, poštnina -pavšalarana. št. 33» V Ljubljani, dne 12. avgusta 1920. - Leto II. Izhaja vsak četrtek. -=================— Inserati: Naročnina: Kmet, pomagaj Si sam, Imm inseratnega stolpiča stane ?,a: celoletno.........K 25 — L . .. --—----. ------------reklame.........>2- — Uredništvo ia upravništvo lista je v Ljubljani na Kongresnem trgu št. 9 (nasproti dvorca}. Glasilo »Samostojne Itmetiiske stranke m Slovenijo Kongres samostojnih kmetijskih strank Jugoslavije v Beogradu. Sprejel si ti, o Beograd, v sebe prave odposlance naroda svoje države ! Ti, ki si ob robu države srbskega junaškega naroda prestajal skozi stoletja navale tujih narodov, si danes središče združenega jugoslovanskega naroda. Do tebe nas vodi pot iz naše slikovite pokrajine skozi nepregledne ravani rodovitnega polja. Tam v megleni dalji se dviga bajna Fruška gora, polna zemeljskih dobrot žlahtnega grozdja in raznovrstnega sadja. Srce se nam dviga ob zavesti, da je ta bogata zemlja, kjer se je šopiril tisočletje oholi Madžar kot gospodar, danes prosta in svobodna. Vzklikamo z besedami našega Gregorčiča: Ne bo nas tujec več teptal In tlačil nas krvavo, Naš rod bo zdaj gospodoval, Naš jezik, naše pravo. Daleč si ti, o Beograd, in vendar šele v sredini naše lepe, bogate države na črti od Mure do Egejskega morja. To je bogata zemlja države zdravega, nepokvarjenega, združenega jugoslovanskega naroda. Pravimo: zdravega, krepostnega naroda na bogati zemlji. — Vprašamo: Zakaj pa se zbiram© zastopniki tega seljačkega — kmetskega naroda, posestnika te bogate zemlje, nezadovoljni t Beogradu ? Zemlja je bogata, prosta in svobodna! Bes je: zemlja je prosta sovražnikov, tujih narodov izvun države. Je pa polna notranjih sovražnikov — zajed alk, ki glodajo na narodnem telesu. Narod zanemarjajo in izkoriščajo, kar rodi nered in nezadovoljnost. Kakor se radujemo nad svobodo, oziroma nad tem, da smo se otresli tujega j a mi a, prav tako se nam krči srce, ko gledamo nered, ki vlada v notranji državni upravi. Naša država je kmetska, toda kmet nima v njej nobene besede pri važnih odločitvah. Oblast nad državo si je razdelilo med se nekaj odstotkov gosposkih slojev, ki vladajo in gospodarijo po svoje in za sebe- Gotovi del te gospode se bori za grabljenje milijonov narodnega premoženja, drugi zopet za pridobitev časti in slave v slepi strankarski strasti. — In naš kmetski narod je to uvi-del in dobro ve, da je tu tudi na mestu rek našega pesnika Gregorčiča: Dovolj je svet za vse bogat In srečni bi vsi bili, Ko kruh delil bi z bratom brat S srčnimi čutili. Ker kmetski narod to dobro ve, zato hoče napraviti konec temu neredu. Odpraviti hoče za-jedalke in vzpostaviti svojo oblast nad seboj. Kakor je kmet premagal zunanje sovražnike, tako mora .premJagati tudi notranje. Kmet je narod, sila, država. Da se izvrši ta preobrat, so zbrali kmetje svoje zastopnike v Beogradu in jim veleli, naj se zedi-ni.jo na skupno delo po vsej državi. Hočemo tako popoln preobrat vse uprave, da bo ta uprava rešila ne le kmeta, marveč tndi vse tiste, ki žive med nami in ki trpe krivico zaradi sedanje koruptne uprave. Vsakomur, ki trpi pod današnjimi razmerami, se trga srce, ko vidi resničpi položaj. Kdor se vozi v ekspresi-vlaku ali v brzovlaku od Zidanega mosta v Beograd, si lahko na prvi mah ustvari jasno sliko položaja. Tam vidiš elegantno gospodo, ki govori po uradih srbohrvaščino, a ko prideš z njo skupaj v kupeju te naravnost preseneti odurna, 'obsovražena madžarščina, kvečjemu slaba švabščina, kakršno madžarski Židi za silo tolčejo. Ti vlaki so samo za te ljudi, ker nižjih razredov nimajo. Ti ljudje so na tihem gospodarji države, ker imajo ves denar v svoji oblasti. In ta režim podpira in vzdržuje naša koruptna gosposka vlada. Zaraditega hočemo preobrat, državno upravo, ki se mora postaviti na široko trdno podlago, ki bo odgovarjala 90 odstotkom kmetskega stanu, ne pa dvema odstotkoma gosposkega stanu, ker drugače se stavba zruši in si bodo zunanji sovražniki razdelili razbito državo. Zato smo se kmetje zbrali v Beogradu. Poročilo o kongresu, ki je bil dne 1. in 2. avgusta 1920. Kongres, ki se je vršil v veliki dvorani „Ka-•ina", je otvoril Jerotej Lukič, predsednik srbske kmetijske stranke „Saveza Zemljoradnika". Na kongres so poslali svoje zastopnike srbski „Savez Zemljoradnika", hrvatski „Seljački Savez", dalmatinski „Težački Savez"', bosanski „Savez Težaka" in slovenska ,,Samostojna kmetijska stranka". Našo stranko so zastopali na kongresu Dro-tenik, Mermolja in Rajer. Tajnik srbske stranke Komadinič je pozdravil zborovalce ter prečital došle pismene in brzojavne pozdrave. Nato so pozdravili kongres v imenu Hrvatov Mežnarič, v imenu Bosancev Gjokič, v imenu Slovencev Mrmolja in v imenu Dalmatincev Stje-pan Roca. Tajnik Komadinič je prebral proglas kongre-»a, ki zahteva popolno izpremembo državne uprave. Dandanes je vsa oblast države v rokah stanovske zveze doktorjev, profesorjev in duhovnov, ki vodi in upravlja državo po svoje. Proglas pozivlje zborovalce kot odposlance odborov vseh samostojnih, neodvisnih kmetijskih organizacij na delo za združitev vseh pripadnikov kmetskega stanu po vsej državi. Glede preuredbe državne uprave v kmetijskem zmislu se proglaša izrazito razredni (klasrhi) stanovski boj. Proglas omenja prejšnje kmetijske organizacije drugih strank, ki niso nikdar odgovarjale popolnoma vsem potrebam kmeta, ampak delile le milosti, vsled česar kmetski stan ni mogel priti do veljave, ki mu pripada kot državo tvorečemu in vzdržujočemu stanu. Srbski kmet Sardalovič je govoril v zmislu: Bolje poginiti, kakor živeti kot suženj. Bosanec, poslanec Popadič je povedal, da ima naša kmetska država samo dva samostojna kmetska poslanca. Dalje je rekel govornik, da moramo kmetje premagati notranje sovražnike prav tako, kakor smo premagali zunanje. Mi imamo v rokah najboljše orožje, ki se imenuje hleb. To orožje je najvišja moč vojske in le mi sami moramo biti gospodarji čez njega. Milan Drndarevič iz Kragujevca je poživljal vse zborovalce, posebno še Hrvate in Slovence, naj se ne ozirajo na preteklost in naj ne pazijo na to, h kateri stranki je eden ali drugi prej pripadal, ampak vsi imejmo pred očmi bodočnost, za katero se je treba boriti vsem kmetom v državi z združenimi močmi. Milan Miloradovič iz Požege je rekel, da bi morala državna vlada sedaj po vojski najprej vzpostaviti red v kmetijstvu. Preskrbeti bi morala kmetom orodje in živino. Tega ni storila, pač pa se je brigala samo za trgovce in kapitaliste, če- mur se ni treba čuditi, kajti to je gosposka vlada. Zatorej, kmetje, proč od gospode! Ustvarimo si lastno moč! K besedi se je oglasil Milenko Vokičevič, pro. fesor iz Šumadije. Predsednik je njegovi želji ugovarjal. Ko je profesor pojasnil, da živi kot upokojenec na deželi med kmeti in da ima tudi kmetijo, mu je predsednik dal besedo. Profesor je govoril v tem-le zmislu: Kmetje, vsi inteligenti nismio protivniki vašega gibanja. Mnogo nas je, ki trpimo in ki težko čakamo preuredbe državne uprave. Vaša rešitev bo naša rešitev. Združite se vsi srbski, hrvatski in slovenski kmetje! Vsi izpod Triglava, i? Dalmacije, s Ce-tinja ter od povsod drugod, od vseh robov in mej naše lepe države! Mi vas pozdravljamo 'in se vam pridružujemo. Ranko Karič iz beograjskega okraja je obsojal koruptno trgovino s kmetskimi pridelki, ki jih odvzema gospoda kmetu za mal denar, da nato sama z njimi bogati. Ob koncu svojega govora je dejal: Gospoda ne prdizvaja pridelkov in nima potemtakem tudi nikake pravice, da bi trgovala s pridelM drugih! Trgovina z našimi pridelki mora biti samo naša! Agitirajte vsestransko za našega ,,Ekonoma"! Kmetje, vedite, da p,Kmetska zveza" sil vaša, ker ustanovili so jo gospodje za sebe! Agronom Vlajinae je poročal o strankinem delovanju od njene ustanovitve v mesecu oktobru leta 1919. do sedaj. TJroš Stajic je priporočal neumorno zbiranje strankinih prispevkov ter stavil pri tem za vzgled delavce, ki toliko žrtvujejo za svoje organizacije. Dasi je delavcev tako malo, imajo vendar v Srbiji pet svojih listov. Tudi kmet si mora sam ustvariti lastno moč. Plačevati mora redno strankin davek. Brez denarja ni vojske. Zborovalci so sprejeli rade volje na znanje vest, da se bodo na koncu zborovanja pri izhodu pobirali prostovoljni prispevki za stranko. Bosanec Gjokič je predlagal z ozirom na to, kako bi se dobil nov vir dohodkov za stranko, naj bi se nekaj dni vsakdo vzdržal kajenja. Na ta način bi spravili skupaj milijone za stranko, predlog je bil splošno odobravan. Ljuba Vucetič Cvetojevac, je stavil predlog, mereč na ustanovitev tiskovne delniške družbe. Predlog je bil sprejet in izvolil se je zaradi njegove izvršitve tudi takoj poseben odbor. Vojislav Vladic je govoril o važnosti odločujoče kmetove moči na ustavotvorno skupščino. Kmet ima največji interes na tem, da se briga za državni zbor. Nas kmete zadevajo najvažnejša vprašanja države. Mi se moramo brigati tudi za vojaško vprašanje. Ne more nam biti vseeno, kdo vodi vojsko in komu izročamo svoje sinove. Visoki častniki in podčastniki ravnajo večkrat z vojaki tako. da se jim ne moremo izročati kar na milost in nemilost. Zatorej hočemo imeti veljavo tudi tam, kjer se lahko govori o uredbi vojske. O ustavnem vprašanju je poročal tajnik Ko-nmdinič. Bosanec Gjokič je dejal, da hočemo tako ustavo, ki bo odgovarjala interesom agrarne države. Gospodi se zdimo mi kmetje nevedni, a pokazali ji bomo, kaj znamo. Kakor smo morali biti kmetje edini v vojski s puško v roki, prav tako moramo biti edini v boju za dobrobit našega stanu z uma svetlim mečem, ker gre za naše življenske pravice. ♦ * * Pri popoldanskem zborovanju je nastopila cela vrsta navdušenih kmetskih govornikov. Za Slovence je govoril navdušeno tovariš Dro. fenik. Poživljal je srbske in hrvatske kmete, da bi kot skupna stanovska organizacija mislili tudi na Slovence, ki naj se jih ima za, ravnopravne državljane. Govornik je poudarjal, da smatra sedanja vlada Slovenijo za nekako kolonijo, v kateri prebivajo državljani druge vrste. Dokaz temu bodi to, da nas je prodala ta vlada na milost in nemilost duhovnu drju. Korošcu, ki vodi v deželi popolnoma separatistično klerikalno politiko. Naj-zavednejši Slovenci morajo trpeti pod terorjem ljudi, ki so bili do zadnjega hipa oboževatelji Habsburga, kar so v srcu še danes. Kaj takega nas boli tembolj, ker delajo to s pomočjo srbskega naroda, t. j. sedanjih njegovih voditeljev. Zborovalci so bili do solz gin j eni ob tem poročilu ter so se zarotili, da se hočejo boriti solidarno z nami za popolno ravnopravnošt in osvobojenje. Nato je bil izvoljen odbor skupnih kmetijskih organizacij. Za Slovenijo je bil izvoljen v odbor Josip Drofenik. Odlomki iz poročil, podanih na kongresu, se bodo priobčili v prihodn jih številkah lista. Oglejmo si to stvar malo bližje! Demokracija pomeni vlado ljudstva po načelu: vsaka moč prihaja iz ljudstva in je torej pravo nasprotje avto-kracije, ki uči, da prihaja moč od zgoraj, da se uveljavi moč in volja posameznika, samodržca. Ali se vlada pri nas demokratično? Ne, kajti nekaj samozvancev drži vso cjblast v rokah in dela z ljudstvom, kar hoče. Volitev ne marajo izvesti, dobro vedoč, da ne bodo nikdar več prišli do sedanjih korit, kjer se tako udobno sedi in molze. Zato se krčevito drže vladnih stolčkov in v celili dveh letih ujedinjenja niso storili še ničesar drugega, kakor da so se kregali za to, kdo bo minister ali poverjenik, krpucali razne na-redbe, ki naj imajo moč zakona, ki jim jo mi odločno odrekamo, zvišavali neprestano direktne in indirektne davke ter tako delali draginjo. Kako žalostno vlogo igra n. pr. zbor, ki si je nadejal ponosno ime „narodno predstavništvo", a ni nič drugega, kakor zbor samozvanih lenuhov. V celih dveh letih so izdelali toliko zakonov, da bi jih preštel na prstih ene roke, a ti nas stanejo nad 60 milijonov! No, končno, ko so uvideli, da se bodo morale vendar enkrat izvršiti volitve za ustavodajni zbor ali konstituanto, so začeli krpucati volilni zakon, Id pa je prava ironija (smešenje) demokratičnega naziranja. Za kovača te verige so postavili najhujšega jugoslovanskega avtolcrata (samovladca) Protiča, ki mu pomaga njegov zvesti sluga doktor Korošec. Najprvo so predpisali volilcem, koga smejo voliti. Ker se boje, da bosta kmet in delavec 7, vso gospodo pomedla, jima hočejo naprtiti dolžnost, da morata voliti tako, da bo vsak tretji poslanec akademik, tj. doktor itd. Potem, ko ie gospoda nekaj mesecev mlatila prazno slamo in kovala verigo zvijače in neodkritosrčnosti ter laži-demokracije, se je sprla. Pa zakaj? Za to, ali smejo biti tudi državni uradniki poslanci ali ne. Lažidemokratska firma Protic-Korošee je hotela imeti le visoke birokrate, najvišje uradnike, sodnike in profesorje, inženjerje in zdravnike; demokratski klub pa tudi ljudskošolske učitelje. Pri tem se je podrlo ministrstvo. Pa nič za to, se bodo vsaj te prekl... volitve malo zavlekle in gospoda bo malo dlje sedela na mastnih ministrskih sedežih. Nekaj ministrov bo sicer zopet, odletelo, a zopet, nie za to, vsaj dobe mastno penzijo, da bodo mogli dobro živeti ob brezdelju. Gospoda govori vedno o „ stari, gnili Avstriji", ne da bi pomislila, da so razmere v naši državi že mnogo hujše, nego v bivši ,,gnili Avstriji". Pravijo, da smo dobili v dveh ne celih letih nad petdeset ministrov in poverjenikov „na razpoloženju", t. j. v penziji. Le tako delajte, gospoda, in uničili boste gotovo našo mlado državo moralno (nravno) in materielno (gmotno). Sram vas bodi! Ti pa, ubogi kraet-sotrpin, odpri oči in spreglej! Poglej, kam vodi ta samozvana gospoda tvojo usodo! Otresi se je, ndnosTl^ ' ^ ^tSknv^i^OO na debelo. Največ se- izseljujejo ženske Izselje-, 2043 Slovencev in 1807 Nemcev. Sedaj šele je hl™lci/ °+d k?ter?Jne 59-000 katolikov, 34.500 dela prišlina ^^ svas-zapiswl isrst^^^ in jeia bi bito v nasi državi za vse dovolj. (Komisija za določevanje natančnih mej na (Na zimski kmetijskogospodinjski šoli v Štajerskem) je začela poslovati dne 12. t. m. Repnjah) se prične novo šolsko leto z dnem 15. ok- j (Občinske volitve) za slovenjebistriški okraj tobra. Šola traja šest mesecev, in sicer od dne so baje razpisane na dan 18. oktobra. Ne moremo 15. oktobra 1920. do dne 15. aprila 1921. V za- prav verjeti, da bi se napravila taka izjema baš vod se sprejme 12 gojenk z vso potrebno oskrbo. v okraju, kjer je naša SKS. močno razvita, a nam Oskrbovalnina znaša 240 kron na mesec v denar- že več mesecev politično oblastvo prepoveduje sho- .1uj v živilih pa za ves tečaj 50 kg bele moke, 4 kg J---------~ " 1 ........ masti in 4 kg sladkorja. Prošnje za sprejem gojenk, ki morajo biti najmanj 18 let stare, se naj vlože do dne 10. septembra 1.1. pri vodstvu kme-tijskogospodinjske šole v Iiepnjah, p. Vodice na Gorenjskem. (Velik požar) je uničil vas Jesenje v občini Hotič pri Litiji. Zgorela so vsa poslopja z vsemi pridelki in večina živine. Škodo cenijo na poldrugi milijon kron, a vsa zavarovanja znašajo samo 10.000 kron. Usmilite se kruto prizadetih tovarišev ter pošljite pomoč za nje na „Odbor za nabiranje darov za pogorelce v Hotiču pri Li- ^Ttflt Ckl i tffc ? Zbirajte pri vsaki priliki, AlUCvJCi bodisi na veselicah, shodih, sestanfciti aii Svatoan, za svojo, t. j. SKS., prispevke, ki jih pošiljajte ali s po.ožaicami „ kmeti, skt ta Usta" ali pa s poštnimi nakaznicami ta načelmštvo SKS. v Ljubljano, Kongresni trg št. 9! Za vojsko je treba namreč treh (Nasi vojaki v Stari Srbiji) pošiljajo domov reci, t. j/denarja, denarja in denarja, Naše dalo pritožbe, kako se čutijo zapuščene in prezirane, ja najpotrebnejša vojska za Staro pravdo. Kar da morajo deloma nositi svojo obleko ter svoje daste za sUanlto, daste sami sebi. Poglejte da-perilo in obuvalo. Značilno je, da prihajajo take iavce, katto podpirajo svoje organizacije, in pritožbe poglavitno od fantov, ki so doma okrog posnemajte jih! Noben kmet naj ne pozabi, da Maribora, kjer se še vedno tajno hujska proti j a le V samopomoči rešite? kmetov! Srbiji in našemu ujedinjen ju. Pritožniki se se' vedno podpisujejo Johaivn, Franz. Ker najbrže med seboj nemškutarijo, zato jih Srbi gotovo ne gledajo prijazno kot svoje brate. Umevno je, da vsak vojak ne more služiti doma med svojimi, saj Srbi tudi morajo služiti v naših krajih, daleč od do- Politični katekizem. Kaj je politika? Pod besedo politika je razumeti toliko kot ti j i" (V Metliki in okolici) so imeli dne 4. t. m. movme, nekateri že neprestano sest do osem let, strahovit vihar z nalivi in točo. Vsi pridelki so a ne. mrmrajo. Tudi naši fantje in možje niso uničeni, kozolci - .....». i tih. (Kmetom v Gnezdo stranki je v novomeškem frančiškanskem samo- i arzavJ.lansJca^dolžnost! hrancoski vojaki morajo nih, vojnih in raznih drugih zadevah), dalje mi-stanu. Odkar so gospodje zaradi dobro znanih, služiti v Afriki, ahgleški v Indiji itd., a ne mr- nistrstva, deželne vlade in njim podrejeni uradi, nečednih razmer izgubili ljudsko šolo, so se vrgli mraJ°; Vsekakor pa pozivljemo naše poslance, naj Ta oblastva imenujemo ^politično oblast", z vso vnemo na politiko. Druzega dela, razen za- ®e tudi za te stvari resno zanimajo, zahtevajo pre- j Politika, bodisi splošna, t. j. državna, bodisi bave, itak nimajo. Naj strastne j si med vsemi pa iskavo in odpravo vsake krivice ter posebno zahte- deželna, oziroma občinska, zadeva vsakega po- nekako „državno modrost" v delu za obči blagor, tedaj dobro urejevanje in vodstvo vseh pa-g državne in deželne uprave. Našo državo upravljajo sedaj narodno predstavništvo (ki snu-__________ ________________________. _ .. _ ., .,_____ , - zakone, odloča v davčnih, splošnogospodarskih, 10 najstrastnejše agitacije proti naši kmečki služba ni kratkočasje na letovišču, temuč resna trgovinskih, carinskih, prosvetnih, verskih, obrt- 11 je v novomeškem frančiškanskem samo- 0fžavljanska^dolžnost! Francoski vojaki morajo nih, vojnih in raznih drug je zloglasni „general tercijalk", pater Pavel, ka-te; ■ega edinega vsled omenjenih razmer niso premestili, ker je hud agitator. Na zadnjem'tercijal-skem shodu na Trški gori je naravnost hujskal naše žene in naša dekleta proti nam in naši stranki. Rekel je, da mora žena odreči možu pokor- vajo, da bo država vojake primerno oblačila, obu- sameznika zasebno in gospodarsko življenje, vsled vala in hranila. Tam pa, kjer morajo vojaki trgati česar je torej vsakdo v svojo lastno korist dol-svojo obleko, obuvalo in perilo, pa se jim mora žan, da se briga za politiko, lati popolna odškodnina v denarju, da ne pridejo Kaj je politična stranka? Politična stranka je skupina državljanov, kateri si sestavijo gotova načela, ki jih hočejo uresničiti. Ta načela so sestavljena iz zahtev, želj domov nagi in bosi. Enaka pravica za vse! (Carinska obmejna postaja) se je preselila ščino, nevesta ženinu itd., ako ne bosta volila kle- iz Špilja v Maribor jQl.VSe F«0Vi\ pri -er• Veinii pri<¥' ' ,kl hoce IeP° mirno v košaro spraviti ogenj zavedate svoje stanovske časti in da moža', ki se Piraatemu denarju. |in v°do ter ne verjame, da voda iz košare izteče, prikaže z bisago ali brento, proseč miloščine za 1 (Italijani prežijo na Gorenjsko.) Italijanski °Senj Pa kosaro upepeli. frančiškanski samostan, dostojno sicer, ampak generalni štab je poslal našim občinam do Jesenic o* : ^ T . .... odločno zavrnete. Ljudem, ki hujskajo proti naši Poziv, naj pošljejo podrobne podatke za vojaško KatefC P°lltlCne Stranke lmamo v J^av^i? stranki in kmečki organizaciji, ne damo nič! Ako nastanitev. To dokazuje, da Italijani računajo na ste namenjeni kaj dati, naklonite to raje usmilje- te naše kraje. Ako bi se Nemcem in Italijanom nim bratom, kateri red v resnici ni zgrešil svojega posrečilo, da se odpravi demarkacijska črta na posla krščanske usmiljenosti, ki jo izvaja vsa- Koroškem, hi brezdvomno zasedli Italijani Bo-kemu nasproti, zlasti nasproti našemu kmečkemu hinj, Bled in Jesenice, da dobe zvezo s Koroško, ljudstvu. Ker je bolnica usmiljenih bratov v Kan- J (Nova nasilstva.) Po Trstu so nabiti lepaki, diji zelo potrebna pomoči in ker je bila še hudo da se morajo takoj odstraniti jugoslovanski usluž-prizadeta po veliki denarni tatvini, jo še posebe benci iz vseh pomorskih podjetij, sicer se bodo V Sloveniji so: 1.) Stare stranke: Slovenska ljudska stranka ali klerikalna stranka ali SLS.; Jugoslovanska demokratska stranka ali liberalna stranka ali JDS.; Jugoslovanska socialno-demokratska stranka ali JSDS. Izporočajte uredništvu vse zanimivosti vašega kraja! Kmetje, vsi v ,, Samostojno kmetijsko strankos-no !" Drugi Žid : „Moj sin pa je povedal stražniku nekaj krepkih in vsaka beseda je veljala deset kron". Obrtnik m politika. Pod gorenjim naslovom prinaša „Obrtni jVestnik" v svoji 12. številki članek, v katerem ; čitamo, da je nastopila v obrtniških vrstah neka j„nejasnost" glede smotra naših stanovskih in ; strokovnih organizacij. To pa ni res! Predobro nam je še v spominu I. obrtni dan v Kranju, še j bolj pa obrtni shod v Borovljah. Prireditev obrt-! nega dneva v Kranju je bila stanovskodružab-i nega pomena ter se je zborovanje z veselico vred | završilo prav imenitno in obrtnemu stanu v ponos, j Enako tudi obrtni shod in veselica v Borovljah. (Glej „Obrtnika" v „Kmetijskem listu" št. 31!) Na obeh zborovanjih je bil glavni poročevalec načelnik ,,Deželne zveze obrtnih zadrug na Kranjskem" g. tovariš E. Eranchetti. Nepotrebno je poudarjati zasluge, ki si jih je stekel on na polju obrtnostanovske organizacije, ker je to vsakemu obrtniku dobro znano. Vendar pa je treba z ozirom na njegov gori omenjeni članek dati nekoliko pojasnila. Na zborovanju v Kranju se je sprejelo tudi več resolucij. Predsedstvo takratnega zborovanja se je poverilo predsedniku „Obrtnega društva za Novo mesto in okolico". Zapisnik zborovanja z resolucijami vred se je naknadno prepisal na stroju in se ga je odposlalo nato v podpis predsedniku zborovanja v Novo mesto. G. Franchetti povdarja v svojem članku, da ledor hoče imeti politiko, komur rogovili po glavi poslaniški mandat, tisti naj si ustanavlja politične organizacije na podlagi društvenega ali kakršnega že hoče zakona, veže se naj s poljubnimi političnimi strankami, ustanavlja naj magari tudi, samostojne obrtne stranke, le zadružne organizacije naj mu bodo svete. K temu naj se nam pojasni, kako to, da je prišel na resolucije, ki so bile v Kranju stavljene in sprejete, naslov gotove politične stranke? Na zborovanju ni bilo besede o tem, da bi delovali s kako politično stranko, v resolucijah, ki so se bile odposlale, pa je bila črno na belem stranka vpisana. Odgovor nam je sicer nepotreben, ker mi to iumevamo; ne razumemo pa, da se delo „Obrtne organizacije za Slovenijo" zdi gotovim gospodom nepotrebno. Zakaj se je ustanavljala „Samostojna gospodarska obrtna stranka"? Iz žive potrebe, ako hočemo povzdigniti obrtni stan in obrtnika samega, da se sam najprej organizira. Preje se mora dete roditi, potem pride šele na. vrelo vprašanje, katero šolo bo obiskovalo! Obrtniki sami so uvideli, da je potrebna obrtniku tudi lastna stanovsko-politična organizacija. Le njih roditelji so mnenja, da je starokopitna politika za obrtnika najboljša, kar je tudi naš stanovskopolitični jugoslovanski obrtnik" v eni svojih številk zagovarjal (on že ve zakaj !). Tudi mi stojimo na stališču, da v zadružno delovanje politika ne sme nikdar zaiti, ker bi se s tem stavba podrla. Zato je načelnik obrtne organizacije v Borovljah jasno povdarjal, da namera- vanega obrtnega stanovskopolitičnega zborovanja, ki naj bi se vršilo meseca septembra t. 1. v Celju, ne sme sklicati ,,Zveza zadrug" ali kaka zadruga, marveč le stanovskopolitična organizacija za Slovenijo ali bodoča zveza obrtnih društev. V obrtnih društvih naj se obrtnik stanovsko-politično vzgaja, ker tam ima proste roke in svobodno besedo, le da ne zanaša v društvo obrtnemu stanu škodljivo politike. Odgovor, je li potreba obrtnemu stanu zastopstva v narodnem predstavništvu, so dali obrtniki jasno na zborovanju v Borovljah. Da »e od „Obrtne organizacije za Slovenijo" nihče ne trga za mandat, je jasno iz tega, ker je bil ravno tovariš g. Eranchetti sani osebno kot prvi vprašan in naprošen za sodelovanje, kar pa je sam odklonil s pripombami, ki si jih za enkrat obdržimo. Pravilno je, da se ravnajo zadruge in njih načelni! i po obrtnem zakonu. Obrtniki pa hočemo in moramo imeti tudi svobodne organizacije, kjer sta nam dani prilika in možnost, da povemo svojim voditeljem in zastopnikom svoje želje in težnje. V Borovljah zbrani obrtniki so dovolj jasno povedali, da uvidevajo potrebo močnejšega zaL stopstva za obrtni stan; zato je žalostna trditev posameznikova, da se kdo lovi za mandatom. Nam je mnogo na tem, da ne bodo različna obrtna zborovanja le reklama za gotove politične stranke. Če pa skličemo kako zborovanje, kjer se že sklepajo resolucije, naj pridejo le-te tudi do veljave in uresničenja. Mi se ne lovimo za mandati, ker jih lahko z zavednostjo upravičeno zahtevamo. Tem manj pa nas je volja, da bi se lovili za resolucijami, ki romajo z zborovanj v različne uradne koše. Ker sta obrtni shod na Koroškem sklicala ,,Deželna zveza obrtnih zadrug na Kranjskem" in „Občeslovensko obrtno društvo v Celju", se nam je zdelo potrebno, da se oglasi k besedi tudi „Obrtna organizacija za Slovenijo" ter pojasni tudi tovarišem na koroških tleh, da je potreba, da se organizira obrtni stan v eno celoto, da ne bo preziran in tlačen, kakor je bil v stari Avstriji. Kakor je potrebna obrtniku stanovska organizacija, prav tako so mu potrebne stanovskopolitične organizacije, & to le potom „Obrtnih društev". Obrtna organizacija za Slovenijo. Obrtniške vesti. (II. obrtni dan v Kranju) z dopoldanskim zborovanjem in veliko popoldansko ljudsko veselico v „Zvezdi" priredi ,,Društvo obrtnikov ea kranjski politični okraj" dne 22. t. m. Obrtniki in obrtna društva, udeležite se v čim večjem številu teh prireditev! (Obrtni shod) „Obrtnega društva za Novo mesto in okolico" bo v nedeljo dne 22. t. m. točno ob eni uri popoldne v gostilni ge. Miillerjeve nad novomeškim kolodvorom. Po shodu bo isto-tam velika vrtna veselica v korist na železnici ponesrečenemu članu ,,Obrtnega društva". Obrtna društva, obrtniki in prijatelji obrtnikov od blizu in iz okolice, udeležite se mnogoštevilno te prireditve! (Poučni zlet obrtniških vajencev v Št. Jernej) namerava prirediti „Obrtno društvo za Novo mesto in okolico" dne 29. avgusta. Obrtna društva in mojstre naprošamo, da čimpreje pismeno prijavijo tiste svoje vajence, ki bi se zleta udeležili, najkesneje pa do dne 22. avgusta, j Enako vabimo na zlet tudi mojstre in njih svojce. [Obširnejši spored objavimo pravočasno. Mali oglasi. P_,f|flm na skoraj nova vinska preža n UUd. SO in 1 vagon brinja. Naslov pove Anončni zavod Drago Beseljak v Ljubljani, Cankarjevo nabrežje št. 5. Ženitna ponudba. Kmetski sin, Slovenec, star 28 let, izobražen v poljedelstvu, želi tem potom v svrho ženitve znanja s kmetsko deklico ali mlajšo vdovo prijaznega obnašanja, ki ima posestvo. Ponudbe s sliko, ki se vrne, prosim poslati na naslov: Mirni dom, poštnoležeče Rogaška Slatina, Štajersko. — Popolna tajnost zajamčena. Dražba otave dveh popoldne na travniku na Karolinški zemlji, t. j. na licu mesta pri Ižanski mitnici. Prnriam irn«7 (z»PraTliivca) Da sti- riUUdlll VUfi rih peresih (oljive osi). Josip Petere a, kolar v Kosezah št. 10, pošta Spodnja Šiška pri Ljubljani. iro iz sprejmem v trajno delo ob dobri plači. Prav tako sprejmem vajence ob prosti hrani, prostem stanovanju in perilu. — Fran j o Repič, soJarski mojster v Ljubljani, Kole-zijska ulica štev. 18 (Trnovo). Železniške prage, bukove in hrastove, prevzame na vsaki postaji egiptovska izvozna družba „Blessko". Polovica so plača v naprej, ostanek ob pre-vzetjH. Resne ponudbe z navedbo cene pod „Blessko" na Anončni zavod" Drago Beseljak v Ljubljani, Cankarjevo nabrežje št. 6. iz dobre kmetske hiše se sprejme takoj v trgovini J. & M. Kranjc na Vrhniki. Učenec v Ustanovljeno 1903. Štampilj e iz kavčuka in kovin. •Ji Katalog: franko. I Pečati. Klišeji za tisk. Šablone. Vzvodne tiskalnice. Modeli za pr edtiskanj e perila. NOUOl Datum-štampilje lastnega izdelka. ANTON OEEME graveur Ljubljana, Dvorni trg štev. 1. Primešaj krmi Mastin! V zmislu odloka deželne vlade za Kranj8'*0 v Ljubljani z doe 18. julija 1899., št 10.5®°' ki mi ga je mestni magistrat ljubljanski poročil dne 28. julija 1899., št. 25.255, sme)° dietetično sredstvo Mastin, redilni prašok za prašiče in za vsako živino, lekarnarji trgovci, drogisti in kramarji prosto prodajat'-Mastin je kot prosti obrtni predmet oglašen V Ljubljani, dne 3. avgusti 1900, mag. opr-št. 28.561. — Ako Mastina v lekarnah in trgovinah ne dobite, ga naročite po pošti. 5 zavojev Mastina stane K 30-50 in se jih pošlje poštnine prosto Da dom. Mazilo zoper garje (naftoi maziio) uniči pri ljudeh garje, lišaj, srbečico, kožne bolezni in izpuščaje; pri živini uniči garje. Lonček tega mazila velja po pošti K 12 50. LekarnarTrnkooi v Ljubljani (Slovenija) zraven rotovža.