Pojasnila k letošnjim spremembam socialnovarstvenih pomoči in prispevkov za otroke Koliko za varstvo predšolskih otrok Sredstva javnega obveščanja v Sloveniji so v zadnjem času namenila precej pozornosti lani spre-jetemu samoupravnemu sporazumu o uresničeva-nju socialnovarstvenih pravic, posebej vprašanjem deleža staršev v ceni oskrbe otrok v vrtcih. V nekate-rih od teh prispevkov so bile enostranske intormacije in celo dezinformacije, ki so vnesle v razpravo o tej problematiki neprimerne razsežnosti in usivarjale neugodno klimo. Pritem je bil večkrat ustvarjen vtis, kot da gre za birokratske in druge neustrezne po-stopke, ne pa tisto, k čemur težimo: nov sistem naj sedanjega stanja ne bi poslabšal, ampak izboljšal položaj družin, ki si same ne morejo zagotoviti so-cialne varnosti. Novi samoupravni sporazum o uresničevanju so-cialnovarstvenih pravic v Sloveniji je velika pridobi-tev za enotno uveljavljanje socialne politike, posebej za urejanje družbene skrbi za otroke. Z njim je od-pravljena dosedanja razdrobljenost in nepoveza-nost raznovrstnih postopkov in meril za trinajst vrst socialnovarstvenih pomoči, kolikor jih imamo v Slo-veniji, in je na tej osnovi tudi primerneje in novim ra-zmeram ustrezneje urejen odnos do pomoči druži-nam in otrokom. Posebno pomembno je, da je odpravljen avtoma-tizem cenzusov. Bolj kot doslej se bodo družbene pomoči za otroke namreč oblikovale z upošteva- njem dejanskih socialnih razmer družine. Te bodo razvidne iz enotne skupne evidence socialnovar-stvenih pomoči, pri kateri bodo sodelovale delovne organizacije, krajevne skupnosti in strokovne službe s področja socialnega dela. Na osnovi življenjskih stroškov je dogovorjena tudi najnižja raven socialne varnosti otrok, to je 43 odstotkov od povprečnega osebnega dohodka v Sloveniji v preteklem letu in znaša letos 11.938 dinarjev (po podatkih Zavoda SRS za statistiko je bil lanski povprečni osebni do-hodek na zaposlenega v Sloveniji 27.762 dinarjev in za 52 odstotkov večji kot v predhodnem letu). Pomoč za otroka, ki bo dodeljena praviloma v lunkcionalni obliki (plačilo vrtca, šolske prehrane) bo ugotovljena kot razlika med dohodkom na družin-skega člana in zneskom, ki zagotavlja dogovorjeno raven socialne varnosti otroka. Pomoči otrokom za posamezne skupine družin torej ne bodo več enake, marveč različne, upoštevaje njihove socialne ra-zmere. SISTEMSKE SPREMEMBE OD MAJA, POVEČANJE OTROŠKIH DODATKOV ŽE 00 MARCA V Skupnosti otroškega varstva Slovenije ocenju-jemo, da se bodo letos družbene denarne pomoči otrokom precej povečale, to je tudi prioritetna naloga v letošnji republiški resoluciji. Sistemske spre-membe v zvezi s tem bodo uveljavljene od letoš-njega maja. Toda spričo velikega povečanja c.en in življenjskih stroškov v zadnjih mesecih naj bi še pred tem, za marec in april, povečali otroške dodatke se-danjim prejemnikom. 0 tem povečanju bodo v naj-krajšem času dokončno odločita samoupravna te-lesa občinskih skupnosti otroškega varstva. Predlog je, da bi otroške dodatke za najnižje dohodkovne skupine upravičencev v tem času povečali od 2.400 na 4.000 dinarjev, za srednje od 1.600 na 2.700 in za najvišje od 900 na 1.600 dinarjev mesečno. Od letošnjega maja bo, kot že rečeno, veljal tudi nov način določanja prispevkov staršev za otroke v vrtcih. Občinske skupnosti otroškega varstva bodo za vse otroke v vrtcih v celoti plačevale vzgojni del v ceni, razen tega pa tudi razliko med prispevki staršev in ceno oskrbe (prehrana in varstvo). Ocenjujemo, da bodo občinske skupnosti otroškega varstva na ta način prispevale k ceni v povprečju več kot polovico. Starši s svoiim prispevkom pokrivajo torej le del cene, v katerem so stroški prehrane in varstva. Pri tem je pomembno, da starši plačujejo prispevek glede na višino svojih dohodkov, vendar ne več po različnih zdaj veljavnih lestvicah, marveč po enotno dogovorjenem deležu, ki je določen v novem sa-moupravnem sporazumu o uresničevanju socialno-varstvenih pravic v Sloveniji: to je 35 odstotkov od ugotovljenih dohodkov na družinskega člana. Če bodo v vrtcih pri ugotavljanju dohodkov staršev ugo-tovili težji socialni položaj družine, bodo o tem obve-stili pristojne organe v občtni (center za socialno delo ali strokovno službo ustrezne občinske samou-pravne interesne skupnosti); to zaradi morebitnega , zmanjšanja prispevka za otroka v vrtcu ali dodelitve druge vrste pomoči. Starši z najnižjimi dohodki (70 ali manj odstotkov dogovorjene ravni socialne varnosti družin v Slove-niji) bodo od letošnjega maja v celoti oproščeni pla-čila prispevkov za otroke v vrtcih. Takih družin je v Sloveniji približno 10.000. Večina drugih družin bo po novem plačevala za otroke v vrtcih sorazmerno toliko več, kolikor so se povečali osebni dohodki in cene. To je tudi razumljivo in starši to dobro vedo, saj tudi stroški v domači oskrbi strmo naraščajo. Pri-bližno 5.000 družin, to je tistih z najvišjimi dohodki (blizu 6 odstotkov družin, ki imajo otroke v vrtcih), pa bo po novem prispevalo za otroke v vrtcih več kot doslej. Čeprav gre za družine z najvišjimi dohodki, je tudi njim treba olajšati prehod na nov način določa-nja prispevkov za otroke v vrtcih. Samoupravni or-gani Skupnosti socialnega varstva Slovenije so zato predlagali, da bi staršem z letošnjim majem ne po- večali njihovega prispevka za vrtce bolj, kot je zna-šalo lansko povečanje osebnih dohodkov v Sloveni-ji, torej ne več kot za 52 odstotkov. Te družine bi pozneje postopoma prešle na polni prispevek. Ve-deti je treba, da so sredstva skupnosti otroškega varstva zelo omejena, da jih zbiramo iz osebnih do-hodkov delavcev, ki jih ni mogoče obremeniti za vse stroške vzgoje in varstva otrok v vrtcih. Vzgojni del pokrivajo skupnosti otroškega varstva v celoti za vse varovance, brez izjem, iz svojih dohodkov. Starši z najvišjimi dohodki pa pokrivajo del cene s stroški prehrane in varstva. Ob tem bodo samoupravni organi v vrtcih in skup-nostih otroškega varstva vnovič pregledali cene v vrtcih. da bi ugotovili, kje in koliko je mogoče še kaj poceniti: morebiti z izboljšano organizacijo dela, s povečanjem roposredne svobodne menjave dela ali še čem. Pri čem ne bi smeli prevaliti bremen naraš-čanja cen na osebne dohodke delavk v vrtcih, ki so že zdaj razmeroma zelo nizki. O tem, kakftne so posledice sprememb socialnovarstvenih pomoči in prispevkov za otroke. smo povpratali v dveh šišenskih VVZ. Takole so nam povedali: Mojca Božjak, pedagoški vodja VVZ Med-vode Starši otrok že vedo za višje prispevke za otroke v vrtcih, žal pa še ne o tem, kolikšna bo vsota, ki jo bodo morali prispevati. V vrtcu jim pojasnjujemo postopke za določanje prispev-kov in na osnovi naših pojasnil sami izračunajo, koliko bodo poslej plačevali. Pri nas zaradi de-leža staršev v ceni oskrbe otrok v vrtcih doslej ni bilo osipa, celo nasprotno Vse več imamo pro-šenj, da bi vključili otroke v jaslične skupine, pa tudi v starejše skupine Zal jih bomo lahko nekaj sprejeli le v jasli, ker imamo starejše skupine že zasedene nad normativi. Helena Benedičič, namestnik vodje v VVZ Milan Majcen Osipa zaradi novih prispevkov ni. Večina staršev, ki imajootroke pri nasv oskrbi, verjetno ne bo plačevala najvišje cene, ker bodo uveljav-Ijali socialnovarstveno pomoč skladno s sa-moupravnim sporazumom. Na roditeljskih se-stankih, ki jih bomo imeli, bomo pojasnili novo obliko plačevanja, nekaterim pa to pojasnju-jemo kar sproti. Vsi starši so bili precej zaskrb-Ijeni v zvezi s cenami. Izkazalo se je, da so bili le premalo obveščeni in da ne gre za velike podra-žitve. novi PorrroPKi Postopki za določanje prispevkov so po novem poenostavljeni. Starši predložijo, kot doslej, na po-sebnem obrazcu podatke o svojih dohodkih in so-cialnem položaju družine. Staršem, ki ne prejemajo drugih socialnovarstvenih pomoči, izračunajo višino prispevka za oskrbo otroka na osnovi tega obrazca kar v vrtcu. Staršem, ki bodo plačali celoten prispe-vek (glede na dohodek in kajpak brez cene vzgoje) ni treba ugotavljati dohodka in jim zato tudi tega obrazca o dohodkih ni treba izpolniti. Staršem pa, ki so upravičeni tudi do drugih socialnovarstvenih po-moči, ugotovijo (skupaj s temi pomočmi) tudi njihov prispevek za otroke v vrtcu, ali jih tega prispevka oprostijo, pri pristojnem občinskem organu. Pri tem starši izpolnijo obrazec SPN-1, ki je namenjen uve-Ijavljanju vseh vrst sociainovarstvenih pomoči v Slo-veniji. Novi sistem torej pomeni izboljšanje, ne poslabša-nja sedanjega stanja. Seveda je treba upoštevati, da so ludi vrtci obremenjeni z mnogimi problemi, ki jih prinaša visoka inflacija s povečanimi cenami in da sami na ta gibanja pač ne morejo vplivati. STROKOVNA SLUŽBA SKUPNOSTI OTROŠKEGA VARSTVA SLOVENIJE