Josip J. Kavčič Mir ljudem na zemlji! Božični prazniki prihajajo. V teh dneh, polnih lepe poezije in svečanega miru, bo vsa krščanska Evropa praznovala rojstvo Gospodovo. Citati bodo evangelij svetega Luke, ki pripoveduje o rojstvu Gospodovem in o angelskih zborih, ki so častili Boga na višavah in želeli ljudem mir na zemlji. Pri tej priliki bo zopet krščansko ljudstvo vseh narodov časlilo Gospoda in svečeniki bodo peli slavo božjo, kakor se to dogaja že toliko let in stolelij. Tista tiha, a goreča želja po dobrem in mirnem življenju bo vzplamtela zopet bolj živo in še gorečnejše. Toda že naslednje dni pojenja v brigah in skrbeh za vsakdanji kruh. Neštetokrat so se že vojskovali krščanski narodi, posebno v Evropi, neštetokrat so se že morili verniki istega Boga, Njegovi svečeniki pa so blagoslavljali sovražne si vojske. Zaman so peli angelski zbori ob Gospodovem rojstvu in oznanjali: mir ljudem na zemlji. Slabo se posluša Gospodov nauk o ljubezni do bližnjega. Živo nam je v spominu, kako so si želeli v svetovni vojni miru prav vsi, kako si je oddahnila Evropa po končanem uničevanju. Toda človeška slabost in pohlep /magujela zopet, svet se oborožuje kakor nikoli poprej, Evropa pa prednjači. Narodni, posebno pa gospodarski interesi se križajo tako močno, da je treba do zob oborožen varovati svojo posest in svoje interese. Imperialistične težnje nekaterih silijo nujno tudi ostale, miroljubno razpoložene, da se oborožujejo v svojo obrambo za vsak slučaj. Vendar pa uvidevajo pacifisti vsega sveta, da ne sme veljati več stari izrek: »Če hočeš mir, pripravljaj vojno«, nego: »Ce hočeš mir, pripravljaj mir.« Priprivljati mir, delati za mirovno razpoloženje in za mirno poravnavo vseh konfliktov bodi namen vsakogar, ki želi ljudem dobro. Na čelu tega gibanja bi morale korakati vse krščanske konfesije s svojimi cerkvenimi poglavarji v boju za resnično uveljavljenje etičnih vrednot Kristovih naukov med kristjani. Z vero v široke ljudske plasti zasidrana miro-fvornost bi bila najboljša garancija za mir. Brzdala bi tudi vse bojevito razpoložene vladarje, državnike in vojskovodje, ki mnogokrat menijo, da je njihovo mnenje in njihov interes tudi interes in mnenje državljanov, dasiravno bi pri takih usodepolnih zaplctljajih, ki tirajo ljudske množice-z državno močjo v boj, ljudsko glasovanje bržčas državnim upravljačem povedalo, da ljudstvo kaj takega noče. Tudi nekulturne ljudske črede bi bile najbrže takega mišljenja, dasiravno menijo diktatorji, da sta potrebna le bel kruh in bič. Spoznavanje narodov in mednarodno občevanje more mnogo pripomoči mirotvorni misli. Čim bolj se bodo ljudje in narodi med seboj poznali in čim pogosteje se bodo sestajali vodilni državniki na mednarodnih konferencah, da se pomenijo o skupnih zadevah in da razmotre vzroke medsebojnih sporov, skušajoč jih mirno poravnati, tem težje bo prišlo do vojska, če ne bo hotel kdo vzroka zviti iz trte. Društvo narodov ima tozadevno velik pomen, dasiravno jc pot, po kateri stremi k cilju, polna ovir, izvirajočih iz različnih socialnih, političnih, narodnostnih in gospodarskih interesov posameznih držav. Toda treba je, da se narodi čim tesneje navežejo drug na drugega potom Društva narodov s skupnimi in enakimi interesi in s splošno veljavnim urejevanjem mednarodnih vprašanj in stremljenj. Eno največjih takih vprašanj je svetovna razorožitev. Bog ve, če bo kedaj rešen ta najtežji problem, s katerim se tudi bavijo različne razorožitvene komisije in konference Društva narodov. Velik uspeh bi že bil, če bi se oboroževanje z mednarodnimi pogodbami omejilo in zaustavilo, kajti ogromne vsote, ki jih potrošijo za to vse države, bi se dale jako plodonosno naložiti za socialne koristi vsega človeštva. Toda z razorožitvijo sta tesno zvezana dva problema: varnost držav in razsodišče za spore. Dasiravno je vojaško oboroževanje velika nevarnost za svetovni mir, vendar razorožitev sama še ne bo odstranila mednarodnih političnih sporov. Večja in močnejša država bi še vedno lahko v kratkem času vsilila svojo voljo malemu in slabemu nasprolniku, dokler ne bo ustvarjeno zmožno mednarodno sodišče s prisilnim razsodiščem, ki bo imelo moč in možnost vsakogar prisiliti' k spoštovanju izdanih razsodb in ukrepov. Le v takem slučaju se bodo mogle države čuliti varne. Poleg mirotvornega stremljenja držav in državnikov je važno ludi stremljenje velikih mednarodnih političnih organizacij in posameznikov. Tako je letos socialnodemokratska internacionala na svojem kongresu v Bruslju odločno manifestirala za mir, zahtevajoč, da morajo delavske stranke v svojih državah izposlovali zakone, ki izključujejo vsako vojaško ali industrijsko mobilizacijo, dokler se kak konflikt ne predloži Društvu narodov ali kaki drugi instanci v svrho mirne rešitve. Pri tem so po-vdarjali na kongresu cilj socialistične delavske internacionale: doseči popolno razorožitev na kopnem, na morju in v zraku. Tudi po vojni osnovana internacionala krščanskih delavskih organizacij v Utrechtu ima na osnovi svojih krščanskih načel mnogo hvaležnega mirotvornega dela. Krščanske delavske organizacije pa so poleg tega čutile potrebo, da organizirajo Uidi posebne mednarodne konfesionalne zveze, kakor sta na primer protestantovska, ki je letos zborovala v Diisseldorfu in Mednarodna zveza katoliških delavskih organizacij s sedežem v Utrechtu, tki je bila letos ustanovljena in je zborovala v Kolnu. Katoliški delavci se hočejo boriti za obnovo družabnega življenja narodov v duhu krščanskega življenskega nazora in pravijo: naša sila je ljubezen in pravica. Jasno je torej, da morajo bili zato pravi mirotvorci, če hočejo biti resnični kristjani in katoličani tudi z dejanjem in ne le z besedo in dogmo. Svetovna zveza društev za pospeševanje ciljev Društva narodov ob-seza vse organizacije, ki širom sveta v duhu Društva narodov propagirajo miren sporazum med narodi, pošteno sožitje in mednarodno bratslvo. Predvsem je treba spremeniti v tem cilju ves človeški duh in naziranje fer ustvariti močno mednarodno mirotvorno javno mnenje. Jugoslovanska zveza za pospeševanje ciljev Društva narodov ima včlanjene vsa taka društva v naši državi. Včlanjeno je tudi slovensko Društvo za pospeševanje ciljev Društva narodov s sedežem v Ljubljani. Tu ima vsak posameznik, ki hoče pospeševati mirotvornosl, priliko za udejstvovanje. Mnogo velikih mož in žena se je posvetilo in se še posveča mirovnemu stremljenju, a eden najzanimivejših je bil gotovo Alfred Nobel, izumitelj dinamita in ustanovitelj Noblove nagrade za mir. Ko je prišla propagandistka za mir g. Berta Suttner nekoč k njemu, kralju dinamita, delati mirovno propagando, je dejal: »Preje, kakor vsi vaši kongresi, bodo moje tvornice preprečile vojne. Kadar se bosta mogli dve armadi uničiti v eni sekundi, jih bodo vsi civilizirani narodi opustili.« Tako daleč še nismo, počasi se pa resnično približujemo že takim časom. Evropa se skoro že zaveda, da ji grozi vsesplošno opustošenje radi strahotnih tehniških in kemičnih izumov, ki bi delovali v prihodnji vojni, ki jo je treba zato za vselej preprečili. Vsa mirovna stremljenja so namenjena, dasiravno obsezajo ves svet, predvsem Evropi, kjer je na najmanjšem prostoru nevarnost največja. Evropci čutijo, da si kopljejo z vsakim novim konfliktom globljo jamo. Bodočo vojno bi Evropa drago plačala, bila bi potisnjena ob stran, daleč od sedanjega dominantnega položaja. Odtod izvirata poleg vseh mirovnih naporov in stremljenj, tudi pokreta »P a n e v r o p e« in »Svobodne Evrope«. V naši državi ne čujemo mnogo o mirotvornem pokretu. Velika ovira so mu naši notranji boji, ki nas tako zaposlujejo, da nimamo ne možnosti, ne časa, da bi posvečali naše sile etičnim stremljenjem. Naše politične stranke zastopajo vseskozi miroljubno stališče in tudi službeni krogi so že ponovno povdarili našo krepko voljo, da se očuva mir, dasiravno moramo v sili razmer, radi nekaterih sosedov skrbeti za zadostno državno obrambo v zaščito naših domov in naših interesov. Sicer pa nam je potreben predvsem notranji mir, mir in strpljivost med brati, enakopravnost in pravica ter ljubezen do bližnjega med nami samimi. Treba nam je mož in vodnikov, ki bodo sposobni napraviti mir med jugoslovanskimi brati. V desetih letih in petindvajsetih vladah so vsi naši dosedanji veliki in mali državniki pokazali česa ne znajo in zmorejo. Zato želimo, da bi nam prinesli božični dnevi može in vodnike Gospodovega duha, ki bi napravili mir v Jugoslaviji in ga pospeševali tudi drugod. Mir ljudem na zemlji! Dr. Anton Slodnjak Panevropa V evropski politični miselnosti sedanjosti se borita dve načeli za nadvlado: načelo samoodločbe narodov ali nacijonalizem, ki zavzema od dne do dne večje in absurdnejše dimenzije v življenju človeštva, in pa načelo geopolitičnih predpogojev za nastanek in razvoj posameznih državno-gospodarskih ozemelj, ki je samo fraza za gospodarski in državni imperijalizem. K temu moramo prišteti še večno teženje človeštva po samoprevari in pa pripravljenosti dati se slepiti s kakršnimikoli sredstvi, ki se nam v političnem življenju kaže v pojavu tajne diplomacije, v političnih zvezah in paktih, v istovetenju osebnega uspeha gotovega politika z narodnim oziroma državnim uspehom ild. Ta in nešteta druga dejstva bi nam pri natančnejšem poznanju mogla uničiti vsako iluzijo v smiselnost političnega dogajanja, kar se nam n. pr. ostro očiluje, ako čitamo zgodovino, dokumente in vire preteklih dob, posebno pa dejstvo, da imperijalizem in nacijonalizem nista islosrediščna pojava. Dasi je vsak imperijalizem nacijonalisličen in nacijonalizem imperija-lističen, sekajo vendar neusmiljeno silnice gospodarskega in državnega imperijalizma silnice posameznih nacijonalizmov. Svetovna vojna je nastala vsled križanja gospodarskih interesov in je bila zadovoljitev posameznih zahtev nacijonalizma v Srednji in Vzhodni Evropi dosežena le bolj slučajno. Zalo hočejo zastopniki kapitala vprašanja gospodarskega imperijalizma urediti v smislu sporazumnega svetovnega gospodarstva, dočim bi se naj problemi nacijonalizma podredili gospodarskemu imperijalizmu. V tem usodnem spletu in zapletu ležijo kali bodočih človeških katastrof. To čuti danes ves svet. Zato se trudijo vladajoči krogi, ki so po večini eksponenti gospodarskih krogov, da bi omejili širjenje nacijonalizma izven lasinih narodnih sfer. Poleg tega morajo računati s soci-jalnimi pojavi, ki grozijo razbiti posamezne nacijonalno že zadoščene narode, radi izkoriščavanja množic od strani nositeljev gospodarskega imperijalizma. Ta tretja sila je v Evropi zadnji čas nekako latentna, deloma zato, ker je v večini evropskih držav dosegla vse, kar je legalnim potom mogla doseči za delavski razred, deloma ker čaka odločitve boja med svetovnim gospodarskim imperijalizmom in posameznimi nacijo-nalizmi. To kaotično svetovno stanje so skušali urediti na različne načine. Politično najvažnejši poizkus tega stremljenja je bila realizacija Wilso-nove ideje o federativnem svetovnem političnem sistemu v ženevskem Društvu narodov. Tudi težnja III. internacijonalc, zanetili svetovno socijalno revolucijo, ima poleg socijalnih reform na programu novo federativno ureditev sovjetskih držav po vzgledu Sovjetske Rusije. Politično malo pomembno, dasi miselno zanimivo je gibanje, ki ga je započel za novo ureditev sveta dunajski aristokrat R. N. Coudenhove-Kalergi pod imenom Panevropa. Ne glede na to, da že ime tega gibanja samo kaže, da je njegov namen doseči ureditev evropskih razmer, je njegova koncepcija mnogo revnejša od Wilsonove ali pa tudi Ljeninove. Danes, ko je enota sveta usodna realnost, pomeni, tvoriti kontinentalno Panevropo brez Anglije in Rusije, pač pa z Afriko, nepotreben in nemogoč ovinek. Toda oglejmo si najprej nazore Coudenhove-Kalergija, kakor jih je razvil v svoji knjigi Panevropa, da izrazimo svojo kritiko, ko jih spoznamo. Izhajajoč iz svoje trditve, da je s svetovno vojno propadla hegemonija Evrope v svetu, predvideva Coudenhove-Kalergi sledečo bodočo grupacijo svetovnih držav: 1. Panamerika: zedinjeni ameriški kontinent, ki bo nastal iz pan-ameriškega gibanja. 2. Britanska svetovna država, ali Južna država, katere jedro bodo ozemlja okoli Indijskega oceana. 3. Ruska svetovna država, ali Severna država, ki bo obsegala sedanjo Sovjetsko Rusijo. 4. Vzhodni državi, ki ju bodeta tvorili združeni Kitajska in Japonska. 5. Zapadne države ali Panevropa, ki bodo obsegale kontinenialno Evropo in pa zahodno polovico Afrike od Tripolisa in Maroka do Konga in Angole. (Ta razdelitev poteka po mojem mnenju na eni strani iz strahu evropskega aristokrata pred Rusijo, na drugi strani pa iz konkurenčnega ne-razpoloženja nemških gospodarskih krogov napram Angliji, torej nekako iz istih virov, kakor je potekla ideja takozvanih centralnih sil med svetovno vojno.) O organizaciji ostalih svetovnih držav Coudenhove-Kalergi ne govori, temveč se omejuje na Evropo. Današnji politični položaj Evrope je podoben položaju Nemčije po tridesetletni vojni. In kakor ni bilo takral pojma Zedinjene Nemčije, tako se nam danes dozdeva neverjelno, da bi mogla nastati Panevropa. Pojm današnje Evrope ni geografski pojm, kajti Ural je samo slučajna meja, ker je nekdaj tvoril mejo evropske Rusije napram njenim azijskim kolonijam. Pojm Evropa je nastal iz medsebojnega učinkovanja in spleta geografskih, političnih in kulturnih elementov, ki pa se ne krijejo med seboj. Prim. Avstralijo, ki spada kulturno k Evropi, tiistorično-političnii pojm Evropa je počasi nastajal. Coudenhove-Kalergi našteva sledeče etape: Grčija je bila prva Evropa. Njen boj s Perzijo je povzročil idejo Evrope. Država Aleksandra Velikega je prva evrazijska država. Rim je ustvaril drugo Evropo, ki je obsegala ozemlja Sredozemskega morja. Preseljevanje narodov je povzročilo nastanek tretje Evrope, katere središče je bila Srednja Evropa. Ta Evropa je kulturno naslednica rimskega imperija in ideje katoliškega univerzalizma. Karakterizira jo germanska ekspanzija na vzhod, ki potegne slovanske narode v evropsko območje. Četrto Evropo je ustvarilo papeštvo. Ta se je raztezala do tja, kamor je segala katoliška vera. Takrat so stopili v evropsko kulturno območje razni slovanski narodi in Madžari, Litvanci in drugi. Na prelomu 15. stoletja v 16. propade ta Evropa vsled vzrasta kulturnega individualizma, ki je postavil temelj za razvoj političnega in gospodarskega individualizma. Šele prosvetljenstvo je ustvarilo podlago za peto Evropo, kakor jo poznamo iz dobe prosvetljenega absolutizma. Tej Evropi se je pod Petrom Velikim priključila tudi Rusija. Višek Evrope tvori Napoleonova država. Toda tudi po njegovem padcu ta misel ni umrla in se je pojavljala v takozvani Sveti Alijanci kot stremljenje ohraniti politične pridobitve vojn proti Napoleonu in pa v republikanskem gibanju, ki je stremelo proti policijskemu in militarističnemu sistemu Svete Alijance ustvariti demokratično zvezo evropskih držav. Izid svetovne vojne pomeni zmago te miselnosti, zato je sedaj čas, da se prične ideja stvarno uresničevati. Ta državna zveza bi obsegala vse nesovjetske države kontinentalne Evrope, razven Evropske Turčije, ki je del Azije v Evropi. Obsegala bi zvezo 27 sedanjih držav s štirimi manjšimi teritoriji v površini 5 milijonov kvadr. kilometrov, na katerih prebiva sedaj okoli 300 milijonov ljudi. Poleg tega pa še vse francoske, belgijske, holandske in italijanske kolonije. Tukaj teži ponovno protislovje v izvajanjih Coudenhove-Kalergija. Kakšen pomen naj imajo te kolonije v sestavi kulturne Panevrope? Ali spadajo kulturno bolj k Evropi, kot Anglija in Rusija? S temi kolonijami bi štela Panevropa 429 milijonov ljudi, živečih na 25 milijonih kvadr. kilometrov. Njeno razmerje do drugih svetovnih držav bi bilo sledeče: milijonov ljudi km- Angleška državo . . . . ... 464 35 Ruska država . . . 150 23 Mongolska država . . . ... 520 12 Panamerika ... 209 32 Razmerje Panevrope do obeh sosednih svetovnih držav Anglije in Rusije si zamišlja Coudenhove-Kalergi dokaj naivno. Rusija se je po njegovem mnenju onemogočila s tem, da je sprejela sovjetski režim. Pa tudi za slučaj, da bi Rusija sprejela demokratično ustavo po zahodnoevropskem vzorcu, vidi v njej nevarnost za Evropo. Bolj mu imponira Anglija, ki pa je svetovna sila, katere interesi leže izven Evrope v njenih prekomorskih kolonijah in dominijonih. Če že postavlja iako dalekovidne perspektive, bi vendar moral pomisliti na možnost razrušitve angleške oblasti v teh delih, ko bi Kanada mogla pripasti Panameriki, Indija pa pan-azijskem gibanju. V takem slučaju, ki je danes navidez nemogoč, jutri pa lahko že resničen, bi se Anglija zopet bolj uveljavljala v evropski politiki. Vendar pa računa Coudenhove-Kalergi tudi za slučaj, da britanski imperij ostane kompakten, na ozko sodelovanje med Panevropo in Britanijo; saj bi naj bila Panevropa po njegovih besedah »Pufferstaat« med Anglijo in Rusijo. Zato sanja o neki svojevrstni britansko-evropski ententi, ki bi zagotovila Angliji izključenost vsakega napada z evropske strani, Anglija pa bi s svojo mornarico ščitila evropske kolonije v Afriki! Ravnotako bi dala prvenstvo evropskim izseljencem v svojih dominijonih in bi tvorila razsodišče o sporih med člani panevropske Unije. Vsakdo si lahko misli, kako politiko bi v takem izjemnem položaju vodila Anglija. Po Coudenhove-Kalergijevem mnenju tvori Rusija za Evropo tako nevarnost, kakor jo je tvorila Macedonija za Grčijo. Rusija je v neprestanem pohodu proti zapadu in to bodisi rdeča ali bela Rusija. Zato propagira ustanovitev panevropskega garancijskega in defenzivnega pakta proti Rusiji, kajti Poljska, Rumunija in države Male entente ne bodo mogle vzdržati pred ruskim napadom. Bori se tudi proti nemški povojni orientaciji, kjer so ravno ultranacijonalni krogi težili za zvezo s sovjetsko Rusijo, s pomočjo katere bi uničili versaillski mir in Poljsko vnovič razdelili. (Nedavno so propagirali nemški nacijonalci imenovanje generala Seekta za poslanika v Moskvo.) Nato govori o idealu Panevrope, ki ga vidi v gospodarskem oziru doseženega v Zedinjenih državah Severne Amerike, v političnem pa v gibanju za Panameriko. Zanimiva je njegova kritika Društva narodov, ki je nastala kakor znano na podlagi zadnje izmed Wilsonovih štirinajstih točk, po kateri »se mora stvoriti splošna zveza narodov s posebnimi pogodbami, ki bodo medsebojno jamčile politično neodvisnost in teritorijalno nedotakljivost malih in velikih držav.« Ne glede na dejstvo, da je Društvo narodov tvorba zmagalnih držav, si je v letih po svetovni vojni priborila važen političen pomen, ker je s svojim razsodiščem onemogočila že marsikatero napadalno vojno, ki bi drugače skoraj gotovo izbruhnila. To društvo narodov pa je po Coudenhove-Kalergijevem naziranju neorganično, ker ni urejeno po zgodovinskih, gospodarskih, kulturnih in geografskih vidikih in je abstraktno. V svoji današnji obliki je Evropi celo škodljivo, ker jo izroča na milost in nemilost ostalim državam. Zato je potrebno geslo: Evropa — Evropcem. Ko bo to doseženo, šele bo stopilo Društvo narodov na pravo bazo, ker bo postalo korektiv med panevropsko, panamerikan-sko, britansko, rusko in mongolsko svetovno državo. Tako bi postalo Društvo narodov svetovni Areopag in garancija svetovnega miru. Iz te Coudenhove-Kalergijevc kritike Društva narodov nam odseva že tudi kritika njegove ideje Pancvrope. Wilsonov načrt izvira iz moralnih in etičnih elementov, kakor si ga je zamislil tudi že Kant. In ni dvoma, da so si ententni državniki, ko so po svetovni vojni pod Wilsonovimi direktivami snovali Društvo narodov, mislili, da so služabniki etične ideje. In šele praktično delo je, kakor vedno, prineslo dokaz, da je v bistvu vsakega človeškega dejanja, da je antietično, oziroma aetično. Coudenhove-Kalergijev načrt Panevrope pa izvira izključno iz materijalističnih elementov, ne podaja nikakih moralnih garancij, da bi veliki člani Panevrope res spoštovali potrebe in zahteve malih, za kar je v Društvu narodov podano vseeno nekoliko garancij. Zdi se mi, da je vsa teorija Panevrope ustvarjena v svrho razdelitve interesnih sfer, ker pa sta v Evropi dve državi, ki se borita za nadvlado, Francija in Nemčija, je treba stvoriti enotnost, ki bi ta boj onemogočila. Ni treba biti politik ali pa skeptik, da človek jasno vidi jalovost take hipoteze, če se v življenju evropskih narodov ne pojavi neka višja sila, kakor je gospodarska uvidevnost. Zmisel Panevrope dokazuje Coudenhove-Kalergi kot organizacijo na mesto anarhije, razsodišča mesto vojen, razorožitev, vzajemno jamstvo, državno zadružništvo, kajti bodoča vojna bi prinesla konec Evrope. Menim, da povojno stanje evropskega človeštva nikakor ni tako idealno, da bi ga bilo treba ohraniti v neki Panevropi, temveč da' še čaka vse človeštvo buren in neizogiben razvoj, ki bo zvezan z vojnami in s prelivanjem krvi in s postopnim približevanjem in naskakovanjem življenskega ideala, kajti duša sveta je zahrbtna ali vabljiva sfinga. Coudenhove-Kalergi vidi v Panevropi ravno pot k miru. Svetovna vojna je ustvarila po njegovem mnenju predpogoj za Panevropo, ker je pometla z absolutističnimi vladavinami in uvedla demokracijo. Zal, da je to samo na papirju res, kajti opazovanje evropskih režimov nas uči baš nasprotnega, znano je tudi, da je med demokracijami večja razlika, kakor je bila med absolutističnimi vladavinami. V gospodarskem oziru pa je konec svetovne vojne ustvaril zapreke za razvoj Panevrope v novih carinskih mejah, kajti razdelil je enotne gospodarske teritorije. Zato se mora po njegovem mnenju Versaillski mir revidirati, toda le pod gospodarskimi vidiki. V uvodnih besedah sem opozoril na strogo prepletenost gospodarskih in nacijonalnih interesov, ki tako revizijo delajo nemogočo, dokler se ne spremenijo gospodarski ali pa nacijonalni interesi posameznih držav. V tvorbi Male entente vidi Coudenhove-Kalergi stanico Panevrope. Smešen kompliment — samo vedeti je treba, da Mala ententa garantira Češkoslovaški, Rumuniji in Jugoslaviji ozemlja, pridobljena od Ogrske, in pa zasledovati potek trgovinskih pogajanj, recimo med Jugoslavijo in Češkoslovaško. Zato se tudi njegova nadaljna izvajanja, po katerih razpada Evropa v tri grupe: romanski zahod (Portugalska, Španija, Francija, Italija), germansko sredino (Nemčija, Nizozemska, Danska, švedska. Norveška) in slovanski vzhod (slovanske države, haitijske. Finska, Ogrska) edino v geografični konstataciji pravilne; kajti večina teh držav goji sovraštvo proti svojemu neposrednemu sosedu, ki izvira iz križanja gospodarskih in nacijonalnih obojestranskih pretenzij. Največja ovira za oživotvorjenje Panevrope je po mnenju Couden-hove-Kalergija nasprotstvo med Francijo in Nemčijo. 2e od razcepa frankovske države Karola Velikega pod njegovim sinom Ludvikom se borita Nemčija in Francija za evropsko hegemonijo. Po svetovni vojni, ko sta obedve državi republiki, je nastopil čas, da prenehata s tem bojem, ki ju more sicer uničiti. To je spoznala prva Francija, zato je prenehala s povojno uničevalno politiko napram Nemčiji in je začela iskati sporazuma. Ta pomirjevalna politika Francije lahko vodi do Panevrope, v kateri bo zavzemala Francija vodilno mesto. Nemčija je v svoji politiki napram Franciji razdvojena, nacijonalistična vedi politiko zveze z Rusijo, ki bi ji pomagala uničiti Francijo in Malo entento s Poljsko, dočim demokratična Nemčija dela iskreno v smeri sporazuma s Francijo. Te misli Coudenhove-Kalergija so bile tiskane v I. 1926., ko je bil v Franciji na krmilu kartel levice, v zadnjih let h pa je vzrastel ravno v Franciji pomen desničarskih, nacijonalističnih političnih sil, doč m je v Nemčiji padel — razdvojenost v vprašanju medsebojne politike je v Franciji in Nemčiji približno enaka. Tudi dokazovanje možnosti sporazuma med Francijo in Nemčijo z dejstvom, da ima Nemčija po svetovni vojni isto vladavinsko obliko kakor Francija, je problematične vrednosti, kajti tisočletno na-sprofstvo med Francijo in Nemčijo ni izviralo iz vprašanja vladavinske forme, temveč iz vprašanj obojestranskega gospodarskega imperijalizma in slednjič Š5 nacijonalizma. Dejstvo je, da so se I. 1926. pri anketi za ali proti potrebi in možnosti Panevrope, ki jo je podvzel Coudenhove-Kalergi, izrekli nemški politični simoatizerji s Panevropo ravno zato proti taki Panevropi, kjer ne bi bili zastopani Rusija in Anglija, ker so se zbali morebitne francoske hegemonije v zvezi evropskih držav, in tudi francoski prijatelji tega gibanja so večinoma videli v Društvu narodov boljše jamstvo za obstoj francoske republike, kakor pa v Panevropi brez Anglije. Dasi se vprašanja gospodarskega imperijalizma v svojih izvajanjih Coudenhove-Kalergi ne dotika, posveča nacijonalizmu zan mivo poglavje, ki je nekrka izpoved njegovega telesnega in duševnega eklekticizma. Narodi niso skupine krvno sorodnih ljudi, kajti vsi narodi so produkt medsebojnih mešanj. Po krvi so n. pr. Prusi bližji Čehom, kakor švab°m. Niti evropski vladarji niso s svojimi narodi iste krvi, razven jugoslovanskega kralja. Pač pa so naredi v medsebojnem duhovnem sorodstvu, kajti njihovi učitelji so tuintam skupni. Posamezni narodi so nastali iz vzajemnega vplivanja med ljudstvom in geniji, ki jih je samo redilo. Nastanek nacije si razlaga iz kulta junakov, kajti niti jezik se ne krije vedno s pojmom nacije n. pr. pri Ircih, Hrvatih. Pravilno pojmuje Coudenhove-Kalergi moderni nacijonalizem, ko ga pri-meria z religijo. Danes je stopil nacijonalizem na mesto ver, ki so s toleranco izgubile na svoji moči, dočim vlada danes v nacijonalnem oziru nekdenje religijozno geslo: cuius regio, illius religio. Kakor je vera vsaj v splošnem postala zasebna stvar človeka, tako naj postane tudi njegova nneiionalna pripadnost. Zato se naj proglasi splošni nacijonalni tolerančni edikt, ki bo jamčil vsakemu človeku, v kolikor se da to tehnično doseči, svobodo v njegovem materinem jeziku pred sodišči in oblastmi. Ta tolerančni edikt v zvezi s carinsko unijo bo avtomatično uničil meje. Tukaj prihajajo Coudenhove-Kalergijeva izvajanja navzkriž z že omenjenimi geopoliiičnimi principi, ki pripisujejo mejam veliko važnost pri tvoritvi državnih, gospodarskih in kulturnih skupin, z drugimi besedami posamezni gospodarski imperizalizmi bodo krčevito branili gotove meje. Kako dolgo in s kakim uspehom, to ne zavisi od ideje Panevrope, kakor tudi ne od gospodarskega imperijalizma, temveč od moralne in umske osvoboditve človeštva, ki ječi danes v precepu nalomljenih, toda še ne zlomljenih tisočletnih gospodarskih, političnih in kulturnih predsodkov. Dosego panevropskega ideala si predstavlja Coudenhove-Kalergi v postopnem pripravljanju zvezne države sedanjih samostojnih demokratičnih evropskih držav, nekako tako kakor se pripravlja od Monroea sem — Panamerika. Prvi korak bi bila panevropska konferenca, ki bi stvorila odseke za razsodišče, vprašanja medsebojnega jamstva, razorožitev, problem narodnih manjšin, prometa, carinske unije, valute, medsebojnih dolgov in kulturnih zadev. Jeseni 1. 1926. se je vršil kongres Panevrope na Dunaju, čigar program pa se je izživljal bolj v manifestacijskih besedah, kakor pa v stvarnem delu, za katerega še pač za enkrat ni bilo podanih slvarnih predpogojev. Nastopna etapa bi naj bila razsodiščna in garancijska pogodba med vsemi demokratičnimi državami kontinentalne Evrope. V to pogodbo bi naj pristopila s svojim evropskim delom britanska država. Nato pa bi se naj stvorila panevropska carinska unija, postopoma sicer, vendar kmalu. Coudenhove-Kalergi priporoča, naj bi avstrijske nasledstvene države storile v tem vprašanju prvi korak, nasvet, ki je mogel biti aktualen še 1. 1926., katerega pa je gospodarski razvoj v posameznih nasledstvenih državah že prehitel. Zakaj je ves ta načrt za enkrat še fantastičen in nemogoč, sem namignil že večkrat, v glavnem pač zato, ker je razvoj posameznih gospodarskih imperijalizmov, vsled stremljenja spraviti jih vsaj deloma v sklad z razvojem nacijonalizma v posameznih evropskih državah tako neorganičen in nasilen, da ni mogoče misliti ravno vsled vmešavanja nacijonalističnih elementov v gospodarske na smotren gospodarski razvoj, dasi zopet na drugi strani ta gospodarski imperijalizem trga posamezne narode. Kot višek panevropskega g'banja pa bi bila ustvaritev Zedmjenih evropskih držav po vzgledu Zedinjenih držav Severne Amerike. Na zunaj bi ta državni sistem nastopal enotno, na znotraj pa bi vsaka posamezna država uživala najvišjo avtonomnost. Panevropa bi imela dve zbornici, zbornico narodov in zbornico držav. Zbornica narodov bi naj imela 300 poslancev na vsak milijon Evropejcev po enega, dočim bi imela zbornica držav 27 zastopnikov sedemindvajsetih evropskih vlad. V Panevropi bi bili vsi jeziki ravnopravni, vendar naj bi se iz tehničnih razlogov po vseh evropskih šolah učila — angleščina — v kateri vidi Coudenhove-Kalergi naravni esperanto — neglede na njen pomen, ki ga zavzema v medsebojnem prometu. Koristi, ki si jih obeta Coudenhove-Kalergi od Panevrope, bi bile v glavnem sledeče: a) izključenost evropske vojne, b) nevtralnost Evrope v svetovnih konfliktih, c) obramba pred rusko invazijo, d) razorožitev, el možnost evropske industrije napram severoameriški, britanski, vzhodnoazijski in ruski industriji. Prve tri koristi lahko imenujemo, če si predočimo človeško zgodovino in pa sedanji kulturni in materijalni položaj človeštva. zelo problematične — res pa je tudi, da, če bi se posrečila četrta, bi bilo nenavadno mnogo doseženo. V slučaju, da se ne izvede Panevropa, pa bodo zadele evropske narode vse nasprotne nesreče. Problem panevropske kolonije Afrike sem že omenil. Coudenhove-Kalergi si obljublja od izvedbe Panevropc — grandiozno delo — kolonizacijo Afrike, ki bi se izvršila pod dvema vidikoma: 1. sprememba saharske puščave v rodovitno zemljo in pa 2. izkoreninjenje spalne bolezni v Notranji Afriki. — delo, ki bi ga naj izvedla evropska inteligenca — inženirji in zdravniki. Zmago panevropskega ideala bodo po Coudenhove-Kalergijevem mnenju izbojevale vse demokratične stranke Evrope, dočim so proii njej reakcijonarci in pa komunisti. Najhujši nasprotniki Panevrope so: nacijo-nalni šovinisti, komunisti, militaristi in zagovorniki zaščitnih carin. Najbolj nevarni so poslednji, industrijalci namreč, ki po Coudenhove-Kalergiju proizvajajo predmete, ki se ne odlikujejo nili po kakovosti, niti po primernih cenah in proizvajajo samo pod zaščito carin. Problem težnje po nacijonalni avtarkiji razlaga Coudenhove-Kalergi iz medsebojne ne-zaupnosti, ki sili evropske države, da se vsaka smatra kot izolirana trdnjava, neprestano pripravljena na napad. V tem je resnica, toda danes, ko pred kapitalom ni nobene carinske meje in večina evropskih držav mrzlično išče inozemskih kreditov, je pač problem težji. Res je, da je prehod od grude v tovarno zvezan z velikimi moralnimi pretresljaji v duši posameznika in da so pokrajine, kjer bo moralo vedno ostati poljedelstvo prvi vir dohodkov, obenem pa vzrast prebivalstva in pa industrijalizacija poljedelske produkcije sprošča vedno več delovne energije, ki mora najti zaposlitve, če ne se sprevrže v amoralno, zločinsko sodrgo. Kdo pa garantira agrarnim zveznim državam Panevrope, da bodo industrijske panevropske države kupovale od njih poljedelske produkte, če se odpovejo lastnemu razvoju industrije? Racijonalizacija poljedelstva v tipično industrijskih državah, kakor so n. pr. Avstrija in Češka, nam odgovarja, da nikdo. Glavne poteze Coudenhove-Kalergijcve zamisli o Panevropi sem že ocenil pri posameznih tipičnejših nelogičnoslih njenega sestava. Njena največja napaka je, da pušča popolnoma vnemar razvojne tendence evropskega človeštva, kakor se nam kažejo v njegovem sedanjem življenju in sega po ideal zanj v Panameriko (ki je še tudi ni in je najbrže ne bo) in pa da ne poda nobenega moralnega in etičnega oporišča, kamor bi se vse gibanje moglo opreti. Ali je res evropska demokracija lako močna, da bi mogla kaj takega izvesti? In kje je njena duševna in moralna kvalifikacija, da ne bi niti ona, niti države, ki jih bi zastopala, zlorabljale svoje premoči napram slabšim? Evropo čakajo vse težje in globlje naloge, kakor je idila Panevrope. Političen preporod ni mogoč brez moralnega in umskega — o vsem tem pa je Coudenhove-Kalergijeva Panevropa — le slaboten klic, ako ni vsa njena vsebina potekla iz ambicij aristokrata, dati demokraciji vodilno smer, ki je sama ne more najti. Poslednji dogodki v Panevropski uniji bi dokazovali našo domnevo, kajti gospod Coudenhove-Kalergi je s svojim netaktnim postopanjem razbil njen nemški odsek. Panevropa je še vedno političen problem. Pri njegovem reševanju pa bodo poleg gospodarskih, nacijonalnih in kulturnih potreb odločevali elementi bodočega duhovnega in etičnega preporoda človeštva v pravem razumsko in etično fundiranem socijalizmu. Dr. L. L. Bbhm Trgovske pogodbe na svetsko-gospodarski konferenci v Ženevi Kakor je bilo že v prejšnjih člankih omenjeno, je svetskogospodarska’ konferenca, ki je zborovala spomladi preteklega lela v Ženevi, pritegnila vse pojave gospodarskega življenja pred svoj forum in v lemeljilih razpravah, katerih so se udeleževali zastopniki skoraj vseh narodov, zavzela svoje stališče in podala svoje nasvete, kako se naj omili svetska gospodarska kriza. Zaključki te konference so napravili globok vtisk v inler-nacijonalnem gospodarskem svetu, posebno v internacijonalnih gospodarskih korporacijah, manj pa pri vladah in parlamentih posameznih držav. Konferenca je ugotovila, da ta kriza posega v vse panoge gospodarskega življenja, — v prvi vrsti pa se tiče svetske trgovine. Skoraj vse države sveta so z rezultati svoje zunanje trgovine nezadovoljne. Velik del držav ima pasivno trgovsko bilanco, katere ne odtehtajo ugodne postavke splošne plačilne bilance; še celo v Zedinjenih državah, ki imajo aktivno trgovinsko bilanco, ž njo niso zadovoljni, ker žive v vednem strahu, da bi mogla poslabšujoča se svetska konjunktura neugodno vplivati tudi na aktiviteto njihove trgovske bilance-Bojazen ni popolnoma neupravičena. K lastni industriji ne prehajajo samo angleški deminijoni in celo kolonije, temveč tudi evropske in izven-evropske, do leta 1914 skoraj čisto agrarne, države; predvsem pa skušajo nove nacijonalne države v Evropi zasnovali nove industrije in se tako emancipirati od uvoza industrijskih predmetov iz starejših industrijalnih držav. Vse te nove države se ščitijo z visokimi carinskimi ovirami pred tujimi industrijskimi izdelki. Poleg tega so še najmnogovrstnejše druge omejitve svobodne izmenjave dobrin do naravnost šikanoznih odredb nekaterih držav. Dočim so gospodarski krogi (teoretiki in praktiki) že kmalu po vojni začeli pravilno presojati vzroke svetske krize in ugotovili, da se s sedanjimi metodami ne more doseči sanacije svetskega gospodarstva ter na temelju strogo objektivnega raziskovanja prišli do zaključka, da leži edina rešitev svetskega gospodarstva v svobodnejšem gospodarskem postopanju, posebno v razširjeni »trgovski svobodi« (kar pa ne pomeni istega, kakor »svobodna trgovina«), stoji pa, kakor rečeno, trgovska politika skoraj vseh držav v ostrem nasprotstvu s sklepi različnih gospodarskih konferenc. Že leta 1926 so nasprotniki pretirane zaščit necarinske politike (katera se splošno smatra za enega glavnih vzrokov svetske krizek nastopili s tremi manifestacijami; 1. s panevropskim kongresom, 2. z internacijonalnim gospodarskim manifestom in 3. s predpripravami za svetsko gospodarsko konferenco, še ostrejše so se formulirale vse pritožbe glede neznosnega gospodarskega stanja skoraj vsega svela, predvsem pa Evrope na ženevski konferenci, ki se je bavila z vsemi pojavi gospodarskega življenja, najintenzivnejše pa s trgovino, s pripomočki za odstranitev teh ovir in prav posebno s trgovinskimi pogodbami, ki so temelj medsebojnega gospodarskega promela in izmenjave dobrin dveh ali več držav. Konferenca je bila mnenja, da je asanacija desolatnih gospodarskih razmer možna samo s premišljenimi trgovskimi pogodbami, ki vsebujejo vse principe, katere je konferenca spoznala pravilnim za izboljšanje gospodarskega življenja in odklanjajo vse vzroke, ki ovirajo nemoteni razvoj svetskega gospodarstva. Posvetovanja o svetski trgovini, oziroma o ovirah in odpravi teh •ovir so zavzemala najglavnejše mesto na svetskogospodarski konferenci. Dokaz temu so obširna in temeljita posvetovanja ter veliko število tozadevnih publikacij. Pred vsem se je razpravljala ideja trgovske svobode, česar pa se ne sme istovetiti z narodnoekonomskim principom »svobodne trgovine«. Trgovske pogodbe naj bi bile v zmislu trgovske svobode tako urejene, da se carinski tarifi pogodbeno znižajo in s tem ugladi pot lažji cirkulaciji dobrin in zmanjšanju cen teh dobrin. Svetskogospodarska konferenca je bila tedaj mnenja, da se mora svetska izmenjava dobrin vršiti po principih trgovske svobode; na njenem temelju naj nastane nekaka renesansa svobodne trgovine. S temi izjavami pa je bilo že jasno povedano, da stoji konferenca na stališču nove uvedbe svobodne trgovine (ne le trgovske svobode). Konferenca je bila prepričana, da je povratek k svobodi internacijonalne trgovine temeljni predpogoj za dobrobit sveta. Vendar pa moramo tukaj povdarjati, % 1909 5% 1913 13.170.000 fr. frankov 8,330.000 fr. frankov 314.870.000 fr. frankov 40.938.000 fr. frankov 67.105.000 fr. frankov 123.922.000 fr. frankov 213.785.000 fr. frankov Dolgovi Črne gore 5% londonski 1909 216,340 dolarjev; 6% 1913 9,600.936 fr. frankov. Dolgovi Bosne in Hercegovine 4% 1895 20,320.000 K; 4)4 % 1898 19,616.000 K; 4)4% 1902 71,878.000 K; 5% 1914 žel. 30,000.000 K; 5% 1914 invest. 30,000.000 v raznih valutah. Dolgovi Dalmacije Vsi dolgovi znašajo danes skupaj 4,094.600 K. Stanje državnih dolgov O stanju državnih dolgov po letu 1925 ni b.l objavljen nikak uradni pregled. V predlogu novega budžeta pa so navedene prvikrat anuitete in zdajšnja višina državnih dolgov s pripombo, koliko od njih je že dosedaj amortiziranih. Današnje stanje državnih dolgov, ki se zanje v novem proračunu predvidevajo anuitete, je sledeče: 7% invest. 1921 496,050.000 Din; 4% agrarne 1921 124,355.000 Din; Blerov 8% 1922 15,250.000 dol.; Blerov 7% 1927 30,000 000 dol.; 7)4% bonovi za orijent. železnice 104,980.106 fr. frankov; Dolgovi Hrvatske in Slavonije 4% hrv. slav. zem. 6,688.800 av. o. fl.; 4)4% za odškodnino 14,775.650 av. o. fl. Dolgovi Slovenije 4% deželno posojilo 1888 2 milijona 216.784 K, 4)4% meljorac. 1911 10,000.000 K; 4%% 1917 3,963.880 K; dolg v Pragi 3,936.800 K. Dolg Narodni banki Za odkup kr. novčanic 1.062,664.873 dinarjev; posojilo ministra pošte 13,750.000 Din; prehrana pasivnih krajev 40,771.696 dinarjev; dolg Gosp. društvu Zagreb 14,000.000 dinarjev; dolg Belg. dr. tram. 3,920.558 bel. frankov. Ta pregled ni popoln, ker ne vsebuje vseh državnih dolgov. Navedene tudi niso vse državne obveznosti, ki spadajo med leteče dolgove. Koliko znaša skupna vsota vseh državnih dolgov, se ne more ugotoviti, ker niso urejeni takozvani pokrajinski dolgovi, vojni in predvojni dolgovi Srb.je v Franciji. In končno obstoja težkoča v tem, da so prikazani vsi državni dolgovi v različnih valutah, kar otežkoča njihov pregled v dinarjih. Statistika konkurzov v mesecu novembru lugoslovensko društvo za zaščito upnikov v Zagrebu je izkazalo tekom miri lega meseca 91 konkurzov napram 71 v istem mesecu minulega leta — torej letos 20 več. Po pokrajinah se razdele konkurzi (številke v oklepajih se nanašajo na minulo leto): na Hrvatsko in Slavonijo 7 (6), na Šibijo in črno goro 78 (52), na Slovenijo in Dalmacijo 4 (6), na Bosno in Hercegovino 1 (2), na Vojvodino 1 (5). Od početka leta pa do konca novembra je društvo zabeležilo skupno 830 konkurzov napram 980 v istem razdobju minulega leta, to je za 150 ali 15-3% manje. Po pokrajinah je odpadlo: konkurzov na Hrvatsko in Slavonijo 74 (110), na Srbijo in Črno goro 78 (52), na Slovenijo in Dalmacijo 4 (6), na Bosno in Hercegovino 17 (31), na Vojvodino 55 (31). V minulem mesecu, a v razmerju z istim mesecem preteklega leta je po-rastlo število konkurzov za 20, kar je pripisati Srbiji. Tekom 11 mesecev tega leta je padlo število konkurzov napram minulemu letu: V Hrvatski in Slavoniji za 32 7%, Srbiji in Črni gori za 77%, v Sloveniji in Dalmaciji za 23-4%, v Bosni in Hercegovini 34T% in v Vojvodini za 32T%. Dohodki iz trošarin ter taks Za prvih sedem mesecev tekočega budžetskega leta (april—oktober) so znašali dohodki od državne trošarine 449,078,942 21 Din, medtem ko je bilo v budžetu predvidenih 474,250.000 Din. Dohodki so torej manjši za 25,171.057 dinaijev 79 par. Dohodki od državnih taks so dali prvih sedem mesecev 623,792.934 03 Din in sicer: dohodki od občih taks 524 milijonov 484.740 38 Din, od vozarinske takse pa 99,308.093 65 Din. Celokupni dohodki od državnih taks so bili predvideni s 615,521.666 62 Din in sicer: Od občih taks na 488,355.000 Din, od vozarinske takse pa na 127,166.666 62 Din. Po tem so izkazali dohodki iz državnih taks za prvih sedem mesecev tekočega proračunskega leta previšek preko predvidene vsote v znesku 8 milijonov 271.107 47 Din. Dohodki od občih taks kažejo previšek 36,129.740 38 Din, dohodki od vozarinske takse pa primanjkljaj v znesku 27,858.572 97 Din. Naš uvoz v mesecu oktobru Uvoz v oktobru prikazuje znaten po-ast napram istemu mesecu minulega leta. Podatki generalne direkcije carin izkazujejo povečanje po teži in po vrednosti. Težina uvoza je znašala skupno 161.055 ton, napram 143.960 tonam v istem mesecu preteklega leta, kar znači, da se je uvoz povečal za 27.695 ton ali za 1178%. Vrednost pa je dosegla vsoto 778,879.819 napram 723,206.264 Din v prejšnjem letu. Povečala se je torej za 55,673.552 Din ali za 7-70%. Vrednost izvoza je znašala v oktobru 668,068.314 Din, tako da je v tem mesecu narastel deficit naše trgovinske bdance za 112.811.505 Din. Ako prištejemo k številkam uvoza v oktobru še številke uvoza iz prejšnjih mesecev, vidimo, da je znašala težina našega uvoza v toku prvih mesecev t. 1. skupaj 1,264.450 ton, vrednost pa 6,580.029 66 dinarjev. V primeri z rezultati uvoza v isti perijodi minulega leta se je pokazalo povečanje po težini za 193.647 ton ali 18,08%, po vrednosti pa za 618 milijonov 842.228 Din ali 10-38%. Statistični podatki o izvozu za prvih deset mesecev kažejo, da je znašala njegova težina 3,776.462 ton, torej skoraj trikrat več ko težina uvoza. To je razlagati iz tega, da izvažamo večinoma blago male vrednosti, medtem ko uvažamo blago visoke cene. Kar pa je glavno, vrednost je mnogo manjša in je znašala za prvih 10 mesecev skupaj 5.233,612.898 Din. To znači, da je dosegel deficit naše trgovinske bilance na koncu 10 mesecev t. 1. 1 milijardo 347,015.760 Din, medtem ko je. znašal za isto perijodo minulega leta 711,519.088 Din. V DRUŠTVENE VESTI IV. redna odborova seja Trgovskega društva »Merkur« za Slovenijo v Ljubljani se je viš.la v sredo, dne 31. oktobra t. 1. ob 20. uri v posvetovalnici Zveze trgovskih gremijev v Ljubljani. — V odsotnosti zadržanega predsednika je vodil sejo g: podpredsednik J. Lozar, ki je ob otvoritvi ugotovil sklepčnost in pozdravil prisrčno navzoče. Omenjal je, da je veselični odsek na svoji zadnji seji sklenil prirediti »Meikurjcv ples« v soboto dne 19. januarja 1929, kakor običajno v hotelu »Union«. Odbor je navedenemu sklepu pritrdil ter prepustil podrobnosb razširjenemu prireditvenemu odseku. — Prehajajoč na tekoče posle je prcčilal pismo g. Rudolfa Južna, v katerem prosi, da se ga razreši, rodi preselitve v Zagorje, odborniškega mesta. Odbor je vzel njegov izstop z obžalovanjem na znanje, zahvaljujoč se mu za njegovo dolgoletno, požrtvovalno in uspešno sodelovanje v odboru, želeč mu v novem poklicu obilo sreče in lepih uspehov. — Nadalje je podpredsednik obvestil navzoče, da je naklonil Gremij trgovcev v Ljubljani društvu 2500 Din za leto 1928, kar je vzel odbor z iskreno zahvalo na znanje. — Končno je podal še vodja pisarne g. E. Černe poročilo o tekočih posl.h ter o stanju članstva, nakar je g. Janko Lozar zaključil sejo ob 21. uri 30 minut. V. redna odborova seja Trgovskega društva »Merkur« za Slovenijo v Ljubljani se je vršila v pondeljek, dne 12. novembra t. 1. ob 20. uri v posvetovalnici Zveze trgovskih gremijev v Ljubljani. — V odsotnosti zadržanega predsednika je vodil sejo podpredsednik g. Josip Kavčič, ki je ob otvoritvi ugotovil sklepčnost in prisrčno pozdravil navzoče. — Pred obravnavo dnevnega reda je bil soglasno izvoljen kot četrti delegat za občni zbor društva »Trgovski dom« g. Milan Kovač. — Iz razprave o prireditvah jour-fixov je bilo posneti, da si jih člani žele in je bilo sklenjeno, da se vrši prvi društveni zabavni večer v sredo, dne 21. novembra t. I. po 20. uri v salonu restavracije Miklič v Kolodvorski ulici, s kralkim predavanjem, sodelovanjem društvenega orkestra in pevskega zbora. )our-fixi se bodo prirejali redno, kar se bo priobčilo v dnevnih časopisih. — Nato je povzel besedo g. Anton Agnola ter povedal, da iz tehničnih razlogov doslej ni bilo mogoče pričeti s cirkulacijo revij bralnega krožka, da se pa bodo razposlale mape sortirane že naslednji dan. — Nato so sc vršili podrobni razgovori glede Merkurjevega plesa ter so bili po temeljiti debati sprejeti potrebni ukrepi. — Končno je podal še vodja pisarne g. E. Černe poročilo o tekočih poslih ter o stanju članstva, nakar je g. Josip J. Kavčič zaključil sejo ob 20. uri 15 minut. Prvi jour-fix Trgovskega društva »Merkur«, ki se je vršil v sredo, dne 21. novembra t. 1. v restavraciji pri Mikliču, je privabil precejšnje število članov ter prijateljev društva. Otvoril oa je podpredsednik g. Jos. J. Kavčič. Pozdravil je navzoče ter v uvodnih besedah poudaril pomen teh prireditev, ki naj bi poglobile družabne stike med člani. Izrazil je nado, da bo prihodnjič na jour-fixu, v sredo, dne 12. decembra t. 1. v Zvezdi obisk mnogobrojnejši. Nato je imel podpredsednik g. Kavčič velezanimivo predavanje o stabilizaciji dinarja, kateremu so vsi navzoči z naivečjo pozornostjo sled li. Potem se je razvila animirana prosta zabava z godbo, petjem in šaljivimi točkami. Drugi iour-fix dne 12. decembra t. 1. v restavraciji Zvezde je potekel jako prijetno Uvodnim besedam nospodana večera g Jelačina st. je sledilo dvoie zammivih predavanj. Naiprej je podal g. Anton Agnola kratko čTco o svojih vtiskih na lipskem veleseimu, potem pa je g. |os. J. Kavčič v daljših izvajanjih očrtal eno perečih vprašani; delovni čas v trgovskih obratih. Začenši z dobo pred početkom društva Merkur, ko so vladale še patriarhalne razmere, je opisal po^m svoječasno tozadevno Merkurjevo delo ter prešel na nove razmere, tako v današnji dobi, ko se porajajo moderne socijalnopolitične zahteve, kot v naši državi, kjer te našla tozadevna enotna ministrska naredba radi povsem različnih kulturnih prilik v posameznih deželah različen odmev, mnogo kritike in obojestranskih pritožb, tako s strani delodaialcev. kot tudi delojemalcev. Podavši stvarno sliko o staniu tena vprašanja, ki dela mnogo slabe krvi med šefi in sotrudn;ki. je zakl’učil z željo, da se najde pametna srednja pot v harmoniji in s skupnim delom ter v najboljšem sporazumu, poudarjajoč, da ni hotel v svojih izvalamih, ki jih ie smatrat' ~ 1 g analizo, niti naimanj zavzeti kakorjneoakoli stališča. — : tudi pevske točke in nodba, dokler se številni posetniki razpoloženju. Tajnik