ŽELEZARNA NA DVORU IN PREŠERNOV NAGROBNIK V KRANJU MATIJA ŽARGI Za postavitev Prešernovega nagrobnega spomenika je bil 17. februarja 1849 ustano- vljen poseben odbor, ki je imel nalogo zbirati prostovoljne prispevke in ocenjevati prispele ponudbe. Do pomladi leta 1851 so z nabiral- no akcijo zbrali že toliko denarja (okoli 300 goldinarjev), daje 22. marca 1851 dr. Janez Bleiweis zapjosil Auerspergovo železarno na Dvoru pri Žužemberku, naj izstavi odboru ponudbo za primeren nagrobnik iz litega žele- za. Zdi se, da je Bleiweis železarni poslal tudi skico, kako si odbor zamišlja spomenik.' Pre- prosta skica kaže klasicistično stensko nagrob- no ploščo, kakršne so bile takrat v modi. Izbor dvorske železarne ni bil slučajen, saj je bila edina na slovenskem ozemlju, ki je poleg naj- različnejših izdelkov umetniškega liva mno- žično ulivala tudi železne nagrobne križe, stenske nagrobne plošče in monumentalne nagrobnike. Največji ugled si je na tem podro- čju prav gotovo pridobila z izdelavo Zoisove- ga nagrobnjka (1844), ki še danes stoji na lju- bljanskih Žalah. V odgovor na Bleiwesovo pismo, ki ni ohranjeno, je železarna že 29. marca poslala ponudbo s cenami in priloženi- mi skicami.2 Ponudba je izjemno zanimiv do- kument, saj kaže na delovanje tovarne sredi 19. stoletja, ko je bil njen direktor Johann En- genthaler (1804 - 1881). Engenthaler v po- nudbi navaja, da jih je v prejšnjih letih izdelo- vanje predmetov umetniškega liva zelo zapo- slovalo, da pa je zadnje čase povpraševanje po njih upadlo. Slabo povpraševanje po eni in velika naročila za mehanične izdelke po drugi strani,je povzročilo, daje umetniški liv postal postranski posel. Kljub temu pa so naročilo voljni prevzeti in zato prilagajo več skic, da bi se odbor lahko odločil, kakšen nagrobnik želi postaviti. Priporočali so štiri stenske plošče in dva prostostoječa nagrobnika. Najcenejša (110 goldinarjev) je bila nagrobna plošča na tabli VII, skica 11 (si. 1), ker jo, kakor je posebej navedeno, največkrat naročajo. To so v zad- njem času potrdile tudi raziskave na terenu. Tudi nagrobne plošče, ki so bile ulite po ski- cah 12, 13 in 14 na isti tabli, še danes najde- 108 Slika I mo na naših pokopališčih. Med leti 1838 in 1878 ulitinagrobniki družine Smola na poko- pališču v Šmihelu pri Novem mestu so postav- ljeni celo v istem vrstnem redu (si. 2). V na- drobnostih bogatejša in tudi dražja (200 goldi- narjev) je bila nagrobna plošča na tabli IX, skica 28 (si. 3). Medtem, ko zgoraj navedene plošče še danes srečamo na številnih pokopa- liščih na Dolenjskem, pa je za plošči na tabli X, skici 35 in 38 (si. 4) v ponudbi zapisano, da kalupov za njiju nimajo na razpolago in da jih morajo na novo narediti. Tako bi stroški za izdelavo kalupa znašali 150 goldinarjev, spo- menik sam pa še 250 goldinarjev. Znano je. da je železarna imela v prvem nadstropju in na podstrešju poslopja mehaničnih delavnic shranjene in oštevilčene vse kalupe, ki so jih sami izdelali in tudi nekatere, ki so bili last naročnikov.-^ Zato je razumljivo, da so v času, ko je umetniški liv postal postranska panoga, posebej zaračunali tudi izdelavo kalupa in da so bili izdelki, ki so jih serijsko ulivali po sta- rih kalupih, cenejši. Poleg stenskih nagrobnih plošč so ponudili tudi izdelavo prostostoječega piramidalnega spomenika na pravokotnem podstavku za 300 goldinarjev (tabla X, skica 18, si. 5) in monu- mentalni nagrobnik (skica A, si. 6) za 350 gol- dinarjev. Vprašanje, ki si ga ob izdelkih umetniškega železnega liva vedno znova zastavljamo, je, kateri so bili uliti po skicah v prodajnih kata- logih drugih srednjeevropskih železolivarn in kateri po osnutkih v tovarni zaposlenih inže- : nirjev. Skoraj z gotovostjo lahko govorimo, da ] so table VIII - X vzete iz kataloga kake livar- ; ne. Po označbi merila v italjanščini (Piedi di \ Viena), bi lahko sklepali, da gre za severnoita- lijansko livarno, ali pa za neko drugo, ki je iz- važala na italijansko tržišče. Očitno pa je, da ! je monumentalni nagrobnik na skici A nastal ; v risarskem ateljeju železarne na Dvoru. Po ! njej so deset let pozneje (1861) ulili tri metre \ in dvajset centimetrov visoki nagrobnik cesar- \ skega svetnika in cesarsko kraljevega okrajne- ga komisarja Franca Heinricha Langerja in njegove žene na pokopališču v Šmihelu pri i Novem mestu. Steber na pravokotnem pod- \ stavku z napisi je ovit z bršljanovo vitico, na \ vrhu pa je putto s križem, sidrom in desnico na srcu, kar simbolizira vero, upanje in ljube- zen (si. 7). Predlagani nagrobniki so klasici- stični, nagrobne plošče na tablah IX in X, ki jih dotlej še niso izdelovali, pa so novogotski 109 Slika 2 Slika 3 110 Slika 4 Slika 5 111 Slika 6 in so tako primer zgodnjega historizma pri nas. Bleiweis se je obrnil še na neko kamnoseško podjetje, ki je izstavilo ponudbo za stensko ploščo v mavrskem slogu iz štajerskega belega marmorja in ihanskega kamna za ceno 350 goldinarjev^ in na podlagi prispelih ponudb v Novicah objavil »Povabilo deležnikom Pre- šernovega spomenika«,^ kjer je zapisal, da si je odbor prizadeval z ozirom na nabrane do- neske zvedeti, koliko bi stal tak spomenik iz kamna ali litega železa. Zato vabi vse prijate- lje našega slavnega rojaka, ki so prispevali za njegov spomenik, naj bi prihodnjo nedeljo ob 11. uri v pisarni Kmetijske družbe v Salendro- vi ulici pretehtali prispele ponudbe in se z ve- čino glasov odločili, katera bo potem izvede- na. Vabilo je Bleiweis podpisal 12. junija 1851. Sklep zborovanja nam ni znan, očitno pa je, da ponudbe z Dvora niso sprejeli, saj je Bleiweis 30. junija prosil na Dunaju živečega Slika 7 rojaka, pravnika in borca za zedinjeno Slove- nijo dr. Matijo Dolenca za svet. Prosil ga je, naj mu svetuje tak spomenik, ki bi imel slo- vanski značaj. Dolenc mu je odgovoril čez tri tedne.6 V pismu navaja, da je v cesarski dvor- ni knjižnici marljivo pregledal vse knjige, kjer so ilustrirani stavbni spomeniki »raznih euro- pejskih omikanih narodov« in ugotovil, da je »v stavbnih rečeh znan stil grški, bizantinski, Gotov, Lahov, a la renaissance in marsikateri drugi«, da pa »Slavljani na tem polju umetno- sti dosihmal še nič kaj posebnega, značajnega dovršili niso, kar bi imena lepoumetka vredno bilo« in da so tudi sicer spomeniki, ki jih je pregledal, tako imenitni, da bi potrošili tisoče goldinarjev, če bi hoteli enega izmed njih po- staviti. Najzanimivejši del Dolenčevega pisma govori o njemu dobro znanem »lepostavbniku (arhitectu)«, ki mu je preskrbel tudi osnutek nagrobnika. Ker odbor ni razpolagal z večjo vsoto denarja, je bil umetnik pri izdelavi os- 112 nutka omejen. »Torej je to,« kakor piše Do- lenc, »prosto delo, ktero pa se z mnogoterimi pristavki in z malimi stroški še polepšati da. Namreč bi pristvalo, ako bi se spominski stebr z lepo železno štirivoglato ograjo obdal, in ako bi se na voglih, na dveh pri vsakemu ena lipa, na ostalih dveh pa pri vsakmu ena babi- lonska vrba vsadila, prostor med ograjo in ste- brom pak z raznimi cvetlicami, sosebno pla- ninskimi in z obršlanom posadil. Stebr bi bilo naj boljši iz granita izdelati, kjer bi že to na sebi nevmrjočnost pesnika razodevalo. Pa tudi krajnski marmor se bode prilegel. Zvez- da, ki je na nadglavku stebra viditi, je simbol navmrjočnosti.« Odboru je osnutek neznanega dunajskega arhitekta tako ugajal, da ga je skoraj v celoti sprejel. Namesto granita seje odločil za mar- mor, groba pa niso zasadili z lipama in vrba- ma žalujkama. Predračun za kamnoseška dela so dali izdelati ljubljanskemu mojstru Ignaciju Tomanu. Toman je predvidel 384 goldinarjev stroškov, kar so odborniki tudi sprejeli. Član odbora, znani ljubljanski zvonar in Prešernov prijatelj Anton Samassa je koncem leta 1851 v železarni na Dvoru naročil litože- lezno ograjo, ki so jo čez zimo ulili in 19. aprila poslali v Ljubljano. Ograja je stala 87 goldinarjev in 16 krajcarjev.^ Prešernov na- grobnik, preprosto stebrasto znamenje s prvi- nami tedaj modernega »bizantinskega« sloga,9 je bil svečano odkrit 3. julija 1852. Žal nam ni znano, zakaj se odbor za posta- vitev Prešernovega spomenika oziroma daro- valci prostovoljnih prispevkov niso odločili za enega od nagrobnikov iz ponudbe železarne na Dvoru. Domnevamo lahko, da so bili mne- nja, da za tako znamenitega Slovenca, kot je France Prešeren, ni primeren serijski litože- lezni spomenik in so se raje odločili za solid- no kamnoseško delo. Eden izmed vzrokov je morda tudi vsebinsko nekoliko čudna ponud- ba direktorja Johanna Engenthalerja, ki je precej zadržana do naročila, češ da se z umet- niškim livom skoraj ne ukvarjajo več in da so vse njihove zmogljivosti usmerjene v izdelo- vanje strojnih delov strojev. Čeprav so res od srede stoletja opustili ulivanje izdelkov za vsakdanjo rabo in so se posvetili večjim livar- skim nalogam, pa je vseskozi cvetela proiz- vodnja nagrobnih spomenikov, p čemer neka- tera pokopališča še danes pričajo. Poleg tega Engenthaler v ponudbi navaja precej visoke cene za posamezen tip nagrobnika, ki naj bi bil kot serijski izdelek dostopen širokem kro- gu porabnikov. V sestavljanju ponudb tudi si- cer ni bil izkušen, saj ga je konec septembra 1862 lastnik železarne knez Kari Auersperg ostro opomnil, da so prav zaradi slabo sesta- vljene ponudbe in previsoke cene izgubili ve- liko naročilo za arzenal v Puli.'O Engenthaler je bil sploh tragična osebnost. Kot gozdni in gradbeni inženirje leta 1832 nastopil službo pri knezu Auerspergu v Koče- vju, kjer je leta 1833 napredoval v gozdnega mojstra in leta 1839 postal vodja knezove ste- klarne Karlshutten pri Kočevju. Leta 1849 pa mu je bilo ponujeno mesto direktorja dvorske železarne, ki je bila v zelo slabem stanju, za- dolžena, in je predvsem izgubila zaupanje za- radi slabe kakovosti izdelkov. Zato seje z veli- ko vnemo lotil reorganizacije proizvodnje. Kot smo videli, so začeli izdelovati predvsem stroje. Ker ni bil strokovnjak za železarstvo, je preveč zaupal svojim podrejenim vodilnim delavcem, zlasti fužinskemu upravitelju Fili- pu Dobnerju, ki gaje leta 1852 sam zaposlil, in inženirju Bossardu. Poleg tega so se pones- rečila nekatera večja naročila, kot naprimer parni stroj za železarno Štore (1852) ali nepre- cizna izdelava šrapnelov in granat, ki jih je naročilo vojaško poveljstvo na Dunaju (1863). To je bil tudi eden glavnih vzrokov, da ga je Auersperg leta 1864 odpustil in mu tudi ni priznal pokojnine. Engenthaler se je zato dol- ga leta pravdal, krivil svoje vodilne delavce za slabo kakovost izdelkov in navajal svoje za- sluge pri vodenju železarne, vendar je pred končno razsodbo leta 1881 umrl." Pokopan je na pokopališču v Šmihelu pri Novem me- stu. OPOMBE I. Obširneje o Prešernovem nagrobniku: Alfonz Gspan: Prešernov grob v Kranju, Slavistična revija, II. letnik, 1.2, Ljubljana 1949, str. 30-50, NU K, Ms 495, št. 35, priloga a. — 2. NUK, Ms 495, št. 35, priloge e-g. — 3. Bericht über sammtliche Erze- ugnisse welche für die zweite, zu Graz im Jahre 1841 veranstaltete, und bei Gelegenheit der Anwe- senheit der anwesenheit Se. Majestät des Kaisers erofnete Industrie-Ausstellung, Graz 1843, str. 37. — 4. NUK, Ms 495. št. 35, priloga b. — 5. Kmetij- ske in rokodelske novice 1851, 18. dokladni list k št. 26. — 6. NUK, Ms 495, št. 49, priloga b. — 7. Alfonz Gspan, Prešernov grob v Kranju..., str. 44. — 8. NUK, Ms 495, št. 49. prilogi j in 1. — 9. Sonja Žitko. Historizem v kiparsvu 19. stoletja na Sloven- skem, Ljubljana 1989, str. 29. — 10. ZAL, enota Novo mesto, fond Okrajno sodišče Novo mesto, št. 140. — 11. ZAL, enota Novo mesto, fond Okrajno sodišče Novo mesto. Na fond meje opozorila prof Meta Matijevič, za kar seji iskreno zahvaljujem. 113