C. K. pošti! Nedostavljene številke je poslati administraciji „Eisenbahner“ Dunaj V Zentagasse 5. PgOITA VODM Hi K SVOBODI ? nuni n iim'hm7;j. ni|iTi'iiTTTr't'!i;ni 11 tiirrn KICAR GLASILO SLOVENSKIH ZELEZNISKIH NASTAVL1ENCEV UREDNIŠTVO se nahaja v Trstu ulica Madonnina 15 Telefon 1570 UPRAVNIŠTVO Dunaj V. — Zentagasse 5. Izhaja 1. in 15. vsakega meseca Nefrankirana pisma se ne sprejemajo. Rokopisi se ne vračajo. Naročnina: za celo leto . . . . 4-40 K za pol leta .... 2-20 K za četrt leta .... 1*10 K Posamezna številka 18 vin. St. 9. V Trstu, 1. maja 1913. N :i š d a i i . Leto Vr. Danes praznuje delavstvo po vsem svetu svoj praznik, ki ga ni postavila nobena cerkvena, ne državna avtoriteta, temveč železna volja delavstva samega. Danes pohite trpini vseh narodnosti in ver v prosto naravo, da manifestirajo edinstvo svojega mišljenja in stremljenja po svobodi. Danes pokaže izkoriščano delavstvo, ki je doslej spalo v temi nezavednosti, svojo orjaško moč zatiralcem in izkoriščevalcem. Za en dan se je oprostil orjak težkih suženjskih verig, ki ga še trdno oklepajo. Zmaj kapitalizem pa vidi, da se je orjak predramil iz svoje nezavednosti in da si osvaja ves svet. In ker vidi kapitalizem vstajanje orjaka, ki ga je smatral kot krotko tovorno živino, se trese za svoj obstanek in profit. Strah ga spreletava, ko vidi, da delavstvo združeno ene misli in prepojen svetega stremljenja manifestira za človečanske pravice, za svobodo dela in za bratstvo vseh ljudstev in narodov. Danes protestira delavstvo proti bratomornemu medsebojnemu klanju ljudstev. Medtem ko se je orjak oprostil najhujših suženjakih spon in mu kroži pogled tja v jasen, solnčni majniški dan, ko se iz vse duše veseli krasnega svojega praznika v trdni nadeji, da tudi zanj bije ura rešitve, mešetari brezobzirni kapitalizem s krvjo in življenjem ljudstev. Nenasitnim oboževalcem svetega denarnega Žaklja še ne zadostujejo žrtve na bojišču dela, marveč zahteva še novih ogromnih žrtev in potoke krvi na bojnih poljih za svoje nenasitno žrelo. Že pol leta so na jugovzhodu grmeli topovi in brzostrelke, prasketale so puške in bliskali meči v svitu gorečih sel, vasi in mest. Sedaj pa, ko je bojni hrum na jugovzhodu nekoliko potihnil, se, pripravljajo brezsrčne hijene, da žrtvujejo kri in življenje drugih v svoje sebične umazane svrhe. Vsled teh dogodkov je na tisoče diulžin oropanih svojih rednikov, na tisoče delavcev njih dela in milijoni so, ki jim je brezobzirnost prikrajšala boren grižljaj kruha in jim hoče s tem vbiti v glavo in srce ljubezen do domovine. Brezdomovinski kapitalizem se ne ozira na bedo in lakoto ljudskih množic. Njemu gre le za to, kako bi čim izdatneje polnil svoj Žakelj. Kaj se briga kapitalizem zato, če trpi ljudstvo pomanjkanje in glad, če propada ljudsko gospodarstvo ? Mar mu je le brezmejno in nesramno izkoriščanje že itak do kosti izmozganih ljudstev. Prvi majnik ni le prazniški dan, temveč tudi protestni dan delavskega ljudstva. Ta dan izraža delvstvo svoje odločno voljo v boju za osvoboditev. Kapitalizem je zasuž- nil ljudstva in jih pahnil v skrajno bedo. Delavski razred pa je vstal in stopil v bojne vrste proti kapitalizmu. Njega krasni cilj je strmoglaviti obstoječi družabni red in na njega mesto postaviti novega, boljšega, ki bo pravičen vsem. V novem družabnem redu ne bo zasebne lastnine proizvajalnilh sredstev. Delavstvo se bojuje za to, da postane ljudstvo posestnik vsega, kar rabi za delo, da s tem konča Izkoriščanje in bedo delavnega ljudstva. Mednarodno delavstvo bojuje razredni | boj. V tem orjaškem boju so združeni delavci vseh dežel in narodov, da si izvojujejo svobodo. Da je pa moč delavstva tem večja, se je organiziralo na mednarodni podlagi. V vseh svojih bojih in nič rv.mj v orjaškem boju za preustroj družabnega reda ie delavstvu potrebna vzajemna podpora. Le tam, kjer je hujskajoči nacionalizem pregnan iz delavskih vrst, in kjer neskaljeno živi duh zveste, mednarodne solidarnosti, se more delavstvo uspešno boriti zoper svoje nasprotnike. Kapitalizem je razpalil 1 jut boj vseh proti vsem. V vseh državah delujejo sile modernega gospodarskega življenja druga proti drugi. Države pa sc neprestano oborožujejo in od pete do glave štrleč v orožju ogrožajo svetovni mir. Brezobzirno hujskanje gospodujočih na klanje in žalibog ne brez uspeha. Mogočnjaki skušajo balkansko vojno izkoristiti za blazna pustolovstva. Če bi šlo po njih volji, bi se na jugu že bila razpalila mo-rilna vojna. Za blamaže slavnih diplomatskih krogov, ki si domišljajo, da predstavljajo Evropo in ki si prilaščajo pravico govoriti in nastopati v imenu ljudstev, pri tem pa vse svoje akcije obdajajo z nekako skrbno tajnostjo, naj bi ljudstvo nosilo svojo kožo na trg. Svojo kri in življenje naj bi ljudstvo dalo za interese gospodujočih slojev ! Reke kri naj bi se prelivale vsled blazne politike vojnih hujskačev za prazen nič ! Ne, to ne gre ! Proti takemu blaznemu početju protestira delavsko ljudstvo, ki v prvi vrsti čuti težo neznosnih bremen. S svojo močjo je delavstvo preprečilo skrajne posledice vojnega hujskanja. Vse to pa vkljub temu ne ostane brez posledic. Neznosno davčno breme se bo še povečalo, in s svojimi žulji bo ljudstvo moralo plačevati ekstravagance premodre evropske diplomacije. Mogotcem še lii zadosti, da je industrija in ljudsko gospodarstvo skoraj popolnoma propadlo, lzprešati se hoče nove milijone iz bednih in gladnih množic, da se jih vrže molohu v žrelo ! Brezposle- nost, glad in skrajna beda so posledice vojnega hujskanja. Gospodarska kriza pa je boj delavstva za svoje pravice zelo otežkočila. Podjetniki vseh narodov se pripravljajo, da bi v orjaškem boju uničili delavsko gibanje, ali da bi vsaj močno razredčili delavske vrste. Dosedaj še v tem oziru niso uspeli. Da pa delavstvo odbije vsak napad na svoje pravice, mora trdno in vestno stati na straži. Že ponovno smo opozarjali železničarje na nevarnost, ki preti njih koalicijskemu pravu. Izviti se jim hoče iz rok orožje za izvojevanje boljših življenskih pogojev. Tiskovna svoboda je le še na papirju. Vsak čas nam plenijo državni pravdniki naše liste radi malenkostnih stvari. Niti železniške uprave se še ne sme več kritizirati brez nevarnosti pred rdečim svinčnikom. Sicer pravijo ljudje, da imamo turške razmere, ampak Turčija bi se čutila razžaljena, če bi jo kdo primerjal z neko zapadno državo. Se mnogo drugih bojev bo delavstvo moralo izvojevati. Predvsem je treba, da je delavstvo nanje pripravljeno, če bo delavstvo prav spoznalo tok časa in se trdno organiziralo, ne le strokovno, temveč tudi politično in gospodarsko, lahko mirno pri-, čakuje bodočih dogodkov. Današnji dan demonstrira delavstvo za svoje najvažnejše in najbližje zahteve. Zahteva osemurni delavnik za vse delavstvo, zakonito delavsko varstvo in socialno zavarovanje. Zahteva pa tudi splošno in enako volilno pravico v občini, deželi in državi za vse državljane brez razlike spola. Z vztrajnim delom bo delavstvo zlomilo suženjske okove in priborilo svobodo zatiranim slojem. Le skozi svojo lastno moč se bo delavstvo osvobodilo krivičnega družabnega reda in s tem kapitalističnega izkoriščanja. Odpravilo bo krvavo klanje narodov za interese drugih in zavladal bo blagodejen mir, ki je tako potreben za razvoj in procvit prave, resnične kulture. Že si podajajo delavske množice bratsko roko in si obljubljajo medsebojno pomoč v boju za svoj ideal, za svoj vzvišeni cilj. Obljubimo si danes na novo, da ne opešamo v našem opravičenem boju za naš cilj in da bodemo zmagonosno delovali z združenimi močmi do končne osvoboditve proletariata. Prečitanih številk „Zelezničarja se ne zavrže, temveč se jih da nasprotnikom in indiferentnim. □ n □ Pr. 43-15 V imenu Njegovega Veličanstva! C. kr. deželna kot tiskovna sodnija v Trstu je po predlogu c. kr. državnega pravdništva razsodila, da ustanavlja vsebina člankov uvrščenih v listu ,.Železničar" dd. Trst, 15. aprila 1913. št. 8 in sicer : 1) ..Koalicijsko pravo v nevarnosti11 in sicer od besed : „Pred letom je vlada . . .“ do besed : „na njih najvitalnejše interese11 ; 2) „Po devetnajstih letih" in sicer do besed : ..čisti idealizem nima" do besed : . . . njegove nauke in ideje", objektivne znake hudodelstvo po § 65«) odnosno § 122«) k. z. Potrjuje se uže uvedeno zaplenjenje imenovane tiskovine, prepoveduje se razširjanje iste in ukazuje se uničenje nabranih se primerkov in istih ki se imajo še nabrati, kakor hitro postane navzoči odlok pravomočen. Razlogi : • V članku omenjenem po 1) se komentirajo nekatere določbe načrta novega kazenskega zakona na način, da se stem skuša naščuvati k zaničevanju in sovraštvu zoper vlado ali državno upravo. To pa ima u sebi vse znake hudodelstva po § 65 a) k. z. V članku od 2) pa je zapopadeno preklinjanje Boga, kar tvori hudodelstvo po § 122 a) k. z. Zato se je moralo razsoditi kakor v dispozitivi omenjeno. Trst, dne 19. aprila 1913. L. S. Podpis nečitljiv. Zopet zaplenjeni! C. kr. rdeči svinčnik je pričel zopet vneto ri-sariti po predalih našega lista. Kedaj bo križem kražem državno pravdniškega umetnika konec, še ne vemo. Da je gospod cenzor v svoji stroki izvrsten risar ne bomo tajili. Toda mi imamo pac tudi v tem oziru svoja mnenja. Snežnobela barva tam kjer bi morale biti živahne črke nam ne ugaja. Iz tega razloga odklanjamo takoj sodelovanje novega nepoklicanega sotrudnika. — Razume se, da bomo to našo željo zgovornejše podpirali še na drugi način in pri drugi ištanci. PODLISTEK. Predpisi za prometno službo. (Dalje.) 4. Prvi voz porivalnega vlaka, to je takega vlaka, ki vozi brez vlečne lokomotive na čelu — izvzemši pomožne vlake — mira biti zavorni voz. 5. Zavorni vozovi s pločiščem brez varstvene ograje ter zavorni vozovi s sedeži na strehi, katerih sedalo je na ploskvi vozovne strehe ali pa nad njo, ne smejo zavirači nikdar zasesti. Isto-talco se ne sme zasesti zavor na vozeh, ki so naloženi s predmeti nevarnimi radi razstrelbe, kakor tudi ne bližnjih, pred in za njimi tekočih voz. 6. Zavorne vozove, ki so naloženi s predmeti radi ognja nevarnimi, smejo zavirani zasesti le tedaj, če so ti vozovi opremljeni z železnimi zavornimi kosi ob kolesih (Bremsklotze). O d d e 1 e k TX. V o ž n i red. Člen 70. Razvrstitev in imenovanje vlakov. 1. Vlaki se delijo v : A. N a v a d n e vlak e, ki vozjo po voznem redu vsak dan. B. I z v e n r e d n e vlake, to je : a) vlake, ki vozijo po voznem redu le- ob določenih dneh ; b) v 1 a k e po potrebi, ki se jih uvede le v slučaju potrebe po vožnem redu, navedenem v knjigi voznih redov ; c) o d d e 1 j e n e vlake, ki vozijo po voznih časih in postankih vlaka, ki se ga je moralo deliti in ki sledijo prvemu delu vlaka v določenih prostornih oddelkih ; Postanek in razvoj delavskega gibanja v Avstriji. Delavske organizacije v Avstriji so v zadnjih letih znatno napredovale. Da ni bilo prej zaznamovati večjih uspehov je pripisovati posebnim gospodarskim in narodnim razmeram v državi. Počasni industrijski razvoj, nevednost množic, mogočni vpliv nazadnjaštva, preganjanje oblasti in narodni spori so bile večne in najhujše zapreke povoljnemu napredku razrednih organizacij in socialistične. Prva gibanja. Prvim podpornim društvam rokodelcev, ki so bile ustanovljene že začetkom pretečenega veka in ki so temeljile še na principu srednjeveških delavskih korporacij, so se pozneje pridružile organizacije tovarniških delavcev na Češkem in na nižje Avstrijskem. Okolo leta 1848 imamo že prve stavke, ki so nekaki nenadni izbruhi delavske zadovoljnosti. Vsled tehnične industrijske spremembe je naraščala brezposlenost in revščina. Potom nenadnih stavk in lokalnih revolucij je delavstvo skušalo priboriti si boljše razmere. Ko je pričelo boj proti absolutizmu, se je pričelo gibati tudi delavstvo, ne samo proti absolutizmu in reakciji ampak tudi proti uvedbi strojev v tovarnah. Meseca marca 1848 je dunajsko delavstvo udrlo v predmestne tovarne, razbilo stroje in zažgalo stavbe zahtevajoč od vlade in gospodarjev kruh in delo. Ali prva meščanska revolucionarna gibanja niso brez upliva na duševni razvoj delavstva. Delavstvo se začenja zavedati skupnosti gospodarskih in političnih razmer in potrebe enotnosti in solidarnosti vsega iskoriščanega in zanemarjenega delavskega razreda. Na neštevilnih impozantnih in burnih shodih in potom peticij se zahteva zvišanje plač, znižanje urnika in odredbe proti brezposlenosti, zahtevalo se je nadalje tudi splošne politične pravice in pospeševanje ljudske izobrazbe. V to svrho se je ustanovilo na Dunaju prvo delavsko društvo. Delavska društva. Koalicijski zakon iz leta 1864 omogučuje usta novitev delavskih podpornih in izobraževalnih društev, ki se rapidno razvijajo. Postavljen je s tem temelj novemu popolnejšemu in bolj neodvisnemu gibanju. Pristaši Schultz-Delitscha se zbirajo okrog ..Tiskarskega izobraževalnega društva". Bili so predstavniki meščanskega socializma. Zadružniš- d) posebne vlak e, ki vozijo ob posebnih prilikah po vožnem redu, ki se ne nahaja v knjigi voznih redov. e) s 1 u ž b e n i v 1 a k i, (pomožne, poizvedovalne vožnje, vožnje s snežnim plugo in na-znanilne lokomotive), ki voziio ob izvenred-nih prilikah brez vožnega reda. V odstavke b, c, in d je uvrstiti tudi vojaške vlake. 2. Vlake se imenuje po njih namenu kakor sledi : a) dvorne vlake, b) brzovlake, ekspresne in razkošne vlake, c) osobne vlake (poštne in lokalne osobne vlake) d) sekundarne osobne vlake (omnibusvlake), mešane vlake, e) vojaške vlake, /) brzovozne tovorne vlake, g) tovorne vlake, h) lokomotivne vlake, i) delovne (materijalne) vlake. Člen 71. Označenje vlakov s številkami. 1. V splošnem vožnem redu zadržane vlake je s tekočimi redovnimi številkami označiti tako, da se vporablja neravne številke za vlake v smeri od začetne točke, ravne pa za vlake v nasprotni smeri. Sistem označenja vlakov s številkami je razviden iz tabele 3. dodatka vožnorednim knjigam. 2. Vlake, ki niso navedeni v splošnem vožnem redu, se lahko označi tudi brez številke in le s kakim drugim imenom, oziroma označbo, ki izključuje vsako zamenjavo kakor n. pr. : dvorni vlak, čuje vsako zamenjavo kakor n. pr. : dvorni vlak zabavni vlak, gramozni vlak itd. tvo in vzajemno podpiranje naj bi rešilo socialno vprašanje. Obsojali so političen boj delavstva. V tem društvu so se zbirali večinoma izobraženci. Napram programu in pristašem Schultza-Deli-techa so stali delavci združeni v ..Delavskem izobraževalnem društvu". Bili so takozvani Lassal-lianci. Stremili so po političnem boju, po izobrazbi ljudstva in po zboljšanju gospodarskih razmer delavcev ; nadalje po ustanovitvi delavskih kon-sumnih društev ter bolniških in podpornih blagajn in uvedbo splošne volilne pravice. Z zmago Lassalliancev so se pričele socialistične ideje močno razvijati med ljudstvom. Delavska društva so se ustanavljala povsod : na Dunaju in na deželi. Leta 1869 je izšel prvi delavski list ..Volks-stimme". Od tedaj se imenuje delavska stranka ..socialistična". V tem času su se ustanovile proizvajalne zadruge ; toda vsled pomanjkanja zadostnih gmotnih sredstev, trgovske nevednosti voditeljev teli proizvajalnih zadrug in discipline med člani, se vsi ti poskusi po gospodarski osamosvojitvi izjalovijo. Strokovne organizacije se vsled odredbe obrtnega zakona iz leta 1859, ki prepoveduje vprizoritev stavk, ne morejo povoljno razvijati. Za koalicijsko pravo. Delavstvo je pričelo tedaj boj za dosego koalicijskega prava, Ta boj traja neprestano do leta 1870, ko se s posebnim zakonom prizna delavstvu koalicijsko pravo. Opaža se takoj večji napredek v strokovnih organizacijah. Industrija se razvija, stavke delavstva končajo vse z najpopolnejšim uspehom. Napredek organizacij, uspehi stavk in rapidno razširjanje socializma pripravljajo reakcijo vlade. Avstrijska socialno demoktratičha stranka je bila zastopana na mednarodnem kongresu, ki se je vršil v Eisenachu leta 1869. Takrat je stranka štela 98.607 članov. Tedaj je vlada prepovedala ustanovitev društev, ki sledijo principom, ki so se razvijali na kongresu v Eisenachu. In po znani obtožbi mnogih sodrugov zaradi veleizdaje 1. 1870, je vlada raspustila vsa dunajska delavska društva. Ali razpuščene bojne in izobraževalne organizacije so se kmalu zopet ustanovile. Leta 1873 jih je bilo že 237 in so štele skupno 80.300 članov. Ali ta društva so še prešibka za premagati krizo in težave, ki se pojavljajo okolo leta 1871. Organizacije propadajo, delavci zgubivajo zaupanje v svoje razredno gibanje; preganjanje oblasti in notranji osebni spori v organizaciji pospešuje zastoj in nazadovanje gibanja. Koncem leta 1874 obstoja še kakih 100 društev, ki štejejo skupno 3. Oddeljene vlake je označiti na ta način da se številke ali posebni označbi vlaka dodav, obliki drobca kot imenovalnik številko dela. na primer : vlak 120-1, 120-11 itd. Člen 72. Vrstilni red vlakov. 1. Da se za določitev križanja in prehitevanja vlakov že pri sestavi vožnega reda, kakor tudi v slučajih zamude dobi jasno in trajno podlago, se mora postaviti vrstilni red, ki odgovarja pomenu vlakov. 2. Kot načelo za določitev vrstilnega reda pri nasprotnih vlakih iste vrste veljajo, da imajo vlaki ene smeri prednbsti pred vlaki nasprotne smeri. Pri razdeljnih vlakih imajo vsi deli isto vrsto. 3. Za posamezne vlakovne vrste je red določen v sledečem : Vrsta 1 oziroma 2, dvorni vlaki ; „ 3 „ 4, brzovlaki, ekspresni in raz- košni vlaki ; „ 5 „ 6, osobni vlaki (poštni in lokal- ni osobni vlaki) ; 7 „ 8, sekundarni osovni vlaki (oni- nibusvlaki), mešani vlaki ; „ 9 ,. 10, vojaški vlaki ; 11 „ 12, brzovozni tovorni vlaki; e 13 „ 14, tovorni vlaki ; ' 15 „ 16, lokomotivni vlaki ; „ 17 „ IH, delovni (materijalni) vlaki. Posebne določbe za vrstilni red vlakov so zadržane v tabeli 2, dodatka vožnorednim knjigam. Vrstilna prireditev vseh v tej tabeli ne izrecno navedenih vlakovnih vrst se uredi od slučaja do slučaja. okolo .'50.000 članov. Tako se pripravljajo pogoj’ ugodni globokejšemu sporu v lastnih vrstah, četudi vidimo, da so v tem oziru že leta 1880 razmere docela spremenjene. Sporne tendence. Izjemni zakoni v Nemčiji provzročajo, da ostanejo tudi socialistični delavci v Avstriji brez strankinega časopisja. Medtem se je pričelo razširjati med delavstvom glasilo radikalne socialistične struje ..Svoboda11. Glasilo je urejeval znani revolucionarni agitator Most. List, ki je bil začetkoma pisan v radikalno socialističnem duhu, je pozneje razvijal anarhistične ideje. List je imel velik upliv na delavsko anarhistično gibanje v Avstriji. Preganjanje oblasti je še bolj pridobivalo listu simpatije javnosti. Radikalna struja pripo-poroča mesto pasivne resistence v razrednem boju, neposredno in splošno nasilno resistenco. Zmerna struja pa, ki je pričela leta 1881 izdajati glasilo ,,Die Wahrheit“ je-nasprotnega mnenja in obsoja nasilno politiko. Pristaši organizacije so bili večinoma za radikalno strujo ; gospodarski boji so postajali čimdalje tuji organizacijam, ki so bile docela absorbirane od teh notranjih spornih bojev. Radikalna struja je zagospodovala vodstva skoraj vseh tedaj obstoječih deklavskih organizacih. Radikalizem je bil ukorenjen celo v organizacijah, ki so zasledovale zmerne tendence ; nasprotovale so ustanovitvi bolniških in podpornih blagajn, ker „te zavarovalnice proti lakoti onemogočujejo razvoj razrednih delavskih organizacij11 ! Mlado in nepopolno je bilo še tedaj razredno gibanje ; se ni čuditi, da je prevladovalo naziranje bojevnikov in teoretikov stranke nejasnost in nerazumevanje vseh socialnih , gospodarskih in političnih tvorb. Posledica večnega prepiranja pristašev in delitva članov in organizacij v „radikalno“ in ..zmerno11 strujo je bila, da so zgubile organizacije vsako moč in da so se vladi vsi reakcionarni naklepi posrečili. Okolo leta 1880 se ni moglo več govoriti o kaki enotni in skupni delavski organizaciji v Avstriji. Ali akutna kriza je bila pozneje pod uplivom krute reakcije vlade uspešno premagana. Vrste so se zopet strmi le, sporazum je zavladal v organizaciji. Reakcija je pospešila utrditev skupnosti in enotnost v socialistični stranki. Centralizacija. Da branijo pridobljene pravice in onemogočijo reakcionarne naklepe vlade so bili sodrugi prisiljeni strditi vrste in pričeti skupni boj proti hudi reakciji in proti pomnoženemu izkoriščanju razvijajočega se kapitalizma. Skušnja je prepri- 4. Če se kakšen vlak izjemoma vporablja v drug namen, ki ne odgovarja označbi, na primer tovorni vlak za odpremo oseb, ali vojaški vlak za odpremo blaga, se njegova vrsta ne izpremeni. 5. Posebni vlak, ki vozi brez vsakega naznanila, ter pomožni in dingi službeni vlaki so v vrsti za vsemi drugimi vlaki najzadnii. (Radi voženj s snežnimi plugi glej člen 177, točka 19.) Člen 73. Sestava in razdelitev vožnega reda. 1. Izvzemši službene vlake, ki ob izrednih prilikah in v sili lahko vozijo tudi brez vožnega reda, mora vsak vlak voziti po določenem voznem redu. Vozni red navadnih vlakov in takih, ki vozi jo ob določenih dneh tedna, kakor tudi vlakov za potrebo je zadržan v vožno redni knjigi. Vlake za potrebo je v vožnoredni knjigi označiti kot take z dostavkom : „Vozi po potrebi11. 2. Vožni red za posebne vlake sestavi c. kr. državnoželezniško ravnateljstvo. 3. Vsak vozni red mora imeti sledeče podatke : a) Označbo in številko vlaka ; b) pri vlakih za osobno odpremo navedbo vozov-vnih razredov ; c) vrsto vlaka ; d) najkrajšim voznim časom podložena hitrost | dotičnega vlaka v urnih kilometrih na ravni in horizontalni progi ; r) imena postaj (izogibališč, postajališč in dr.), v katere pride vlak ; /) označenje dvotirnih prog ; !/) razdaljo vsake postaje (izogibališča, postajališča in dr.) od prejšnje v celih in desetinkah kilometrov ; čala proletariat, da se Marksova načela o gospodarskem boju vjemajo. Čim močnejši postaja ka-j pitalizem tem hu jše izkorišča delavstvo ; socialni boi je oj razredov: gospodstvo ustvarja poli- tične pogoje ; politične smeri so le posledica gospodarskega položaja. Predvsem je treba ustvariti močno gospodarsko organizacijo, ki naj iz-voji delavstvu boljše delavne pogoje in da upliva na politične razmere in pospeši s svojem sodelovanjem na polju političnih kompeticij izvršitev delavske socialne politike. Sodrugi so pričeli v tem smislu vneto delovati. Delo ni bilo brez uspeha. Proletariat je sledil priporočilom in apelom organizacije ; pridruževal se je v vedno večjem številu razredni organizaciji. Prejšnji dogodki v stranki so prepričali voditelje organizacij, da vstvarja razcepitev organizacij in društev pogoje vladni reakciji in pomnoženemu izkoriščanju delavstva, ker ošibkuje moč proletarske enotnosti in skupnosti. Nastala je tako potreba po popolni združitvi delavcev v enotno centralizirano organizacijo. Leta 1891 se je vršil na Dunaju drugi strankin kongres in na tem kongresu se je sprejelo resolucijo, ki jo je. predlagal poročevalec Hoger ; v resoluciji se poudarja da je centralizacija vseh obstoječih razrednih delavskih organizacij, ki zasledujejo politične smotre, nujna potreba spremenjenega gospodarskega položaja. Notranja uredba organizacij naj odgovarja novim razmeram. Ustanovi naj se pri teh organizacij podporne blagajne za brezposlene in potujoče člane ; ustanovi naj se posredovalnice dela ; skrbi naj se za pravo-varstvo članov ; izdaja naj se strokovne liste za člane organizacij ; stavke naj vodi in disciplinira centralno vodstvo in da se odvzame strokovnemu gibanju korporativistično sebičnost naj se pridruži organizacijam ves industrijski proletariat, tudi nekvalificirane delavce in ženstvo. Resolucija je bila enoglasno sprejeta. Kongres je dosegel svoj namen. Nova doba. Od tedaj pričenja nova doba za delavsko gibanje v Avstriji. Po let. 1890 se delavsko gibanje tudi vsled ugodne konjunkture silno razvija. Uspešno delovanje omogočuje tudi spremenjeno politično razmerje v državi. Ministrski odlok iz leta 1891 smatra strokovne organizacije za bojne gospodarske skupine in ne za politična društva. Organizacije se po vzgledu tiskarjev in klobučarjev centralizirajo. Delavci vseh poklicov in poslov se pridružujejo svojim organizacijam združenim vcentralnih zvezah. Novo življenje je nastalo v organizaciji. Po kongresu raznih strokovnih organizacij leta 1892 in po izdaji centralnega gla- h) vožni čas od postaje do postaje (izogibališča, postajališča in dr.) • i) čas prihoda na postajah (izogibališčih, posta-jališčiliin dr.) ; k) trajanje postanka na postajah (izogibališčih postajališčih in dr.) ; i) čas odhoda iz postaj izogibališč, postajališč. m) označenje nočne dobe ; n) na vsaki postaji (izogibališču) enotirne proge označenje vlakov, ki vozijo po progi dotičnega vlaka in ki sc ž njimi tam snide ; na dvotirni progi pa le tiste vlake, ki se ž njimi izvrši prehitevanje ; o) navedbo najkrajših voznih časov; p) navedbo zavorne odmere v odstotkih (%) kosmate teže ; <]) skupno navedbo vožnih časov in postankov ; r) morebitne opazke glede na pričakovanje na postajah za križanje in prehitevanje ; s) navedbo zvez in dr. Podatke odstvakov e in