i i “1522-Vencelj-Mala” — 2010/8/25 — 10:47 — page 1 — #1 i i i i i i List za mlade matematike, fizike, astronome in računalnikarje ISSN 0351-6652 Letnik 30 (2002/2003) Številka 4 Strani 213–217 Marija Vencelj: MALA ŠOLA ŠTEVILSKIH SESTAVOV Ključne besede: naloge, teorija števil, številski sestavi. Elektronska verzija: http://www.presek.si/30/1522-Vencelj-sola.pdf c© 2003 Društvo matematikov, fizikov in astronomov Slovenije c© 2010 DMFA – založništvo Vse pravice pridržane. Razmnoževanje ali reproduciranje celote ali posameznih delov brez poprejšnjega dovoljenja založnika ni dovo- ljeno. INaloge MALA ŠOLA ŠTEVILSKIH SESTAVOV Zapisi š t evil v različnih številskih sestavih Z različnimi šte vilskimi se- stavi se srečamo že v osnov- ni šoli. Zato na hit ro pono- vimo najnujnejše, potem pa kar k računskim pr imerom , s katerimi homo znanje za- res udomačili. Vemo , da 10 110 100 1112 pomeni v dvoji škem sestavu (sistemu) zapisano število, katerega vrednost izračuna­ mo takole: Na desni je to število zapisano v deseti škem sestavu , tore j je 10110100 11h = 1447 = 1447 10 = 1 .103 + 4 . 102 + 4 · 10 + 7 . Isto število lahko zapišemo t udi 12221213 = 1122134 = 212425 = . . . = 171440 = . . . = 101447 = . .. V splošnem velja: Če je a poljubno nar avn o število, razli čno od 1, lahko vsa ko naravn o šte vilo n na natanko en način zapišemo v obliki kjer so koeficienti X k nenegativna cela števila, manjša od a, to rej kvečjemu enak i a - 1. Pravimo, da smo število n zap isali v številskem sestavu z osnovo a, koeficiente X k imenujemo števke št evila n v tem sest avu. Naloge I Običajno same vsote (1) ne pisemo, ampak zapišemo samo niz števk z osnovo v oklepaju na kon cu niza , kot vid imo v zgornj ih šte vilskih primerih, v splošne m torej 1 X mXm - lXm -2 . .. X2 X I XO a . Iz takega zapisa je moč vsoto (1) in z njo vrednost števila n enolično razb rat i. P o dogovoru pisanj e osnove 10 opuščamo , če ne more priti do nesporazuma. Enako velja za osnovo 2 v informati ki . Pi sno sešt evanje, odštevanje, množenj e in deljenje, ki smo se jih v šoli naučili za desetiško za pisana števila , poteka praktično na enak način t ud i v drugih šte vilskih sestavih. P aziti moramo le, da ostanejo števke manj še od osnove sestava. To dosežemo pri a = 10 s t .i . deset iški m pren osom . Če dob imo np r . pri pisnem seštevanju v nekem sto lpcu vso to 32, za pišemo samo 2, razliko 30 = 3 . 10 pa prenesem o v sosednj i sto lpec na levi (z besedami: "3 dalj e") . Podobno ravnamo pri drugih osnovah. Skupaj si oglejmo primer za seš te vanje, za množenj e ga napravi t e sami. račun miseln a spremljava 6 + 3 = 9 = 127 , za piše mo 2, 1 dalj e; 1 + 5 + 5 = 11 = 147 , zapišemo 4, 1 dalje; 1 + 2 + 1 = 4, zapišemo 4. II ' 5 1. 234 2. 3005 3. 157 4 . 1368 5 . 409 6. 446 1. 4115 3. 334 5. 428 7. 3006 Dovo lj uvoda , na vrsti so naloge! Za začetek dve številski kri žank i. 1. Opisi gesel so podani v sestavih z različnimi osnovami, odgovore vpišite po deseti ško. Vodoravno: Navpično: l Nad števka m i sm o na risali črto , d a zap isa ne bi pomotoma razumeli kot prod ukt štev k X m , Xm- I, . . . X I, X Q. P ri števi lsk ih števka h to n i pot rebno , saj n p r. produkta štev il 2 in 3 ne pi šem o 23 , a m pak 2 . 3. I Naloge 2. Opisi so podani v desetiškem sestavu, odgovore vpišite v križanko po petiško. Osnove 5 ne vpisujte . Vodoravno: Navpično: 2 4 5 lo 8 lo 49 6 3 . 39 2. 19 6 . 124 4. 66 7. 15 5. 20 8 . 21 9. 87 9. 18 10. 103 Il. 12 Il. 11 12. 90 13. 19 1:3 14. 38 15. 23 14 3. Dopolni t e t abelo: a 7 b 10 c 30 č 29 131 104 45 d 33 e 202 f 53 g 303 h 111 Dosnova 10 Iosnova Iosnova Iosnova 4. Izračunajte v osmiškem sestavu (brez prehoda v des et iškega): (a) 138+178 (b) 468 - 278 5. Računajte v danem številskem sestavu: (a) 134 + 324 (b) 1335 + 235 (c) 436 - 156 (d) 325 - 145 (e) 234 x 124 (f) 1238 x 148 (g) 315 : 25 (h) 326 : 46 (i) 4769 x l Og Naloge I Ulomkovna pika ali vejica Pod obno kot up orabljamo v deset iškem zapisu decim aino piko ali vej ico, uporabljamo ulomkovno piko ali vej ico t udi v drugih sestavih . Velja XrnXrn - l X 1XO·X- 1X -2 . . ·a = = xrn a rn + xrn _ l a rn- 1 + + X l a + X o + x _ la - 1 + x_2a - 2 + . .. . Tako je 1 1 3 10.11 = 2 + T 1 + T 2 = 2 + - + - = 2- 2 2 4 4' 6. Zapiši drugače : 2 1 7 0.213 = :3 + 9 = 9 ' .. . (a) 3.34 (b) 1.56 (c) 4.58 (d) 0.24 (e) 0.36 (f) 0.48 7. Nas lednj i računi so za pisani v dvoj iškem sestavu (osnove nismo pi- sali) , zapišit e tako t ud i rezul t a t e. Up orabit e pisni način , kjer je pot rebno. (a) 10101 + 1011 (b) 1001011 + 11100 (c) 1110.01+101.11 +100.01 (d) 101.101 + 11.11 + 1.0011 (e) 1101 - 111 (f) 1000.101 - 0.111 (g) 101 x 101 (h) 101.01 x 1.01 8. Reš it e kr ižanko, ki je pop olnom a dvojiška . Vodoravno: 1. 1011 + 11 101. 1110 : 10 1l0. 1 + 1 111. 1O+1 Navpično: 1.111 xlO 10. 1 + 10 + 100 Il. 1.1 x 10 100. 1101 + 110 1000.10 000 : 100 1010. 100 - 1 1011.111 - 10 1l01.111 x 11 1l0.11 + 10 1001.1111 - 1010 1011.1.1 + 0.1 1l00. 100 : 10 1 10 Il •10010 1 •11011 1 II 1000•1001 •1010•1011 11 0 0 •1101 •