Leto I. Poštnina plačana v gotovini! Stev. 11. DRUŽINSKI LIST VSEBINA : LEPOSLOVNI DEL. PROZA: Gil Blas: Tisoč in ena noč; L. Andrejev: Vrnitev. — PESMI: T. Seliškar: Glas izbičanih duš, Pravica; Ernest Tiran: Razbojnik; Čulkovski: Ples na vulkanu. TELOVADBA: Pregled svetovnega delavskega telovadnega gibanja v prvem polletju 1922; Telovadne igre. — SOCIALNI VESTNIK: „Mi pa ostanemo, kakor smo b'li." — Vestnik „Svobode". Književnost. — SLIKE: Prvi javni nastop delavske telovadne enote „Svobode" na Jesenicah in delavskega telovadnega društva „Sloga" iz Maribora. .......i..............................i...................... LJUBLJANA 1922. .............i.................................u...........I....J Lastnik in izdajatelj Splošna del. izobraževalna zveza „Svoboda" za Slovenijo v Ljubljani. — Odgovorni urednik: LOJZE SLANOVEC. Tisk tiskarne ). Blasnik-a nasl. v Ljubljani. BB= no Vsak delavec ki hoče zdravega in resnično izobražujočega beriva, si bo kupil „STAROTNDIJSKE PRIPOVEDKE", ki so izšle v založbi „Kresa". Dalje se bo naročil na svoje delavske kulturne mesečnike: „KRES", „NAŠI ZAPISKI" ter jih bo razširjal. V založbi Slovenske socialne matice sta izšli tudi dve krasni knjigi: „PRAVLJICE" Oskarja Wilde-a in „ŠLEZKE PESMI" Petra Bezruca. "D® □t B«Q □Id OP m Špecerijska in kolonijalna trgovina Btojz SdmderitsA Terezijin dvor, klavni trg se vljudno priporoča. EN CjROSS! DETRIL! Illltllll tllll 11IIIIIIIUII IDI III1I1MMII t ItllllMtlt Illllltt MIMIIIUI lil tllTT Mestna hranilnica ljubljanska Ljubljana, Prešernova ulica št. 3 je imela koncem leta 1921 čez K 300,000-000 vlog Sprejema vloge vsak delavnik Posoja na zemljišča | in poslopja na Kranjskem proti nizkemu obre-' stovanju in obligatornemu odplačevanji- dolga. itimiiiiimiiimiiiiimiiiiiitii Žeieznina FRF\NC FRRNQE5CH nasl. Rupert Jeglitsch, Maribor Gosposka ulica štev. 11 — priporoča siavn. občinstvu svojo veliko zalogo vsakovrstnega železja, orodja, hišne in kuhinjske posode. ........................................................................................................... lilliniiHimiillHlimiMmiHiiimiiii.iiiMimiHiiiiiiiiiMMiirji CEL] ma ;©„ da "ari IIIIIIMIIIHIIIIIIMIIIIIIinilllllllllllllllllllU iiuiiiiiiiiiiHiiiiitiitiimiiiiniiimiiiiHiHinHi' r Trgovina z usnjem in vsemi čevljarskimi potrebščinami — ERMIM ELLINGER Specijaliteta: Krema MRRIBOR za čevlje I Kralja Petra trg št. 9 IlillllMIllllllllHIllimHMIUIIIIIIIIIIIIIII Priporoča se Restavracija na glavnem kolodvoru v Ljubljani. □ □ M. DOLNIČAR JI HiniMMnHtHiiMiMiuiHnnitMUMiHiiniMiHMiiiHiiniMHiiiii.iMiiiuiiiininiiiHHiiiMiMiiiiiHinMMunniiMMiiuri.iMntiuinMinnHiiniMiMHtiMTi r k A. 5INK0VIC NA5L. K. 5055 LJUBLJANA, MESTNI TR<3 ŠTEV, 19 MODMR TRGOVINfl ZR DRME IN GOSPODE. ČEME MIZKE PRIZMRNO ČEME NIZKE i n ii 11 H • ' ■ 11 • 11111111111 ■ 111:11111111 ■ i ■ 111111111:111 ■ i»111 > 111111114111111 ■ r > 111111111: r 111 J LJUDSKA TISKRRhR MRRIBOR 50DMR CJLICA ŠT. 20. TELEFON INTERCIflRBN ŠTEV. 92. PRIPOROČA 5E V IZVRŠITEV: KNJIG, BROŠUR, RRČUNSKIH ZAKLJUČKOM, CENIKOV, LEPAKOV, LETRKOV, VRBIL, TRGOVSKIH RAČUNOV RRZPREDELNIC, PISEM, ZRVITKOV, OSMRTNIC, POSETNIC ITD., ITD. ŠPECIRLITETR: DVO IN VEČBRRVNI TISK. veletrgovina v manufakturnim blagom in s pleteninami. o= "D Vsakovrstne obleke kemično čisti in barva v vseh niansah tovarna JOS. REICH, LJUBLJANA Sprejemališče: Šelenburgova ulica št. 4. Podružnice: Maribor, Zagreb, Kočevje, Novo mesto. n rn i ur y CARINSKO POSREDNIŠKI BUREAUX UVOZ GROM IZVOZ PODRUŽNICI: RAKEK — JESENICE CENTRALA: LJUBLJANA, KOLODVORSKA UL. 41. ih- n o* =>o III Kruh In pecivo vseh vrst je najboljše Iz lllllli Pr$(g Ipbljaoislkt delavske pekarne registrovane zadruge z omejeno zavezo Dobi se po vseh konsumih in trgovinah, kjer vise table zadruge. — Pristopite kot član k zadrugi, da se čimpreje poveča! Delež stane samo 100 K. — Prijave sprejemajo vse prodajalne Konsumnega društva. ¿d i'.;i;iiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiummiiii (JrcdllistVO i n UprflVS „KfCScl" ..............imiimmm-.mitiiir.ii-.-.-.ummimisui se nahajata v Ljubljani, Židovska ulica št. 1. I. nadstropje. „Kres" izhaja v zvezkih mesečno ter stane celoletno 40 Din, polletno 20 Din, četrtletno 10 Din. Za dijake znaša celoletno 25 Din, polletno 12-50 Din. Za člane „Svobode" celoletno 18 Din, polletno 9 Din. Za inozemstvo celoletno 50 Din. — Za Ameriko celoletno 1 dolar. Posamezni zvezki se dobivajo po 4 Din. Reklamacije so poštnine proste! Vse naročnike opozarjamo, da izdamo ob koncu letnika originalne pol-platnene platnice. Vsak, kdor jih naroči in pošlje v naprej znesek 40 K in za poštnino 6 K, skupaj torej 46 K, dobi sočasno z 12. številko tudi platnice. Ker bomo naročili samo toliko izvodov platnic, kolikor se bo priglasilo naročnikov zanje do 15. julija, bomo primorani za poznejša naročila ceno zvišati. w Poziv na naroebo! Koneem decembra izda „Slo« ! ških večerih, so povsod zbudile s venska soeialna matica" pesniško zbirko: Tone Seliškar: „Trbovlje". Vsakemu so lahko že znane pesmi našega najboljšega in naj« izrazitejšega predstavnika naše mlade umetniške generacije. V tej zbirki slika življenje sajastih in trpečih bratov, fjjegove pesmi, ka« terih je bilo nekaj objavljenih že v Kresu, in katere je pesnik sam že recitiral na raznih javnih umetni« 1 navdušenje in pohvalo. Vse duševno in ročno delavstvo poživljamo, da si nabavi to zbirko pesmi. V vsako družino mora Seliš« karjeva pesniška zbirka „Trbovlje". Kdor naroči knjigo najpozneje do 15. decembra in vpošlje denar na« prej, prejme broš. izvod samo za 30 K vezan za 40 K- Opozarjamo, da bo po izdaji cena višja, vsled česar naj jih vsakdo takoj naroči, fla naročila brez de« narja se ne moremo ozirati. JSlaroč« nina naj se pošlje na naslov „Slo« venska soeialna matica" Ljubljana, Židovska ulica 1. I. nadstr. En Staroindijske basni, bajke in pravljice, prva knjiga, prirejene po našem sotrudniku J. Suchyju, ki „Kresovim" bralcem po svoji izklesani lepoti in miselni globini tako ugajajo, so že izšle. Knjiga je opremljena s številnimi krasnimi slikami češkega slikarja F. Plachega, in je zelo lepo darilo za otroke Cena izvodu je 32 K, z boljšim omotom 36 K. Naročniki „Kresa" ga dobe za 28 K, naročniki „Kresa", ki so obenem tudi člani „Svobode" pa za 24 K. Naročila sprejema na knjigo tudi uprava „Kresa" v Ljubljani, Židovska ulica 1. 1. nadstr. TONE SELIŠKAR: GLAS IZBICANIH DUŠ. Iz zbirke „Trbovlje". Iztrgal se je iz mene duh in je šel po dolini gor in dol, od Save do konca, od konca do Save, sredi noči, o polnoči. V dolini je spala armada teles, v zemlji je stokalo tisoče src, v telesih trpečih pa žalostne duše so trepetale in vzdihovale. O polnoči, ravno o polnoči, je duh moj zamaknjen obstal pred čudno svetlobo, ki je šla iz nebes po sredi doline do Mrzle planine. V dolino se je nebo spustilo, — oj, z zlatimi žeblji okovano nebo! in je v žalostne duše in v srca trpeča poslalo besedo, veliko besedo: Človek! Oživele so duše trpečih teles, spogledale so se vesele oči: človek se je zbudil v telesih, opominjan po samih nebesih. Iz morja teles se je vzdignil glas, ponosno kipeč kakor morski val: Ljudje smo, nič več mašine! Življenja in kruha nam dajte za naše življenje, za naše trpljenje! To je bil glas izbičanih. duš, to je bil glas opljuvanih src, glas bednih življenj, najnižjih življenj, trpečih teles, krvavečih teles. Svet božji, to je bil velik glas! To bo še večji glas: najnižjih ljudi — velikih ljudi. PRAVICA. Kadar je jasna noč, kadar mesec zašije, slišim odmeve vaših src, bratje. Kadar se polnoč zbudi, ko se nebo odpre, vidim odseve vaših sanj, bratje. Ko se jutro vžge, ko zavriska dan, slišim vaše krike, bratje: Pravica! O, ko pa je beli dan, vas gledam tedaj in vas vidim: Sovraštvo se je razpaslo med vas, brat bratu je pljunil gnev v obraz, ves narod — kakor sami predalčki — v vsakem predalčku: Pravica! Kako pa to mislite, bratje, s Pravico — če je med vami senca oslovska zarita? Jaz pa vam pravim: Pojdite brat k bratu objet se, pojdite brat k bratu pogledati roke in srce — in videli boste žulje na dlani, trpljenje v srcu. In boste dejali: O, saj si ti res moj brat! Takrat bratje, bomo bratje od pola do pola, takrat, bratje, bo Pravica k nam prišla. GIL BLAS: TISOČ IN ENA NOČ. Historija brez konca. Našim bralcem ne bo odveč pripomniti, da se imenuje junak te zgodbe po junaku slavnega francoskega romana „Gil Blas iz Santillane". Naš pripovednik si ga je celo tako zamislil, kakor da je po svoji smrti zopet se preporodil v daljni Arabiji kot sedanji naš Gil Blas. Svojega prejšnjega življenja se v tej povesti le temno spominja, n. pr. v začetku 3. slike. Kdor je bral gori omenjeni roman, bo situacijo precej razumel. Kdor ga še ni bral, naj ga prebere, saj ne bo s tem nobene minute zapravil po nepotrebnem. V nemškem prevodu jo dobite v Reclamovi „Universal Bibliothek", v kratkem pa menda izide v slovenskem prevodu. I. slika: Kako se je začelo. Zgodilo se je, da sem si rekel v nedeljo popoldne: „Izprehajat se grem!" In res sem šel. Hodil sem po polju, drhtečem v solnčni kopeli in domišljija je pronicala s svežim vzduhom od zunaj v mojo notranjost. Bilo je to v enem tistih dni, ko človek prekriža roke, se vleže na divan, če ostane doma, če ne pa gre med ajdovo preprogo in sanjari, sanjari v brezkončnem diru in migavici barv in prikazov, da pozabi še na dihanje. Kakor bi hodil ped od tal, tava, zavit v kopreno bilijonov življenj v violetnem zraku, sam milijon bitij in v prsih morje brez dna. Stopil sem iz svojega telesa in ga raztajal v nič blaženosti, zlil sem se z neskončnostjo modrine in moje oči — so bile še moje? — so videle, česar niso gledale: osma nebesa. Objemal sem tisoč huris1 naenkrat, bil kalif v sedmih kalifatih naenkrat in srkal sem mokko' iz čaše nesmrtnosti. A moje oči niso videle, kar so gledale. Le počasi je silna tihota, kil ¿^ladala lOikrog, zabrisala izlite črte in oblike misli, krilajj /flqiqrti-, $ g [i na brzovlake in ti so se odpeljali mchko-tiho iz postaje v mojih možganih, ki so gledali žala^tno z^ njimi,;iu niso imeli moči, zadržati jih samo toliko,, da bi si zapisali pjih Jtevilko. Zaman, zakaj ideje so repatice brez voznega reda. Zavedal sem se tihote, zožil in zmanjšal iftiPajčevinfl. ki jo je spredel pajek resnifinqstii,msd menoj,ini domišljijo, se je zgostila, da sem ; zifcji.šejl ^^enkpti.vd svoje®! bornem telesu in globoko v^gozdiu^i / „j .yjri ni u;! se obračale sive stene, dokler se mi ni začelo zdeti, da stojim popolnoma mirno na mestu, da pa se celica neslišno vrti okrog mene; in nenadoma — znašel sem se v Moskvi — stopam dalje z istim korakam po Tverski ulici navzgor k bulvarjem. Zimski dan je okrog mene, na ulici je svetlo, polno ljudi in zelo živahno radi dirjanja sani izvoščkov. Pogledal sem na uro -— vendar je bilo že štiri; „v Peter-burgu se prej stemni," sem pomislil in se nenadoma vznemiril. Z Marjo sva prišla v Moskvo po političnih opravkih, ustavila sva se kot mož in žena v stari Lo-skutni gostilni in sedaj je ostala sama v sobi. Sicer sem ji dejal, naj se zaklene in naj ne pusti nikogar v sobo ... toda kaj se ve? Lahko, da je kdo prišel; lahko, da jo je kdo poklical iz sobe, lahko, da jo je kdo zvabil v past; takoj moram nazaj! Vzel sem izvoščka do Loskutne; tam sem hitro stekel po stopnicah in dveh hodnikih in sem se z olajšanim srcem ustavil pri svoji sobi; na žeblju ni bilo ključa, to pomeni, da je Marja Nikolajevna doma. Potrkam na dogovorjen način na vrata, čakam — molk; trkam glasneje, tresem kljuko, kličem — nič, ali se ji je kaj pripetih), ali pa je odšla. K sreči prihaja sluga Vasilij, pravim mu: — Vasilij, ne veste, je žena doma, ali je odšla? Ali ni bilo nikogar k nji? Vasilij se ni mogel takoj domisliti, po sobah je mnogo ljudi; končno se je spomnil: — Seveda, seveda, Sergjej Scrgjejič, gospa so se odpeljali, saj sem jih videl, ko so odhajali iz sobe; tudi ključ so si vzeli seboj. — Sama? — Ne, z nekim vašim znancem; tak velik gospod s kožuhovinasto kučmo. Bolj podrobno mi Vasilij neznanega gospoda ni mogel opisati, ni si ga ogledal. — Ali vam je kaj naročila zame? — Ne, Sergjej Sergjejič, ničesar. — Ni mogoče, pozabili ste, Vasilij! — Nikakor ne, Sergjej Sergjejič, ničesar niso naročili. Vprašajte še vratarja, mogoče so njemu kaj dejali. Šla sva k vratarju. Vasilij z menoj — razumel je, da sem vznemirjen: nikakršnih znancev nisva mogla imeti v Moskvi in veliki gospod s kožuhovinasto kučmo je vzbujal v meni velikanski strah. Toda tudi vratarju ni Marja Nikolajevna ničesar naročila; stvar je postala popolnoma neprijetna. — Morda vsaj veste, v katero stran sta šla? — sem poizvedoval od vratarja; prav nič nisem vedel, kaj naj začnem in kje naj iščem. — Stojte, stojte, Sergjej Sergjejič, kako da sem pozabil: saj sem jim vendar najel izvoščka, seveda! — Kam? — Kam, ne vem, ampak izvoščka sem jim poklical; glejte no, tamle stoji, vrnil se je torej. Prav ta je, spominjam se! Pri teh besedah smo bili že na ulici pred vhodom; vratar je poklical izvoščka, in ta je povedal, da je res ravnokar odpeljal dva, gospo in gospoda, peljal jih je daleč; ulice, kjer sta izstopila, izvošček ne pozna, ker redko vozi v ono stran in je vozil po navodilih. Kaj torej storiti? — Mogoče jo pa najdeš, tako ulico, po spominu? — je vprašal vratar, da bi mi pomogel: — saj ne voziš prvo leto! Izvošček je pomislil in pritrdil: — Najdem jo že, najdem, ampak konj je truden. Ne vem, ali bi peljal ali ne. No, izvoščka sem pregovoril, obljubil sem mu, da mu dobro plačam, pa smo krenili; spominjam se še, kako me je vratar v saneh zavil v odejo in kako je krik-11 it za nami v sled: -— Dobro srečo, Sergjej Sergjejič!... In v začetku se je bilo čisto prijetno peljati: našli smo sled, to je glavno, drugo je pa samo vprašanje časa, pol ure ali v skrajnem slučaju ure; tudi po ulicah je bilo veselo. Svetiljke še niso bile prižgane, v trgovinah in prodajalnah pa so že povsod gorele luči, bilo je šumno in obljudeno, na križiščih smo morali čakati in tedaj se mi je vlegel skoro prav name gobec fiakarskega konja za nami s svojim kadečim se dihanjem. Po veseli živahnosti me je ulica spominjala na predbožični mrak; saj tako se je tudi izkazalo — in kako sem mogel pozabiti! — na Teatralnem trgu je temnel na snegu cel gaj mladih jelk, gosto zelenih, dišečih, prav nič niso bile podobne posekanim. Okrog njih so hodile neke temne postave v kratkih ovčjih kožuhih in dolgih suknjah, in tudi od njih je prav tako vejalo po gozdni dalji, ne po mestnem vzduhu. Tako sva preletela še dve, tri vesele in šumeče ulice; končno so vzplamtele svetiljke in postalo je popolnoma praznično, lahko in radostno kakor v detinstvu; toda ulice so se vlekle in vlekle, nekatere so bile popolnoma nemogoče dolge, in že smo se znašli v nekem delu Moskve, ki ga sploh nisem poznal. V početku je izvošček že še 'menoval nekake ulice z nenavadno in čudno zvenečimi imeni, dalje pa, v stranskih ulicah, je umolknil: nastopilo je neznano tudi zanj. Sploh se je neprijetno voziti po mestu, ki ga ne poznaš: tedaj izgube ti lomljeni, zamo-iani 'n čudni, prehodi med hišami svojo< smotrenost in pomen ulic, javlja se čustvo negotovosti v smeri in obenem ž njim nejasni odtenek nekakšne brezizhodnosti; ko pa sem uvidel, da mi je Moskva, o kateri sem mislil, da jo dobro poznam, tako nepoznano mesto, mi je postalo zelo, zelo neprijetno, naravnost strašno! Iz temnih vrzeli brezmejnih ulic, v katere smo se pogrezali, je vejalo po nekaki opasnosti — po prevari, izdajstvu. Nasilno sem se spomnil Marje Nikolajevne in onega neznanca v kožuhasti kučmi; zahotelo se mi je hiteti, dirjati, izvošček pa se je vlekel in vlekel z isto trudno počasnostjo, zavijal, krožil, molče in neuverjsno natezal vajeti. Njegov nepremični hrbet je priklepal pogled, in že se mi je jelo zdeti, da sem vse svoje življenje videl samo ta hrbet, da ga poznam z nekakim poslednjim, najpopolnejšim poznanjem kot nekaj večnega, usojenega, vedno enega in istega. In vedno redkejše so postajale svetiljke, in vedno manj razsvetljenih prodajalen in razsvetljenih oken v hišah sva srečavala: kakor da je tu že noč in vse že spi. Na nekem ovinku se je izvošček ustavil. Kaj je? Konj ne gre — zakaj si se ustavil? — sem ga vprašal z nemirom. Izvošček je molčal. In naenkrat je ostro obrnil nazaj, tako da bi se kmalu vrgel iz nagnjenih sani. — Ali si zašel? — Tukaj sva že bila. Kaj ne vidite? Ogledal sem se in res sem spoznal — ravno tole kombinacijo svetiljke, tlaka s kupčkom snega poleg rijega in zidane temne dvonadstropne hiše: da, tukaj sva že bila! In tu se je začelo najneznosnejše: počela sva neskončno dolgo krožiti po ulicah in cestah, na katerih sva že bila — in mogoče ne enkrat. Presekala sva veliko obljudeno cesto s svetlimi trgovinami — in spoznal sem jo; a malo nato jo presekava znova in isti stražnik stoji na križišču. — Moigoče bi vprašala koga! — sem dejal neodločno. - Ali kaj vprašati? — je mrko odgovoril izvošček po kratkem molku. — Peljemo se, kam, pa sami ne vemo. — Ti si vendar rekel... — Seveda sem rekel... — Potrudi se, golobček! Zame je to... zelo važno, zelo. Izvošček je molčal. Ko pa smo prešli že pol ulice, je nehote odgovoril; — Saj se trudim! Kaj pa delam! Končno sva se nekako iztrgala iz kroga: te-le ulice z dolgim plotom še nisem videl; in izvošček je bolj uver-ieno nategnil vajeti in je celo dejal kratko, ne da bi se ozrl: — To je. — - Bo kmalu? — Ne vem. Ne še, ne še kmalu. In tedaj je zame nastopila nova groza: skoro popolne teme in neskončnih plotov, nekakih starih vrtov, do sredine poti visečih vej in ogromnih dreves, nekakih praznih prostorov, nekakih temnih, zlokobnih hiš, brez vsake lučke, kot da so neobljudene. Kako je mogla sem Marja Nikolajevna? — in kaj so ji mogli tu storiti? Brez dvoma past, brez dvoma — kako strašno in kruto izdajstvo. Kdo je ta veliki tujec, ki jo je odvede!? Midva ni-mava v Moskvi znancev in jih ne moreva imeti. Ograje pa se vlečejo in vlečejo in ni jim konca; in jaz ne razumem ničesar več: ali so to druge ograje, ali pa sva tudi tu zašla v brezkončni krog in se ničemur ne bližava, mogoče se celo oddaljujeva. Vse se zdi znano 'n neznano in srce začenja biti s silnimi, redkimi gluhimi utripi, naenkrat pa pravi izvošček: — Tukaj bo. — Kje? — Tam onale ograja. Tam so vrata. Da, tu je ograja, tudi vrata so v njej: tema je, toda vrata vidim. Ustavili smo se. Razmotam odejo, hitro skočim iz sani, zlezem čez kup snega in stopim k vratom. Zaprta so — in niti sledu ne o zvoncu ne o kljuki, ki bi jo mogel prijeti in potresti. Nad ograjo se sklanja gluho, staro, zasneženo drevje, in tiho je. Zagonetka, kakšna usodna nujnost je privedla Marjo Nikolajevno sem, postaja jasna in strašna. Mučno predčustvo gorja in zla mi jemlje sapo, noge slabe, drgetajo in se šibe v kolenih. Oprezno trkam — nikakega odgovora, vse ista tišina in gluhe, kakor kače vijoče se veje, kakor da so pobar- vanc po eni strani. V ograji je špranja —gledam skoz njo: steza, očividno pometena, za njo v globini temna, strašna, prihuljena hiša, brez najmanjše luč ce. Toda v njej so ljudje, nekaj se godi v njej — čutim to, vem, preveč javen izraz izdajstva ima strašna, prihul;ena hiša, z lažnjivi) temnimi okni! Na nič več se ne oziram in začnem z vso silo biti s pestmi po vratih. Kričim: odprite! Posamezni udarci se izlivajo v en sam splošen ropot, vsa ulica s svojimi golimi ograjami odgovarja na ta ropot, sam se potapljam v njem in ne slišim več svojega krika. Roke me bole, toda jaz bijem vedno bolj besno, vrata, ograja, cela ulica grmi kakor lesen most, po katerem dirja požarna bramba — in glej, blisknila je rumenkasta luč, prodira skozi špranjo, drsi po vejah in neenakomerno koleba. Gredo s sve-tiljko! Jenjam biti. Luč je vedno bližje. Že slišim korake in tihe glasove — prihajajo! Srce utriplje od strahu in pričakovanja: nekaj plašečega je v tihih glasovih, v kol> bajoči neenakomerni luči. Ustavili so se za vratmi, nerazumljivo se obotavljajo: zdaj zvene ključi, cel šop. grmi zapah — in jarka luč mi udarja v oči, vrata so odprta. Vrata 'so odprta in za pragom — stoji moj jeiniški paznik s svetiljko v roki in poleg njega njegov pomočnik. ČUL KOV S KI. PLES NA Pred mojim zorom se širi v temen mrak zavito, pijano, vriskajoče mesto. Jezero žarnic ga lazsvetliuje in se roga nebeškim zvezdam. V dvoranah sijajnih gluši te smeh prešeren, vabijo besede sladostrastne, blesti rok ženskih rožnato meso. Šumeče vino umiva prah s podplatov, ko pleše Sodoma svoj divji ples. A tam na dnu se sliši zamolklo prasketanje Moj paznik! Odkod 011 tukaj? — v početku si ne morem ničesar razložiti, ničesar ne razumem. Kam sem se vendar pripeljal? Kam sem pravkar tako trkal? V moji celici je tema, paznik in njegov pomočnik, oba pa sta jarko osvetljena in za njima se odpira jarko osvetljeni hodnik, meni pa se še vedno zdi, da nisem v celici, temveč na oni ulici, in da se niso odprla vrata moje celice, temveč ona strašna in tajinstvena vrata. Zdi se mi, da sem zakričal: — Kdo je? Oba onadva pa še vedno stojita v luči za pragom in me začudeno gledata. In paznik pravi: — Kaj pa delate, Sergjej Sergjejič, kaj pa tako razbijate? Nesem vam svetiljko, naenkrat pa slišim — kakšen ropot! Vzemite svetiljko, tudi čaj bo takoj. Ne razbijajte tako, to ni prav! In glej, svetiljka je v moji roki, in z navadnim šumom se zapirajo vrata — da, to je moja celica! Da — v svoji celici sem — in nikjer drugje. ...Tak je bil moj sen ali ono, kar se imenuje sen. Tako sem odšel in se — vrnil; tako sem po dolgi in mučni blodnji po krogih završil svoj poslednji krog — in potrkal na vrata svoje lastne celice. VULKANU. in bobnenje. Že vžigajo sovražne iskre se v očeh obrazov, izsušenih kakor mumije. In dvigajo se maščevalno k nebu pesti skeletov. Uho mi dražijo poskočne melodije. Ne motijo potresa sunki jih grozeči, ne slutijo pretečega pogina. Ha, ha. le plešite, obrizgani s škrlatom, zvezani z zlatom, v čast mamonu tiranu svoj ples na vulkanu! ==: TE LOV AD B A === Pregled svetovnega delavskega telovadnega gibanja v prvem polletju 1922. Zbral C. K. Čehoslovaška: 1. Zveza čs 1. delavskih telovadnih enot (S. D. T. J.) si je po lanskem komunističnem razkolu, ki jo je zadel ravno pred delavsko olimpiado, že precej opomogla. Zgubila je tedaj skoraj polovico enot in članstva, ali vedno bolj se enote vračajo nazaj in vedno bolj ustanavljajo nove. Po poročilih podanih na Zvezinem zboru, ki se je vršil o Veliki noči je po razkolu od prejšnjih 1565 enot ostalo v Zvezi 771 enot, 1. januarja 1922 jih je bilo že 830; torej v šestih mesecih 60 novih enot. Članov, članic, naraščaja in dece je bilo koncem lanskega leta nad 100.000 (preje 223.665). Listi se dobro razvijajo. Glavno glasilo „Telocvicny Ruch" se tiska v 24.000 izvodih, „Cvičitclske rozhledy" (list za vaditelje), v 5600 izvodih, „Zlata Brana" (za deco), v 10.000 izvodih, novi list „Naš Dorost" (za naraščaj), v 7000 izvodih in drugi listi — razni okrožni vestniki — skupno v 13.000 izvodih. V zadnjem času je začelo izhajati glasilo vzgojiteljskega odseka „Vychovatel". Na Zvezinem zboru, katerega se je udeležilo 571 delegatov in 239 gostov, je bilo sklenjeno pristopiti k „Mednarodni delavski zvezi za telesno vzgojo in šport". V zadnjem času so enote začele uvajati skavtsko gibanje med svoje člane. Doslej imajo skavtje v D. T. J. že 48 skupin z 72 oddelki in 1100 člani. — Tajništvo Zveze je v letu 1921 priredilo 222 predavanj in od teh je na 70. predaval starosta sodr. Hummelhaus! — Letos se je glavno delo gibalo okoli pohodov na Slovaško, ki imajo namen, da vzbudijo pod klerikalnim uplivom stoječi slovaški narod in ga opozore na delavsko gibanje. Junija se je vršil izlet v Bratislavo, julija v Zvolene in avgusta v Košice. Drugače so se enote udeležile prireditve belgijskih sodrugov v Se-raingu, francoskih v Parizu in nemških v Lvpskem. Za prihodnje leto pripravlja Zveza skupno s praško Delavsko Akademijo izlet v Italijo. — Tudi enote, ki so v tujini, se dobro razvijajo, tako one v Avstriji, Nemčiji in Franciji. Ameriške enote so se pa koncem marca 1.1. razcepile. Clevclandsko okrožje s 56 enotami je ostalo Zvezi zvesto; chicaško je pa z 9 enotami prestopilo h komunistom, tu je ostala le enota „F. Lassalle" iz Chi-caga še v Zvezi. 2. Zveza delavskih kolesarjev se je 26. marca ustanovila v Pragi. Doslej združuje nad 40 delavskih kolesarskih klubov ter bo v kratkem začela izdajati svoje glasilo. Svoje člane, ki so se na kolesih ponesrečili ali ubili podpira. 3. Zveza delavskih turistov združuje v sedmih odsekih 1000 članov. Glasilo „Delnicky turista" izhaja v 1200 izvodih šestkrat na leto. Nemčija: Delavske telovadce zastopa tu „Zveza delavskih telovadnih in športnih društev" (Arbeiter Turn-und Sportbund). Ustanovljena je bila leta 1893. v Geri in imela 4000 pripadnikov v celi državi. Leta 1913 na zboru v Mannheimu je bilo zastopanih že 180.000 članov. Zveza se je razvijala in se preselila v Lipsko, kjer si je zgradila lastno palačo, v kateri ima urade, svojoi moderno urejeno Nakupovalno zadrugo in vaditeljsko šolo. Danes ima vsega članstva nad milijon in med temi je članstva starega nad 14 let 608.391. Največje društvo Zveze je enota „Fichte" v Berlinu, ki ima sama 3890 čla- nov in 5640 mladine. Letos od 22.—25. julija je priredila Zveza v Lipskem velike telovadne in športne slavnosti, ki so praško olimpiado v marsičem še prekosile. Stadion, na katerem se je prireditev vršila, je obsegal 450.000 m2 in od tega telovadišče samo 68.000 m2 za 16.000 telovadcev, kar pa je bilo — žal — premalo. Iz Nemčije same je bilo namreč na zlet priglašenih 50.000 članov, od teli za proste vaje 20.000 telovadcev in 7000 telovadkinj. D. T. J. iz Prage so poslale 800 telovadcev, Zveza nemških delavskih telovadcev v Češkoslovaški iz Ustja n. L. okrog 5000, Švicarji 1200, Belgijci 100, prišli so dalje Amerikanci, Danci, Finci, Francozi, Italijani, Holandci in Poljaki. V Lipskem se je zbralo one dni nad 100.000 tujcev, ki so jasno manifestirali delavsko! internacionalo. Švica: Na zboru 28. in 29. januarja t. L, ki se je vršil v Bielu se je Zveza švicarskih delavskih telovadnih društev, ki ima 14.000 članov, združila z Delavsko športno zvezo v Delavsko telovadno in športno zvezo. Zvezin organ je „Arbeiter Turnzeitung". Gibanje je v zadnjem času radi težke gospodarske krize malo oslabelo, vendar pa se položaj že boljša. V proslavo 60 letnice ženevske enote je Zveza 24. in 25. junija priredila svoj II. izlet v Ženevi. Nastopilo je 3000 telovadccv iz 52 sekcij. Telovadba je ob udeležbi nad 2000 gledalcev prav lepo uspela. V Zvezi so združeni telovadci iz nemške in francoske Švice. Gostje z ozirom na lipske slavnosti niso bili pozvani. Francija: Zveza francoskih delavskih športnikov je priredila 4. in 5. junija v pariških predmestjih Pantinu in St. Denisu velike športne slavnosti. Spored je obsegal nogometno tekmo med Francijo in Anglijo (rezultat 3:0), hazeno, tek, plavanje in skoke, kolesarske tekme in ritmične vaje. Prireditve se je udeležilo 80 angleških, 20 belgijskih, 5 švicarskih (iz Ženeve), vsi francoski športniki, 6 italijanskih plavačev iz Milana in skupina 12 telo-vadk od čehoslovaških D. T. J. Pri lahki atletiki so večinoma zmagali Francozi, pri plavanju in kolesarstvu pa Angleži. Vaje čeških sodružic s keglji in krogi so zelo ugajale. Anglija. O Veliki noči se je vršil v Shrewsbury-ju, v rodnem mestu Darwinovem, XXVI. zbor angleških delavskih športnih društev „Clarion". Sodr. P. Groom je opozarjal na stagnacijo, ki je v zadnjem času zaradi gospodarske krize nastala v športnem gibanju. V Zvezi ni uvedena še zadostna centralizacija, kar napredek zelo ovira. Na zboru je bilo navzočih do 300 delegatov. Belgija. Belgijska socialistična zveza za telesno in nravno vzgojo je priredila lansko leto sredi avgusta v Seraingu pri Liittichu svojo olimpiado. Udeležili so se je Švicarji in Čehoslovaki, ki so v telovadbi odnesli prvenstvo. Zveza, ki se prav lepo raztvija, ima danes že 11.000 članov. Razen nje obstoja v Belgiji še več zvez delavskih. gimnastov, ki se mislijo v kratkem združiti. Alzaško-Lotarinška: Zveza delavskih športnikov in telovadcev je imela svoj zbor 27. in 28. maja. Zveza ima 168 društev z 11.120 člani, 1500 članicami, 500 ženske, 1000 moške dece in 2500 naraščaja. Društva so razdeljena v gorenjerensko, dolenjerensko in mozelsko okrožje. Avstrija. Zveza nemških delavskih telovadnih in športnih društev v republiki Avstriji s sedežem na Dunaju, ki je bila pred vojno samostojna zveza za celo Avstrijo, se je priklopilo k lipski zivezi, pri kateri tvori 17. okrožje. Nedavno je začela izdajati svoje glasilo mesečnik „Arbeiter Turn- und Sportzeitung". Mednarodna delavska Zveza za telesno vzgojo in šport — delavska telovadna in športna Internacioinala — je imela 26. in 27. julija v Lipskem svoj III. kongres. Zve- za združuje skoro vse delavske telovadne zveze in vrši svojo nalogo prav dobro. Glavni točki kongresa sta bili vprašanje I. Mednarodne Delavske Olimpiade in vprašanje stališča, ki naj ga zavzame' Zveza proti moskovski športni Internacionali. Večina delavskih športnih Zvez je namreč še nerazcepljenih — tako nemška, švicarska, francoska, nemško-češka, italijanska, finska itd. — in tako so njih člani pristaši vseh treh Internacional. Zato je treba rešiti to vprašanje, da ne pride do daljnih razkolov. — Zvezin sedež je zaenkrat v Bruslju. Telovadne igre. Najhvaležnejše sredstvo za zdrav razvoj telesnih organov je telovadba in nje bistveni del — igre. Telovadne igre so tako stare kakor človeštvo samo. Posebno stari Grki so jih sistematično in z velikim razumevanjem gojili, ker jim niso služile le kot sredstvo za okrepitev telesne sile, temveč tudi kot važen činitelj pri vzgoji trdnega značaja in nravnosti. Igre niso bile samoi zabava poedincev, ampak za ves narod obveznost, katero so izpolnjevali tako moški kakor ženske, mladi in stari. Dan, ko so najsposobnejši igralci med seboj tekmovali za prvenstvo v vseh igrah, je bil starim Grkom velik narodni praznik. O teh takozvanih olimpijskih igrah govorimo še dandanes in prirejajo se v naši dobi isto-tako mednarodne olimpiade. Kaj so pravzaprav igre, in kakšnega pomena so? Dasiravno je pri igrah tako telo kakor duh (razum) igralčev prisiljen, opravljati neko delo z napenjanjem mišičevja pri hitrih kretnjah ali pa pri napenjanju spomina, vendar lahko rečemo, da so igre ravno nekaj nasprotnega od dela. Igra, ki nudi popolno svobodo, je vzklik radosti in rešitev od vsakodnevnega navadnega opravila, je v resnici čas oddiha. In kot takšna vpliva na telovadca s svojo silo osvežujoče. Glavni nje pomen pa je v njenem učinku na telo in duha. Telovadne igre, ki so pravzaprav samo gibanje telesa, pospešujejo krvni tok ter ž njim krepe bitje srca, vplivajo na mišice v tem zmislu, da postanejo prožnejše in izločajo več znoja, in to je posebno važno, ker z znojem vred izpuhtevajo iz telesa tudi mnoge druge zdravju kože škodljive snovi. Vse igre pa vzbujajo v telovadcu zmisel za družabno solidarnost in jo krepe, plemenijo nravnost ter ga uče prijateljskega soživljenja tudi napram vsaki tuji osebi. Če pa hočemo imeti koristi od raznih iger, tedaj jih ne smemo gojiti v zaprtih prostorih, kjer se pri vsakem gibu in kretanju dvigajo oblaki prahu, napolnjeni z vsemi mogočimi škodljivimi zarodki, ki potem hitrejšega dihanja brzo pronickajo skozi usta v pljuča. Prosta narava, za mestom zaraščeni travniki, proč od ceste polne prahu, so najprimernejši prostor za prirejanje telovadnih iger. Družabne in telovadne igre srečavamo pri vseh narodih. To so igre, ki odgovarjajo narodnemu temperamentu in potrebam, in ki jih gojijo v najvišji meri. „Bra-trstvi" (bratstvo), časopis češkoslovaške vojske, je priobčil v več številkah celo vrsto amerikanskih zanimivih družabnih iger, od katerih nekatere prinašamo. V zvezdi na sodarju. Število igralcev je poljubno (20—200). Storimo nekoliko zastopov (vrst), ki se ravnajo po številu telovadcev, in jih postavimo v podobi zvezde, kakor kaže priložena slika. Če imamo manj igralcev, tedaj postavimo manj vrst, ali pa v vsako vrsto manj igralcev. Poleg vrst se nahaja še en lihi igralec, ki se imenuje s o d a r. Ta lihi igralec obhodi vse vrste (gre okoli vseh vrst) in se pri tem svojem sprehodu dotakne zadnjega telovadca katerekoli vrste. Kakorhitro začuti telovadec dotik sodarja, tedaj takoj udari z roko tovariša, ki stoji pred njim, ta zopet enega pred seboj itd., dokler ne pride ta udarec do zadnjega igralca. Ko zadnji igralec začuti dotik, tedaj zakliče: „Sedaj!" Na ta klic zbeže vsi igralci te vrste po zunanji strani in sicer po desni (v nasprotni smeri teku kazalcev na uri) okoli cele zvezde in vsak skuša, da pride prej nazaj na mesto v svoji vrsti, kjer se potem razvrste po redu, kakor je kdo pritekel. Z njimi vred pa beži tudi sodar. In oni, ki pride zadnji na mesto svoje vrste, je na ta način lihi in ostane sodar. V vrsti morajo naravno vsi igralci počakati tako dolgo po dotikljaju roke, dokler prvi v vrsti nc da povelja „Sedaj!" kar pa mora biti seveda kolikor mogoče hitro storjeno. Sohe (kipi). Na tleh napravimo črto (v telovadnici jo potegnemo s kredo, v prosti naravi pa jo zarišemo s palico v zemljo kot izhodišče), a na drugi strani ravno tako črto kot cilj. Razdalja med obema črtama je čisto poljubna; v telovadnici se moiamo, umevno, omejiti na prostor, ki ga imamo na razpolago. V naravi to razdaljo lahko povečamo, toda zopet ne preveč. Cela družba se postavi v vrsti na izhodno črto in si izbere iz svoje srede vaditelja igre in sicer s hrbtom proti njim. Vaditelj koraka naprej in pri tem glasno šteje korake; vsi igralci stopajo enakomerno z istimi koraki kakor vaditelj. Po nekolikih korakih zakliče vaditelj nepričakovano: „Stoj!" pri čemer se hitro obrne nazaj. Na to povelje morajo vsi igralci brez najmanjšega giba ostati v isti stoji (pozi), v kateri soi se ravno nahajali, nikdo ne sme treniti z očesom, niti se zasmejati, še manj pa s telesom se ganiti. Kdor se zasmeje, ali se premakne, mora nazaj do izhodišča in pričeti z nova. Vaditelj poskuša s kretnjami ali z dovtipom prisiliti (zapeljati) igralce k smehu, ali k temu, da bi se na kakršenkoli način zganili. Seveda ne smemo pri tem pustiti igralce predolgo v ravno zavzeti stoji (pozi), temveč takoj zopet nadaljevati v pohodu. Igralci pa so dolžni poslušati svojega vaditelja samo, ko je zadnji obrnjen s hrbtom k njim. Če pa se vaditelj obrne in šteje dalje, tedaj morajo vsi oni, ki korakajo dalje in se niso ustavili, ali ki so se sicer ganili, iti nazaj do izhodne točke ter vedno na novo začeti. Princip (zmisel) igre je v tem, da ne sme vaditelj pri svojem obratu nobenega igralca videti, da se giblje. Ta „pohod" je lahko vezan tudi s kretnjami rok, s čemer seveda postaja igra le zabavnejša. Zmaga pa na koncu tisti, ki pride prvi na cilj, in ki ni bil primoran, vrniti se radi svoje napake na izhodno točko, da bi moral pričeti z nova. Beli in črni. Telovadce razdelimo na dve enako močni skupini in jih postavimo v dveh vrstah, čeloma proti sebi v razdalji dveh korakov ter pri tem določimo, v kateri vrsti so „beli", v kateri „črni". Od sredine odmerimo na vsako stran 20—30 korakov, kjer zaznamujemo s črto cilj za vsako skupino. Postavo k igri podaja priložena slika: Y A Cilj „■"rnili". Beli YYYYYYYYYY¥YYVYYYYYVYVYYYYYYYYY « Vaditelj. čnii AAAAAAAAAAAAAAAAAAAA.AA/.AAAAAAAA Cilj „belih". Vaditelj, ki stoji med obema vrstama, vrže v zrak leseno ploščo, ki je na eni strani bela, na drugi pa črna. Obedve vrsti čakata, da pade plošča na tla. če se pokaže bela stran, tedaj morajo „beli" brzo uteči do svojega cilja, pri čemer jih zasledujejo črni; če se kdo od belih zakasni in je bil ujet od črnega, predno je dosegel svoj cilj, tedaj postane „črn" in mora preiti v vrste „črnih". Če pa se pokaže črna stran, tedaj črni beže, a „beli" zasledujejo. Vaditelj počaka, da se obe vrsti uredita in potem zopet meče ploščo. Tako se igra ponavlja in zmaga tista vrsta, ki za časa igre ujame (zapleni) več nasprotnikov. Igramo lahko tudi na ta način, da vrste stoje na svojih ciljih in tu čakajo, da vaditelj, ki stoji na sredi, vrže ploščo. Ko pade plošča na tla, beže obe vrsti do sredine pogledat, katera barva je na vrhu, in njena vrsta mora kar najhitreje zopet nazaj na svoje mesto. Druga vrsta seveda ima na ta način priložnost zajeti kar največ nasprotnikov. Vzemi si jo. Dve enako močni skupini se postavita nasproti v oddaljenosti 10—20 korakov. Igralci se štejejo v isti smeri in vsak si mora zapomniti svojo številko. Na sredo položimo palico, ali kak drug predmet; vaditelj se postavi na enem koncu do srede, da more voditi igro. Priložena slika kaže, kako naj se postavimo: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 yyvvyyyyyvyyvyy - Palica. ^ Vaditelj. AAAAAAAAAAAAAAA 1 2 3 4 5 (i 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Vaditelj pokliče številko. Oba igralca, ki imata imenovano številko, zletita do srede in vsak se potrudi, da prvi zagrabi na tleh ležečo palico, ki jo položi zopet na tla in zaznamuje skupini (vrsti), katere igralec je odnesel palico, eno točko v dobro. Če se zgodi, da sta oba igralca hkrati zagrabila palico, jo morata položiti nazaj, vrniti se na svoja mesta in tek ponoviti. Ni treba, da številke slede po vrsti, temveč morejo se klicati mešano tako, da so igralci prisiljeni biti zelo pazljivi pri klicanju. Igra se ponavlja tako dolgo, dokler niso vse številke bile na vrsti. Zmaga je na strani vrste, ki ima največje število točk, to je ona, ki je največkrat odnesla palico. :::::::::::: VESTNI K „SVOBODE" = Poročilo o delavskem športnem in telovadnem gibanju v inostranstvu za prvo polovico tekočega leta nam na drugem mestu pove, kako silno se približuje proletariat enemu svojih najlepših ciljev, reorganiziranju in zedinjenju svojih vrst na temelju socialistične telesne in duševne vzgoje. Lepo uspeli kongres socialistične mladine, ki se je vršil pred kratkim v Salzburgu, nam daje na druga strani izborna jamstva, da se je proletariat po dolgotrajni razcepljenosti na političnem in strokovnem polju dokopal do povoljne iztreznitve vsaj na kulturnem polju in da nam ne bo treba več dolgo čakati, ko bomo- združeni vsaj v tem oziru v enotni interna-cionali. Slovensko marksistično delavstvo je za ta dogodek že precej pripravljeno. Naše kulturno delovanje je sicer še zelo mlado in ne more izkazoivati one jakosti, kakor jo izkazujejo dežele s starimi tradicijami, n. pr. Češkoslovaška, kjer obsega že sama organizacija socialističnih telovadcev nad poldrugi stotisoč članstva, ampak mirno smemo zreti v bodočnost, če pomislimo, kako smo napredovali le v tem zadnjem letu. Ne samo, da se delavska kulturna stremljenja vedno bolj osredotočujejo na eno organizacijo, na našo „Svobodo", in da delavstvo PRVI JAVNI NASTOP DELAVSKE TELOVADNE JEDNOTE „SVOBODA" NA JESENICAH IN DELAVSKEGA TELOVADNEGA DRUŠTVA „SLOGA" IZ MARIBORA. vse za sedanje psihotične razmere značilne separatistične poskuse zavrača s figo v žepu, temveč opažati je celo, kako gubijo vpliv stare meščanske organizacije, ki so doslej Še mogle odtujiti maso strogemu razrednemu stališču tudi v kulturnem oziru. Sokolstvo se nahaja sedaj po svoji bleščeči paradi v Ljubljani v štadiju naglega razkroja — kakor smo prerokovali v zadnji številki „Kresa"; neki klerikalni list pa je pred kratkim priobčil članek, v katerem stoji zapisano, da so vsi poskusi kle-rikalizma, ustanavljati podružnice Prosvetne in Orlovske zveze med delavstvom, podobni rastlinicam, ki jih sadijo samo za to, da majhen čas hirajo in končno ove-nejo. Bližnji „Svobodin" občni zbor bo pokazal, da za našo izobraževalno zvezo ne velja ta primera z rastlinicami. Ne za eno ne za drugo njeno stroko, a najmanj za telovadno-športno. Mi, ki smo pred nedavnim na Jesenicah doživeli svoje Julianovo, lahko mirno ugotovimo, da se naglo razvijamo do svoje Prage, kakor je bila lanskega leta ob priliki znamenite delavske olimpiade. Če sta bili na Jesenicah komaj dve naši enoti z nekaj nad 100 sodelujočih godni za javen nastop, lahko računamo za prihodnjo prireditev že par sto nastopajočeh delaivskih telovadcev in športnikov. Isti veseli napredek se kaže v zanimanju proletarskega sloja za udeležbo na prireditvah. Na Jesenicah je 2000 proletarcev prisostvovalo prvemu nastopu naših telovadnih enot. Gotovo pa ni pretiravanje, če pričakujemo za našo prvo resnično olimpiado par desettisoč obiskovalcev. Takoj po jeseniškem in celjskem nastopu so >v raznih podružnicah ,Svobode" organizirali oziroma pripravili teren za ustanovitev novih enot, tako v Trbovljah, v Celju, Ptuju, Ljubljani-Šiški, v Tržiču, Kočevju in drugod, obenem na je mariborska „Sloga", ki po sprejetju novega zveznega statuta pristopi k „Svobodi", ustanovila svojo podružnico v Studencih. Svež dih je šel tudi skozi razne nogometaške in druge športne klube. Težke ovire se postavljajo temu prerojenju po robu, pri čemer nam še niti treba ni povdarjati gmotna sredstva, vendar pa ni dvoma, da bo mogoče po bližnji reorganizaciji „Svobode" in vsega našega kulturnega gibanja rešiti se teh težav. Zaenkrat glejmo, da ostanejo vse že ustanovljene telovadne ter športne enote v živem delovanju in da omogočimo tako delovanje tudi išfe ne delujočim. Te enote naj imajo vedno pred očmi, da so poklicane tvoriti glarvni aktivni kader na prvi slovenski delavski olimpiadi. Kdaj se bo olimpiada vršila, še ni natančno določeno. Težko da prihodnje leto, ker je čas prekratek, da bi mogli izvršiti vse, kar od nje hočemo: Velikopotezno in brezhibno organizirano. Vseeno: Pripravljajmo se za leto 1924! Ponekod so sodrugi že započeli tozadevno hranilno akcijo — naj jo krepko nadaljujejo! Kjer še niso začeli, naj začno. Važno je tudi, da nam bodo posamezni odseki, predvsem telovadni in športni, sestavljali redna mesečna poročila za „Kres". SOCIALNI VESTNIK „Mi pa ostanemo, kakor smo b'li. Tako mi je zatrjeval tajnik neke strokovne organizacije, predno sem sploh pričel s predavanjem. „Ne, tisto pa ne, abstinent ne postanem pod nobenim pogojem — rajši ne vem kaj!" „Tako torej," sem rekel, „vi vztrajate tudi tedaj v zmoti, če vam kdo nepobitna dokaže, da ste v zmoti, in če vam celo kdo pokaže pot, ki je edino prava? Jaz pa" — tako sem nadaljeval — „pri tej priči popijem liter vina. če mi kdo dokaže, da je to koristno zame, ter neškodljivo za družbo. Še več, še danes postanem klerikalec ali celo ne vem kaj, če mi dokažete, da je res socializem za nič!" Mož mi je seveda na moj odgovor ostal dolžan pojasnila. Mislil si je pa najbrže tako-le: „E. kaj to — eno čašico žganja ali vinčka mi prav nič ne škoduje, in če mi tudi škoduje, dobro je, ugaja mi — in kaj me briga vse drugo!" To je načelo svetega egouzma! Pomisliti je treba, da je individualizem, ki je tako globoko ukoreninjen v nas vseh, eno in isto z načelom, ki ne vpraša: „Kaj pa družba, kaj človeštvo, kaj široke mase delavstva, kaj koncem konca ves socialistični pokret pri nas in drugod? Jaz, jaz, jaz — to je začetek in konec vsega in kaj mi mar vse drugo?" Dobro, če je tako, tedaj ne spadaš več med socialiste, tedaj pojdi med jugoslovanske demokrate, prijatelj, in če hočeš veljati za kaj prav posebnega, postani anarhist. Tisti tajnik pa ni edini med nami. Celo jezero takih tajnikov in „voditeljev" imamo. Pravijo, da so taki zategadelj, ker se „bojijo" propagirati popolno vzdržnost alkohola, češ: vsi delavci nam bodo ušli. Ponavadi pristavijo: „Pa končno ne morejo (ne pravijo: ne moremo!) postati vsi delavci čez noč abstinentje". O prijatelji, tista o strahu je bosa, kajti nikdo nikogar ne s i 1 i, da m o r a postati abstinent. Vprašanje pa je, če ne pomeni radikalna protialkoholna propaganda velikanski dobiček za ves socialistični pokret! Delavske žene namreč povsod in prav odločno simpatizirajo s to propagando, kajti ravno one so tiste, ki jim alkoholizem dan za dnevom Piše na njihovo lastno kožo strahotne dokaze, da je alkoholizem neizmerno veliko socialno zlo! Vemo tudi iz zgodovine — in pravijo, da je zgodovina najboljša učiteljica — kako veliki po obsegu in kakovosti sta postali socialistični stranki na Švedskem in v Belgiji ravno zavoljo radikalne protialkoholne propagande! Seveda so postali tam ravno voditelji najprej abstinentje! Kar se pa tiče tistih, ki „mislijo" (oni sploh nič ne mislijo, ker misliti more le tisti, ki je trezen!), da ne morejo postati čez noč vsi delavci abstinentje, jim povemo lahko v pomirjenje in tolažbo, da tudi Marx ni misli! da bodo čez noč postali vsi proletarci socialisti — in prepričan sem, da toliko časa dokler ne bodo postali vsaj vsi tajniki in socialistični voditelji abstinentje, niti misliti ni na uresničenje socialističnega družabnega reda. Pa vendarle delamo in propagiramo misel socializma, in šlo bi vse drugače, če bi bilo vsaj 5% socialistov in komunistov (to se pravi: tistih, ki pravijo, da so to) obenem tudi abstinentov. Najbolj imenitni se mi pa zdijo tisti voditelji, „ki že dvajset let aktivno sodelujejo pri gibanju, ki vedo kako in kaj', ko pridejo in pravijo: „Solnce božje (ali tudi „strela božja"), tisto pa ne — toliko svobode pa le lahko ima™ ~ vsa-> toliko svobode, da smem popiti čašico vina! I udi prav lepo, toda socialistu mora biti pojem svobode nekaj čisto drugega, kot je individualistu, kajti — verujte mi — tat in morilec smatrata policijo za ustanovo, ki jima krati svobodo. Mnogoštevilni so še drugi ugovori, ki jih od časa do časa slišim; žal, nam pa tukaj nedostaja prostora, da govori o vsem na dolgo in široko Zelo ljubo bi mi pa bilo, če bi zagovorniki „Zmernosti" (ker vsak pijanec trdi o sebi, da zmerno pije) nastopili v „Kresu z resnimi razlogi za zmernost. Tedaj bi imeli mi vsi priliko spoznati te razloge! Sodrugi-abstinentje, organizirajte se, kajti vsakemu, prav vsakemu gibanju more biti temelj le organizacija! A. C. Tudi majhne količine alkoholne pijače, ki bi jih smatrali neškodljive, ne ostajajo brez upliva na delo. Kakor so pokazali poskusi z ergografi (silomeri) se po zavžitju majhnih količin alkoholnih pijač poveča za kratek čas delovanje mišic, kmalu nato pa sledi znatno, dalj časa trajajoče zmanjšanje. Pri večjih količinah sledi to skoro neposredno po zavžitju. Resničnost teh teoretičnih spoznanj potrjujejo tudi skušnje v raznih panogah dela in številni poskusi na veliko, izvršeni po velikih tovarnah in pri vojakih. Kako pitje približno upliva na redno delo, kažejo tile podatki iz velike opekarne pri Uxbridge. Del delavcev je bil tam abstinenčen, drugi pa so bili zmerni pivci. Opekarna je izdelala 1.1843. vsega skupaj 23 milijonov opek. Delavec pivec je izgotovil povprečno 760.269 opek, delavec abstinent 795.400 opek, torej 35.131 več; najboljši delavec izmed pivcev je napravil celo leto 880 tisoč, najboljši izmed abstinentov 890.000, torej 10.000 več. Najslabši delavec pivec 659.000. najslabši delavec abstinent pa 746.000, t. j. za 87.000 več. „Svobodna Misel" 1.1910, stran 11. Izpisek iz izjave, podpisane od 600 holandskih zdravnikov: „Uživanje alkoholnih pijač tudi v malih količinah je ved n o škodljivo... Mnogo želodčnih bolezni, katere pripisujejo ljudje 20 raznim drugim vzrokom, ima vzrok e d i n o 1 e v navadnem pitju". Profesor Dr. Nothnagel, ravnatelj I. zdravniške klinike na Dunaju: „Zločin je, če učijo, da vino hrani, in naravnost otročje j e , če trdi zdravnik, da krepča rdeče vino bolj kot bel o." Drugič priobči „Kres" zopet nekoliko statističnih podatkov in citatov ter znanstvenih dokazov o alkoholizmu. Abstinentska podzveza „Svobode". ===. KNJIŽEVNOST == Upton Sinclair: Jiinmie Higgins. Poslovenil Ivan Molek. Vsebina romana: Kriza in stranske poti ameriškega socializma med vojno. Kje leži vzrok tej krizi, kje vzrek vsem temeljnim grehom socialističnega pokreta med vojno? To vprašanje sili neprenehoma v ospredje in pisatelj odgovarja z živimi primeri. Vrsto tipov je postavil umetnik na oder — in vsakdo med njimi nam natanko pove, zakaj pravi, da je socialist — in vsakdo med nami mora spoznati, zakaj ta tip in oni tip v resnici ni socialist. To niso zgolj ameriški tipi, tudi ne sami ameriški grehi, tudi ne samo vojne zmote — to so evropski socialistični in „socialistični" tipi, evropske zmote. Nikjer jasnih smernic, nikjer jasnih pojmov; povsod same osebe in osebice, ki dvigujejo svoje glavice iz megle — ne vidiš pa, kje so njihove noge, še manj pa vidiš, kdo jim podaja v megli roke, od silnega šur.dra ne slišiš, kdo jim suflira čudovito-lepc bajke... In tisti, ki jih poslušajo — polubogove —, tisti s-i pa lovijo za utisi, strastmi... njihovi možgani so možgani z eno funkcijo: dar imajo, da si želijo roke, ki bi jih vodila. Misliti ne znajo, gledati ne znajo; poslušati tudi ne znajo. Med njimi vsemi pa živi cela kopica Jimmi-eov Higin-sov, ki tavajo... Jimmie Higgins pa instinktivno čuti, kaj je prav in kaj ni prav: „Trpel sem in trpim — imam ženo in otroke. Tudi žena trpi. Tudi otroci bodo trpeli, če ne bom danes pomagal odstraniti trpljenje in vzroke trpljenju, ki me danes tlači — če ne bom pomagal rušiti stari in obenem graditi novi družabni red." Ta tip je, ki je spoznal vsebino socializma — sicer le instiktivno — in pričel iskati v njem rešitve brez kakih postranskih misli in namenov. Spoznal je, da je edino-ena pot prava — da je ta pot ravna — in po tej poti je šel v smrt. Mnogokrat je grešil, marsikdaj se je spozabil — kdo pa ni še grešil, kdo, ki ie človek — pa je zopet vstal in drugič ni več delal istih grehov. Strasti so govorile v vojni - strasti, ki so jih stoletja in tisočletja umetno negovala. Prilivali so jim vode, in hranili so jih z novimi, vedno novimi snovmi. Kako bi mogla ena sama spomlad (Kaj je nekoliko desetletij socialističnega pokreta v zgodovini človeštva?) ozdraviti človeka tisočletnih injekcij nemoralnega individu-alizma? Bil bi čudež — in socialisti ponavadi ne verujemo v čudeže —, kajti Kristus se že dvajset stoletij bori proti živinskim instinktom človeštva — in koliko je dosegel... Dosegel je, da ga blatijo dan za dnevom vsi tisti, ki v „njegovem" imenu govorijo! Dobro bi bilo, ko bi moglo naše delavstvo to knjigo citati. Še marsikaj je v romanu, kar je koristno in lepo. Marsikdo med nami bi našel odgovor na tisto prvo vprašanje, kje da leži vzrok tragediji delavskega socialističnega gibanja: v neizvrševanju socialističnih dolžnosti in v oportunizmu lastnega življenja. Žal je prevod prav slab. Stilistično je stvar slaba, slovniških napak je mnogo. — Priporočljivo bi bilo roman ponatisniti v kakem socialističnem listu kot podlistek. Slišal sem, da to namerava napraviti „Naprej". Koristno in dobro bi to bilo za „Naprej" in za delavstvo tudi O. K. Zakon o zavarovanju delavcev in izvršilna naredba. Založila Tiskovna zadruga v Ljubljani 1922. Str. 152. Cena Din 8, po pošti 40 paia več. Zgoraj omenjen zakon, ki je za obrti in industrije velevažen, je izšel in se naroča pri Tiskovni zadrugi v Ljubljani, Prešernova ulica 54. H. Sienkiewicz. Z ognjem in mečem. Povest iz davnih dni s slikami. Prevel dr. R. Mole. 3. snopič. Založila Tiskovna zadruga v Ljubljani, Prešernova ul. 54. Str. 129—192. Cena Din 7:50. Tretji snopič nove izdaje velikega in zanimivega Sienkiewiczevega zgodovinskega romana je izšel ter je opremljen z lepimi ilustracijami. Ta in prva dva zvezka se dobita pri Tiskovni zadrugi v Ljubljani. Dr. Ivo Šorli: V deželi Čirimurcev. Podzemska povest za mladino. Založila Tiskovna zadruga v Ljubljani, 1922. Str. 144. V. Hobouse-A. Ogris: Liberalizem. Založila Tiskovna zadruga v Ljubljani, 1922. Str. 128. Cena Din 25. Slovensko angleška slovnica. Izdala in založila Književna matica S. N. P. J. Chicago, Illinois. 1922. Str. 364. Knjiga je priročna za priučitev angleščine za vsakdanjo potrebo. Knjiga je predvsem namenjena za ameriške izseljence, ki se lahko brez posebnih težav seznanijo za najpotrebnejšo rabo angleščine, kolikor jo trenotno rabijo v borbi za svoj trdi kruh. Knjiga v začetku na zelo primitiven način seznani vsakega samouka z angleško izgovorjavo. Knjigi je pridejan na koncu dodatek, ki vsebuje potrebna navodila za rabo samoznakov, in tudi, kako pišemo pisma na razne urade. Knjiga bo vsem samoukom-delavcem prav dobro služila. Hakupovalna zadruga za konzumne in produktivne zadruge r. z. z o. z. v Ljubljani. Kupuje in prodaja naveliko kolonialno, materialno blago, galanterijo, železnino in druge industrijske izdelke, žita, moko, mesne izdelke in deželne pridelke. '» Prevzema zastopstva in komisijski nakup ter prodajo vseh vrst blaga. Žiro«raeun pri Jadranski banki. Brzojavni naslov: „flAKUPOVALirJA" Lijubljana. Telefon interurban štev. 3336, 15, 223. Pisarna: Dunajska cesta 38, Balkan. Konsumno društvo za Slovenijo Poštni predal št. 13. — Poštni I Telefon interur. 178. — Brzoj. čekovni račun štev. 10.532 LJ U I/II d II d naslov: KODES LJUBLJRMR. ...............,,................I.il.li.............I..I..................L............................................................i...I.......................I.............I,,............IIIIIIII.IU Hranilni oddelek mm naznanja, da je s 1, novembrom 1922 mmm zvišal obresti, in sicer za navadne hranilne vloge na 6 °/0 za vloge proti četrtletni odpovedi na 61/2°/0 za vloge proti polletni odpovedi na 7°/0 Hranilne vloge sprejemajo in izplačujejo vse prodajalne naše zadruge. ....................................................... Ljubljansko okrožje: Ljubljana VII, Kolodvorska ulica, Sodna ulica, Trnovo, Bohoričeva ulica, Rožna dolina, Glince. Borovnica, Litija, Kamnik, Tržič, Sv. Ana, Križe. Gorenjsko okrožje: Radovljica, Mojstrana, Jesenice, Sava, Koroška Bela, Kranjska gora, Gorje. t Celjsko okrožje: Celje, Store, Rogatec, Radeče, Šoštanj, Poljčane, Ljubno. Mariborsko okrožje: Maribor, Fala, Sv, Lovrenc na Pohorju, Ribnica na Pohorju, Ptuj, Pragersko, Prevaljsko okrožje: Prevalje, Leše, Črna I., Črna II, Guštanj, Mežica, Vlagajmo vsak prihranjen vinar v svojo lastno hranilnico! m Ba is m si m IreORe^i I VQáOVASUÜBUAñAliOWVm I 1 Ed' Edina razprodaja vseh vrst specijalnegs mm-gipsa za celo kraljevino SHS. Tvornice: Stanz, Kindberg, Semmering Schottwien, Puchberg, Auseewiesen i. t. d Nudi po najnižji ceni iz svojih zalog: Ljubljana, Osijek, Novisad, Zemun Kosta Novakovič, Ljubljana veletrgovina mavca. Židovska ulica št. 1. —■ ^ Kupujte Cankarjeve razglednice. Izvod Z H. čisti dobiček je namenjen za Cankarjev spomenik. » > > I I A. POSCHL, LJUBLJANA Gosposvetska cesta št. V priporoča svojo tovarniško zalogo vseli vrst bori' bonov, keksov, biškotov in medenega blaga. Po železnici! Najnižje cene! Po pošti! H S E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E □ E E E E E E E E E E E E E nogavicJ K & 6- SKRB CRN6 SpGciafna trgovina pletenin, trikotaž in periia Ljubljana, mestni trg št 10 Q s □ □ 3 □ a a s □ a a a a □ a a a a a a a a a □ a a a