i L Prezrta veščina poslušanja Vzgojni cHjJeejpveškost . ^ SvetovnijetOs v šoli: Vz^goja . za etične vredngtev praksi V žarišču: i ^ Obiščite našo spletno knjigarno in si privoščite dobro knjigo za vas, Ä vaše prijatelje in otroke! www.dkps.si/knjige Zbornik Svetovni etos in celostna pedagogika bo pri založbi Didakta izšel predvidoma decembra 2014. Več: info@svetovnietos.si Revija Vzgoja je tudi na facebooku. Pridružite se nam! E-vzgoja - elektronski brezplačni obvestilnik o dogajanju v DKPS. Vsak drugi četrtek. Naročila: dkps.seminarji@gmail.com Zakramentalna razsežnost teologije telesa Kn|iga prihaja v slovenski prostor v času po izredni škofovski sinodi, kije obravnavala sodobna vprašanja družme in zakona. Vdelu zrcalijo teološka antropotcgija papeža Janeza Pavla H, in vsa njegova pastoralna prizadevanja.Ta »papež družine« je tako rad poudarjal, da je prihodnost človeštva v družini. Kardinal Scola govori o »poročni skrivnost k, kije ena od dimenzij vsake oblike ljubezni. K prevodu nadškofa Staneta Zoreta je spremno besedo napisal msgr. Andrej G lava n, novomeški £kof, odgovoren za pastoralo družine. Cetje, Prešernova 23, tel.: 03/490-14-20 LjubUana, Naiorjeva Podatki o knjigi ■ Nasbv: POROČNA SKRIVNOST ■ Avtor Angelo Scola ■ Pre vodinadškofStane Zore M Cena: C ■ Velikost: 135 mm X115 mm ■ Število strani: 424 www.mohc1rjeva.or9 Celjska Mohor|eva družba VZGOJA 64 december 2014, leto XVI/4 Ustanovitelja in izdajatelja Društvo katoliških pedagogov Slovenije in Družba Jezusova Svet revije mag. Milan Bizant mag. Zorica Blagotinšek dr. Helena Jeriček Klanšček mag. Albert Bačar dr. Viljem Lovše Marjan Peneš dr. Bogdan Polajner dr. Peter Svetina dr. Peter Vencelj Marija Žabjek Odgovorni urednik mag. Silvo Šinkovec Uredniški odbor Erika Ašič dr. Dejan Hozjan dr. Petra Javrh dr. Jana Kalin Vanja Kiswarday dr. Franci M. Kolenec dr. Andrej Perko mag. Magda Burger Naslov uredništva Vzgoja Ulica Janeza Pavla II. 13 1000 Ljubljana 01/43 83 983 revija.vzgoja@gmail.com silvo.sinkovec@rkc.si http://www.revija-vzgoja.si ID za DDV SI64231160 Transakcijski račun 24200-9003894173 odprt pri Raiffeisen bank Prelom Ikona Rozman d.o.o. Tisk Grafis trade d.o.o. Lektoriranje Lucija Petelinšek Barbara Rodošek Revija VZGOJA izhaja štirikrat letno. Cena izvoda v letu 2015 je 4,70 EUR. Naročnina za naročnike v Sloveniji je 18,80 EUR (tujina 33 EUR). DDV in poštnina sta všteta v ceno. Odpoved naročnine sprejemamo samo pisno za naslednje obračunsko obdobje. Navodila za pisanje prispevkov lahko dobite na uredništvu ali na spletni strani. Nenaročenih prispevkov ne honoriramo. Natisnjenih 1700 izvodov. ISSN: 1580-0482 Revijo sofinancira Ministrstvo RS za kulturo. Uvodnik Obzorje razmišljanja ^ Silvo Šinkovec 'ovembra je imela dr. Jana Kalin javno predavanje na Filozofski fakulteti v Ljubljani o mentorstvu. Postala je redni profesor na katedri za pedagogiko. Jani, ki je ves čas tudi članica našega uredništva, iskreno čestitamo. Zbralo se je veliko profesorjev, študentov in prijateljev. Vzdušje je bilo prijetno, razprava bi še kar trajala. Nekdo, ki je bil skoraj stopetdeset-krat mentor pri diplomskih, magistrskih in doktorskih nalogah, ne govori o mentorstvu samo iz knjig. V razpravi me je pritegnila misel dr. Strmčnika, ki je razmišljal o izkušnji men-toriranja na oddelku za pedagogiko na Filozofski fakulteti. Dejal je, da je bil mentor v pravem pomenu besede dr. Gogala. Oktobra smo imeli Gogalov dan in spoznavali njegovo pedagoško obzorje. Svetel lik klasičnega slovenskega pedagoga torej še navdihuje. Ko sem odhajal s FF, je še odzvanjalo vprašanje, kaj je bistvo mentorskega dela. Pisanje diplomske naloge je za študenta zaključna naloga formalnega izobraževanja. Dokazati mora, da je vešč strokovnega in znanstvenega pisanja ter da obvlada tehnologijo raziskovalnega dela. V razpravi je prišlo na dan, da je bistvenega pomena vizija, ki jo ima študent. Ne samo, kdaj želi dokončati nalogo in diplomirati, ampak predvsem česa se želi v tem času naučiti, kajti toliko časa zlepa ne bo spet imel za branje in razmišljanje. V času pisanja diplomske naloge si lahko oblikuje obzorje strokovnega razmišljanja. Spomnil sem se profesorja filozofije iz Dublina, ki nam je rekel, da naj za magisterij ali doktorat, če ga bomo kdaj delali, izberemo velikega filozofa, kajti veliki klasični filozofi so večni. Veliki filozofi obravnavajo teme s pronicljivostjo, ki bo vedno del človeškega spraševanja o bivanju. Ob velikem filozofu si človek oblikuje široko miselno obzorje. Ni nujno, da se z avtorjem strinja, pomembno pa je, da z njim vstopi v pogovor o ključnih temah, ki so obdelane z določeno globino. Marko Rupnik, svetovno znani mozaičar, je v določenem trenutku slikarskega razvoja srečal notranjo sorodnost z nekaterimi velikimi slikarskimi imeni. Potem je srečal p. Špidlika in z njim mentorja v teologiji. Včasih se je pošalil, da mora učenec zlesti učitelju na ramena in preko njega gledati naprej. Učenec tako osvoji preteklo znanje, spozna široko obzorje razmišljanja in si odpre pot v prihodnost samostojnega strokovnega dela. Mentor postane učitelj v najbolj žlahtnem pomenu besede. V času študija bi moral študent srečati eno od velikih pedagoških imen svetovne ali domače pedagogike. Ob takih osebnostih bi si zgradil široko pedagoško obzorje, se soočil s trdno antropologijo in si odprl možnost samostojnega raziskovanja vseh pedagoških tem. Tako ne bi bil izgubljen v mnoštvu tem, teorij in projektov, ki imajo svojo filozofijo in antropologijo, ki pa so prepogosto časovno kratkega dometa, če že ne muhe enodnevnice. Mladi pedagogi danes potrebujejo poglobljeno antropologijo in navdih, ki pritegne človeka za opravljanje poklica z zanosom. Težave, s katerimi se soočajo današnji učitelji, so velike, zato situacija zahteva močnejše osebnosti, ki bodo kos izzivom. V tej številki zaključujemo serijo šestih prilog, pripravljenih v miselnem obzorju svetovnega etosa za razrednike in druge, ki delajo z mladimi. Preko izvedbe delavnic mladim lahko sporočajo nekaj osnovnih etičnih izhodišč. Oktobra je bil v Cankarjevem domu posvet Svetovni etos in celostna pedagogika. Vzgoja bo take pobude še naprej podpirala. Z Markom Pavliho lahko trdimo, da smo še dvanajst pred dvanajsto in ni še prepozno, moramo se pa res potruditi, da rešimo sebe, svojo domovino in naš planet pred kaosom in uničenjem. Radi bi živeli v slogi, spoštovanju in harmoniji. Ob obletnici odhoda dr. Jožeta Trontlja smo veseli, da je njegova etična misel vsaj v drobcih zbrana tudi na naših straneh in komu v izziv, da z njim oblikuje svoje etično obzorje. ■ 3 16 21 37 44 Tatjana Trontelj: Dr. Jože Trontelj skozi oči soproge in dolgoletne strokovne sodelavke _ Tako kot skladje oblik in barv naše oko prepozna kot lepoto, tako skladje v zakonski zvezi prepoznamo kot ljubezen. Midva sva imela milost živeti tak odnos. Blagoslov srečnega zakona sva visoko cenila in skrbno negovala. Veselje in srečo, ki sta izhajala iz najinega odnosa, sva nehote in nevidno delila med ljudi. ^ Tone Žakelj: Slaba znanost - najpogostejša etična težava raziskovalnih nalog _ Na dnevnih redih vseh dvanajstih sej je imela KME leta 1995 okrogZOO točk, leta 2013pa jih je bilo toliko že na nekaterih posameznih sejah, med njimi vsakokrat okrog 40-70 predlogov za nove raziskave. Vsi so šli najprej skozi roke prof. Trontlja. Zato ni čudno, da je imel prof. Trontelj izjemno dober vpogled v raziskovalna področja in teme. ^ Peter Rožič: V resnici smo vsi izumitelji ... Izumitelj je vsak, ki razmišlja o novih stvareh in o novih pristopih h gledanju na stvari. Zakonodaja sicer pogosto priznava samo določene vrste inovacij, kot so avtorske pravice za popevke ali patenti za razne izdelke in procese. Vendar pa smo v resnici vsi izumitelji. To nam je dano v naravo. Izumljamo vsak dan. ^ Iz življenja v šoli: Obdarovanje ... Otrok lahko že zelo zgodaj dojame, da to, da njegovi starši niso bogati, ne pomeni, da niso delavni, da so zato manj vredni. Morda prav narobe. In še nekaj lahko otrok zgodaj razume: da ga ne osrečuje obilica igrač, ki so prej ali slej zavržene, ampak očetova in mamina ljubezen. Učitelj pri tem lahko veliko pomaga. ... Alenka Zupan: Prostovoljno delo te pozlati _ Odšla sem na uvodni srečanji, kjer so me očarali s široko paleto področij dela ter me tako potegnili v prostovoljno delo. Vsako leto sem si nato rekla, da bom ostala še naslednje leto, dokler prostovoljno delo ni postalo del mene. Težko je razložiti, ampak prostovoljnega dela se nekako nalezeš. ^ Uvodnik I Silvo Šinkovec: Obzorje razmišljanja V žarišču: Etična misel dr. Jožeta Trontlja 3 Tatjana Trontelj: Dr. Jože Trontelj skozi oči soproge in dolgoletne strokovne sodelavke 5 Drago Jančar: Trontljeva etika 7 Tadej Bajd: Akademik Jože Trontelj kot predsednik SAZU 10 Andrej Jemec: Pogum akademika dr. Jožeta Trontlja II Janek Musek: Jože Trontelj: etika in vrednote za prihodnost 13 Laurence Lwoff: Učni pripomoček v bioetiki: pobuda Sveta Evrope 14 Magdalena Jarc: Najpomembnejša so prva leta 16 Tone Žakelj: Slaba znanost - najpogostejša etična težava raziskovalnih nalog 18 Boštjan Žekš: Jože je imel prav 19 Ljudmila Bokal: Svoje polhograjske rojake je imenoval sosede Naš pogovor 21 Peter Rožič: Richard in Joseph Fuisz: V resnici smo vsi izumitelji Svetovni etos v šoli 25 Špela Čekada Zorn, Andreja Dobnikar: Vzgoja za etične vrednote v praksi Biti vzgojitelj 29 Vanja Kiswarday: Prilagajanje učnega prostora otrokom s posebnimi potrebami 32 Simona Knavs: Vzgojni cilj je človeškost Duhovna izkušnja 34 Papež Frančišek: Zavzemanje za slabotne 35 Vladimir Kos: Za rože z imenom mačehe Razredništvo in vzgojni načrt 36 Marija Horvat: Ustvarjati bolj življenjske pogoje dela v šoli 37 Iz življenja v šoli: Obdarovanje Starši 38 Matej Žist: Prezrta veščina poslušanja 40 Lidija Šket Kamenšek: Jelkica noče na podstrešje Vzgojna področja 41 Milček Komelj: Slikarjevo izpričevanje človeškosti 43 Franci M. Kolenec: Bralni lističi Prostovoljno delo 44 Alenka Zupan: Prostovoljno delo te pozlati Izkušnje 45 Silvo Šinkovec: Znanje in izobrazba bi morala biti dostopna vsakomur 46 Prebrali smo 47 Iz življenja DKPS 49 Napovedni koledar 51 Summary 51 Avtorji 52 Letno kazalo Dr. Jože Trontelj skozi oči soproge in dolgoletne strol