SPOMENIKI 19. STOLETJA NA SLOVENSKEM SONJA ŽITKO V 19. stoletju, stoletju razcveta in moči meščanstva, je dobil spomenik poleg muzeja in gledališča vlogo reprezentativnega objekta. Postavljeni v mesta, na trge, na križišča ulic in cest, v parke, so bili spomeniki javna umet- nostna dela, s katerimi se je meščanstvo uveljavljalo in potrjevalo. Če je bil spomenik vse do poznega 18. stoletja rezerviran za vla- darje, ga je zdaj lahko dobil vsak za narod po- memben posameznik, od pesnikov, pisateljev, umetnikov, skladateljev, učenjakov, izumite- ljev do filozofov. Prevladujoči slogovni smeri, neoklasicizem in historizem, sta na svoj način obeležili slavne osebnosti in pomembne do- godke: neoklasicizem predvsem s simbolični- mi arhitektonskimi spomeniki in portretnimi doprsji, historizem pa s celopostavnimi kipi, večkrat obdanimi z alegorijami. V 19. stoletju je bil narod ena najvišjih vrednot, zato so do- ločenim meščanskim pa tudi monarhičnim spomenikom vtisnili pečat nacionalnega spo- menika, ki naj bi imel narodno pedagoški po- men in bi utelešal kult naroda. Tako so speci- fični spomeniki 19. stoletja s svojo materialno prisotnostjo neposredno predstavljali pretek- lost ali zgodovino naroda in dežele: neme pri- če vpetosti v prostor in čas. V vsej prvi polovici stoletja, v času Ilirskih provinc in poznejšega absolutističnega reži- ma, se Slovenci, kljub rastočemu narodnemu prebujenju, niso mogli uveljaviti niti z enim spomenikom svoje zaslužne osebnosti.' Veli- ko pa je spomenikov, postavljenih junakom in brezimnim vojakom, ki so padli v bojih s Francozi. Leta 1800 umrlim vojakom raznih narodnosti so v parku pred današnjo Univer- zitetno psihiatrično kliniko na Studencu po- stavili preprost kaneliran steber v neoklasi- cističnem slogu. Ob steno nekdanje normalke na trgu pred stolnico v Mariboru je bil nekoč prizidan spomenik z obeliskom, vojaškimi simboli in portretom umrlega. Posvečen je bil češkemu dragoncu Vaclavu Karliku, ki je leta 1809 padel junaške smrti. Namesto tega uni- čenega spomenika so leta 1903 naredili po- dobnega; zdaj stoji v mariborskem Pokrajin- skem muzeju. Pred cerkvijo v Logu pri Vipavi je bil leta 1813 v boju ubit pogumni madžar- ski huzar Pavel Rostas. Leta 1845 so njegov grob zaznamovali s spomenikom. Na podstav- ku, ki se je še ohranil, je prvotno stal kip hu- zarja, delo goriškega oficirja, kiparja samouka Karla Seppenhoferja. Na Predeluje leta 1809 stotnik Johann Herman von Hermannsdorf s Spomenik umrlih vojakov, Ljubljana-Studenec četo slunjskih graničarjev junaško branil maj- hno trdnjavo. Njemu in padlim vojakom je sredi stoletja cesar Ferdinand 1. dal postaviti kvaliteten klasicističen spomenik s piramido in impozantnim umirajočim levom. Ob koncu 18. in na začetku 19. stoletja sko- rajda ni razlike med oblikami spomenika in nagrobnika. Njuna tesna povezanost je še zla- sti očitna pri simboličnih arhitektonskih spo- menikih, ki so jih postavili v spomin na po- membne dogodke. Osušitev Barja v Ljubljani označuje spomenik, sestavljen iz obeliska, krogel in kocke. Stroge oblike geometrijskih likov so v klasicizmu - analogno z egipčansko umetnostjo - veljale za večne in zato naj- ustreznejše za spomenik; granit pa za idealen material. Tudi ta spomenik je graniten. Posta- vili so ga leta 1829 in z napisi na njem slavili Gabrijela Gruberja, cesarja Franca L ter nje- govo soprogo Karolino Avgusto. Cesarski par je v času ljubljanskega kongresa, leta 1821, obiskal imenitno urejeno graščino Dol pri j 23 Ljubljani. Njen lastnik baron Jožef Kalasanc Erbeg je dogodek ovekovečil z arhitektonskim spomenikom: kaneliran steber valjaste oblike ima v sredini kocko, na vrhu pa polkroglo. Kot je bilo tedaj v navadi, gaje postavil v svoj park in s tem zadostil tudi romantični ideji o spojenosti z naravo. Javni spomeniki v obliki portretnega doprs- ja na podstavku so bili redki. Takšen spome- nik iz leta 1828 je v Rogaški Slatini. Z njim so se štajerski deželni stanovi oddolžili grofu Ferdinandu Attemsu za njegove zasluge pri razvoju rogaškega zdravilišča. Neoklasicistič- no bronasto doprsje je ustvanl znani dunajski kipar Leopold Kisling. Na Štajerskem je bil zelo priljubljen liberalno usmerjeni habsbur- ški nadvojvoda Janez. Pospeševal je gospodar- stvo te dežele in bil med drugim tudi pobud- nik gradnje mostu v Zidanem mostu in ceste v dotedaj neprehodni soteski Huda luknja. Ob cesti stoji njemu posvečen arhitektonski spo- menik z reliefnim portretnim medaljonom iz leta 1829.3 Tudi v Zidanem mostu so mu leta 1826 v zahvalo postavili spomenik. S portret- nim doprsjem sredi paviljona je bil nedvomno eden najbolj kvalitetnih neoklasicističnih spo- menikov na Slovenskem. Kmalu pa so ga podrli. Leta 1853 so ga hoteli nadomestiti s celopostavnim kipom iz litega železa, uvože- nim s Češkega, vendar nadvojvoda, upodo- bljen v štajerski ljudski noši, tedanjim obla- stem ni ustrezal. Šele trideset let pozneje je dobil svoje mesto v mariborskem mestnem parku. Zdaj ga lahko vidimo v tamkajšnjem Pokrajinskem muzeju. V revolucionarem letu 1848, letu »pomladi narodov«, ki je razburkalo tudi habsburško monarhijo, so Slovenci formulirali znameniti program Zedinjene Slovenije. Obenem z na- rodnim gibanjem se je povečalo zanimanje za kulturno identiteto, za narodovo preteklost in pomembne prednike ter s tem tudi za postav- ljanje spomenikov. Spremljalo ga je patriot- sko navdušenje, ki je zajelo tudi širšo javnost. Leta 1850 je Lovro Toman v imenu narodno zavednih Slovencev zapisal, da »vsak spomi- nek, ki ga narod imenitnim možem stavi, ga tudi sebi stavi, ker spominek kaže, da se je na- rod zavedil svoje dolžnosti, svojiga poklica, svoje moči«.4 Izbranci, katerim so takrat žele- li postaviti spomenik, so bili: Prešeren, Vod- nik, Valvasor, Vega, Slomšek, Linhart, Kopi- tar, Wolf, Čehovin in drugi. Najprej so se od- dolžili največjemu slovenskemu pesniku Francetu Prešernu. Ker je imel na grobu na kranjskem pokopališču (zdaj Prešernov gaj) le skromen lesen križ, so mu našli drugo mesto nedaleč stran, ga prekopali in mu leta 1852 dali dostojnejši kamnit nagrobnik. Denar zanj Attemsov spomenik, Rogaška Slatina Knoblehaijev spomenik, Škocjan pri Novem mestu 24 je prispevala predvsem dežela Kranjska, po, načrtu neznanega dunajskega arhitekta pa ga ; je izdelal tedaj najboljši kamnosek Ignacij , Toman mlajši iz Ljubljane.5 Nagrobnik v^ obliki stebrastega znamenja je bil za sodobni- ke spomenik in so ga tudi odkrili s primerno slovesnostjo. Sredi petdesetih let začne ustvarjati prvi ! slovenski kipar, ki seje izobrazil na tuji, miin-1 chenski akademiji, Franc Ksaver Zajec. Dotlej \ so delovale predvsem podobarske in kamno- \ seske delavnice z mojstri, vendar so bili njiho- \ vi izdelki, razen redkih izjem, na obrtniški ■ ravni. Leta 1860 so posvetili spomenik škofu! Antonu A. Wolfu v ljubljanski stolnici; Franc. Zajec je iz marmorja mojstrsko izklesal njego- j vo portretno doprsje. Prav tako je sedem let i pozneje izdelal reliefni portret misijonarja' Knobleharja za njegov spomenik v župnijski | cerkvi v Škocjanu pri Novem mestu. A izdela-. vo portretnega doprsja avstrijskega feldmarša- j la Josepha Radetzkega je ljubljanski občinski j svet zaupal slavnemu dunajskemu kiparju | Antonu D. Fernkornu. Spomenik z bronastim ^ doprsjem, odkrit leta 1860, je kot osrednji- .ienkov nagrobni spomenik, Kranj Tomšičev spomenik. Maribor spomenik Ljubljane krasil njen najlepši del, park Zvezdo. Pozneje so ga odstranili, kip pa hrani Mestni muzej. Prvi pomebni Slovenec, kateremu so želeli postaviti javni spomenik s celopostavno figu- ro na podstavku, je bil Valentin Vodnik. V šestdesetih letih so se vrstila mnenja o pome- nu takšnega spomenika za narod, o njegovi lo- kaciji in materialu. Akcija ni uspela, čeprav so bili izdelani celo načrti. Leta 1873 so slo- vesno odkrili nagrobni spomenik pesniku Simonu Jenku na kranjskem pokopališču (zdaj Prešernov gaj), dve leti pozneje pa časni- karju Antonu Tomšiču na mariborskem po- kopališču (danes stoji spomenik na Lenino- vem trgu).6 Formalno ponavljata že znane sheme arhitektonskih spomenikov, le da je Jenkov obogaten s portretnim medaljonom. Medtem so se po evropskih mestih, spomni- mo se samo dunajskega Ringa, razbohotili javni figuralni spomeniki historizma, pri kate- rih so se uveljavljale večkrat megalomanske dimenzije in razkošne scenerije.^ Njihova po- doba je specifična: upodobljenec, večinoma celopostaven, retorično in teatralno, v zvesto podanem oblačilu, z rekviziti, ki določajo nje- gov stan in dobo, obdan z alegorijami, reliefi in napisi, ki govorijo o njegovem pomenu in zaslugah, stoji privzdignjen na podstavku. Če- prav so si ti spomeniki močno podobni, so ne- malokrat postali neločljiv del mestne vedute, celo več kot to - znamenitost mesta, njegov razpoznavni znak. 25 Slomškov spomenik, Maribor Slovenci so že dobrih deset let po vsej deželi zbirali prispevke tudi za javni figuralni spo- menik, ki bi ga postavili zaslužnemu škofu in narodnemu buditelju Antonu M. Slomšku v Mariboru. Celopostavni marmorni kip škofa so naročili Francu Zajcu, ki se ješe zlasti po- trudil za portretno zvestobo. Na Štajerskem je bil nemški pritisk močnejši kot na Kranjskem, ki je nasploh veljala za najbolj slovensko de- želo. O tem, da bi Slomškov spomenik stal na javnem trgu, ali npr. pred cerkvijo sv. Alojzi- ja, nemško liberalna mestna občina ni hotela niti slišati. Tako so kip, obdan z neogotskim ahritekturnim okvirom, postavili v prezbiterij mariborske stolnice, kjer je tudi Slomškova grobnica. S tem je spomenik sestopil v vrsto nagrobnikov z znano dvojno vlogo. Tudi nje- govo odkritje leta 1878. pri katerem so »v duhu sodelovali vsi Slovenci«, so ovirali nem- ški liberalci.8 Pač pa so ti na začetku osem- desetih let dali postaviti značilne figuralne javne spomenike, kakršni so enaki uvoženi li- toželezni kipi Jožefa II. v Mariboru. Celju in na Ptuju ter reprezentativni mariborski- spo- menik admirala Wilhelma von Tegetthoffa, delo avstrijskega kiparja. Ti spomeniki, razen Tegetthoffovega, katerega del je v Pokrajin- skem muzeju v Mariboru, niso več ohranjeni. V Ljubljani, kulturni prestolnici dežele, je bila klima drugačna. Odkritje spomenika nemškega pesnika Anastazija Grüna leta 1886, ki ga je dal ob Križanke postaviti nem- ški Turnverein, so poleg tega, da gaje brez us- peha poskušal preprečiti že mestni odbor, spremljale burne protinemške demonstracije. Tudi pozneje je bil večen kamen spotike. Na začetku leta 1919 so Griinov portretni meda- Ijon odstranili. Spomenik so spremenili v Ma- rijino znamenje in le redko kdo še ve, komu je bil prvotno posvečen.9 Leta 1889 pa so Slovenci dočakali spome- nik Valentina Vodnika in s tem prvi javni fi- guralni spomenik enega svojih pomembnih mož.'O Izbrali so mu prostor pred nekdanjim licejskim poslopjem, ki je spomeniku dajalo neprimerno boljše ozadje kakor pa sedanji odprti prostor ljubljanskega živilskega trga. Vodnikov kip je zmodeliral kipar Alojzij Gangl, tedaj še študent dunajske akademije, odlili pa so ga na Dunaju. Z realistično obli- kovano stoječo figuro je Gangl posegel po že uveljavljenih, klasičnih spomeniških rešitvah in z natančno formulacijo osebnosti zadovoljil pričakovanja sodobnikov. Vodnikov spome- nik je imel za slovenski narod reprezentativni Nekdanji Griinov spomenik (zdaj Marijino znamenje), Ljubljana 26 pomen: razglasili so ga za prvi nacionalni spo- menik. Njegovo odkritje, ki so ga praznovali skoraj tri dni, se je spremenilo v pravo narod- no slavje. Istega leta je dobil spomenik tudi pisatelj Fran Levstik v Velikih Laščah. Zna- čilni obelisk na podstavku je izdelal domači podobar. Takšen arhitektonski spomenik so v devetdesetih letih postavili tudi jezikoslovcu Mateju Cigaletu in malonedeljskemu narodno zavednemu župniku Antonu Kremplu." Vendarle je bilo figuralnih spomenikov vedno več: Tartinijev spomenik v Piranu, delo bene- škega kiparja Antonia Del Zotta, Čehovinov v Spodnji Branici, ki sta ga izdelala goriška ki- parja oče in sin Bitežnik in kip Franca Jožefa I. (pozneje odstranjen), ki so ga za Maribor naročili z Dunaja. Za Vodnikom je bil na vrsti Prešeren, ki še vedno ni imel svojemu pomenu primernega spomenika, le nagrobnik in skromen obelisk iz leta 1883 na Bledu. Poleti 1899 je poseben odbor z ljubljanskim županom Ivanom Hri- barjem na čelu razpisal natečaj za Prešernov spomenik, ki se ga je udeležila tedaj močna generacija na dunajski akademiji šolanih slo- venskih kiparjev. Prvo nagrado je dobil Ivan Zajec, Francov sin. Za kiparja se je začela trnova pot, dolga skoraj štiri leta. Njegovo delo so ocenjevali in grajali poklicani in nepo- klicani strokovnjaki; na pomoč so poklicali celo profesorje z dunajske akademije. Zajec pa je na Dunaju modeliral, popravljal in spremi- njal. Medtem so leta 1903 v Ljubljani brez posebne slovesnosti odkrili Valvasorjev spo- menik: na trgu pred Narodnim muzejem delu- je bronasti kip, znova delo Alojzija Cangia, skupaj z mogočnim granitnim podstavkom, enotno in monumentalno. Prešernov spomenik je bil postavljen leta 1905 v Ljubljani. Celota je hommage velikem pesniku: Prešeren stoji v salonskem oblačilu s knjižico poezij v roki. nad njim sedi Muza, ki ga slavi in obenem bedi nad pesnikovo geni- jalnostjo: bronasti figuri sta dvignjeni na kam- nit podstavek, na njegovem spodnjem delu sta prizora iz pesnikoveh del, na zgornjem pa sti- lizirano drevesce lipe, ki lahko simbolizira pesnikovo deželo. Sodobniki s spomenikom niso bili zadovoljni. Ob njegovem odkritju, ki je bilo veličastno narodno in celo vseslovan- sko slavje, so se vsule kritike na avtorja in nje- govo delo. Hkrati so se razplamtele strasti te- daj že med seboj sprtih političnih strank. Ivan Cankar seje ogorčen razpisal: »Ali bi bilo živi duši na Slovenskem prišlo kdaj na misel, da bi naročil slavnostno pesem Prešernu in ne Ko- seškemu, Zupančiču in ne Ganglu? Sliko Ja- kopiču, kip Bernekerju? Ne. Svoji k svojim! Zajec, najmanj osebni, najpuščobnejši in (to je beseda) najponižnejši slovenski kiparje bil ro- jen in poklican, da ustvari spomenik - ne Pre- šernu, temveč tistemu licu, ki nam ga kaže na- rod v tej žalostni dobi.«'2 Vendarle, Prešernov spomenik je samo zna- čilno delo poznega historizma, kakršnega je v zadnji tretjini 19. stoletja hotelo imeti vsako evropsko mesto. Tudi Ljubljana ga je potrebo- vala in Zajec, soliden in discipliniran kipar v Tartinijev spomenik, Piran Trubarjev spomenik. Ljubljana 27 okvirih akademskega reaHzma, je bil tedaj edini, ki je lahko naredil takšen spomenik. Zajčeva nesreča pa je v tem, da so spomenik postavili prepozno. Po letu 1900 je namreč v evropskem spomeniškem kiparstvu zavladal novi klasicizem, ki je v nasprotju s patetični- mi historističnimi spomeniki uveljavljal sim- bolične ahritektonske oblike ter poenostavlje- no, stilizirano portretno plastiko. Takšne ten- dence, povezane s secesijo, je kazal Vilharjev spomenik v Postojni, odkrit leta 1906. Spo- menik, ki ga je zasnoval arhitekt Ivan Jager, bronasto doprsje skladatelja pa zmodeliral ki- par Alojzij Repič, so med drugo svetovno voj- no uničili Italijani. Nove slogovne zapovedi je v celoti uresničil Franc Berneker, za Cankarja najboljši slovenski kipar, s svojim Trubarje- vim spomenikom. Postavili so ga leta 1910 v Ljubljani. Z njim se odpre pot k modernemu kiparstvu in zaključi poglavje spomenikov 19. stoletja. OPOMBE 1. Za spomenike prve polovice 19. stoletja prim, iz- brano literaturo: Costa Heinrich, Reiseerinnerun- gen aus Krain, Laibach 1848; Viktor Steska, Naši spomeniki iz empirske dobe, Zbornik za umet- nostno zgodovino, VIlI/1928, str. 48-59; Ksenija Rozman, Ljubljanski javni spomeniki. Kronika, X1II/1965, str. 94-97, 126-203; France Stele, Li- kovni spomeniki v Sloveniji do 1941, Sinteza, 11/1967, str. 8-15; Sergej Vrišer. Znamenja in javni spomeniki v Mariboru do 1941, Časopis za zgodo- vino in narodopisje, n.v.7 (XLII)/1971, str. 175-195: Sonja Žitko-Bahovec, Spomeniška in ar- hitekturna plastika 19. stoletja na Slovenskem, Zbornik za umetnostno zgodovino, n.v. XI- X1I/1976, str. 87-88. — 2. Iz goriških hribov. Novi- ce, X/1852, str. 39; Simon Rutar, Zgodovina Tol- minskega, Gorica 1882, str. 190-195. — 3. Josip Mal, Zgodovina slovenskega naroda. Celje 1932, str. 548-549. — 4. L. Kamnogorski (Lovro Toma- n), O Prešernovim spomeniku, Novice, VIII/1850, str. 61. — 5. Alfonz Gspan, Prešernov grob v Kra- nju, Slavistična revija, 11/1949, str. 30-50. Prim, tudi: Matija Žargi, Železarna na Dvoru in Prešer- nov nagrobnik v Kranju. Kronika 38/1990, št. 3, str. 108-113. — 6. Tomšičev spomenik. Slovenski narod, VIII, _21. september 1875, št. 214. — 7. Prim. Sonja Žitko, Historizem v kiparstvu 19. sto- letja na Slovenskem, Ljubljana 1989. — 8. Franjo Baš, K zgodovini narodnega življenja na Spodnjem Štajerskem. Časopis za zgodovino in narodopisje, XXVI/1931. str. 82. — 9. Spelea Čopič, Damjan Prelovšek in Sonja Žitko, Ljubljansko kiparstvo na prostem, Ljubljana 1991, str. 28. — 10. Prim. Jeli- sava Čopič, Javni spomeniki v slovenskem kipar- stvu prve polovice 20. stoletja, 2 dela, 1977 (Filo- zofska fakulteta v Ljubljani, doktorska disertacija, rokopis). — II. Antonu Kremplju v spomin. Slo- venski narod, XXVIJI, 9. avgust 1895, št. 182. — 12. Ivan Cankar, Še en simbol. Naši zapiski, III/I905,str. 146. 28