ZA , udi: tretjega reda SV. FRANČIŠKA. Z dovoljenjem redovnega predstojništva frančiškanske okrajine bv. Križa. Samozaložba. Tiskal J. KRAJEC v Novomestu. Pervi del. Dolžnosti in dolži tretjeroinitOT. Presvetega očeta našega LEONA po božji previdnosti papeža XIII. VSTANOVA o postavi frančiškanov Tretjega Reda svetovnega. &E« Škot, služabnik služabnikov božjih, v vedni spomin. Vsmiljeni Sin Božji je sladak jarem in lahko breme naložil ljudem; oskerbel je vsem življenje in rešenje, ter ko dediščino zapustil svoji Cerkvi ne le oblast temuč tudi vsmiljenje, tako da se dobrote, ki jih je pridobil človeštvu, nadaljujejo na vse večne čase z vedno enako ljubeznijo. Kaker se je torej v vsem, kar je storil in vkazal Jezus Kristus v celem življenju, svetila pohlevna modrost in velika, 6 nepremagljiva dobrotljivost njegova, ravno tako se kaže v vseh posameznih vstanovah kerščanske cerkve neka čudovita prizanesljivost in mehkoba, tako da je tudi v tej reči videti cer¬ kev podobna Bogu. ki je ljubezen. (1. Jan. 4, 16.) Te materine ljubezni najpoglavitniše opravilo pa je to: mo¬ dro, koliker je mogoče, priravnavati postave časom in vegani in vedno z blagovoljnostjo ob enem in pravičnostjo vkazovati in zahtevati. Po takem združenju ljubezni in modrosti se do¬ seže, da ohrani Cerkev nauk vedno in popolnoma enak, mej tem ko unanji red po previdnosti spreminja. Tega pota se tudi Mi deržimo v cerkveni vladi ter si štejemo v dol¬ žnost pravično presoditi posebnost teh časov in vse prevideti, da ne bo koga težava strašila in odganjala od vaje koristnih čednosti. In zdaj sicer smo hoteli po tem načinu pretehtati tova¬ rištvo frančiškanov TretjegaReda, ki se svetovni imenuje, in dobro 7 prevdariti, ali ae bi bilo treba postav njegovih, ker so časi spremenjeni, primerno polajšati. Preslavno to vstanovo očeta Fran¬ čiška smo toplo priporočili pobožnim kristijanom v okrožnem pismu „Po sreči“, ketero smo izdali 17. ki¬ mavca lanskega leta. Izdali pa smo je s to željo in edino iz tega namena, da bi vabilo naše o pravem času kar največ mogoče ljudi priklicalo h ker- ščanski svetosti. Zanemarjanje ker- ščanske čednosti je namreč velik stu¬ denec bolezni, ki svet tlačijo, in ne¬ varnosti , ki se jih bojimo. Ali teh bolezni ozdraviti, teh nevarnosti od¬ straniti ljudje »e morejo drugači, ka- ker da pospešujejo posebej in očitno vernitev k Jezusu Kristusu, ki more za večno rešiti te, ki se po njembližajoBogu. (Hebr. 7, 25.) Zapovedi Jezusa Kristusa izpolnjevati, v to pa so obernjene popolnoma vsta- nove frančiškanske; nič ni namreč drugega namerjal presveti njih za- 8 četnik, kaker da bi se v njih kaker v nekaki duhovni borilnici ljudje prid- niše vadili kerščanskega življenja. Res hočeta sicer perva dva reda frančiš¬ kanska, vaji velikih čednosti name¬ njena, nekaj popolnišega in svetejšega doseči; ali le malo. jih more v njih živeti, namreč tisti, keterim je dala dobrota božja, da hite z nekako po¬ sebno radostjo do svetosti evangelij¬ skih svetov. Tretji red pa je tako rekoč že po rodu množici primeren, in koliko premore glede pravičnega, neoskrunjenega, verskega življenja, to pričajo prejšnjih časov spominki in stvar sama. Bogu, začetniku« in pomočniku dobrih svetov, se moramo zahvaliti, da ušesa kerščanskega ljudstva niso bila zaperta omenjenemu Našemu spod- bujevanju. Nasproti, poroča se iz pre¬ mnogih krajev, kako se je zbudila pobožnost do Frančiška Asiškega in kako se je povsod pomnožilo število tistih, ki prosijo, da bi se sprejeli v 9 tovarištvo Tretjega Reda. Zato smo, da tako rekoč še bolj poženemo te, ki že teko, tjakaj sklenili oberniti misli, od koder se je kazalo, da bi se vtegnil ali zavreti ali popočasiti ta zveličalni tek dubov. In sicer smo sprevideli najprej, da vodilo Tretjega Reda, ketero je Nikolaj IV. predhod¬ nik naš odobril in poterdil z apostolj- sko vstanovo „Na gori" 18. velikega serpana 1289, ni popolnoma primerno časom in šegam, v keterih zdaj ži¬ vimo. Ker se torej prevzete dolžnosti brez težave in velikega truda ne mo¬ rejo izpolnjevati, zato je bilo treba dozdaj mnoge reči, ki so v vodilu, tovarišem po prošnjah njihovih od¬ puščati, kar se ne more goditi, kaker je lahko sprevideti, brez škode splo¬ šnega reda. Potem pa je bila pri ravno tem tovarištvu tudi druga stvar, ki je za¬ htevala, da jo oskerbimo. Rimski pa¬ peži , naši predhodniki, so namreč Tretji Red vže od začetka njegovega 10 z najvišjo blagovoljnostjo objemali ter tovarišem podelili premnoge in zadosti velike odpustke v poravnanje tega, kar so se zadolžili. Ali v teku let se je ta reč nekoliko zamotala in dosti¬ krat se ni moglo razločiti, ali je go¬ tovo, da je keteri papež za te ali te primere podelil odpustek in ob kete- rem času in ketere verste odpustka se je mogoče vdeležiti. Res se sicer ni pogrešala previdnost apostoljskega sedeža v tej reči, in zlasti je papež Benedikt XIV. se vstanovo „K rim¬ skemu papežu“ dne 15. sušca leta 1751 skerbel, da so se rešile dota- danje dvojbe; ali, kaker se godi, čas jih je zopet nanesel ne malo. Premišljevanje takih nevgodnosti nas je nagnilo, da smo iz svete skup¬ ščine, ki je postavljena za varstvo od¬ pustkov in svetih ostankov, neketere kardinale svete rimske cerkve odločili, keteri naj bi stare postave Tretjega Reda se vso skerbjo pregledali in ravno tako vse odpustke in pravice 11 v kratek pregled sestavljene preiskali in po razumni sodbi o tej reči Nam poročili, kaj se jim zdi, da naj bi se prideržalo, kaj prenaredilo po svojstvu naših časov. Oni so doveršili opravilo, kaker je bilo vkazano, ter nam sve¬ tovali, da je treba stare postave pre- kreniti in sadanjim šegam in navadam priravnati z nekoličko spremembo ne- keterih poglavij. Glede odpustkov pa, da ne ostane vzroka pomišljanju ter se odstrani nevarnost, da bi se kaj godilo brez pravice, so sodili, da bi po zgledu Benedikta XIV. modro in koristno storili, ako prekličemo in odpravimo vse odpustke, ki so do zdaj veljali, ter neketere druge iz novega temu tovarištvu določimo. Potemtakem — kar dobro in srečno bodi, čast Božjo povikšuj in prizadevanje do pobožnosti, in osta¬ lih čednosti bolj in bolj užigaj — Mi s tem pismom po svoji apostolj- ski oblasti postavo frančiškanov Tre¬ tjega Reda, kise svetovni imenuje, 12 na ta način, kaker je zdolaj popisana, prenarejamo in poterjujemo. S tem pa naj se ne misli, da je kaj odvzeto bistvu tega Reda, ketero hočemo, da naj popolnoma nespremenjeno in celo ostane. Poleg tega hočemo in vkazu- jemo, da naj se morejo posluževati tovariši tega Reda odpustkov in pra¬ vic, ki se dolu v kazalu naštevajo, ker so popolnoma odpravljeni vsi od¬ pustki in pravice, ki jih je temu to¬ varištvu apostoljski sedež podelil pred tem dnem bodisi keder koli, pod keterem koli imenom in v keteri koli obliki. udov Tretjega Reda frančiškanskega, ki se imenuje svetovni. PagUavj® I. O sprejemi, poskušnji, obljubi. §. 1. Sprejeti se smejo le taki, ki so dopolnili štirinajsto leto, ki so 13 lepega obnašanja, miroljubni in zla¬ sti terdni v sveti katoliški veri in v podložnosti do rimske Cerkve in apo¬ stolskega sedeža. §. 2. Omožene naj se ne spreje¬ majo brez vedenja in privoljenja moža, razen kis bi kazalo drugače ravnati po nasvetu njihovega izpovednika. §. 3. Sprejeti v tovarištvo naj no¬ sijo, kaker je navada, mali škapulir in pas; ako ne bodo nosili, naj izgube Redu podeljene dobrote in pravice. §. 4. Kdor stopi v Tretji Red, naj bo eno leto v poskušnji; potem naj se z obljubo zaveže, da bo deržal zapo¬ vedi Božje, da bo pokoren besedam sv. cerkve ter da bo zadostil, ako se kaj pregreši v tem, kar je obljubil. Poglavje II, Kako naj živč. §. 1. Udje Tretjega Reda naj se deržč v vsi svoji noši in obleki tiste srednje poti, ki se slehernemu spodobi, zderževaje se predragega lišpanja. 14 §. 2. Plesov in nespodobnih gle¬ daliških iger, kaker tudi pojedin, naj se skerbno varujejo. §. 3. Jed in pijačo naj vživajo zmerno; in naj ne prisedejo k mizi in ne vstanejo od nje, preden niso pobožno in hvaležno Boga molili. §. 4. Vsi naj se postijo ta dan pred praznikom Device Marije Brez¬ madežne in očeta Frančiška; velike hvale vredni pa bodo tisti, ki se bodo verh tega ali postili o petkih, ali zderžali mesnih jedi ob sredah, po stari navadi tretjerednikov. §. 5. Svojih grehov naj se po¬ stavno izpovedo sleherni mesec; tudi naj pristopijo k mizi Gospodovi sle¬ herni mesec. §. 6. Tretjerednike duhovskega stanu, ki molijo vsaki dan brevir, ne zavezujemo v tem oziru k ničemer drugemu. Svetovni ljudje, ki ne o- pravljajo brevirja ali Marijinih moli¬ tev, imenovanih navadno manjši oficij BI. Dev. Marije, naj molijo sleherni 15 dan, če niso po bolezni v zaderžani, dvanajstkrat Oče naš, Češčena si Marija in Čast bodi Boga. §. 7. Kdor ima pravico za to, naj ob svojem času glede premože¬ nja svojega naredi oporoko. §. 8. V domačem življenju naj si prizadevajo drugim dajati dober zgled, pospeševati pobožnost in vse, kar je dobrega. Knjig ali časopisov, od keterih se je bati pogube čednosti, naj ne puste prinašati v hišo, in naj ne dovolijo, da bi jih brali njih podložni. §. 9. Skerbno naj gojijo blago¬ voljno ljubezen mej seboj in do dru¬ gih in naj skerbe, kjer jim je mo¬ goče, da se poravnajo prepiri. §. 10. Razen v potrebi naj nik¬ dar ne prisegajo. Nesramnega govor¬ jenja in nespodobnih šal naj se va¬ rujejo. Zvečer naj se izprašajo, ali so kaj tacega nepremišljeno storili: če so storili, naj greh s pokoro po¬ pravijo. 16 §. 11,- Kdor lahko more, naj bo sleherni dan pri sv. maši. K meseč¬ nim shodom, ki jih bo sklical pred¬ stojnik, naj prihajajo. §. 12. Vsak po svoji moči naj nekoliko skupaj zlože, da se podpi¬ rajo vbožniši iz števila udov, ali da se skerbi za čast božje službe. §. 13. K bolnemu tovarišu naj predstojniki ali sami gredo, ali naj koga pošljejo, da bo izpolnil dolžnosti ljubezni. Ravno ti naj v nevarni bo¬ lezni opominjajo in prigovarjajo, da naj bolnik o pravem času skerbi, da se z Bogom spravi. §. 14. K pogrebu vmrlega tova¬ riša naj pridejo udje tistega kraja in ptuji (ki so ravno tam), in naj molijo skupno za nebeško tolažbo rajnkega Marijine molitve, ki jih je vstanovil oče Dominik, to je Rožnega venca tretji del. Mašniki naj mej sv. mašo, svetovni ljudje pa, ako mogoče, sto- pivši k mizi Gospodovi, pobožno mo¬ lijo za večni mir pokojnega brata. 17 Fsgiavjt III, O službah, o nadzorovanju in o vodilu samem. §. 1. Službe naj se oddajajo ob shodu udov, in sicer naj bodo triletne. Nihče naj se jih brez pravičnega vzroka ne brani, nihče jih ne opravljaj nemarno. §, 2. Oskrbnik, ki se imenuje vizitator, naj pridno preiskuje ali se izpolnjujejo postave. Zatorej je dolžan vsako leto, tudi večkrat, če bo treba, obiskati kraje, kjer so udje, in sklicati jih na shod, h keteremu so zavezani priti vsi predstojniki in vsi udje. Ako vizitator keterega se svarjenjem in za¬ povedjo na dolžnost opomni, ali mu kaj v zveličavno pokoro naloži, naj ta to po¬ nižno sprejme ter se ne brani zadostiti. §. 3. Vizitatorji naj se volijo iz prvega reda frančiškanskega ali pa iz tretjega regularnega reda; določili jih bodo kustosi ali gvardijani, ako se za to naprosijo. Neduhovnim možem bodi služba vizitatorja prepovedana. 2 18 §. 4. Udje, ki so nepokorni in sla¬ bega obnašanja, naj se dvakrat in v tre¬ tje opominjajo na dolžnosti; ako ne bo¬ do pokorni, naj se izključijo iz Reda. §. 5. Ako bi se kedo v teb po¬ stavah kaj pregrešil, naj ve, da nima vsled tega nobenega zadolženja, iz- vzemši to, kar je po Božjih ali cer¬ kvenih postavah vže tako zapovedano. §. 6. Ako kedo iz veljavnega in pravičnega vzroka ne 'more izpol¬ njevati kakega poglavja te postave, je dovoljeno oprostiti ga v tisti reči, ter jo modro zameniti. K temu naj imajo pravico redni predstojniki frančiš¬ kanski Pervega in Tretjega Reda, kaker tudi gori omenjeni vizitatoiji. Kazalo oflpnsftov in pravic. O popolnih odpustkih. Vsi tretjeredniki obojega spola, ki po kerščanskem obredu izpovedo 19 svoje grehe ter sveto obhajilo sprej¬ mejo, imajo pravico popolni odpustek zadobiti ob tu naštetih dneh in pri¬ ložnostih : 1. Ta dan, kedar vstopijo. 2. Ta dan, kedar obljube store. 3. Ta dan, kedar se zbero k mesečni pridigi ali posvetovanju, ako ketero cerkev ali očitno kapelo po¬ božno obiščejo in po navadi molijo za potrebe vesoljnega kerščanstva. 4. 4. vinotoka, na god očeta Frančiška, zakonodavca; 12. velikega serpana na god device Klare, zakono- davke; 2. velikega serpana na praznik Marije, kraljice angelov, zavoljo po¬ svečenja njene velike cerkve; ravno tako ta dan, ko se obhaja vsakoletni praznik tistega svetnika, v čiger cerkvi je sedež tovarištva, ako to cerkev v ta namen obiščejo in po navadi mo¬ lijo za potrebe kerščanstva. 5. Enkrat vsaki mesec, tisti dan, keder je keteremu ljubo, ako obiščejo v ta namen ketero cerkev ali očitno 2 * 20 kapelo ter tam nekoliko časa molijo po namenu papeževem. 6. Kolikerkrat, hrepeneči po po- boljšanju, delajo osemdnevne du¬ hovne vaje. 7. Oh smrtni uri, ako pobožno izgovore sveto ime Jezusovo, ali z ustmi, ali pa, če ne morejo več go¬ voriti, v sercu. Ravno to pravico vži- vajo tudi tisti, ki nezmožni spovedati se in prejeti sveto obhajilo, obude v sercu popolno kesanje čez svoje grehe. 8. Dvakrat v letu, ko dobijo pa¬ pežev blagoslov, ako molijo nekoliko po namenu papeževem; tako tudi, pod ravno to pogodbo, tisti, ki dobijo tako imenovano odvezo, to je blagoslov ob tu naštetih dnevih: I. Na dan rojstva Gospoda na¬ šega Jezusa Kristusa; II. na praznik vstajenja Gospodovega; III. Binkoštno nedeljo; IV. na praznik presvetega Serca Je¬ zusovega ; V. Brezmadežnega spočetja BI. Marije Device; 21 VI. Sv. Jožefa ženina, 19. sušea; VII. vtisnjenja presvetih ran očeta Frančiška, 17. kimavca; VIII. Ludovika, kralja fran¬ coskega, nebeškega patrona tretjerednikov, 25. velikega serpana; IX. Elizabete Oger- ske, 19. listopada. 9. Tudi zadobijo enkrat na mesee tisti, ki molijo petkrat Oče naš, Češena si Marija in Čast bodi Bogu za potrebe sv. cerkve, enkrat pa po namenu papeževem, vse tiste pravice v odpuščanje svojih grehov, ketere vživajo tisti, ki obiskujejo s po¬ božnim srcem ali postaje v Rimu, ah pa romajo k porcijunkuli, k naj svetejšim krajem jeruzalemskim in k eerkvi sv. aposteljna Jakoba v Komposteli. 10. Tiste dni, ko so v rimskih mašnih bukvah zaznamenjevane po¬ stajne prošnje, more zadobiti sleherni tretjerednik v cerkvi ali kapeli, v keteri je vstanovljeno tovarištvo, ako jo pobožno obišče in po navadi moli 22 za potrebe sv. cerkve, vse pravice in duhovne milosti, ketere vživajo v Rimu rimljani ali ptujei. O nepopolnih odpustkih. 1. Sleherni tretjerednik enega ali druzega spola, ki obišče cerkev ali kapelo, v keteri je vstanovljeno to¬ varištvo, in tamkaj k Bogu moli za potrebe sv. cerkve, zadobi odpustek sedem let in sedemkrat štirideset dni na dan, ko so bile očetu Frančišku čudežno vtisnjene svete rane, na pra¬ znik svetih Ludovika kralja, Elizabete Ogerske, Margarete Kortonske, in dru¬ gih dvanajst dni, ketere si keteri iz¬ voli ter jih poterdi redovni predstojnik. 2. Kedar so pri sv. maši ali dru¬ gih duhovnih opravilih, ali na shodih tovarišev očitnih in zasebnih: keder vboge prenočujejo: razpertije porav¬ najo ali skrbe da se poravnajo: keder gredo k sveti procesiji: keder sprem¬ ljajo sveti zakrament, ali če tega ne 23 morejo storiti, pri znamenju se zvo¬ nom enkrat molijo Oče naš in Češčena si Marija: kedcr molijo pet očenašev in češčenasimarij za potrebe sv. cerkve ali pa za dušni mir rajnkih tovarišev tretjerednikov: keder spremljajo na pokopališče kakega mertvega: keder spreobernejo koga, ki je bil zašel v pregrehe: kedarpodučujejo keterega v božjih zapovedih in drugih rečeh, potrebnih k zveličanju: ali keder storž kaka druga taka dela ljubezni, za vsakikrat in za vsako tako dobro delo morejo zadobiti odpustek tri sto dni. Vse te zgoraj omenjene popolne kaker nepopolne odpustke morejo tretjeredniki oberniti tudi v prid ver¬ nih duš v vicah. FiflavJ* III. O pravicah. 1. Mašniki, ki so v tretjem redu, imajo pravico privilegiranega altarja trikrat v vsakem tjednu, kjer koli 24 mašujejo, da le niso dobili enake pravice za keteri drugi dan. 2. Kdor mašuje za dušni mir rajnkih tovarišev tretjerednikov, ima vselej in kjer koli pravico privilegi¬ ranega altarja. * In to vse in vsako posebej, ka- ker je gori določeno, hočemo, da bodi terdno, vstanovljeno in priznano za vselej, ne da bi mogla kaj ovirati vstanovila in pisma apostoljska, do¬ ločbe, navade, posebne pravice in druga Naša in pisarniee apostoljske vodila ter kar si bodi nasprotnega. Nobenemu torej človeku ne bodi do¬ voljeno to Naše pismo kaker si bodi in v keterem koli delu poškodovati. Če se pa prederzne kedo kaj tacega storiti, naj ve, da si bo nakopal jezo vsegamogočnega Boga in blaženih Petra in Pavla, aposteljnov njegovih. Dano v Rimu pri sv. Petru v letu včlovečenja Gospodovega 1883, dne 30. majnika, šesto leto našega papeštva. 25 Kratek otoi voiila tretjeia rela. Po novem vodilu svetega očeta papeža Leona XIII. se morejo dol¬ žnosti naložene bratom in sestram tre¬ tjega reda sv. Frančiška tako-le raz- verstiti, glede na čas, ko se imajo izpolnjevati: Vsaki čas: 1. Udje tretjega reda naj nosijo mali škapulir in konopec ali vervico. (Pogl■ I; §■ 3.) 2. Naj derže zapovedi božje in cerkvene, kaker se zavežejo pri ob¬ ljubi; in naj zadoste za prestopke, kaker jim bo naloženo. (Pogl. L, §. 4.) 3. Naj se varujejo lišpanja v noši in obleki in naj se derže po svojem stanu skromnosti. (Pogl. II., §. 1.) 4. Varujejo naj se z največo skerb- jo plesov in nespodobnih gledaliških predstav in pojedin. (Pogl. II., §. 2.) 5. Naj bodo zmerni v jedi in pi¬ jači. (Pogl. II., §■ 3.) 26 6. V domačem življenju naj si udje prizadevajo drugim dajati dober zgled, pospeševati pobožnost in dobra dela. Knjig ali časopisov, ki bi znali spodkopati čednost, naj ne puste pri¬ našati v hišo in naj prepovedo svo¬ jim podložnim prebirati jih. (Pogl. II, §■ 8.) 7. Skerbno naj goje blagovoljno ljubezen mej seboj in do drugih, in naj skerbe, kjer je mogoče, da po¬ ravnajo prepire. (Pogl. II., §. 9.) 8. Bratje in sestre naj nikdar ne prisezajo, razen v potrebi. Varujejo naj se nesramnih pogovorov in nespo¬ dobnih šal. (Pogl. II., §. 10.) 9. K pogrebu vmerlega tovariša naj pridejo udje tistega kraja in ptuji, ki so ravno tam, in naj molijo skupaj za dušno tolažbo ranjkega tretji del rožnega venca. Mašniki naj mej sv. mašo, svetovni ljudje pa, če morejo, pristopivši k svetemu obhajilu, molijo za večni mir pokojnega brata. (Pogl. II., §. 14.) 27 10. Nihče naj se ne brani služeb brez pravičnega vzroka, nihče jih ne opravljaj nemarno. (Togi. III., §. 1.) 11. Vsi so zavezani prihajati k splošnemu shodu, kedar ga vizitator skliče. Kateri so se kaj pregrešili, in jih je vizitator opomnil na njih dol¬ žnosti, naj se spodobno podveržejo in se ne branijo pokore. (Togi. III., §. 2.) 12. Udje, ki so nepokorni in sla¬ bega zaderžanja, naj se trikrat opo¬ minjajo; ako ne slušajo, naj se izklju¬ čijo iz reda. (Togi. III., §. 4.) Vsaki dan: 1. Pred jedjo in po jedi naj po¬ božno molijo. (Togi. II., §. 3.) 2. Če ne opravljajo brevirja ali manjšega ofieija blažene Device Ma¬ rije, naj molijo 12 očenašev. češčena- marij in „čast bodi Bogu“, razen kč bi bili po bolezni zaderžani. (Togi II, §. 6.) 3. Ako morejo, naj bodo pri sv. maši. (Togi. II., §. 15.) 28 4. Zvečer naj si vest izprašajo; če so se kaj pregrešili, naj s kesanjem in pokoro popravijo greh. (Pogl. II., §. 10) Vsaki mesec: 1. Bratje in sestre naj se izpo¬ vedo svojih grehov in naj pristopijo k svetemu obhajilu. (Pogl. II., §. 5.) 2. Naj prihajajo k shodu, ki ga ho napovedal predstojnik. (Pogl. II., §H.) 3. Naj zlože vsak po svoji moči nekoliko skupaj, da podpirajo vbož- niše izmej udov, zlasti za čas bolezni, in da skerbč za čast službe božje. (Pogl. II., §. 12.) Vsako leto: Bratje in sestre naj se postijo ta dan pred praznikom brezmadežnega spočetja blažene Device Marije in sv. očeta Frančiška. (Pogl. II., §. 4.) O pritožnem času: Udje, kateri morejo narediti opo¬ roko, naj jo narede. (Pogl. II., §. 7.) * 29 Dolžnosti zdaj popisane vežejo vse tretjerednike brez razločka. Dve drugi veljate le bolj predstojnikom. Te dve ste: 1. Skerbeti za bolne ude in jih opominjati. (Pogl. II., §. 13.) 2. Vizitator naj obiskuje ude vsako leto, tudi večkrat, če je treba. (Pogl. III., §. 2.) Kaj je treba, da se more kedo sprejeti v tretji red in veljavno ob¬ ljubo storiti, je povedano v I. poglavju. Kako se volijo vizitatorji in njih dolžnosti, se nahaja popisano v III. poglavju, §. 2., 3. in 6. Ker bi se znalo prigoditi, da bi nekatere osebe iz veljavnega vzroka ne mogle izpolnjevati vodila, akoravno toliko polajšanega, zato je jasno do¬ ločeno v III. poglavju, §. 6., kedo more spremeniti dolžnosti. Naposled, da vsi vedo, da vodilo tretjega reda, ravna in gotova pot v nebesa, nikomer ni kamen spotike, pravi §. 5. III. poglavja: 30 Ako bi se kedo v teh postavah kaj pregrešil, naj ve, da nima vsled tega nobenega zadolženja, izvzemši to, kar je po božjih ali cerkvenih posta¬ vah že tako zapovedano. Vodilo tretjega reda ima tudi ta svčt: »Udje tretjega reda bodo velike hvale vredni, če se bodo postili, razen dveh zapovedanih postov, še o petkih ali zderžali mesnih jedi ob sredah, po stari navadi tretjerednikov." (Pogl. 11 , §, 4 .) * V svoji določbi govore papež Leon XIII. le o tretjerednikih, ki so v skupščine združeni. Sveti oče na- merjavajo namreč spokorni tretji red kaker nekakov jez postaviti »zoper zla, ki nas stiskajo, in zoper nevar¬ nosti, ki nam prete.“ — »Tretji red,“ pravijo nadalje, »je bil vstanovljen in vravnan za množico. “ Tretjered- niki, ki so raztresem po deželi, naj si torej prizadevajo, da bo, kjer pre¬ bivajo, gorušično seme, ki so oni, 31 postalo veliko drevo, to se pravi, naj si prizadevajo zbrati okoli sebe še drugih, ki žele v spokornem tretjem redu Bogu služiti, ter naj s pomočjo domačih duhovnikov delajo na to, da se začne v njih krajih posebna skupščina tretjega reda, ki bo ob¬ segala, koliker mogoče, vse prave katoličane, ki žive v tistem kraju. Prtllci odpustkov, vversten po posebnih priložnostih in dneh, o keterih se jih morejo tr etj er edniki vdeleževati. PO. pomeni popolni odpustek po vrednem prejetji zakramentov sv. pokore in presv. Resnjega Telesa. VO. pomeni dan vesoljne odveze, s ketero je sklenjen popolni odpustek po vrednem prejetji sv. zakramentov, f., k., 3r. ali c. pomeni, daje treba v zadobljenje odpustka (f.) frančiškansko ali (k.) ka¬ pucinsko cerkev, ali (3r.) cerkev, v ke- teri je sedež tretjega reda, ali pa (c.) katero koli cerkev ali očitno kapelo obi¬ skati in tam nekoliko časa moliti po namenu papeževem. 32 m. pomeni, da se mora v zadobljenje odpustka nekoliko moliti za potrebe kerščanstva. RP. pomeni odpustke rimskih postaj, kete- rili se tretjeredniki vdeležijo, ako obiščejo cerkev, v keteri je sedež tretjega reda, in tam po navadi molijo po namenu papeževem, kv. pomeni kvadrageno, to je 40 dni. ;j. pomeni, da te odpustke more dobiti vsaki kristijan, keteri dopolni naznanjene pogoje. 0 posebnih priložnostih. Odpustek 300 dni: Kedar so pri sv. maši ali drugih duhovnih opravi¬ lih, ali na shodih tovarišev očitnih in zasebnih: keder vboge prenočujejo: razpertije poravnajo ali skerbč, da se poravnajo: keder gredo k sveti pro¬ cesiji: keder spremljajo sveti zakra¬ ment, ali če tega ne morejo storiti, pri znamenju sč zvonom enkrat mo¬ lijo Oče naš in Češčena si Marija: keder molijo pet očenašev in češčena- simarij za potrebe sv. cerkve ali pa za dušni mir ranjkih tovarišev tretje- rednikov: keder spremljajo na poko¬ pališče kakega mertvega: keder spre- obernejo koga, ki je bil zašel v pre- 33 grehe: keder podučujejo keterega v božjih zapovedih in drugih rečeh, potrebnih k zveličanju: ali keder store kaka druga taka dela ljubezni, za vsakikrat in za vsako tako dobro delo. PO. kolikerkrat hrepeneči po po- boljšanji, delajo 8dnevne duhovne vaje. PO, ta dan, keder se zbero k mesečni pridigi ali posvetovanju, (o.) PO. enkrat vsaki mesec, tisti dan, keder je keteremu ljubo, (c.) Enkrat na mesec zadobijo po vrednem prejetji svetih zakramentov tisti, ki molijo 5krat Oče naš, Če- šena si Marija in Čast bodi Bogu za potrebe sv. cerkve, enkrat pa po na¬ menu papeževem, vse tiste pravice v odpuščanje svojih grehov, ketere vži- vajo tisti, ki obiskujejo s pobožnim sercem ali postaje v Rimu, ali pa romajo k porcijunkuli, k najsvetejšim krajem jeruzalemskim in k cerkvi sv. aposteljna Jakoba v Komposteli. 34 Odp. 7 let in 7 kv. 12 dni v letu, ketere si keteri izvoli ter jih poterdi redovni predstojnik. (3r.) PO. 2krat v letu, ko dobijo pa¬ pežev blagoslov, (m.) PO. ta dan, ko se obhaja vsako¬ letni praznik tistega svetnika, v či- ger cerkvi je sedež tovarištva. (3r.) PO. ta dan, keder vstopijo. PO. ta dan, keder obljube store. PO. ob smertni uri, ako pobožno izgovore sv. ime Jezusovo, ali z ustmi, ali pa, če ne morejo več govoriti, v sereu. Kavno to pravico vživajo tudi tisti, ki nezmožni spovedati se in pre¬ jeti sv. obhajilo, obude v sercu po¬ polno kesanje čez svoje grehe. 0 posebnih dneh, in sicer: a) o premičnih. 1. in 2. nedeljo v adventu odp. 10 let in 10 kv. (rp.) 35 3. ned. v adv. odp. 15. let in 15 kv. (RP.) Kvaterno sredo, kvaterni petek, kvaterno saboto in kvatemo nedeljo v adv. odp. 10 let in 10 kv. (RP.) * 2. ned. no sv. 3. kraljih, na praznik presladkega Imena Jezusovega, in skozi osmino pop. odp. enkrat za vsaeega katoliškega kristijana, keteri po vredni spovedi in sv. obhajilu ob¬ išče ketero cerkev v Avstrijskem ce¬ sarstvu, tam po namenu sv. cerkve ne¬ koliko moli, in je vsaj enkrat med osmino s tem namenom pri sv. mašj, če tudi pri tihi. 1., 2. in 3. predpepelnično ned. odp. 30 let in 30 kv. (RP.) Na pepelnico odp. 15 let in 15 kv. (RP.) Od četertka po pepelnici do so¬ bote pred 4. ned. v postu vsaki dan odp. 10 let in 10 kv. (RP.) 4. ned. v postu odp. 15 let in 15 kv. (RP.) 8 * 36 Od pondeljka po 4. ned. v postu do cvetne sobote vsaki dan odp. 10 let in 10 kv. (RP.) Cvetno ned. odp. 25 let in 25 kv. (RP.) perve 3 dni velicega tjedna vsaki dan odp. 10 let in 10 kv. (RP.) veliki četertek PO. (RP.) veliki petek in veliko soboto vsaki dan odp. 30 let in 30 kv. (RP.) veliko nedeljo a) VO. — b) PO. (RP.) Od velikonočnega pondeljka do bele ned., in pondeljek, torek in sredo pred vnebohodom Gospodovim vsaki dan odp. 30 let in 30 kv. (RP.) na vnebohod Gospodov PO. (RP.) soboto pred binkoštmi odp. 10 1. in 10 kv. (Rp.) binkoštno ned. VO. binkoštno ned. in vsaki dan v osmini odp. 30 let in 30 kv. (Rp.) * na praznik presv. Rešnjega Te¬ lesa in skozi osmino, kdor je pri božji 37 službi, dobi razne odpustke, in sicer pri večernicah, zornicah in pri maši na praznik po 400, med osmino po 200 dni, za druge duhovne ure na praznik po 160, med osmino po 80 dni. 2. petek po presv. Rešujem Telesu, na praznik prešv. Serca Jezusovega yo. * ned. po 8. septembru, na praz¬ nik presladkega Imena Marijinega in skozi osmino, kaker 2. ned. po sv. 3. kraljih. kvaterno sredo, kvaterni petek in kvaterno saboto v septembru vsaki dan odp. 10 let in 10 kv. (rp.) b) o stalnih dneh. Prtsinec. 1. Novo leto; odp. 30 let in 30 kv. (RP.) 6. Sv. 3. kralji; odp. 30 let in 30 kv. (Rp.) 38 14. Zv. Bernard Karleonski, ka¬ pucin; * po. (k.) 16. Sv. Berard in tovariši, pervi marterniki našega reda; * PO. (f. ali k.) 30. Sv. Hijacinta Mariskotova, de¬ vica 3. reda; * po. (f, ali k.) 31. Zv. Ludovika Albertonova, vdova 3. reda; * po. (f. ali k.) Svečan. 4. Sv. Jožef Leoniški, kapucin; * PO. (k.) 5. Sv. Peter kerstnik in tovariši, mart. 1. in 3. reda; * PO. (f ali k.) 13. Zv. Angela Folinjska, vdova 3. reda; * po. (k.) 22. Sv. Marjeta Kortonska, spo- kornica 3. reda; a) * po. (f. ali k.) —• b) odp. 7 let in 7 kv. (3r.) Snsee. 5. Sv. Janez Jožef Kriški, spo- znavavec 1. reda; * PO. (f. ali k.) 6. Sv. Koleta, dev. 2.reda; * po, (f.) 39 9. S. Katarina Bolonjska, devica 2. reda; * PO. (f.) 11. Sv. Katarina Bolonjska, dev. 2. reda; * PO. (k.) 19. Sv. Jožef, ženin BMD.; VO. Mali traven. 3. Sv. Benedikt Filadelfski, spo¬ znav. 1. reda; * po. (f. ali k.) 24. Sv. Fidel Sigmarinski, mart. 1. reda; * PO. (k.) 25. Sv. Marko evangelist; odp. 30 let in 30 kv. (RP.) 28. Sv. Pavel Kriški, vstan. reda pasijonistov; * PO. (k.) Veliki traven. 13. Sv. Peter Regalat, spoznav. 1. reda; * PO. (f. ali k.) 17. Sv. Paskal, spozn. 1. reda; * PO. (f. ali k.) 18. Sv. Feliks Kantalicijski, ka¬ pucin ; * PO. (k.) 40 20. Sv. Bernardin Sijenski, spo¬ znav. 1. reda; * po. (f, ali k.) 23. Zv. Krišpin, spoznav. 1. reda; * PO. (k.) Rožni cvet. 13. Sv. Anton Padovanski, spo¬ znav. l.reda; * PO. (f. ali k.) 19. Zv. Mihelina, vdova 3. reda; * PO. (f.) Hali serpan. 7. Sv. Lovrenec Brunduški, ka¬ pucin ; * PO. (k.) 9. a) Sv. Nikolaj in tovariši, mart. gorkumski 1. reda; * PO. (f.) — b) Sv. Veronika Julijanova, devica 2. reda; * PO. (k.) 11. Sv. Nikolaj in tovariši, mart. gorkumski 1. reda; * PO. (k.) 14. Sv. Bonaventura škof, cerkv. učenik 1 . reda; * PO. (f. ali k.) 24. Sv. Frančišek Solan, spozn. 1. reda; * po. (f. ali k.) 41 Veliki strpan. 2. Posvečenje cerkvice Marije An- geljske, imenovane Porcij unkula; a) po. — b) * po. za vsaeega kat. kristijana, ki se izpove in sv. obhajilo prejme, in sicer tolikokrat, kolikorkrat (začenši po ve¬ černicah prejšnjega dne) kako cerkev reda sv. Frančiška obišče in notri neko¬ liko moli za potrebe kerščanstva. V ta namen zadosti tudi vsaka župnijska cer¬ kev, ketera je od bližnje cerkve reda sv. Frančiška najmanj eno uro oddaljena. 12. Sv. Klara Asiška, dev., perva opatiea 2.reda; a) po. — b)* po. (f. ali k.) 19. Sv. Ludovik škof, spoznav. 1. reda; * PO. (f. ali k.) 25. Sv. Ludovik, kralj francoski, patron 3. reda; a) VO. — b) odp. 7 let in T kv. (3r.) — c) * po. (f. ali k.) Kimovce. 4. Sv. Roza Viterbska, dev. 3. reda; * po. (f. ali k.) 42 11. Zv. Bernard Ofidski, spoznav. 1. reda; * po. (k.) 17. Praznik sv. ran našega sv. očeta Frančiška; a) VO. — b) od/p. 7 let in 7 ko. (3r.) — c) * PO. (f. ali k.) 18. Sv. Jožef Kupertinski, spozn. 1. reda; * po (k.) 24. Sv. Pacifik od sv. Severina, spozn. 1. reda; * PO. (f.) 25. Sv. Pacifik od sv. Severina, spozn. 1. reda; * po. (k.) Vinotok. 4. Praznik našega sv. očeta Fran¬ čiška ; a) po. — b) * po. (f. ali k.) — c) * P0. ; ki se more do leta 1892 v vsakej cerkvi dobiti. 6. Sv. Marija Frančiška, devica 3. reda; * PO. (f ali k.) 12. Sv. Serafin Montegranarski, spozn. 1. reda; * po. (k) 13. Sv. Daniel in tovariši, mart. 1. reda; * PO. (f. ali k.) 43 19. Sv. Peter Alkantarski, spozn. 1. reda; * PO. (f. ali IO 23. Sv. Janez Kapistran, spozn. 1. reda; * po. (f. ali k.) 26. Zv. Bonaventura iz Potence, spozn. 1. reda; * po. (k.) Listopad. 12. Sv. Didak, spozn. 1. reda; * PO. (f. ali k.) 19. Sv. Elizabeta, patrona 3. reda; a) VO. — b) odp. 7 let in 7 kv. (3r.) — c) * PO. (f. ali k.) 26. Sv. Leonard iz Porto-Mavri- cija, spozn. 1. reda; * PO. (f. ali k.) 28. Sv. Jakob iz Marke, spozn. 1. reda; * PO. (f. ali k.) 29. Praznik vseh svetih treh re¬ dov sv. Frančiška; * PO. (f. ali k.) 8. Praznik neomadežanega spo¬ četja BDM., patronevseh treh redov sv. Frančiška; a) VO. — b) * po. (f. ali k.; 44 24. Dan pred božičem; odp. 15 let in 15 kv. (rp.) 25. Božič; a) VO. — b) pri sv. masi o polnoči in pri 2. sv. maši odp. 15 let in 15 kv. (rp.) — c) pri 3. sv. maši in dalje PO. (RP.) 26. Sv. Stefan, pervi mart.; odp. 30 let in 30 kv. (Rp.) 27. Sv. Janez, ap. in evang.; odp. 30 let in 30 kv. (Rp.) 28. Nedolžni otroci; odp. 30 let in 30 kv. (Rp.) Drugi del. Obrednik. Sprejemanje. Mašnih stopi o koretlju z belo štolo pred oltar na gornjo stopnjico, ter vpraša proti ljudem obernjen, stoje ali pa sede, prosivca ali prosivko, ki kleči na tleh pred oltarnimi stopnjicami (ako jih je več, v mnošnem številu): Kaj želiš? Prosivec ali prosivka od¬ govori:*) Oče, ponižno prosim obleke spo¬ kornega tretjega reda, da ž njo lažje d o- sežem večno zveličanje. Mašnih pravi na to : H vala Bogu I in pristavi nekoliko besed v spodbujenje, potem vstane, ako je mej tem sedel, se oberne proti oltarju in blagoslavljaj e škapulir in pas, moli naslednje molitve : *) Kar je z navadnimi Serkami tiskano, go¬ vori mašnik; kar je z debelimi . naj odgovar¬ jajo bratje m sestre; kar je z razpertimi, naj 8e spreminja po spolu iu številu. 48 V. Adjutorium no- atrum in nomine Do¬ mini. R. Qui fecit coelum et terram. V. Domine exaudi orationem meam. R. Et clamor meus ad te veniat, V. Dominus vobis- cum. R. Etcum špiritu tuo. Oremus. Omnipotens sempiterne Deus, qui per mortem unigeniti filii tui DNJC. mun- dum restaurare mise- ricorditer dignatus es, ut a morte perpetua nos Hberares etad gau- diaperducas paradisi; respice, guaesum us,pie- tatis tuae oculo devo- tam hanc f amiliam tu- am hic hodie in tuo no¬ mine congregatam, cu- jus famulus tuus B. Franciscus, ut tibi au- geatur credentium nu- merus, extitit institu- tor lllam super firmam ; ■j Naša pomoč vimenu Gospodovem. Keterl je vstvarll nebo in zemljo. Gospod vsliži mojo molitev. In moje vpitje naj k tebi pride. Gospod z vami. In s tvojim duhom. Molimo. Vsegamo- gočni večni Bog, ki si po smerti svojega edi- norojenega simi, Go¬ spoda našega Jezusa Kristusa, svet prena- rediti miloserčno bla¬ govolil, da bi nas re¬ šil večne smerti in v rajsko veselje pripe¬ ljal; ozri se, prosimo, z očesom svoje ljube¬ zni na to tvojo pobo¬ žno družino, denes tu¬ kaj v tvojem imenu zbrano, ki jo je vsta- noviltvoj služabnik sv. Frančišek, da bi se ti pomnožilo šteyilover- petram, quae Christus est, confirma, ut ob omnibus turbationibus mundi , carnis et dia- boli sit secura , et in- cedens per tuorrnn semitam mandatorum , meritis acerbissimae Filii tui passionis et immaculatae matris ejus semper virginis Mariae ac BPN. Fran- cisci omniumgue Sane- torum gaudia aeterna possideat. Per eundem Christum . R. Amen. Oremus. Domine Je- su Christe, qui tegumen nostrae mortalitatis in- duere et in praesepio pannis involvi digna- tus es, quique glorioso confessori tuo BPN. Francisco tres ordines instituere salubriter inspirasti, ac eosdem per summos ecclesiae pontifices, tui vicarios, approbare fecisti, im- j 49 nikov. Vterdi jo na skali, kije Kristus, da bo varna pred sleher¬ nim vznemirjanjem svetd, mesd in hudiča, ter po zasluženju pre- britkega terpljenja tvojega sinu, njegove neomadežane matere in vedno device Ma¬ rije, blaženega očeta našega Frančiška in vseh svetnikov večno veselje doseže, hode po stezi tvojih zapove¬ di. Po ravno tem Kri¬ stusu,Gospodu našem. Amen. Molimo. Gospod Je¬ zus Kristus, ki si bla¬ govolil ogrinjalo naše vmerljivosti obleči in v jaslih v plenice se zaviti, in ki si slavne¬ mu spoznavavcu svo¬ jemu BON. Frančišku navdihnil zveličavno, daje vstanovil tri re¬ dove, ter si storil, da so jih najvišji cerkve¬ ni poglavarji, namest¬ il 50 tnensam tuae clemen- tiae largitatem suppli- citer exoramus, ut haee indumenta, quae idem B. Franciscus ad poe- nitentiae indicium ac pro valida contra sae- culum, čarnem et dae- monem armatura com- militones suos fratres de poenitentia in tertio ordine portare consti- tuit, benedicere f et sanctificare f digneris, ut hi c f amulu s tuu s ta devote sus- cipi en s te ita in- duat, ut in špiritu humilitatis viam tnan- datorum tuorum ad mortem usque fideliter p er cur r at. Qui vivis et regnas in sae- cula saeculorum, R. Amen. Oremus. Deus, qui ut servum redimeresji- lium tuum per manus itnpiorum ligari volu- isti, benedic f quae- sumus cingulum niki tvoji, potrdili; po¬ hlevno prosimo neiz¬ merno obilost tvojega vsmiljenja, da blago¬ voli blagosloviti f in posvetiti f ta obla¬ čila, ki jih je odločil ravno tisti B. Franči¬ šek, da jih nosijo nje¬ govi soborivci, spo¬ korni bratje v tretjem redu, v znamenje po¬ kore in ko veljavno orožje zoper svet, me¬ so in hudiča, da b o ta tvoj služabnik pobožno jih sprejema¬ joč tako tebe oble¬ kel, da se bo v du¬ hu ponižnosti noter do smerti zvesto d or žal poti tvojih zapovedi. Keteri živiš in kralju¬ ješ na veke vekov. Amen. Molimo. Bog, ki si dal, da rešiš služab¬ nika , svojega sinu brezbožnikom v roke, da so ga zvezali, bla¬ goslovi f prosimo t a 51 istud et praesta, ut famulus tuus,gui hoc poenitentiae Uga- mine praecing i- tur, vinculorum ejus- dem DNJC. perpetuo memor existat tu- isque semper obseguiis alligatum se esse cognoscat. Per eundetn DNJC ..... E. Amen. pas in dodeli, da b o tvoj služabnik, ki se ima s to vezjo prepasati, vedno se spominjal vezi GNJK. in vedel, da je zavezan nepre¬ stano tebi služiti. Po ravno tistem GNJK... Amen. Zdaj močnik pokropi čkapulir in pas e blagoslovljeno vodo. Nato poklekne in začne sledečo pesem, ki jo opravi z okoli stoječimi: O pridi stvarnik sve¬ ti Duh, — Obišči duše svojih vseh,—Napolni z višjo milostjo,— Ke- tera stvaril serca si. Ki ti je tolažnik ime, —NajvišjegaBoga po¬ klon, — Ljubezen, o- genj, živi vir, — Du¬ hovno pomaziljenje. Daru sedmeroverst- nega, — Desnice perst Očetove, — Očetova obljuba ti, — Boga¬ teč gerla z govorom. 1. Veni, creator Spi- ritus , — Mentes tuO- rum visita, ■— Imple superna gratia , — Quae tu creastipectora. 2. Qui diceris para- clitus, — Altissimi do- num Dei, — Fons vi¬ rus, ignis , charitas, — Et spiritalis unctio. 3. Tu septiformis munere, — Digitus pa- ternae dexterae , — Tu rite promissum Patris, — Sermone ditans gut tura. 4 * 52 4. Accende lumen sensibus, — Infunde amorem cordibus, — Infirma nostri corpo- ris, — Virtute firmans perpeti. 5. Hostem repellas longius, — Pacemque dones protinus, — Du- ctore sic te praevio — Vitemus otnne no- xium. 6. Per te sciamus da Patrem, — Noscamus atque Filium, — Te- qtie utriusgue Spiri- tum — Credamus otnni tempore. 7. Deo Patri sit glo- ria ,— Ejusque soli Fi- lio, — Cum Špiritu paraclito, — Nune et per omne saeculum. O velikonocn 7. Deo Patri sit gloria, — Et Filio, qui a mortuis, — Sur- rexit, ac Paraclito — In saeculorum sae- cula. R. Amen. Užgi počutkom luč svitlo, — TJlij ljube¬ zen v serca nam, — Slabost telesa naše¬ ga, — Z močjo krep¬ čaj nevpehavno. Poženi proč sovra¬ žnika, — Podeli sta¬ noviten mir, — Da, ti ko tako vodiš nas, — Izognemo se škode vse. Po tebi da spozna¬ mo daj, — Očeta in Sina božjega, — Daj y tebe tudi obeh Duha, — Da verujemo vsaki ča3. Bogu Očetu bodi čast, — In njega Sinu edinemu, — In Duhu tolažitelju, — Sedaj in v veke vekov vse. ni času pa: Bogu Očetu bodi čast — In Sinu, ki je od mertvih vstal, — In Duhu tolaži¬ telju, — Sedaj in v veke vekov vse. Amen. 53 Po pesmi se oberne mašnih k prosinca klečečemu pred oltarjem ter pravi: Exuat te Dominus veterem hominem cum actibus suis et c or tu¬ lim avertat a saeculi pompis, quibus a b- r enuntia sti, dum baptismum s u s c e - p i st i. E. Amen. Sleci ti Gospod sta¬ rega človeka ž njego¬ vimi deli in odverni tvoje serce od posvetnih lepotij, ki si se jim odpove¬ dal, ko si sv. kerst prejel. Amen. Naslednje se govori za vsacega posebej, ko se mu nadeva škapulir, ter podaja pas in prižgana sveča. Nadevaje škapulir pravi mašnik: Induat te Dominus novum hominem, qui secundum Deum crea- tus est in justitia et sanctitate veritatis. E. Amen. Obleci ti Gospod novega človeka, ki je po Bogu vstvarjen y pravici in svetosti resnice. Amen. Podajaje nato pas, pravi : Praecingat te Do¬ minus cingulo puri- tatis et extinguat in lumbis tuis humorem libidinis, ut maneat in te virtus continentiae et časti ta ti s. E. Amen. Opasaj te Gospod s pasom snago in vga- sni v tvojem ledevji mokroto poželjivosti, da ostane v tebi čed¬ nost zderžnosti in či¬ stosti. Amen. 54 Naposled se poda s temi besedami: Accipe frater ča¬ ri s s ime lumen Chri- sti in signum immorta- litatis tuae, ut mo r- t uu s mundo Deo vi¬ rus. fugiens opera te- nebrarum. Exsurge a mortuis et illuminabit te Christus. K. Amen. Nato se oberne m ter kleče moli z okoli Laudate Dominum omnes gentes , laudate eum omnes populi. Quoniam eonfirmata est super nos miseri- cordia ejus, et veritas Dominimanet in aeter- tmm. Gloria Patri et Fi- lio et Spiritui sancto. Sicut erat in prin- cipio, et nune, et sem- per, et in saecula sae- culorum. Amen. V. Confirma hoc Deu s, quod operatus es in nobis. prižgana voščena sveča Sprejmi predragi brat luč Kristusovo v znamenje svoje ne- vmerjočnosti, da boš mertev svetu Bogu živel ter bežal pred deli teme. “Vstani od mertvih in razsvetlil te bo Kristus. Amen. ašnik zopet k oltarju , stoječimi psalem 116 : Hvalite Gospoda vsi narodi, hvalite ga vsa ljudstva. Ker je poterjeno nad nami njegovo mi- loseroje, in resnica Gospodova ostane na večno. Čast Očetu in Sinu in svetemu Duhu. Kakor je bila v za¬ četku, tudi zdaj, iu zmirom, in na veke vekov. Amen. Poterdi, o Bog, kar si veršil v nas. 55 K. A templo sancto tuo, quod est in Jeru- salem. Y. Salv um fac str v um t u u m. B. Deusmeus spe- r a n t e m in te. V. Mitte e i Domine auxilium de sancto. B. Et de Sion tuere e u m. V. Nihil proficiat inimicus in e o. B. Et filius iniqui- tatis non apponat no- cere ei. V. Domine exaudi orationem meam. B. Et clamor meus ad te veniat. V. Dominus vobis- cum. E. Et cum špiritu tuo. Oremus. Deusmise- ricordiae, Deus pieta- tis, Deus, a quo bona cuncta procedunt, sine quo nihil sanctum in- choatur nihilqueperfi- citur, precibus nostris Od svetega templja svojega, ki je v leru- zalemu. Beši služabnika svoj ega. Moj Bog, ki v tebe upa. Pošlji mu Gospod pomoč od svetišča. In se Sijona ga varuj. Bič naj ne opravi sovražnik nad njim. In sin hudobe naj se ne prederzne, da bi m u škodil. Gospod usliši mojo molitev. in moje vpitje naj k tebi pride. Gospod z vami. In s tvojim duhom. Molimo. Bog vsmi- ljenja, Bog ljubezni, Bog, od kterega vse dobro prihaja, brez kterega se nič svetega ne začne, nič ne z verši, poslušaj dobrotljivo 56 benignus assiste et h u n c f a m ul um tu um, c ui in tuo sando nomine sacrum poenitentiae habitum imposuimus, ab omni- b us periculis mentis et corporis tua protedi- one defende, et concede e i in sando proposito ad finem usgue perse- verare, ut peccatorum suorum remissioneper- cepta ad consortium e- lectorum tuorum per- venire mereatur. Deus, qui per imma- culatam Virginis con- ceptionem dignum Fi- lio tuo habitaculum praeparasti, guaesu- mus, ut qui ex morte ejusdem Filii tuiprae- t tisa eam ab Omni labe praeservasti, nos quo- que mundos ejus in- tercessione ad te per- venire concedas. Deus, qui mira cru- eis mg stena in tuo de- votissimo confessore B. naše prošnje in tega služabnika svo¬ jega, ki smo mu v tvojem svetem imenu posvečeno obleko po¬ kore nadeli, brani so svojim varstvom vseh nevarnosti duše in te¬ lesa, ter mu dodeli, da v svetem sklepu do konca stanoviten ostane in zadobivši odpuščanje svojih gre¬ hov v družbo tvojih izvoljenih priti za¬ služi. Bog, ki si po neo- madežanem spočetji Device svojemu Sinu vredno prebivališče pripravil; prosimo, da, keteri si jo vsled predvidene smerti ra¬ vno tistega svojega Sinu slehernega ma¬ deža obvaroval, tudi nam po njenih proš- njahktebipriti dodeli. Bog, ki si čudovite skrivnosti križa v po¬ božnem spoznavavcu 57 Francisco multiformi- ter detnonstrasti, da famulis tuis ipsius semper exempla sec- tari et assidua ejus- dem crucis meditati- one muniri. B. Frančišku mnogo¬ tero pokazal, daj svo- jim služabnikom red¬ no po njegovem zgledu hoditi ter s pridnim premišljevanjem rav¬ no tistega sv, križa se zavarovati. Za brata: Deus, qui B. Ludo- vicum confessorem tu¬ lim de terreno regno ad coelestis regni gloriam transtulisti; ejus, quae- stimus, meritisetinter- cessione regis regum Jesu Christi Filii tui facias nos esse consor- tes. (Qui tecumvivit et regnat in unitate Spiri- tus S. Deus per omnia saecula saeculorum. R. Amen.,) Ako je bila sprej se ta sklep izpusti. Za si Tuorum corda fide- lium, Deus miserator Mustra, et B. Elisa- Bog, ki si B. Ludo- vika spoznavavca svo¬ jega od zemeljskega kraljestva v slavo kra- ljestvanebeškega pre¬ stavil; prosimo, da nas stori po njegovih za¬ slugah in prošnjah de¬ ležne zveličanja kra- Ijakraljev Jezusa Kri¬ stusa. (Ki s teboj živi in kraljuje v edinosti sv. Duha Bog na vse veke vekov. Amen.) eta tudi ktera sestra , ■str o: Razsvetli, vsmilje- ni Bog, serca svojih vernih, in po častit- 58 beth praecibus glo- riosis fac nos prospe- ra mundi despicere et coelesti semper con- solatione gaudtre. Per Christum Dominum ndstrum. R. Amen. V. Domine exaudi orationem meam. R. Et clamor meus ad te veniat. V. Benedicamus Do¬ mino. R. Deo gratias. In obernivH se j slovi mašnik vse s tet Benedictio Det om- nipotentis, Patris et Filii f et Spiritus S., descendat super vos et maneat semper. R. Amen. ljivih prošnjah B.Eli¬ zabete stori, da bomo srečo tega sveta zani¬ čevali ter se nebeške tolažbe vedno veselili. Po Kristusu Gospodu našem. Amen. Gospod vsliši mojo molitev. In moje vpitje naj k tebi pride. Blagoslavljajmo Gospoda. Hvala Bogu. roti zbranim, blago¬ ti besedami : Blagoslov Boga vse- gamogoonega, Očeta in Sinu f in sv. Duha, pridi dolu na vas in ostani vedno. Amen. 59 Obljuba. Novinee naj ima skapalir in pas verhu druge obleke , kakor takrat ko je bil sprejet , ter naj poklekne spodaj pred oltarjem. Ma- šnik v koretlju in beli stoli kleče začne pe¬ sem : O pridi stvarnik sveti Duh, glej str. 51, ktero opravi z okoli stoječimi. V. Emitte Spiritum tuum, et creabuntur (Alleluja). K. Et renovabis faciem terrae (Alle¬ luja). Pošlji Duha svo¬ jega in vstvarjeni bodo (Aleluja). In prenovil bos ob¬ ličje zemeljsko (Ale¬ luja). (Aleluja se pristavlja samo ob velikonočnem času.) Oremus. Deus, qui corda jidelium S.Spi- ritus illustratione do- cuisti, da nobis in eo- dem Špiritu reda sa- pere et de ejus semper consolatione gaudere- Da guaesumus Do¬ mine huic fa mu¬ lo tu o, q u e m or- dinis habitu decorare jam dignatus es , ad Molimo. O Bog, ki ai serca vernikov po raz- avitljenjus, Duha učil, daj, da ravno v temDu- hu kar je prav spozna¬ mo in se njegove to¬ lažbe vedno veselimo. Daj prosimo, Go¬ spod temu svojemu služabniku, ki si gaz redovno obleko vže olepšati blagovo- 60 inchoati operiš perfec- tionem feliciter perve- nire. Per Christum Dominum nostrum. E. Amen. lil, do zveršenja zače¬ tega dela srečno do¬ speti. Po Kristusu Go¬ spodu našem. Amen. Nato mašni/c sede in vpraša novinca, ki kleli pred njim (akojih je več, se ime izpusti): Brat I. (redovno ime), kaj želiš? No¬ vinec odgovori: Oče, prosim, da bi bil pripuščen k sveti obljubi v tretjem redu svetega Frančiška, da v njem do smertl Bogu služim. Molnik pravi nato: Hvala Bogu! in pregovori nekoliko besed v resni premislek. Ko dokonča svoj kratki ogovor, poklekne vsak novinec posebej predenj ter sl sklenjenimi rokami izreče ali bere obljubo takole: Ego frater N. (no- men in ordine), coram Deo omnipolente, ad honorem immaculatae beataeVirginis Mariae et beati Patris Fran- cisci omniumque San- ctorum promitto ser- vare mandata Dei toto tempore vitae meae et regulam tertii Ordinis ab eodem beato Fran¬ cisco institutam juxta formam a Nicolao Papa jaz, brat 1 . (redo¬ vno ime), obljubim v- pričo Boga vsegamo- gočnega, v čast brez¬ madežni blaženi Devici Mariji in blaženemu očetu Frančišku in vsem svetnikom izpol¬ njevati zapovedi božje ves čas svojega življe¬ nja, in vodilo tretjega reda, vstanovljeno od istega blaženega Fran¬ čiška, po uredbi po- 61 Ouarto et a Leone De- cimo tertio confirma- tam; item satisfacere ad Visitatoris placi- tum protransgressio- nibus contra eandem reguiam commissis. terjeni od papeža Ni¬ kolaja četertega in Le¬ ona trinajstega, ter po volji predstojnikovi zadostovati za pre¬ stopke, storjene zoper isto vodilo. Et ego ex parte Dei si haec obsermveris, promitto tibi vitam ae- ternam. In nominePa- tris et Filii f et Spiri- tus Sancti. R. Amen Masnih pristavi: In jaz, ako boš to izpolnjeval, oblju¬ bim tebi od strani bo¬ žje večno življenje. V imenu Očeta in Sinuf in sv. Duha. Amen. Nato masnih pozdravi novega obljubnika (ako jih je več, vse skupaj) z besedami: Pax tecum (vobis- Mir s tebo (z vami). cum). R. Et cum špiritu In s tvojim duhom, tuo. Potem vstanejo vsi in poje se zahvaljena pesem, ktero mašnih začne in z drugimi na¬ daljuje Mej tem pa pristopajo bratje, ali vsi, ali le nelcteri, h novemu obljubniku (ako jih, je več, k vsacemu posebej) ter ga objemajo tako, kakor pri slovesni sv. maši mašnih le¬ vita, in vsaki mu reče: Mir s tebo, in on odgovori vsacemu: In s tvojim duhom. Ako je sestra obljubo storila, jo ravno tako po¬ zdravljajo druge sestre. 62 Te Deum laudamus, te Dominam confite- mur. Te, aeternum Pa- trem , omnis terra Ve¬ ner atur. Tibi omnes angeli, tihi coeli et universae potestates. Tibi cherubim et seraphim incessabili voce proclamant: Sanctus, Sanctus , Sanctus Dominus Deus Sabaoth. Pleni sunt coeli et terra majestatis glo- riae tuae. Te gloriosus apo¬ stolovim chorus, Teprophetarum lau- dabilis numerus, Te martgrum candi- datus laudat exercitus, Te per orbern ter- rarum sancta confi- tetur ecclesia, Patrem immensae majestatis, Tebe Boga hvali¬ mo , tebe Gospoda spoznavamo. Tebe, večnega 0- četa, vsa zemlja spo¬ štuje. Tebi vsi angelji, te¬ bi nebesa in vse ob¬ lasti, Tebi kerubini in se- raflni z neprenehav- nim glasom kličejo: Svet, Svet, Svet Gospod Bog Sabaot. Polna so nebesa in zemlja veličastva tvo¬ je slave. Tebe slavni zbor aposteljnov, Tebe prerokov hva¬ le vredno število, Tebe marternikov bliščeoa hvali vojska, Tebe po zemeljskem krogu syeta cerkev spoznava, Očeta neizmernega veličastva, 63 Venerandum tuum verum et unicum Fi- lium, Sanctum quoque pa- raclitum Spiritum. Tu rex gloriae, Christe, Tu Patris sempi- ternus es Filius. Tu ad Uberandum suscepturus hominem non horruisti Virginia uterum. Tu devictomortisacu- leo aperuisti credenti- bus regna coelorum. Tu ad dexteram Dei sedes in gloria Patris. Judex crederis esse venturus Sledeia versta Te ergo quaesumus, tuis famulis subveni, quos pretioso Sangui- ne redemisti. Aeternafac eum san- ctis tuis in gloria nu- merari. Salvum fac populum častitljivega tvoje¬ ga pravega in edinega Sina, Svetega tudi Duha tolažnika. Ti kralj slave, Kristus ! Ti Očetov Sin si večni. Ti, da ga rešiš, hote nase vzeti člo¬ veka nisi studilDevioe telesa. Tisi premagavši smr¬ tno želo vernim odperl nebeško kraljestvo Ti na desnici božji sediš v slavi Očetovi. Sodnik verujemo, da imaš priti. se moli kleče: Tebe torej prosimo, pridi na pomoč svojim služabnikom, ki si s predrago kervijo jih odrešil. Daj, da bomo s tvo¬ jimi svetimi v večni slavi šteti. Reši Gospod ljud- 64 tuum Domine, et bene- dic haereditati tuae. Et rege eos et eztolle illos usque in aeter- num. Per singulos dies be- nedicimus te, Et laudanms nomen tuum in saeculum et in saeculum saeculi. Dignare Domine die isto sine peccato nos custodire, Miserere nostri, Do¬ mine! miserere nostri. Fiat misericordia tua Domine super nos, guemadmodum spera- vitnus in te. In te Domine speravi, non confundar in ae- ternum. stvo svoje, in blago¬ slovi svojo dedino. In vladaj jih in po¬ vzdiguj jih tja na veke. Dan na dan te bla¬ goslavljamo. In hvalimo tvoje ime na vek in na vek veka. Blagovoli Gospod letd dan brez greha nas ohraniti, Tsmili se nas, o Go¬ spod! vsmili se nas. Bodi vsmiljenje tvo¬ je o Gospod nad nami, kaker smo upali na-te. Na-te Gospod sem upal, ne bodem osra¬ močen na veke. Po zahvaljeni pesmi se pravi nadalje: V. Confirma hoc Deus, quod operatus Poterdi o Bog, kar si veršil v nas. es in nobis. R. A templo sancto tuo, quod est in Je¬ ruzalem. V. S alv um fac Od svetega templja svojega , ki je v Je¬ ruzalemu. Reši služabnika s er v um tuum, svojega, 65 R. Deus meus, spe- rantem In te. V. Mitte ei Domine auxilium de sancto, R. Et de Sion tuere eum. V. Nihil proficiat inimicus in e o, R. Et filius iniqui- tatis non apponat no- cere ei. V. Domine exaudi orationem meam, R. Et clamor meus ad te veniat. V. Dominusvobiscum , R.Etcum špiritu tuo. Oremus. Deus, cu- jus misericordiae non est numerus et boni- tatis infinitus est the- saurus ; piissimae ma- jestati tuae pro colla- tis donit gratias agi- mus, tuam semper cle- mentiam exorantes, ut qui petentibus postula¬ ta coneedis, eosdem non deserens ad praemia futura disponas. Moj Bog, ki v tebe upa. Pošlji mu Gospod pomoč od svetišča, In se Sijona ga varuj. Nič uaj ne opravi sovražnik nad njim, In sin hudobe naj se ne prederzne, da bi m u škodil. Gospod, vsliši mojo molitev, In moje vpitje na) k tebi pride. Gospod z vami. In s tvojim duhom. Molimo. Bog, čiger vsmiljenja ni števila, čiger dobrote je ne¬ skončen zaklad; pre- ljubeznjivemu tvoje¬ mu veličanstvu se za podeljene dari zahva¬ ljujemo, tvojo dobrot¬ ljivost vedno moleč, da, keteri tem ki pro¬ sijo, daješ, kar žele, ravno te ne zapušča¬ joč jih, za prihodnje plačilo priredi. 5 66 Deus , qui per irn- maculatam Virginia conceptionem dignum Filio tuo habitaculum praeparasti , guaesu- tnus, ut qui ex morte ejusdem Filii tuiprae- visa eam ab omni labe praeservasti, nos quo- gue mundos ejus in- tercessione ad te per- venire concedas. Domine Jesu Christe , qui frigescente mundo ad inflammandum ccr- da nostra tui amoris igne in čarne beatissi- miPNF.passionis tuae sacra stigmata reno- vasti; concede propi- tius, ut ejus meritis et precibus crucemju- giter feramus et di- gnos fructus poeniten- tiae faciamus. Za l Deus, qui B. Ludo- vicum confessorem tu- um de terreno regno ad coelestis regni glo- riam transtulisti, ejus Bog, ki si po neo- madežanem spočetji Device svojemu Sinu vredno prebivališče pripravil; prosimo, da, keteri si jo vsled pred¬ videne smerti ravno ti¬ stega svojega Sinu sle¬ hernega madeža obva¬ roval, tudi nam po nje¬ nih prošnjah k tebi priti dodeli. Gospod Jezus Kri¬ stus, ki si v mesu pre- blaženega ONF., da, ko je svet zmerzoval, naša serca z ognjem svoje ljubezni užgeš, svete rane svojega ter- pljenja ponovil; dodeli milostivo, da bomo po njegovih zaslugah in prošnjah vedno križ nosili in vredne sado¬ ve pokore rodili. rata: Bog, ki si B. Ludovika spoznavavoa svojega odzemeljskega kralje¬ stva v slavo kraljestva nebeškega prestavil; 67 guaesumus meritis et intercessione regis re- gum Jesti Chrisli Fi- lii tui facias nos esse consortes. Za s Tuorum corda fide- lium, Deus miserator Mustra, et B. Eliza¬ beth precibus glorio- sis fae nos prospera mundi despicere etcoe- lesti semper consola- tione gaudere. Deus qui famulum tu um a vanitate sae- culi conv er sum ad bravium supernae vo- cationis asseguendum accendis, p ec tori e - j us illabere et grati- am tuam qua in te perseveret illi in- funde, ut protectionis tuae munitus prae- sidiis quod te domnte promisit a d irr.ple- at et sancte vioendi aliis semper exemplum praebens ad ea , quae perseverantibus prosimo, da nas stori po njegovih zaslugah in prošnjah deležne zveličanja kralja kra¬ ljev Jezusa Kristusa. estro : Razsvetli, vsmiljeni Bog, serca svojih ver¬ nih, in po častitljivih prošnjah B. Elizabete stori, da bomo srečo tega sveta zaničevali ter se nebeške tolažbe vedno veselili. Bog, ki s 1 užabni- ka svojega od po¬ svetne ničemernosti spreobernjenega k dosezanju plačila poklica nebeškoga u- žigaš, pojdi v n j ego- vo serce in vlij svo¬ jo milost v vanj, da b o po nji v tebi sta¬ noviten ostal, ter oborožen z brambo tvojega varstva, kar j e po tvojem podelje- nji o bij u b i I, izpol¬ ni in drugim vedno dajaje zgled svetega 68 promissa sunt, aeter- na praemia p er v en i- at. Per DNJC. Fili- um tuum, qui tecum vivit et regnat in uni- taie Spiritus S. Deus per omnia saecula sae- culorum. R Amen, življenja pride do večnega plačila, ki je obljubljeno tem, ki stanovitni ostanejo. PoGNJK. Sinu tvojem, ki s tebo živi in kra¬ ljuje v edinosti sv. Du¬ ha Bog skozi vse veke vekov. Amen, Nato se da novemu obljubniku blagoslov, ki gajeB. 0 Frančišek izrekal nad svojimiuženci: Benedicat tibi Do- minus et custodiat t e. Ostendat Dominus fa- ciem suam t ib i et mi- sereatur t ui. Conver- tat Dominus vultum suum ad te et det tibi pacem. Dominus te benedicat. f Amen. Nato nad vsemi: Blagoslovi te Go¬ spod in varuj te. Po¬ kaži ti Gospod svoje obličje in vsmili se te. Oberni Gospod k tebi svoj obraz in daj ti mir. Gospod te blagoslovi, f Amen. Benedictio Dei om- nipotentis, Patris et Filii f et Spiritus S., descendat super vos et maneat semper. R. Amen. Blagoslov Boga vse- gamogočnega Očeta in Sina f in sv. Duha pridi dolu na vas in ostani vedno. Amen. Naposled da mašnik poljubiti noge Kri- Sanega v znamenje vedne ljubezni do Jezusa Kristusa in vežne zaveze. 69 Zbor. Pred zborom. a) Slovesno. Veni creator ritus etc. Spi- 1 O pridi stvarnik | sv. Duh itd. (Glej str. 51.J V. Einitte Spiritum tuum et creabuntur (Alleltija). R. Et renovabis fa - Ciem terrae (Alleluja). Pošlji Duha svojega in vstvarjeni bodo (Aleluja) In prenovil boš ob¬ ličje zemeljsko (Ale¬ luja). ('Aleluja se pristavlja samo ob velikonočnem času.) Oremus. Deus, qui corda fidelium S. Spi- ritus illustratione do- euisti, da nobis in eo- detn Špiritu reda sa- pere et de ejus sem- per consolatione gau- dere. Per Christum Dominum nostrum, R. Amen. Molimo. O Bog, ki si serca vernikov po razsvitljenju sv. Duha učil, daj, da ravno v tem Duhu kar je prav spoznamo in se nje¬ gove tolažbe vedno ve¬ selimo. Po Kristusu Gospodu našem. Amen. 70 b) Navadno. Veni sancteSpiritus, reple tuorum corda fidelium et tui amoris In eis ignem accende. Sub tuum praesidi- um cenfugimus, S. Dei Genitrix; nostras de- precationes ne despi- cias in necessitatibus, sed a periculis cunc- tis libera nos semper, Virgo gloriosa et be- nedicta. Respice, B. P. Fran- cisce, de excelso coe- lorum habitaculo et deprecare pro populo tuo, populo, quem ele- gisti, ut serviat co- ram te omni tempore in minlsterio Domini. Kyrie eleison. Christe eleison. Ky- rie eleison. Pater noster. V. Et ne nos indu- cas in tentationem. B. Sed libera nos a malo. Pridi sv. Duh , na¬ polni serca svojihver- nih in užgi v njih ogenj svoje ljubezni. Pod tvojo pomoč pri¬ bežimo, o sv. božja po¬ rodnica; ne zaverzi naših prošenj v naših potrebah, ampak reši nas vselej vseh nevar¬ nosti, o častitljiva in blažena Devica. Ozri se, o B. 0. Fran¬ čišek, iz vzvišenega nebeškega prebivali¬ šča in prosi za svoje ljudstvo, za ljudstvo, ki si ga izvolil, da bo služilo pred teboj vsa¬ ki čas v službi Go¬ spodovi. Gospod vsmili se nas. Kriste vsmili se nas. Gospod vsmili se nas. Oče naš. In nas ne vpelji v skušnjavo, Temuč reši nas od hudega. V. Memento congre- gationis tuae. E Quam possedisti ab initio. V. Domine exaudi orationem meam . E. Et clamor meus ad te veniat. T. Dominus vobis- cum. E. Et cum špiritu tuo. Oremus. Mentes no- stras guaesumus Do¬ mine lumine tuae cla- ritatis Mustra, ut vi¬ dene possimus quae a- genda sunt, et quae reda sunt agere vale- amus. Per Christum Dominum nostrum. E. Amen. Po Z Ktjrie eleison. Christe eleison. Ky- rie eleison. Pater nostir. V. Et ne nos indu- cas in tentationem. 71 Spomni se svoje skupščine, Katero si posedel od začetka. Gospod vsliši mojo molitev. In moje vpitje naj k tebi pride Gospod z vami. In s tvojim duhom. Molimo. Eazsvetli prosimo o Gospod našo pamet z lučjo svoje svitlobe,da spo¬ znamo kaj moramo storiti, in storiti mo¬ remo kar je pravo. Po Kristusu Gospodu našem. Amen. boru. Gospod vsmili senas. Kriste vsmili se nas. Gospod vsmili se nas. Oče naš. In nas ne vpelji v skušnjavo. 72 R. Sed libera nos a malo. V. Confirma hoc De- us, quod operatus es in nobis. R A templo sancto tuo, quod est in Jeru- salem, V. Domine exaudi orationem meatn. R Et ciamor meus ad te veniat. V. Dominus vobiscum. R. Et cum špiritu tuo. Oremus. Praesta no¬ bis guaesumus Domine auxilium gratiae tuae, ut quae te auotorefa- cienda cognovimus, te adjuvante implere va- leamus. Agimus tibi gratias, omnipotens Deus, pro universis beneficiis tuis. Qui vivis et rt- gnas in saecula saecu- lorum. R Amen. V. Oremus pro be- nefactoribus nostris. Temuč reši nas od hudega. Poterdi o Bog, kar si veršil v nas. Od svetega templja svojega, ki je v Jeru¬ zalemu. Gospod vsliši mojo molitev. In moje vpitje naj k tebi pride. Gospod z vami. In s tvojim duhom. Molimo. Dodeli nam prosimo o Gospod po¬ moč svoje milosti, da kar smo po tebi, da je storiti, spoznali, a tvo¬ jo pripomočjo dopol¬ niti moremo. Zahvaljujemo se ti, vsegamogooni Bog, za vse dobrote tvoje. Ki živiš in kraljuješ na vekov veke. Amen. Molimo za svoje dobrotnike. 73 R. Retribuere dig- nare Domine omnibus nobis bona facienti- bus propter nomen tu- um vitam aeternam. Amen. Antiphona. Si inigui- tatss. Poverni milostivo o Gospod zavoljo svoje¬ ga imena večno živ¬ ljenje vsem, ki nam dobro delajo. Amen. Predglasniea. Ako se boš oziral. Psalem 129., kterega moli mašnik z drugimi. De profundis cla- mam ad te Domine, Domine exaudi vocem meam. Fiant aures tuae in- tendentes in vocem de- precationis meae. Si iniguitates ob ser- vaveris Domine, Do¬ mine quis sustinebit 1 Quia apud te pro- pitiatio est, et propter legem tuam sustinui te Domine. Sustinuit anima mea in verbo ejus, speravit anima mea in Domino. A custodia matutina usgue ad noctem speret Israel in Domino. Quia apud Domi¬ nam misericordia et Iz globočine vpijem k tebi o Gospod, Go¬ spod vsliši moj glas. Naj poslušajo tvoja ušesa glas moje proš¬ nje. Ako se boš oziralna hudobije oGospod, Go¬ spod, kdo bo obstal? Toda pri tebi je sprava, in zavoljo tvo¬ je postave čakam na tebe o Gospod. Moja duša čaka nje¬ gove besede, moja du¬ ša upa v Gospoda. Od jutranje straže do noči naj Izrael upa v Gospoda. Ker je pri Bogu vsmiljenje in pri 74 copiosa apud etm redemtio. Et ipse redimet Is- rael ex omnibus ini- quitatibus ejus. Requiem aeternam iona eis Domine. Et lux perpetua lu- ceat eis. Antiphona. Si iniqui- totes observaveris Do¬ mine, Domine quis su- stinebit ? V A porta inf eri. K. Erue Domine a- nimas eorum. y.Requiescant inpace. K Amen. V. Domine exaudi orationem meam R Et clamor meus ad te veniat. V Dominus vobiscum. R Etcum špiritu tuo. Oremus Deusveniae lorgitor et humanae sa- lutis amator, guaesu- mus clementiam tuam, ut nostrae congregati- onis fratres, propin- quos et benefactores, j njem je obilno odre¬ šenje. In on bo rešil Iz¬ raela vseh hudobij njegovih. Večni mir jim daj o Gospod. In večna luč naj jim sveti. Predglasnita. Ako se boš oziral nahudobije o Gospod, Gospod, kdo bo obstal? Vrat peklenskih. Reši o Gospod njih duše. Naj počivajo v miru. Amen. Gospod vsliši mojo molitev. In moje vpitje naj k tebi pride. Gospod z vami. In s tvojim duhom. Molimo. O Bog, ki odpuščenje deliš in zveličanje človeštva ljubiš, prosimo tvojo milost, da naše družbe bratom, žlahtnikom in dobrotnikom, ki 75 qui ex hoc saeculo trans- ierunt, B Maria sem- per Virgineinterceden- te cum omnibus sanctis tuis ad perpetuae bea- titudinis consortium pervenire concedas. Fidelium Deus om- nium Conditor et Ite- demtor , animabus fa - m ulorum,famularum- gue tuarum remissio- nem cunctorum iribue peccatorum, ut indul- gentiam, quam semper optaverunt, piis sup- plicationibus conse- guantur. Qui vivis et regnas in saecula sae- culorum. R. Amen. Y. JReguiem aeter- nam dona eis Domine. R. Et lux perpetua iuceat eis. V. Reguiescant in pace. R. Amen. •so se s tega sveta ločili, po priprošnji B. Marije vselej De¬ vice in vseh svojih svetnikov v družbo večnega zveličanja priti dovoli š. O Bog Stvarnik in Odrešenik vseh ver¬ nih, dodeli dušam svojih služabnikov in služabnic odpuščenje vseh grehov, da po- miloščenje, ki so ga vselej želele, po bo¬ gaboječih prošnjah dosežejo. Kateri ži¬ viš in kraljujoš na vekov veke. Amen. Večni mir jim daj o Gospod. In večna luč naj jim sveti. Naj počivajo v miru. Amen. 76 Vesoljna odveza. Antiphona. Intret o- ratio mea in conspectu tuo Domine , inclina aurem tuam ad pre- tes nostras, parce Do¬ mine parce populo tuo , quem redemisti san- guine tuo pretioso, ne in aeternum irascaris nobis. Kyrie eleison. Christe eleison. Ky- rie eleison. Pater noster. V. Et ne nos indu- cas in tentationem. R. Sed libera nos a malo. V. Salvos fac ser- vos tuos. R. Deus meus spe- rantes in te. V. Mitte eis Domine auxilium de sancto. R. Et de Sion tuere eos. Predglasniea. Vstopi naj moja molitev pred tvoje obličje oGospod, nagni svoje uho k na¬ šim prošnjam, zanesi Gospod, zanesi svoje¬ mu ljudstvu, ki si ga odkupil se svojo dra¬ go kervijo, ne serdise na vekomaj nad nami. Gospod vsmili ae nas. Kriste vsmili se nas. Gospod vsmili se nas. Ooe naš. In nas ne vpelji v skušnjavo. Temuč reši nas od hudega. Reši služabnike svo¬ je- Moj Bog, ki v tebe upajo. Pošlji jim Gospod pomoč od svetišča. tn se Sijona jih va¬ ruj. 77 V. Esto eis Domine turris fortitudinis. K. A facie inimici. V. Nihil proficiat inimicus in eis R. Et filius lniqui- tatis non apponat no- cere eis. V. Domine exaudi orationem meam. R Et clamor meus ad te veniat. V. Dominusvobiscum. R. Etcum špiritu tuo. Oremus. Deus cui proprium est misereri semper et parcere, su- scipe deprecationem nostram, ut nos et om- nes famulos tuos, quos delictorum catena con- stringit, miseraiiotuae pietatis clementer ab- solvat. Exaudi quaesumus Dom ine supplicum pr e- ces et confitentium tibi parce peccatis, utpa- riter nobis indulgenti- am tribuas benignus *t pacem. Bodi jim Gospod močen turen. Pred obličjem so¬ vražnikovim. Nič naj ne opravi sovražnik nad njimi. In sin hudobe na] se ne prederzne, da bi jim škodil. Gospod yslisi mojo molitev. In moje vpitje naj k tebi pride Gospod z vami. In s tvojim duhom. Molimo. O Bog, ki ti je lastno vsmiliti se vselej in prizanesti, usliši naše pohlevne prošnje, da nas in vse tvoje služabnike, ktere veže grehov ve¬ riga, milost tvoje do¬ brote odveže Usliši, te prosimo, o Bog, našo pohlevno molitev in odpustinam grehe, kterih se ti ob¬ tožimo,da nam dobrot¬ ljivo z odpuščanjem vred mir dodeliš. 78 Ineffabilem nobis Domine misericordiam tuarn clementer osten- de, ut simul nos et a peccatis omnib us exuas et a poenis quas pro his meremur eripias. Deus , qui culpa of- fenderis, poenitentia placaris, preces populi tui supplicantis pro- pitius respice et fla- gella tuae iracundiae, quae pro peccatis no- stris meremur , averte. Per Christum Domi- num nostrum. Amen. Confiteor Deo om- nlpotenti, B. Mariae semper Virg>ni, B. Mi¬ chaeli Archangelo, B. Joanni Baptistae. san- ctis Apostolis Petro et Paulo, B. P. N. Franci¬ sco, omnibus Sanctis et tibi Pater, quiapec- cavi nimis cogitatione, verbo et opere; mea culpa. mea culpa, mea maxlma culpa. ideo precor B. Mariam sem- Skaži nam dobrot¬ ljivo o Gospod svojo neizrečeno milost, da nas od V3eh grehov odvežeš, in rešiš od kazen, ktere zanje za¬ služimo. O Bog, ki te greh razžali in pokora po¬ tolaži, ozri se milost¬ ljivo na prošnje k tebi kličejočega ljudstva in šibe svoje ieze, ki jih za svoje grehe za¬ služimo, od nas od- verni. Po Kristusu Go¬ spodu našem. Amen. Spovem se Bogu vse- gamogočnemu, bi. Ma¬ riji vselej Devici, bi. Mihaelu Arhangelju, bi. Janezu Kerstniku, sv. Aposteljnoma Pe¬ tru in Pavlu, bi. 0. N. Frančišku, vsem Svet¬ nikom in tebi Oče, da sem grešil obilno z mislijo, besedo in dja- njem; moj dolg, moj dolg, moj veliki dolg. Zato prosim bi. Ma- 79 perVirginem,B.Micha- elem Archangelum, B. Joannem Baptistam, sanctos Apostolos Pe- trum et Paulum, B. P. N. Franciscum, omnes Sanctos et te Pater, orare pro me ati Do- minum Deum nostrum. Misereatur vestri omnipotens Deus, et dimissis peccatis ve- stris perducat vos ad vitam aeternam- B. Amen. Indulgentiam, dbso lutionem et remissio- nem peccitorum ve- itrorum tribuat vobis omnipotens et miseri- eors Dominus, B. Amen. Dominus noster Jt- lus Christus, qui B. Petro Apostolo dedit potestatem Ugandi at- que solvendi , Ule vos absolrat ab omni vin- culo delictorum , ut ha- beatis vitam aeternam rijo vselej Devico, bi. MihaelaArhangelja, bi. Janeza Kerstnika, sv. Aposteljna Petra in Pavla, bi. 0. N. Fran¬ čiška, vse Svetnike in tebe Oče , da molite zame k Gospodu Bogu našemu. Vsmili se vas vse- gamogočni Bog, in odpustivši vam vaše grehe pripelji yas v večno življenje. Amen. Zanešenje, odvezo in odpuščanje vaših grehov dodeli vam vsegamogočni in vs- miljeni Glospod. Amen. Glospod naš Jezus Kristus, ki je dal bi. Petru Aposteljnu oblast zavezovati in odvezovati, on vas odveži od vsake gre¬ šne vezi, da imate večno življenje in 80 et vivatis in saecula saeculorum. Amen. Per sacratissimam passionem et mortem DNJC\ precibus et meritis beatissimae temper Virginie Ma- riae, beatorum Apo- »tolorum Petri et Pauli, BPN. Fran- eisci et omnium San- etorum, auctoritate a summis Pontificibus miki concessa plena- riam indulgentiam omnium peccatorum vestrorum vobis im- pertior. In nomine Patris et Filii f et Spiritus S. Amen živite na veke ve¬ kov. Amen. Po presvetem ter- pljenji in smerti Go¬ spoda našega Jezusa Kristusa, na< pripro¬ šnje in zasluge pre- blažene vselej Deyioe Marije, blaženih A- posteljnov Petra in Pavla, blaženega O. N. Frančiška in vseh Svetnikov, z oblastjo od najviših škofov meni izročeno vam podelim popolno od- puščenie vseh vaših grehov. V imenu Očeta in Sinu f in st- Duha. Amen. 81 Papežev Masnih reče kleči V. Adjutorium no- strum in nomine Do¬ mini. R. Qui fecit coe- lum et terram. V. Salvum fac po- puluni tuum Domine. R. Et benedic hae- reditati tuae. V. Dominus vobis cum. R. Et cum špiritu tuo. Nato nada Oremus. Omnipotens et misericc rs Deus, da nobis auxilium de san- cto, et vota populi hu- jus in humilitate cor- dis veniam peccatorum poscentis , tuamgue benedictionem postu- lantit et gratiam, cle- blagoslov. pred oltarjem: Pomoč naša v ime¬ nu Gospodovem. Kteri je vstvaril nebo In zemljo. Reši svoje ljudstvo o Gospod. In blagoslovi svojo dediščino Gospod z vami. In s tvojim duhom. juje stoje: Molimo. Vsegamc- gočni in vsmiljeni Bog, daj nam pomoč iz sve¬ tišča in vsliši milost¬ no želje tega ljudstva, ki s ponižnim sercem odpuščanja grehov išče in tvojega blago¬ slova prosi in milosti; 6 82 menter exaudi; dexte- ram tuam super eum benignus extende ac plenitudinem divinae benedictionis effunde, qua bonis omnibus cu- mulatus felicitatem et vitam conseguatur ae- ternam. Per Christum Dominum nostrum. B. Amen. raztegni dobrotno če¬ zenj svojo desnico in razlij nadenj obilnost nebeškega blagoslo¬ va, da napolnjeno z vsim dobrim srečo do¬ seže in večno življe¬ nje. Po Kristusu Go¬ spodu našem. Amen. Potem stoje na episteljski strani e zna¬ menjem kriia blagoslovi na glas: Benedicat vos om- nipotens Deus Pater et Filius f et Spiri- tus S. R. Amen. Blagoslovi vas vse- gamogočni Bog Oče in Sin f in sv. Duh. Amen. Tretji del. Dostavek. 6 * v Serafinske litanije. Gospod, vsmili se nas! Kristus, vsmili se nas! Gospod, vsmili se nas! Kristus, sliši nas! Kristus, vsliši nas! Oče nebeški, vsegamogočni Bog, ~ Sin vsega sveta rešnji Bog, Sveta Trojica, en sam Bog, Sv. Marija, \ Sv. Mati Božja, j Sv. devic Devica, ( za nas Boga Sv. Mihael, / prosi! Sv. Gabriel, \ Sv. Rafael, ) Vsi sv. angelji in arhangelji, za nas Boga prosite! Vse sv. verste zveličanih duhov, za nas Boga prosite! Sv. Janez Kerstnik, 1 za nas Boga Sveti Duh, resnični Bog, Sv. Jožef, prosi! 86 za nas Boga prosi! Vsi sv. očaki in preroki, za nas Boga prosite! Sv. Peter, Sv. Pavel, Sv. Andrej, Sv. Jakop, Sv. Janez, Sv. Tomaž, Sv. Jakop, Sv. Filip, Sv. Jernej, Sv. Matej, Sv. Simon, Sv. Tadej, Sv. Matija, Sv. Barnaba, Sv. Luka, Sv. Marka, Vsi sv. aposteljni in evan¬ gelisti, Vsi sv. učenci Gospodovi, Vsi sv. v nedolžni otroci, za nas Boga prosite! Sveti Štefan, za nas Boga prosi! Sveti Lovx - enec, 1 T) Sveti Vincencij, j “ B W osl! 87 Sveta Fabijan in Sebastijan, Sveta Jane? in Pavel, Sveta Kozma in Damijan, Sveta Gervazij in Protazij, Sv. Berard, Sv. Peter, Sv. Akurz, Sv. Adjut, Sv. Oton, Sv. Daniel, Sv. Angel, Sv. Samuel, Sv. Domen, Sv. Leon, Sv. Hugolin, 02 - j os A a euo-S O 02 § za nas Boga prosi! za nas Boga prosite! Sv. Nikolaj, Sv. Peter Kerstnik in drugi marterniki japonski, Sv. Nikolaj in drugi mar¬ terniki gorkomski, Sv. Fidelj, za nas Boga prosi! Vsi sv. marterniki, za nas Boga prosite! Sv. Silvester, za nas Boga prosi! Sv.' Ambrož,} za nas Bo ^ a P rosi! 88 Sv. Avguštin, Sv. Jeronim, Sv. Bonaventura ,1 Sv. Martin, } za nas Boga prosi! Sv. Nikolaj, Sv. Ludovik, Sv. Benvenut, Vsi sv. škotje in spozuavavci, za nas Boga prosite! Vsi sv. učeniki, za nas Boga prosite! Sv. Anton, Sv. Benedikt, Sv. Bernard, Sv. Dominik, Sv. naš oče Frančišek, Sv. Anton Padovanski, i Sv. Bernardin , \ za nas Boga Sv. Janez Kapistran, Sv. Jakob iz Marke , / prosi! Sv. Peter Alkantarski , Sv. Frančišek Solan, Sv. Peter Eegalat, Sv. Didak, Sv. Paškal, Sv. Benedikt, 89 Sv. Pacifik, Sv. Janez Jožef, Sv. Leonard. Sv. Feliks, Sv. Jožef iz Leonise, Sv. Serafin, Sv. Jožef iz Kupertina, Sv. Ferdinand, Sv. Ludovik, Sv. Iv on, Sv. Elzedrij, Sv. Bok, Sv. Konrad, Sv. Lovreneciz Brunduza, Vsi sv. mašniki in leviti, za nas Boga prosite! Vsi sv. mnihi in puščavniki, za nas Boga prosite! Sv. Marija Magdalena,. Sv. Agata, j Sv. Lucija, I za nas Boga Sv. Neža, ) Sv. Cecilija, i P r0S1 • Sv. Katarina, j Sv. Klara, ' 90 Sv. Neža iz Asiza, Sv. Katarina iz Bolonje, Sv. Koleta, Sv. Veronika, Sv. Anastazija, Sv. Elizabeta Ogerska, Sv. Elizabeta Portugalska, Sv. Marjeta Kortonska, Vse sv. device in vdove, Vsi svetniki in svetnice Vsi svetniki in svetnice Božje, Bodi nam milostljiv — zanesi nam, o Gospod! Bodi nam milostljiv — vsliši nas, o Gospod! Vsega hudega, ] Sv. Boža iz Viterba, Sv. Hijacinta, Sv. Marija Frančiška, Sv. Angela, za nas Boga prosi! treh redov našega sv. O. Frančiška, Vsega greha, Svoje jeze, Šibe potresa, resi nas, o Gospod! 91 Nagle in neprevidene srn er ti, Skušnjav hudičevih, Jeze, sovraštva in vse hude volje, Duha nečistosti, Treska in hudega vremena, Večne smerti, S skrivnostjo svojega svetega včlovečenja, S svojim prihodom, S svojim rojstvom, S svojim kerstom in sv. postom, S svojim križem in terpljenjem, S svojo smertjo in pokopom, S svojim svetim vstajenjem, S svojini čudovitim vnebohodom, S prihodom tolažnika sv. Duha, Na dan sodbe, Mi grešniki, Da nam zanesi, Da nam odpusti, Da nas k pravi pokori pripelji, Da svojo sv.cerkev vladaj in ohrani, Da pastirja apostolskega, in vse cerkvene stanove v svoji sv. veri ohrani, te prosimo, vališi nas! reši nas, o Gospod! 92 Da sovražnike sv. cerkve ponižaj, Da kerščanskim kraljem in ob- \ lastnikom mir in pravo eno- voljnost daruj, j Da vsemu kerščanskemu ljudstvu I mir in edinost daj, I Da vse nas v svoji sveti službi I poterdi in obderži, Da naše misli k nebeškim željam j povzdigni, \ Da vsem našim dobrotnikom ve-/ čne dari dodeli, I Da nase duše in naših bratov, 1 bližnjih in dobrotnikov ve-1 enega pogubljenja reši, 1 Da sad zemlji daj in ohrani, ! Da vsem vernim dušam večni I pokoj dodeli, / Da nas usliši, — Sin Božji, Jagnje Božje, ki grehe sveta odjem- lješ — zanesi nam, o Gospod! Jagnje Božje, ki grehe sveta odjem- lješ — vsliši nas, o Gospod! Jagnje Božje, ki grehe sveta odjem- lješ — vsmili se nas, o Gospod! te prosimo, usliši nas! 93 Kristus, sliši nas! Kristus, vsliši nas! Gospod, vsmili se nas! Kristus, vsmili se nas! Gospod, vsmili se nas! Oče naš. Molimo. Vsegamogočni, večni Bog, dodeli nam, te prosimo, da nas izgledi tvojih svetnikov vseh treh redov sv. Frančiška k boljšemu življenju pri- peljajo, da bomo njih dela, kterih se spominjamo, tudi nasledovali. Po Go¬ spodu našem, Jezusu Kristusu, Sinu tvojem, ki s tabo živi in kraljuje, v edinosti sv. Duha, Bog na vse veke vekov. Amen. Sekvencija, se bere pri sv. maši o godovih N. O. S. FRANČIŠKA. Nova zarja zasvetila Je svetosti, in slavila Cudapolna, blagomila Nad Frančiškom svoj zalog. Novo družbo osnovati, Novo jej postavo dati, Božjo voljo ^ponavljati Je Frančiška perva skerb. Reda novega življenje In postavno poterjenje Svet predrami v hrepenjenje, Evangelij spolno vat’. Iz postav odrešenika Perva klije spet oblika V*ya danili vredb dotika Časov Apostolskih se. S terdim pasom se preveže, Se obleke, ojstre teže^ Ne prestraši, pičlo reže Kruha si, in hodi bos. Vboštvo šteje med sestrice, Vse posvetno, vse pravice — On tepta, da še trohice Ni imel shraniti kam. Kraj poišče si, da stoka, V tužnosti serce mu poka, Obžaluje čas in joka, Ki doslej je tratil ga. V gori skrit berlog si izvoli, V tla se meče, kliče, moli; Slednjič Bog tolažbo doli Pošlje duhu v ječo to. Tu v zavetji skale vtihne, Božjih se reči navdihne, Presojuje, časno spihne, Le nebeško zbere si. Zlo se je meso vkrotilo, Se v podobi spremenilo, Sveto pismo ga živilo Zginilo pozemeljsko. Zdaj z višave Seraf pride, S svojim kraljem vred se snide, Pri Frančišku, da obide Strah zavolj prikazni ga. Znamnja Kristusa mu vnudi, Rane sklepajo se z udi; V sercu žalostnem se čudi Bolečinam in molči. Svetega telesa rane V roke, noge so zadane, V desno stran mu zakovane; Ves oblit je s kervijo. Ko skrivnostne glase čuje, Mu prihodnjost razsvetljuje In pomembe raziasnuje Čudovita razodev. Žeblji znotraj začerneli, Čudni, zunaj zarudeli So kazali se, in skleli Z ojstrim koncem grozno ga. Ni zvijače umna stava Udov ranjenih naprava, Ni jih vtisnila narava, Ni nabilo kladvo jih. Znamnja križa, ktera nosil, In čez svet si zmago sprosil, Nad sovražnim mesom znosil Se po slavni zmagi bil; Naj Frančišek! naše krilo Bodo in nadlog branilo, Da zavživat tje plačilo Pridemo v nebeški raj. O dobrotljivi in sveti Oče, daj, da bodo vneti Po zaslugah bratov vzeti Vsi ljudje v nebesa gor’! Ki nas pravo pot hoditi Vadiš, daj tje gori priti, Daj se večno veseliti Trumi Manjših bratov vsi. Amen. KAZALO feivi dni. Dolžnosti in dobitki tretj er ednikov. Stran Vstanova Papeža Leona XIII. 5 Vodilo ndov 3. reda sv. Frančiška . . .12 Kazalo odpustkov in pravic.18 Kratek obseg vodila 3. reda.2S Pregled odpustkov.31 Drugi del. Obrednik. Sprejemanje.17 Obljuba.59 Zbor.«9 Vesoljna odveza.73 Papežev blagoslov .31 Tretji del. IkostaTek. Sera (Inske litanije .36 Sekvencija H'. O. S. Frančiška.24 ««»-