Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45 183 Recenzije dru‘bena sfera za~ela institucionalizirati in profesionalizirati v nevladnih organizacijah. V Sloveniji je bil velik del aktivnosti, povezanih s feministi~nim gibanjem, nekako delegiran v sfero uradne politike (Urad za ‘ensko politiko), hkrati pa je zaradi pomanjkanja finan~nih sredstev velik del alternativnih, nevladnih aktivnosti oslabel. Tako se je, kot pravi V. Jalu{i~, »v Sloveniji zgodil paradoks, da je od enega najmo~nej{ih feministi~nih gibanj v Vzhodni Evropi, ostalo le malo institucionaliziranih aktivnosti.« Knjiga je zanimiv, pa tudi pou~en dokument ter ovrednotenje specifi~nega zgodovinskega ~asa v nastajajo~i dr‘avi Sloveniji. V ~asu, ko se zdi, da je uradna politi~na scena bodisi povsem zadu{ila ali si prisvojila ideje novih dru‘benih gibanj, lahko po eni strani slu‘i kot spodbuda o‘ivitvi starih (kolikor so {e relevantna za novo dru‘beno situacijo) ali kreiranju novih civilnodru‘benih gibanj. Ob nara{~anju nestrpnosti do razli~nih dru‘benih skupin ter nemo~i in/ ali nepripravljenosti politike, da bi jih umirjala, je videti, da bi jih Slovenija {e kako potrebovala. Po drugi strani pa je Feministi~na gimnazija lahko tudi »u~benik«, kako prepoznati pasti in se izogniti napakam, ki so jih gibanja v svojem za~etn(i{k)em, »mladostnem entuziazmu« storila. Zdi se, da je po izku{njah in spodrsljajih gibanj s konca prej{njega stoletja ter novej{ih poskusih omejevanja pravic ‘ensk (izbrisanih, muslimanov, gejev in lezbijk ipd.) ~as za feministi~no (in {e kak{no) univerzo, zrelej{o, bolj izku{eno, mo~nej{o. Mojca Su{nik Roman Kuhar: Medijske podobe homoseksualnosti – Analiza slovenskih tiskanih medijev od 1970 do 2000/Media representations of homosexuality – An analysis of the print media in Slovenia, 1970-2000. Ljubljana: Mirovni in{titut, In{titut za sodobne dru‘bene in politi~ne {tudije, zbirka Mediawatch, 2003 105/112 strani (ISBN 961-6455-10-9), 2.990 SIT prevod Olga Vukovi} Spolna usmerjenost, ki je sredi{~e medijskih reprezentacij v pri~ujo~i knjigi, je zapletena zadeva. Lahko je celo (ni pa nujno) spremenljiva skozi ‘ivljenjska obdobja. Kvantitativno ve~inska spolna usmerjenost (heteroseksualna) je problemati~na izklju~no zato, ker je tako samoumevna, dru‘beno sprejemljiva in ker dru‘ba ne dopu{~a drugih/druga~nih spolnih usmerjenosti. Ravno zaradi samoumevne heteroseksualnosti se druga~no spolno usmerjenost ozna~uje kot nenavadno, nemoralno, “nenormalno”, “nenaravno”, ker ne vodi k nadaljevanju vrste in se jo na vse mo‘ne na~ine prou~uje, i{~e se vzroke za nastanek, spra{uje se o njeni nalezljivosti, vrojenosti, podedovanosti ipd. ^eprav ob tem nih~e ne pomisli, da je bila ve~ina gejev in lezbijk vzgajana s strani heteroseksualnih star{ev in da so bili (najbr‘) vsi vzgajani kot heteroseksualci. In ~e se istospolno usmerjeni ljudje niso nalezli heterospolne usmerjenosti, zakaj bi se to zgodilo pri njih ali njihovih (potencialnih) potomcih? Tako Celia Kitzinger in Sue Wilkinson v tekstu Theorizing Heterosexuality izpostavita, da heteroseksualnost ni bila predmet teoretiziranja niti znotraj feminizma niti znotraj psihologije. Pravita, da so feministi~ne teorije prevzele pojmovanje heteroseksualnosti kot dane – razvijajo~e analize z ‘ensko (in mo{ko) heteroseksualnostjo kot dognane, vendar nikoli eksplicitno naslovljene. Psihologija pa naj bi podobno prevzela razumevanje heteroseksualnosti, lezbi{tvo (in mo{ko homoseksualnost) kot “alternativen ‘ivljenjski slog” v 184 Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45 Recenzije najbolj{em, kot “patolo{ko perverznost” pa v najslab{em primeru (Kitzinger & Wilkinson 1993). Obi~ajno je heteroseksualnost razumljena kot tisto, kar ni homoseksualno. Vendar omenjeni avtorici opozarjata, da vendarle ne gre “za nasprotna konca istega kontinuuma”. Prvi paradoks se pojavi ‘e, kot trdijo nekateri, da je spolna usmerjenost osebna odlo~itev. Namre~ osebna odlo~itev se postavi pod vpra{aj ‘e po ugotovitvi, da je izbrani ‘ivljenjski stil istospolno usmerjene osebe odvisen tudi od drugih ljudi (od dru‘be, v kateri ‘ivi). V kolikor bi {lo samo za osebno odlo~itev, dvomim, da bi se istospolno usmerjeni odlo~ili za prikraj{anje in odvzem pravic. Pridru‘ujem se mnenju avtoric Brown in Bunch (1985), ki govorita o lezbi{tvu kot politi~ni odlo~itvi in ne samo seksualni preferenci – “Politi~na zato, ker so odnosi med mo{kimi in ‘enskami v bistvu politi~ni – mo~ sedanjega sveta, v katerem vladajo mo{ki, je zasnovana na heteroseksualnosti. Lezbijka te odnose aktivno odklanja, odlo~i se za ‘enske in tako kljubuje obstoje~emu politi~nemu sistemu.” Prav tako lahko govorimo o gejevstvu kot politi~ni odlo~itvi – kot zavra~anju obstoje~ih dru‘benih odnosov. Sredi{~e knjige Romana Kuharja je tako namenjeno homoseksualnosti v javnem prostoru – gre za rezultate analize tiskanih medijev v obdobju od 1970 do 2000 v Sloveniji. Analiza predstavlja predelan empiri~ni del magistrskega dela avtorja, v katerem lahko najdete tudi dalj{o teoretsko argumentacijo zapisanega. Kuhar na za~etku sistemati~no opredeli metodo – tako imenovano kriti~no diskurzivno analizo. Pri tem opozori na pomemben element analize, da “ni enotnega in pravilnega odgovora na vpra{anje, kaj ta podoba pomeni? ali kaj ta oglas sporo~a?” (str. 17). Vzorec, zajet v analizo, predstavlja 644 besedil. Kriterij za izbiro besedila v vzorec je bila tema besedil – torej homoseksualnost v politi~nih, socialnih, kulturnih in drugih razse`nostih. Avtor razdeli gradivo po temah v slede~e kategorije (po abecedi): afere; aids; Evropa, svet; kriminal; kultura; politika; registrirano partnerstvo; scena; stil `ivljenja; zdravljenje in vzroki; zgodovina; znane osebnosti in drugo (str. 41-44). Po podatkih iz knjige je prvi ~asopisni ~lanek, ki se dotika homoseksualnosti v Sloveniji, iz{el ‘e leta 1921 v reviji Njiva. Tako se za~ne avtorjeva analiza, ki postane intenzivnej{a ob pove~anem izidu dostopnega gradiva, torej v sedemdesetih, osemdesetih in {e posebno v devetdesetih letih. Medijske reprezentacije homoseksualnosti avtor razdeli v pet osnovnih kategorij: stereotipizacija, medikalizacija, seksualizacija, skrivnost in normalizacija. Vsaka kategorija je natan~no razdelana skozi posamezna poglavja – na tem mestu bom izpostavila zgolj nekaj temeljnih ugotovitev. Pomembna zna~ilnost stereotipizacije je lo~evanje (praksa izklju~evanja) na normalno in sprejemljivo na eni strani ter nenormalno in nesprejemljivo na drugi. V kontekstu pri~ujo~e analize je pomembna ugotovitev, da “podlaga ve~ine stereotipov v medijskih podobah homoseksualnosti zgodovinsko temelji na razumevanju dru`benih implikacij mo{kega in `enskega spola kot nujno biolo{kih” (str. 45-53). Medikalizacija je “proces iskanja medicinskih re{itev za deviantno vedenje v dru`bi“ (str. 54), ki je sestavljeno iz razli~nih elementov. Prav tako kot v za~etkih pisanja o homoseksualnosti ostaja medikalizacija pomembna kategorija medijske reprezentacije – razlika je le v tem, da je “medicinski in psihiatri~ni diskurz v za~etku rabil za konstrukcijo homoseksualca kot (neozdravljivega) du{evnega bolnika, v devetdesetih letih dvajsetega stoletja pa so mediji prek izjav zdravnikov in psihiatrov, ravno nasprotno, utrjevali stali{~e, da homoseksualnost ni bolezen” (str. 55). Nenazadnje je tudi Svetovna zdravstvena organizacija (WHO) homoseksualnost ~rtala s seznama du{evnih bolezni {ele konec leta 1991. Tako so izklju~no medikalizirane in seksualizirane medijske podobe, ki jih je bilo mo~ brati v sedemdesetih, prestavljene tudi v kontekst kulture in politike. Kljub temu pa v prvi polovici osemdesetih avtor {e vedno najde povsem eksplicitno seksualizacijo v medijskih reprezentacijah homoseksualnosti. V poznih osemdesetih in devetdesetih letih pa se eksplicitna seksualizacija umakne v bolj implicitne oblike (z izjemo fotografskega materiala, ki se pojavlja ob posameznih prispevkih). Najve~ja mera mistifikacije homoseksualnosti kot skrivnosti se, tako avtor, dogaja z medijskim molkom. V analiziranih besedilih pa se homoseksualnost kot skrivnost pojavlja tudi v obliki Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45 185 Recenzije anonimnih sogovornikov, v spremenjenih imenih sogovornikov, v medijski reprodukciji klozeta, z naslovi, slikami itn. (str. 77). Normalizacija prekriva prej{nje podobe homoseksualca kot kriminalca, du{evnega bolnika in podobno. Tako je homoseksualec konec devetdesetih v medijskih reprezentacijah “povsem obi~ajni ~lovek, ki svojo homoseksualnost lahko ‚ivi ravno tako polno, kot drugi ‚ivijo svojo heteroseksualnost” (str. 84). Po avtorjevih besedah je homoseksualnost v devetdesetih stopila v mainstream na ra~un depolitizirane lezbi~ne in gejevske identitete. Pa vendar moramo biti previdni in se vpra{ati, ~e se ta medijska podoba (ob rezultatih javno-mnenjskih raziskav) ne ka‚e v stilu znanega pregovora ni vse zlato, kar se sveti oziroma videz vara? Spolna usmerjenost ni nepomembna osebnostna lastnost. ^etudi ji posameznik ali posameznica ne pripisujeta velikega pomena, ji le-tega pripi{e dru‚ba kot skupinska entiteta. V Sloveniji je bilo na tem podro~ju izvedenih premalo raziskav, da bi lahko zaklju~ili z nekimi splo{no veljavnimi sklepi. Pa vendar podatki Slovenskega javnega mnenja ka‚ejo, da za ve~ kot polovico Slovenk in Slovencev homoseksualnost predstavlja nekaj povsem nesprejemljivega. Kljub {tevilnim homofobnim ~lankom lahko prav ob upo{tevanju splo{ne slike mnenj prebivalcev zaklju~imo, da so mediji kljub vsemu o homoseksualnosti poro~ali z dolo~eno mero naklonjenosti. Postavlja pa se vpra{anje, ali je to dovolj? Ali ni spolna usmerjenost temeljna ~lovekova pravica? Ali ni enakost ne glede na spol, vero, spolno usmerjenost itd. zapisana tudi v Ustavi Republike Slovenije? Kako je potem lahko sploh vpra{anje naklonjenosti relevantno? Ne samo naklonjenost, temve~ tudi spo{tovanje in enakost bi moralo biti nevpra{ljivo/samoumevno. Medijske podobe homoseksualnosti – analiza slovenskih tiskanih medijev od 1970 do 2000 je pomembna {tudija k premisleku o dru‚beni pomembnosti spolne usmerjenosti, predvsem pa o ponovnem premisleku o vlogi medijev. Knjiga je tudi pomemben doprinos o razmi{ljanju novinarjev in novinark, ki pi{ejo o tematikah in dogodkih, ki zadevajo spolno usmerjenost. Gre za vzoren primer promocije znanosti, kjer avtor teoretske, strokovne (sociolo{ke) analize predstavi na razumljiv in jasen na~in. Kljub temu pa ostajajo {tevilni elementi, ki so potrebni nadaljnjih analiz. Literatura: Celia Kitzinger, Sue Wilkinson: Theorizing Heterosexuality. V: Celia Kitzinger, Sue Wilkinson (ed.): Heterosexuality, A Feminism and Psychology Reader. London: Sage Publications, 1993. Ria Mae Brown, Charlotte Bunch: Kaj bi morala vedeti vsaka lezbijka. V: O ‘enski in ‘enskem gibanju. Ljubljana: Krt, 1985. Bo{tjan [aver Diane Ackerman: O naravi ~utnega. Ljubljana: Znanstveno in publicisti~no sredi{~e, zbirka Sophia, 2002 334 strani (ISBN 961-6294-40-7), 4.000 SIT prevod Du{anka Zabukovec V lu~i sodobnih kognitivnih znanosti postajajo interdisciplinarna raz~lenjevanja o naravi ~utnega ponovno aktualni predmet dru‘boslovja. Slovenski prevod dela The Natural History of Senses (1990) ameri{ke pesnice, esejistke in znanstvenice Diane Ackerman predstavlja izredno berljiv tekst, ki koketira tako s spro{~eno strokovno metafori~nostjo kot z znanstveno gostoto podatkov. Tak{en na~in pisanja in podatek, da je avtorica dela stalna sodelavka znamenite