DflAVSKI /IZADINSKI ZIST »MLADI PLAMEN«, delavski mladinski list, izhaja vsak mesec. Izdaja ga konzorcij (predstavnik: Slak Jože, Ljubljana, Mariborska ulica 28). Urejuje Slak Jože. Uredništvo in uprava je v Ljubljani, Mariborska ulica 28. Tiska »Slovenija«, družba z o. z., Ljubljana, Wolfova ul. 1 (predstavnik: A. Kolman). List st(ine na leto Din 20'—, polletno Din 10-—; posamezna številku Din 2•—. Račun poštne hranil., podruž. v Ljubljani, št. 11.596. — Rokopisov ne vračamo. O religiji (A. Thalheimer) — Železobeton (pesem; '1'one Čufar) — Ekonomske težave tretjega Reicha (Dr. B. Kojie) — Polom (drama; Tone Čufar) — Beseda o Ivanu Cankarju (U. K. in Janez Požar) — Kultura — Emil Zola in njegov »Germinal«, roman o rudarjih (Janez (Požar) — Založba »Nova knjiga« Dopisi — Razno — Tolmač tujih izrazov — Na platnicah: lz uredništva — Iz uprave. Iz uredništva Današnja številka je morala iziti nekoliko skrajšana. Brez krivde uredništva so izpadli sestavki »O fašizmu«, Ilje-Ehienburga »Bolezen našega časa«, pesem Rudolfa Rojca in nekateri drobni prispevki, kar naj nam bralci in sotrudniki oprostijo. Ta trojna številka je izšla s precejšnjo zamudo, ki pa je nismo zakrivili mi. List se še vedno bori z gmotnimi težavami in njegov nadaljnji obstoj še zdaj ni materialno zagotovljen. Na naročnikih, zlasti pa na poverjenikih loži, da ga podpro, da nam pridobivajo novih naročnikov, predvsem pa. du takoj plačajo naročnino!!! »Mladi plamen« je edini list delavske mladine pri nas in vsak zaveden delavec se mora z vsemi silami truditi, da ga po svojih močeh podpre! S poverjeniki bomo v kratkem stopili v ožji stik. Ta (trojna) številka stane v podrobni produji 8 Din. Vsebina: MLADI PLAMEN LETO VI. MAJ, JUNIJ, JULIJ ŠTEV. 5—7. O religiji ... Razlikujemo dva glavna vira, iz katerih izvirajo religiozni nazori. Prvi je razmerje človeka do prirode, in sicer odvisnost človeka od prirode in njegovo hotenje, da bi nad prirodnimi silami, ki jim dejansko ne more vladati, zavladal vsaj v domišljiji s tem, da jim prinaša žrtve, da jih moli, izvršuje obrede itd Jasno je, da so ljudje tem bolj pripravljeni, gledati na vse prirodne pojave skozi očala religiozne domišljije, kolikor manj so razviti ekonomsko ali tehnično, kolikor bolj so odvisni od prirode. Predstavite si primitivnega človeka, ki je oborožen zgolj z najenostavnejšim orožjem iz kamna, kosti ali lesa in se komaj preživlja z lovom, ribolovom itd., ,pa je razumljivo, da se morajo iz takih odnosov odvisnosti od prirode izoblikovati ... religiozne predstave. Tudi primitivni poljedelec... je v največji meri odvisen od prirodnih sil... Dokler ne more človek pregledati vseh teh okolnosti, dokler jih ne more predvidevati ali jih bolj ali manj tehnično premagati, skuša zmerom s pomočjo religioznih predstav postati gospodar teh stvari. Drugi vir religioznih predstav so medsebojni družbeni odnosi ljudi. Ti družbeni odnosi kažejo, da je v družbi poedinec odvisen od celote, ki predstavlja v primeri ž njim neko višjo silo. Družba kot celota je v prastarih dobah najmočneje vplivala na po-edinca, in ta odvisnost poedinca od rodu ali plemena je izredno močna. Morala, pravo, navade, šege, predpisi celote nastopajo napram po-edincu kot prisilne zapovedi. Ali vse te zapovedi — celo večina med njimi — niso jasne poedincu, ki ne razume njihovega smisla in namena. Delujejo nagonsko, avtomatično. Prvobitna družba je zgolj neka vrsta prirodnih bitij. Njene zapovedi, predpisi, navade itd. delujejo na posameznika kot nerazumljive prirodne sile. Še več, pradružbene organizacije kot celote se obnašajo proti svoji lastni ureditvi kakor proti ono-stranskim ... prirodnim silam... En primer: povsod v Južnem morju imajo tako zvane Tabu-predpise, t. j. predpise, ki tej in tej skupini ljudi prepovedujejo v tem in tem času loviti tfc in 'te živali ali nabirati in zauživati odrejene rastline. Pomen takili predpisov je bil nekoč jasen. Pomenili so isto kakor reguliranje proizvodnje, ustvarjali so določeno delitev dela in odrejeno reguliranje potrošnje, kasneje pa so postali... nerazumljivi, avtomatični, ob njih so se razvile določene religiozne predstave, češ, da so ti in ti duhovi, demoni itd. predpisali te in te predpise in izdali ukaze, da nadzorujejo njihovo upoštevanje in kaznujejo... Zlasti postanejo viri religioznih predstav močni tedaj, ko pride v družbi do razrednih nasprotij ... Brž ko so se z delitvijo dela izoblikovala družbena nasprotja, je nastal poseben razred ali kasta, ki se je specialno ukvarjala z religioznimi stvarmi, namreč du'-hovniki. To je sloj, ki se je bolj ali manj osvobodil od neposrednega produktivnega dela in se hrani iz previška proizvodov ostalih ljudi. Za to ... kasto postanejo religiozne predstave sredstvo, s katerim ustvarja in vzdržuje svoj privilegirani položaj v družbi... Dialektični materialist mora priznati, da je imela ta duhovščina za določeno prehodno dobo napreden pomen. V času:, ko so sc morali ljudje z naj večjim napenjanjem boriti... zgolj za najnujnejša življenjska sredstva, so bili duhovniki tista plast, — ki ni neposredno sodelovala pri delu in se je zategadelj mogla ukvarjati s celo vrsto družbi potrebnih nalog, — za katere je bila naravnost predpogoj osvoboditev od neposrednega produktivnega dela. Tako so duhovniki... najprej razvili prvine znanosti. Začetki astronomije izvirajo od egiptskih in babilonskih svečenikov; le-ti so iznašli prve elemente geometrije, ki jim je bila potrebna za merjenje zemlje, graditev hramov, za preračunavanje poplave ali oseke reke Nila itd. Svečeniška kasta je razvila kali tistega, kar nazadnje v obliki filozofije in prirodne znanosti vodi h koncu vse duhovščine in vsake religije. ...Medtem ko je bil pračlovek v naj večji odvisnosti od prirode in je bilo tako v znatni meri še v srednjem vekn, vlada v moderni kapitalistični družbi človek s tehniko in prirodnimi znanostmi nad prirodo. Tehnik, ki mora napraviti stroj, ne bo ravnal tako kakor kak avstralski čarovnik..., ampak bo postopal v skladu s poznanimi lastnostmi materije... Potemtakem bi se zdelo čudno, da so v kapitalistični družbi v teh okoliščinah religiozne predstave mogoče. Ali vir teh predstav v moderni kapitalistični družbi ni priroda, marveč družba sama. Osnovno dejstvo je to, da tu vladajoči razred sicer pozna načine, s katerimi lahko zavlada nad prirodo, ne pozna pa načina, da bi načrtno zagospodaril nad družbo samo ... Bili so časi, ko se je meščanstvo borilo proti religiji. To je bilo •tedaj, ko je bila cerkev sestavni del onih razredov, pcoti katerim je (meščanstvo) organiziralo revolucijo... V takšnih dobah... je postala buržuazija protireligiozna in je pozivala ljudstvo v boj proti religiji in cerkvi. Kakor hitro pa je prišlo meščanstvo s pomočjo 'ljudstva do oblasti ... se koj izpremeni njegovo stališče... ... V moderni družbi se odlikuje kmet, zlasti pa mali kmet, po posebnem socialnem in ekonomskem položaju. Mali kmet se ne poslužuje moderne tehnike kakor velekapitalistični podjetnik. Mali kmet dela s sorazmerno primitivnim, enostavnim orodje, kajti njegov obrat ni dovolj velik, da bi mogel popolno izrabljati moderno znanost in tehniko. Zavoljo tega je mali kmet dosti bolj odvisen od prirodniih dogodkov kakor pa kapitalistični podjetnik. Kmet je odvisen od dežja in sončne svetlobe, od posebnosti zemljišča in od neštetih prirodndh vzrokov, ki jih ne more premagati in na katere lahko vpliva le malo, ki pa nastopajo proti njemu kot nadmočna sila. Odtod je razvidno, da korenini pri malem kmetu religija v njegovem odnosu do prirode. Toda takisto v njegovih družbenih odnosih, v njegovem razrednem položaju. Kmet je ... proizvajalec blaga. Proizvaja žito in živino in ju prinaša kot blago na 'trg. Kaj se zgodi s tem žitom in s to živino, to zavisi od tržišča ... Kmet sam ne določa cen in na koncu koncev je njegova usoda odvisna od te ekonomske sile, od odnosov tržišča. (Če hoče kmet prodati svoj pridelek), ne zavisi cena enostavno od množine dela, ki ga je vložil (v ta pridelek). Cena zavisi od tržnih cen, ki jih določajo borze v Londonu in Newyorku in dokajkrat se zgodi, da kmeta ugonobijo ti zakoni trga, katerega ne pozna, pa če bi jih tudi poznal, ne bi mogel vplivati nanje ... Spričo takšnega položaja kmeta, spričo njegove izredno velike odvisnosti od prirodnih dogodkov na eni strani in njegove zavis-nosti od kapitalističnega trga, od zakonov kapitalistične družbe na drugi plati je jasno, da morajo pri njem obstojati docela naravni viri religioznih predstav ... So pa še druge pobude, ki terjajo od modernega delavca, da vrže religijo med staro šaro, da si ustvari moderen svetovni nazor. Odnos modernega delavca do prirode ni tak kakor pri kmetu. Delavec stoji Pri stroju. Pozna tehniko. Ne bo mu padlo v glavo, metati odgovornost za prirodne dogodke na nadzemeljska bitja. Zavoljo njegovega položaja v procesu dela je položaj delavca nasproti prirodnim dogodkom naraven, ne pa fantastičen. Kar se tiče njegovega razmerja nasproti* družbenim silam, (je stvar taka, da) je proletariat isti razred, ki vidi kapitalistično gospodarstvo skozi in skozi, v njegovem bistvu ... in ki je poklican (ustvariti) ... družbo, kjer bo gospodaril človek ne samo nad prirodo, temveč takisto nad ekonomskim življenjem, ki ga bo načrtno usmerjal... Tn tako vidimo dandanašnji v vseh modernih kapitalističnih deželah, da se je dela-vski razred najtemeljitejše osvobodil religioznih predstav. Kajpak, še so delavci, ki so religiozni. Nepravično bi bilo lagati, toda vzrok tega pojava tiči navsezadnje v dejstvu, da je delavski razred podvržen poneumnjevalnemu vplivu cerkve in meščanske vzgoje. In zgolj z lastnim študiranjem in motrenjem sveta okoli sebe se lahko osvobodi tega vpliva ... A. Thalheimer. (Tz knjige: »Uvod v dialektični materializem«; v hrvaškem prevodu Je izšla lanskega leta v Zagrebu.) Železobeton „Železobeton“ posvečam spominu značajnega in kremenitega jeseniškega kovinarja Antona Thalerja Popotnik; Čudo mogočno, čudo prelepo razkriva se mojim očem: Iz razorane zemlje je vstalo novo mesto. Zravnani so griči, zasute kotline, po širni ravnini speljane so ceste, ob cestah širokih so hiše visoke, v hišah pa sončni domovi ljudi. v Takoj si ogledam to čudo prelestno, ki v sončnem odsevu blesteče žari. Glas iz zbora: Ne hodi, popotnik, naravnost v mesto! Poglej: zajezili široko sino cesto. Popotnik: Kdo mi ubrani v mesto prostrano, če vleče me tjakaj srce neugnano? Zbor : Mi, ki zgradili sončno smo mesto, s tlakom pokrili slehrno cesto, mi ti zastavljamo svobodno pot. Popotnik: Od kod ste, vi mrki in črni ljudje? Zbor: Iz krajev trpljenja. Mi smo stvaritelji vse te lepote. Zdaj pa odhajamo znova drugam, da s trudom napornim, krvavimi žulji, preoblikujemo mrtve krajine v žive dokaze naših stremljenj, za potrdilo našega dela, smisla in vrednosti naših življenj. Popotnik : Čuden ponos in neznana prevzetnost diha iz vaših besed. Vi niste ustvarili vseh teh lepot! Grda, zamazana, suženjsko sklonjena bitj ne morejo čarati sončnih krasot. I Glas iz zbora: Tvoja misel nas tepta in ponižuje! Ti ne spoštuješ našega dela in ne razumeš, da je trpljenje upognilo naša telesa. Vdajaš se slepi nasladi svojih oči! Zbor: Nas pa preziraš in ne doumeš, da so naše moči v soncu ožgane, v znoju umite, v delu težaškem močno prekovane in v mrazu kaljene sile sveta. Vsa dela gredo skozi nas. Mi smo priče spočetja in rojstva vseh ustvaritev. Spoznali smo nevarnost kamnolomov, temo in muko rudnikov globokih, hudo vročino plavžarskih peči. Popotnik: Iz kamnolomov je vstalo to mesto? Zbor: V njih smo izbrusili marmorne skale in poiskali vsega, kar dali so kamnolomi za kras teh palač. Popotnik : Kaj ste dobili v rovih pod zemljo? Tam ni svetlobe in ne lepote, ki jo razkrivajo hiše visoke. Zbor: I V rovih so gnezda različnih kovin. Premog iz temnih podzemskih krtin greje udobne, razkošne domove, kuri visoke, sajaste plavže, kjer se iz rude železo tali, snov in vsa sila močnih traverz, ogrodja, nosilci vseh velikih stavb. Opore obokov, stolpov, kaminov, prekopov in dolgih mostov. , Delo, le delo vse to zgradi, kjer je pa delo, smo tudi mi. Mi smo graditelji sončnih krasot. Naše roke so življenja pogon, naše stvaritve pa silen in trden železobeton. Napisano pomladi 1. 1932. Tone Čufar. ' 1 u ■<1 Naročajte se na knjige Založbe wXove knjige66 in „Male biblioteke66 Ljubljana, Miklošičeva cesto 13 Ekonomske težave tretjega Reicha* Januarja 1934 je nemška trgovska bilanca prvič po treh letih končala z deficitom lin to z deficitom 22 milijonov RM. Kljub tolažilnim oficielnim komentarjem, češ, da je januar najslabši mesec za nemški izvoz in da je pričakovati v kratkem zboljšanja, se je deficit nadaljeval in se februarja celo zvišal na 35 milijonov. Marca je bil deficit na videz odpravljen; ker pa se velik del nemškega izvoza ne plačuje z devizami, se uvoženo blago kljub aktivnemu saldu treh milijonov mark ni moglo plačati z izvozom, temveč je bil potreben nadaljni odtok deviz iz Reichsbanke. Aprila je prišlo do naglega neugodnega preobrata. Dočim je ostal uvoz nespremenjen na 398 milj., sc je izvoz zmanjšal za 401 na 316 mil., kar pomeni, da je znašal deficit 82 mil. mark. Že tri leta se stalno manjša suficit nemške trgovske bilance, dokler se ni končno v prvih štirih mesecili t. 1. pretvoril v občuten deficit. Povprečni mesečni saldo nemške zunanje trgovine se je gibal v milijonih mark takole: L. 1931 + 240 (izvoz 800 uvoz 560) „ 1932 + 90 „ 478 <, 388) „ 1933 + 55 „ 405 „ 350) Prvi 4 meseci 1934 — 37 „ 333 * 390) Ob prevzemu oblasti je nacionalno socialistični režim našel v tre-sorih Reichsbanke okrog eno milijardo murk v zlatu in devizah. Novča-nice Reichsbanke so bile takrat pokrite s 26%. — Dne 22. V. t. 1. je pokritje novčanic padlo na celih 4.6 %, zlata in devizna podlaga Reichsbanke pa je znašala le še 154 milj. mark. Malenkost, če upoštevamo, da potrebuje Nemčija za financiranje syojega uvoza okrog 400 milj. mark mesečno, za odplačevanje zunanjih dolgov pa mesečna nadaljnih 80 milj. mark zlata, odnosno deviz. V zadnjem času odteka zlato neprestano iz Reichsbanke v tempu 15 do 20 mil. mark na teden. Ni težko izračunati, v kakšnem roku bo ostala Reichsbanka brez deviz, če ne pride v najkrajšem času do popolnega prevrata v zunanji trgovini. Stabilnost nemške marke se na takem pokritju vzdržuje le z najtežjimi žrtvami. Ta »stabilnost« na 4.6 % podlagi je slična ravnotežju človeka, ki stoji na glavi. Vprašanje je le, koliko časa bo vzdržala. Vzroki poloma nemške zunanje trgovine so mnogoštevilni. Gotovo je, da mednarodni židovski bojkot nemškega blaga niti od daleč ni imel takšnega efekta kot ga povdarjajo v Nemčiji iz politično-propa-gandnih razlogov. Mnogo težje je zadel Nemčijo ruski bojkot, ker je Sovjetska Rusija, ki je bila do nedavna glavni kupec nemškega blaga, skoro popolnoma ustavila nakupovanja v Nemčiji. Težko se je nad novim režimom maščevala tudi politika avtarkije, ker so prizadete države takoj odgovarjale z represalijami s tem, da so uvajale kontingente za uvoz nemškega blaga. Glavni vzrok padanja nemškega izvoza * V šesti številki let. »Književnika« je izšel ta zelo zanimivi in poučni članek o gospodarskih razmerah v Hitlerjevi Nemčiji. Ponutiskujemo ga v celoti z blagohotnilji privoljenjem avtorja g. B. Kojiča. — Uredništvo. je splošno zmanjševanje dobrin radi nadaljnega napredovanja svetovne ekonomske krize. Sicer se je Vel. Britaniji, Zedinjenim državam in zlasti Japonski ravno v zadnjem času posrečilo aktivizirati svoje trgovske bilance kljub povečanemu uvozu surovin, toda vse te tri države so pred tem občutno devalvirale svojo valuto. Nemčija si ni upala iti po tej poti. Dočim razpolagajo Velika Britanija in Zedinjene države v glavnem z vsemi potrebnimi surovinami na lastnem teritoriju, ravno tako Japonska po osvojitvi Mandžurije, mora Nemčija uvažati ogromne količine surovin in bi se radi padca marke ta uvoz podražil. Razen tega bi padec marke zelo škodoval popularnosti in prestižu nar. soc. režima, ki je ob vsaki priliki svečano zagotavljal nemškemu narodu stabilnost marke. Problem, ki si ga je postavila Hitlerjeva vlada, je bil: obdržati zlato pariteto marke pri kupovanju surovin v inozemstvu, istočasno pa porušiti tečaj marke pri prodajanju nemškega blaga inozemstvu. Čeprav izgleda, da tega problema ni mogoče rešiti, se je rešitev našla v t. zv. seripsih, t. j. v precej kompliciranem sistemu nekoliko vrst »zaprtih mark« (Sperrmarke). Ker se te marke niso mogle izvažati iz države, je bil njihov tečaj daleč pod tečajem svobodnih mark in so radi tega služile v glavnem pri financiranju izvoza. Na prvi pogled se je zdelo, da so seripsi naravnost genialen izum. Sistem seripsov je začel funkcionirati poleti preteklega leta. ko je guverner Reichsbanke dr. Schacht sklenil z inozemskimi upniki sporazum. da bo odplačeval dolgove tako, da bo plačeval 50% v devizah, 50% pa v zaprtih markah t. j. seripsih. Upniki, ki so videli neugoden razvoj nemške zunanje trgovine, so po sili okoliščin privolili v tak arrangement. To stanje ni dolgo trajalo. Nemška zunanja trgovina se je še nadalje slabšala in je bil koncem 1. 1933 transferni del redneiran na 30%, 70% pa so dobivali upniki v seripsih. Sistem seripsov je izkoriščen za financiranje izvoza s pomočjo na novo osnovane Golddiskontobanke, ki je seripse kupovala za 50% nominalnega zneska. Izvozniki so preko nje prišli do cenenih mark. Tako je Nemčija s pomočjo seripsov dosegla isto, kar so Japonska, Zedinjene države. Vel. Britanija, Čehoslovaška in druge države dosegle z devalvacijo svoje valute. Edina razlika je v tem. da pocenitev nemškega izvoza ni šla na račun lastnih državljanov, ampak na račun inozemskih upnikov Nemčije. Dr. Schachtu se mora priznati, da je na izredno duhovit način izkoristil položaj svoje države kot dolžnice. Toda za-zeljeni cilj vendar ni dosežen. Niti seripsi niso mogli rešiti nemškega izvoza hitrega zmanjšanja, devizna podlaga Reichsbanke pa se je v zadnji pomladi topila kot da je iz snega. Ko končno ni ostalo nič drugega, je dr. Schacht v aprilu t. 1. na konferenci v Baslu izjavil zbranim upnikom, da Nemčija nima več deviz za odplačevanje zunanjih dolgov. Nemčija je prisiljena zahtevati splošni moratorij za transfer deviz. t. j. upniki lahko odslej dobivajo dolžne obroke le v seripsih. Ker je dr. Schacht istočasno povdaril, da Nemčija nima namena sklepati novih posojih v inozemstvu, je izglodalo, da je Nemcem popolnoma vseeno, kako bodo upniki sprejeli ta novi arrangement. Kmalu pa se je pokazalo, da stvar ni tako enostavna. Konferenca z zastopniki upnikov se je začela v Berlinu 27. aprila t. 1. Minulo je nekaj tednov, konferenca ni končana in tudi rezultati pogajanj se ne objavljajo. Upniki so pridno pregledovali postavke bilance Reichsbanke in drugih bank, iskaje zlato in devize, dr. Schacht pa jim je stalno ponujal scripse, oziroma blago. Toda blaga je tudi v upniških državah preveč in ne vedo kam z njim. Ali naj v tako težki situaciji še podpro nemški izvoz? Čeprav je o delu konference malo prišlo v javnost, se je vendar vedelo, da se na njej ne razpravlja le o transferi ran ju obresti zunanjih dolgov, ampak tudi o financiranju nemškega uvoza surovin. V tem je bila usodna kompliciranost transfernega problema. Čc se ne posreči dr. Schachtu, da se pogodi z upniki, preti Nemčiji nevarnost, da ostane brez najpotrebnejših surovin. Zagotovitev uvoza surovin pa je življenjsko vprašanje Nemčije. Zmanjševanje uvoza surovin pomeni zapiranje tovarn, ustavitev dela, povečanje brezposelnosti in splošno poslabšanje gospodarskega položaja dežele. Uspeh transferne konference pa bi pomenil pridobitev na času. Toda kakorkoli bo končala transferna konferenca, vendar ne more prinesti Nemčiji izhoda iz današnjega kritičnega gospodarskega položaja. Temelj nemškega narodnega gospodarstva je industrija. Od nje žive direktno ali indirektno dve tretjini nemškega prebivalstva. Leta 1031 je samo od izvozne industrije živelo 15 % prebivalcev, t. j. okrog 10 milijonov ljudi. Nemška industrija ima ogromno produkcijsko silo, potreben ji je svetoven trg. Niti takrat, ko dela industrija samo s 50 % kapacitete, ne morejo njeni produkti najti kupcev v sami Nemčiji. Nemčija je velika tovarna, v kateri se predeluje ena desetina surovin, ki pridejo na svetovni trg. Sama tekstilna industrija porabi letno za 2.5 milijard mark surovin, metalna industrija pa, ki mora razen premoga uvažati skoro vse surovine, za 1.5 miljarde. Več kot tretjino potrebnih surovin, t. j. za okrog 5 mi-ljard letno mora Nemčija uvoziti, ker z njimi sploh ne razpolaga, ali pa bi njihova produkcija v državi bila zvezana z nesorazmerno visokimi stroški. Razen tega je Nemčiji potrebna letno ena milijarda mark v devizah za odplačevanje 12 miljard mark zunanjih dolgov. To pomeni, da bi bil Nemčiji potreben letni izvoz 6 miljard mark. V prvih štirih mesecih tega leta je nemški izvoz znašal 1412 mil. mark. Če ostane izvoz v tem povprečku do konca leta, in malo upanja je, da bi se povečal, bi znašal 4.5 miljard mark. Ker predstavlja približno ena tretjina tega izvoza t. z. »dodatni izvoz«, t. j. izvoz, ki ni plačan z devizami, pomeni to, da mora Nemčija letos računati le na 3 miljarde mark v devizah. Čeprav odbijemo ono miljardo, ki je potrebna za odplačevanje zunanjih dolgov, ostane še vedno deficit 2 milj ardi. Položaj je tako težak, da se je morala vlada odločiti za radikalne ukrepe. Ni bilo drugega izhoda, kakor zmanjšanje uvoza surovjn, pa najsi bo to še tako neugodno. Najprej je bil kontingent odobrenih deviz za mesec maj t. 1. znižan na vsega 25 %. Nato so izšle naredbe o omejitvi oziroma popolni prepovedi uvoza bombaža, volne, lana, konoplje, jute, usnja, vseh kovin razen plemenitih in drugih surovin. Čim je Stopilo v veljavo lo »plan-sko preskrbovanje industrije s surovinami«, kot se je službeno imenovalo to omejevanje uvoza, so bile potrebne še drugo naredbe, v katerih se je pretilo z ostrimi kaznimi vsem onim, ki so začeli »naglo in ne- upravičeno« poviševati cene tekstilnemu, usnjenemu in drugemu, blagu. To je bila prva posledica tega »načrtnega gospodarstva« proti vsem načrtom nacionalnih socialistov. Nemška industrija je preskrbljena s surovinami približno do avgusta. Kaj bo, ko se bodo sedanje zaloge izčrpale, a novih ne bo s čim kupiti, bo pokazala bližnja bodočnost. Nacionalni socialisti se pripravljajo tudi za ta slučaj. Ravno tako, kot za časa vojne, se rešitev tudi sedaj išče v nadomestkih (surogatih). Znani nar. soc. ekonom Otto Schiele piše o nalogah nemške tehnike med drugim tudi sledeče (Volkischer Beobachter 14. V. 1934.): »Naloga tehnike bo obstojala v tem, da se po možnosti najdejo za surovine in potrebščine (Genussmittel), ki smo jih doslej uvažali, kvalitativno enaki nadomestki (Ersatz), ki ne bodo podraževali življenja in produkcije, a bodo zagotovili preskrbo gospodarstva s surovinami.« Z drugimi besedami: Nemci se morajo spet pripraviti, da bodo nosili kot za časa vojne obleke iz kopriv, čevlje iz papirja, pili ječmenovo kavo in sl. Neverjeten absurd danes, v dobi, ko s kavo kurijo v Braziliji lokomotive, milijone bal bombaža, volne, usnja in drugih surovin pa leže po skladiščih Zedinjenih držav. Britanskega imperija itd. Če temu še dodamo, da v Nemčiji v zadnjem času z naredbami prepovedujejo uporabo strojev v nekaterih tovarnah, potem se jasno vidi, da je ekonomsko življenje v Nemčiji v polnem razvoju — nazaj. Ob objavljanju statističnih podatkov o gibanju zunanje trgovine, odtoku zlata iz Reichsbanke in sličnem dodaja nemški tisk samo službene komentarje, ki se poznajo po tem, da so v vseh listih enaki. Vendar so se v zadnjem času pojavili v nekaterih nemških listih (n. pr. Berliner Tagblatt, Frankfurter Zeitung) tudi zelo pesimistični glasovi o položaju nemškega narodnega gospodarstva. Vodilni strokovni časopis »za nemško gospodarsko politiko«, »Wirtschaftsdienst«, ki izhaja v Hamburgu, prinaša v številki z dne 20. IV. 1934 članek R. Willbrandta, ki takole komentira gospodarski položaj: »Pojavila sta se dva simptoma, pravzaprav dva alarmna signala. Predvsem nova omejitev v razdelitvi deviz... Drugi ukrep še plastič-neje kaže težko stanje kontrole nad uvozom surovin, zlasti pa začasna prepoved kupovanja bombaža. Z jasnostjo, ki nas zaprepašča (mit erschreckender Deutlichkeit), se kažejo tu posledice pomanjkanja deviz za nemško narodno gospodarstvo. Niti potrebne surovine niso zagotovljene.« * Nacionalni socializem je po zaslugi svojih revolucionarnih ekonomskih parol zbral v svojih vrslah velike mase nemškega naroda. Del delavcev, večina kmetov in proletarizirano malomeščanstvo so trdno verjeli, da jim bo Hitler, ko pride do oblasti, prinesel rešitev, da bo izpolnil svoje obljube. Toda nacionalni socializem se je na oblasti popolnoma izpremenil. Med načeli, ki so jih nacionalno socialistični vodje izpovedovali v opoziciji, in onim, kar danes izvajajo po svoji oblasti, je ogromna razlika. O nekdanjem revolucionarnem ekonomskem programu je danes prepovedano govoriti, čeprav je revolucija oficielno zaključena, ne da bi izpolnila le eno samo točko tega programa. Razočaranim nacionalno socialističnim masam, ki zahtevajo izvajanje ekonomskega programa, za katerega se je stranka borila v opoziciji, grozi vlada z neusmiljenimi ukrepi. V svojem znanem govoru 2. junija 1933 je Hitler o teh nezadovoljnežih med drugim rekel: »Naloga obnove je (namreč) najbolj ovirana, če se še vedno govori o nadaljevanjui revolucije ali o neki drugi revoluciji. Kdor danes še tako govori, se mora zavedati, da se s tem upira svojemu vodji in da se bo z njim postopalo na temu primeren način. Jaz se bom brezobzirno boril proti tako zvani drugi revoluciji. Onega, ki se bo temu upiral, bomo ostro zgrabili, brez ozira na to, kje se bo nahajal.« Ne samo, da nacionalno socialistična vlada ni izpolnila niti ene točke svojega bivšega ekonomskega programa, ampak ga je celo do temelja izpremenila, čeprav je bilo na občnem zboru članstva 22. maja 1926 sklenjeno, da je program »nespremenljiv« in da so »osnove in osnovne misli programa nedotakljive«. V resnici pa je ta sklep veljal le do prevzema oblasti. Karakterističen primer je odprava obrestnega suženjstva (Zins-knechtscliaft), glavne nacionalno socialistične agitacijske parole. V svoji znani knjigi »Mein Kampf« piše o tem Hitler: »Ko sem prisostvoval prvem predavanju Gottfrieda Federa (junija 1919) o odpravi obrestnega suženjstva, sem takoj vedel, da gre tu za teoretično resnico, ki bo ogromne važnosti za bodočnost nemškega naroda«. Pozneje je Hitler proglasil odpravo obrestnega suženjstva za »jedro nacionalnega socializma«. V službeni izdaji programa NSDAP razlaga ekonomski ideolog stranke G. Feder zahtevo po odpravi obresti takole: »V obrestnem suženjstvu je poljedelec, ki jemlje za financiranje svojega podjetja kredit, za katerega mora plačevati tolikšne obresti, da mu te pojedo skoro ve« donos njegovega dela.« V obrestnem suženjstvu je delavec, ki v tovarnah in delavnicah proizvaja dobrine za bedno mezdo, dočim vlečejo delničarji — brez muke in truda — obresti, tantieme in dividende.« »V obrestnem suženjstvu je ves obrtniški srednji stan, ki mora danes v glavnem delati skoro samo za obresti svojih bančnih kreditov.« V obrestnem suženjstvu so vsi oni, ki si morajo služiti vsakdanji kruh s svojim duševnim ali telesnim delom, medtem ko njim nasproti vleče nek maloštevilen sloj — brez dela in muke — ogromne dohodke od obresti, bančnih in borznih dobičkov, finančnih transakcij itd.« »Odprava obrestnega suženjstva je jeklena os, okrog katere se suče vse. Ona pomeni rešitev socialnega vprašanja.« Kdo ne bi po teh strašnih konstatacijah o nepravičnosti obresti verjel, da bo prvi ukrep nacionalnih socialistov, ko pridejo na oblast, odprava obresti in vsakega drugega dohodka »brez muke in dela«. Kmet, delavec, obrtnik, »vsi oni, ki si morajo služiti vsakdanji kruh z duševnim ali telesnim delom,« pa plačujejo kot prej obresti »nekemu maloštevilnemu sloju«, ki še naprej živi — »brez muke in dela«. In ravno v prvem letu Hitlerjeve vlade je bila žetev tantijem, obresti in dividend obilnejša kakor v nekoliko poslednjih letih. Tz opozicije je Hitler kategorično zahteval podržavljenje bank. Kakor so povdarjali nacionalni socialisti, je bil finančni kapital glavni povzročevalec bede v človeški družbi. V že citiranem programu NSDAP piše o tem Feder: »Kaj delajo banke? Posredujejo v denarnem prometu in dajejo kredite. Kaj producirajo banke? Ničesar! Kaj pa za-> služijo? Ogromne vsote!« Po tedanjem nac. soc. mišljenju so bile banke povsem nepotrebni paraziti na narodovem telesu. Pretekle jeseni je Hitlerjeva vlada imenovala komisijo za reformo bančništva. Pri tej priliki je imel dr. Schacht v Kielu govor, v katerem je takole razložil glavne smernice te reforme: »Ali bomo imeli podržavljeno ali privatno bančništvo ali oboje, to je za sedaj sekundarne važnosti. Predvsem je treba, da ustvarimo nekako nacionalno socialistično bančno organizacijo. Posojevanje kapitala in plačevanje nagrade (obresti) za to posojilo je neobhodno potrebno radi progresa... Če sicer govorimo o odpravi obrestnega suženjstva, pomeni tO|le, da mi ne moremo priznati lastniku kapitala nobenega pretežnega vpliva na narodno gospodarstvo, ampak da moramo podrediti uporabo teh kapitalov občim interesom ... Če hočemo delati v nacionalno socialističnem duhu, moramo najprej ustvariti denarni trg in trg kapitala, kakršen je bil pred vojno v Nemčiji.« Malo pozneje je bila reforma bančništva sploh črtana z dnevnega reda. Vaba za pritegnitev kmečkih mas v nac. soc. stranko je bila obljuba radikalne agrarne reforme. O tem pravi čl. 17. programa NSDAP: »Zahtevamo agrarno reformo, ki bo odgovarjala našim nacionalnim potrebam in izdajo zakona o ekspropriaciji zemlje v obče namene brez visoke odškodnine. Zahtevamo ukinjenje hipotekarnih obresti in preprečevanje vsake spekulacije z zemljo.« Tako je bilo v opoziciji. A na vladi? Dne 10. V. 19?4 je državni minister za poljedelstvo Darre takole razložil stališče nac. socializma k vprašanju agrarne reforme ob priliki, ko je govoril o veleposestvih v vzhodni Polabski: »V XIX. stoletju je preko 4 milijonov juter (oralov?) kmetske zemlje prešlo v veleposest. Nemško narodno telo je tedaj pretrpelo velikansko izgubo. V sledečih decenijih (!!!) bodo potom organskega strukturnega spreminjanja, potom normalnega razvoja nazaj, prešli polagoma a sigurno milijoni kmetske zemlje spet v kmetske roke.« Namesto agrarne reforme in obl jubljenega znižanja davkov so nemški kmetje dobili »Anerbenrecht«, t. j. uzakonjenje nekega starega germanskega običaja, po katerem sc kmetska posest ne sme deliti, temveč preide vsa na najstarejšega sina. Ostali člani rodbine lahko ostanejo pri njem v hiši, toda kot pomožni delavci brez plače. Čeprav nimajo v Nemčiji od 5 milijonov kmetskih rodbin trije milijoni niti dva hektara zemlje, je vendar vlada izjavila, da smatra, da je z zakonom v Anerbcnrechtu zagotovljen nadaljni razvoj nemškega kmetskega prebivalstva. Taka je bila usoda treh glavnih krilatic nac. soc. ekonomskega programa, ki se kopča v svoji zadnji točki takole: »Vodje stranke obljubljajo, da se bodo brezobzirno potegovali za to, da se prejšnje točke izvedejo, in žrtvovali za to, če bo potrebno, tudi svoje življenje.« Kot svoj največji uspeh poudarja današnja vlada zmanjšanje brezposelnosti. Po službeni statistiki se je število brezposelnih v zadnjem letu zmanjšalo zn 50 odstotkov, t. j. okroglo od 6 na 3 milijone. Na kako slabih temeljih stoji ta nova zaposlenost, se je najbolje pokazalo decembra 1933., ko je na splošno zaprepaščenje število brezposelnih samo v tem mesecu naraslo spet za 350.000. Službena propaganda ni mogla prenesti tega fiaska. Porazni dojem v tem najobčut- ljivejšem ekonomskem problemu je bilo treba za vsako ceno čimprej odstraniti. Razen tega, da so izbrisali iz statistike brezposelnih i milijon 200.000 SA in SS, da so povečali »prostovoljna taborišča dela« in druga taborišča, da so odstranili ženske iz podjetij, odvzeli dvojni zaslužek, če je bil še tako majhen, zabranili selitev kmetskih mladeničev v mesta in poleg drugih sličnih metod, s katerimi so dotedaj reševali problem brezposelnosti v tretjem Reichu, so začeli siliti industrialce, da jemljejo v podjetja tudi one delavce, ki jim niso potrebni. Da ne bi bili s tem oškodovani, jim je bilo dovoljeno, da zmžajo delovni čas in seveda tudi mezdo. ]yinoga podjetja so to operacijo izvršila tako spretno, da so imela pri tem še dobiček. Iz objavljenih bilanc velikih podjetij v poslednjih mesecih se skoro v vsakeni primeru vidi, kako procent povečanja stroškov za mezde bolj in bolj zaostaja za procentom povečanja števila delavstva. Medtem ko se je tako mezda vsakega posameznega delavca zmanjšala, je dobiček podjetij zrasel. Ta razvoj je tipičen za veliko večino nemških industrijskih podjetij spomladi 1934. Industrialci so najemali nove delavce-, pa so tudi napravili novo kalkulacijo, ki je omogočila povečanje dobička. V nadaljnem teku borbe za delo, »Arbeitsschlacht«, so oblasti odpravljale cele čete delavcev, ki niso mogli nikjer najti zaposlitve, na vas, kjer so jih kmetje morali jemati kot pomožne poljedelske delavce. Pri tem je zelo često prišlo do odpora kmetov, tako da je bila v mnogih primerih potrebna intervencija SA. Ko so maja t. 1. radi nagle depresije izvozne industrije mnogi industrialci vendar začeli odpuščati delavcef so nac. soc. organizacije plakatirale njihova imena na oglasnih stolpih in jih objavljale v časopisih z odkritimi pretnjami. Da bi se pri takem načinu reševanja brezposelnosti obdržala rentabilnost podjetij, je bilo nujno potrebno, prevaliti vse stroške nove zaposlitve na delavstvo. Število brezposelnih se je manjšalo izključno na račun življenjskega standarda celokupnega delavstva. Tako so trije milijoni brezposelnih, ki so se do nedavnega vzdrževali :iz dohodkov državnega budgeta, padli sedaj v breme svojih zaposlenih tovarišev. Na ta način »prištedene« vsote je Hitlerjeva vlada uporabila v oboroževalne svrlie, kakor se to jasno vidi, če primerjamo v poštev prihajajoče izdatke budgeta 1934/35 s prejšnjim budgetom. Izdatki v milijonih mark: 1933/34 1934/35 Podpore za brezposelne 520 265 pomoč brezposelnim 204 ' 120 Reichswehr 482 655 mornarica 187 236 zrakoplovstvo 79 211 SA — 250 Budget je kljub miljardnemu deficitu v preteklem letu povečan za 50 milijonov mark in sicer bo povečanje, kot se vidi, porabljeno za oboroževanje. Čeprav je prihod novih delavcev v podjetja prinesel generalno znižanje mezd, so vendar tudi vsi ostali ukrepi za ublažitev brezposelnosti finansirani še naprej z delavskim denarjem. Tako se odstranitev žensk iz podjetij vrši s pomočjo t. zv. »zakonske (ženitne) pomoči«. Dekle, ki pusti svoje mesto v podjetju z namenom možitve in se obveže, da ne bo več iskala in sprejela zaposlitve, dobi enkratno pomoč v znesku 1000 mark. Ta denar se ji podeli iz fonda, ki se tvori iz 2—3 % odtegljajev od mezd in plač neoženjenih delavcev in nameščencev. Na drugi strani pa je bila posledica tega zamenjavanja ženskega dela z moškim padec moških mezd na niveau nižjih ženskih. Javna dela se financirajo po velikem delu iz pomožnega fonda, ki ga tvorijo 1—2 % odtegljaji od mezd in prisilno zbrani »prostovoljni« prispevki. Tudi za »zimsko pomoč« so morali zaposleni delavci plačati prispevke. Ti iti slični direktni in indirektni odtegljaji znašajo danes pri delavcih 25 odstotkov, pri nameščencih pa 15 odstotkov vseh dohodkov. Poleg tega je cena živežnih potrebščin za 10 % višja kot preteklega leta. Kon-sum živežnih potrebščin se je v januarju tega leta zmanjšal po količini za 2.9 %, po vrednosti pa zrasel za 3.3 % napram prejšnjemu mesecu. To pomeni, da so Nemci v januarju manj jedli kot v decembru, toda so za to manjšo količino več plačali. V zadnjem času se je kon-sum mesa zmanjšal za 20 %, ravno tako pa se je znatno zmanjšal tudi konsum masla, jajc, masti, mleka, kave, sladkorja, tobaka itd. Nemški delavec, ki zna svoj položaj presojati po kupni moči svoje mezde, lahko točno izračuna, koliko je izgubil pod novimi režimom. Ta dejstva najbolje kažejo, da je nacionalni socializem po 15 mesecih svojega vladanja prav tako daleč od premaganja krize, kot je bil v začetku ali pa še dalje. Neugoden razvoj narodnega gospodarstva je prisilil nac. soc. režim, da je menjal eno izmed glavnih načel svoje ekonomske politike. Rešil ni načrt nacionalnega socializma za rešitev krize v Nemčiji je bila avtarkija. Ko se je nac. socializem zatekel v avtarkijo, se je navduševal nad iluzijo odstranitve mednarodnih ekonomskih nasprotij z zmanjšanjem mednarodne izmenjave dobrin. Za avtarkijo so stali predvsem veleposestniki, ki jim je taka politika omogočala prodajati svoje proizvode po dva do trikrat višjih cenah kot so cene na svetovnem trgu. Tudi vojaški krogi so jo smatrali za potrebno, da bi Nemčija bila v slučaju vojne neodvisna v pogledu živežnih potrebščin. Industrija, zlasti izvozna, je od vsega začetka sovražno gledala na vse ukrepe avtarkije. Kot vsa ekonomska načela nacionalnega socializma, tako se je tudi avtarkija izkazala kot kratkotrajen bluff. Načrt avtarkije se je moral opustiti takoj, čim se je začelo njegovo konsekventno izvajanje. — Drugače tudi ni moglo biti v visoko industrializirani, pa na surovinah revni deželi. Danes je ta teorija popolnoma pokopana. Minister zunanjih zadev von Neurath je v teh dneh (maja 1934, op. ur.) izjavil, da je »avtarkija krilatica, ki so jo na srečo merodajni krogi o pravem času opustili«. Dr. Schacht pa je s svoje strani opozoril na drugo, mnogo realnejšo ekonomsko politiko: »Narod, ki hoče obdržati svoj upliv na svetu, ne sme dovoliti, da bi bil izključen iz svetovnega trga. Nemčija se mora potruditi, da si zopet osvoji izgubljene položaje.« Avtarkijo je nedavno zamenjala nova parola: borba za izvoz. Povečanje izvoza za vsako ceno, v prvi vrsti radi nabavljanja surovin, brez katerih ni niti zaposlenosti in, kar je še važneje, niti oborožitve. Za tovarne so potrebne surovine, za surovine je treba deviz, izvoz pa je za Nemčijo glavni, skoro edini izvor deviz. Tako sta »Arbeits-schlacht« in »Ausfuhrschlacht« prevedena v medsebojno zvezo. Sistem scripsov, ki je doslej služil kot stimulans za nemški izvoz, ne zadošča več, izvoz se katastrofalno manjša, zlasti pa zaloge deviz. Očividno je treba kreniti na drugo pot. Priprave za nastop izvozne borbe so bile izvršene tekom poslednjih mesecev. Glavno orožje, ki bi naj služilo v tej borbi, je novi zakon, ki je formalno stopil v veljavo 2. V. t. 1.; toda z oživotvorenjem tega zakona nac. soc. okleva v negotovosti in v strahu pred posledicami. Z novim zakonom o delu se prelevi dosedanji lastnik tovarne, oz. delodajalec sploh, v »vodjo«, delavci pa v »privržence« (spremstvo? sljedbenike). Stara socialno politična terminologija je zamenjana z idilično staro-germansko. Delovni odnosi (razmerje?) se ne bodo več reševali na bazi razredne borbe, ki so si jo »izmislili« marksisti, temveč na bazi »socialne etike«. Delodajalec prevzame nase »moralno dolžnost«, da skrbi za svoje delavstvo, kot je dolžnost vodje, da skrbi za one, ki jih vodi. Položaj delodajalca je »etično« v toliko olajšan, ker mu zakon nalaga, da mora v prvi vrsti skrbeti za podjetje, pa šele potem za delavstvo. Kadar se ekonomske prilike poslabšajo, kadar ni posla in kadar postanejo delavci v tovarni odveč, ima v glavnem on, vodja, pravico, da odloči, kaj je treba napraviti. Ali jih bo plačeval še naprej, pa čeprav ne bi delali, ali jih bo odpuščal kot doslej, prepu^ ■ ščajoč jih njihovi usodi. Z novim zakonom dela se ukinjajo vse kolektivne pogodbe, s katerimi so bile regulirane mezde in delovni čas za 13 milijonov delavcev. Odslej ne bo več kolektivnega določanja mezd in delovnega časa za več podjetij. Glavni faktor pri določanju delovnih pogojev bo v bodoče »vodja« t. j. delodajalec. Še več, mezde bodo regulirane individualno po sposobnosti delavca. Tak ukrep se jo v preteklosti uvajal vedno takrat, kadar se je hotela razbiti solidarnost delavstva. Kot odškodnino za te izgubljene pravice bodo v bodoče delavci, včlanjeni v »Arbeitsfrontu«, lahko nosili modre delavske obleke posebnega kroja. Nobenega dvoma ni, da je novi zakon dela v najožji zvezi z borbo za izvoz, ki jo najavlja nar. socializem. Za realizacijo imperialističnih ciljev Tretjega Reicha potom nove svetovne vojne radi nove razdelitve sveta je treba časa. Vojnu industrija žc dela s polno paro s tremi zamenami, nemška mladina se pa v številnih nac. soc. mladinskih organizacijah pridno vadi v upravljanju in uporabi orožja. Dokler ne nastopi ugoden moment za pohod na osvajanje novih »dežel«, sc bo vodila miroljubna ekspanzija potom forsiranega izvoza. Ideja ni originalno nemška. Že nekaj časa jo uspešno izvaja Japonska, ki v mnogo pogledih postaja bolj in bolj vzor današnjim oblastnikom v Nemčiji. Japonski se je po zaslugi neverjetno nizkih mezd posrečilo, da je s svojim blagom preplavila ves svet in da je, kljub krizi v mednarodni izmenjavi dobrin, skoro potrojila svoj izvoz. Toda vloga Japonske v «rcu Evrope je brez primere težja kot v vzhodni Aziji. V sosedstvu Nemčije ni nobene Mandžurije, ki bi se dala osvojiti z nekaj divizijami. Razen tega je treba še videti, kako se bodo končali nadaljni poskusi rušenja življenjskega standarda nemškega delavstva. Nemški delavec mora prevzeti na svoje rame bremena izvoznega dumpinga ravno tako, kot mu> je naloženo financiranje nove zaposlenosti in oboroževanja. Gotovo je, da ne čaka v tem novem stadiju nac. ekonomske politike nemškega delavstva niti malo ugodna bodočnost. Novi zukon dela že dovolj jasno napoveduje, da se pripravljajo težki dnevi. Kot da so se že začele izpolnjevati zle prorokbe onili delavskih vodij, ki se danes nahajajo v emigraciji in po koncentracijskih taboriščih, tla bo nacionalno socialistični režim zasužnjil nemško delavstvo in ga izročil neusmiljeni eksploataciji. Dr. B. Kojič. Polom Drama v troh dejanjih. OSEBE: BRUM OSKAR, upravnik podružnice stavbnega podjetja »Kremen« v Gradišču MELITA, njegova žena KREGAR OLGA, tajnica PERNE ALBIN, nadzornik KOS GREGOR, sluga ROJN1K LOJZE, zastopnik Delavskega zaščitnega urada Drama se odigra v treh dneh v Gradišču. Prvo dejanje. (Pisarna uprave podružnice podjetja »Kremen«. Glavna vrata so na sredi, poleg teh so še stranska na levi in na desni. Pisarna je opremljena s pisalnimi mizami, stoli, blagajno in omarami. V pisarni so upravnik, nadzornik in tajnica. Upravnik je srednjeleten in lepo rejen. Nervozno si zažiga cigaro, stopa po pisarni, se ustavlja in razgovarja z nadzornikom. — Nadzornik je starejši, zanemarjen in zapit. Z upravnikom govori hlinjeno vljudno in ga s pripovedovanjem o zadržanju delavstva namenoma vznemirja. — Tajnica, mlada in živahna, sedi pri mizi na desni, devlje dopise v kuverte, jih lepi in malomarno prisluškuje pogovoru.) NADZORNIK: Ne trdim, gospod upravnik, da poslušnost ni lepa čednost. Toda z delavci je zdaj zures težko. Komaj jih krotim. UPRAVNIK: Tako? To pomeni, da je pred vrati puntarija! Ti robavsi res lahko kaj stuhtajo. Dovolj so trmasti. NADZORNIK: Lačni postajajo, lačni. Brez denarja ni kruha. Kdor dela, si mora z nečim podpreti želodec. Preko teh resnic ne moremo, gospod šef. UPRAVNIK: Ne modrujte o resnicah! Zdaj je čas dragocen tudi trebne, kakor so bile. To je torej Ivan Cankar danes in za nas. U. K. in Janez Požar. Kultura Emil Zola in njegov »GermJnal«, roman o rudarjih. (Izdala »Tiskovna zadruga«, prevel A. Gspan, Ljubljana 1933.) Pred dva in tridesetimi leti je umrl eden največjih francoskih pisateljev, Emil Zola. Napisal je blizu trideset velikih romanov, med katerimi spada marsikateri še dandanašnji med najboljša dela ne samo francoske, ampak svetovne književnosti sploh. »Germinal« je prvi med njimi. Emil Zola je bil po svoji družbeni pripadnosti malomeščan. Živel je v dobi, ko je doživljal kapitalistični sistem v Zapadni Evropi svoj najvišji razcvit; ali hkratu s tem razcvitom so se že jele prikazovati prve razpoke v blesteči zgradbi meščanske družbe. Francija, ena naj-starejših dežela z zgodaj razvitim meščanstvom, je bila proti koncu preteklega stoletja polna korupcijskih afer in škandalov. V višinah se je družba razkrajala, družabna razrvanost je rasla — in takrat je prvikrat nastopil Emil Zola kot borec in je o priliki poznane vohunske afere s kapitanom — Židom Dreyfussom, ki ga je vojno sodišče obsodilo po nedolžnem, vrgel krivični družbi v obraz svoj slavni in glasni »J’accuse!« (»Obtožujem!«). Emil Zola je bil meščanski pisatelj; ni pa bil meščanski pisatelj za zabavo, kratkočasje in zakrivanje resničnega življenja. Čeprav je bil malomeščan, se je razvil do pisatelja tiste vrste, ki je najbližja današnjemu času.: do pisatelja borca in kritika. Vse njegovo delo, in zlasti še znameniti ciklus dvajsetih romanov o rodbini Rougon-M a c q u a r t, je ena sama analiza in kritika tedanje francoske meščan- ske družbe, kritika njenega parazitstva, razvrata in razpada. Zola je ustvaril tako zvani naturalizem, pisateljsko šolo, ki opisuje življenje takšno, kakršno je v resnici in se ne plaši njegovih nižin, siro-vosti in umazanosti. Meščanska literatura, ki se je že takrat izgubljala v problemih, ki so bili daleč od resničnega življenja, ki se je ukvarjala z individualističnimi vprašanji o ljubezni in podobnem, se je te odkritosti ustrašila. Nikdar še ni imel noben pisatelj toliko nasprotnikov, sovražnikov in obrekovalcev kakor Zola. Ali njegov naturalizem je zmagal; najsi tudi je odpadla njegova znanstvena utemeljitev — namreč teorija o podedovanih nagnjenjih, ki bojda odločajo človekovo usodo, kar je s stališča sodobne znanosti nesmiselno — je sam način ostal; Zola ima zategadelj velikansko zaslugo, da je približal književnost neposrednemu, resničnemu življenju. Pisatelj, ki je bil tolikanj borben in kritičen, mimo tega pa toliko srčan in pošten, da si je upal dosledno misliti o vsem, je moral preiti od kritike meščanske družbe k socialnemu vprašanju samemu. Poleg »Z e m 1 j e« — najbolj »naturalističnega« dela —, ki popisuje kmečko življenje v vsej njegovi neposredni, težki, sirovi polnoti — je napisal -»Delo« in »G e r m i n a 1«, dva romana iz proletarskega življenja, ki ju še danes po pravici prištevamo med najboljša dela socialne književnosti. »Germinal« popisuje življenje rudarjev in zgodovino ogromne stavke v rudniških revirjih sev. Francije. Zola je dolgo študiral rudarsko življenje, hodil v rudnike, občeval z rudarji in se je pripravljal na pisanje tega romana s tisto znanstveno vestnostjo in tisto neustraše-nostjo pred dejanskim stanjem stvari, ki sta bili njegovi poglavitni odliki. Zato ni čuda, če je »Germinal« najmogočnejši popis rudarskega življenja, kar ga premore svetovna književnost. Čeprav je bil po svojem poreklu meščan, se Zola ni bal priznati socialno vprašanje in pisati o njem. Tako je ustvaril delo, ki je še danes vzor socialne literature. — NenadkriljiVo je njegovo opisovanje rudnika, strahotno težkega dela v rovu, dela žen in otrok itd. Čeprav je malo verjetno, da bi bil Zola kaj dosti vedel za historični materializem, je s svojim talentom, s svojo dosledno resnicoljubnostjo in vestnim študiranjem dejstev vendarle ustvaril umetnino, ki ji še danes ne more oponesti nič «oben dialektično naobražen človek. Dejstvo pa, da je ta meščanski pisatelj s svojim izrednim talentom, pa takisto z izredno poštenostjo dognal in pokazal stvari takšne, kakršne nas uči spoznavati dialektika, da je prišel do tistih,zaključkov, ki dandanes vodijo proletariat — to daje mnogo mis