PREVENTIVA V PROMETU Jeseni bodo morali tudi učenci, otroci od 7. do 14. leta starosti, med samostojno vožnjo imeti pri sebi tako imenovano kolesarsko dovoljenje. Ta dokument bo dokazoval, da lastnik pozna prometne predpise in znake, ki so pomembni za varnost kolesaijev in drugih udelezencev v prometu in da obvlada kolo. Ne pozabimo, da je vozil vse več na cestah, po katcrih sc vozijo tudi otioci na včasili zelo različno opremljenili kolesah. Mnogi imajo svoja kolesa brezhibna, mnogi pa so brez luči, brez zavor, streh in zvon-cev. Pri občasnih prcgledih na šol-skih dvoriščih je opazili, da na zadnjih strehah manjka precej rde-čih odbojnih stckel. Zakaj jih ni? Menim, dda to ni vprašanje dc-narja, ampak brezvcstnosti do sebe in drugili. Vsi (ali skoraj vsi) učenci vcdo, kako mora biti kolo oprem-ljcno, pa vendar na vprašanje, zakaj tega nimajo, odgovarjajo preneka-tcri, da sc pač ne vozijo ponoči. I'o nikakor ni opravičljiv odgovor. Sicer pa sc tudi odrasli dostikrat vozijo na kolesih brez odsevnikov ali luči. Na nekaterili cestah je mogoče najti ponoči telo pony exprese jn mo-torne tricikle brez zadnje in brez bcle luči. Naj pripomnim, da slal> zglcd starejših kijub modcrnin) ČSasora še vedno zclo vlcče. Vključevanje v promet in zavija-nje, zlasti v levo, je pri otrocih ninogokrat precej problematično; verjetno zato, ker se ne prepričajo dovolj, ali je prednostna ccsta ozi-roma cesta za hrbtom res ptosta. Torej velja tudi za kolesaije, da pa-zijo na cesto pied seboj, levo in desno, nekaj časa pred zavijanjem pa naj opazuJL-jo dogajanja za seboj. Pa šc to: nckateri kolesarji - vsaj tako jc videti - sc sramujejo izteg-niti levo roko in tako dovolj vidno nakazati sprcmembo smeri. Svojo dlan držf decimeter, dva od telesa v višini pasu, kar pa nikakor ni dovolj opazno za druge voznike. V vscli šolali v občini se inentorji prometnili krožkov trudijo z učenci-kolesarjt. Vcndar je pri to-likšnem številu prijavljenih kandida-tov za opravljanje kolesaiskega izpita mentorjem težko /.aiadi l>omanjkanja časa. Sicsr rcs poma-gajo tudi učenci, člani prometnili krožkov, toda učitclj mora to delo opravljati poleg tednih učnih ur v raziedu. Tudi vpraanje, kdo bo učitelju plačai to izredno delo, je odprto, saj priprava učenccv, pregled znanja in ocenjevanje prak-tične vožnje na cesti niso del učnega načrta osnovne šole. V osnovni šoli Ljubljana Polje je poizkusno prišlo na testiranje (25 vprašanj) v šestih skupinah 210 učencev, ki so se sami phpravljali. Rezultat je bil takšen: brez napačnega odgovora - 2 učenca, 1 in 2 napaki - 14 uiencev, 3 do 6 napak - 68 učencev in nad 6 napak - 126 učencev. Iz tcga laliko sklepamo, da je na vsak način nujno potrebno posvetiti nekaj ui v vsakem oddelku samo za tcorctično znanje, nekaj pa tudi za vaje v vožnji na cesti, za VARNO vožnjo. In še nekaj je res: če že damo učencu v roke dokument, s katerim se sme vključevati v prometne tokove, mola ta otiok tes nekaj vedcti in se v prometu pravilno vesti. ' Občinski svet za preventivo in vainost v cestnem prometu je letos (in že lani) sodeloval z AMD Moste, kjcr je bil organiziran sestanek vseh mentorjev šolskih prometnih krož-kov z delavci AMD, članom republi-škega sveta za preventivo, sodelav-cem zavoda za šolstvo in članov občinskega SVP. Dogovorili smo se o pripravi za vzgojno delo, o samem delu in načinu opravljanja izpitov. Pokazale so se že uspešne posledice takšnega sodelovanja. Občinski svet SVP ima le skromna finančna srcd-stva, ki jih je že skoraj porabil za nabavo novih testnih pol in vprašal-nikov, vsak kandidat za izpit pa lahko dobi brošurico z izpitno snovjo. Ostalo je še za prispevek na območnem prometnem tekmovanju osnovnošolcev in za predvajanje prometnovzgojnih filmov na šolah. Prepričan scm, da bomo s skupno akcijo SVP, AMD in šol ter s pomočjo railice zmanjšali nevamosti in nesreče, ki nastanejo zaiadi ne-vednosti ali malomainosti. Upam, da tudi tako poškodova-nih prometnih znakov ne bo več! JOŽE KOZAMERNIK