Duška Knežević Hočevar, Sanja Cukut PREDSTAVITVE SAMOMORA NA SLOVENSKEM V TISKANIH MEDIJIH UVOD Čeprav je bilo samomorilno vedenje že vsaj od antike dalje predmet filozofskih, zgodovinskih, medicinskih, teoloških in tudi poljudnih razprav, je bilo dolgo časa zaznano zlasti kot moralni pro- blem. Bolj sistematične obravnave samomorilnega vedenja kot družbeno relevantnega pojava zasle- dimo šele v 19. stoletju,' ko je bil v večini evrop- skih držav zabeležen porast števila samomorov glede na poprejšnja obdobja. Posledično se je razbohotilo število statističnih in interpretativnih študij, ki so poskušale pojasniti morebitne zna- čilne povezave med stopnjo samomora in socio- demografskimi spremenljivkami, kot so poklic, stopnja urbanizacije, religija, dednost, rasa, podnebje in duševno zdravje (prim. Hassan 1998: 168). Na podlagi tovrstnih raziskav so preučevalci samomorilnega vedenja s konca 19. stoletja vzroke zanj pripisovali t. i. razkroju tradicionalnega druž- benega reda, industrializaciji in individualizmu (ibid.: 168), procesom, ki jih danes v družboslovju poznamo kot osnovne postavke teorije moderni- zacije. Te so po presoji nekaterih preučevalcev zgodovine raziskav o samomorilnem vedenju še danes eden izmed temeljnih razlagalnih okvirov proučevanja samomorilnosti.^ Zato tudi ni prese- netljivo, da je sočasno narasla vloga medicinskih razlag samomorilnega vedenja, saj naj bi po mne- nju številnih avtorjev (Seale 1998; Shilling 1993; Turner 1995; Vincent 1999) prav ta znanstvena disciplina v procesu t. i. sekularizacije pridobila mesto enega izmed bolj kompetentnih tolmačev smrti in posledično samomora; v tem naj bi pre- vzela primat religiji. Vlogo zdravilcev človeških duš so vse bolj prevzemali psihiatri, ki naj bi posa- meznika s psihiatrično intervencijo, terapijo in hospitalizacijo obvarovali pred samomorom. Sa- momorilno vedenje so uvrstili med oblike deviant- nega vedenja' in ga vedno manj obravnavali kot zlo ali moralno šibkost posameznika, kot je bila poprejšnja praksa (Taylor 1988: 32). Na podlagi na novo definirane patologije so strokovnjaki iz vrst medicinskih ved apelirali na medije (tisk), naj omejijo ali celo prepovejo poročanje o samomo- rih, saj so verjeli, da bi lahko s tem nekatere celo spodbudili k samomoru (Leonard 2001: 460, 464). Če so medicinski strokovnjaki iz 19. stoletja predvsem opozarjali medije, da lahko pisanje o samomorih nekatere spodbudi k takemu dejanju, poskušajo suicidologi zadnjih trideset let zlasti v ZDA sistematično odkrivati morebitne povezave med samomorilnim vedenjem in mediji. Najbolj dejavni v tovrstnem proučevanju so tisti, ki posku- šajo pojasniti »imitativni učinek«, ki ga lahko pro- izvede poročanje medijev o posameznih samomo- rih na »potencialne samomorilce« (Stack 1996; 2000a; Leonard 2001). Nekatere raziskave so namreč pokazale, da lahko televizijski prizori, na primer samozastrupitev ali samopoškodb, spod- budijo samomorilno vedenje pri posamezniku ali pa ga informirajo o možnih načinih izvedbe samo- mora (Gould in Shaffer, Hawton in sod. v Leonard 2001: 465).'^ Zato suicidologi poudarjajo, da je sodelovanje z mediji ključnega pomena pri prepre- čevanju tega pojava. Mediji naj bi prav z »uravno- teženimi in dobro informiranimi prikazi« ozadja samomorilnega vedenja in z njim povezanih more- bitnih dejavnikov tveganja (na primer duševna bolezen, zloraba drog, družinsko okolje) in pre- ventivnih ali terapevtskih postopkov uspešno pri- pomogli k reševanju samomorilnosti (ibid.: 465). V tem oziru nezanemarljiva je tudi Aldridgeva konstatacija, da mediji skoz družbeno konstruk- cijo samomora reprezentirajo kulturno razumeva- nje o tem pojavu (Aldridge 1998:89). Oblikovale in legitimizirale naj bi se ne le družbeno pomem- 191 DUŠKA KNEŽEVIĆ HOČEVAR, SANJA CUKUT bne teme, ampak tudi načini njihove regulacije in reševanja (op. cit.: 90). Prav analiza reprezentacij samomorilnosti v slovenskih tiskanih medijih je osrednja tema pri- čujočega besedila. Motiv zanjo je že kar tradicio- nalna predstava o visoki stopnji samomorilnosti v Sloveniji, na katero nas opozarjajo tako domače kot mednarodne statistike.' Sprva nas je zanima- lo, katera stroka je najpogosteje zastopana v me- dijski govorici o samomoru. V skladu z mnenjem družboslovcev, da medicina vedno bolj prevzema nekdanjo vlogo religije v razlaganju smrti, domne- vamo, da tiskani mediji v svojem poročanju o samomoru »prisvajajo glasove strokovnjakov« (Hartley 1989) zlasti s področja medicine (psihia- trije). Na podlagi ugotovitve, da je teorija moderni- zacije še vedno ena izmed uveljavljenih razlagal- nih paradigem pojava samomorilnosti, smo nada- lje domnevali, da v tiskanih medijih vzroke za viso- ko stopnjo samomorilnosti v Sloveniji razlagajo tudi v okviru njenih splošnih postavk, kot so industrializacija, urbanizacija, individualizacija itn. V ta namen smo pregledali in analizirali članke na temo samomora, ki so zbrani v novinarski dokumentaciji Dela. Za ta arhiv smo se odločili zaradi obsega gradiva, ki ga dokumentacija sistematizira, in razmeroma dolgega časovnega obdobja, ki nam ga omogoča analizirati. V doku- mentaciji Dela dokumentalisti sistematično pre- gledujejo in klasificirajo članke od leta 1968 dalje, pri čemer natančno obdelujejo le dnevnik Delo, članke iz drugih slovenskih časopisov in revij pa pregledujejo bolj po »lastni presoji«. Kljub temu velja dokumentacija Dela za najobsežnejšo v Sloveniji, saj v primerjavi z drugimi novinarskimi hišami hrani največji obseg slovenskih dnevnikov, tednikov in revij. Analizirali smo 216 člankov, zbranih v mapi 179.7 (497.12) - Samomori splošno, ki so izšli v obdobju od leta 1970 do 1999. Poudariti velja, da je bila za analizo izbrana samo mapa, ki zajema najbolj splošen pregled poročanja o samomoru. Članki s področja samomorilnosti se namreč nahajajo tudi v drugih mapah, in sicer: Samomor in promet. Posvetovanja o samomorih, »A/Ž« sa- Slika 1: Delež zapisov o samomorilnosti v Sloveniji po letih (n = 216) 192 PREDSTAVITVE SAMOMORA NA SLOVENSKEM V TISKANIH MEDIJIH momoripo kraju. Samosežig, Samomori v zaporih, Žalovanje, Samomor po porodih. Samomori žensk. Samomori otrok in Samomori med mladimi. Anali- za celotnega gradiva bi nedvomno prikazala zna- čilno sliko medijskih zapisov o samomoru, vendar nam tudi analiza najbolj splošne mape ponuja do- volj indikativen prikaz medijske govorice o sa- momoru na Slovenskem v zadnjih treh desetletjih. ANALIZA GRADIVA Iz slike 1 je lepo razvidno, da se število objavljenih člankov o samomoru v Sloveniji z leti povečuje. Pravzaprav bi lahko govorili kar o dveh značilnih obdobjih in sicer pred in po razglasitvi samostojne Slovenije (slika 2). Za prvo obdobje, ki ga zame- jujeta letnici 1970 in 1990, je značilno majhno število shranjenih člankov na temo samomora, saj se njihova letna pogostnost giblje med nič in šti- rimi zapisi. Od tega intervala odstopata le letnici 1987, ko je bilo objavljenih sedem člankov na to temo, in leto 1988, ko najdemo deset člankov. V prvem obdobju (torej v sedemdesetih in osemde- setih letih) je bilo v celoti objavljenih šestinštiri- deset člankov, t. j., 21,3 % analiziranega materiala, v drugem obdobju, od 1991 do 1999, pa kar sto sedemdeset člankov ali 78,7 % vsega pregleda- nega gradiva. Na podlagi prikaza frekvenčne pora- zdelitve sistematiziranih člankov o samomoru po letih in desetletjih je prvi sklep ta, da v poosamo- svojitvenem obdobju slovenski tisk posveti skoraj za štiri petine več prostora samomorilni tematiki v primerjavi s predhodnim obdobjem. SEDEMDESETA LETA: »SLOVENIJA PO SAMOMORIH PRVA V JUGOSLAVIJI IN MED PRVIMI V SVETU« V sedemdesetih letih je bilo na temo samomora obdelanih malo člankov; od nič do tri letno. Naj- bolj tipične vsebine govorijo o visoki stopnji samo- morilnosti v Sloveniji v svetovnem merilu in v pri- merjavi z drugimi jugoslovanskimi republikami. Zgovorni so že sami naslovi in deli prispevkov, ki so opozarjali: »Slovenija je v samomorilnosti že desetletja prva v državi« (Delo, 7. 10. 1972), »Slo- venci smo na vrhu lestvice samomorilcev« {Delo, 10. 8. 1974), »njihova pogostnost nas uvršča v sam svetovni vrh« {Teleks, 23.12.1977), in navse- zadnje, da samomor »postaja eno osrednjih Slika 2: Delež objavljenih člankov v letih pred osamosvojitvijo in po njej vprašanj našega naroda« {Delo, 25. 10. 1975). Tiskani mediji v tem obdobju poudarjajo regij- ske razlike v stopnjah samomorilnosti na ravni Slovenije; posebej visoko stopnjo zaznajo v celjski, mariborski in gorenjski regiji {Delo, 20. 11.1971; Delo, 7. 10. 1972; Jana, 2. 11. 1972; Delo, 10. 8. 1974; Delo, 25. 10. 1975; Teleks, 23. 12. 1977). Pri tem se pogosto sklicujejo na raziskave t. i. slo- venskega nacionalnega značaja in posebej poudar- jajo agresivnost, ki naj bi bila pri Slovencih usmer- jena predvsem navznoter {Delo, 20. 11. 1971; Delo, 10. 8. 1974; Delo, 5. 10. 1974; Delo, 18. 5. 1975; Delo, 25. 10. 1975; Teleks, 23. 12. 1977). Slovenci so, nas opozarjajo novinarji, »narod samomorilcev« {Delo, 20. 11. 1971). Samomor razlagajo kot »slovensko družbeno bolezen« {Delo, 20.11.1971) in ga uvrščajo v socialno pato- logijo (Ddo, 20. 11. 1971). Pri pojasnjevanju visoke stopnje samomora v Sloveniji avtorji člankov pogosto privzemajo modernizacijski diskurz, ki poudarja pomen t. i. kulturnega in ekonomskega napredka. V tem pogledu razlagajo samomor kot posledico šibkih socialnih vezi in tekmovalnih, brezosebnih odno- sov v individualizirani moderni družbi, kjer se posameznik ne more uveljaviti (De/o, 20.11.1971; fana, 2. 11. 1972). Njihovi komentarji spominjajo na klasičen diskurz o atomizaciji posameznika v brezosebni družbi: Premagala sta nas sebična in brezobzirna potrošniška miselnost in brezglavo tekmovanje na vseh področjih za svoj osebni prestiž. Vse to drobi našo družbo, povečuje pri manj ag- resivnih občutek ogroženosti, rahlja zaradi pomanjkanja časa celo čustvene vezi med družinskimi člani. Vse to pogosto pripelje v depresivnost, alkoholizem in k samomorilnim mislim. {Jana,2. 11. 1972.) 193 DUŠKA KNEŽEVIĆ HOČEVAR, SANJA CUKUT V množici ostaja človek vse bolj in bolj osamljen potnik na cesti življenja, katera ni nikomur mar pa je tako zaradi pomanjkanja duhovne opore bolj izpostavljen depresijam, alkoholizmu in samomorilnim mislim. {Delo, 20. 11. 1971.) Razlagalci samomorilnega vedenja so vzroke zanj pripisovali tudi spremembam v sodobnem družinskem življenju: »Vrednote, ki jih vcepljamo otrokom, so vsaj razmajane, če že ne zlagane« {Delo, 25. 10. 1975), ali: »Medtem ko so nam stoletna zatiranja zapustila nagnjenost k agresiji do samega sebe, nas je moderna družba pahnila v potrošniško ihto v lov za uspehom. To pa je raz- drobilo našo družbo in razdrobilo slovensko dru- žino« (De/o, 20. 11. 1971). Pregled disciplinarnega ozadja referenčnih strokovnjakov v sedemdesetih letih je pokazal, da se od devetih člankov, shranjenih v tem obdobju, psihiater pojavi v šestih, strokovnjaka iz pravne fakultete v treh in socialna delavka v enem. OSEMDESETA LETA: »SAMOMORI - SLOVENSKA NACIONALNA KATASTROFA« Za drugo analizirano obdobje lahko takoj ugo- tovimo, da pogostost shranjenih člankov ostaja nizka - od nič do štiri člankov na leto. Izjema sta leto 1987, v katerem je bilo na temo samomora shranjenih sedem člankov in leto 1988 z desetimi članki. Čeprav novinarji še vedno opozarjajo na visoko stopnjo samomorilnosti Slovencev v jugo- slovanskem kot tudi v svetovnem merilu se zdi, da smo v osemdesetih letih priča bolj zastraševalni retoriki, ki poudarja skrb za »preživetje sloven- skega naroda«. Ta trend je zlasti opazen v zadnjih letih pred osamosvojitvijo Slovenije, kar se kaže tudi v večjem številu člankov na to temo v letu 1988. Visoka stopnja samomora je označena kot »nacionalna bolezen« {Delo, 23. 3. 1989), »slo- venska nacionalna katastrofa« {Teleks, 22. 12. 1988), »nacionalno zlo« (Dnei/ttifc, 16. 12. 1988). Še več, nekateri avtorji so visoko stopnjo samomo- rilnosti v Sloveniji povezovali z nizko rodnostjo® {Nova revija, februar, 1987; Jana, 1.7. 1987; Delo, 7.5.1988; De/o, 24.12.1988), kar naj bi dodatno grozilo biološkemu preživetju naroda, za katerega je vsak samomor potencialno usoden (prim. Kne- žević Hočevar 2003). Vse bolj v ospredju so bila vprašanja, kdo je primeren pripadnik slovenske nacionalne populacije: Nekateri sociologi namigujejo, da je pri raziskavah vzrokov samomorilnosti kot seveda tudi drugih slovenskih stresov, ki lahko do samomora pripeljejo po dolgem ovinku, malce preveč zanemarjen element hitre »balkani- zacije« naše dežele [...] Bolj ko je dežela potre- bovala tuje delavce, ki so se odzivali, bolj je postala »utesnjena«, drugačna, manj varna in ljudje zato vse bolj odtujeni. Ti občutki ogro- ženosti in nemoči seveda povzročajo različne travme in nevroze, ki se kažejo na različne načine v situacijah, ki nimajo z »vzrokom« nobene zveze. Počutje postane seveda nevzdr- žno, poglablja se in vse bolj nerešljivo je. Edini izhod je beg, umik. {Delo, 7. 5. 1988.) Še bolj kot v sedemdesetih letih zdaj novinarji pojasnjujejo samomorilnost z »vase obrnjenim in zaprtim slovenskim nacionalnim značajem« {De- lo, 28. 5. 1983; Teleks, 30. 6. 1983; Mladina, 26. 4. 1984; Teleks, 25. 6. 1987), ki ga najbolje ilu- strira prepričanje, »da si za svojo majhnost in za svoje neuspehe popolnoma od začetka do konca sam kriv« {Mladina, 26. 4. 1984). Tudi v osemdesetih letih zasledimo zapise o regijskih razlikah v stopnji samomorilnosti {Nedeljski dnevnik, 25.4. 1982; Delo, 12.7.1986; De/o, 24.12. ms-. Teleks, 23.3.1989), pri čemer so modernizacijski procesi še vedno najpogostejši razlagalni okvir: Hiter gospodarski napredek, industrializacija, usmerjenost k uspehu, potrošništvo, tudi osla- bitev vpliva katoliške religije in cerkve, osami- tev in odtujitev. V zvezi s tem so še neuspehi, frustracije, kolizije vrednot. {Mladina, 26. 4. 1984.) Samomor je cena civilizacije, pač znamenje obvladovanja agresivnosti in bi jo potemtakem v statistikah lahko postavili na isto stran kot visoko raven izobrazbe prebivalstva, veliko število izdanih knjig in revij, visoko število televizorjev in podobno. {Dnevnik, 29. 10. 1988.) V skladu z negativnimi učinki procesov moder- nizacije je v zapisih zaslediti govor o »dezintegra- tivnem pritisku družbenega sistema na posamez- 194 PREDSTAVITVE SAMOMORA NA SLOVENSKEM V TISKANIH MEDIJIH nika« {Nova revija, februar 1987), »dvomljivi vrednosti zahodne civilizacije« {Dnevnik, 29. 10. 1988) in »odtujenosti sveta«, ki povzroča nara- ščanje samomorov {Naši razgledi, 15. 5. 1981; Jana, 1. 7. 1987). V skladu s tem so tudi take razlage samomorilnega vedenja, ki odgovornost zanj pripisujejo širši politični skupnosti (Dnevnik, 21.6.1986; 7D, 20.8.1987; Teleks, 22. 12.1988). Samomorilno dejanje naj bi bilo zrcalo družbi, kajti »človek je subjekt, nanj pa vpliva ideološko obarvana družba« {Dnevnik, 21. 6. 1986). Novost prispevkov v osemdesetih letih je ta, da novinarji in strokovnjaki pogosto poudarjajo, da psihiatrija ne more biti edina disciplina, ki se ukvarja s samomorilnim vedenjem in njegovim preprečevanjem. V raziskovanje in preprečevanje tega družbenega fenomena naj bi se vključili tudi strokovnjaki iz drugih humanističnih ved {Večer, 7. 12. 1985), samo raziskovalno dejavnost pa bi bilo nujno zastaviti bolj holistično in interdisci- plinarno {Večer, 7. 12. 1985; Delo, 28. 6. 1986; Delo, 12. 7. 1986; Teleks, 25. 6. 1987). Prav tako mediji v tem obdobju prvič objavljajo informacije o tem, kam se lahko osebe s samomorilnimi mislimi zatečejo po pomoč {Nedeljski dnevnik, 30. 10. 1988; Delo, 24. 12. 1988), in poudarjajo, da tabuiziranje in stigmatiziranje samomorilcev in sploh samega pojava samomorilnosti škodljivo vpliva na njihove svojce {Nedeljski dnevnik, 30. 10.1988): »svojci o občutjih prav zaradi omenjene družbene naravnanosti do samomora težko govorijo« {Delo, 24. 12. 1988); »nasilna, s svojo voljo izbrana smrt bližnjega je v zahodni civilizaciji poleg žalosti in nesreče vedno prinašala družini tudi zaznamovanost« (De/o, 24. 12. 1988). Za osemdeseta leta je v primerjavi s sedemde- setimi leti značilno, da v razlaganju samomo- rilnega vedenja še vedno prevladujejo psihiatri in strokovnjaki iz drugih medicinskih specializacij (od petintridesetih shranjenih člankov iz tega ob- dobja se psihiatri in zdravniki pojavljajo v petnaj- stih člankih), vendar že zasledimo tudi večje število drugih glasov: desetih psihologov, štirih literatov, štirih predstavnikov policije oziroma uprave za notranje zadeve, treh socialnih delavcev, treh filozofov, dveh sociologov in enega teologa. DEVETDESETA LETA: »O INDIVIDUALNIH PRIMERIH SAMOMOROV« Kot nam kažeta sliki 1 in 2, so devetdeseta leta obdobje intenzivnega medijskega poročanja in razpravljanja o samomoru, saj so bile skoraj štiri petine shranjenih člankov (sto sedemdeset od dve- sto šestnajstih analiziranih) objavljene po osa- mosvojitvi Slovenije. Značilna za zadnje desetletje sta dva razlagalna okvira pojasnjevanja vzrokov samomorilnega vedenja: eni poudarjajo pomem- bnost genetskih dejavnikov in se večinoma opirajo na spoznanja sodobnih biokemičnih in genetskih študij {Nedeljski dnevnik, 4. 8. 1996; Mag, 21. 8. 1996; Delo, 6. 12.1997; Delo, 10.1. 1998), drugi pa spet opozarjajo na pretirani genetski determi- nizem: Ko govorimo o tendenci, lahko zelo hitro za- idemo v fatalistično razpravljanje o samomoru, v skladu s katerim je samomor biološka motnja nekega naroda. Nekateri trdijo, da obstaja v Sloveniji genetski bazen, s katerim lahko pojas- nimo visoko število samomorov. {Primorske novice, 29. 1. 1999.) Kot že v sedemdesetih in osemdesetih letih tis- kani mediji tudi v devetdesetih poročajo o samo- moru kot socialni patologiji {Republika, 7. 7.1993; Nedeljski dnevnik, 14. 7. 1996; Delo, 16. 5. 1998; Večer, 29. 5. 1999). Prav tako se nadaljuje tudi razprava o samomoru kot »nacionalnem proble- mu« {Republika, 7.9. 1996; Slovenske novice, 20. 11. 1996), saj, kakor opozarja eden izmed na- slovov, »Samomorilnost redči vrste Slovencev« {Večer, 8.4.1999). Nizka rodnost, kakor že konec osemdesetih let, je skupaj z visoko stopnjo samo- morilnosti problem posebne vrste {Naši razgledi, 17. 8. 1990; Delo, 27. 7. 1991; Republika, 7. 7. 1993; Delo, 17. 8. 1996), saj naj bi bil »samomor za Slovence enako usoden kot vojna, upadanje natalitete, skupaj s številnimi samomori, nas pelje v genocid« {Delo, 27. 7. 1991). Visoka stopnja samomorov naj bi celo pomenila »temno usodo za narod, ki hoče biti samostojen in osvobojen« {Nedeljski dnevnik, 16.6.1991 ). V skladu s takimi interpretacijami so tiste, ki so poudarjale številčno majhnost slovenskega naroda, ki ob visoki stopnji samomorilnosti in nizki stopnji rodnosti postane še posebej problematična {Delo, 27. 7. 1991 ; Mag, 21. 8. 1996; Delo, 14. 9. 1996; Mladina, 20. 1. 195 DUŠKA KNEŽEVIĆ HOČEVAR, SANJA CUKUT 1998). Zato je zdaj še posebej poudarjena odgo- vornost posameznika do družbene in nacionalne skupnosti; In vi, ki obupujete, ste del tega naroda, vsak od vas je dragocen člen te celote, ki obsega komaj dva milijona ljudi. Skušajte se tega zave- deti! Če storite tisti usodni korak, ne izgubite samo vsega in ne izgubijo vas samo vaši bližnji in prijatelji, temveč vas izgubi tudi narodna skupnost. In samo pomislite: kaj pomeni za tako majhen narod tako strašno izgubljanje človeške substance, kakršno se dogaja pri nas s samomori. {Delo, 14. 9. 1996.) Še vedno se nadaljujejo razlage, ki povezujejo slovenski nacionalni značaj z visoko stopnjo samomorilnosti {Slovenske novice, 10. 6. 1993 Slovenske novice, 13. 7. 1994; Mag, 28. 6. 1995 Jana, 6. 2. 1996; Nedeljski dnevnik, 14. 7. 1996 Delo, 17. 8. 1996; Delo, 12. 10. 1996; Delo, 13 1. 1998; Nedelo, 9. 8. 1998; Večer, 8. 4. 1999 Nedeljski dnevnik, 24. 10. 1999). Potlačena agre- sivnost in jeza, netolerantnost do sebe in drugih, nezadovoljstvo, depresija, introvertiranost, smisel za red in disciplino in dojemanje neuspeha kot osebne odgovornosti vsakega posameznika se v medijih pojavljajo kot ključne značilnosti sloven- skega narodnega karakterja. S tem v zvezi se po- javljajo celo pesimistične ocene o »razkroju življe- nja« na Slovenskem {Delo, 12. 10. 1996; Večer, 8. 4. 1999). Tako kakor v prejšnjih obdobjih avtorji člankov tudi zdaj poudarjajo mnogoplastnost in kompleks- nost samomorilnega vedenja, ki naj ga ne bi mogli pojasniti zgolj z izoliranim sprožilnim dejavnikom, ampak na podlagi rezultatov bolj sistematičnega interdisciplinarnega raziskovanja (7D, 26. 4. 1994; Večer, 7. 5. 1994; Republika, 7. 9. 1996; Dnevnik, 7.3. 1998), medresorskih povezav med dejavnostmi raziskovanja in preprečevanja samo- mora in s parlamentarnimi razpravami o nacional- nem programu za preprečevanje samomora, kar je nova vsebina medijskih zapisov iz zadnjega analiziranega obdobja {Delo, 19. 6. 1993; Slove- nec, 25.4.1995; Republika, 25.4.1995; Nedeljski dnevnik, 14. 7. 1996; Dnevnik, 7. 3. 1998; 7D, 24. 6. 1998). Posledično avtorji člankov vedno bolj poudarjajo potrebo po političnih in bolj sis- temskih rešitvah samomorilnosti na Slovenskem, kot na primer: Prek ministrstva za zdravstvo. Inštituta za varovanje zdravja in drugih forumov bi bilo treba podpreti ustanove, ki se raziskovalno in preventivno ukvarjajo s tem vprašanjem in ne prepuščati problema zgolj dobri volji in vesti posameznikov. {Večer, 7. 5. 1994.) Problem pa je prav v tem, da se pristojne inšti- tucije, ustrezna ministrstva ali kar javno poli- tično mnenje ne odločijo tudi v praksi podpreti konkretnih nalog, izobraževanja, širokega informiranja. {Delo, 13. 1. 1998.) V zadnjem analiziranem obdobju novinarji še vedno obveščajo bralce o virih pomoči za osebe, pri katerih se pojavljajo samomorilne misli {Delo, 25.5.1991; Dnevnik, 17.1.1993; Nedeljski dnev- nik, 5. 6. 1994; Družina, 22. 9. 1996; 7D, 24. 6. 1998), objavljajo priporočila strokovnjakov v obliki konkretnih smernic za poročanje o samo- morilnem vedenju {Delo, 16. 5. 1998; Primorske novice, 29. 1, 1999; Večer, 29. 5. 1999; Družina, 6.6.1999), in nadalje poročajo o t. i. terapevtskih skupinah za žalovanje {Nedeljski dnevnik, 5. 6. 1994; Družina,22.9. 1996). Novost zadnjega pregledanega obdobja je ob- ravnavanje samomora kot temeljne človekove pravice posameznika, ki naj za svoje dejanje ne bi bil odgovoren državi, družini, medicini ali reli- giji {Delo, 12. 10. 1996; Delo, 2. 8. 1997). Posa- meznik naj bi imel pravico sam upravljati s svojo smrtjo, pri čemer bi bilo nujno samomor demisti- ficirati {Delo, 2.8.1997): »A kadar je prostovoljna smrt zares plod trezne presoje in izdelanega živ- ljenjskega nazora, jo tako, kakršna je, vzemimo v zakup kot najsubtilnejšo in najintimnejšo udejan- jeno voljo in pravico posameznika« {Delo, 19. 6. 1993). Za to obdobje je značilno tudi povečano število zapisov o individualnih primerih samomo- ra. Vendar pa nekateri naslovi in oznake individu- alnih samomorov kažejo na nespoštovanje pravice do zasebnosti in dostojanstva žrtve in njenih dru- žinskih članov, na primer navajanje polnih imen storilcev samomorilnega dejanja {Slovenske no- vice, 24. 4. 1995; Delo, 27. 5. 1995; Slovenske novice, 16.9. 1995; Jana, 10.10.1995; Slovenske novice, 4. 3. 1996; Slovenske novice, 18. 1. 1997; Slovenske novice, 8. 8. 1997; Slovenske novice, 28. 3. 1998), objava fotografij, posnetih na kraju dogodka {Slovenske novice, 16.9. \995; Slovenske novice, 4. 10. 1995; Jana, 10. 10. 1995; Mag, 21. 8. 1996; Delo, 1. 8. 1997; Slovenske novice, 8. 8. 196 PREDSTAVITVE SAMOMORA NA SLOVENSKEM V TISKANIH MEDIJIH 1997; Nedeljski dnevnik, 10.8.1997; Delo, 27. 8. 1999); navajanje metode {Delo, 16.7.1993; Delo, 27. 5.1995; Jana, 10.10. \995-, Slovenske novice, 13. 7. 1996; Slovenske novice, 8. 8. 1997) in posploševanje vzrokov za samomor {Delo, 30.9. 1994; Slovenske novice, 16. 9. 1995; Delo, 4. 10. 1995; Slovenske novice, 13. 7. 1996). V tem obdobju so med avtorji člankov, ki razlagajo samomorilno vedenje, zastopani zlasti glasovi psihologov (v triinštiridesetih člankih od sto dvainsedemdesetih), zdravnikov oziroma psihiatrov (devetintrideset). V manjšem obsegu zasledimo mnenja sociologov (devet), socialnih delavcev (šest), predstavnikov uprave za notranje zadeve (pet), filozofov (tri) in teologov (dva). SKLEPNE MISLI Že bežen pregled člankov o samomorilnosti na Slovenskem v zadnjih treh desetletjih pokaže, da z leti močno narašča število zapisov o samomoru. To bi lahko pripisali bodisi bolj sistematičnemu zbiranju in klasificiranju objavljenih člankov na temo samomora v Sloveniji, demistifikaciji to- vrstne tematike v slovenskih tiskanih medijih, morda pa celo špekulaciji, da so avtorji zapisov, zlasti strokovnjaki, prepoznali pomembnost so- delovanja z mediji pri preprečevanju samomo- rilnega vedenja, o katerem je v mednarodni znanstveni areni vedno več govora (Leonard 2001; Stack 1996; 2000a). Vendarle nam bolj podrobna analiza gradiva ponuja naslednje sklepe: Do razglasitve neodvisnosti prevladuje v medij- skih zapisih tak razlagalen okvir samomorilnosti na Slovenskem, ki spominja na temeljne premise teorije modernizacije: zaradi neobhodnega druž- beno-gospodarskega napredka (urbanizacije, in- dustrializacije) naj bi bil posameznik vedno bolj atomiziran in odtujen, kar naj bi se odražalo tudi v povečani stopnji samomorilnosti. V skladu s tem so bile tiste vsebine člankov v sedemdesetih in osemdesetih letih, ki so opozarjale na visoko stop- njo samomorov v Sloveniji v primerjavi z drugimi »manj razvitimi« republikami nekdanje Jugo- slavije, kakor tudi na njen visok položaj na sve- tovni lestvici samomorilnosti; druga visoka mesta so namreč z izjemo Madžarske zasedale predvsem »že razvite« družbe. Hkrati so razlagalci vzrokov samomora na Slovenskem poudarjali zdravora- zumsko predstavo o avtodestruktivnem »nacional- nem značaju« Slovencev, kar je še dodatno legi- timiralo prepričanje psihiatrov, da je samomor so- cialnopatološki pojav, ki ga je nujno preprečevati in zdraviti. S tem so tudi okrepili položaj medicin- ske stroke kot vodilne pri pojasnjevanju in zdrav- ljenju samomora. Opozorila in skrbi zaradi negativnih, a nujnih učinkov napredka, ki naj bi med drugim določali visoko stopnjo samomorov, in zaradi nizke rod- nosti slovenskega prebivalstva so v osemdesetih letih še zlasti poudarjena in usmerjena bolj v nacionalno skupnost kakor v posameznika. Zlasti tik pred osamosvojitvijo Slovenije so zapisi pou- darjali »preživetje slovenskega naroda« zaradi »nacionalne bolezni« - visoke stopnje samomorov in nizke stopnje rodnosti. Kot eden izmed odlo- čilnih vzrokov za tako stanje slovenskega naroda je bil ponovno prepoznan že »tradicionalno« avtodestruktivni »nacionalni karakter«. Vendar so takrat v primerjavi s poprejšnjim obdobjem avtorji člankov poudarjali nujnost interdisciplinarnega pristopa pri razlaganju samomorilnosti na Sloven- skem, verjetno v skladu s tedaj ideološko uveljav- ljeno perspektivo o odločilnem vplivu družbe na vedenje posameznika. Zastraševalna retorika o »izginjanju sloven- skega naroda« in potreba po večdisciplinarni obravnavi »nacionalnega problema« zaradi visoke stopnje samomorov in nizke stopnje rodnosti med Slovenci sta še posebej opazni v člankih iz devet- desetih let, tj., po oblikovanju nove slovenske državnosti. Toda kljub prednostnemu navajanju skrbi za slovensko nacionalno populacijo kot celo- to se v tem obdobju prvič pojavijo tudi misli o samomoru kot človekovi individualni pravici. Na- videzen paradoks medijskih interpretacij samo- morilnosti v Sloveniji, ki so na eni strani poudar- jale skupnost nad posameznikom, na drugi strani pa pravico posameznika po upravljanju z lastnim življenjem, bi lahko pripisali »osamosvojitveni nuji« po oblikovanju pozitivne podobe slovenske nacionalne skupnosti in hkrati uveljavljanju libe- ralnih »evropskih vrednot«. V tem pogledu bi lahko pojasnili tudi večje število objav zgodb o individualnih primerih samomora. Lahko pa gre le za tendenco h komercializaciji množičnih me- dijev, za katero je med drugim značilno to, da mediji posebno pozornost posvečajo personalizi- ranim in individualiziranim zgodbam, t. i. human interest stories. Tako početje nemalokrat vodi v kategorizacijo oziroma zožitev širokega spektra enkratnih primerov samomorilnega dejanja in 197 DUŠKA KNEŽEVIĆ HOČEVAR, SANJA CUKUT tako ustvarja stereotipno podobo o določeni marginalizirani družbeni skupini (prim. Lupton 1999: 37-38). Ali, rečeno s Pušnikovo (2003: 271): [EJmotivne osebne izpovedi - ki reprezen- tirano dogajanje ločujejo od makro družbeno- političnih interesov oziroma od širšega konte- ksta - in folklorni elementi v dokumentarnem žurnalizmu predvsem estetizirajo tekst in za- torej reproducirajo zdrav razum, medtem ko argumentacijo zanemarijo. Čeprav je novost medijskih vsebin devetdesetih let tudi razprava o nujnosti sprejetja nacionalnega programa za preprečevanje samomorilnosti, me- diji v razpravo niso zajeli morda najbolj rele- vantnih sogovornikov - predstavnikov politike. Zdi se, da so implicitno nakazali nepripravljenost za politično reševanje »perečega nacionalnega problema«, čeprav sicer močno poudarjajo skrb za reprodukcijo in zdravje slovenskega naroda. Ali je to stvar medijev, ki »izbirajo le tiste teme, ki so 'vredne novic', lin s tem] opravljajo tudi selekcijo; neka vprašanja in dogodke tako v javno razpravo vključijo, druga pa izključijo« (Mandič 2002: 207), ali pa posledica neobčutljivosti politikov pri zaznavi samomora kot družbeno pomembnega problema, ostaja odprto vprašanje. Vendar pa dobimo vtis, da so kljub objavljenim pozivom po širitvi tako strokovnega kot laičnega kroga zainteresiranih za preučevanje, prepre- čevanje in obveščanje o samomoru na Slovenskem psihiatri in psihologi »osameli« in zato pri tem ostali vodilni akterji. 198 PREDSTAVITVE SAMOMORA NA SLOVENSKEM V TISKANIH MEDIJIH OPOMBE ' Ena izmed pomembnejših tovrstnih študij je nedvomno danes že klasično delo francoskega sociologa Emila Durkheima Le suicide: étude de sociologie. ^ Po Stackovi oceni (2000a: 145-146) se danes zlasti v sociologiji sočasno uveljavljajo vsaj štirje med seboj prepleteni pristopi k preučevanju samomorilnega vedenja: kulturne razlage, ekonomski pristopi, teorija modernizacije in pristopi, ki temeljijo na proučevanju družbene integracije. 'Vse večji pomen medicinskega pristopa k preučevanju samomora zlasti v 20. stoletju Komparetova razume kot »psihiatrizacijo samomora«. Po njeni oceni je odslej samomor postal celo izključno predmet obravnave psihiatrov, psihologov, specialistov za mentalno higieno in podobnih ekspertov (Kompare 1997: 72-73). Podobno naj bi veljalo tudi za naraščajoče število internetnih strani, kjer odkrito razpravljajo o samomoru (Thompson v Leonard 2001: 465). 'Zanesljive podatke o smrtnosti zaradi samomora zbirajo številne mednarodne institucije. Svetovna zdravstvena organizacija (WHO) zbira podatke od leta 1950 naprej (samomori po starosti in spolu), vendar samo za tiste države, ki tja redno pošiljajo »nacionalne« podatke o samomorih, teh pa je po nekaterih ocenah približno petdeset (Leskošek 2000:104). Podatke o samomorilnosti po svetu lahko izluščimo tudi iz podatkovnih baz, kijih hranijo UNICEF, EUROSTAT (Statistična pisarna Evropske skupnosti) in Svetovna banka (World Health Organization 2000). - V Sloveniji podatke o samo- morilnosti zbirajo na statističnem uradu, na inštitutu za varovanje zdravja in na psihiatrični kliniki v Ljubljani. Historiat posamičnih institucij, zbiralk tovrstnih podatkov v Sloveniji, pa je tak: Sporočanje podatkov o samomorih v Sloveniji organizaciji WHO je bilo sprva v pristojnosti zavoda za statistiko, ki je zbiral te podatke od zdravstvene službe v okviru rednega statističnega zbiranja podatkov o umrlih. Inštitut za varovanje zdravja oziroma tedanji univerzitetni zavod za zdravstveno in socialno varstvo je leta 1992 prvič poslal agregirane podatke o umrlih v Sloveniji v center WHO za Evropo v Kobenhavnu. Podatki so prikazovali vse umrle (tudi samomore) po vzrokih, starosti in spolu od leta 1985 dalje, ko je bila na inštitutu za varovanje zdravja vzpostavljena računalniška zbirka podatkov o umrlih. Od takrat dalje poteka tovrstno obveščanje nepretrgano (osebna korespondenca z Milošem Kravanjo, inštitut za varovanje zdravja, 18. 4. 2003). - Sam register samomora in samomorilnega poskusa pa je že leta 1970 ustanovil Lev Milčinski in je vse od takrat v lasti ljubljanske psihiatrične klinike. Register hrani podatke iz policijskih poročil o samomoru in samomorilnih poskusih in o prijavah samomorilnih poskusov, ki jih zdravniki posredujejo kliniki. Register je bil urejen med leti 1970 in 1996, zdaj pa je v prenavljanju (osebna korespondenca z Onjo Tekavčič-Grad, psihiatrična klinika, 17. 4. 2003). 199 DUŠKA KNEŽEVIĆ HOĆEVAR, SANJA CUKUT LITERATURA David Aldridge (1998), Suicide: The tragedy of hopelessness. London, Bristol: Jessica Kingsley Publishers. Dokumentacija Dela, mapa 179.7 (497.12) - Samomori splošno. John Hartley (1989), Understanding news. London, New York: Routledge. Riaz Hassan ( 1998), One hundred years of Emile Durkheim's Suicide: A study in sociology. Australian & New Zealand Journal of Psychiatry, 32, 2: 168-171. Duška KneŽević Hočevar (2003), Medijska govorica o nacionalni reprodukciji v postsocialistični Sloveniji. Teorija in praksa, 40, 2: 335-356. Alenka Kompare (1997), Samomor in oblast. AWOL, 3, 1: 68-80. Edward C. Leonard (2001), Confidential Death to Prevent Suicidal Contagion: An Accepted, but Never Implemented, Nineteenth-Century Idea. Suicide and Life-Threatening Behavior, 31,4:460- 466. Franc Leskošek (2001), Sociološki vidiki samomorilnosti na Slovenskem. Univerza v Ljubljani: Filozofska fakulteta (doktorska disertacija). Deborah Lupton (1999), Archetypes of infection: People with HIV/AIDS in the Australian press in the mid 1990s. Sociology of Health & Illness, 21, 1: 37-53. Srna Mandič (2002), Socialni programi, družbeni problemi in krepitev vpliva javnosti. Teorija in praksa, 39, 2: 204-219. Maruša PušNiK (2003), Moralizacija kot estetski projekt dokumentarnega žurnalizma. Teorija in praksa, 40,2: 267-286. Clive Seale (1998), Constructing death: The sociology of dying and bereavement. Cambridge: Cambridge University Press. Chris Shilling (1993), The body and social theory. London, Newbury Park, New Delhi: SAGE Publications. Steven Stack (1996), The Effect of the Media on Suicide: Evidence from Japan, 1955-1985. Suicide and Life-Threatening Behavior, 26,2: 132-142. - (2000a), Suicide: A 15-Year Review of the Sociological Literature Part I: Cultural and Economic Factors. Suicide and Life-Threatening Behavior, 30, 2: 145-162. Steve Taylor (1988), The Sociology of Suicide. London, New York: Longman. Bryan S. Turner ( 1995), Medical power and social knowledge. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publications. John A. Vincent (1999), Politics, Power and Old Age. Buckingham, Philadelphia: Open University Press. World Health Organization (2000), Preventing suicide: A resource for media professionals. Geneva: World Health Organization. 200