DOMOLJUB. Slovenskemu ljudstvu v pouk in zabavo. Izhaja kot prilogu „SLOVENCU" vsak prvi in tretji četrtek meseca. Ako je ta dan praznik, izide »DOMOLJUB" dan poprej. Cena mu je SO kr. za ceh leto; 40 kr. za pol leta. Naročniki „Slovenca" ga dobivajo zastonj. — Spisi in dopisi naj se pošiljajo: Uredniku „DOMOLJUBA" Ljubljana Trnovo; naročnina in inserati pa opravniitvu v semeniAkih ulicah it. 2. — Naznanilo_ stane S kr. za dvostopno petit-vrsto, če se tiska enkrat; 12 kr., če «« tiska dvakrat, in IS kr., če se tiska trikrat. Večkratno tiskanje je še veliko ceneje. &tev. S. V Ljubljani, 7. marca 1889. Letnik H. Po njih sadu jih bote spoznali. Slavnovladajoči papež Leon XIII. skoro pri vsakem nagovoru in v vsakem pismu, v katerem omenjajo nasprotnikov katoliške cerkve, v prvi vrsti imenujejo slabe knjige in časnike. Tako govore v pismu, ki so ga razglasili ob koncu lanskega leta, tako so govorili pred desetimi leti katoliškim pisateljem in časnikarjem, ko so bili zbrani vpričo njih, tako so kmalu ko so nastopili vlado sv. Petra v posebnem pismu glede časnikov in knjig pisali italijanskim škofom. V tem pismu pravijo sv. Oče, da naj bodo verni pazljivi, kadar prebirajo časnike, ali si naročajo knjige, kajti med medom, kateri mislijo srkati iz njih, je tudi mnogo smrtnega strupa. Nasprotniki namreč, katere loči smrtno sovraštvo od cerkve, se bojujejo s spisi; časniki in knjige se jim zde najpripravnejše orožje, s katerim napadajo cerkev. Od tod toliko slabih knjig in časnikov. In njih divjega navala — pravi papež — ne ustavijo ne zakoni ne sramožljivi čut. Vse, kar so uporni narodi storili, zagovarjajo in odobravajo, resnico ali zakrivajo ali oskrunjajo , vedno in vedno obre-kujejo in napadajo cerkev in papeža in kjer le morejo, poberejo kamen ter ga vržejo vanje. — To veliko zlo, to grozečo nevarnost, ki se množi in krepi od dne do dne, treba je ustaviti. Trudoljubivo, stanovitno in resno moramo ljudstvu pojasnjevati, naj bode pazno in naj si vestno izbira, kar si izvoli za berilo. Tako naroča sv. Oče škofom, duhovnom in drugim zavednim katoličanom, da naj poduče ljudstvo, kaj naj si naroča za berilo, kake časnike in knjige naj prebira. Ali bi torej duhovnik spolnoval svojo dolžnost, ko bi se za to nič ne menil ? In, ali je duhovnik kriv, da so tudi med Slovenci časniki, ki cbrekujejo papeža in cerkev, kakor n. pr. »Slovenski Narod" ? Ali torej duhoven ne izpolni le svoje svete dolžnosti, ako.kateličane opomni na nevarnost,ki jim preti od takega berila ? Ali bomo zavedni katoličani molčali, ako imenovani list piše, da sedanja šola zadostuje vsem potrebam vere, ko smo tudi Slovenci na tisoče in tisoče prošenj poslali lansko leto na Dunaj zato, da bi poslanci sedanjo šolsko postavo premenili in nam dali versko, katoliško šolo. Po sedanji šolski postavi smejo tudi krivoverci, tudi judje učiti katoliške otroke; kako da jih taki uče, to si lahko mislimo, in vendar »Narod" pravi, da sedanja šola zadostuje vsem potrebam vere. Boji se, da bi višji duhovni pastirji imeli kaj več govoriti pri šoli, češ to bi ne bilo v korist naši narodnosti, in vendar vsakdo mora vedeti, da je ravno cerkev po svojih duhovnikih na Slovenskem hranila in branila narodnost, podučevala Slovence v branju in pisanju, že tedaj, ko ni bilo še skoro nobenih šol; to mu je pa prav, da judje podučujejo katoliške otroke. — Ako so v kaki šoli otroci različnih ver, kakor katoličani, luterani, judje, se po razlaganji sedanje šolske postave ne smejo moliti katoliške molitve, ampak take, ki so prave za vse otroke, za luterane, jude in katoličane. Ako je torej le eden luteranskih ali judovskih otrok v šoli, potem ne sme sto in še več otrok v šoli moliti »Očenaša" in „Če-ščena Marija". Taka je sedanja šola in vendar piše »Narod", da sedanja šola zadostuje vsem zahtevam vere. Kdor tako piše, tak je med katoliškimi Slovenci kriv prerok toliko bolj nevaren, ker se rad skriva v domače ovčje oblačilo in tacega se je treba varo- vati. Tak list, ki ima rajši jude za učitelje v katoliških šolah, kakor pa višje duhovne pastirje za nadzornik«, list, ki je zadovoljen s tako šolo, da otroci katoliški celo Marijo ne smejo pozdravljati in ne Odenaša moliti, kakor jih doma mati učijo, tak list ni naše gore list, tak Časnik ni slovenski in ni katoliški časnik, ker tako ne mislijo katoliški Slovenci. Pred takimi pa bo »Domoljub" vedno in povsod svaril svri Beljaku in č. g. Amschl faro Št. Jakob v Lesah. Umrla sta čč. gg. vpokojeni župnik Val. Frman v Šentvidu in o. Evgen PierI, benediktinec, kije učil nravoslovje v celovškem semenišču. Naj v miru počivata! — V lavantinski gkofljl: C. g. Miha Strašek je dobil župnijo pri sv. Janezu na Peči. Umrl je č. g. A. Srednik, župnik v pokoju, star «0 let. Naj v miru počiva! Gospodarske in obrtnijske stvari. Opravila kmetovalca, sadjarja In čebelarja v posameznih mesecih. Sušeč ali marc. dmru. Orodje naj bo pripravljeno; ravno tako zrnje za setev. Krompirju naj se cime potrgajo in shrani naj se do setve na suhem kraji. V toplih dneh naj se hlevi prezračijo in živina spusti za nekoliko časa na dvor. polji. Spomladansko delo se prične Gnoj se podorava; če se je zemlja osušila, seje se oves rez, pšenica in grašica. Deteljišča se potresejo z' mavcem (g,psom), na travnikih razkopavajo in razgrabijo naj se krtine in prazna mesta posejejo naj se z nova. Z mahom prevlečne senožeti morajo se prevleči z železno brano. V drevesnici in na vrtu. Se ta mesec naj se očistijo drevesa goseničjih gnezd in zaleg. Od kasnih sadnih dreves vzamejo se lahko cepiči. Cepljenje se prične. Cez zimo povezana drevesa naj se odvežejo in razpokana koža naj se odstrani. Tudi se vrši pomladansko obrezovanje dreves. Drevesa naj se namažejo z apnom, da ne bode rastel mah po njih. Suhe veje in nepotrebne mladike naj se odstranijo. Zemlja okoli dreves naj se zrahlja. V čebeljnaku. V tem meseci začnejo tudi slabejši panji zalego nastavljati. Leščevje, olšje (jelže) posebno pa resje, dajo v gorkih dn<5h čebelam prvo hrano. Zdaj je še Čas, da panje podrežeš; navadno se opravlja to delo okoli 25. t. m.; le Že bi bilo vreme neugodno, smeš odložiti to delo do začetka aprila. Kdor bučelam v ta namen strdi daje, da bi zgodaj roje dobil, naj to brž po podrezevanji prične in naj jim daje vuk večer segrete strdi, katerej se nekoliko vode primeša; to pa mora delati tako dolgo, dokler se najboljša paša ne prične. Ako ni blizo čebelnjaka vode, postavi posodo vode poleg čebelnjaka, če pa je druga stoječa voda blizu, ni je treba postavljati, kajti čebele ne bodo marale za vodo, katero jim ti ponujaš. Dokler cvetnega prahu še ni dobiti, Čebelam lahko pomagaš z reženo moko. Če hočeš panje kupiti, stori to meseca marca, ker je zima že minila in se tudi lahko prepričaš, ima li vsak panj matico. Dokler še ni paše, utegne roparija nastati, posebno če čebelam po dnevi kladeš, ali panj in čebelnjak s strdjo omažeš! Zoper ozeblino pomaga čebula. Predno se vležeš k počitku, oribaj ozebeno mesto dobro s čebulnim sokom, ali pa priveži kos čebule na ozeblino, kjer jo pusti celo noč. To ponavljaj toliko časa, da ozeblina izgine. Razne vesti. (L)ndi šteli) bodo drugo leto. Zadnjokrat se je štetje ljudstva vršilo leta 1880. Tedaj je po Avstro-Ogerskem živelo blizo 38 milijonov oseb. Slovanov so našteli 19 milijonov, Nemcev 10 milijonov, Madžarov 6 milijonov, Rumuncev 3 milijone, Taljanov pa 680 tisoč duš. (Cesar plačujejo davke) od svojega zasebnega posestva, kakor vsaki drugi državljan. Največ zemljišča imajo na Češkem, namreč za 34.771 hektarjev; med tem je 16.124 hektarjev njiv, 17.441 hektarjev gozdov, 1206 hektarjev nerodovitne zemlje. Od tega plačujejo cesar 94.230 gld. zemljiškega davka. Cesarja prekosi knez Adolf Sehwarzenberg, ki plačuje 207.754 gld., vladajoči knez J. Liecbtenstein pa odšteva 103.724 gld. zemljiške dače. (Pred oltarjem umrl) je dn4 l.februarija župnik Anton Kauler v občini Hilhnervvasser na Češkem. Ko je bil na stopnico pokleknil, da bi molil navadno molitev po vsakej tihi maši predpisano, ga je zadel srčni mrtvoud ali kap. (Spiritus) so obdačili do 35 kr. za vsaki liter. Toda spiritus, ki se rabi za kuhanje kave in v obče za gospodarstvene in obrtnijske namene, je davka prost. (Koliko minut) je od Kristusovega rojstva preteklo do konca 1.1888? — Ne še ena milijarda (1000 milijonov), kar se lahko izračuni. Dol. 1888je bilo 460 prestopnih dni. Torej 1888x365 = 689.120+460 = 689.580 dni X24 ur = 16,549.920 ur X60 min. = 992,995.200 minut. Tedaj jih bo tisoč milijonov minut še-le 28. aprila leta 1902 zjutraj ob 10 uri 40 minut. (Rafael.) (Čudeži se 8e vedno godi na svetu.) Tak čudež so vsako leto ponavlja v Neapelju v cerkvi, kjer hranijo v posodici kri sv. mučenca Januarja in njegovo sveto glavo. Kadarkoli pritisnejo posodico s strjeno krvjo oiasvetnikovo glavo, se kri raztopi, začne kipeti in šumeti, kakor bi bila ravnokar prelita in vendar je že leta 305 po Kristusovem rojstvu umrl ta svetnik, torej pred 1584 leti. Kdor tega ne verjame, naj gre r Neapelj in sam se bo s svojimi očmi tega prepričal. (Strašna hudobija.) V Carjem gradu je neki mladi Grk služil v pekariji ter je zadel glavni dobitek turških srečk v znesku 150 tisoč goldinarjev. Šel je v banko in tam se prepričal, da je njegova srečka res prava, da je on sedaj bogat mož. Njegov mojster pa se je hotel s tovariši polastiti tega denarja. Zato Grka doma zgrabijo, zvežejo ter ga vržejo v razbeljeno peč, kjer je revček žalostno poginil. Ko pa drugi dan mojster pride po denar, se uradnik spomni, daje bil včeraj drugi človek s srečko pri njem, zato ga začne spraševati, a mojster se precej vjame v besedi, uradnik hitro pokliče stražnike, ki so ga odvedli v ječo. — Strašen ta dogodek uči, da pohlep po denarju Človeka popolno oslepi. (Kaj so bili tatovi po noči pri vas?) vpraša zjutraj sosed soseda. Jaz nič ne vem o tem. Toda, kaj pa je bilo okoli dveh ponoči tako vpitje, razgrajanje in ropotanje pri vas? — O nič hudega ni bilo, takrat sem prišel jaz ravno domov, in moja žena me je malo bolj na glas vprašala, če smo se dobro imeli v gostilni. (V prodajalnici.) Koliko stane ta-le klobuk? vpraša kmet v prodajalnici. — Pet goldinarjev, pravi prodajalec. Samo pet goldinarjev, no to bi ne bilo napačno, ko bi klobuk imel kako luknjo na krajevcih. Po čemu luknje na klobuku, vpraša? prodajalec. Zato, pravi kmet, da bi skozi iste osel, ki bi pet goldinarjev dal za ta klobuk, vtaknil svoja ušesa. Prodajalec in kmet oba sta se smejala in napravila kupčijo po pameti. (Radovednost.) Po mestih imajo po večjih go-stilnicah bukve, v katere zapiše vsak tujec, ki v hiši prenočuje, svoje ime. V tako gostilnico pride tudi neki popotnik in hoče precej zapisati svoje ime v knjigo za tujce. Ko bukve odpre, najde v nji grdo stenico. Hitro vrže bukve v stran, pobere svojo popotno torbo ter gred<* iz gostilnice mrmra sam pri sebi: »Dovolj sem že skusil posteljine nesnage, bolh in stenic po svetu, vendar da bi bile stenice tako radovedne, da bi kar v bukve za tujci hodile gledat, katero sobo si tujec izvoli, tega še nisem doživel." Tržne cene v Ljubljani dn^ 6. marca. Pšenica, hktl. Rež, „ Ječmen, „ Oves, „ | Ajda, Proso, „ Koruza, „ Krompir, „ Leča, „ Grah, Fižol, „ Maslo. Mast, Špeh svež, kgr kr. s.1 Kr. 5 83 Špeh povojen, kgr. . - 70 4 50 Surovo maslo, „ — 88 4 16 Jajce, jedno „ — 2 2 67 Mleko, liter.... — 8 4 67 Goveje meso, kgr. . — 54 50 4 33 Telečje „ „ . — 4 83 Svinjsko „ „ . — 50 2 •il Koštrunovo „ „ . 34 12 — Pišanec..... 00 13 _ Golob ..... — 18 11 — Seno, 100 kgr. . . 2 50 — 94 Slama, „ „ . . 2 32 — 68 Drva trda, 4 □ mtr. 6 60 — 54 „ mehka, „ 4 35 Gosp. G. PICCOLI-ju, lekarnarju v Ljubljani. to I i O: i 2 3? g N 3 g p v o B 3 « * sL i ® s. a "'S2g 8 m 05 »"O S | g-g.N'3 & crl, izdelovalen oljnatih hurv, flmežev, lakov in napisov. Pleskarska obrt za stavbe in meblje. z a Frančiškansko cerkvijo v g. J. Vilharja hlil it. i priporočata prečast. duhovščini in p. n. občinstvo vse v njiju stroko spadajoče delo v mestu in na deželi kot znano redno fino delo in najnižje cene. Posebno priporočilne za prekupne ho oljnate barve v ploščevinastih pušicah (Blcchbiichsen) v domačem lanenem oljnatem firneži najfineje naribane in toliše nego vse te vrste v prodajalnah. (5) 8V Cenilce na seuhtevnnje. H XXXXXXXXXXXXXXXXI :: Vsi stroji za kmetijstvo in vinorejo! J Mk Ktittlrnlnlnn 1» ...lt..I ___ _n 0 »3 « •h Iti 9 X K h S © A •2 (c (c t- ^ t- M fl) O o t- c-ai -» H to t » (O si to ifl n h to ^ ^ S « -f* s ffl (S ao r-< « -O in s s.s* s s s ■s X rt .rt S 2 x> £t „aj ,0; rt :E* rt 2 4 S S ® " ^ najnovejša sestava " raznih velikostih. Stiskalnico in mlini za olive vinske In sadne stiskalnice, ' mlini za grozdje in sadje , Hh Mlatilnice, čistilnice in vitala, stroji za ropkanje tursice, sejalniki, T ^ * _ , orala itd. itd. ** « - 6l . * Priprave ««<11© i„ Wo Praterstrasse 78. Katalogi i„ vsako pojasnilo na zal.tevanjc gratis in franke. Razprodajalcem najugodnejši pogoji. (10-2) Sposobni zastopniki se išfejo ter dobro plaCajo. Izdajatelj: M. Kotar. Odgovorni urednik: A. Kalan. Tiska ..Katoliška Tiskarna"