i i “444-Rojko-NIM” — 2010/5/26 — 7:51 — page 1 — #1 i i i i i i List za mlade matematike, fizike, astronome in računalnikarje ISSN 0351-6652 Letnik 7 (1979/1980) Številka 4 Strani 209–213 Roman Rojko: IGRA NIM Ključne besede: matematika, rekreacijska matematika, matematične igre, NIM. Elektronska verzija: http://www.presek.si/7/444-Rojko-NIM.pdf c© 1980 Društvo matematikov, fizikov in astronomov Slovenije c© 2010 DMFA – založništvo Vse pravice pridržane. Razmnoževanje ali reproduciranje celote ali posameznih delov brez poprejšnjega dovoljenja založnika ni dovo- ljeno. MATEMATIKA___I@I IGRA NIM ~re davan je na 17. seminarju DMF A 1980 - Zanim i va matemat i ka) 1. UVOD Ime i gr e NI M verj etno i z vi r a i z ne mškega ve le ln ika "n i mm", kar pomeni "vzemi" , Obrnimo za šalo besedo NIM na glavo, pa dobimo besedo WIN, kar v a ng leš čini pomeni "z ma gati", NIM je v resnici skupno i me za igre, v katerih dva igra l ca iz- menično pob irata kam ne z enega a li več kupov. Kdor naredi zad - njo možno potezo, je zmagovalec . Med seboj s e te igre ločijo po številu kupov in kamnov na začetku igre in po pravilu, ki predpisuje vel ikost vsakega vzetka . Vsa ka poteza mor a seveda spremenit i cel otno števi lo kamnov v ig ri i n mora tako vzet i najmanj en kam e n . Za vse te igr e velja, da je že na začetku igr e znano, kateri od obe h i gr al c ev l a hko za nesl j i vo zmaga, ne da bi se mu mogel pri tem nasprotnik upirati. Posl edica tega pa je, da igra ni več zan imiva. Tudi mi se bomo ukv a r j a l i z njo z en im samim na - menom, raziskati namreč že limo ta zanes ljiv i nač in (strategijo) zmagovanja v ig r i. 2 . NIM Z ENIM KUPOM Defini rajmo zda j i gro z i me nom Nim (M ) . Igralca imata pred seboj kup z N kamni, vzetki pa so l a h- ko najman j en i n največ M kamnov naenkrat . Dobitnik zad - njega kamna je seveda zmagovalec. Ni težko uganit i, da traja najdal jša igra N/ 2 potez za vsake 209 ga i gr al ca . Kadar je N ~ M , pa igra sp loh n i za n imiva, saj bo pr vi zmaga l v prvi potez i, s ka t e r o bo vze l vse kamne. NaZog a 1 : S prijateljem poskusi i gr a t i i gr o Nim (M ). Pred tem se dogovorita, kol ikš na na j bosta M in N ( recimo M = 4, N = 15 ). Označ i mo z (x) kup, v katerem je X kamnov. Za po ljuben kup bomo defin ira li ce loštevi lčno vrednost p(x ) , ki j i bomo rek - l i kar VR EDNO ST POZ ICIJ E i gr e . Do nj e pr ide mo t a kole : a) Prazen kup i ma vrednost nič, prO) = O b) Naj bodo (Xl)' (X2), •. • (Xy» vs i možni kupi, do ka - teri h la hko pridemo s prav i lnim jemanjem s kupa (x), tedaj je p(X) = najmanJse nenegat ivno ce lo števi lo, ki je raz l i čn o od vse h vrednost i P(X i ) , i = 1,2, ... , y> Pri mer Vzemi mo i gr o Ni m(2), ki ima na začetk u 4 kamne. Vsak vzetek je t or e j l ah ko 1 al i 2 kamna . Da bomo l a ž j e računa li vrednost i PQ zic ije, s i najp rej nar iš imo vse možne poteze v igr i : o OO 000 0000 (0) - ..--- ( 1) - ..~-- ( 2 )-..- - - (3) -.~-- (4) Očitno so vrednost i poz ic ije: p r O) P ( 3 ) = O, p ( 4 ) = 1. O, P( 1 ) 1, p ( 2 ) 2, NaZoga 2 : ! z r a č un a j še nekatere vred nost i pozicij (za kupe s 5,6, . .. ,20 kamni) . 210 P(X ) = O, j e lah ko kup prazen i n 'i gr a k o n č a n a . ni prazen, pa katerako li pra v i lna pot e za povzr9 je p (x - vze t e k) > O . ci ji b) če je če kup č i, da Sedaj s i og lejmo dvoj e l a s t nos ti vr ed nos t i pozicije i gr e : a) če je p (x ) > O , pomeni , da kup (x) ni prazen, igra - lec, ki je na vrsti, pa lahko med možnim i potez ami i z- bere tako, da bo z njo dosege l p (X- vze t e k) = O . če na mre č t a ka poteza ne bi obsta ja la, bi bi lo po de fini - p ( X ) = O • Pri P(x ) = O je pozi cija I ZG UBLJ ENA , p (x ) > O pa pomeni DOBLJ ENa poz i ci j o , kar se nanaša na i gr al ca , ki je na vrsti . Tor e j zmeraj obstaja poteza, ki spremeni dob ljeno poz icijo v izgubljeno, vsa ka poteza pa spreme ni izgubljen o pozi ci jo v d o~ ljeno. Tako smo pri š li do osno vne l as t nos t i igre Nim : č e je v zače tku i gr e P(N) > O , l a hko prvi zmaga tako, da sp re minja dobljeno pozicijo v izgubljeno. Drugi mu pr i tem odgovar ja ta- ko, da i zgubl j e no pozi cijo spreminja v dob ljeno, dokler se kup ne izprazni. če j e na zače tk u i gr e P(N) = O , prvi n ima možnost i za zmago, raz en če se drugi zmot i. Zat o bo prvi vzel samo en kam en , s aj pomeni večji kup t ud i večjo možnos t za napa ko. Drugi se veda upora blja isto strategij o, kot bi jo prv i . Strategija ni odv i - sna od vrstnega reda i gr a l ce v , ampak samo od števi la kamnov v kupu in pravi la za poteze. Pr i mer Og lej mo s i potek že omenj ene igre Ni m( 2 ) S št irim i kamn i na začetku. Pr v i mora vz eti en kame n , tako pust i tri kamne , ki jih drugi zmanjša na 2 ali 1, oboje pa prvi v naslednji potezi vz~ me i n zmaga . Naloga 3 : Ugotovi vse izg ubl jene poz ic ije i z na loge 2 . Og lejmo s i še en način računanja vzetka pri Nim (M) Vsa ko kr a t j e na j bo lje pust it i v kupu mnogokr at ni k od M+ l kamnov, se prav i 211 vze t e k = X mod (M+ l) kjer j e X ve l i kost kupa, c e l a des na s tran pa os ta nek pr i de lj enju X z M+ 1. Ta koj vi d imo , da da je t a f ormul a na j ve~ j i vze tek M kamnov. Kadar je poz ici ja izgubljena, pa je rez ul t a t form ule enak nič, kar pa n i pr a v i len vze t e k . V zadn j em primeru je najb olj ši vzetek en kam en, formul o pa bomo poprav i li: vzete k = max ( 1 , X mod (M+ l ) ) Zap iš imo še en kra t vred nost i poz ic i je igr e Nim (M ) 0,1 ,2 , . .. , M , 0 , 1 ,2 , .. , M , O, 1 ,2 , . .. , M, O, 1 ,2 , . . . Vidi mo , da j e vr edn os t poz ic i je e naka veli kos ti vze t ka pri po- l j ub nem ku pu , razen pri vr ednost i O. To ve l j a nas pl oh s amo za i gr o Nim (M ) . Pri d rug a čn ih pr av i l i h s e vzet ki drug a č e računa jo. Naloga 4 Kakše n j e na j bolj ši vzet e k pri i gr ah : a) N 100 , M 15 b ) N 20 M 4 c ) N 2 1 M 4 Seda j s i bom o ogleda l i vr ed nos ti pozi cije ig er z d ruga čnim i pr av i l i za d ol o č an j e vz et kov: a) vze t e k je 1i ho št e vi lo O, 1 , O, 1 , O, 1, O, 1, O, 1 , O, 1, b) vzete k j e so do š te v i lo O, O, 1 , 1 , 2 , 2 , 3 , 3 , 4 , 4 , 5, 5 , c ) vzete k je n ajv e č pol ovi ca ku pa + O, 1, 2 , O, 3 , 1, 4, 2, 5, O, . .. d ) vze t e k ni v e č ko t po lo vica kupa O, O, 1, O, 2 , 1 , 3 , O, 4 , 2 , e) vzet ek j e praštevilo O, O, 1 , 1, 2 , 2 , 3, 3, 4 , O, O, .. . Nal oga 5 : R azi š či vr edn osti P OZ1 C1J za pr avil o "vz e t ek je kub " in ve likost i ku pov : O, 1 , 2 , .. . , 30 ka mnov. 2 12 3 . O B R N J E N I MIH Obrnjenl N f m ima f s t a prar i la ko t navadni . l a zmagovalca do lo - Eamo drugate: zmag~valec fe igralec, kf ne more n a r e d i t j poteze . V Btnn(M) t o pomeni, d a i z g u b l t i s t f fgralec, ki mora v r e t i rnd n j i kamen. Tako se seveda tud i tmagovalna strategija rahlo spremeni , P r v i se bo t r u d i l , da bo na konru p u s t i l natanEno en kamen, ki ga bo drugi taka moral v r e t i . Obrnjeni I P ~ ~ ( M ) igrbsno takole: zaEetni kup s i mislfmo zmanjSan z a en kaman, nato pa fgramo k o t p r e j . Tako lahko pridemo do predzsdnjega kamna. Kaka j e 5 paz ic i jami? RaEunenje poteka t a - ko k o t p r e j , l e zaEetek j e d r u g a t e n , namreE P ( 0 ) = 1 . Ysak v z e t e k pa izratunamo takole: vze tek = ( B - 1 ) mod (&!+I) Batogo 8: Kako lahko o b r n j e n f N i m s s p l o S n e j b i a i p r a v i l i jema- nja prevedamo na navadnega?