KOMUNICIRANJE 28 TEHNIČNO PRESTRUKTURIRANJE GRAFIČNE INDUSTRIJE UVOD Grafična dejavnost se vse od Gutenbergovihčasov vedno zno- va sooča s tehnološkimi spre- membami in novimi izzivi, s tem da se v novejšem času vse skupaj dogaja z veliko naglico. Podjetja usmerjajo pozornost v tisto teh- nologijo, ki je eksistencialnega pomena za njihov nadaljnji ra- zvoj. Odločitev ni več samo v iz- biri ustrezne tehnološke rešitve, temveč tudi v določitvi pravega trenutka njene uvedbe. Okolišči- ne, ki vplivajo na odločitve, niso odvisne samo od tehničnih da- nosti, temveč so splet različnih, kompleksnih in med seboj vpli- vajočih dejavnikov, ki jih je treba obravnavati kot celoto. Razmere Nove tehnologije v povezavi z gospodarskim napredkom dolo- čajo nove trge, ki so podvrženi stalnim spremembam. Posebej grobo sled predstavlja digitalna revolucija, ki se je začela s poja- vom računalnikov, temu pa je posledično sledilo spreminjanje procesov neslutenih razsežnosti. Vse večje zmogljivosti računalni- ške opreme in spominskih kapa- citet omogoča preusmeritev v di- gitalno proizvodno tehnologijo oziroma opuščanje procesov, te- melječih na klasičnem materialu, in zmanjševanje porabe kemika- lij. Vprašanje ravnanja z odpad- ki, ki so posledica odplak pripra- vljalne proizvodnje, srednjeroč- no ne bo več problematično. Ključni spodbujevalec prilagaja- nja je povečanje proizvodno-teh- nološke učinkovitosti. Ročni pri- jemi v tehnoloških procesih (angl. Workflow) so v grafični industriji vse manj uporabljani. »Informacije in komunikacije se v procesu pretakajo«. Že dolgo preden je prilagajanje novim tehnološkim rešitvam in posledično prestrukturiranje do- seglo vrhunec, so strukturne spremembe prevzele nove di- menzije. Ključni spodbujevalec so v tem primeru zunanji vplivi, ki temeljijo na aktualnem razvo- ju gospodarstva in družbe kot ce- lote in z grafično dejavnostjo ni- so v neposredni povezavi. Naj- bolj očiten predstavnik novejše- ga vala sprememb je mobilna te- lefonija. V vrtincu dogajanja se pojavljajo vedno novi proizvodi ter storitve, ki precej zaobidejo grafično dejavnost. V središču pozornosti je na informacijah in znanju temelječe podjetje. Ob pravi oceni znamenj časa je tudi za grafična podjetja veliko mo- žnosti za nadaljnjo rast in razvoj. Vsebina Pričujočaštudija je usmerjena v podporo grafične panoge z rele- vantnimi informacijami. Kon- kretno je izdelana v obliki pregle- da strokovnih prispevkov gospo- darskih gibanj in tehnološkega napredka, ki se tičejo srednje ve- likih grafičnih in založniških podjetij. Družbeni razvoj Del študije, ki je namenjen družbenemu razvoju, je razčle- njen na tri samostojne prispevke. V prispevku o informacijski družbi je prikazano, kako si drža- vljani, podjetja in institucije pri- redijo informacijsko in komuni- kacijsko tehnologijo. Prispevek o na znanju temelječem podjetju govori o vlogi znanja kot o naj- pomembnejšem viru razvoja. V prispevku o vizualnih informaci- jah je poudarek na slikovnem in multimedijskem gradivu, ki pri- haja v družbi vse bolj v ospredje. Tehnološki razvoj Delštudije, ki je namenjen teh- nološkemu razvoju, sestoji iz de- setih samostojnih prispevkov o razvoju grafične tehnologije. Iz- bor je izvedla projektna skupina, vsebina pa temelji na preučeva- nju dostopne literature, na izve- denih anketah in pogovorih ter lastnih izkušnjah. Obravnavan je tako razvoj bazične tehnologije, računalništva (spominske kapa- citete, komunikacije) kot proi- zvodnih sistemov. Navodilo Študija predpostavlja predvide- ni podjetniški in tehnološki ra- zvoj, ki bi v primeru, da do njega dejansko pride, lahko postal rele- vanten. Posamezni strokovni prispevki so v napovedih omeje- ni in jih je treba obravnavati s primerno zadržanostjo. Navede- na literatura in gesla so bralcu v pomoč, da si zaključke naredi tu- di sam. DRUŽBENI RAZVOJ Informacijska družba Smo v središču spreminjajočih se procesov, ki odločilno vplivajo na to, kako se bomo v prihodnje učili, delali, skratka živeli. Glo- baliziran in omrežen svet je po- stal realnost slehernika. Poglavi- tna je tekma, kdo bo nove mo- žnosti kar najbolje izkoristil v svoj prid. Tako postajata napre- dek in tekmovalnost kakšne dr- žave, njenega gospodarstva in in- stitucij odločilno odvisna od te- ga, kako hitro in koliko bo vlaga- la v informacijsko in komunika- cijsko tehnologijo. Vedno bolj liberilizirane tele- komunikacije, eksplozivna rast interneta in pospešeno povezo- vanje računalniških, medijskih in telekomunikacijskih podjetij jasno kažejo na nastajajočo infor- macijsko družbo. Evropska sku- pnost si je v projektu e-Evropa med drugimi zastavila naslednji cilj: OGLAS 29 »Vsak državljan, gospodinjstvo in šola, vsa podjetja in državna uprava naj ima možnost poveza- ve z omrežjem, informacijska družba pa naj bo zagotovljena brez socialnih omejitev.« Definicija informacijske družbe Informacijska družba je razpo- znavna po tem, da je bistveni del življenja in dela njenih članov se- stavljen iz pridobivanja, shranje- vanja, obdelave, posredovanja in uporabe informacij. Informacij- ska družba obsega tehnične kom- ponente (naprave, programska oprema in uporaba) in ekonom- ske ter gospodarske dejavnike. Pričakovanja in zadržki Z informacijsko družbo so po- vezana nekatera pričakovanja. V pozitivnem smislu naj bi vplivala na nastanek novih delovnih mest, splošno blaginjo, stanje duha in kulture, demokracijo in državljanske pravice ter medse- bojno sodelovanje. Na drugi strani je kar nekaj zaskrbljenosti, ki se odraža v naslednjih pojmih: prozoren človek brez zasebnosti (shranjeni in povezani podatki o posamezniku, video in drugi nadzori), izgubljanje občutka za smer in zmedenost (čezmerna količina različnih podatkov in informacij), virtualizacija medse- bojnih človeških odnosov (Cyberspace, osamitev), tveganja globalnega omrežja (zlorabe fi- nančnih in borznih sistemov). Pomen interneta Internet je največja svetovna mreža, ki jo sestavljajo med seboj povezana računalniška omrežja. V osnovi predstavlja komunika- cijski in informacijski medij. Razčlenimo ga lahko na: Â Word Wide Web (www), standard za prenos multimedij- skih dokumentov HTML, Â File Transfer (FTP), stan- dard za prenos datotek, Â E-Mail, standard za razpoši- ljanje elektronske pošte, Â Newsgroup za prenos infor- macij po omrežju. Populacija, ki uporablja inter- net, je trenutno precej homoge- na. Najbolj je zastopana mlajša moška populacija, z visoko izo- brazbo in dobrimi prihodki. Kljub temu da je v zadnjem času opazna rast preostalih skupin, med njimi npr. ženske, starejše in manj izobražene osebe, social- ni in uporabniški razkorak še ni zapolnjen (t. i. digital divide). Pričakovati je, da se bo zaradi ak- tivnosti, ki jih izvajajo podjetja in državne institucije, ta do leta 2007 bistveno zmanjšal. Najbolj uporabna področja interneta so komunikacijske (e-pošta) in in- formacijske možnosti (telefonski imeniki, vozni redi, aktualne on- line novice, informacije, predsta- vitve in arhivi). Uporaba storitev (e-trgovanje, e-bančništvo) sicer raste, vendar še nima pravega po- mena. Procesi na e-področju V tabeli 2 je prikazano, kako lahko elektronske komunikacij- ske procese v gospodarstvu, dr- žavni upravi, neprofitnih in ne- Švica 49 % Velika Britanija 40 % Francija 35 % Nemčija 34 % Avstrija 30 % Belgija 26 % Španija 23 % Slovenija ? % Tabela 1. Internet v evropskih državah leta 2001 INFORMACIJSKO GOSPODARSTVO 30 vladnih organizacijah kategorizi- ramo. B2N označuje primer ko- munikacije zasebnega podjetja (B) z (2 = to) neprofitno organi- zacijo (N). E-državna uprava in admini- stracija sta v drugi vrstici in drugi koloni. Nanašata se na izražanje svobodne volje, delovanje, odlo- čitve in izvajanje političnega, dr- žavnega in upravnega sistema. E- demokracija označuje političen vpliv državljanov in gospodar- stva na gradnjo procesov izraža- nja svobodne volje odprtih, vla- dnih in nevladnih institucij. E-gospodarstvo je v tretji vrstici in tretji koloni. Pod tem poj- mom je razumeti vse gospodar- ske postopke, ki uporabljajo in- ternet kot glavni medij. Sem sodi e-trgovina (angl. e-commerce) in znotraj nje mobilne možnosti (M-Business), e-svetovanje, e- bančništvo, e-nakupovanje ... Mediji v informacijski družbi Digitalna tehnologija pospešu- je strukturne spremembe na me- dijskem področju s konvergenco (zlitje medijev), globalizacijo, deregulacijo in vedno večjo po- nudbo. Raznolikost medijske ponudbe še nikoli ni bila tako podvržena principu ponudbe in povpraševanja. Na strani upo- rabnika omogoča digitalna teh- nologija nove predstavitvene možnosti v smislu interaktivno- sti in multimedijalnosti. Hori- zontalna komunikacija prek in- terneta dopolnjuje in vstopa v tekmo k vertikalni komunikaciji tradicionalnih množičnih medi- jev. Novejše raziskave ugotavlja- jo, da uporaba interneta doslej ni imela bistvenega vpliva na tradi- cionalne medije. Prizadeta je predvsem televizija, medtem ko tiskani mediji in radio ukrepajo v smeri dopolnjevanja. Uporabni- ki interneta segajo po tiskanih medijih (časopisi, strokovna lite- ratura) za okrog 10 odstotkov bolj kot tisti, ki interneta ne upo- rabljajo. Medijska podjetja so pred izzivom, da definirajo svojo vlogo kot posrednik med virom oziroma dobaviteljem vsebine in bralcem oziroma njenim upo- rabnikom. Na znanju temelječe podjetje Podjetja so sredi sprememb, ki jih največkrat opredeljujejo na- slednji pojmi: pluralizacija in in- dividualizacija, multikulturna družba, starostna piramida, za- poslenost, prosti čas, zabava in razvedrilo. Posebej je opazen prehod od industrijskega k storitvenemu podjetju, kjer vse bolj dominira- jo informacijska sredstva, tako da lahko govorimo o »na infor- macijah temelječem podjetju«. Pod izrazom »na znanju temelje- če podjetje« razumemo podjetje, kjer je v ospredje postavljen in- formacijski vidik v vzročni pove- zavi z znanjem. Neposredno in večstransko iz- menjevanje informacij in in zna- nja med milijoni ljudi po svetu nakazuje spremembe v načinu dela in poslovnem sodelovanju. Na drugi strani pa seže danes vi- di, da pri razvoju ne bodo mogli niti vsi sodelovati (socialni in uporabniški razkorak zaradi ra- čunalniške tehnologije ­ digital divide) niti ga uporabljati (odre- kanje zaradi okoliščin). Z zna- njem prihaja tudi nevarnost nje- gove zlorabe. Prostorska, časovna in osebno- stna razdalja med produkcijo, posredovanjem in uporabo zna- nja bo vse manjša. Tak razvoj vpliva na samopredstavo grafič- nih in medijskih hiš, a panogi kljub negotovosti daje možnosti za novo pozicioniranje v storitve- nem gospodarstvu. Razumevanje pojmov Znanje izhaja iz inteligentnega vozlišča informacijskih elemen- tov in je zaradi tega prenosljivo. Pridobivanje znanja temelji na učenju in se odraža v razumeva- nju problemskega stanja.Šele ra- zumljeno znanje je prenosljivo, če so na voljo sposobnosti za smi- selno trajno uporabo. Razvoj Če tudi oris »na znanju teme- lječega podjetja« ni še povsem oster, so nekatere njegove značil- nosti jasne. Tako podjetje se ra- zlikuje od drugih po sistemu ustvarjanja vrednosti, ki ne te- melji več na »mišični moči«, temveč na informacijah in zna- nju. Aktivnosti za ustvarjanje no- ve vrednosti se prenašajo iz rok v glave. Znanje tako postaja poleg klasičnega kapitala in dela po- memben spodbujevalec gospo- darske rasti. V primerjavi z 18. stoletjem, ko se je 90 odstotkov populacije ukvarjalo s proizvo- dnjo življenjskih potrebščin in njihovim razdeljevanjme, je v 21. stoletju generiranje in razšir- janje znanja pridobilo strateški pomen. Preobrat k »na znanju temelječemu podjetju« je torej dokaj jasno opredeljen. V priho- dnosti naj bi bil usmerjen v gene- riranje novih uporabniških znanj in inovacij, kar zahteva precej- šnje spremembe šolskih siste- mov. Znanja, ki so jih slušatelji do nedavnega pridobivali le in šele na višjih stopnjah izobraže- vanja, se vse bolj selijo na nižje ravni, praktično v osnovne šole. Prevedel in ponekod priredil Slavko A. BOGATAJ Svet prihodnosti si lahko zami- slimo kot naraščajočo preplete- nost različnih področij, ki pa skupaj s pospešenim gospodar- sko tehničnim napredkom po- vzroča tudi pojav nezaželenih stranskih učinkov. Med njimi je že opazna zaskrbljujoča brezcilj- nost in izgubljenost razvitega sveta na eni strani in naraščajoči civilizacijski prepad na drugi strani. Tabela 3: Izzivi v +na znanju te- melječem podjetjuz Vidik, trend, ukrepanje Generiranje znanja, izgradnja izobraževalnega sistema, dopol- nilno izobraževanje inovacijske zahteve in izzivi, vseživljenjsko učenje Predstavitev znanja, dejansko stanje, predstavitvene tehnike skrajšanje življenjskega cikla, multimedijska produkcija večjezičnost in semantika institualizacija nadgradnje, Shranjevanje/arhiviranje, nova vloga knjižnic v smislu sistemati- zacije in ohranjanja znanja, inte- ligentno obvladovanje?, ciljno usmerjanje, povezovanje obstoječega znanja povezanost obstoječega znanja, ustrezni iskalniki/brkljalniki standardizacija Prijemi na obstoječem znanju, znanje na zahtevo (v smislu ob pravemčasu angl. Just In Time), tisk na zahtevo (angl. Print On Demand) krajevno in časovno neodvisni prijemi, iskalniki/brkljalniki, izboljšano izbiranje, interaktiv- ni mediji (tudi Online mediji) plačljivost, zaračunavanje na mikro nivoju (angl. Micro Bil- ling) Uporaba virov in literature, po- enostavljene možnosti za pripo- ročila, razvoj standardov integriranost/povezanost medi- jev pri oblikovanju ponudbe Vir: Technologies for Educati- on. UNESCO. 2002 (www.une- sco.org) Pomen Grafična in medijska podjetja so, kar se tiče pridobivanja zna- nja, pred enakimi izzivi kot vsa ostala podjetja v drugih pano- gah. Enkratno pridobljeno zna- nje in izobrazbo nadomešča vse- življenjsko učenje. Zdi se, da pa imajo vseeno določeno prednost, med katere šteje upravljanje z podatki in informacijami, kate- rih nosilci so. Doslej je bilo to opravilo omejeno na reprodukci- jo in distribucijo. Takoj, ko po- stane znanje pomemben strateški faktor in se grafično in medijsko podjetje pozicionira kot moderni posrednik informacij , pridobijo na pomenu inovativne storitve in izdelki. V tabeli 3 so prikazani nekateri vidiki, izhodišča za tren- de delovnih procesov in možni ukrepi. Pomen vizualnih informacij Življenja brez vizualnih infor- macij si praktično ne moremo zamisliti. Ves čas smo soočeni z njimi preko televizije, video in računalniških animacij, časopi- sov, plakatov, rentgenskih in ra- darskih slik. Pravzapravživimo v vizualni informacijski družbi. Informacije so predstavljene v obliki teksta, zvoka in slike, zno- traj katerih imajo slednje že od samega začetka poseben pomen. Sliki ni potrebno znati japonsko, nemško, francosko, slovensko, slika je multijezična. Preproste jamske risbe, srednjeveške posli- kave ali bogate renesančne freske pričajo o minulihčasih, kot bese- de le redko lahko. Eden najpomembnejših mejni- kov v razvoju slike je prav gotovo fotografija, ki omogoča trajno ujeti trenutek resničnosti, ga shraniti in ga spet poljubnokrat ogledovati. Slika je s svojim spo- ročilom (informacijo) postala posrednik znanja in nepogrešljiv del izobraževanja, raziskav, ra- zvedrila, zdravja in prodaje. Teh- nološki napredek je prinesel pre- hod v premično sliko - film, iz- boljšala se je kakovost reproduk- cije in barvitost, s tem pa se je iz- črpnost posredovane informacije še povečala. Pomemben mejnik v novejšem razvoju je digitalizacije slike, ki omogoča poljubno spreminjanje in prilagajanje ter razpošiljanje in tako imenovano online uporabo npr. v premikajočem vozilu, opazovanje vesolja kljub izre- dnim razdaljam, zajem aktualne slike za časopis ali televizijo. Kaj prinaša prihodnost? Z zanesljivostjo lahko trdimo, da bo pomen slike še naraščal. Danes si prospekta ali učbenika brez slike ne moremo več pred- stavljati, v povezavi s tekstom in tonom paže dobivata novo mul- timedijsko obliko na digitalnem papirju, prenosnem telefonu ali na steno obešenem ekranu. Znanstvena fantastika filmov iz 70. let prejšnjega stoletja postaja resničnost. Turističnega pro- spekta ne samo, da ga prelista- mo, temveč lahko na domu gle- damo slike v živo s kateregakoli konca sveta. Zelo uporabna je ra- čunalniška simulacija, ki omogo- ča materializacijo predstave o prihodnosti. Možnosti je ogromno in mno- go tehničnih novosti bo obležalo v predalu. Spet druge se bodo prijele in nam v trenutku spre- menile življenje. Odločilni fak- tor, ki največkrat selekcionira, je potencialna množičnost upora- be, s katero se pravzaprav finan- cira razvojni potencial. Tako npr. je bila prva faks naprava uporabljena že leta 1967, mno- žična pa je postalašelečez dvajset let, v osemdesetih letih. Vse resnične novosti so splošne in dostopne. Trenutno v to fazo prehaja digitalna fotografija. Tehnično in kakovostno so digi- talne kamere že dosegle zadovo- ljivo stopnjo, cene postajajo sprejemljive, tako da je kar nekaj pogojev za množično uporabo izpolnjenih. Še ne dolgo tega so slike upodo- bljale življenje civilizacij. Danes nam slike prikazujejo trenutke, ki sicerčloveškemu očesu niso vi- dne. Hrbtna stran lune Ta stran lune z zemlje ni vidna. Velik krater v spodnjem delu sli- ke je nastal kot posledica (relativ- no) nedavnega trka. Osa Proučevanje živalskega sveta je vedno prineslo napredek tudi v visoki tehnologiji. Na sliki je pri- kazano približevanje ose cvetu. Vodna krona in paradižnik Nekateri učinki človeškemu očesu niso vidni. Leva slika pri- kazuje vodno krono, ki nastane, ko vodna kaplja pade na mirno gladino. Desna slika prikazuje učinek zadetka projektila ob vstopu in izstopu iz cilja. Balerina Potek gibanja je možno prou- čevati s sliko, ki je nastala s po- močjo stroboskopske svetlobe. Tehnološki razvoj Barve v reprodukciji V reprodukciji imajo barve ključno vlogo. Cilj reprodukcije je, da vzbudi opazovalcu enak barvni občutek, kot ga ima ob originalu. To je seveda možno le, če je prenos barvnih informacij čim bolj popoln. Z razliko od sa- moosvetljujočih medijev kot sta npr. televizijski ali računalniški ekran, kjer je barvni vtis neposre- dno vzbujen, morajo biti tiskani mediji osvetljeni. Barvni vtis je odvisen od vrste osvetlitve. Pri današnjem trikromatičnem barvnem upravljanju morajo biti osvetlitev in tiskarski pogoji upo- števani že pri ?podatkih o bar- vah?. V prihodnosti bodo le-ti pomembno jedro informacij. Razvoj bo šel v treh smereh: od podatkov o barvah, ki so specifični za tiskanje, k medijsko nevtralnim, od naprav odvisno barvno upravljanje k individualnemu, od trikromatske k multispek- tralni reprodukciji. Slika 1: Velikost barvnega pro- stora v a* - b* projekciji Digitalna reprodukcija Prehod iz klasične k digitalni reprodukciji je praktično že na- rejen. Elemente strani je mogoče popolnoma digitalno obdelati, stran sestaviti in izdelati tiskovno formo. Materializacijo se izvede šele pri osvetlitvi tiskarske plošče (CTP), z direktno osvetlitvijo v tiskarskem stroju ali pri izdelavi zgoščenke (CD). Priprava podat- kov je odvisna od načina tiska, zato bodo v prihodnosti podatki pripravljeni nevtralno in s tem uporabni za različne postopke. Priprave v CMYK barvnem pro- storu bo vse manj, nadomeščal jo bo RGB barvni prostor s pripa- dajočo opredelitvijo vnosnega medija npr. ICC barvni profil ali od naprave neodvisni CIELAB barvni prostor, shranjen v 16 bi- tni obliki. Pri izbiri barvnega prostora igra najpomembnejšo vlogo pri pre- računavanju njegov (barvni, ?ga- mut?) obseg. Kot največji RGB barvni prostor je za arhiviranje uporaben eci-RGB. Barvno upravljanje Kot barvno upravljanje razu- memo postopke, ki zagotavljajo, da so barvni elementi vizualno enaki, ne glede s katerim medi- jem so upodobljeni. Če so enaki še originalu, lahko govorimo o umetnosti. Podatki o barvah nastanejo pri zajemu originala z digitalno ka- mero, pri skeniranju ali pri sa- mem računalniškem oblikovanju (npr. posebne barve).Če je vho- dna naprava umerjena pri enaki osvetlitvi in nastavitvah z refe- renčno testno formo ISO 12641, potem lahko izračunamo ICC vhodni barvni profil. CIE je bil določen leta 1931 na osnovičlo- veškega zaznavanja barv s strani normalnega opazovalca in XYZ barvne metrike. Iz teh osnov je bil leta 1976 za merjenje in oce- njevanje barv razvit najbolj upo- rabljen CEILAB barvni prostor. XYZ in CIELAB sta od naprav neodvisna barvna prostora in sta kot taka vgrajena v ICC barvno upravljanje. Na izhodu se uporabljajo glede na naprave specifični podatki o barvah, kot RGB za oglase na ekranu ali internetne aplikacije oziroma CMYK podatki o bar- vah za potrebe tiska. Karakteri- stični podatki, ki so pridobljeni preko natisnjenega in izmerjene- ga 928 polja testene forme ISO 12642, so osnova za preračun ti- skarskemu procesu ustreznega ICCC barvnega profila. Današnje barvno upravljanje upošteva različne barvne značil- nosti, kot je barvni obseg, pove- čanje rastertonske vrednosti, pre- nos barv pri različnih izdelavnih postopkih ter z ročnim posega- njem popravlja posamične la- stnosti, npr. korekcije ob prete- mni ali presvetli sliki. V nasle- dnjih generacijah barvnega upra- vljanja je pričakovati avtomatiza- cijo tudi takih posegov. Podatkih o barvah - vsebina in- formacije Digitalizacija barve človeškega telesa z merjenjem poteka tako, da je preko optične rešetke po- vzročen refleksijski spekter in le- ta digitaliziran preko ?array? dio- de z npr. razdalje 10 nm. Poleg nastane 41 ozkotračnih refleksij- skih vrednosti od 380 do 780 nm kot multitračni spekter. Multi- spektralne vrednosti so z normal- nim spektralnim ocenjevanjem od x, y in z nagubane z utežnim faktorjem želene normativne svetlobne vrste. Iz tega izhajajo normativne barvne vrednosti XYZ, iz katerih lahko izračuna- mo CIELAB barvne vrednosti. ??????? Ravnanje s slikami Pojem ravnanja s slikami obse- ga postopke zajema, obdelave in reproduciranja, skratka tiste ak- tivnosti, ki predstavljajo jedro grafične dejavnosti. Digitalne kamere in skenerji Digitalne kamere so vedno boljše, raznovrstnejše in dosto- pnejše. S možnostmi, ki jih nudi- jo, lahko zadovoljijo večino po- treb bolj in manj zahtevnih upo- rabnikov. Obe, miniaturna ka- mera na mobilnem telefonu ali visoko kakovostna v fotograf- skem studiu, sta digitalni. Tre- nutno uporabljeni CCDčipi bo- do zamenjani s cenejšimi CMOS elementi, kar bo prineslo večjo kakovost ob nižjih cenah. Kamere, ki jih je danes moč do- biti na trgu,še ne uporabljajo ce- lotnega svetlobnega spektra, temveč delajo s tremi barvnimi filtri, ki so podobno kot barvni kanali v televizijski katodni cevi naparjeni drug poleg drugega na senzorskem elementu. Pomem- ben korak v razvoju je bil narejen v novembru 2002, ko je bila predstavljena prva kamera s po- polnim barvnim senzorjem, ki z večslojno strukturo vsakemu po- samičnemu pikslu opredeli pol- no RGB barvno informacijo. Z razliko od sedanjih barvnih pre- tvornikov z mozaičnimi barvni- mi filtri, kjer je posamičen piksel samo v osnovni barvi, je ločlji- vost trikratno izboljšana. Pre- dnost digitalnih kamer je tudi v zajemanju tridimenzionalnih objektov, kot združevanju funk- cionalnosti klasičnih fotograf- skih aparatov in skenerjev. Na zadnji Ifra-Expo prireditvi v oktobru 2002 se je prvič zgodilo, da ni razstavljal noben proizvaja- lec skenerjev. Tudi kakšnega po- sebnega razvoja na tem področju ni pričakovati. Slike bodo še na- stajale, toda prihajale bodo iz di- gitalnih kamer. Programska oprema za obdela- vo slik in barvno upravljanje Obstoječa programska oprema, katere najvidnejši predstavnik je Photoshop pokriva skoraj vse potrebe uporabnikov. Tehnične izboljšave gredo predvsem v sme- ri uporabniške prijaznosti, ki skrajšujejo porabljen čas. Barvno upravljanje je bilo do nedavnega povezano s stroški in- vestiranja v opremo in pridobi- vanje znanja zaposlenih vsaj z dveh področij: fizike (teorija barv in barvna metrika) in raču- nalništva (standardizirani po- stopki umerjanja opreme). Razvoj je nakazan v smeri CAM (računalniško podprto modeliranje angl. Computer Ai- ded Modelling), katerega rezul- tat je npr. programska oprema Intelli-Tune proizvajalca Afga. Reprodukcija slik Razvoj postopkov za pripravo reprodukcije slik je raznovrsten in podpira različne medije. Kot osrednji standard se je uveljavil PDF podatkovni format proi- zvajalca Adobe, ki je brez pose- gov uporaben, tako za postavitev na internetno stran kot za vse vr- ste grafičnih tehnologij. Tudi drugi razvijalci programske opre- me gredo v tej smeri. Kot izho- dne naprave se poleg klasičnih ti- skarskih strojev in računalniških ekranov že danes pojavljajo novi mediji v obliki ekranov na mo- bilnih telefonih, e-knjig in e-ča- sopisov. Glede na razpoložljivo infrastrukturo in pričakovani ra- zvoj je mogoče z zanesljivostjo tr- diti, da se bo povečeval pretok digitaliziranih slik v smeri od po- šiljatelja do prejemnika. Katera oblika medija bo postala množič- na, pa je največ odvisno od opor- tunitetnih stroškov oziroma od hitrosti dojemanja uporabnikov, v končni fazi seveda od stroškov na enoto. Shranjevanje slik Z naraščajočim obsegom digi- talnih slik, se pojavlja potreba po ustreznem shranjevanju v podat- kovnih bankah, ki omogočajo ustrezno upravljanje, predvsem iskanje in razvrščanje po ključnih besedah. Mediji za shranjevanje so vse manjši, hitrejši in dosto- pnejši. Ključna njihova pomanj- kljivost je v tem, da glede zane- sljivosti in trajnosti ni natančnih podatkov. Kdaj bo disk odpove- dal, je še vedno bolj ali manj vprašanje naključja, niti ni odgo- vorov, kolikočasa je z magnetne- ga medija možno prebrati neokr- njeno vsebino. Razvoj gre kljub vsemu naprej. Že davnega leta 1975 je Moor postavil trditev, da se bo zmogljivost tranzistorjev podvojila vsakih 18 mesecev. Moorov zakon še danes velja za kapaciteto medijev za arhivira- nje. Pozornost je potrebno usmeriti na tri področja. Izmenjava podatkov Prenos podatkov npr. z enkra- tno zapisljivim diskom CD-R, praktično ni problematičen in je vsestransko uporaben. Podjetja, ki stalno sodelujejo, so seže sedaj dogovarjala o tehniki komunici- ranja. Največji problem predsta- vlja oblika oziroma format zapi- sa. Kot standard se uveljavlja PDF/X-3 format. Sicer za izme- njavo meta podatkov obstaja pri- poročilo CIP4, ki pa ga obstoječa tehnološka opremaše ne podpira v celoti. Arhiviranje Podatki naj bi bili po načelu, čez sedem let vse prav pride, na voljo čim dalj časa. Osnovne zahteve pri shranjevanju sta traj- nost in zanesljivost ob nizkih stroških. Problem, ki ni nov, je ta, da se po določenem času za- menja tako programska kot strojna oprema. S tem postaneta vprašljiva, tako kompatibilnost oziroma uporabnost podatkov z novimi orodji kot vzdrževanje zastarele strojne opreme. Preta- kanje iz stare na novo platformo pa je vedno problematično. Naj- večjo pozornost moramo torej usmeriti v pravilno določitev ži- vljenjske dobe sistema za arhivi- ranje, za katerega se odločamo. Preventivno podvajanje podat- kov Večkrat je bila že omenjena za- nesljivost medijev za shranjeva- nje kot problematična. Na osno- vi te predpostavke se je potrebno odločiti o prioriteti in pomemb- nosti shranjenih podatkov. Pra- vilnost odločitve se nažalost naj- večkrat izkaže ob neprijetnih do- godkih, vendar bo slabe volje precej manj, če bomo nanje pri- pravljeni. Glede na trenuten razvoj je kot medij za shranjevanje podatkov priporočljiva uporaba CD-R tehnologije. Kot možnosti z ne- katerimi omejitvami so na voljo: magnetooptični pomnilniki, ki imajo podobne značilnosti kot CD-R; njihova prednost je v ve- čji kapaciteti in ponovni zapislji- vosti, niso pa še tako razširjeni, DVD še nima enotnega stan- darda, tako da je uporaben za shranjevanje na krajši rok; zna se zgoditi, da bodo zaradi nejasno- sti razvoja sedanji DVD-jičezčas neuporabni, Lasersko graviranje na plošči iz niklja omogoča ločljivost od 100 nm, kar ustreza 254.000 DPI; zapis je trajen in berljiv z vsakim elektronskim mikroskopom; tehnologijo je razvilo podjetje Nosam Technologies (www.nor- sam.com), v holografski spomin v obliki tankega plastičnega kvadra, di- menzij 5 cm x 5 cm x 3 mm, je teoretično možno shraniti nekaj 1000 terabajtov (1 terabyte = 1024 GB); v manjšem obsegu ga uporabljajo v raziskovalnih usta- novah, Millipede je izraz, ki označuje jedrski mikroskop za potrebe shranjevanja podatkov, razvit v IBM-ovem laboratoriju v Švici. Slika 2: Moore-ov zakon (1975) - hitrost podvajanja kapa- citete spominskih medijev Možne organizacijske alternati- ve Opisane možnosti še zdaleč ne dajejo odgovora je treba pristopi- ti k problemu trajnega in zane- sljivega shranjevanja podatkov. Ena od možnih alternativ je tudi, da se shranjevanje in arhiviranje razvije v dejavnost, s katero bi se ukvarjala specializirana podjetja in bi storitve ponujala ostalim uporabnikom. Povzetek za grafično dejavnost Za grafično dejavnost je v da- nem trenutku za potrebe shra- njevanja uporabna najbolj razšir- jena npr. CD-R tehnologija in od platforme neodvisni formati npr. PDF, TIFF. Podatke je po- trebno vsakih nekaj let prenesti na takrat aktualne nove medije in pretvoriti v takrat veljavne for- mate. Vedno znova se je potreb- no spraševati o prioritetah in po- membnosti podatkov ter njihovi organizaciji tudi v smislu razvija- nja storitev arhiviranja in njiho- vega trženja. Gesla in ključne besede: arhiviranje CD-R holografski spomin izguba podatkov kopiranje laserska gravura magnetooptičen nosilec podatkov staranje zanesljivost Viri: DAET98, Dntwyler Markus, Optische Speichermedien und Datenarchivierung, EMPA-Be- richt 239, St. Gallen, 1998 LAND01, Landwehr Domi- nik, Haltbarkeit von Speicher- medien: Kein Backup fRr die Ewigkeit, Infoweek Nr. 14, 24. April 2001 Computer to (CT-) tehnologi- je Computer to (CT-) tehnologi- je podpirajo digitalno obdelavo podatkov, skrajšujejo procese in izdelavnečase ter varčujejo z ma- teriali. Največkrat uporabljeni pojmi so naslednji: CT-Film, CT-Plate (CTP), CT-Press s tiskovno formo za enkratno uporabo, CT-Press s tiskovno formo za večkratno uporabo, CT-Non Impact System (?), CT-Screen in CT-Electronic Paper Svobodno tržno gospodarstvo omogoča in spodbuja tekmova- nje. Proizvajalci ponujajo vedno nove in nove tehnologije in pro- dukte, ki zamenjujejo ali dopol- njujejo obstoječe. Prevzemajo jih obstoječi in novi uporabniki, ne- katere pa celo dotedanji njihovi kupci. Po Porterjevem modelu (1992, str. 26) je možno zelo do- bro oceniti privlačnost panoge, tudi grafične, na podlagi petih spremenljivk: vstopanja novih konkurentov v panogo, nevarnosti nadomestitve proi- zvodov in storitev, pogajalske moči kupcev, pogajalske moči dobaviteljev in tekmovalnosti med obstoječimi konkurenti v panogi. Slika 3: Model za določitev pri- vlačnosti panoge Tehnologija Computer To Plate (CTP) Ko je tiskovna forma npr. za of- setni tisk digitalno osvetljena izven tiskarskega stroja in nakna- dno vpeta vanj, govorimo o CTP-ju. Osnovne tehnologije osvetljevanja tiskovnih form so violetni laser, termo osvetljeva- nje in UV osvetljevanje na notra- njem ali zunanjem bobnu oziro- ma ravni podlagi. Dimenzije in učinkovitost so različne, odvisno od potreb in zahtev uporabni- kov. Computer To Press (s tiskovno formo za enkratno uporabo) Praktično vsi veliki proizvajalci tiskarskih strojev ponujajo reši- tve za osvetljevanje tiskovnih form v samem stroju. Z razliko od klasičnih so to praviloma kompaktni stroji za suhi ofset v formatih B2 in B3, omogočajo pa uporabo tiskovnih form, ki so osvetljene konvencionalno izven stroja. Computer To Press (s tiskovno formo za večkratno uporabo) Trenutno sta na voljo dve teh- nološki rešitvi: 1. S pomočjo laserskega žarka in toplotnega razvijanja se pre- nosni sloj prenese na tiskovni ci- linder. Da doseže trajnost, je po- trebno prenosni sloj utrditi s se- grevanjem. Po izvedbi procesa ti- skanja se barva in prenosni sloj odstrani s čistilnim materialom. Cilinder je ponovno pripravljen za novo oblikovanje tiskovne forme. 2. Topilo na vodni osnovi je nabrizgano na hidrofilni kovin- ski nosilec. Za zapisovanje se uporablja termična laserska dio- da, ki sprosti tanek sloj topila. Kot pri konvencionalnem ofse- tnem tisku prenaša sloj tiskarsko barvo, kovinski nosilec pa vlažil- no sredstvo. Non Impact System Bistvo te tehnologije je, da de- luje neposredno, tiskovna forma ni trajna, zato se mora po vsakem odtisu obnoviti npr. kapljični tisk. Slika 4: Digitalni tiskarski si- stem Gospodarnost CTP v primerjavi s Computer To Film takoj zmanjša produk- cijski čas in prihrani stroške. Computer To Press tehnologija je zaenkrat gospodarna pri manj- ših formatih in nakladah. DI ti- skarski stroji in DI materiali so dražji od klasične tehnologije. Poleg tega ježivljenjska doba sle- dnje daljša, petnajst in več let, amortizacija in odpis moderne tehnologije pa je pospešen, zato bo zamenjava tehnologij poča- snejša, kot bi razvijalci in proi- zvajalciželeli. Uporaba Non Im- pact System-ov je smiselna ob majhnih nakladah in spremenlji- vih podatkih, s tem pa kar precej omejena. Zaključek Tiska na zahtevo (angl. Print on Demand), razpršen tisk, majhne naklade, tisk z spremen- ljivimi podatki, kot tudi e-papir in ekranske aplikacije so trendi prihodnosti. CTP izpodriva Computer To Film in se spremi- nja v Computer To Press, ki sku- paj z Non Impact System-i pred- stavljata veliko priložnost za gra- fično panogo in založnike. Poskusni tisk Stranke želijo pred dejanskim začetkom proizvodnje videti svoj izdelek. Dilema, ali je strošek po- skusnega tiska opravičljiv, izgine takoj, ko z njim preprečimo po- tencialno reklamacijo. Investicija v poskusni tisk ne sme zmanjše- vati konkurenčnosti, čeprav jo moramo posredno prenesti na naklado. Dejstvo je, da klasični poskusni tisk kot npr. ofsetne preše izginjajo iz treh ralogov: barvni tiskalniki so vedno bolj- ši; barvni obseg in formati so vse večji, obstajajo rešitve za barvno upravljanje, ki omogočajo simu- lacijo proizvodnega tiska, film, kot do nedavnega osnovni material v izdelavi tiskovne for- me, izginja. Ugra je s svojimi razvojnimi ak- tivnostmi in aplikativnimi pro- jekti že pokazala, da je digitalni poskusni tiskže dosegel kakovost klasičnega, razvoj pa gre še na- prej. Slika 5 prikazuje od leve proti desni pet korakov za pre- hod s klasičnega na digitalni po- stopek poskusnega tiska. Kolikor bolj podjetje obvladuje barvno upravljanje in ima standardizira- ne tehnološke postopke, toliko lažji je prehod. Slika 5: Prehod z analognega na digitalni poskusni tisk (od leve proti desni) Razvoj barvni obseg:že dosežen barvni obseg barvnih tiskalnikov je večji od zmožnosti procesa tiska, format izpisa: tiskalniki lahko izpišejo polo ali uporabljajo pa- pir v zvitku preko formatov, v katerih tiskajo stroji, obojestranski tisk: nekateri ti- skalniki že omogočajo, prilagoditev poskusnega tiska: z barvnim upravljanjem je moč doseči simulacijo različnih mate- rialov, hitrost: povprečni tiskalnik na- tisne barvno stran formata A2 v 20. minutah, prihodnja genera- cija bodo čas zmanjšala na 10% današnjega (v zadnjih petih letih se je hitrost ob povečani ločljivo- sti povečala za dvajsetkrat), simulacija rastrske pike: barvni tiskalniki lahko upodabljajo ra- strske pike, kljub temu da je ka- kovost simulacije še vprašljiva; prav tako je vprašljivo, do kdaj bo sploh še potrebna. Graf 1: Razvoj tiskalnikov v smislu hitrosti Kakovost digitalnega posku- snega tiska je potrebno stalno nadzorovati. Brez kontrolnih elementov, ki so stiskani skupaj z vsebino strani in spektralnega fo- tometra ter standardov za umer- janje, ne bil smel delovati noben sistem za digitalni poskusni tisk. Povzetek Vloga poskusnega tiska se je spremenila. Danes morajo ti- skarji v mnogih primerih tiskar- ski stroj prilagoditi poskusnemu odtisu. Standard ISO 12647 da- je izhodišča za regulacijo polja za sivo ravnovesje, tako za poskusni kot proizvodni tisk, s tem pa po- skusni odtis na tiskarskem stroju ni več potreben. Klasični poskusni tisk izginja skupaj s filmom, v polni meri ga nadomešča digitalni poskusni tisk, ki z barvnim obsegom in ustreznim barvnim upravljanjem lahko simulira realne proizvodne pogoje. Zaradi večnih časovnih stisk, ob manjših nakladah ter izdelkih z kratkoživljenjsko dobo npr.ča- sopis kot nadomestilo za posku- sni odtis uporablja kar ekran. V kolikor obvladamo standardne postopke umerjanja, to povsem zadošča. Tudi napredek v tiskar- ski tehnologiji, kjer so se pripra- vljalni časi skrajšali, je moč po- skusni odtis napraviti kar na stroju samem. Če obvladamo še stabilnost stroja, je ta način tudi zadosten. Nekatere dodatne zahteve ima tisk z spremenljivimi podatki. Ker je vsak izvod unikaten z dru- gačnim tekstom in slikami, je smiselno sestaviti testno formo npr. samo s slikami in preveriti njihovo barvno osnovo. Gesla in ključne besede: analogni poskusni tisk andruck barvni obseg barvno upravljanje Color Mamagement Gamut Mapping ICC profil kalibracija kapljični tiskalnik nastavitev profiliranje proof spektralni fotometer standardizacija umerjanje Viri: DAET01, Dntwyler Markus, Der Proof im Digitalen Wor- kflow, Ugra-Bericht 124/, St. Gallen, december 2001, DAET02, Dntwyler Markus, Qualitntskriterien fRr den Digi- talproof, Ugra 124/2, St. Gallen, junij 2002, DYSO02, Dyson Peter, Proo- fing: Dot Simulation is Now the Norm, Seybold Report Vol. 2, N4, 20. maj 2002, str. 10 - 13, ISO 12647: Grafische technik - Prozesskontrolle fRr die Herstel- lung von Raster-FarbauszRgen, Andruck, PrRfdruck und Aufla- gendruck, 1996ff Tisk s spremenljivimi vsebina- mi Komunikacijske oblike in in- formacijski procesi so se spreme- nili. Personalizirani in individua- lizirani tiskovine pomenijo za prejemnika večjo dodano vre- dnost kot neosebni masovni iz- delki. V nasprotju s klasičnim grafičnim procesom omogočajo Non-Impact-sistemi izdelavo ti- skovin z spremenljivimi vsebina- mi. Komunikacije Namen komunikacij je prene- sti informacijo od oddajnika do sprejemnika s ciljem sprožiti ak- cijo. V grobem sta možna dva načina komuniciranja. Za model potiskanja (angl. Push-Model) posreduje ponudnik informacijo ciljni skupini in izzove reakcijo. Pri modelu vlečenja (angl. Pull- Model) pa sprejemnik išče infor- macijo pri potencialnih ponu- dnikih. Za oba modela velja, da sta v resničnem svetu veliko bolj zapletena. Informacije o dobavi- telju, izdelku, stranki so raznovr- stne in zahteve večplastne. Tehnologija Oblika spremenljivih vsebin za izdelavo personalizirane tiskovi- ne je relativno preprosta: ime in priimek, naslov, enostavni tekst in slike oziroma podatkovna gra- fika. Stalni elementi strani so oblikovani v obliki osnutka. Pri individualizaciji se tiskovina lah- ko spreminja tako vsebinskem kot v oblikovnem smislu (angl. Layout). Prejemnik naj bi dobil le tiste informacije, ki so zanj za- nimive. Programska oprema, ki je da- nes na voljo, podpira izdelavo ti- skovin z spremenljivimi vsebina- mi na dva načina: na stran orientirana program- ska oprema, kjer je statična stran definirana kot osnutek in je shra- njena na RIP-u, medtem ko so spremenljivi podatki obdelani posamično, objektno orientirana program- ska oprema, kjer je tako statična kot spremenljiva vsebina defini- rana objektno in shranjena v za- časnem pomnilniku. Razvijalci in proizvajalci RIP si- stemov nudijo različne možnosti in funkcionalnosti. Določena skupna izhodišča so določena v združenju vodilnih podjetij s po- dročja informacijske in grafične tehnologije PODI (angl. Print On Demand Initiative, www.podi.org), ki je izdelalo specifikacije za mednarodni standard PPML (angl. Personali- zed Print Markup Language). Programska oprema bo v bodoče temeljila na XML programskem jeziku. PPML podpira izpisova- nje strani v PostScript-u in PCL (angl Printer Control Language - standard Hewlett Packard), PDF in AFP (angl. Advanced Functi- on Presentation - standard IBM). Slika 6: Povezava statičnih in spreminjajočih se podatkov Procesi in pristojnosti (organi- zacijsko) Tehnološke možnosti nareku- jejo in spodbujajo tudi drugačno organiziranost grafičnih podjetij. Spreminjajo se procesi in pristoj- nosti na področju trženja, obli- kovanja, informatike in proizvo- dnje: marketing: razvoj in prodaja konceptov in rešitev, oblikovanje: izdelava ustreznih osnutkov, informatika: vzpostavitev in vzdrževanje podatkovnih skla- dišč; priprava in prenos podat- kov, proizvodnja: tiskanje na digi- talnem stroju, nadaljnja obdela- va in odprema. Gospodarnost Tisk s spremenljivimi vsebina- mi ima v nasprotju s klasičnim tiskom nizko produktivnost in višje stroške na enoto. Dodatni stroški so posledica: strojne in programske opreme za potrebe RIP-a, programske opreme za izvedbo individualizacije, izgradnje, podpore in vzdrževa- nja podatkovnih bank in skla- dišč, fiksnih stroškov projekta uved- be nove tehnologije. Kljub temu je lahko dodana vrednost individualizirane tisko- vine v kombinaciji z hitro odziv- nostjo v primerjavi s klasično ti- skovino precej večja, smiselni pa so tudi sinergijski učinki obeh. Slika 7: Na dokumentiranosti temelječa rešitev Povzetek V strukturi tiskovin imajo tiste z spremenljivimi vsebinami 3%. Delež se bo vsekakor povečeval, saj tudi velike korporacije pristo- pajo k individualni obravnavi strank ali vsaj ciljnih skupin in trgov CRM (angl. Customer-Re- lationsship-Management). Graf 2: Kompleksnost in stro- ški posameznih rešitev Gesla in ključne besede: CRM Data Warehouse Non-Impact-System One to One Marketing Personalized Print Markup Language podatkovna skladišča podatkovne banke Pull-Model Push-Model RIP tisk s spremenljivimi vsebinami Priprava podatkov in procesi na področju interneta Internet je povzročil masovni pretok in uporabo digitalnih po- datkov in informacij,čeprav ima za profesionalno rabo še kar ne- kaj omejitev, med katerimi sta ključni hitrost in varnost preno- sa. Workflow sistemi (tehnični vi- dik) Danes so Workflow sistemi v grafični industriji najpogosteje sestavljeni iz različnih (standar- dnih) komponent, od katerih vsaka zahteva definicije velikega števila parametrov. V takem Workflow-u z npr. Acrobat De- stiller je nepreglednost skrčena na nekaj kombinacij parametrov, ki opredeljujejo končno stran npr. v PDF/X-3 formatu. Primer podobnega razvoja Workflow sistema na internetu je Atelier Data Service (www.ate- lier.net). Tako imenovani Digi- tal Publishing Desktop (DPD) je bil razvit za potrebe časopisnega Workflow-a in vsebuje sprejem redakcijskih prispevkov in ogla- sov po internetu. Po vhodni kon- troli so PDF strani pripravljene za Softproof?poskusni tisk oziro- ma za prenos v tiskarno. Atelier je sicer reprostudio, vendar da- nes 90% strani pošilja v tiskarne v digitalni obliki, le 10% pred- stavlja klasične reprodukcije s fil- mi. Workflow komponente Nadzor naprav po internetu: Odgovarja na vprašanja kot so +kateri procesi tečejo na kateri napravi in s kakšnimi napaka- mi?z ali +v kašnem stanju je na- prava?z. Trenutno obstajajo spe- cifični sistemi posameznih proi- zvajalcev npr. PRISMA od OCE (www.oce.com/products/pri- smacopt.asp). Standardaše ni na vidiku. Meta podatki: Opisujejo, od- kod podatki prihajajo in kaj je potrebno z njimi narediti. Ob- stajajo številna prizadevanja po standardizaciji takih podatkov, kot npr.: XMP (eXtensible Metadata Platform, Adobe), JDF je bil razvit s strani različ- nih proizvajalcev grafične tehno- logije (www.cip4.com), Kljub temu obstaja kar nekaj dvomov, da bo standardizacija uspela. Grafična industrija ne čuti prave potrebe, saj mora ser- visirati različne želje in potrebe kupcev, ki zahtevajo bolj ali manj specifične rešitve. Tudi pr- ve reakcije na že omenjen stan- dard PDF/X-3 izražajo očitke v smeri prezapletenosti. Če pa standard ne bo razmer poenosta- vil, ne bo zaživel. Samo tisti poslovni modeli, ki so usmerjeni v avtomatizacijo, imajo prihodnost. Eden izmet teh predvideva, da stranke obli- kujejo končne strani v PDF for- matu z vsemi potrebnimi para- metri, ki so na voljo na spletni strani tiskarne, jih pošljejo po in- ternetu z meta podatki v proizvo- dnjo, kjer jih brez posegov izde- lajo in odpremijo na želeni na- slov. Upravljanje z vsebinami Upravljanje z vsebinami (angl. Content Management System CMS) pomeni specializiran re- dakcijski sistem in kot tak ni ne- kaj novega. Bistvena pozornost je usmerjena v shranjevanje po- datkov ter ločevanje forme od vsebine, ki omogoča npr. eno- stavno prilagoditev internetne strani novemu layout-u. V pri- merih, kjer je poglavitno avtor- stvo,se navezuje na upravljanje s pravicami (angl. Digital Rights Management DRM). Bistvo upravljanja pa je enostaven do- stop, iskanje in različne možnosti uporabe želenega teksta, slike ali kompleksnejšega dokumenta. Druge oblike podatkovne iz- menjave Med njimi naj omenimo tiste, ki omogočajo prenos podatkov na brezžične naprave, kot so mo- bilni telefoni in drugi prenosniki (WAP, eBook). Predvsem opera- terji mobilne telefonije so s pro- pagiranjem novih tehnoloških generacij in storitev, ki jih le-te omogočajo, precej agresivni. V prihodnosti je pričakovati pove- čan obseg take izmenjave podat- kov na poslovnem področju, kljub temu pa bo še vedno pre- vladujoči del storitev predstavljal potrošniški čvek in izmenjava enostavnih SMS sporočil, tudi s slikami. Povzetek S pomočjo in z možnostmi, ki jih omogoča internet, postajajo marsikateri procesi bolj enostav- ni in hitrejši, spodbujajo pa tudi nastanek novih izdelkov in stori- tev. Nekaj potrebnih orodij že obstaja in kdor je pripravljen tve- gati ter plačati stroške tržnega vodje, ima ob vsem tveganju kar nekaj priložnosti za korenite spremembe. Viri: ISO 15930: Grafische Technik - Austausch digitaler Daten in der Druckvorstufe mittels PDF, 2000, Tribute Andy, Atelier's DPD Keeps Repro Shops in the Maga- zine Business, The Seybold Re- port, 4. februar 2002, str. 9ff Walter Mark, InfoWorld hits paydirt with RichLink, The Se- ybold Report, 4. februar 2002, str. 20f Crossmedia založništvo Grafična industrija temelji na tradicionalni procesih, ki se zač- nejo v pripravi proizvodnje (re- pro studio), sledi izdelava tisko- vine v tiskarni, nato nadaljnja dodelava (običajno v knjigove- znici) ter odprema k naročniku. Možnosti digitalne tehnologije so klasične izdelke in procese, ki so potrebni za njihovo izdelavo, dramatično spremenili oziroma prenovili. Izraz Crossmedia označuje spremembo obstoječe- ga založništva in predstavlja most med elektronskimi in tiskanimi mediji. Vizija Crossmedia zalo- žništva je doseči celostno podpo- ro stranke s pomočjo notranjih in zunanjih komunikacijskih možnosti, preko korporacijskega založništva (npr. interna glasila, prodajni katalogi, poslovna po- ročila) do upravljanja informacij o trgu in strankah (angl. Custo- mer Relationship Management) in e-poslovanja (angl. e-Busi- ness. e-Procurement, e-Com- merce), vključno z izobraževa- njem zaposlenih (angl. e-Lear- ning). Razumevanje pojmov Crossmedia založništvo izkori- šča možnosti digitalne tehnolo- gije z upravljanjem podatkovne banke (slike, tekst, audio in vi- deo,à) za različne in večkratne komunikacijske potrebe in ra- zlične izhodne medije. Crossme- dia torej pomeni vse manj tehno- loško rešitev in vse bolj visijo no- ve vsebine: večja izkoriščenost podatkov in informacij z možnostjo najrazlič- nejše in večkratne uporabnosti, zmanjšanje možnosti napak za- radi minimiziranja zajema po- datkov, poenostavljeno posodabljanje vsebine, možnost optimalne prilagodi- tve potrebam stranke. Veljavni standardi Tudi na področju Crossmedia založništva veljajo standardi, ki so bili že omenjeni: XML (angl. eXtensible Mar- kup Language) je na tekstu osno- van meta jezik, ki omogoča opis dokumenta, da ga je lahko izme- njevati (npr. posebej preko inter- neta) in obdelovati. Ločuje vse- bino, strukturo ter oblikovanje, taka razčlenjenost pa omogoča različne končne oblike doku- menta z isto vsebino. PDF (angl. Portable Docu- ment Format) je podatkovni for- mat, ki ga je razvil Adobe. Omo- goča razširitev dokumenta v ra- zlične oblike in elektronsko obja- vljanje ter oblikovno nespremen- ljivost. Slednja trditev ne velja več, ko PDF dokument vsebuje pisavo, ki na našem sistemu ni inštalirana. Razvojno gledano je PDF format izboljšan Post- Script, ki vsebuje vse oblikovne informacije in informacije o pi- savah in je kot tak kopija origi- nalnega dokumenta. Vrsto in obseg nadaljnjih posegov v PDF dokumentu določi njegov avtor. XML je možno konvertirati v PDF, tako da se dopolnjujeta. Upravljanje z avtorskimi pravi- cami (angl. Digital Rights Mana- gement DRM) je v Crossmedia založništvuše posebno pomemb- no in poudarjeno. Tabela 4: Trg Crossmedia zalo- žništva Crossmedia rešitve, Področje Servisiranje novic (npr. Časo- pisni založnik), redakcijski wor- kflow, Online informiranje, Ar- hiviranje Prodajni katalogi in priročniki, upravljanje skladišč, Online na- ročila in prodajne storitve Učni pripomočki, multimedij- ske prezentacije, interaktivne funkcije Rešitve za Crossmedia založni- štvo imajo naslednje značilnosti: tehnologija temelji na podat- kovnih bankah (koncept Client - Server), Content Management System upravlja z digitalnimi vsebinami (tekst, ton, slika, animacije, vi- deo,à), avtomatsko in polavtomatsko izdajanje, standarden vhodno izhodni vmesnik, modularna nadgradnja (glede na potrebe in zahteve uporabni- ka). Medijske možnosti Možnosti uporabe različnih medijev so različne, v grobem pa jih lahko razdelimo na dva dela. Med tiskani mediji so lahko: digitalni tisk (vnaprejšnji tisk, tisk na zahtevo, tisk z spremenlji- vimi vsebinami,à) Computer To tehnologija (CTP - direktno osvetljevanje ti- skovne forme, direktno osvetlje- vanje v stroju,à) WEB To Print (tiskana verzija z interneta) Med Online medije se štejejo: internetna Web stran (interak- tivna vsebina, e-Commerce,à), elektronska pošta kot Push me- dij (npr. razpošiljanje obvestil in novic,à), prenos internetne vsebine na prenosni medij kot je CD, brezžični prenos (mobilna tele- fonija npr. WAP, SMS,à), multimedijske predstavitve. Slika 8: Bistvo Crossmedia za- ložništva - enkratni zajem, več- kratna uporaba Literatura Hans P. Fritsche, Cross Media Publishing, Galileo Press Gm- bH, Bonn 2001 Hannes Zaugg, Crossmedia - Schlagwort mit Zukunft, Ugra- Mitteilungen, 3/2002 Digitalni papir O digitalnem papirju je bilo nekaj že napisnega v Grafičarju 3/2003. Osnovna funkcional- nost, ki naj bi jo omogočal je kombinacija mobilnosti in traj- nosti v smislu ponovne uporabe. Dodamo naj samo nekaj dopol- nilnih informacij. Z razvojem digitalnega papirja se ukvarjajo korporacije kot npr. Philips in Xerox (Palo Alto Rese- arch Center PARC in raziskoval- ne ustanove kot npr. Massachu- setts Institute of Technology (MIT Media Lab). Nekaj spletnih naslovov www.gemstar-ebook.com (pri- mer elektronske knjige) www.everybook.net (primer elektronske knjige) www.golem.de/s9.html (razvoj ravnih ekranov) http://e-books.org/technolo- gy2002.htm (e-book tehnologija 1997 - 2002) www.gyriconmedia.com/smar- tpaper/index.asp www.eink.com E-nabava Pod pojmom elektronska naba- va (angl. e-Procurement) gre ra- zumeti uporabo možnosti elek- tronskih sredstev, predvsem in- terneta za izboljšanje poslovnih procesov. Podjetja, ki take rešitve že uporabljajo, so oblikovala ne- katere izraze kot Sell-Side, Buy- Side, Market,à Sell-Side Kot Sell-Side rešitve se upora- bljajo tako programska oprema, ki jo prodajalec ponudi kupcem za izvajanje nakupnih aktivnosti, kot prodajni katalogi v elektron- ski obliki. Veliko proizvajalcev in dobaviteljev je že investiralo v vzpostavitev prodaje po interne- tu (angl. Internet-Shop) in pro- dajne kataloge, ki poleg same izvedbe nakupa nudijo dodatne možnosti, kot statistične prera- čune, optimatizacijo zalog, zmanjšanje stroškov transporta, osebja,à Buy-Side Kot Buy-Side rešitev kupec uporablja npr. lasten katalog, v katerega so vključeni različni do- bavitelji. Rešitev omogoča zmanjševanje stroškov zaradi preglednosti poslovanja. Slika 9: Sell- in Buy-Side reši- tve Market Z elektronskim trgom kot sto- ritvijo se običajno ukvarjajo pod- jetja (angl. Procumerent), ki pre- ko internetnih rešitev povezujejo ponudbo in povpraševanje. Na e-trgu izvajalec zagotovi ustrezno platformo za izvedbo transakcij med različnimi prodajalci in ra- zličnimi kupci. Procurement ponudnik omo- goča: svetovanje in implementacijo elektronskih rešitev za ponujanje in nakupovanje preko spleta ali direktnih povezav, upravljanje ponudbe in pov- praševanja in njuno optimatizi- ranje, upravljanje prodajnih katalo- gov (priprava, prenos, vzdrževa- nje in posodabljanje), upravljanje transakcij v smislu posredovanja in konvertiranja različnih podatkovnih formatov, tako da udeleženci sodelujejo med sabo, ne glede na lastno teh- nologijo in protokole, e-servis v smislu izvajanja po- slovnih transakcij (plačevanje storitev in izdelkov, poravnava obveznosti in terjatev, druge fi- nančne transakcije npr. krediti- ranje, zakup,à)- Slika 10: e-trg Nekaj pojmov ASP model (angl. Application Service Provider) ERP (angl. Enterprise Resource Planning) www.profil.ch www.swissguide.ch www.connextrade.com Kratek povzetek neizmernih razsežnosti Tehnološke rešitve resnično omogočajo skorajda neomejene možnosti. Pričakovati je, da bo beseda nemogoče prej ali slej izu- mrla. Nujno je, da smo tudi v grafični in založniški panogi sprotno seznanjeni s spremem- bami, ki nas zadevajo neposre- dno ali nas samo oplazijo. Nanje moramo biti pripravljeni, kako bomo nanje odgovorili, pa je že drugo vprašanje. Nekaj prepro- ste kmečke pameti je vsekakor potrebno, za dobro voljo pa vam avtor tega prispevka ponuja na- slednjo zgodbo. Na nekem sejmu je Bill Gates primerjal razvoj računalniške in avtomobilske industrije. Če bi slednja sledila tempu prve, bi bili stroški izdelave enega avtomobi- la 25$, njegova poraba pa 3l go- riva na 1000 km. Odgovor je bil naslednji. Če bi se avtomobilska industrija razvi- jala kot Microsoft, bi danes vozili avtomobile takole: avto bi imel dnevno vsaj dve nepojasnjeni nesreči, če bi se avto kdaj pa kdaj ustavil brez razloga, bi ga morali ponov- no zagnati in morda bi se lahko peljali naprej, v primeru, da vam to ne uspe, morate poznati trik: istočasno potegnite kljuko za odpiranje vrat, obrnite ključ in z desno ro- ko potegnite anteno za radio, vsakič, ko bi na novo barvali talne cestne oznake, bi morali kupiti nov avto, če bi z avtom npr. hoteli zaviti na levo, bi ga morali ugasniti in naložiti nove gonilnike, z avtom bi se najprej vozil samo en človek, šele nato bi lahko do- kupili dodatne sedeže in opre- mo, novi avtosedeži bi zahtevali, da so vsi potniki enakih velikosti, Apple bi izdeloval avtomobile, ki bi delovali bolj zanesljivo, na sončni pogon, bili petkrat bolj zanesljivi in dvakrat bolj enostav- ni za uporabo, uporabljali pa bi lahko samo 5% cest, zračna blazina bi pred vsako sprožitvijo vprašala: Ali ste pre- pričani?, ob nakupu novega avtomobila vam bo prodajalec ponudilše do- datno opremo, ki je ne rabite, če pa je ne vzamete, bo vaš avto ta- koj 50% počasnejši, ko bi na trg prišel nov avto, bi se morali vozniki ponovno učiti veščine vožnje; nobena stvar na- mreč ne bo delovala tako kot je v starem modelu, če bi želeli izključiti motor, bi morali pritisniti gumb +startz in zgodilo bi se tole Slika 11. Slika 11: Posledice pritiska na gumb +startz Prevedel in priredil: Slavko A. Bogataj Vir: Ugra-Bericht 121/1, december 2002 Porter; Wettbewerbstrategie, 1992, str 26 Prebivalstvo, državljani Država, državna uprava Gospodarstvo Neprofitne, nevladne organizacije Tabela 2. Procesi na e-področju Prebivalstvo, državljani C2C G2C B2C N2C Država, državna uprava C2G G2G B2G N2G Gospodarstvo C2B G2B B2B N2B Neprofitne, nevladne organizacije C2N G2N B2N N2N C = državljan/skupnost/uporabnik (angl. Citizen/Community/Comsumer; G = država/državna uprava (angl. Government), B = gospodarstvo (angl. Business); N, NPO, NGO = neprofitne/nevladne organizacije (angl. Non Profit/Non Government Organisations) NADALJEVANJE VŠTEVILKI 3/2004