne izbirne literature. Namen raziskave O uporabi literature pri pouku flavte v slovenskih glasbenih šolah nimamo celovitih podatkov, zato je pomembno, da se to podroèje osvetli in razišèe. V raziskavi smo preuèili zastopanost priporoèene literature v uènem naèrtu za flavto od 1. do 8. razreda in uporabo izbirne uène literature, ki jo za doseganje ciljev uènega naèrta avtonomno izbirajo uèitelji. Zanimalo nas je razmerje med obema vrstama literature v vsakem posameznem razredu. Predvidevali smo, da je zastopanost obeh vrst literature razlièna, tako glede na pogostost uporabe posameznega gradiva kot tudi glede na posamezen razred glasbene šole. Metodologija Raziskovalna metoda V raziskavi smo uporabili kvantitativni raziskovalni pristop, temeljeè na deskriptivni in kavzalno-neeksperimentalni metodi pedagoškega raziskovanja. Raziskovalni vzorec V raziskavi je sodelovalo 78 uèiteljev flavte (49,36 %) od skupno 158 uèiteljev, ki so ta inštrument pouèevali v šolskem letu 2016/2017 v slovenskih dravnih in zasebnih glasbenih šolah (MIZŠ, 2017). 8 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 30. zvezek Struktura vzorca glede na spol kae izrazito feminizacijo podroèja, saj je v raziskavi sodelovalo 93,5 % ensk in le 6,5 % moških. V anketi so sodelovali uèitelji flavte iz vseh slovenskih regij. Najveè uèiteljev flavte, sodelujoèih v raziskavi, je pouèevalo v Osrednjeslovenski regiji (32,1 %), sledili so uèitelji Gorenjske (17,9 %) in Savinjske (11,5 %) regije. Iz Podravske (7,7 %) in Obalno-kraške regije (7,7 %) je prihajalo enako število uèiteljev. Tudi iz Jugovzhodne Slovenije (5,1 %), Notranjsko-kraške regije (5,1 %) in Goriške (5,1 %) je sodelovalo enako število uèiteljev. Iz Koroške (3,8 %) in Spodnjeposavske regije (3,8 %) prav tako. 2,6 % uèiteljev je pouèevalo v Zasavski regiji, najmanj (1,3 %) pa v Pomurski regiji. 1,3 % uèiteljev na to vprašanje ni odgovorilo. Nekateri uèitelji so pouèevali v dveh regijah. Najveè uèiteljev flavte, sodelujoèih v raziskavi, je pouèevalo na javni matièni glasbeni šoli (71,8 %). Na podruniènih javnih glasbenih šolah je pouèevalo 38,5 % uèiteljev, na zasebnih glasbenih šolah s koncesijo 5,1 % in na zasebnih glasbenih šolah brez koncesije 3,8 % uèiteljev. Nekateri uèitelji so pouèevali na dveh vrstah glasbenih šol. Najveè v raziskavi sodelujoèih uèiteljev je bilo starih med 26 in 35 let (37,6 %). Uèiteljev med 36. in 45. letom je bilo manj (28, 6 %), 20,8 % je bilo uèiteljev med 46. in 55. letom, medtem ko je bilo uèiteljev v starosti do 25 let 10,4 %. Najmanj uèiteljev je bilo starih med 56 in 65 let (2,6 %). V raziskavo so bili vkljuèeni uèitelji, ki so v skladu z veljavno zakonodajo v razliènih obdobjih veèinoma izpolnjevali zaposlitvene zahteve. Nekaj uèiteljev je imelo poleg zahtevane izobrazbe tudi višjo od predpisane, 10, 3 % pa je v vprašalnik vpisalo tudi drugo izobrazbo. Do uvedbe bolonjskega študija je bil zahtevani naziv za zaposlitev na delovnem mestu uèitelja flavte akademski glasbenik flavtist oz. prof. flavte ali oboje. Po uvedbi bolonjskega študija je zahtevani naziv magister akademski glasbenik flavtist ali magister profesor flavte. Med uèitelji flavte, vkljuèenimi v raziskavo, jih ima veèina z zakonom predpisano izobrazbo, torej nazive: akad. glasbenik – flavtist in prof. flavte (55,1 %); akademski glasbenik – flavtist (12,8 %); profesor flavte (9,0 %); magister akademski glasbenik flavtist (15,4 %) in naziv magister profesor flavte (6,4 %). Umetniško specializacijo ima 11,5 % uèiteljev. 2,6 % uèiteljev je magistrov znanosti s podroèja flavte. 3,8 % uèiteljev študira na III. stopnji doktorskega študija, 3,8 % uèiteljev na to vprašanje ni odgovorilo. Najveè uèiteljev (23,1 %) pouèuje flavto 6–10 let, uèitelji, ki pouèujejo med 16 in 20 let, so bili druga najbolj številna skupina (21,8 %), uèiteljev, ki pouèujejo od 11 do 15 let, je bilo 16,7 %, tistih z 26–30-letnimi izkušnjami je bilo 10,3 %, uèiteljev z 31–35 let delovnih izkušenj 6,4 %, tistih, ki pouèujejo flavto med 21 in 25 let, je bilo prav tako 6,4 %, najmanj pa je bilo uèiteljev z veè kot 35 let delovnih izkušenj (1,3 %). Najveè, torej 16 uèiteljev (20,5 %), pouèuje po 18 uèencev, 12 uèiteljev (15,4 %) pouèuje po 19 uèencev, 9 uèiteljev (11,5 %) pouèuje po 20 uèencev, 7 uèiteljev (9,0 %), pouèuje 16 uèencev, 6 uèiteljev (7,7 %) pouèuje 17 uèencev, 5 uèiteljev (6,4 %) pouèuje 14 uèencev, 4 uèitelji (5,1 %) pouèujejo po 11 uèencev, prav tako 4 uèitelji (5,1 %) pouèujejo po 8 uèencev, po 2 uèitelja (2,6 %) pouèujeta po 21, 22 ali 23 uèencev, po 1 uèitelj (1,3 %) pa pouèuje po 24, 15, 10, 9, 7, 6 ali 4 uèence. Uèitelji v povpreèju pouèujejo po 16,5 uèencev (SD = 4,248), najmanj 4 in najveè 24 uèencev. 9 Ana Kavèiè Pucihar, UPORABA LITERATURE PRI INDIVIDUALNEM... Uèiteljev, ki pouèujejo poln delovni èas oz. imajo nadobvezo, je 73,1 %, uèiteljev, ki imajo zmanjšan dele zaposlitve oz. zmanjšano obvezo, je 26,9 %. Postopki zbiranja podatkov Za ugotavljanje sociodemografskih znaèilnosti uèiteljev flavte, uporabe literature v uènem naèrtu in uporabe literature po lastnem izboru, smo oblikovali anketni vprašalnik. S petstopenjskimi ocenjevalnimi lestvicami Likertovega tipa smo ugotavljali, kako pogosto uèitelji uporabljajo navedeno literaturo iz uènega naèrta od 1. do 8. razreda. Rabo izbirne literature od 1. do 4. razreda smo ugotavljali s polodprtimi vprašanji in petstopenjskimi ocenjevalnimi lestvicami Likertovega tipa. Od 5. do 8. razreda so uèitelji odgovarjali na odprta vprašanja o rabi izbirne literature pri pouku. Vsebinsko veljavnost vprašalnika so potrdili trije eksperti. Notranjo konsistentnost vprašalnika smo preverili s Cronbachovim koeficientom alfa. Dobljeni rezultat = 0,890 je pokazal dobro zanesljivost vprašalnika. Objektivnost smo zagotovili z uporabljenimi naèini zbiranja podatkov in s sklopi ocenjevalnih lestvic. Pri statistiènem sklepanju smo upoštevali stopnjo tveganja 0,05. Vprašalnik smo posredovali 158 uèiteljem flavte, ki flavto pouèujejo na 54 dravnih in 13 zasebnih glasbenih šolah v Sloveniji. Anketiranje je potekalo v veè fazah, in sicer od novembra 2016 do marca 2017. Vprašalnik smo skupaj z dopisom za ravnatelje in navodili za uèitelje poslali na vse slovenske glasbene šole v tiskani in elektronski obliki ter na flavtistiène izobraevalne dogodke. Uèitelji so izpolnjene vprašalnike vraèali po pošti ali po elektronski pošti. Prejeli smo 78 izpolnjenih vprašalnikov, kar predstavlja 49,36 % odzivnost. Vsem sodelujoèim uèiteljem je bila zagotovljena anonimnost, zbrane podatke pa smo uporabili le v raziskovalne namene. Postopki obdelave podatkov Podatke, ki smo jih pridobili z anketnim vprašalnikom, smo s pomoèjo programa SPSS 22.0 analizirali na ravni opisne in inferenène statistike. Uporabili smo frekvenèno distribucijo (f, f %) atributivnih spremenljivk in aritmetiène sredine (M) numerièno izraenih stopenj odgovorov. Pri intervalnih spremenljivkah smo izraèunali aritmetièno sredino (M) in standardni odklon (SD). Za ugotavljanje razlik v uporabi priporoèene literature iz uènega naèrta med posameznimi razredi smo uporabili neparametrièni Friedmanov test. Ker smo ugotovili, da so razlike v pogostosti uporabe priporoèene literature statistièno znaèilne, smo uporabili Znakovni test (ang. Sign test) za preverjanje obstoja statistièno pomembnih razlik med vsemi mogoèimi kombinacijami parov razredov. Pri statistiènem sklepanju smo upoštevali stopnjo tveganja 0,05. Rezultate smo prikazali tabelarièno in grafièno, pri èemer smo uporabili program MS Excel 2010. 10 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 30. zvezek Rezultati in interpretacija Zastopanost priporoèene literature smo preverili za vsak posamezen razred glasbene šole. Zanimalo nas je, kako pogosto uèitelji uporabljajo posamezno priporoèeno literaturo, kolikšen dele uèiteljev to literaturo nadomešèa z viri po lastnem izboru in kateri so najpogostejši izbrani viri. Pogostost uporabe so uèitelji ocenili s petstopenjsko ocenjevalno lestvico (1 – nikoli, 2 – redko, 3 – vèasih, 4 – pogosto, 5 – zelo pogosto). 1. Razred Graf 1: Uporaba priporoèene literature iz uènega naèrta za flavto v 1. razredu glede na odstotne delee Tabela 1: Pogostost uporaba priporoèene literature iz uènega naèrta za flavto v 1. razredu Priporoèena literatura 1. razred N Min Max Me M SD G. Gariboldi: Erste Ubungen 75 1 5 5,00 4,37 1,063 C. P. Herfurth/H. M. Stuart: A Tune A Day 75 1 5 4,00 3,60 1,294 E. Prill, op. 7 (I.): Šola za flavto 72 1 5 3,00 3,11 1,632 E. Köhler, op. 53, (I.): Šola za flavto 73 1 5 3,00 3,10 1,556 T. Buh/ N. Tomšiè: Šola za flavto 75 1 5 3,00 2,72 1,429 T. Wye: A beginner's book for the Flute 74 1 5 2,00 2,49 1,316 P. Wastall: Learn as you play flute 73 1 5 2,00 2,37 1,275 G. Lyons: Take Up the Flute 73 1 5 1,00 1,84 1,202 Legenda: N- število, Min – minimalna vrednost, Max – maksimalna vrednost, Me – mediana, M- aritmetièna sredina, SD – standardni odklon 11 Ana Kavèiè Pucihar, UPORABA LITERATURE PRI INDIVIDUALNEM... Uèitelji v 1. razredu zelo pogosto (Me = 5) uporabljajo uèbenik G. Gariboldi: Erste Übungen, pri èemer vrednost standardnega odklona (M = 4,37; SD = 1,063) kae na poenoteno uporabo tega uèbenika. Kljub dejstvu, da je bil uèbenik G. Gariboldija prviè izdan leta 1880, uèitelji flavte enotno ocenjujejo, da tudi zdaj dobro pokriva potrebe njihovih uèencev 1. razreda. Prvih dvajset etud, kolikor jih je predpisanih v uènem naèrtu, je razmeroma kratkih, v obsegu od e1 do d3, torej v najbolj zveneèem obsegu flavte, vse so v binarni podelitvi, ki je uèencem blizu, in v tonalitetah C-dur in G-dur. Kljub temu da uèbenik nima grafiènih ponazoril, barv ali nosilcev zvoka, oèitno predstavlja vir, ki ga uèitelji pri svojem delu ocenjujejo kot nepogrešljivega. Uèitelji pogosto (Me = 4) uporabljajo uèbenik C. P. Herfuth/H. M. Stuart: A Tune A Day, pri èemer vrednost standardnega odklona (M = 3,60; SD = 1,294 ) rahlo presega tretjino vrednosti aritmetiène sredine, kar kae na manj poenoteno uporabo tega uèbenika. Uèbenik C. P. Herfuth/H. M. Stuart: A Tune A Day je bil prviè izdan leta 1953. Je zelo postopen, sistematièen, snov nadgrajuje po obvladljivih segmentih. Grafièna podoba ne dosega veè današnjih standardov, prav tako nima priloenega CD-ja s spremljavami. Zalonik se je sicer odloèil izdati prenovljeno izdajo, imenovano A New A Tune A Day, katerega uporabe pa ne zasledimo med slovenskimi uèitelji flavte. Uèitelji vèasih (Me = 3) uporabljajo E. Prill, op. 7 (I.): Šola za flavto, E. Köhler, op. 53, (I): Šola za flavto, T. Buh/N. Tomšiè: Šola za flavto. Omenjene šole za flavto so vse starejših datumov – Prill iz leta 1927, Köhler iz leta 1880 in Buh/Tomšiè iz leta 1984. Naštete šole za flavto so današnjim uèencem oddaljene, saj sicer korektno in zelo racionalno predstavljajo snov, a naèin podajanja je v današnjem èasu zastarel. Z uèencem ne vzpostavljajo nikakršnega dialoga, temveè zgolj podajajo vedno bolj zahtevno notno gradivo. Tehnièna zahtevnost in kompleksnost glasbene teorije se hitro poveèuje, zato je našteto gradivo primernejše za uèence, ki se zaènejo uèiti flavto starejši (nad 9 let) oz. imajo predznanje kljunaste flavte. Oèitno nekateri uèitelji flavte še vedno pouèujejo na tak naèin, zato so ti uèbeniki še vedno obèasno v uporabi, èeprav bi jih kazalo ob prenovi uènega naèrta izpustiti. Uèitelji redko (Me = 2) uporabljajo T. Wye: A beginner’s book for the Flute in P. Wastall: Learn as you play the flute. Omenjena uèbenika izhajata iz Velike Britanije. Uèbenik T. Wye: A beginner’s book for the Flute zelo hitro prehaja v vedno bolj kompleksno gradivo, zato je za mlajše uèence manj primeren. Tudi uèbenik P. Wastalla je sicer primerno strukturiran, a zelo hitro prehaja na vse bolj kompleksno in zahtevno gradivo, zato je primeren za starejše uèence oz. uèence s predznanjem kljunaste flavte. Uèitelji ne uporabljajo uèbenika G. Lyons (Me = 1). V tem uèbeniku zasledimo zaèetek pouèevanja na tonu d2, kar je sicer s stališèa vzdrevanja ravnoteja inštrumenta dobro, vse naslednje povezave prijemov pa so toliko bolj zahtevne, ker mora uèenec vsakokrat premakniti veliko število prstov, kar je za zaèetnike obièajno prezahtevno. Uèitelji ga verjetno zato skorajda ne uporabljajo. V nobenem od priporoèenih uèbenikov v uènem naèrtu ne zasledimo sistematiènega spodbujanja inovativnosti in ustvarjalnosti, omogoèanja usvajanja višjih taksonomskih 12 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 30. zvezek ciljev in upoštevanja razliènih uènih stilov. Prav tako nobeden od priporoèenih uèbenikov, razen G. Lyons, nima priloenega CD-ja oz. druge oblike zvoènih posnetkov. Uèitelji flavte oèitno tudi sami ugotavljajo, da priporoèeni uèbeniki v 1. razredu v polni meri ne ustrezajo potrebam današnjih uèencev zaèetnikov, zato priporoèeno literaturo nadomešèajo z uèbeniki po lastnem izboru v kar 97,4 %. Izbirna literatura po izboru uèiteljev v 1. razredu Tabela 2: Pogostost uporabe izbirne literature po izboru uèiteljev v 1. razredu Izbirna iteratura 1. r. N Min Max Me M SD Veljavni A. Kavèiè Pucihar: Igramo se flavto 74 1 5 5,00 4,27 1,150 L. Goodwin: The Fife Book 73 1 5 3,00 3,16 1,599 I. Ory: La Flute Traversiere 71 1 5 1,00 1,51 1,120 H. Hammond: Funky Flute I 72 1 5 1,00 1,94 1,433 B. Gissler Hasse: Mini Magic Flute 72 1 5 1,00 1,92 1,392 Jaarsma/Kastelein: Look, Listen and Learn 1 72 1 5 1,00 1,46 0,992 A. Zupan: Potovanje s flavtico 72 1 5 1,00 2,29 1,578 Drugo 1 5 5 5,00 5,00 Najpogostejši izbrani uèbenik je A. Kavèiè Pucihar: Igramo se flavto, ki ga uèitelji uporabljajo v povpreèju zelo pogosto (Me = 5), vrednost standardnega odklona (M = 4,27; SD = 1,150) pa kae poenoteno uporabo med uèitelji. Uèbenik Igramo se flavto omogoèa zgodnje uèenje flavte in uèence postopno ter sistematièno vodi k usvajanju osnov igranja flavte, osnov glasbene teorije ter obvladovanja inštrumenta. Barvni uèbenik je tehnièno opremljen z dvema zgošèenkama, na katerih so posnete spremljave k skladbicam, in tako uèencu omogoèa samostojno vadenje doma in pri urah flavte. Za razliko od veèine ostalih uèbenikov od vsega zaèetka spodbuja komorno igro, aktivno usvajanje osnov glasbene teorije in medpredmetno povezovanje. Uèbenik L. Goodwin: The Fife Book uèitelji uporabljajo vèasih (Me = 3). Glede na to, da je uèbenik namenjen prvotnemu uèenju flavtice, ki je manjši in poenostavljen pribliek koncertne flavte, je razumljivo, da se manjši odstotek uèiteljev odloèa za ta naèin zaèetnega pouèevanja, saj od uèitelja in uèenca zahteva precej prilagajanja. Ostale literature – I Ory: La Flûte Traversiére, H. Hammond: Funky Flute I, Jaarsma/Kastelein: Look, Listen and Learn I, A. Zupan: Potovanje s flavtico ne uporabljajo (Me = 1) oziroma jo uporabljajo le redki uèitelji. Omenjeni uèbeniki predstavljajo raznovrstne pristope k pouèevanju, veèina izmed njih ima priloeno zgošèenko, uèbenik Look, Listen and Learn I spodbuja tudi improvizacijo uèencev. Uèitelje bi kazalo bolje seznaniti z omenjenimi uèbeniki, saj pomenijo dobrodošlo alternativo priporoèenim uèbenikom iz uènega naèrta. 13 Ana Kavèiè Pucihar, UPORABA LITERATURE PRI INDIVIDUALNEM... 2. razred Graf 2: Uporaba priporoèene literature iz uènega naèrta za flavto v 2. razredu glede na odstotne delee Tabela 3: Pogostost uporabe priporoèene literature iz uènega naèrta v 2. razredu Priporoèena literatura 2. r. N Min Max Me M SD G. Gariboldi, op. 30: Easy and Progressive Studies, I. del 76 1 5 5,00 4,43 0,957 G. Gariboldi: Erste Ubungen 76 1 5 5,00 4,32 1,098 C. Cheret: 18 Petites Etudes Rythmiques 74 1 5 4,50 3,54 1,722 E. Köhler, op. 53, (I.): Šola za flavto 73 1 5 3,00 3,16 1,546 E. Prill, op. 7 (I.): Šola za flavto 71 1 5 3,00 3,00 1,673 T. Buh/N. Tomšiè: Šola za flavto 75 1 5 2,00 2,51 1,465 T. Wye: A beginner's book for the Flute 74 1 5 2,00 2,20 1,282 P. Wastall: Learn as you play flute 74 1 5 2,00 2,05 1,192 Uèitelji v 2. razredu zelo pogosto (Me = 5) uporabljajo uèbenika G. Gariboldija: Easy and Progressive Studies, I. del, in Erste Übungen Prvi del uèbenika Easy and Progressive Studies sestavljajo etude, ki so dolge po eno stran, kar za drugošolce predstavlja precejšen kondicijski izziv, vendar melodiènost in relativna preprostost teh etud verjetno botrujeta zelo pogosti in poenoteni uporabi med uèitelji. Uèbenik Erste Übungen se nadaljuje tudi v 2. razredu, kjer se po št. 20 zaènejo bolj zahtevne etude, ki drugošolcem predstavljajo dober izziv za izboljševanje tekoèega branja in tehniènega izvajanja notnega gradiva. Tudi C. Cheret: 18 Petites Etudes Rythmiques uèitelji pogosto (Me = 4,5) uporabljajo. Na to najverjetneje vplivajo primerna dolina in ritmièna razgibanost etud ter uporaba zgolj enostavnih tonalitet (C-dur, a-mol, F-dur, d-mol, G-dur, g-mol). Vèasih (Me = 3) 14 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 30. zvezek uporabljajo uèbenika E. Köhler, op. 53, (I): Šola za flavto in E. Prill, op. 7 (I.): Šola za flavto. Kot e zapisano, sta oba uèbenika za današnje potrebe zastarela, zato bi ju kazalo umakniti s seznama priporoèene literature v uènem naèrtu. Prav tako velja za naslednje uèbenike, ki jih uèitelji uporabljajo le redko (Me = 2): T. Buh/N. Tomšiè: Šola za flavto, T. Wye: A beginner’s book for the flute in P. Wastall: Learn as you play the flute. Veèina uèiteljev (91 %) priporoèeno literaturo nadomešèa tudi z uèbeniki po lastnem izboru. Izbirna literatura po izboru uèiteljev v 2. razredu Tabela 4: Pogostost uporabe izbirne literature po izboru uèiteljev v 2. Razredu Izbirna literatura 2. r. N Min Max Me M SD A. Kavèiè Pucihar: Igramo se flavto 67 1 5 5,00 4,21 1,175 K. Šantl Zupan, M. Zupan: Etude za flavto 69 1 5 3,00 2,78 1,533 I. Ory: La Flute Traversiere 67 1 5 1,00 1,51 1,160 H. Hammond: Funky Flute 67 1 5 1,00 1,94 1,466 B. Gissler Hasse: Mini Magic Flute 67 1 5 1,00 1,91 1,454 M. Broers: Look, Listen and Learn 2 65 1 5 1,00 1,38 0,860 Najpogostejši izbirni uèbenik je tudi v 2. razredu A. Kavèiè Pucihar: Igramo se flavto, ki ga uèitelji uporabljajo v povpreèju zelo pogosto (Me = 5) in poenoteno. Vèasih (Me = 3) uèitelji uporabljajo K. Šantl Zupan/M. Zupan: Etude za flavto. Raziskovalni izsledki niso pokazali uporabe uèbenikov: I. Ory: La Flûte Traversiére, H. Hammond: Funky Flute II, Jaarsma/Kastelein: Look, Listen and Learn 2, B. Gissler Hasse: Mini Magic Flute (Me = 1). Navedeni uèbeniki izhajajo iz razliènih drav (Francija, Velika Britanija, Nizozemska in Avstrija). Èe bi uèitelji flavte veè uporabljali omenjene uèbenike iz navedenih drav, bi svojim uèencem omogoèili širši vpogled v razliène šole igranja flavte in omogoèili veè medpredmetnega povezovanja. V prihodnje uèitelje flavte vsekakor velja bolje seznaniti z omenjenimi uèbeniki, ki so primerni za uèence drugih razredov flavte. 15 Ana Kavèiè Pucihar, UPORABA LITERATURE PRI INDIVIDUALNEM... 3. razred Graf 3: Uporaba priporoèene literature iz uènega naèrta za flavto v 3. razredu glede na odstotne delee Tabela 5: Pogostost uporabe priporoèene literature iz uènega naèrta v 3. razredu Priporoèena literatura 3. r. N Min Max Me M SD G. Gariboldi, op. 30: Easy and Progressive Studies 74 2 5 5,00 4,66 0,625 G. Gariboldi: Etudes Mignonnes 75 1 5 5,00 4,45 0,920 G. Gariboldi: Erste Ubungen 73 1 5 4,00 3,67 1,472 R. Heriche: Etude 24+4 70 1 5 3,00 3,01 1,556 E. Köhler, op. 53, (I.): Šola za flavto 72 1 5 3,00 3,13 1,538 G. Gariboldi: Methode Complete 71 1 5 2,00 2,51 1,372 Uèitelji v 3. razredu zelo pogosto (Me = 5) uporabljajo dva uèbenika G. Gariboldija, in sicer op. 30: Easy and Progressive Studies in Etudes Mignonnes. Zelo pogosto (Me = 4) uporabljajo uèbenik Erste Übungen istega avtorja. Kljub temu da so navedene etude napisane v 19. stoletju, uèitelji tudi dandanes visoko cenijo njihovo vrednost za napredovanje uèencev. Vèasih (Me = 3) uporabljajo R. Heriche: Etude 24+4 in E. Köhler, op. 53, (I): Šola za flavto. Le redko (Me = 2) uporabljajo Gariboldijev uèbenik Methode Complete. Pri šolah za flavto uèitelji oèitno raje posegajo po novejših uèbenikih od tistih, ki so priporoèeni v uènem naèrtu, saj je naèin predstavitve snovi v Šoli za flavto E. Köhlerja in G. Gariboldija današnjim uèencem manj zanimiv, vsebine niso predstavljene interaktivno, ni glasbenih spremljav, verjetno je v tem vzrok za manjšo uporabo. Veèina uèiteljev (89,7 %) priporoèeno literaturo nadomešèa tudi z viri po lastnem izboru. 16 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 30. zvezek Izbirna literatura po izboru uèiteljev v 3. razredu Tabela 6: Pogostost uporabe izbirne literature po izboru uèiteljev v 3. razredu Izbirna literatura 3. r. N Min Max Me M SD Pollock/Sebba: Abracadabra 66 1 5 3,00 3,15 1,561 K. Šantl Zupan, M. Zupan: Etude za flavto 67 1 5 3,00 2,78 1,455 J. Beekum: Con moto 65 1 5 1,00 2,38 1,774 H. Hammond: Funky Flute 65 1 5 1,00 1,66 1,384 M. Broers: Look, Listen and Learn 3 65 1 3 1,00 1,26 0,619 R. Lombardo: Melodious Studies for Technical Development 66 1 5 1,00 1,82 1,467 W. Popp, op. 411: Schule der Gelaufigkeit 66 1 5 1,00 2,11 1,479 Kot izbirno literaturo uèitelji vèasih (Me = 3) uporabljajo uèbenika M. Pollock/J.Sebba: Abracadabra in K. Šantl Zupan/M. Zupan: Etude za flavto. Prvega od navedenih uèbenikov sestavljajo ljudske pesmi in skladbe z vsega sveta, veèinoma iz angleško govoreèih deel, zato jih uèenci radi igrajo. Vse prvine so predstavljene skozi poznane skladbice, kar je obièajno uèencem blizu in omogoèa dober napredek pri igranju. Drugi navedeni uèbenik je dobro zasnovana zbirka etud razliènih avtorjev, ki omogoèa raznovrstno zastopanost razliènih elementov. Domnevamo, da se zato kar precejšnje število uèiteljev odloèa za uporabo tega uèbenika. Le redki uèitelji kot izbirno literature uporabljajo dela: J. Beekum: Con moto; H. Hammond: Funky Flute; M. Broers: Look, Listen and Learn 3; R. Lombardo: Melodious Studies for Technical Development; W. Popp, op. 411: Schule der Gelaufigkeit (Me = 1). Navedena izbirna literatura pokriva širok spekter od predvsem tehnièno naravnanih (Beekum, Popp in Lombardo) do uèbenikov z elementi improvizacije (Broers) in jazz glasbe (Hammond). Navedeni uèbeniki bi omogoèali veliko popestritev pouka, spoznavanje raznovrstnih glasbenih stilov in monost nadgradnje razvijanja tehniènih sposobnosti 17 Ana Kavèiè Pucihar, UPORABA LITERATURE PRI INDIVIDUALNEM... 4. razred Graf 4: Uporaba priporoèene literature iz uènega naèrta za flavto v 4. razredu glede na odstotne delee Tabela 7: Pogostost uporabe priporoèene literature iz uènega naèrta v 4. razredu Priporoèena literatura 4. r. N Min Max Me M SD G. Gariboldi: 20 Petites Etudes 74 3 5 5,00 4,66 0,556 E. Kohler, op. 93: Ubungen 73 1 5 4,00 3,85 1,298 M. Moyse: 24 malih etud z variacijami 73 1 5 4,00 3,47 1,454 G. Gariboldi: Methode Complete 72 1 5 3,00 2,69 1,450 E. Köhler, op. 54: Šola za flavto 71 1 5 3,00 2,94 1,539 Uèitelji v 4. razredu zelo pogosto (Me = 5) in poenoteno (M = 4,66; SD = 0,556) uporabljajo uèbenik G. Gariboldi: 20 Petites Etudes. Pogosto (Me = 4) uporabljajo uèbenika E. Kohler, op. 93: Übungen in M. Moyse: 24 malih etud z variacijami. Uèbenike G. Gariboldi: Methode Complete in E. Kohler, op. 54: Šola za flavto uporabljajo vèasih (Me = 3). Veèina uèiteljev (78,2 %) priporoèeno literaturo nadomešèa tudi z literaturo po lastnem izboru. Tabela 8: Pogostost uporabe izbirne literature po izboru uèiteljev v 4. razredu Izbirna literatura 4. r. N Min Max Me M SD K. Šantl Zupan, M. Zupan: Etude za flavto 60 1 5 3,00 2,82 1,501 J. Beekum: Con moto 55 1 5 1,00 2,49 1,731 H. Hammond: Funky Flute 55 1 5 1,00 1,76 1,503 W. Popp, op. 411: Schüle der Gelaufigkeit 55 1 5 1,00 2,27 1,496 W. Popp, op. 413: Tägliche Fingerübungen 55 1 5 1,00 2,16 1,488 R. Lombardo: Melodious Studies for Technical Development 55 1 5 1,00 1,82 1,415 18 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 30. zvezek Tudi v 4. razredu uèitelji vèasih (Me = 3) uporabljajo K. Šantl Zupan/M. Zupan: Etude za flavto. Ostale izbirne literature ne uporabljajo (Me = 1) oziroma jo uporabljajo le redki posamezni uèitelji: J. Beekum: Con moto; H. Hammond. Funky Flute; W. Popp, op. 411: Schüle der Gelaufigkeit; W. Popp, op. 413: Tagliche Fingerübungen; R. Lombardo: Melodious Studies for Technical Development. Tudi v 4. razredu predlagana izbirna literatura ponuja širok spekter glasbenih stilov, od predvsem tehnièno naravnanih (Beekum, Popp in Lombardo) do uèbenikov z elementi improvizacije in jazz glasbe (Hammond), vendar navedene uèbenike, ki bi omogoèali veliko popestritev pouka, spoznavanje raznovrstnih glasbenih stilov in monost nadgradnje razvijanja tehniènih sposobnosti, uporabljajo le redki uèitelji. 5. razred Graf 5: Uporaba priporoèene literature iz uènega naèrta za flavto v 5. razredu glede na odstotne delee Tabela 9: Pogostost uporabe priporoèene literature iz uènega naèrta v 5. razredu Priporoèena literatura 5. r. N Min Max Me M SD G. Gariboldi: 20 Etudes Chantantes 75 1 5 5,00 4,25 1,028 J. Demmerssemann: 50 Etudes Melodiques 72 1 5 4,00 3,68 1,287 G. Gariboldi: Etudes Journaliers 75 1 5 4,00 4,01 1,180 E. Kohler: Etude op. 33 73 1 5 4,00 4,11 1,137 J. van Beekum: Fabulous Flutes 67 1 5 4,00 3,19 1,743 J. Andersen: 18 Etud, op. 11 71 1 5 3,00 2,97 1,558 Uèitelji v 5. razredu zelo pogosto (Me = 5) in poenoteno (M = 4,25; SD = 1,028) uporabljajo uèbenik G. Gariboldi: Etudes Chantantes, vèasih (Me = 3) pa 18 Etud, op. 11 J. Andersena. 19 Ana Kavèiè Pucihar, UPORABA LITERATURE PRI INDIVIDUALNEM... Pogosto (M = 4) uporabljajo J. Demmerssemann: 50 Etudes Melodiques, G. Gariboldi: Etudes Journaliers, E. Kohler: Etude op. 33, J. van Beekum: Fabulous Flutes. Veè kot èetrtina uèiteljev (29,5 %) priporoèeno literaturo nadomešèa tudi z viri po lastnem izboru. V opisnih odgovorih so uèitelji navedli, da uporabljajo naslednjo izbirno literaturo: Bantai Kovacs: Šola za flavto, 2. zvezek (lestvice), Bantai/Kovacs: Selected Studies I, II, Dapper: 1. in 2. del, G. Gariboldi: 20 Petites Etudes, J. Rae: 40 Modern Studies, Jagudin: Etude, K. Šantl Zupan/M. Zupan: Etude za flavto: 2, 3. Lombardo: Technical Studies, N. Platonov: 30 Studies for Flute, Ph. Bernold: Technique d` Embouchure, R. Lombardo: Melodious Studies for Technical Development, Reichert: Tägliche Übungen, S. Arriagada: 10 Etudes Latino-Américaines, Taffanel/Gaubert: IV. in V. del, Taffanel/Gaubert: Methode Complete de la flute (izbor), Tomaszewski: Izbor Etud, W. Popp: op. 411 in op. 413. Uèitelji torej uporabljajo zelo raznoliko literaturo, od tehniène (Taffanel/Gaubert, Lombardo, Popp, Reichert) do literature za razvijanje nastavka in tona (Bernold) ter klasiènih etud (Bantai/Kovacs, Jagudin, Šantl Zupan/Zupan, Platonov, Gariboldi, Tomaszewski), šol za flavto (Dapper, Bantai/Kovacs) in tudi etnièno obarvanih etud (Arriagada), modernih etud v razliènih glasbenih stilih (Rae). Verjetno prihaja do take raznolikosti uènih gradiv tako glede na glasbeni stil kot tudi osredotoèenost, ker uèitelji uèencem izbirajo literaturo glede na njihovo prihodnjo usmeritev – èe bo uèenec zakljuèil po 6. razredu, mu verjetno izbirajo drugaèno literaturo kot tistim uèencem, ki nameravajo nadaljevati s šolanjem na višji stopnji glasbene šole ali celo izrazijo eljo po nadaljevanju šolanja iz flavte na umetniški gimnaziji. 6. razred Graf 6: Uporaba priporoèene literature iz uènega naèrta za flavto v 6. razredu glede na odstotne delee 20 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 30. zvezek Tabela 10: Pogostost uporabe priporoèene literature iz uènega naèrta v 6. razredu Priporoèena literatura 6. r. N Min Max Me M SD E. Kohler, op. 66: Romantiène etude 75 1 5 5,00 4,69 0,657 G. Gariboldi: Etudes de Style 71 1 5 4,00 3,73 1,352 G. Gariboldi: Methode Complete, II. del 71 1 5 3,00 2,87 1,453 H. Gagnebin: 24 Pieces Recreatives 70 1 5 2,50 2,64 1,523 Uèitelji v 6. razredu zelo pogosto (Me = 5) in poenoteno (M = 4,69; SD = 0,657) uporabljajo uèbenik E. Kohler, op. 66: Romantiène etude. G. Gariboldi: Etudes de Style uporabljajo pogosto (Me = 4), vendar manj poenoteno (M = 3,73; SD = 1,352). Vèasih (Me = 3) uporabljajo uèbenika G. Gariboldi: Methode Complete, II. del in H. Gagnebin: 24 Pieces Recreatives (Me=2,5). Dobra tretjina uèiteljev (38,5 %) priporoèeno literaturo nadomešèa tudi z viri po lastnem izboru. 7. razred Graf 7: Uporaba priporoèene literature iz uènega naèrta za flavto v 7. razredu glede na odstotne delee Tabela 11: Pogostost uporabe priporoèene literature iz uènega naèrta v 7. razredu Priporoèena literatura 7. r. N Min Max Me M SD G. Gariboldi: Grandes Etudes de Style 66 1 5 5,00 4,12 1,259 L. Drouet: 25 Études Célebres 64 1 5 4,00 3,80 1,460 M. A. Reichert: 6 dnevnih vaj 62 1 5 3,50 3,40 1,396 T. Wye: Metoda vadenja (I., II. in III. zvezek) 63 1 5 3,00 2,84 1,558 21 Ana Kavèiè Pucihar, UPORABA LITERATURE PRI INDIVIDUALNEM... Uèitelji v sedmih razredih zelo pogosto (Me = 5) in poenoteno (M = 4,12; SD = 1,295) uporabljajo uèbenik G. Gariboldi: Grandes Etudes de Style. Pogosto (Me = 4), vendar manj poenoteno (M = 3,80; SD = 1,460), uporabljajo L. Drouet: 25 Études Célebres, M. A. Reichert: 6 dnevnih vaj pa uporabljajo vèasih do pogosto (Me = 3,5). Vèasih (Me = 3) uporabljajo še zvezke metod vadenja T. Wye. Slaba èetrtina (24,4 %) uèiteljev priporoèeno literaturo nadomešèa tudi z viri po lastnem izboru. Uèitelji so navedli, da uporabljajo naslednjo izbirno literaturo: A. Terschak: Tägliche Studien für Flöte; J. Demmerssemann: 50 Melodiènih Etud, I. in II. del; E. Köhler, op. 66: Romantiène etude in op. 93, II. del; F. Tomaszewski: Wybor Etud na Fliet: 3; izbor etud, ki so predpisane za nije razrede (E. Köhler: Etude op. 33, Gariboldi: Etudes Journaliers); K. Šantl Zupan/M. Zupan: Etude za flavto 3; L. Moyse: Daily Exercises; Ph. Bernold: La technique d’Embouchure; Taffanel/Gaubert: 17 Daily Exercises, izbor etud; Vester: 100 Classical Studies for Flute. Tako kot v prejšnjih razredih, tudi v 7. razredu lahko ugotovimo, da uèitelji uporabljajo zelo raznoliko literaturo, ki jo lahko razdelimo na tehnièno (Taffanel/Gaubert, Moyse, Terschak) oz. literaturo za razvijanje nastavka in tona (Bernold) in na klasiène etude (Šantl Zupan/Zupan, Köhler, Tomaszewski, Vester, Demmerssemann). Raznolikost izbora znova lahko pojasnimo z uèiteljevim prilagajanjem izbora literature glede na izraene uèenèeve elje glede nadaljevanja šolanja – ali uèenec eli zgolj zakljuèiti višjo stopnjo šolanja na glasbeni šoli ali pa eli nadaljevati s šolanjem na umetniški gimnaziji – smer flavta. 8. razred Graf 8: Uporaba priporoèene literature iz uènega naèrta za flavto v 8. razredu glede na odstotne delee 22 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 30. zvezek Tabela 12: Pogostost uporabe priporoèene literature iz uènega naèrta v 8. razredu Priporoèena literatura 8. r. N Min Max Me M SD G. Gariboldi: Grandes Etudes de Style 59 1 5 5,00 4,03 1,299 M. A. Reichert: 6 dnevnih vaj 61 1 5 4,00 3,46 1,421 L. Drouet: 25 Études Célebres 59 1 5 4,00 3,98 1,306 J. Demerssemann: 50 melodiènih etud, II. del 60 1 5 4,00 3,80 1,424 T. Wye: Metoda vadenja (IV., V in VI. zvezek) 60 1 5 3,00 2,90 1,537 P. L. Graf: Check-up 57 1 5 3,00 2,70 1,603 Uèitelji v 8. razredu zelo pogosto (Me = 5) uporabljajo uèbenik G. Gariboldi: Grandes Etudes de Style, pogosto (Me = 4) uèbenike M. A. Reichert: 6 Dnevnih vaj; L. Drouet: 25 Études Célebres; J. Demerssemann: 50 melodiènih etud, II. del in vèasih (Me = 3) uèbenika T. Wye: Metoda vadenja (IV., V in VI. zvezek) in P. L. Graf: Check-up. Slaba èetrtina uèiteljev (23,1 %) priporoèeno literaturo nadomešèa tudi z viri po lastnem izboru. Uèitelji so navedli, da kot izbirno literature uporabljajo: A. Terschak: Tägliche Übungen; E. Köhler: Etude op. 33, I. in III. del; F. Tomaszewski: Wybor Etiud na flet, 3, 4; J. Andersen: 18 Etud, op. 11; K. Šantl Zupan/M. Zupan: Etude za flavto; L. Moyse: Daily Exercises; Ph. Bernold: La Technique d’Embouchure; T. Böhm: 24 Caprices Etudes; T. Filas: Top Register Studies; T. Wye; Taffanel/Gaubert: 17 Big Daily Exercises. Tako kot v prejšnjih razredih, tudi v 8. razredu lahko ugotovimo, da uèitelji uporabljajo zelo raznoliko literaturo, ki jo lahko razdelimo na tehnièno (Taffanel/Gaubert, Moyse, Terschak, Filas) oz. literaturo za razvijanje nastavka in tona (Bernold, Wye) in na klasiène etude (Šantl Zupan/Zupan, Köhler, Tomaszewski, Vester, Andersen, Böhm). Tudi v 8. razredu veliko raznolikost literature lahko pojasnimo glede na izraene elje glede nadaljevanja šolanja. Bi pa morda veljalo vkljuèiti tudi veèji nabor razliènih glasbenih stilov in monosti uèenja improviziranja na flavti, kar zasledimo v precejšnjem številu tujih uèbenikov, ki so na voljo. Povpreèna pogostost uporabe priporoèene oz. osnovne literature iz uènega naèrta od 1. do 8. razreda Za potrebe sprememb pri prenovi uènih naèrtov potrebujemo podatke, v katerih razredih uèitelji flavte v najveèji meri uporabljajo drugo literaturo od predpisane, saj je oèitno, da bo v tistih razredih potrebno predlagati najveè sprememb pri priporoèeni literaturi. Glede na pridobljene podatke o uporabi priporoèene oz. osnovne literature za vsak razred smo za potrebe celovitega pregleda na osnovi lestvice pogostosti uporabe (ocene od 1 do 5) za vsak razred izraèunali povpreèno pogostost uporabe priporoèene oz. osnovne literature iz uènega naèrta za flavto. 23 Ana Kavèiè Pucihar, UPORABA LITERATURE PRI INDIVIDUALNEM... Graf 9: Pogostost uporabe priporoèene literature v vseh razredih iz uènega naèrta glede na vrednosti median Tabela 13: Pogostost uporabe priporoèene literature v vseh razredih iz uènega naèrta od 1. do 8. razreda Pogostost uporabe priporoèene literature po razredih N Min Max Me M SD 1. razred - Me priporoèene literature 58 1,00 5,00 3,00 2,8103 1,19512 2. razred - Me priporoèene literature 58 1,00 5,00 3,25 3,2328 1,15172 3. razred - Me priporoèene literature 58 1,00 5,00 4,00 3,8707 1,09849 4. razred - Me priporoèene literature 58 1,00 5,00 4,00 3,5000 1,27389 5. razred - Me priporoèene literature 58 1,00 5,00 4,00 3,9483 0,93513 6. razred - Me priporoèene literature 58 1,00 5,00 3,75 3,6293 1,04529 7. razred - Me priporoèene literature 58 1,00 5,00 4,00 3,7672 1,14790 8. razred - Me priporoèene literature 58 1,00 5,00 4,00 3,7500 1,20398 Iz Grafa 9 je razvidno, da priporoèeno literaturo v povpreèju vèasih uporabljajo v 1. razredu (Me = 3) in 2. razredu (Me = 3,3), medtem ko priporoèeno literaturo v višjih razredih uporabljajo v povpreèju pogosto (Me = 4). V 1. razredu uèitelji vèasih uporabljajo priporoèeno literaturo iz uènega naèrta, pri èemer vrednost standardnega odklona kae (M = 2,81; SD = 1,195) na nepoenoteno uporabo med uèitelji. V 2. razredu uèitelji vèasih uporabljajo priporoèeno literaturo iz uènega naèrta, vrednost standardnega odklona (M = 3,23; SD = 1,151) prav tako kae na nepoenoteno rabo med uèitelji. V 3. razredu uèitelji pogosto uporabljajo priporoèeno literaturo, vrednost standardnega odklona (M = 3,87; SD = 1,09) kae na dokaj poenoteno uporabo med uèitelji. V 4. razredu uèitelji priporoèeno literaturo uporabljajo pogosto, vrednost standardnega odklona (M = 3,5; SD = 1,27) kae na nepoenoteno uporabo med uèitelji. V 5. razredu uèitelji pogosto uporabljajo priporoèeno literaturo iz uènega naèrta, vrednost standardnega odklona (M = 3,94; SD = 0,93) kae na poenoteno rabo med 24 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 30. zvezek uèitelji. V 6. razredu uèitelji pogosto uporabljajo priporoèeno literaturo, vrednost standardnega odklona (M = 3,62; SD = 1,04) kae na dokaj poenoteno uporabo med uèitelji. V 7. razredu uèitelji pogosto uporabljajo priporoèeno literaturo iz uènega naèrta, vrednost standardnega odklona (M = 3,76; SD = 1,14) nakazuje na dokaj poenoteno rabo med uèitelji. V 8. razredu uèitelji pogosto uporabljajo priporoèeno literaturo, vrednost standardnega odklona (M = 3,75; SD = 1,20) ponovno kae na dokaj poenoteno uporabo med uèitelji. Razlike v uporabi priporoèene literature iz uènega naèrta za flavto in izbirne literature med razredi Raziskali smo, kako pogosto uèitelji uporabljajo literaturo po lastnem izboru v posameznem razredu. Graf 10: Uporaba izbirne literature od 1. do 8. razreda Uèitelji flavte v 1. razredu uporabljajo izbirno literaturo v 97,4 %. V 2. razredu v 91 %, v 3. razredu v 89,7 %, v 4. razredu v 78,2 %, v 5. razredu v 29,5 %, v 6. razredu v 38,5 %, v 7. razredu v 24,4 % in v 8. razredu v 23,1 %. Tabela 14: Rezultat neparametriènega Friedmanovega preizkusa pri uporabi priporoèene literature iz uènega naèrta N 58 Chi-Square 69,411 df 7 Asymp. Sig. 0,000 25 Ana Kavèiè Pucihar, UPORABA LITERATURE PRI INDIVIDUALNEM... Rezultat neparametriènega Friedmanovega testa kae, da so razlike v pogostosti uporabe priporoèene literature med razredi statistièno znaèilne (x2 = 69,41, p = 0,000). Priporoèena literatura v 1.in 2. razredu je statistièno znaèilno manj pogosto v uporabi kot v višjih razredih (od 3. razreda naprej). Zato smo z Znakovnim testom (ang. Sign test) preverjali obstoj statistièno pomembnih razlik med vsemi mogoèimi kombinacijami parov razredov. Rezultati Znakovnega preizkusa potrjujejo, da je uporaba priporoèene literature iz uènega naèrta med razredi razlièna, kar podpira domnevo, da so potrebe po prenovi priporoèene literature v uènem naèrtu za flavto med posameznimi razredi razliène. Sklep Kot smo predpostavljali, so rezultati pokazali statistièno znaèilne razlike v pogostosti uporabe priporoèene literature iz uènega naèrta za flavto tako med posameznimi razredi kot tudi v pogostosti uporabe izbirne literature po izboru uèiteljev; rezultati so pokazali tudi statistièno znaèilne razlike v deleu uèiteljev, ki priporoèeno literaturo iz uènega naèrta za posamezne razrede nadomešèa z literaturo po lastnem izboru. Rezultati raziskave bodo lahko sluili kot izhodišèe ob naslednji prenovi uènega naèrta za flavto. Razmisliti moramo o naèinih, kako uèiteljem predstaviti raznolikost literature za flavto, ki jo najdemo v mednarodnem prostoru. V sedanjem uènem naèrtu ne zasledimo literature, ki bi uèence spodbujala k improvizaciji, lastnemu ustvarjanju skladb, ki bi vkljuèevala razliène glasbene stile. Tudi med izbrano literaturo po izboru uèiteljev tovrstne literature skorajda ne zasledimo. Uèitelje flavte moramo spodbujati k zavedanju, da je prednost individualnega pouka ravno v tem, da ima uèitelj avtonomno monost vsakemu uèencu izbirati raznovrstno glasbeno literaturo, ob kateri se bo ta razvijal v vsestranskega glasbenika. Tudi na ta naèin bo pri uèencih razvijal ljubezen do glasbe in muziciranja, torej temeljno nalogo pouèevanja flavte, kot je opredeljena v uènem naèrtu (Uèni naèrt. Flavta, 2003). 26 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 30. zvezek Viri in literatura: Dopolnjeni predmetnik. Glasba (2010). Republika Slovenija. Ministrstvo za izobraevanje, znanost in šport. Dostopno na: http://www.mizs.gov.si/fileadmin/ mizs.gov.si/pageuploads/podrocje/glasba/pdf/Dopolnjeni_predmetnik_ucni_nacrt_ Trajanje_izobrazevanja.pdf (1. 9. 2019). Hattie, John in Gregory C. R. Yates (2014). Visible Learning and the Science of How We Learn. London, New York: Routledge. Harris, Paul (2012). The Virtuoso Teacher. London: Faber Music Ltd. Juntunen, Marja-Leena (2017). National assessment meets teacher autonomy: national assessment of learning outcomes in music in Finnish basic education. Music Education Research. Vol. 19, št. 1, 1-16. Kavèiè Pucihar, Ana (2019). Uèiteljeve strategije pouèevanja pri individualnem inštrumentalnem pouku flavte v glasbenih šolah. Doktorska disertacija. Ljubljana: UL Akademija za glasbo. Kavèiè Pucihar, Ana, Rotar Pance, Branka (2017). Individualni pouk in naèini pouèevanja uèiteljev flavte na posameznih uènih stopnjah v glasbeni šoli = Flute teachers´ one-to-one instructional strategies at individual teaching stages in music school. Revija za elementarno izobraevanje, letn. 10, št. 4, str. 399-416. Kovaè, Miha, Mojca Kovaè-Šebart, Janez Krek in Damijan Štefanc (2005). Uèbeniki in druba znanja. Ljubljana: Pedagoška fakulteta: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete. Lehman, Andreas C., John A. Sloboda in Robert H. Woody (2007). Psychology for Musicians: Understanding and Acquiring the Skills. New York: Oxford University Press. MIZŠ (2017). Ministrstvo za izobraevanje, znanost in šport RS. E-korespondenca z dne 9. 5. 2017. Osebni arhiv avtorice. Pembrook, Randall in Cheryl Craig (2002). Teaching as a Profession. Two Variations on a Theme. V: Colwell, R. in C. Richardson (ur.). The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning. Oxford: Oxford University Press. Pravilnik o izobrazbi uèiteljev in drugih strokovnih delavcev v izobraevalnih programih glasbene šole (2015). Uradni list Republike Slovenije št. 104/15. Dostopno na: http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=PRAV12515 (1. 9. 2019). Pravilnik o preverjanju in ocenjevanju znanja v glasbenih šolah (2003). Uradni list Republike Slovenije št. 83/2003. Dostopno na: https://www.uradni-list.si/ glasilo-uradni-list-rs/vsebina/2003-01-3975?sop=2003-01-3975 (1. 9. 2019). Priporoèila podroènih skupin za izbor in rabo uènih gradiv (2017). Dostopno na: https://www.zrss.si/zrss/wp-content/uploads/2017-03-16-priporocila-za-izbiro-ucbenik ov-in-kompletov-ucnih-gradiv-za-solsko-leto-2017-2018.pdf (19. 8. 2019). Quantz, Johann Joachim (2001). On Playing the Flute. The Classic of Baroque Music Instruction. 2. izdaja, 2. ponatis. London: Faber and Faber. 27 Ana Kavèiè Pucihar, UPORABA LITERATURE PRI INDIVIDUALNEM... Rotar Pance, Branka (1997). Struktura lika uèitelja glasbe. Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani. 2, str. 143 – 150. Stronge, James H. (2018). Qualities of Effective Teachers, 3. izdaja. Alexandria, VA: ASCD. Šantl Zupan, Karolina (2016). Pedagoško in umetniško delovanje uèiteljev pihal. Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani. 24, str. 57-71. Štefanc, Damijan (2005). Uèbenik z vidika didaktiène teorije: znaèilnosti, funkcije, kakovost in problematika potrjevanja. Sodobna pedagogika, 56 (4), 172–185. Štefanc, Damijan, Jasna Magon in Danuša Škapin (2011). Z uènimi gradivi do kakovostnega znanja. Ljubljana: Center Republike Slovenije za poklicno izobraevanje. Dostopno na: http://www.cpi.si/files/cpi/userfiles/Datoteke/evalvacija/ Z-ucnimi- gradivi_www.pdf (29. 3. 2018). Uèni naèrt. Flavta (2003). Republika Slovenija. Ministrstvo za izobraevanje, znanost in šport. Dostopno na: http://www.mizs.gov.si/fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/ podrocje/glasba/pdf/Dopolnjeni_predmetnik_ucni_nacrt_Flavta.pdf (22. 10. 2015). Zakon o glasbenih šolah (2000). Uradni list Republike Slovenije št. 81/06. Dostopno na: http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO2063 (1. 9. 2019). 28 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 30. zvezek SUMMARY Slovenian flute teachers must follow the Slovenian State Flute Curriculum guidelines. These also include recommended graded flute repertoire. Teachers are encouraged to use these recommendations as guidance not as a rigid obligation. We researched the use of recommended and elective flute repertoire between 1st and 8th grade among Slovenian Music School flute teachers (N=78). The research is based on descriptive and causally non-experimental quantitative method. The questionnaire was designed to explore the use of flute repertoire in the individual instrumental flute instruction in Slovenian Music Schools. The percentage of female teachers is very high (93,5 %). The majority of flute teachers are 26 to 35 years old (37,6 %). The majority of flute teachers (20,5 %) have 18 students in their class. 73,1 % are full time flute teachers and 26,9 % have less than full time employment. In the 1st grade, the most frequently used tutor book (Me = 5) from the recommended list is G. Gariboldi: Erste Übungen. Igramo se flavto by A. Kavèiè Pucihar is the most frequently (Me = 5) elected method book. In the 2nd grade G. Gariboldi’s Easy and Progressive Studies, op. 30 and Erste Übungen are the most frequently (Me = 5) used tutor books from the recommended list. A. Kavèiè Pucihar: Igramo se flavto is the most frequently elected (Me = 5) method book. In the 3rd grade G. Gariboldi’s Easy and Progressive Studies, op. 30 and Etudes Mignonnes are the most frequently (Me = 5) used tutor books from the recommended list. M. Pollock/J.Sebba: Abracadabra and K. Šantl Zupan/M. Zupan: Studies for the flute are the most frequently (Me = 3) elected tutor books. In the 4th grade G. Gariboldi: 20 Petites Etudes is the most frequently used tutor book (Me = 5) from the recommended list. K. Šantl Zupan/M. Zupan: Studies for the flute is the most frequently (Me = 3) elected tutor book. In the 5th grade G. Gariboldi: Etudes Chantantes is the most frequently used tutor book (Me = 5) from the recommended list. In the 6th grade E. Kohler, op. 66: Romantic studies is the most frequently used tutor book (Me = 5) from the recommended list. In the 7th and 8th grade G. Gariboldi: Grandes Etudes de Style is the most frequently used tutor book (Me = 5) from the recommended list. From 5th – 8th grade on, teachers described their elected repertoire. The elected repertoire consisted of studies in the following categories: technical, tone development, classical and world music studies. The results revealed statistically significant differences in the frequency of the recommended repertoire use among the grades. Statistically significant differences in the frequency of the elective repertoire use also emerged. We find an area for improvement in the stylistic variability of the flute repertoire used in Slovenian Music Schools. Increased variability of musical styles could contribute towards reaching the fundamental goal of music education – kindling the love of music and musicianship. 29 Ana Kavèiè Pucihar, UPORABA LITERATURE PRI INDIVIDUALNEM...