XIV. tečaj 12. zvezek z vertov sv. Frančiška. Časopis za verno katoliško ljudstvo, zlasti za ude tretjega reda sv. Frančiška. S posebnim blagoslovom N j i h S v e t o s t i papeža Leona XIII., Njih Prevzvišenosti kneza nadškofa goriškega in prečastitega generaljnega ministra celega frančiškanskega reda vrejuje in izdaja 1*. Stanislav Skrabec, mašnik frančiškanskega reda na Kostanjevici. Vsebina IS. zvezka. Zaios'na duša pred sv. tabornakeljnom.............................363. Zgodba sv. gorkumskib marternikov. XX. Cordo ravnanje s trupli. Marternikc pokopljejo. Njih število 335. Blaženi Jane/ z Aljvornije, tovariš sv. Frančiška iz njega 1. reda. II. del. četerto pogl. O videnji brata Janeza . . . . 3)9. Peto pogl. Kako se je zgrudil pri daritvi sveto maše kakor uiurtov 3>i. Sosto pogl. Kako se jo zveličar prikazal br. Janezu v nizki podobi 384. Sedmo pogl. Dva prijatola čudovito združena .... 364. Osmo pogl. Br. Janez priča, da jo odpustek o porcijunkuli pravi odpustek ........... 366. Deveto pogl. Cospod poierdi Junezovo svolost In poplača njegovo pohlevnost .................................................... 367. Mesečna duhovna samota ali pripravljanje na smnrt. Mesce docember. Dopoldansko premišljevanje........ 369. Popoldansko premišljevanje........................................373. O zaničevanju posvetnih ničemernosti. V. O ničomornosli hvale......................................... 378. VI. O slavohlepnosli ......... 377. VII. O zaničevanju prazne hvale..................................378. Vlil. O ničemernosti tistih, ki hočejo biti imenitni na tem svetu 880. „Žlica medu"...........................................................381. Tomaž Kempčan ......................................................... 282, Priporočilo v molitev ................................................. 384. Zahvala za vslišano molitev............................................ 384, V GORICI. Hilarijanska tiskarna. 1805. Izhaja v nedoločenih obrokih. Velja cel tečaj (12 zvezkov) 70 kr. Valjavcev »Prinos k naglasu n (novo)slovenskoin jeziku" in prihodnja slovenska slovnica. (Dalje.) Samostavniki, ki imajo v imenovalniku na poslednjem zlogu * * , ali pa ‘ na o, c ali dolgim a predposlednjega, spreminjajo • v večini ostalih padežev v ‘ , v mestniku in daj. s predlo- gom ed., rod., mestu, in orod. mn. štev. v ’ : b r a-1 b r a‘ t a itd. pa: pri b ra’til, h bra’tii, b ra’to, v, b ra’tèli, b r a’-t i ; j e‘ 1 e n, j e 1 é‘ n a itd. pa : p r i jel è' n ù, k j e 1 é’ n ii, j e 1 6’ n o (v, j e 1 é’ n è h. j e 16’ n i ; o‘-b r a z, o b r a‘ z a itd. pa : na obra’zù itd.; o‘če, o če* ta itd., pa: pri o č é't ù itd. Tako bi se prav reklo: te* melj', temé'lj’a itd. pa: na t e m é’ 1 j’ ii itd.; k o ,v č e- g, ko ,v č é‘ g a itd. pa : ,v k o, v č é’g ii itd. ') Samostavniki, ki imajo v ed. imen. ■ na poslednjem zlogu in nadalje pervotno končnice povdarjajo, morejo s končnice, ako ima predposlednji zlog e ali o, nanj ko ‘ prenesti naglas : p ;V s, pàs a’, p à s ir ; bàz ir g, b à z g a\ b ii z g ir itd. pa : g r o- b, g r o‘ b a, g ro‘b ii ; k o' z i ,1. k o; z 1 a, k o‘ z 1 ii ; š t e‘ k n 1 j’, šte‘klj’a, šte‘kljii itd. V mn. rod., mestu, in orodniku je samoglasnik poslednjega zloga pervotno dolg in torej ostane ‘ na svojem mestu: pàsò‘,v, p à s è‘ h, pasi1; grob (V, v, g robe1 h, grobi12). V ed. mestniku in daj. s predlogom imajo nekateri primeri ’ na predposlednjem zlogu in ta naglas spreminja o v ii: na g r ó’ b ii, na k o’ n j ’ ii, pri o t r o' k il, ,v 1 6’ n-c ii ; h gr o’bil, k otró'kù; v mn. mestu, in or. imajo b: n a k ò‘ njih, s k L H. s) Mat. 26, 41. «) Sirah 3. 27. s) Rimljan. 8, 13, 6) Blagoslov sv. Frančiška. 7) Rimljan. 8, IS. — 376 — vsako skušnjavo bom razodel svojemu spovedniku. Ker pa ne-morem sam iz sebe skušnjav premagovati, zato te prosim, o-moj ljubi Zveličar, varuj me pred njimi, ali me pa podpiraj, da jih bom mogel vedno premagati. „Blager človeku, ki preterpi skušnjavo, ker skušen bo prejel krono življenja, ki jo je Bog tistim obljubil, ki ga ljubijo.‘“) Ne pelji nas v skušnjavo, temuč reši nas hudega. Amen. P. A. F. 0 zaničevanju posvetnih ničemernosti. V. O ničemernosti hvale. »Varujte se delati svojo pravičnost (dobra dela) pred ljudmi, zato da bi vas ljudje gledali11. Tako govori Kristus. In akoravno na drugem kraju želi, da naj se naša djanja svetijo pred ljudmi, zato da je vidijo, hoče vender da se to zgodi v božjo in ne v našo čast, da se tako poveličuje Oče naš, keteri je v nebesih. Odor dela dobro zato, da bi ga hvalili, noče Boga slaviti, temuč samega sebe. Bog ne prepoveduje očitno delati dobro, samo da imamo pri tem pravi namen. On tirja od tebe, da ne iščeš prazne hvale, temuč da po svojih dobrih delih le Boga poveličuješ. Ako meriš zaklad svojih dobrih del po govorjenju ljudi, nisi gospodar ga ohraniti ali pa zgubiti. Skrij bogastvo čednosti,. ako nočeš da te prilizovalci oropajo. Ezehija je bil močno kaznovan, ker je babilonskim poslancem pokazal svoje zaklade. Ne kaži drugim dobrega, kar delaš, in ne išči hvale od ljudi, ako nočeš, da te Bog graja ko ničemernega in prevzetnega človeka. Ne išči na tem svetu plačila za dobra dela, ako nočeš zgubiti plačila večnega življenja. Glej, da ti kesneje ne poreče pravični sodnik : »Prejel si vže plačilo svoje.“ Ne išči odobrenja pri ljudeh, ker ni svetna pohvala ničvredna, ako te obtožuje slaba vest. Ako se ne boš ogibal posvetne hvale, se boš kmalu goljufal in zgubil vse zasluženje dobrih del. Naj te ne razveseljuje in ne gane posvetna hvala in. ‘) Jakob. 1, 12. — 377 — naklonjenost mogočnih, ker vse, kar loči človeka od največe dobrote je prazno in smertonosno. Ne oziraj se na besede, ker svet človek bolj gleda na dela ko na besede. Gdor išče le besede, naposled tudi drugega ne najde kaker besede, čednostno djanje pa, v Bogu narejeno, bo tudi od samega Boga plačilo dobilo. Ako boš cenil svoje življenje po besedah ljudi, ne boš nigdar prost in miren. Pravičen se ne meni za pohvalne besede, temuč si prizadeva le Bogu dopasti. Poverni se v svojo vest in tam boš videl, kakšen si, namreč slab, grešen in blizu konca. Ob smertni uri se bo videlo, kako prazna je posvetna hvala. Ne želi, da bi ljudje o tebi dobro govorili, ker se sè slepimi pohvalami slavohlepaeži goljufajo. Veselje, ketero nima podlage v pravi in čisti vesti, je prazno. Kaker se zlato čisti v ognju, tako se tudi človek skuša v ustih hvalečih. Zlato se očisti v peči, in kar ni zlato, se spremeni v dim ; tako tudi čednost, ketera gre skozi peč hvale, ako ni prava, zgori in se vniči. Ako je pa prava, ìaste ob enem s hvalo. Ako iščeš pohvalo od ljudi, čednost beži od tebe, ako se prevzemeš zavoljo posvetne pohvale, pa čednost od sebe podiš. Babilonci so glazbo poslušali in kip molili : slavohlepen človek se klanja kipu greha. Izraeljci so našli čer ve v mani, ketero so hoteli hraniti za drugi dan ; samo tista, ketero so nabirali za soboto, Gospodov dan, je ostala nepokvarjena. Pod dnevi tjedna se razume sedanji čas. Vse dobro, kar v tem času storiš, zato da bi te ljudje hvalili, se spridi in vniči ; kar pa storiš, da bo enkrat očitno na praznik večne slave, se bo takrat pokazalo prav dobro in zado-bilo bo svoje plačilo. Hrani torej dobro, kar delaš za soboto večne slave. Tudi je vkazal Bog, da se žgavni oltar ne naredi iz gladkih, temuč iz neobdelanih kamenov, ter s tem hotel pokazati, da ne delaj dobrega zato, da bi te ljudje hvalili, temuč da bi tako njemu čast izkazal. Saj se kamen ne gladi za drugo kaker zato, da se sveti. Varuj se delati dobro zavolj ljudi. Prizadevaj si edino Bogu dopasti in njemu služiti, in ogibaj se prazne hvale, ako nočeš biti hinavec. VI. O slavohlepnosti. Sveto pismo pravi : „Daj slavo Gospodu Bogu Izraeljeve-mu.“ Bog si prideržuje slavo dobrega dela, ker je on njega poglavitni začetnik in vzrok. Varuj se prisvojiti si slavo, ke- — 378 — tero hoče Bog za se, kaker sani govori: „Moje slave ne bom dal nobenemu.“ Slavohlepnost je veliko zlo, in mnogo škodi pobožnemu človeku. S tvojimi dobrimi deli naj se poveličuje Bog in ne človek, slabo orodje milosti njegove. Gospod pravi: „Kaj se bo morda sekira hvalila proti tistemu, keteri ž njo seče ? ali se bo žaga vzdignila proti tistemu, keteri ž njo žaga ?u Orodje se ne hvali, temuč mojster, keteri je storil izverstno delo. Ako ti kaj dobrega storiš, pomisli da si le orodje v božjih rokah. Zato se varuj vkrasti Bogu slavo, ketera mu gre. Potem ko je sv. Pavel napisal velika dela, ketera je storil, pravi : „Ne jaz sam, temuč božja milost z meno.“ Tistih štirindvajset starčkov v skrivnem razodevenju je vzelo z glave krone ter položilo pred Jagnje p stori tudi. ti tako, deni slavo dobrih del pred Kristusa, ter reci s psaljmistom : „Ne nam. o Gospod, ne nam, temveč svojemu imenu daj slavo.“ In z Izaijem : „Ysa naša dela si storil ti, o Gospod.“ „Kaj imaš, kar nisi prejel ?“ Ako pogledaš v preteklost, najdeš precej dosti reči, ketere ti delajo erdečico ; ako pomisliš na sedanjost, vidiš precej, da si obdan od brezštevilnih nevarnosti v tem pregnanstvu ; ako se pa ozreš v prihodnost, te mora strah obiti, ker te čaka sodba božja. Oh koliko bolj se moraš v tej solzni dolini bati. kaker pa prazno se veseliti, ker ne veš,, ali so Bogu dopadljiva tvoja dela, in koliko časa boš ostal stanoviten v njih. Apostelj pravi, da gdor stoji naj gleda da ne pade. Ako se prevzameš zavoljo milosti dane ti od Boga,, jo boš zgubil. Psaljmist je rekel: „V obilnosti svoji sem rekel : ne bom se genil na veke“, ali ker se je hvalil, je padel, zato tudi pravi: „Obernil si svoje obličje od mene, in zbegal sem se.“ Ako storiš kaj dobrega, to je od Boga ; kaj se toraj poveličuješ z dobrim, ketero ni tvoje ? Device s praznimi posodami,, iščoče ničemernost in zunanjo slavo tega sveta, so brezpametne. Ako angelji v nebesih, od Boga toliko vzvišani, delajo vse v čast božjo, koliko bolj se mora vbogi in vmerjoči človek ponižati in od sebe odganjati vsako misel na prazno posvetno pohvalo. Uči. se, o slabi človek, od serca ponižen biti, za to da dobiš milost,, ketero so slabi angelji zaradi ničemernosti in napuha, zgubili ! VII. O zaničevanju prazne hvale. „Gdor se hvali, naj se hvali v Gospodu* pravi apostelj. K e hvali se v dobrih delih, ker vsa hvala služabnika božjega — 379 - ■mora biti v Bogu samem. Ako želiš prejeti od Gospoda večo milost, zaničuj prazno slavo tega sveta. Koliker bolj napreduješ v pobožnosti, toliko bolj se moraš varovati pred prazno hvalo. Sicer pa, kaj so tvoja dobra dela v primeru z dobrimi deli svetnikov? Ako primeriš kako belo stvar snegu, se ti bo černa zdela. Tako boš tudi, ako pomisliš na vse, kar so preterpeli svetniki, in na njih velikansko spokornost. precej spoznal svojo malenkost. O spoznaj svojo slabost in malovrednost, in prazna hvala te bo precej zapustila. Naj te prazna hvala ne gane na dobra dela, niti ne upaj plačila od ljudi. Mlinski kamen se ne verti in ne melje, ako ga veter ali voda ne goni : tako jih je tudi mnogo takih, keteri ne bi delali „moke“ dobrih del, ako jih ne bi na to gnala voda ali veter prazne hvale. Ako delaš kaj dobrega samo zaradi prazne hvale, boš zgubil plačilo dobrih del. Sicer pa, ako vse, kar zapovedi vkazujejo, izpolnjuješ, zakaj se boš šopiril? Gospod pravi : ,Keder boste storili vse, kar je vam zapovedanega, recite: nevredni h 1 a p c i s m o ! Tudi ako zmi-romBogu služiš, imej se vender za nevrednega. Saj, ako dobro pomisliš, Boga vender večkrat ražališ. Samo takrat boš vse storil, keder boš mislil, da nič ne storiš. Ne vničuj sadu svojega dela, in ne prelivaj zastonj svojega potu. Bog vže dobro in bolje od tebe pozna, kaj delaš in kako plačilo si zaslužil. Saj, ako daš „ednemu najmanjših" kozarec hladne vode, ne boš izgubil plačila pred Bogom. Kaj se boš torej hvalil ! Kaj ne veš, da te potemtakem Bog ne bo hvalil ? Imej se za brezkoristnega in Bog te bo štel mej koristne in popolne : ako se boš pa sam hvalil, te bo on zavergel, akoravno se je prej zdelo da zaslužiš hvalo. Ako se boš imel za brezkoristnega, boš postal precej koristen, akoravno si bil grešnik. Pozabil si na grehe, keterih ne bi smel pozabiti, zakaj pa ne pozabiš na dobro, na čednosti ? Vedi, da, gdor pozabi na dobro, kar je storil, hrani velik zaklad. Svetniki so se na vso moč trudili, da bi imeli v vednem spominu prejšnje grehe, in zato so bili tudi ponižni. Farizej se je pa zgubil, ker se je hvalil, akoravno se je zdelo, da tako Boga hvali. Ako se boš tudi ti po njegovem zgledu hvalil, boš ostuden v božjih očeh in zaničevan ojl ljudi. Ako hočeš, da bo vse, kar delaš, izverstno, ne misli, da je tako, ker tako gotovo ne bo izverstno. Bodi toraj vedno majhiu pred Bogom, in zadobil boš od njega velike milosti. 380 — Vili. O ničemernosti tistih, ki hočejo biti imenitni na tem svetu. „Ne bodi prevzeten, temuč boj se.“ Rim. 11, 20. Ako želiš biti velik v nebesih, bodi majliin na zemlji. Poznal si dosti imenitnih in mogočnih, o keterih ni več spomina. Koliko jih je bilo v velicih časteh, ali zginili so kaker dim, in zanje se nihče več ne briga. Vinerli so, in zdaj so drugi na njih imenitnih stopnjah, keteri se za nje ne menijo. Zakaj toliko hrepeniš, da bi drugim postal prednik ? Zakaj hočeš biti velik na tem svetu? Kaj niso morda bili v tej časti drugi pred tabo ? Kaj se zdaj svet na nje spominja ? kaj ne mišliš na njih konec ? Kar se je njim zgodilo, se bo tudi tebi, ker svet ni spremenil svoje stare navade. Pomisli, tako so ti postali imenitni, ali tudi od časti odpadli, in toliko veči je bil njih padec, koliker višje so se bili vspeli. Zdaj jih sè zemljo pokriva in po njihovih gr obeh hodi tisti, keterega so oni v življenju zaničevali. Spomni se nadalje, da so imeli tisto čast, po keteri hrepeniš, drugi, keterih ne poznaš, in keterih se obeden več ne spominja, kaker da ne bi bili nigdar živeli. Njih trupla so se vže spremenila v prah in pepel. Oh, ne gledaj na sedanji, temuč na prihodnji čas ! Ne ceni časti, ketero ti svet ponuja, temuč glej na to, kar časti sledi. Vpri oči na to, kar bo sledilo po tem kratkem življenju, in zaničevajoč te skušnjave hudobnega duha in sveta, živi zadovoljen v tistem stanu, v katerega te je Bog poklical. Ne misli, da boš Bogu bolje služil v višjem, kaker pa nižjem stanu, niti se pusti oslepiti misli, da boš tako mogel dosti več vbogajme dajati. Časti oslepijo posvetnjake. Imenitni zgubijo prostost, in si naložijo velike skerbi. Ako ti zdaj ne spolnuješ prav svojih dolžnosti, akoravno bolj prost, kako boš mogel potem skoraj oropan vsake prostosti, spolnjevati veliko veče dolžnosti visocega stanu ? Ako ne moreš nositi malega bremena, kako boš nosil veliko ? Ako te majhine skerbi odtegujejo od molitve in drugih pobožnih vaj, kako se boš vsega dal Bogu, keder boš zakopan v tolikih opravilih in skerbeh častnega stanu ? Gdor ni vstani nositi malo, ne bo mogel nositi dosti. Gdor ni dober podložnik, tudi dober prednik ne bo. Bodi prijatel božji, ljubi vestno čistost, in vsega se Bogu izroči, in ako je On odločil, da postaneš visok, te bo vže On sam — 381 — povzdignil, ne da bi se ti za to brigal Bog nema potrebe tvojega truda. Bodi ponižen v svojih očeh, in ne ceni visoko te časti, Na koliker višjem kraju so drevesa, toliko bolj so izpostavljena vetrovom. Koliker višji stan, toliko nevarniši. V mreži se vlove velike ribe, male pa iž nje ujdejo. Zato ne bodi „ve-lik,“ drugači se boš vjel v hudičevi ureži. ‘Bodi zadovoljen s tistim stanom, v keterega te je Bog poklical, da si tako enkrat zaslužiš v nebesih sedež slave. »Žlica medu44. Dva častnika, stara tovariša, ketera sta služila v enem istem polku, sta se neki dan na cesti srečala. Ta dan je bil praznik, in eden od častnikov je ravno prišel iz cerkve, kjer je bil pri sv. obhajilu. ,.Kako ste prišli do tega, navajeni kaker jaz na vojaško službo, da greste tako pogostoma k sv. obhajilu14? ga nagoyori tovariš. „Vprašate, kako ? Prav naravno ali vender čudno. Jaz sem se spreobernil po pridigarju, keteri mi ni nigdar govoril o veri — po moji ženi. Ona je bila pobožna, in ker sem jo v resnici ljubil, sem jo pustil v miru v njenem verskem prepričanju, akoravuo nisem bil njenega mnenja. Ko dekle je bila v več pobožnih bratovščinah in zmirom se je pod-pisavala: M a r i j i n o t r o k. Tema dvema besedama sem se jaz po-smehaval, vender ste mi dopadle ; sam ne vem, zakaj. Ko moja soproga je bila vsa za me, ostala je pa vender, kar je bila poprej, namreč pobožna, vestna ; pridno je obiskavala cerkev, pa vender nisem mogel zapaziti, da bi bila pri tem zanemarjala svoje dolžnosti. Prav redko kedaj je govorila z menoj o Bogu, vender sem bral v njenih očeh, kar je v tem oziru mislila. Ako je iz slabe navade ušla iz mojih, ust kaka kletvina, sem zapazil kako je precej obledela in večkrat so se prikazale tudi solze na njenem obrazu ; in to je bilo vse, kar je ona òd govorila mojim kletvam. Kmalu potem je pa njeno obličje postalo zopet prijazno, in celo še bolj ko prej. Ona mi ni nigdar rekla, da sem kaj hudega storil, ali spoznal sem to sam. Keder je molila zjutraj in zvečer v moji pričujočnosti, in tega ni nigdar opustila, je bila kaker zamaknjena. V teh slučajih bi bil tudi jaz večkrat pokleknil, ali nisem si upal. Keder se je vračala iz cerkve od sv. obhajila, se mi je zdela obdana od čistejšega, — 382 — nebeškega ozračja. In ravno tiste dneve (namreč keder je bila pri sv. obhajilu) je bila posebno vesela in ljubeznjiva. Za me je bila pravi angelj. Prepričen sem, da sem jo več ko enkrat vža-lil, ali nigdar se ji ni poznalo ražaljenje. In glej, po šestletnem takem pridiganju sem bil ves spremenjen in hrepenel ljubiti tistega dobrega Boga, keterega je ljubila moja seproga, in keteri jej je vlival v dušo pobožnost, ki sem jo potreboval v svojih ke-snejših letih. Sicer pa jaz sam nevem, kako sem prišel do tega hrepenenja; to pa vem, da sem šel ljubeznjivi soprogi naproti keder se je vračala iz cerkve, jo objel in ji rekel: Ivana, spremi me k svojemu spovedniku !“ Na to me ona do solz ginjena objame rekoč : „0, saj sem vedela, da mi boš enkrat rekel te besede, saj sem v ta namen toliko molila! Hvala, prelepa hvala !“ In od tega časa — o, pridite nas raji, moj stari tovariš, kaj kmalu obiskat, in prepričali se bodete, kako srečno živiva !u O sveta, Bogu dopadljiva ljubezujivost, ti si kaker rosa, ketera oživi ovenele cvetlice in jih olepša, ti si vonjava cvetlice razširjajoča se po vsej oklici, kjer cveteš. Prav je imel sv. Frančišek Šaleški, ko te je imenoval : „žlica medu !“ (Iz francoske v nemško prestavljene knjižice ,Paillt‘tes d’ or.“) P. H. R. —■£——>- N—i—<-------- Tomaž Kempčan. Ime Kempčan si že večkrat slišal in, ako si star ud družbe sv. Mohorja, si prejel od nje ene njegovih bukev, namreč „Hodi za Kristusom," in dasiravno ni bil duhovni sin sv. Frančiška, ne v pervem, ne v tretjem redu, vender mislim, da bom vstregel blagovoljnim bravcem Cvetja, ako jim povem nekoliko o njem. Tomaž je bil rojen leta 1380 v tergu Ivempen blizu mesta Kolina na Nemškem. Po rojstnem kraju mu pravimo Kempčan, pisal se je pa Hamerken (Betec ali kladivce). Njegovi starisi so bili sicer nizkega stanu, pa pošteni in pobožni, in dasiravno niso bili bogati, so ga dali vender v šolo. Učil se je pridno in pobožno živel, kak so ga eručili stariši in pa poštena in pobožna ženska, ki ga je imela zastonj na stanovanju. Seznanil se je z dvema slovečima redovnikoma iz reda sv. Avguština, ketera sta ga podpirala in v dobrem vterjevala. V 20. letu je stopil v — 383 — red sv. Avguština regularnih kanonikov, ko se je prej dobro posvetoval in premišljeval, v keteri red bi stopil. Čez pet let je napravil sveto obljubo in se ž njo posvetil Bogu V redu je ves gorel za čast in službo božjo, veliko je molil, premišljeval in se ostro zatajeval. Vender je bil lepega obnašanja in prijazen. V društvu je molčal in poslušal. Ako so se pogovarjali o posvetnih, rečeh se je delal, kaker da ne razume reči, o keteri govorijo. Naprošen je le takrat govoril, keder je vedel, da bo s tem koristil. Toliko rajši je pa govoiil o svetih rečeh, ako so ga prosili. V jedi in pijači je bil zelo zmeren. Čez vse je ljubil sveto čistost in molitev. Pri skupnih molitvah je bil pervi, in zadnji je šel od molitve. Zopernosti in druge križe in nadloge je poter-pežljivo prenašal. Veliki grešniki so se mu zelo smilili, in kjer je le mogel, jih je izgovarjal; sam se sabo pa je bil oster. Najbolj je sovražil lenobo. Zato je vedno ali molil ali premišljeval, za pridige se pripravljal ali pobožne bukve pisal ‘) ali pa prepisoval, s čemer se je živel že v šolah. V redu je Bogu služil in za čast božjo delal 71 let, dokler ga ni Bog čez 90 let starega poklical s tega sveta. V sluhu svetosti je vmerl 25. julija 1471. kaker predstojnik samostana na gori svete Neže v Niderlandih. Tomaža Kempčana lahko posnemaš v mnogih rečeh, zlasti v zatajevanju jezika, kar ne bo prav nič škodilo tvojemu telesu, duši pa bo zelo koristilo, zakaj, z jezikom storijo ljudje naj več greha. Po njegovem zgledu rad in pobožno moli, premišljuj in pridno prebiraj njegove bukve „Hodi za Jezusom", posebno se pa vari lenobe. „Zakaj postopanje veliko hudega nauči4', pravi sv. Duh po modrem Sirahu, ono je studenec vsakega greha, zlasti nečistosti. __________A. ‘) Spisal je sledeče bukve v latinskem jeziku : Sermones ad novitios,. Sermones ad fratres, Conciones et meditationes, De imitatione Christi, Soliloquium animae, Hortulus rosarum, Vallis liliorum ad laudem Dei, pro solatio tribulatorum, De tribus tabernaculis, De disciplina claustralium, De fideli dispensatore, Hospitale pauperum, Dialogus novitiorum, Exercitia spiritualia, Alia exercitia spirituali, virtuosa viri religiosi, Doctrinale seu manuale iu-venum, De vera compunctione cordis, De solitudine et silentio, De recognitione propriae fragilitatis. Epitaphium breve seu enchiridion monachorum, Manuale pervulorum, De elevatione mentis ad inquirendum summum bonum, Alphabetum parvum monachi in schola Christi, Consolatio pauperum et infirmorum, Orationes piae, De mortificata vita pro Christo, De humilitate, De bona pa cifica vita cum resignatione propria, Cantica spiritualia, De vita B. Lidewigis virginis .... Epistolae. — 384 — Priporočilo v molitev. Neka mati priporoča v pobožno molitev svojega bolnega sinu, da bi na priprošnjo preblažene Device Marije in sv. Antona Padovanskega zopet zadobil zdravje. I. M. priporoča sebe za gorečo ljubezen do Jezusa in Marije, svojega očeta za spreobernjenje, svoje tri sestre za pravo ljubezen do Boga. Tretjerednica T. B. iz V., fare Rodik, priporoča v bratovsko molitev svojega že štiri mesce na očeh bolnega moža, da bi mu bilo pomagano na priprošnjo preblažene Device Marije, sv. Jožefa, sv. Antona in sv. Lucije. Tretjerednica M. V., tudi iz V, se priporoča v bratovsko molitev za zdravje, ljubi mir v družini in spreobernjenje sovražnikov po priprošnji ljube Device Marije, svetega Jožefa, sv. Frančiška in sv. Antona Padovanskega. Neki duhovnik v pokoju za zdravje. Prav posebno priporočamo v pobožno molitev za prihodnje leto tudi naše „Cvetje“, da bi ljubi Bog pomnožil, razsvetlil in podpiral te, ki ga bodo spisovali, da bi ga pisali vedno tako, kaker je njegova sveta volja, in da bi pomnožil, podpiral in obilno blagoslovil tudi tiste, ki ga bodo razširjevali in priporočali, da se mu namnoži število dobrih, blagovoljnih bravcev na tisoče in vsem obrodi v sercih obilo duhovnega sadu lepih čednosti, koristnih za to življenje in zaslužljivih za prihodnje. Zahvala za vslišano molitev. Iz Maribora, 3. grudna 1895. V svoji hudi bolezni se spomnim na knjižico č. o. Nikolaja o čudoviti Materi milosti v frančiškanski cerkvi v Mariboru. Bral sem v njej, da je zadobilo veliko bolnikov čudežno pomoč pri tej Materi Milosti. To me napolni z velikim zaupanjem do Marije. Z gorečo prošnjo se obrnem do nje, da mi sprosi ljubo zdravje, saj je ona zdravje bolnikov. Uslišala me je. Zato se ji tukaj javno iz srca zahvaljujem. Duhovnik, 3. reda. Nadalje naznanjajo svojo hvalo Bogu, Materi Božji in svetnikom, keterim so se priporočali za priprošnjo : A. P. v Č. za veliko milost, ki jo je prejela pred dvema mescema ; L. M. od Sv. Trojice za dobljeno pomoč ; St. P. v P. za ozdravljenje ; neka oseba iz Ljubljane za večkratno vslišanje ; R. A. za ozdravljenje obolelega gospodarja in neke domače živali; J. G. od Sv. Benedikta za dvakratno ozdravljenje deteta ; J. M. za dobljeno službo ; P. S. F. za naglo pomoč v smertni nevarnosti, v kakeršni se je nahajal neko noč. S t a‘ r i š ì se sklanja nadalje : s t a’ r i S è (v, s t a' r i š e m, s t a‘ r i š e, s t a’ r i š i h. s t a’ r i š i. “) — Te opazke h drugi sklauji bi vtegnile zadostovati. Kar morebiti kedo pogreša, bi se povedalo potem pri tretji, četerti -in peti. Poglavitni razloček mej mojim in Valjavčevim naglase- (osebno imo). Fasproti pa nisem slišal: p o ,1‘ž, temuč le: p o J’ ž, p 0,1' za, dosi kaže hervnščiha ia ono. — S t o ,1 p na Kranjskem ni domača beseda ; zalo ne vem, kako bi se izrekovala. Hervatjo pravijo po Mažu-raniču : s t u’p, s t u’ p a, Serbi po Vuku: s t u’p, s t u‘ p a. Pervo bi dalo v kranjski slovenščini : s t o ,1’ p, s t o ,1 p a', drugo : s t o J‘p, s to ,!•-pa. Valjavcu in Pleteršniku je znana s poslednjim povdarkoin menda i/. vsbodno štajerskega narečja, in kor so ž njim vjematudi ruski, bo.no po pravici tako izgovarjali, ako se bo namreč dal i odpraviti knjižna spaka : s t o-l j’p, s t o1 1 j’p a. — Ali se g ivori B o ,1’c ali B o ,1‘c, ne vem za tortino, dnsiravno sem zadostikrat slišal lo ime. K r se pravi tudi B u c, Boc a-, kar jo iz B ù't, Buča’ in to iz: B ,1'o, B ,1 c a-, menda je korenski zlog pervotno kratek in torej v obliki B oj c po vrinjenem o (iz n) • raztegnjen v ’ po zgledu T il r’ s t, T à r s t u'. Vender se je naredilo iz Boje a- leh-ko tudi: B o J' c t, kakor iz s o Jz a-: soj'za. Torej Bojca- ali B o J-c n, imenovalnik: I! o J’c ! — Dajo lako pisati: Bole, sem povedal na teli platnicah morebiti žo več ko enkrat; ali sovoda, kedo jih bere, kedo jiin verjame? .Ni davno kar sni videl tole corno na belem: „lVe Bolet: ampak Bovec11, ali še krajše; Hèo. Kdor piše Bilce ir. se podpisuje za Holčana, gito'o ni tam rojen. Doiinci iu Kranjci pravijo Bučdn, domačini pa so imenujejo Bovčane, iver odločujejo domačini, naj ostane n j. h trg Bovec, če tudi spominja imo Beo, kakor Blezzo in Flitsch, bolj na stari Ampletium, kakor pa Bóvec k — B oz zamere, prosim ! S tein dokazom bi so bilo prav tako lehko skusilo dokazati, da tudi blizu od vseli slovenskih pisateljev, razen morda listega, ki jo «pisal Kolomonove bukve, nobeden ni bil rojen na Slovenskem, vsaj uu avstrijskem ne, ker pišejo vsi: polh, volk, dolg, Slovenki narod pa nikjer tako no govori — sami v Ueziji na Luškem menda v dveli ali treh va-ionh, Pa prav tam se izgovarja, kakor pišo prof. Bjduen do Kurtoiič v znani knjigi o rezijanskih govorih, razločno : Bole. Tudi ustno mi jo g-isuod profesor zaerjeval prod nekaj leti, da se gotovo tako sliši Ne pa, seveda ne: lioloc, na sufliks o o tu ni misliti, c gre h korenu, vsaj za in«. Ako torej nekateri Rezijani šo zduj izgovarjajo Holc, s takim i kuk>r volk, pač m morem i dvoji'i, d i «o izgovarjali ne-kodaj to ime tudi ostali Slovenci z /, n mireč s listini l% kakor v o J k , d o , 1 g ild. In ke bi tudi ne imeli R-zijuuov iu njihovega /, da je bil pervotno l v tem imenu, zadosti jasno dokazujejo la inska, italijanska in nemška oblika : Ampletium, P I e z z o, Flitsch, Kedor ni popolnoma tujec v Jeruzalemu, tu iz teli oblik lehko «è vso gotovostjo sklepu, da so jo reklo nokedaj po staroslovensko Ulici (izgovori blizu kakor Bièco), kar sc jo potoni skerčilo v BI c; / jo bil pervotin čist ali srednji, kor je stal pred jasr.im samoglasnikom , pa se je pozneje, ko so ji namreč sumog asuik za njim zgubil, spremenil v tordi ali goltu1 : BI c; iz samoglasnega J jso je Sčasoma razvil ol, torej iz lite: Bolo ( Bojc), izgovori: B o u c, kakor iz p t n: potu ( pojn), izgovori: pou n. Mogol jo pa v raznih krajih tudi samoglasni l «um ostati (nroz. 0) iu v toni primeru so jo spremenil v imenu Btc no le v it: litio, kakor so sploh spreminja v hervuščini, temuč So nadalje v «: 11 il r, in naposled v u : Bue. To more, komor jo razumljivi-šo, pisati tudi: B è c, vender ne smo pozabiti, data è nim i ničosor opraviti z e v A m p 1 s t i u m, P lezzo, in di bi v knjižni slovenščini Bčo za Bole toliko veljalo kolikor pòli za polh ali sè z a za solza. Torej no B.ò o, no Bovec, ne B ó 1 o c, temuč odino lo li o 1 e ! ] “) Polog : do g ii r in a-, do «žrli u- so govori tudi : do g à r’- m n, dova r’ li a, kakor bi bil -odilnik brez predloga : g ù r m a’, v it r li a’. °) Na Goriškom : s t u* r i š i, st a' r 1 š 1 li itd. Za duhoven jo prav duhovni, -ògo, «L pa duhovnik, -u. zanjem, keterega se je deržal tudi Šuman v „Slov. slovnici za srednje šole11, je v mnoštv. rodilniku, ki ima po mojem sluhu v primerili kaker : h r a’ s t ò (v, b r a’ t ò ,v, j e 1 e’ n ò ,v, o č é’-tò v itd. potisnjeni povdarek ’, ne kaker piše Valjavec, potegnjenega ‘. Poslednji se sliši v dotičnih posesivnih adjektivih : b r a* t o j, o fi é‘to,v itd. Vzrok potisnjenega naglasa v rod. je pervotno dolgi poslednji zlog kaker v mestniku, in oroduiku. ___________________ (Dalje prih.) Novi slovar. (Konec.) Pl. : ž u’ p n i k dna Weihnnrhtahrnt ; prav '• ž u‘ p n i k (v Rib. župnik, povdarjeno torej ne kaker žu pnik Pfnrrer). Navratilovi opazki o etimologiji besede žu pnik, ki jo navaja Pl. iz Mat. Let. 1885 str. 1(16, naj dostavim, da ž u‘ p n i k, kočevsko ž U plin g, to je „Si:‘blin 40 kr.), 12, 13, iu 14. (po navadni ceni).