| 1 | 2020 | RAZREDNI POUK | 39 strokovna izHodiŠča  Mag. Nada Nedeljko, Zavod RS za šolstvo Delavnica Učiteljevo učenje iz strokovnih virov Uvod Učitelj je v času svojega dolgoletnega službovanja pogosto postavljen pred spremenjene zahteve v družbi znanja in s tem pred odgovornost za razvoj in poglede naše mlajše oziroma prihodnje generacije. t ok sprememb, ki ga narekuje spreminjajoča se družba ter z njo vedno nove generacije otrok, od učitelja terja pridobivanje novih znanj za uspešno znajdenje v novih, kompleksnih in nepredvidenih situacijah, za ustvarjanje učinkovitih učnih in vzgojnih okolij, za preoblikovanje široko teoretskega znanja v nove učne in vzgojne situacije. Pridobivanje novih znanj lahko poteka na različne načine, učenje iz strokovnih virov zagotovo lahko prištevamo med nje. Delavnica Učiteljevo učenje iz strokovnih virov Delavnica Učiteljevo učenje iz strokovnih virov je bila ponujena z namenom spodbujanja učiteljev ekspertov k raziskovanju lastne pedagoške prakse s pomočjo učenja iz različnih virov s temeljnim ciljem razvijati strokovno rast. Ob poznavanju podatkov iz razreda in ob pomoči različnih virov lahko učitelji raziskujejo in presojajo lastno pedagoško prakso ter se na podlagi ugotovitev odločajo za nove/drugačne pristope, ki vodijo k uspešnemu poučevanju in učenju. Udeležencem so bile v okviru delavnice ponujene tri naloge, in sicer učenje ob branju članka, učenje ob branju plakatov ter učenje ob ogledu videoposnetka. NALoGA A – K AKo bRATI ZNANSTVENE ČLANKE? Pred vami je članek Glas učenca in formativno spremljanje (Vir: Holcar Brunauer, A., Kregar, S. (2019). Vzgoja in izobraževanje, 50, 2−3, str. 9–14). Članka ne berite v celoti, ampak najprej poglejte podnaslove, preglednice, izvleček, sklep. Sklep preberite sistematično in si odgovorite na nekatera temeljna vprašanja: O čem govori raziskava? Kako je bila izpeljana? Kakšni so rezultati in sklepi? Katera so nova spoznanja? Nova ideja / spoznanje je (zapišite): *Če se vam zdi članek zanimiv, ga sedaj preberite v celoti. Slika 1: Izsek iz dnevnika k nalogi A. n aloga a Kako brati znanstvene članke nagovarjala k branju članka po priporočeni bralni strategiji. Bralec v članku spozna nekatere ugotovitve mednarodnega projekta erasmus+ Glas učenca – MOS t do učenja, ki temeljijo na slovenski šolski praksi. Uporabnost članka, kaj je prenosljivo in kaj je vredno v svoji praksi raziskati in presoditi, so prav gotovo ugotovitve projekta, ki kažejo, da so učenci, ki imajo možnost soustvarjati učni proces, bolj motivirani za delo, imajo večjo samozavest, prevzemajo več odgovornosti za lastno učenje, hkrati s tem pa razvijajo boljši odnos s sošolci in učitelji (Holcar Brunauer, a., kregar, S., 2019). | RAZREDNI POUK | 2020 | 1 | 40 strokovna izHodiŠča NALoGA C – TIHI P oG o VoR Pred vami so trije plakati, ki predstavljajo dejavnike, ki pozitivno vplivajo na motivacijo učencev za učenje. Izberite vsaj en dejavnik, ki ga najpogosteje uporabljate pri pouku, ter vsaj en dejavnik, ki vam bo v izziv v prihajajočem šolskem letu. Zapišite.  Uporabljam že:  Uvedel bom: NALoGA b – VIDE oP oSNETEK : DyLAN WILIAM Po VRATNA INFoRMACIJA (PI) / FEEDb ACK oN LEARNING Oglejte si posnetek na povezavi https://youtu.be/x5dV7bFnqFc . Po ogledu med spodaj zapisanimi trditvami obkrožite tiste, ki predstavljajo uspešne povratne informacije (UPI) ali so posledica UPI, ter prečrtajte tiste, ki predstavljajo neuspešne povratne informacije (NPI) ali so posledica NPI oz. takšne, za katero bi bilo bolje, da se jih izognete. Trditve: naravnana na osebnost daje možnost primerjave med učenci naravnana na nalogo spodbuja razmišljanje si najboljši/najslabši v razredu prepričan si, da ti bo uspelo spodbuja čustven odziv reakcija je zaščititi svojo osebnost »sem raje len kot neumen« jasno pove, kaj ali/in kako naj naredim *Rešitev: Učinkovite PI so zapisane v poravnanem tisku. Slika 2. Izsek iz dnevnika k nalogi B. Slika 3: Izsek iz dnevnika k nalogi C. n aloga B nagovarja k ogledu videoposnetka Povratna informacija, avtorja Dylana Wiliama. Posnetek je dostopen na svetovnem spletu, za potrebe študijskega srečanja učiteljev smo posnetku dodali slovenski prevod v podnapisih. avtor v videoposnetku razkriva vrednost učinkovite povratne informacije, ki vpliva na motivacijo za delo in učenje. Uporabnost posnetka za učenje učiteljev ekspertov je v prepoznavanju in ločevanju učinkovite povratne informacije (naravnana je na nalogo, usmerja/potiska v razmišljanje in hkrati opogumlja) od neučinkovite (naravnana na osebnost, daje možnosti primerjave med učenci, spodbuja čustven odziv in reakcija prejemnika po zaščiti lastne osebnost) ter v podpori pri samopresoji ravnanja oz. podajanja povratnih informacij v lastni pedagoški praksi. n aloga C Tihi pogovor nagovarja k učenju ob branju informacij na plakatih ter k razbiranju dejavnikov, ki vplivajo na motivacijo za učenje in delo. Udeležencem so bili ponujeni trije plakati: plakat Glas učenca in Učenje narediti vidno, ki razkriva spoznanja pridobljena s pomočjo raziskav in je nastal v času mednarodnega projekta erasmus+ Glas učenca – MOS t do učenja, plakat šola za 21. stoletje, ki predstavlja učenca in učitelja v sodobni šoli in hitro spreminjajoči se družbi ter plakat Glas učenca, ki predstavlja model formativnega spremljanja za krepitev glasu učenca. Uporabnost plakatov za učenje je predvsem v tem, da bralec prepozna sporočilo posameznega plakata ter njihovo medsebojno navezanost; torej znanstvena spoznanja s spoznanji, pridobljenimi iz prakse slovenskih osnovnih šol. Prav tako pa naloga bralca nagovarja k samoevalvaciji o uporabi zapisanih dejavnikov v lastni pedagoški praksi. | 1 | 2020 | RAZREDNI POUK | 41 strokovna izHodiŠča Sklep Delavnica Učiteljevo učenje iz strokovnih virov je udeležencem omogočila učne priložnosti za individualno učenje ter za deljenje spoznanj v skupini, hkrati pa jim je nakazovala pristope za uspešno reševanje izzivov, problemov ter dilem pri vsakodnevnem delu v razredu. Uporabnost različnih virov, kaj je prenosljivo in kaj je vredno v svoji praksi raziskati in presoditi, lahko prepozna uporabnik le tako, da jih v lastni pedagoški praksi tudi preskusi. Viri: Glas učenca in učenje narediti vidno: povezave med raziskavami (2016). Interno gradivo mednarodnega projekta Erasmus+ Glas učenca – most do učenja. Hattie, J. (2018). Vidno učenje za učitelje: Maksimiranje učinka na učenje. Griže: Svetovalno-izobraževalni center MI. Holcar Brunauer, A., Kregar, S. (2019). Glas učenca in formativno spremljanje, Vzgoja in izobraževanje, 50 (2–3), str. 9–14. Lesničar, B. idr. (2017). Učitelji, raziskovalci lastne prakse: poučevanje in učenje s pomočjo dokazov in znanstvenih raziskav. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Wiliam, D. (2016). Povratna informacija (PI)/Feedback on learning. Pridobljeno 15. 5. 2019 s https://www.youtube.com/ watch?v=n7Ox5aoZ4ww. Plakat 1: Glas učenca Namen učenja in kriterij uspešnosti Sooblikujejo jih učenci. Pomemben je napredek vsakega učenca. Pomembno je, kako se učenci učijo. Dokazi Učenci zastavljajo osebne cilje. Učenci izkazujejo znanje z različnimi dokazi oz. izdelki. Kakovostne povratne informacije Najpomembnejše so tiste, ki pridejo od učencev k učitelju. Učitelj se odzove na povratne informacije učencev. Nanašajo se na kriterije uspešnosti. Spodbujajo razmišljanje učencev. Učence usmerjajo k izboljšanju dosežkov. Samovrednotenje in vrstniško vrednotenje Učenci spremljajo in vrednotijo lastni napredek. Sošolci si med seboj podajajo kakovostne in spodbudne povratne informacije. Vprašanja v podporo učenju Spodbujajo dialog in razmišljanje vseh učencev. Učitelj uporabi vse odgovore, pravilne in napačne, pri razvijanju razumevanja učencev. Učitelj na odgovore počaka vsaj nekaj sekund. Vsak učenec ve. da je lahko povabljen k razmisleku in odgovoru na zastavljeno vprašanje. gLas uČenCa