Oddelek za delovno usposabljanje Ob dnevu invalidov 21. mar-ca smo med drugim sklenili, da, je treba več pisati o skrbi in prizadevanjih za usposabljanje invalidov. Poglejmo zatorej, kako- teče delo na oddelku, ki usposablja umsko prizadete otroke v Novih Jaršah. Eden od zavodov za vzgo-jo in izobraževanje osnovnošol-skih otrok v občini Ljubljana Moste-Polje je tudi oddeleic za delovno usposabljanje umsko srednje manj razvitih otrok pri vzgojnem zavodu Janeza Levca. Letos mineva 10 let, odkar so se prvi učenci nekdanjega pripravljalnega razreda preselili v izpraznjeno osnovno šolo v Jaršah. Tako se je začelo delo oddelka za delovno usposab-ljanje umsko srednje manj raz-vitih otrok. To je bil prvi odde-lek te vrste v Sloveniji. Že od vsega začetka je eksterna usta-rtova. Zajema področje širšega območja Ljubljane. Od 5.30 je za tiste otroke, katerih starši imajo takšen delovni čas, orga-nizirano jutranje varstvo, drugi pa pridejo ob 8. uri in ostanejo do 15. ure oziroma do 16. ure. Skoraj vse otroke spremljajo starši, ker jih je le malo tako samostojnih, da bi lahko pri-hajali samL Tisti otroci, ki so zelo oddaljeni in nimajo red-nega prevoza, so v reji blizu za-voda. - Zavod irria šest stopenj. Za-htevnost dela se koncentrirano širi od prve do šeste stopnje. Ne gre za izobraževanje in prido-bivanje znanja kot v osnovni šoli, temveč stremimo na vseh stopnjah, da otrok v procesu rehabilitacije kar najbolj razvije svoje deficitarne sposobnosti. Važna naloga usposabljanja je socializirati učenca do tiste meie, da bo čim samostojneje premagoval ovire v visoko ur-banem okolju. Predvsem je treba vsa leta razvijati ročne sposobnosti in vztrajnost, da bo kasneje zdržal ves delovni čas na delovnem mestu. V vsem procesu usposabljanja pa pri-dobiva tudi znanje, ki je po-vsem konkretno, se nanaša na njegovo najbližje okolje in mu daje možnost, da se kasneje čim samostojneje znajde v njem (vožnja z avtobusom, orienti-ranje v trgovinah). Na nižjih stopnjah je velik poudarek na oskrbi samega sebe. Otroci prihajajo k nam zelo nebogljeni. Čeprav so stari 6, 7 ali 8 let, se v veliki večini ne znajo sami ne hraniti ne oblačiti. Potrebno jih je nava-jati na lepe medsebojne odnose, ker sp velikokrat izredno agre-sivni, saj niso navajeni na otro-ško družbo. Pogosto pa je tudi njihova najbližja okolica do njih popustljiva ali pa preveč ne-strpna. Letos imamo tri prve stop-nje. V vsaki skupini je 6 do 8 otrok. Z njimi delata ortope-dagog in varuhinja. Učenec se tu navaja na življenje v kolek-tivu, se z vzgojnimi igračami uvaja v igro, se spoznava z naj-elementarnejšo tehniko razvoja motorike rok, razvjja splošrto motoriko, spoznava svoje naj-bližje okolje ter se ob tem umirja. Na srednjih stoprijah osvajajo otroci različne tehnike ročnega dela; vezenje, tkanje, modeli-ranje, prepletanje ipd. Spozna-vajo tudi količine in osnovo materinega jezika. Na višji stopnji že sodelujejo v proizvodnem procesu. Zavod ima dogovor s tovarno Iskra za določena kooperantska dela. Pri tem nudi tovarna strokovno pomoč. Že tri leta je pri nas njihova delavka, ki uvaja na šesti stopnji način dela, najbolj podoben proizvodnemu delu. V letu 1974 je bil dograjen nov trakt, kjer so prostori za rekreacijo, štirje zazredi, zbor-nica in kabinet za strokpvne delavce. Na zavodu je zaposlenih 20 ortopedagogov, 3 varuhinje in tehnični delavci. Ker je oddelek delovna enota vzgojnega zavoda Janeza Levca, prihajajo stro-kovni sodelavci: psiholog, logo-ped, fizioterapevt in socialna delavka z matičnega zavoda. Vsi otroci, ki so sprejeti na delovno usposabljanje, so pre-hodno kategorizirani, povečini na centralnem otroškem dispan-zerju. K nam pridejo od 6. leta dalje in ostanejo do 18. letau Nato jih večina najde delo v delavnici pod posebnimi pogoji. Zaradi čedalje večjega števUa gojencev - letos jih je pri nas 123 - bo treba povečati število delovnih mest v delavnici pod posebnimi pogoji, tako da bodo zmerno umsko manj razvite osebe živele tudi v prihodnosti, saj se njihova življenjska doba z razvojem medicine daljša kot pri njihovih normalnih vrst-nikih. LUCKA JANKOVIČ