Psiholo.ka obzorja / Horizons of Psychology, 9, 3, 145-146 (2000)4 © Dru.tvo psihologov Slovenije 2000, ISSN 1318-18Recenzija4 Ocena knjige .Psihologija ueenja in pouka.4 CIRILA PEKLAJ*y Univerza v Ljubljani, Oddelek za psihologijo, Ljubljana4 Review of the book .Psychology of learning and teaching.4 CIRILA PEKLAJy University of Ljubljana, Department of Psychology, Ljubljana, Slovenia4 Kljuene besede: ueenje, poueevanje, pedago.ka psihologija, recenzijey Key words: learning, teaching, educational psychology, book reviewsy CC=3500y Marentie Po.arnik, B. (2000). Psihologija ueenja in pouka. Ljubljana: DZS(ISBN: 86-341-2624-2)y Vsi, ki se ukvarjamo z izobra.evanjem, bomo verjetno z veseljem pozdravili izid knjigeyprof. dr. Barice Marentie Po.arnik z naslovom Psihologija ueenja in pouka, ki je vyjuniju 2000 iz.la pri DZS v Ljubljani. S to knjigo smo dobili pregledno in obse.noydelo na podroeju psihologije ueenja in poueevanja. Knjiga je rezultat in nadgradnjaydolgoletnega avtorieinega raziskovalnega in pedago.kega dela Iz vsebine in oblikovanja knjige je jasno razvidno avtorieino temeljo preprieanje,yda poueevanje in tudi pisanje knjig ni zgolj transmisija, prenos informacij, znanja,yrazmi.ljanj iz enega vira v drugega, iz ene glave v drugo, iz avtorieine v braleevo,yampak gre pri tem za izgradnjo lastnega znanja, ki ga mora opraviti vsak sam, prieujoeeybesedilo pa mu je pri tem lahko za izhodi.ee. V vseh poglavjih so zato vkljueene polegyzanimivih raziskovalnih podatkov, tudi sugestije za razmislek, povezave z drugimiydeli besedila, predlogi za nadaljnje branje in tudi razliene aktivnosti, ki jih lahko bralecyizvede, da bi bolje spoznal uporabnost posameznega dela besedila za lastno pedago.koyprakso - kot ueenec ali kot ueitelj *Naslov / address: doc. dr. Cirila Peklaj, Univerza v Ljubljani, Oddelek za psihologijo, A.kereeva 2, 1000 Ljubljana,4Slovenija, e-mail: cirila.peklaj@ff.uni-lj.si4 1464C. Peklaj4 Knjiga vsebuje 21 poglavij, ki bi jih v naj.ir.em smislu lahko razdelili na dvayvsebinska dela. Prvi del je namenjen razei.eevanju vpra.anj o tem, kaj je ueenje,ytemeljnim psiholo.kim teorijam ueenja, odnosu med zorenjem in ueenjem ter nekaterimynevrofiziolo.kim osnovam ueenja. Jedro tega dela knjige predstavljajo razliene oblikeyueenja, ki so na podlagi Gagnejeve hierarhiene razvrstitve oblik ueenja, razvr.eeeneyod najbolj preprostih k najbolj sestavljenim. Avtorica se tako dotakne razlienih nivojevyueenja glede na sestavljenost procesa ueenja, pa tudi razlienih vsebinskih podroeijyueenja: senzomotorienega, spoznavnega in eustvenega. V okviru oblik ueenja imataypomembno mesto tudi ustvarjalnost ter ueenje stali.e in vrednot. To sta podroeji, kiyimata zagotovljeno pomembno mesto v na.i .olski prenovi (kar lahko preberemo vytemeljnih ciljih zakona o osnovni .oli), knjiga pa nam daje mo.nost za razmislek, kakoydati pomembnej.e mesto tema podroejema tudi v vsakodnevni .olski praksi. Zadnjeypoglavje v tem delu knjige predstavlja kritieni pregled pristopov k ueenju, ki posku.ajoyintegrirati kognitivne in socialno eustvene vidike ueenja in jih lahko sreeamo pod naziviysugestopedija, NLP, izku.enjsko ueenje ... Morda bi bilo za konec v ta del smiselnoyvkljueiti .e eno obliko ueenja, ki jo prina.a tehnolo.ki razvoj, namree psiholo.ke vidikeyueenja z raeunalnikom V drugem delu knjige pa avtorica obravnava razliene dejavnike, ki vplivajo nayposameznikovo uspe.nost pri ueenju. To so razlieni spoznavni dejavniki (ueeneeveysposobnosti, njegov kognitivni in ueni stil, njegove strategije ueenja) ter eustveni,yosebnostni, motivacijski in socialni dejavaniki, ki prav tako prispevajo pomemben dele.yk uspe.nosti. Eno poglavje je namenjeno tudi ueencem s posebnimi potrebami teryrazlienim naeinom s pomoejo katerih se lahko pribli.amo tem ueencem in upo.tevamoynjihovo drugaenost ter jih spodbujamo na njihovih moenih podroejih. Avtorica tudiypreverjanje in ocenjevanje znanja obravnava predvsem z vidika vpliva razlienih naeinovypreverjanja na kakovost ueenja Zadnje poglavje ni samo zakljueek knjige, ampak predvsem pogled v bodoenost,yv smer vse.ivljenskega ueenja, v smer aktivne kostrukcije lastnega védenja, v smeryueenja kot socialnega procesa, ki neprestano poteka v interakciji z drugimi in sevedayneprestanega samostojnega uravnavanja procesa ueenja v katerem se spreminjamo tudiykot osebnosti Pri knjigi Psihologija pouka in ueenja je potrebno poudariti, da je poleg tega, dayje vsebinsko zelo kakovostno delo, tudi izredno skrbno oblikovana - od izbora barv,ytiska, poudarkov pomembnej.ih pojmov, slik, ilustracij, uporabe simbolov. Tudi v temypogledu je to .bralcu prijazna knjiga., ki se lahko kosa s podobnimi uebeniki, ki izhajajoypri velikih svetovnih zalo.bah Upam, da bo knjiga dosegla eim .ir.i krog ljudi, ki se ukvarjajo z izobra.evanjem,yin da jo bodo vzeli v roke, kot pravi avtorica:. kot poklicni priroenik sodobnega ueiteljay .razmi.ljujoeega praktika., ki svojo .praktieno modrost. postopno gradi obypoglobljenem razmisleku o neposrednih izku.njah..y Prispelo/Received: 31.07.20004