28. JANUAR 2004 28 JANUARY 2004 20 TRGOVINA IN DRUGE STORITVENE DEJAVNOSTI DISTRIBUTIVE TRADE AND OTHER SERVICE ACTIVITIES št./No 2 št./No 27 Statistične informacije, št. 27/2004 2 Rapid Reports No 27/2004 Statistične informacije, št. 27/2004 Rapid Reports No 27/2004 3 Statistične informacije, št. 27/2004 4 Rapid Reports No 27/2004 Statistične informacije, št. 27/2004 Rapid Reports No 27/2004 5 Statistične informacije, št. 27/2004 6 Rapid Reports No 27/2004 Statistične informacije, št. 27/2004 Rapid Reports No 27/2004 7 Statistične informacije, št. 27/2004 8 Rapid Reports No 27/2004 Statistične informacije, št. 27/2004 Rapid Reports No 27/2004 9 Statistične informacije, št. 27/2004 10 Rapid Reports No 27/2004 Statistične informacije, št. 27/2004 Rapid Reports No 27/2004 11 METODOLOŠKA POJASNILA METHODOLOGICAL EXPLANATIONS NAMEN STATISTIČNEGA RAZISKOVANJA PURPOSE OF THE STATISTICAL SURVEY Namen kvalitativne Ankete o poslovnih tendencah v trgovini na drobno (vprašalnik PA-TRG) je mesečno pridobivanje informacij o trenutnih stanjih glavnih ekonomskih kazalcev ter ocenitev njihovega gibanja v naslednjih mesecih. Rezultati anket so osnova za izračun kazalca zaupanja v trgovini na drobno. The purpose of the qualitative Survey on Business Tendency (questionnaire PA-TRG) is to get monthly information about current situations of major economic indicators and to evalute their movement in the following months. The results of the survey are the basis for evaluation of the confidence indicator in retail trade. Panelno anketo o poslovnih tendencah v trgovini na drobno izvajamo v Sloveniji od januarja 1999 s poenotenim vprašalnikom, na podlagi poenotene metodologije in z enako periodiko, kakor jo izvajajo v državah članicah Evropske unije že več desetletij, kar omogoča neposredno primerljivost podatkov. We have been carrying out the Panel Survey on Business Tendency in Retail Trade in Slovenia since January 1999 with the harmonised questionnaire, methodology and periodicity, which have been used in EU Member States for several decades. Therefore, all data are directly comparable. ENOTA OPAZOVANJA OBSERVATION UNITS Opazujemo podjetja, ki so po Standardni klasifikaciji dejavnosti razvrščena v trgovino na drobno, in sicer v naslednja oddelka: We are monitoring units that are registered in retail trade or sale of motor vehicles in the following divisions: • 50 - Prodaja, vzdrževanje in popravila motornih vozil; trgovina na drobno z motornimi gorivi, • 50 - Sale, maintenance and repair of motor vehicles, retail sale of fuels • 52 - Trgovina na drobno, razen z motornimi vozili; popravila izdelkov široke porabe. • 52 - Retail trade, except of motor vehicles, repair of personal and household goods Vzorec podjetij je oblikovan na podlagi dveh meril: They were selected into the panel by two criteria: • razvrstitve trgovskega podjetja po SKD in • the classification of the enterprise according to the Standard Classification of Activities (SCA) and • velikosti trgovskega podjetja (prihodek, skladno z zakonom o gospodarskih družbah). • the size of the enterprises (turnover in accordance with the Law on Business Companies). VIRI SOURCES Na vprašalnik PA - TRG odgovarjajo direktorji podjetij ali drugi vodilni delavci med 1. in 10. v mesecu. Persons responding to the monthly PA-TRG questionaire are managers of enterprises or other executives. They respond between the 1st and the 10th of the month. ZAJETJE COVERAGE V panelni vzorec smo zajeli 94 % velikih (97 % prihodka velikih podjetij) in 90 % srednje velikih (90 % prihodka srednje velikih podjetij) ter 31 % malih podjetij (ali 37 % prihodka malih podjetij), ki so razvrščena v dejavnost trgovine na drobno ali trgovine z motornimi vozili. Opisani panelni vzorec pokriva 41 % podjetij vzorčnega okvira ali 89 % prihodka v trgovini na drobno in trgovine z motornimi vozili. The panel includes 94% of large enterprises (or 97% of their turnover), 90% of medium-sized enterprises (or 90% of their turnover) and 31% of small enterprises (or 37% of their turnover), the principal activity of which is classified into retail trade and sale of motor vehicles. The panel covers 41% of enterprises of the studied population or 89% of turnover in retail trade and sale of motor vehicles. NAČIN ZBIRANJA PODATKOV METHOD OF DATA COLLECTING Anketo izvajamo mesečno po pošti. The survey is carried out monthly by mail. UTEŽEVANJE ODGOVOROV WEIGHTS FOR RESPONSES Odgovori so uteženi tako, da odražajo relativno pomembnost posameznega podjetja v vzorcu. Znotraj razredov SKD so odgovori uteženi s prihodkom. Responses to individual questions are weighted so that they reflect relative importance of an individual enterprise in the panel. Inside the SKD classes responses are weighted with the turnover. NEODGOVORI NON-RESPONSES Neodgovore vsak mesec obdelamo skladno s poenoteno metodologijo. Non-responses are processed every month in accordance with the harmonized methodology. DEFINICIJE IN POJASNILA DEFINITIONS AND EXPLANATIONS Ravnotežje je razlika med pozitivnimi in negativnimi odgovori, izraženimi v odstotkih. Ravnotežja prikazujejo gibanje opazovanih ekonomskih kazalcev (stanj in pričakovanj), ne pa dejanskih velikosti ekonomskih kazalcev. Grafikoni prikazujejo ravnotežja po posameznih vprašanjih. The balance is the difference between positive and negative answers, expressed in percent. The balance shows the movement of observed economic indicators (present situation and future expectations), and not the real size of economic indicators. The charts show the balance by individual questions. Statistične informacije, št. 27/2004 12 Rapid Reports No 27/2004 Kazalec zaupanja je povprečje odgovorov (ravnotežij) na vprašanja o sedanjem in pričakovanem poslovnem položaju in sedanjem obsegu zalog (obrnjen predznak). The confidence indicator shows an average of responses (balances) to questions on present and expected business trend and present stock (the latter with inverted sign). OBJAVLJANJE REZULTATOV PUBLISHING Sodelujoči v anketi prejmejo informacijo o dejavnosti, v katero so uvrščeni. Persons participating in the survey get the information on the activity of their enterprises. Drugim uporabnikom so ti podatki dostopni na ravni trgovine na drobno in po velikostnih razredih podjetij. Objavljamo jih mesečno v Statističnih informacijah. Other users can get data for retail trade and data for large, medium-sized and small enterprises published monthly in Rapid Reports. VPRAŠANJA : QUESTIONS: ⇒ Ocene stanj: ⇒ Appreciation of situation: • Ocena poslovnega položaja v zadnjih 3 mesecih: dober, zadovoljiv - normalen glede na sezono, slab? • Assessment of the present business situation over the past 3 months: good, satisfactory (normal for the season), bad? • Prodajne cene so v primerjavi s preteklim mesecem: višje, enake, nižje? • Selling prices compared to the last month: up, unchanged, down? • Ocena finančnega položaja v primerjavi s preteklim mesecem: boljši, enak, slabši? • Assessment of financial situation compared to the last month: better, same, worse? • Ocena obsega zalog: premajhne, ustrezne - normalne glede na sezono, prevelike? • Assessment of stocks: too small, adequate (normal for the season), too large? • Ocena prodaje glede na isti mesec lanskega leta: na višji ravni, na isti ravni, na nižji ravni? • Assessment of sales compared to the same month of the previous year: at a higer level, unchanged, at a lower level? ⇒ Pričakovanja v naslednjih mesecih: ⇒ Expectation in the next months: • Pričakovani poslovni položaj čez 6 mesecev: boljši, enak, slabši? • Expected business situation 6 months ahead: better, same, worse? • Pričakovane prodajne cene v naslednjih mesecih: višje, enake, nižje? • Selling price expectations for the next months: up, unchanged, down? • Pričakovano zaposlovanje v naslednjih 3 mesecih: povečalo, ostalo enako, zmanjšalo? • Employment expectations for the next 3 months: up, unchanged, down? • Pričakovani obseg skupne nabave (tuji in domači dobavitelji) v naslednjih 3 meseci: večji, enak, manjši? • Expectations on orders to place with total suppliers (domestic and foreign) in the next 3 months: up, unchanged, down? • Pričakovano povpraševanje v naslednjih 3 mesecih: povečalo, ostalo enako, zmanjšalo? • Expected demand for the next 3 months: up, unchanged, down? • Ocena konkurence na vašem področju glede na pretekli mesec: večja, enaka, manjša? • Assessment of competition in own sector compared to the last month: up, unchanged, down? • Ocena gibanja prodaje za to obdobje leta: dobro, zadovoljivo, slabo? • Assessment of sales for this period of year: good, satisfactory, bad? • Dejavniki, ki ovirajo izboljšanje sedanjega položaja: ni omejitev, nizko povpraševanje, slaba ponudba, visoki stroški dela, visoka cena denarja, težka dostopnost do bančnih kreditov, premajhna prodajna površina, premajhni skladiščni prostori, konkurenca v sektorju, ostalo? • Factors limiting the improvement of the present business situation: none, low demand, bad supply, high labour costs , high costs of finance, problems with access to bank credits, small sales surface, small storage capacity, competition in own sector, other? • Pričakovani obseg nabave pri domačih dobaviteljih v naslednjih 3 mesecih: večji, enak, manjši, nimamo domačih dobaviteljev? • Expectations on orders to place with domestic suppliers in the next 3 months: up, unchanged, down, no domestic suppliers? • Pričakovani obseg nabave pri tujih dobaviteljih v naslednjih 3 mesecih: večji, enak, manjši, nimamo tujih dobaviteljev? • Expectations on orders to place with foreign suppliers in the next 3 months: up, unchanged, down, no foreign suppliers? Statistične informacije, št. 27/2004 Rapid Reports No 27/2004 13 KOMENTAR: Tendence v trgovini na drobno so se v primerjavi s preteklim mesecem izboljšale – kazalnik je bil za 3 točke višji in 3 točke nad lanskim povprečjem. Na gibanje kazalnika zaupanja je vplivala ocena sedanjega in pričakovanega poslovnega položaja. Kazalnik zaupanja je bil v velikih in malih podjetjih višji za 3 točke, v malih pa nižji za 1 točko. Kazalniki pričakovanj so se večinoma izboljšali, izjema je kazalnik pričakovanega povpraševanja. Izmed kazalnikov stanja so se poslabšali kazalniki obsega zalog, finančnega položaja, ravni prodaje ter gibanja prodaje. PRIČAKOVANJA PRIČAKOVANI POSLOVNI POLOŽAJ Direktorji ocenjujejo, da se bo kazalnik poslovnega položaja v naslednjih mesecih izboljšal (za 3 točke); glede na isti mesec lanskega leta in lansko povprečje je bil višji za 6 točk oz 2 točki. V velikih in malih podjetjih pričakujejo izboljšanje za 6 točk oz. 1 točko, medtem ko v srednjevelikih pričakujejo poslabšanje za 3 točke. PRIČAKOVANE PRODAJNE CENE V naslednjih 3 mesecih se bodo prodajne cene zvišale; kazalnik je višji za 7 točk. Kazalnik je glede na isti mesec lani 16 točk nižji in 11 točk pod lanskim povprečjem. V velikih in srednjevelikih podjetjih se bodo prodajne cene zvišale; kazalnik je višji za 8 oz. 13 točk, medtem ko pričakujejo v malih podjetjih zmanjšanje za 1 točko. PRIČAKOVANO ZAPOSLOVANJE V naslednjih 3 mesecih se bo zaposlovanje povečalo (za 5 točk), glede na isti mesec lanskega leta je bilo višje za 5 točk in 8 točk nad lanskim povprečjem. V vseh treh velikostnih razredih se je zaposlovanje povečalo; v velikih in srednjevelikih za 6 točk ter v malih za 3 točke. PRIČAKOVANA SKUPNA NABAVA Nabave bodo v naslednjih 3 mesecih večje; kazalnik je višji za 23 točk. Glede na isti mesec lani je višji za 3 točke in 1 točko višji od lanskega povprečja. V vseh treh velikostnih razredih se bo nabava povečala; v velikih podjetjih za 28 točk, v srednjevelikih za 8 točk in malih za 17 točk. PRIČAKOVANO POVPRAŠEVANJE Povpraševanje po blagu se bo v naslednjih 3 mesecih zmanjšalo; kazalnik je namreč nižji za 2 točki. V primerjavi z istim mesecem lanskega leta je kazalnik višji za 2 točki in 8 točk nižji od lanskega povprečja. Povpraševanje se je zmanjšalo v velikih podjetjih za 3 točke, medtem ko v srednje velikih in malih pričakujejo zvišanje za 1 oz. 3 točke. STANJA POSLOVNI POLOŽAJ Direktorji beležijo izboljšanje poslovnega položaja; kazalnik je višji za 3 točke. V primerjavi z istim mesecem lanskega leta je kazalnik višji za 6 točk in 4 točke nad lanskim povprečjem. V velikih in malih podjetjih beležijo izboljšanje poslovnega položaja (za 2 točki oz. 9 točk). V srednjevelikih podjetjih se je stanje poslabšalo za 2 točki. PRODAJNE CENE Prodajne cene so višje za 7 točk. V primerjavi z istim mesecem lani je kazalnik 22 točk nižji in 8 točk pod lanskim povprečjem. V velikih in srednjevelikih podjetjih so prodajne cene višje za 7 točk oz. 12 točk, medtem ko pričakujejo v malih podjetjih zmanjšanje prodajnih cen za 3 točke. FINANČNI POLOŽAJ Statistične informacije, št. 27/2004 14 Rapid Reports No 27/2004 Finančni položaj je slabši; kazalnik je nižji za 1 točko; glede na isti mesec lanskega leta in lansko povprečje je višji za 6 točk oz. 2 točki. V velikih podjetjih se je finančni položaj poslabšal za 3 točke, v malih se je izboljšal za 5 točk, medtem ko ostaja stanje v srednjevelikih nespremenjeno. OBSEG ZALOG V primerjavi z decembrom se je obseg zalog zmanjšal; kazalnik je nižji za 1 točko. Glede na lanski december in lansko povprečje je kazalnik višji za 5 točk oz. 2 točki. V velikih in srednjevelikih podjetjih je obseg zalog manjši (za 1 točko), medtem ko je stanje v malih podjetjih nespremenjeno. RAVEN PRODAJE V januarju se je raven prodaje spustila; kazalnik je nižji za 12 točk: v primerjavi z istim mesecem lani je višji za 25 točk in 14 točk nad lanskim povprečjem. Raven se je v velikih in malih podjetjih spustila (za 16 oz. 5 točk), medtem ko se je stanje v srednjevelikih povečalo za 8 točk. KONKURENČNOST V januarju se je konkurenčnost na področju trgovinske dejavnosti glede na pretekli mesec povečala (za 2 točki). Glede na isti mesec lanskega leta in lansko povprečje je višja za 11 oz. 5 točk. V velikih podjetjih je konkurenčnost večja za 3 točke, medtem ko se je v srednjevelikih in malih zmanjšala za 5 točk oz. 4 točke. GIBANJE PRODAJE ZA TO OBDOBJE LETA Gibanje prodaje je slabše; kazalnik je nižji za 9 točk. Glede na isti mesec lanskega leta in glede na lansko povprečje pa je višji za 23 oz. 6 točk. V velikih podjetjih je gibanje prodaje slabše (za 13 točk), medtem ko v srednjevelikih in malih beležijo izboljšanje za 10 oz. 6 točk. OMEJITVENI DEJAVNIKI V TRGOVINI NA DROBNO V januarju se 35 % podjetij (oz. 25 % prihodka) v trgovini na drobno se srečuje z dejavniki iz skupine "hude omejitve". V primerjavi s preteklim mesecem je delež 1 točko višji, glede na isti mesec lanskega leta pa je delež za 1 točke nižji. Podjetij, ki se srečujejo s skupino dejavnikov "težave s ponudbo", je 31 % (oz. 30 % prihodka). Delež teh podjetij je glede na pretekli mesec 1 točko nižji in 1 točke višji od lanskega januarja. Podjetij, ki so se srečevala s skupino dejavnikov "težave s povpraševanjem", je 24 % (oz. 26 % prihodka), to je za 1 točki manj kot pretekli mesec in 1 točko manj kot isti mesec lanskega leta. Podjetij, ki ni imelo omejitev v poslovanju, je 10 % (oz. 19 % prihodka). Delež teh podjetij je glede na pretekli mesec in isti mesec lanskega leta 1 točko višji. Delež podjetij s posameznimi omejitvenimi dejavniki po velikostnih razredih podjetij VELIKOSTNI RAZRED PODJETIJ SKUPINA OMEJITVENIH DEJAVNIKOV Hude omejitve Težave s ponudbo Težave s povpraševanjem Ni omejitev VELIKA 35 17 35 13 SREDNJEVELIKA 37 24 29 10 MALA 35 34 22 9 Statistične informacije, št. 27/2004 Rapid Reports No 27/2004 15 Deleži prihodka s posameznimi omejitvenimi dejavniki po velikostnih razredih VELIKOSTNI RAZRED PODJETIJ SKUPINA OMEJITVENIH DEJAVNIKOV Hude omejitve Težave s ponudbo Težave s povpraševanjem Ni omejitev VELIKA 22 30 26 22 SREDNJEVELIKA 39 24 28 9 MALA 36 32 22 10 Podrobnejši pregled omejitvenih dejavnikov v trgovini na drobno1): • 45 % podjetij (ali 43 % prihodka) je omejevala konkurenca v sektorju, • 39 % podjetij (ali 35 % prihodka) so omejevali visoki stroški dela, • 32 % podjetij (ali 24 % prihodka) je omejevalo nezadostno povpraševanje, • 29 % podjetij (ali 29 % prihodka) je omejevala visoka cena denarja, • 16 % podjetij (ali 5 % prihodka) je omejevala dostopnost do bančnih kreditov, • 14 % podjetij (ali 9 % prihodka) je omejevala premajhna prodajna površina, • 11 % podjetij (ali 8 % prihodka) so omejevali drugi dejavniki, kot so finančna nedisciplina, visoke najemnine, slaba lokacija itd., • 10 % podjetij (ali 19 % prihodka) ni imelo omejitev v poslovanju, • 8 % podjetij (ali 6 % prihodka) so omejevali premajhni skladiščni prostori, • 3 % podjetij (ali 1 % prihodka) je omejevala slaba ponudba. 1) Podjetja lahko označijo več dejavnikov, ki omejujejo njihovo poslovanje, zato vsota odstotkov ni 100. Sestavila / Prepared by: Barbara Mikulec Izdaja, založba in tisk Statistični urad Republike Slovenije, Ljubljana, Vožarski pot 12 - Uporaba in objava podatkov dovoljena le z navedbo vira - Odgovarja generalna direktorica mag. Irena Križman - Urednica zbirke Statistične informacije Avguština Kuhar de Domizio - Slovensko besedilo jezikovno uredila Ivanka Zobec - Angleško besedilo jezikovno uredil Boris Panič - Tehnični urednik Anton Rojc - Naklada 103 izvodov - ISSN zbirke Statistične informacije 1408-192X - ISSN podzbirke Trgovina in druge storitvene dejavnosti 1408-9327 - Informacije daje Informacijsko središče, tel.: (01) 241 51 04 - El. pošta: info.stat@gov.si - http://www.stat.si. Edited, published and printed by the Statistical Office of the Republic of Slovenia, Ljubljana, Vožarski pot 12 - These data can be used provided the source is acknowledged - Director-General Irena Križman - Rapid Reports editor Avguština Kuhar de Domizio - Slovene language editor Ivanka Zobec - English language editor Boris Panič - Technical editor Anton Rojc - Total print run 103 copies - ISSN of Rapid Reports 1408-192X - ISSN of subcollection Distributive trade and other service activities 1408-9327 - Information is given by the Information Centre of the Statistical Office of the Republic of Slovenia, tel.: +386 1 241 51 04 - E-mail: info.stat@gov.si - http://www.stat.si.