Izvirni znanstveni članek UDK 111:796(38) Razpiranje prostora filozofije športa JERNEJ PISK Srednja vas 23 SI-4223 Poljane POVZETEK Šport in filozofija: dve bistveno človekovi dejavnosti, ki svoj prvi razcvet doživita v antični Grčiji. Od tedaj se je njima pot vedno bolj ločevala. Na eni strani se je šport specializiral in omejil na tostransko telesno stvarnost, na drugi strani pa je filozofija usmerila svoj pogled v višje (meta-fizične) cilje. Šele v preteklem stoletju pa se je, ob neslutenem vzponu športa, vprašanje o njem začelo postavljati tudi filozofiji. Če le-ta ne želi spregledati celote sveta, mora v svoje mišljenje vključiti tudi šport. Pri tem pa se mora vračati na začetke in si prek hermenevtičnega premisleka že prehojene poti poskušati priti na jasno o tem, kaj je šport. Ključne besede: šport, filozofija, antična Grčija, hermenevtika ABSTRACT OPENING UP THE SPACE OFPHILOSOPHYOF SPORT Sport and philosophy: two essentially human activities, which flourished for the first time in ancient Greece. From then on, their ways have separated. Sport has specialized and bounded itself to the physical reality, while philosophy has directed her interest in higher, metaphysical aims. Only in the last century the growing power of sport forced philosophy to start questioning it. Philosophy has to include inquiry of sport in its research in order not to overlook the integrity of the world. It therefore has to reach back to its beginnings and try to get insight into sport using the hermeneutic approach. Key words: Sport, philosophy, ancient Greece, Hermeneutics 201 Filozofija in filozofija športa Filozofski problem se je rodil in razvijal kot poskus zajeti in razložiti celotnost, to je celoto stvari, ali vsaj kot problematika celote. Zrenje vsega bivajočega,1 celote, je najtehtnejša opredelitev, kar jo je mogoče dati o filozofiji Grkov - prvih učiteljih filozofije. Prav v tem tiči tudi najvišja popolnost, namreč da se v našo dušo vtisne red celote bivajočih stvari. V to celoto bivajočih stvari pa nedvomno sodi tudi šport. Šport kot tak se nam kaže kot neka človekova stvaritev.2 Je neka dejavnost oz. kultura, ki je posebej značilna za človeka. Kljub temu da ga prepoznavamo kot človekovo stvaritev, pa je zanimivo to, da ta stvaritev človeka na nek način prehiteva, in da si človek glede nje same več ni na jasnem.3 V tem človek prepozna potrebo vračanja k samemu zasnutku športa, da bi si na ta način pomagal priti na jasno. Morda bi to vračanje lahko primerjali z drugim, bolj pomembnim, ki ga je utemeljil Heidegger, namreč vračanje k samim začetkom zahodne misli zaradi pozabe biti. To vračanje vodi vprašanje po biti sami: Kaj bit sploh je? Podobno kot Heidegger izhaja iz faktičnosti pri razumetju biti,4 saj se že vedno gibljemo v nekem (pred)razumetju le-te, velja tudi za šport: Zdi se, da tudi šport vsakdo že vnaprej nekako razume,5 čeprav v resnici ne ve, kaj je. Ta fakt športa pa nam omogoča in ob enem kliče po tem, da si ponovno in na samem začetku zastavimo vprašanje športa: Kaj šport sploh je? Kljub temu da šport vsi poznamo in da imamo vsi bolj ali manj svežo izkušnjo športa, pa bi na temeljno vprašanje 'kaj je šport?' le s težavo dobili nek enoten in zadovoljiv odgovor. V tem pa se kaže prvi in temeljni problem, na katerega naletimo, ko želimo pristopiti k teoretičnemu spoznavanju športa. To je problem same (ne)možnosti določitve športa. Gre za nemoč definiranja športa, ki bi jo lahko primerjali z nemočjo definiranja filozofije same. Pod pojmom šport namreč razumemo tako zelo različne dejavnosti, ki bi jim, brez tega skupnega imenovalca - namreč, da vse imenujemo šport težko našli kaj skupnega. Prostorje športa obsega množico športov, ki so si v nekaterih temeljnih potezah lahko tudi povsem nasprotni. Tako glede na sposobnosti, ki prevladujejo in odločajo o (tekmovalni) (ne)uspešnosti znotraj posameznega športa, ločimo npr. izrazito miselne športe in športe koncentracije na eni strani od športov, ki skoraj izključno temeljijo na golih fizičnih (gibalnih) sposobnostih na drugi. Druga delitev, po kateri lahko ocenjujemo športe, temelji na razlikovanju namenov ali načinov, na katere pristopamo k posameznemu športu. V tem sta si najbolj nasprotna t.i. šport za rekreacijo, katerega se navadno razume kot neko svobodno, sprostilno, re-kreativno6 in igrivo dejavnost, ter, na drugi strani, vrhunski šport, ki je pogosto - čeprav gre za navzven enak šport in podobno gibanje - prvemu povsem nasproten. V to drugo delitev pa običajno uvršamo še šport za vzgojo (športno vzgojo). Po tretjem kriteriju bi športe 5 Prim. Platon, Država 486 a, "Kdor je sposoben videti celoto, je filozof, kdor ne, ni." (Država 537c). Prim. tudi Aristotel, Metafizika A 1-2. Pri tem je šport potrebno ločiti od zgolj igre ali zgolj telesnega gibanja, ki ju srečamo tudi v naravi. Sta pa to dva konstitutivna elementa športa. Gadamer npr. igro prepozna že v sami naravi, ko govori o igri valov, o igri sončnih žarkov ipd. (Prim. H.-G. Gadamer, Resnica in metoda, str. 94). Gre za situacijo podobno tisti, ki jo danes srečamo na nekem drugem področju človekovih stvaritev - v svetu tehnike. "Ne vemo, kaj pomeni 'bit'. Toda, ko vprašamo: 'kaj je >bit