številka 1, letnik 3, februar 2011 4 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek 1 Uvod S t r o k o v n e i n z n a n s t v e n e r a z p r a v e o v l o g i i n p o m e n u i n f o r m a t i z a c i je p o s l o v a n j a p r i u s t v a r j a n j u d o d a n e v r e d n o s t i v p o d je t j i h s o s i p r e c e j n a s p r o t u j o č e . N e k a t e r i s t r o k o v n j a k i ( L e a v i t t , 1 9 9 9 ; S c h w a r t z , 1 9 9 9 ; C a r r 2 0 03 ; C a r r , 2 0 0 4 ) o d k r i t o d v o m i j o , a l i je i n f o r m a c i j s k a t e h n o l o g i j a l a h k o v i r k on k u r e n č n e p r e d n o s t i p o d je t i j . I n f o r m a c i j s k a t e h n o l o g i j a s a m a p o s e b i n e u s t v a r j a d o d a n e v r e d n o s t i a l i k on k u r e n č n e p r e d n o s t i , o m o g o č a p a n je n i m u p o r a bn i k o m , d a z n j o p o v e č u je j o u s p e š n o s t p o s l o v n i h o d l o č i t ev ( R e m e n y i e t a l . , 2 0 0 0 ; C u r l e y , 2 0 0 4 ) . L e u č i n k o v i t a i n d o m i s e l n a u p o r a b a i n f o r m a c i j s k e t e h n o l o g i je o m o g o č a p r e m i k p o d je t i j v s m e r i v e č je k on k u r e n č n o s t i . N a d r u g i s t r a n i D a v e n p o r t i n Pr u s a k ( 1 9 9 7 ) , S t r a s s m a n ( 1 9 9 0 ; 1 9 9 9 ) , D ev a r a j i n K o h l i ( 2 0 0 2 ) , M u r p h y ( 2 0 0 2 ) i n C u r l e y ( 2 0 0 4 ) o p o z a r j a j o n a s t r a t e š k o v l o g o i n f o r m a t i z a c i je p o s l o v a n j a in zagovarjajo nujnost strateških vlaganj v informatizacijo p o s l o v a n j a . V r e s n i c i s o u g o t o v i t v e z g o d n j i h š t u d i j o v p l i v u i n f o r m a t i z a c i je p o s l o v a n j a ( v n a d a l jev a n j u I P ) n a u s p e š n o s t p o d je t j a p a t u d i e k on o m s k e a n a l i z e p r o d u kt i v n o s t i I P t a k o p o t r d i l n e k o t n a s p r o t u j o č e ( S t r a s s m a n , 1 9 9 0 ; W e i l l , 1 9 9 2 ; L o v e m a n , 1 9 9 4 ) . B o l j n e d a v n e š t u d i je p r o u č u je j o k o r i s t n o s t v l a ga n j v I P v d v e h s t r u j a h : p r v a s e n a s l a n j a n a e k on o m i k o p r o i z v o d n je , d r u ga p a n a p r o c e s n o u s m e r je n e m o d e l e ( B a r u a i n M u k h o p a d h y a y , 2 0 0 0 ) . R a z i s k o v a l c e m i z o b e h s t r u j je u s p e l o o d p r a v i t i v e č i n o d v o m o v o d on o s n o s t i v l a ga n j v I P ( B r y n j o l f s s on i n H i t t , 1 9 9 6 ; B a r u a i n L e e , 1 9 9 7 ; D a v e r n i n K a u f m a n , 2 0 0 0 ; L e e , 2 0 0 1 ; D a v i e s e t a l . , 2 0 03 ; L o v e i n I r a n i , 2 0 0 4 ; L i m e t a l . , 2 0 0 4 ; B y r d e t a l . , 2 0 06 ; A r a l e t a l . , 2 0 06 ; B r y n j o l f s s on , 2 0 03 ) . K l j u b t e m u p a v p r a k s i š e v e d n o n i p r a kt i č n i h n a v o d i l , k a k o o b l i k o v a t i i n v p e l j a t i s i s te m z a m e r je n je ( o c e n jev a n je ) u s p e š n o s t i v l a ga n j v I P . V p r i s p ev k u b o m o z a t o p r e d s t a v i l i t . i . Celovito metodologijo za merjenje uspešnosti vlaganj v informatizacijo poslovanja ( E p s t e i n i n R e j c , 2 0 0 5 a ) , k i je b i l a o b j a v l je n a kot Evaluating Performance in Information Technology ( i z d a n o p r i C M A C a n a d a , T o r on t o , i n A I C P A , N ew Y o r k , 2 0 0 5 ) . Celovita metodologija za merjenje uspešnosti vlaganj v informatizacijo poslovanja ( v n a d a l jev a n j u metodologija) o m o g o č a c e l o v i t o n a č r t o v a n je t e r s p r e m l j a n je s t r o š k o v i n k o r i s t i v l a ga n j v I P , h k r a t i p a d i r e kt o r je m s l u ž b z a i n f o r m a t i k o i n d r u g i m o d g o v o r n i m z a I P p o m a ga i z r a č u n a t i fi n a n č n o u s p e š n o s t p r o je kt o v i n p r o c e s o v . S l on i n a m o d e l u s š t i r i m i d i m e n z i j a m i – v l o ž k i , p r o c e s i , p o v e z a n i z I P , n e p o s r e d n i r e z u l t a t i v l a ga n j v I P i n fi n a n č n i u č i n k i v l a ga n j v I P . E l e m e n t i i z t e h š t i r i h d i m e n z i j Merjenje uspešnosti naložb v informatizacijo poslovanja – empirična študija v podjetju Istrabenz turizem Adriana Rejc Buhovac 1 , Andrej Može 2 1 Univerza v Ljubljani, Ekonomska fakulteta e-pošta: adriana.rejcbuhovac@ef.uni-lj.si 2 Mobik, d.o.o. e-pošta: andrejmoze@gmail.com Povzetek D i r e kt o r j i o d d e l k o v z a i n f o r m a t i k o i n č l a n i u p r a v e , o d g o v o r n i z a n a l o ž b e v i n f o r m a t i z a c i j o p o s l o v a n j a , i m a j o b r e z u s t r e z n i h s i s te m o v z a m e r je n je t e ž a v e p r i d o k a z o v a n j u d o d a n e v r e d n o s t i i n f o r m a t i z a c i je p o s l o v a n j a . Z a t o t u d i v e l i k o t e ž je u p r a v i č i j o p o t r e b o p o t a k š n i h n a l o ž b a h . V p r i s p ev k u p r e d s t a v l j a m o e n o o d s o d o bn i h m e t o d o l o g i j z a m e r je n je u s p e š n o s t i v l a ga n j v i n f o r m a t i z a c i j o p o s l o v a n j a , k i v o d s t v u p o d je t j a o m o g o č a p r a v i l n e je o c e n i t i t o v r s t n e n a l o ž b e n e m o ž n o s t i . T . i . c e l o v i t a m e t o d o l o g i j a z a m e r je n je u s p e š n o s t i i n f o r m a t i z a c i je p o s l o v a n j a ( a n g l . I T C on t r i b u t i on M o d e l ) je p r e d s t a v l je n a i n p r a kt i č n o p r ev e r je n a n a p r i m e r u p o d je t j a I s t r a b e n z T u r i z e m . Š t u d i j a u g o t a v l j a , d a m e t o d o l o š k i p o s t o p e k , k i z a h t ev a a kt i v n o u d e l e ž b o z a p o s l e n i h p r i d o l o č a n j u k l j u č n i h d e j a v n i k o v u s p e h a i n o c e n jev a n j u p r i č a k o v a n i h d o s e ž k o v n a l o ž b e , p o m e m bn o v p l i v a n a v e č j o u s p e š n o s t n a l o ž b e , s a j s o z a p o s l e n i b o l j o s r e d o t o č e n i n a p r i č a k o v a n e u č i n k e . Ključne besede: m e r je n je u s p e š n o s t i , i n f o r m a t i z a c i j a p o s l o v a n j a , c e l o v i t a m e t o d o l o g i j a , m o d e l številka 1, letnik 3, februar 2011 5 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek o m o g o č a j o v z p o s t a v i tev v z r o č n o - p o s l e d i č n i h p o v e z a v v s m i s l u a kt i v n o s t i - r e z u l t a t i . Pr a kt i č n a u p o r a b a metodologije je b i l a u p o r a b l je n a ž e v v e č s l o v e n s k i h p o d je t j i h ( M o ž e , 2 0 0 5 ; M a č k o š e k , 2 0 0 7 ; V i d m a r , 2 0 0 7 ) . V p r i s p ev k u b o m o p r e d s t a v i l i p r i m e r p o d je t j a I s t r a b e n z T u r i z e m , d . d . , e n e o d d i v i z i j h o l d i n š k e d r u ž b e I s t r a b e n z . Pr e d m e t š t u d i je je b i l a a n a l i z a d on o s n o s t i u v e d b e R O S k o t e n o t n e ga i n f o r m a c i j s k e ga s i s te m a z a p o v e č a n je u s p e š n o s t i p o s l o v a n j a H o t e l o v M o r je i n H o t e l o v P a l a c e . Pr i s p ev e k je s e s t a v l je n t a k o l e : v d r u g e m p o g l a v j u k r a t k o p r i k a ž e m o r a z l i č n e m e t o d o l o g i je z a m e r je n je u s p e š n o s t i v l a ga n j v I P . V t r e t je m p o g l a v j u t e o r e t i č n o p r e d s t a v i m o metodologijo i n j o n a t o v č e t r t e m p o g l a v j u p r a kt i č n o p on a z o r i m o o b p r i m e r u I s t r a b e n z T u r i z e m . V s k l e p u p o d a m o k r i t i č n e u g o t o v i t v e z a s t r o k o i n p o d je t j a . 2 Pregled metodologij za merjenje uspešnosti vlaganj v informatizacijo poslovanja V s t r o k o v n i l i t e r a t u r i i n v p r a k s i p o d je t i j je m o g o č e n a j t i k a r n e k a j m e t o d z a v r e d n o t e n je n a l o ž b v I P . G a r t n e r G r o u p , d e n i m o , je v z a č e t k u d ev e t d e s e t i h l e t p r e j š n je ga stoletja razvil metodologijo celotni stroški lastništva ( a n g l . Total Cost of Ownership – T C O ) , i n s i c e r k o t o d g o v o r n a n a r a š č a j o č e s t r o š k e , p o v e z a n e z r a z v o je m o s e bn i h r a č u n a l n i k o v i n t e h n o l o g i j o l o k a l n e ga o m r e ž j a LA N ( B a r r , 2 0 0 4 ) . Pr e d s t a v l j a c e l o t n e s t r o š k e l a s t n i š t v a I P v n e k e m o b d o b j u , k i o b s e ga j o z a č e t n e s t r o š k e n a k u p a s t r o jn e i n p r o g r a m s k e o p r e m e s k u p a j s s t r o š k i p o d p o r e i n s v e t o v a n j a v o b d o b j u p r e d z a č e t k o m p r o je kt a , v p o z n e j š i h l e t i h p a š e s t r o š k e v z d r ž ev a n j a i n n a d g r a d n je s k u p a j s s t r o š k i u s p o s a b l j a n j a u p o r a bn i k o v t e r s t r o š k i p o d p o r e i n f o r m a c i j s k e t e h n o l o g i je ( W e t t e m a n n , 2 0 03 ) . T a p r i s t o p u p o š t ev a t a k o n e p o s r e d n e k o t p o s r e d n e s t r o š k e ( d e n i m o č a s , k i ga k on č n i u p o r a bn i k p o t r e b u je z a u č e n je n o v e i n f o r m a c i j s k e t e h n o l o g i je ) s t r o jn e o p r e m e ( C u r l e y , 2 0 0 4 ) . V e n d a r p a T C O p o v s e m z a n e m a r j a k o r i s t i , k i j i h p r i n a š a I P. P o d je t je I n te l je z a p o t r e b e v r e d n o t e n j a l a s t n i h n a l o ž b v i n f o r m a c i j s k o t e h n o l o g i j o r a z v i l o i n d e k s p o s l o v n e v r e d n o s t i ( a n g l . Business Value Index – BVI). I n d e k s p r i k a z u je d e j a v n i k e , k i v p l i v a j o n a v r e d n o s t n a l o ž b v i n f o r m a c i j s k o t e h n o l o g i j o . S e s t a v l j a j o ga ( C u r l e y , 2 0 0 4 ) : p o s l o v n a v r e d n o s t i n f o r m a c i j s k e t e h n o l o g i je ( m e r i u č i n e k n a l o ž b e v i n f o r m a c i j s k o t e h n o l o g i j o g l e d e n a I n t e l o v o p o s l o v n o s t r a t e g i j o i n p r e d n o s t n e c i l je ) , u č i n k o v i t o s t i n f o r m a c i j s k e t e h n o l o g i je ( m e r i , k a k o d o b r o b o n o v a n a l o ž b a u p o r a b i l a a l i i z b o l j š a l a i n f r a s t r u kt u r o ) i n fi n a n č n a p r i v l a č n o s t ( m e r i fi n a n č n o s t r a n n a l o ž b e , v k l j u č u j o č z n e s e k n a l o ž b e , k o l i č n i k s t r o š k o v i n k o r i s t i t e r n e t o s e d a n j o v r e d n o s t p r o je kt a ) . V s a k a s e s t a v i n a je i n d e k s , p r i d o b l je n k o t u r a v n o t e ž e n o p o v p r e č je s o d i l , k i s o d e l p o s a m e z n e s e s t a v i n e . S o d i l a ( n p r . p o t r e b e k u p c ev , p o s l o v n a i n t e h n i č n a t v e ga n j a , p o t r e bn a s r e d s t v a , m o ž n o s t r a z v o j a , s t r a t e š k a u č i n k o v i t o s t , p o m e n z a i n o v a c i je i n p o m e n z a u č e n je ) o c e n i m o , u s t r e z n o t o č k u je m o i n s e š te je m o z a v s a k d e j a v n i k p o s e b e j . N a p o d l a g i r e z u l t a t a l a h k o v o d s t v o p r i m e r j a r a z l i č n e n a l o ž b e i n i z b e r e t i s t o , k i n a j b o l j u s t r e z a s t r a t e g i j i p o d je t j a . M e d m e t o d e z a u g o t a v l j a n je s k l a d n o s t i I P s s t r a t e g i j o p o d je t j a s o d i t u d i diagram vrednosti informatizacije poslovanja ( a n g l . IT Value Mapping) . Z n j o o b l i k u je m o d i a g r a m e , d a b i u g o t o v i l i s t a n je k l j u č n i h p o s l o v n i h i n i n f o r m a c i j s k o t e h n o l o š k i h k o m p on e n t ( s t r a t e g i j a , i n f r a s t r u kt u r a i t d . ) v n e k e m t r e n u t k u ; p r i k a z u je t u d i , k a k o n e k o s t a n je i n f o r m a c i j s k o t e h n o l o š k e k o m p on e n t e v p l i v a n a p o s l o v n o v r e d n o s t ( H a je l a , 2 0 0 5 ) . T a t e h n o l o g i j a p r e d p o s t a v l j a h i e r a r h i j o s e s t a v n i h d e l o v a l i e l e m e n t o v s p o s o bn o s t i i n f o r m a c i j s k e t e h n o l o g i je . D on o s n o s t n a l o ž b v I P m e r i s t r e m i d i m e n z i j a m i : p o s l o v n o v r e d n o s t j o , s t r o š k i i n t v e ga n je m . P o H a je l o v e m m n e n j u je t v e ga n je , k i je p r i v r e d n o t e n j u d on o s a n a n a l o ž b o v e č k r a t z a n e m a r je n o , m o r d a n a j p o m e m bn e j š e m e r i l o d on o s n o s t i n a n a l o ž b o . T o u s t v a r i r a z l i k o m e d ž e l j o i n d o b r o i n f o r m i r a n o o d l o č i t v i j o . Z metodologijo celotne vrednosti priložnosti ( a n g l . Total Value of Opportunity Approach – TVO ) l a h k o d o l o č i m o p o s l o v n o v r e d n o s t I P . T e m e l j i n a k a z a l n i k i h p o s l o v n e v r e d n o s t i , k i v k l j u č u je j o d e j a v n i k e t v e ga n j a , č a s a i n u č i n k o v i t o s t i p r e t v o r b e n a č r t o v a n e v r e d n o s t i v d e j a n s k e p o s l o v n e k o r i s t i . N a o s n o v i v n a p r e j s p r e je t i h k a z a l n i k o v k l j u č n i u d e l e ž e n c i l a ž je n a j d e j o s k u p n i je z i k p r i o d l o č a n j u o n a l o ž b i v I P . P o m e m bn o je , d a t i k a z a l n i k i i z h a j a j o i z p o s l o v n e ga p r o c e s a v p o d je t j u , k a j t i p o s l o v n i i n fi n a n č n i d e l e ž n i k i d o l o č a j o s o d i l a z a v r e d n o t e n je n a l o ž b i n m o r a j o n o s i t i v e č j i d e l o d g o v o r n o s t i z a p r a v i l e n i z k o r i s t e k t e h n o l o g i je , d a b o t a u s t v a r i l a n a č r t o v a n e d on o s e ( A p f e l , 2003). S t r a s s m a n je r a z v i l k o l i č n i k , i m e n o v a n produktivnost informacij ( a n g l . Information Productivity), ki je razmerje med ekonomsko dodano vrednostjo in celotnimi stroški r a v n a n j a z i n f o r m a c i j a m i . G l e d e n a t o , d a je I P n a j h i t r e je r a s t o č i s e s t a v n i d e l s t r o š k o v r a v n a n j a z i n f o r m a c i j a m i , k a z a l n i k p r e d s t a v l j a u s p e š n o s t p r e t v o r b e t e h s t r o š k o v v d o b i č e k ( E p s t e i n i n R e j c , 2 0 0 5 a ) . Donos virov podjetja ( a n g l . Enterprise Resource Payback ) je n a d g r a d n j a i z r a č u n a d on o s n o s t i n a l o ž b , k i p o l e g i z m e r l j i v i h k o r i s t i v k l j u č u je t u d i b o l j k v a l i t a t i v n e k a z a l n i k e u s p e š n o s t i , k o t s o n o v e p o s l o v n e p r i l o ž n o s t i , b o l j š i o d n o s i s p o s l o v n i m i p a r t n e r j i i n s t r a n k a m i t e r h i t r e j š i v s t o p n a n o v e t r g e . K u p c i p r o g r a m s k e o p r e m e z r a z u m ev a n je m z a c e l o t n e k o r i s t i , k i j i h p o d je t j u o m o g o č a n o v a a p l i k a c i j a , b o d o s p o s o bn i b o l j i n f o r m i r a n i h o d l o č i t ev o n a k u p u , k i p o z n e je p r i p e l je d o u s p e š n e u v e d b e a p l i k a c i je t e r h k r a t i d o v e č je p o s l o v n e u p o r a bn o s t i ( G r e e n b a u m , 2 0 0 5 ) . Pr i s t o p i m e t o d o l o š k o o s t a j a j o p r e t e ž n o n a r a v n i s u b je kt i v n e ga o c e n jev a n j a , k o t je n a p r i m e r Business Value Index ( g l e j t u d i eBusiness Model ; C a m e r on e t a l . , 2 0 0 0 ) , a l i p a s o p r e t i r a n o p o e n o s t a v l je n i , k o t je n a p r i m e r k a z a l n i k , imenovan Information Productivity . Č e p r a v s o š e n e k a t e r i d r u g i p r e d s t a v l je n i p r i s t o p i ( g l e j T a r d u g n o et al . , 2 0 0 0 ; R e m e n y i et al . , 2 0 0 0 , M u r p h y , 2 0 0 0 ; D ev a r a j i n K o h l i , 2 0 0 0 ; L u t c h e n , 2 0 0 4 ; W e i l l i n R o s s , 2 0 0 4 ; C u r l e y , 2 0 0 4 ; i n S c h u b e r t , 2 0 0 4 ) u p o r a bn i , v r e s n i c i n e p on u j a j o p r a kt i č n i h o r o d i j z a m e r je n je , k o t s o m o d e l , k i p o m a ga r a z u m e t i , k a te r e e l e m e n te je t r e b a s p r e m l j a t i , v z r o č n o - p o s l e d i č n e številka 1, letnik 3, februar 2011 6 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek p o v e z a v e m e d d e j a v n i k i i n r e z u l t a t i , k i o l a j š a j o d o je m a n je r a z l i č n i h v z v o d o v i n u č i n k o v , t e r k a z a l n i k i z a m e r je n je . 3 Celovita metodologija za merjenje naložb v informatizacijo poslovanja Celovita metodologija za merjenje uspešnosti naložb v informatizacijo poslovanja ( a n g l . IT Contribution Model ) ( E p s t e i n i n R e j c , 2 0 0 5 a ) v s e b u je Model dejavnikov in učinkov informatizacije poslovanja ( g l e j s l i k o 1 ) , ( 2 ) s l i k o v n o p on a z o r i t ev v z r o č n o - p o s l e d i č n i h p o v e z a v m e d a kt i v n o s t m i i n r e z u l t a t i v o k v i r u I P ( g l e j s l i k o 2 ) t e r ( 3 ) k a z a l n i k e z a s p r e m l j a n je t e h e l e m e n t o v . N a s l i k i 1 p r i k a z u je m o Model dejavnikov in učinkov informatizacije poslovanja ( v n a d a l jev a n j u model). Model p on a z a r j a k l j u č n e e l e m e n te – d e j a v n i k e i n u č i n k e – z a u s p e š n o i z v e d b o i n d e l o v a n je p r o je kt o v a l i p r o c e s o v . E l e m e n t i s o p o r a z d e l je n i v š t i r i d i m e n z i je : v l o ž k i , p r o c e s i , p o v e z a n i z I P , r e z u l t a t i v l a ga n j v I P , k i s o n o t r a n j i i n z u n a n j i , i n fi n a n č n i u č i n k i v l a ga n j v I P . K o v p o d je t j u n a č r t u je j o d o l o č e n p r o je kt I P , l a h k o model u p o r a b i j o k o t p o d l a g o z a n a č r t o v a n je k l j u č n i h d e j a v n i k o v u s p e š n o s t i ( v l o ž k i i n p r o c e s i , p o v e z a n i z I P ) . T e p o s t a v k e s o v s e b i n s k o p r e d v s e m s t r o š k o v n e , š t ev i l n e o d n j i h n a m r e č u p o r a b i m o p r i i z r a č u n a v a n j u d on o s n o s t i p r o je kt a I P k o t v i r p o d a t k o v o s t r o š k i h p r o je kt a . D r u ga p o l o v i c a modela p on a z a r j a n e p o s r e d n e r e z u l t a t e ( n o t r a n j i i n z u n a n j i r e z u l t a t i v l a ga n j v I T ) i n fi n a n č n e u č i n k e , k i j i h u p o r a b i m o p r i i z r a č u n a v a n j u d on o s n o s t i p r o je kt a k o t v i r z a č i m n a t a n č n e j š i i z r a č u n k o r i s t i p r o je kt a . Sh e m o v z r o č n o - p o s l e d i č n i h p o v e z a v b o m o p r a kt i č n o p r e d s t a v i l i v o k v i r u t o č k e 4 . 1 ( s l i k a 2 ) , k a z a l n i k o v p a v Istrabenz Turizem niso razvijali, ker je bila metodologija u p o r a b l je n a z a i z r a č u n d on o s n o s t i n a l o ž b e . Z a p r i m e r razvijanja kazalnikov skladno s to metodologijo glej M a č k o š e k ( 2 0 06 ) . 4 Uporaba celovite metodologije za merjenje uspešnosti uvedbe informacijskega sistema ROS v hotelih Morje in hotelih Palace H o l d i n š k a d r u ž b a I s t r a b e n z , d . d . , je v z a č e t k u j u l i j a 2 0 0 5 u v e d l a i n f o r m a c i j s k i s i s te m R O S k o t e n o t e n i n f o r m a c i j s k i s i s te m z a p o d p o r o p r i p o s l o v a n j u v v s e h h o t e l i h t u r i s t i č n e d i v i z i je S k u p i n e I s t r a b e n z . Pr i t e m je v H o t e l i h M o r je z a m e n j a l a i n f o r m a c i j s k i s i s te m F I D E L I O , m e d t e m k o je b i l v H o t e l i h P a l a c e s i s te m R O S u v e d e n ž e l e t a 2 0 0 1 . I S R O S o b s e ga r a z l i č n e m o d u l e , k i s o s p e c i fi č n i z a r a z l i č n a p o d r o č j a p o s l o v a n j a . T a k o v k l j u č u je ( I n te r n o g r a d i v o p o d je t j a R O S , 2 0 0 5 ) : R O S H I S – i n f o r m a c i j s k i s i s te m z a h o t e l s k e i n k on g r e s n e d e j a v n o s t i , R O S G I S – i n f o r m a c i j s k i s i s te m z a g o s t i n s k o d e j a v n o s t , R O S Z I S – i n f o r m a c i j s k i s i s te m z a z d r a v i l i š k o d e j a v n o s t , R O S W e l l n e s s – i n f o r m a c i j s k i s i s te m z a d e j a v n o s t w e l l n e s s a , R O S F R S – fi n a n č n o - r a č u n o v o d s k i s i s te m i n R O S W E B d o d a t k i – s p l e t n i h o t e l s k i r e z e r v a c i j s k i s i s te m z i n te g r i r a n i m p l a č i l n i m s i s te m o m . Pr o je kt u v e d b e I S R O S , k i je t r a j a l o d m a j a d o j u l i j a 2 0 0 5 , je v k l j u č ev a l v p e l j a v o m o d u l o v H I S , G I S , Z I S i n W E L LN E S S . G l a v n i c i l j u v e d b e s i s te m a R O S k o t e n o t n e ga i n f o r m a c i j s k e ga s i s te m a s t a b i l a p r e n o v a i n p o e n o t e n je i n f o r m a c i j s k i h r e š i tev i n p r o c e s o v v t u r i s t i č n i d i v i z i j i S k u p i n e I s t r a b e n z , d a b i z a g o t o v i l i p r a v o č a s n e i n f o r m a c i je z a p o t r e b e r a v n a t e l jev a n j a d r u ž b i n i n f o r m a c i j s k e r e š i t v e , k i k a k o v o s t n o p o d p i r a j o i z v a j a n je p o s l o v n i h p r o c e s o v v t u r i s t i č n i d e j a v n o s t i . M e t o d o l o g i j o s m o u p o r a b i l i k o t o r o d je z a i z r a č u n p r i č a k o v a n i h c e l o t n i h k o r i s t i i n s t r o š k o v u v e d b e I S Slika 1: Model dejavnikov in učinkov informatizacije poslovanja (Vir: Epstein in Rejc, 2005a).) številka 1, letnik 3, februar 2011 7 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek R O S v H o t e l i h M o r je i n H o t e l i h P a l a c e . N a j p r e j je v o d j a i n f o r m a c i j s k e t e h n o l o g i je v H o t e l i h I s t r a b e n z d o l o č i l c i l jn e a n k e t i r a n c e , g l a v n e u p o r a bn i k e I S R O S , s a j n a j b o l je v e d o , k a k o p o te k a t r e n u t n o p o s l o v a n je i n k a te r e s p r e m e m b e n a j b i j i m p r i n e s e l n o v s i s te m . T o s o b i l i v o d j a H o t e l o v M o r je , v o d j a H o t e l o v P a l a c e , p r e d s t a v n i c a f a kt u r n e s l u ž b e i n m a t e r i a l n e ga k n j i g o v o d s t v a , v o d j a k on t r o l i n ga z a p o d r o č je » f o o d a n d b ev e r a g e « i n v o d j a p r o d a je v H o t e l i h I s t r a b e n z . S p o m o č j o i n te r v j u jev s m o z b r a l i p o d a t k e o t e m , k a k o je i n f o r m a c i j s k i s i s te m s p r e m e n i l p o s l o v a n je . V s a k e m u i n te r v j u v a n c u s m o v n a p r e j p o s l a l i i z h o d i š č n e t o č k e z a p o g o v o r . N a m e n je b i l n a r i s a t i p r o c e s p o s l o v a n j a p r e d u v e d b o R O S - a i n p o n je j t e r n a p o d l a g i t e ga s p o m o č j o k l j u č n i h u p o r a bn i k o v u g o t o v i t i m o g o č e n e fi n a n č n e i n fi n a n č n e u č i n k e . Pr i v r e d n o t e n j u u č i n k o v I S R O S s m o u p o r a b i l i t u d i s e k u n d a r n e p o d a t k e p o d je t j a H o t e l i I s t r a b e n z . 4.1 Model vzročno-posledičnih povezav med dejavniki in učinki uvedbe IS ROS S k l a d n o z metodologijo s m o v s e b i n s k o o p r e d e l i l i p o s a m e z n e elemente v modelu ( v l o ž k e , p r o c e s e , n e p o s r e d n e r e z u l t a t e i n fi n a n č n e u č i n k e ) . Z a i z r a č u n p r i č a k o v a n i h c e l o t n i h s t r o š k o v i n k o r i s t i I P s o n a j b o l j z a n i m i v i n e p o s r e d n i r e z u l t a t i i n fi n a n č n i u č i n k i . P o p o g o v o r u z v o d j i H o t e l o v M o r je i n H o t e l o v P a l a c e s m o t a k o z a p o t r e b e v r e d n o t e n j a n a l o ž b e v p l i v e I S R O S r a z d e l i l i n a n a s l e d n j a p o d r o č j a: Slika 2: Vzročno-posledične povezave med dejavniki in učinki uvedbe IS ROS (Vir: Može, 2005). p r o d a j a , r e c e p c i j a , g o s t i n s t v o i n w e l l n e s s , g o s p o d i n j s t v o , m a t e r i a l n o k n j i g o v o d s t v o , f a kt u r e i n s p l o š n i u č i n k i . S l i k a 2 p r i k a z u je v z r o č n o - p o s l e d i č n e p o v e z a v e m e d d e j a v n i k i i n u č i n k i u v e d b e i n f o r m a c i j s k e ga s i s te m a R O S . K o t v i d i m o , s e k on č n i , fi n a n č n i u č i n k i p o k a ž e j o k o t n i ž j i s t r o š k i p o s l o v a n j a a l i k o t r a s t p r i h o d k o v o d p r o d a je , k a r p r i č a k o v a n o v p l i v a n a r a s t d o b i č k a p o d je t j a . V n a d a l jev a n j u p o d r o bn e je p r e d s t a v l j a m o s p r e m e m b e , k i j i h I S R O S p r i n a š a n a p o d r o č j u G o s t i n s t v a , s i c e r p a s o b i l a n a e n a k n a č i n a n a l i z i r a n a t u d i d r u ga p o d r o č j a . Pr i v r e d n o t e n j u r e z u l t a t o v s m o u p o r a b i l i r a z l i č n e p r e d p o s t a v k e o v z r o č n o - p o s l e d i č n i h p o v e z a v a h R O S - a s p o s l o v a n je m , k i s m o j i h d o l o č i l i n a p o d l a g i i z k u š e n j k l j u č n i h u p o r a bn i k o v . Z a n a l i z o o b č u t l j i v o s t i ( A n a n d a r a j a n i n W e n , 1 9 9 9 ) s m o u b l a ž i l i d e l v s e b o v a n e negotovosti. številka 1, letnik 3, februar 2011 8 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek 4.2 Prikaz vpliva uvedbe IS ROS v procesih področja Gostinstva P o d r o č je G o s t i n s t v a v H o t e l i h I s t r a b e n z v k l j u č u je s t r e ž b o v b a r i h i n r e s t a v r a c i j a h . I S R O S n a j b i s k r a j š a l p r o c e s p l a č ev a n j a h o t e l s k i h s t o r i t ev g o s t a n a s o b o , k i p o m e n i m o ž n o s t p r i p i s a p o r a b e h o t e l s k i h s t o r i t ev n a r a č u n s o b e g o s t a , k i ga p o r a v n a o b o d h o d u . Pr e d u v e d b o I S R O S s e je p r o c e s z a č e l z g o s t o v i m n a r o č i l o m , z a k a te r o je n a t a k a r p r i p r a v i l r a č u n . G o s t ga je m o r a l p o d p i s a t i , s č i m e r je p o t r d i l , d a je s t o r i t ev u p o r a b i l . N a t a k a r je m o r a l r a č u n v p i s a t i v k n j i g o r a č u n o v i n ga n a t o n e s t i n a r e c e p c i j o , k je r je r e c e p t o r p r ev e r i l , a l i je g o s t r e s v s o b i , k i j o je n a v e d e l . P o t e m je p o t r d i l k o p i j o r a č u n a , s č i m e r je o d g o v o r n o s t z a m o r e b i t n o n e p l a č i l o p r ev z e l n a s e . N a t a k a r je o d n e s e l r a č u n n a z a j n a r e c e p c i j o , r e c e p t o r p a je m o r a l p o d a t k e v t i p k a t i n a g o s t o v o s o b o i n o r i g i n a l e n r a č u n z l o ž i t i v p r e d a l č e k o d s o b e . R a č u n i s o d o k a z i l o , d a je g o s t r e s p o r a b i l z a r a č u n a n o s t o r i t ev . P o u v e d b i I S R O S s e r a č u n t a k o j , k o ga n a t a k a r p r i p r a v i , s a m o d e jn o p r e n e s e n a g o s t o v o s o b o i n t o je z a p i s a n o n a r e c e p t o r jev e m r a č u n a l n i k u . N a t a k a r m o r a o b k on c u d n ev a l e o d n e s t i r a č u n e n a r e c e p c i j o z a ev i d e n c o , č e b i g o s t z a h t ev a l d o k a z i l o , d a je r e s p o r a b i l z a r a č u n a n o s t o r i t ev . I S R O S je o p t i m i z i r a l p r o c e s p l a č ev a n j a h o t e l s k i h s t o r i t ev n a s o b o . P o p o g o v o r u z v o d je m H o t e l o v M o r je n a m je u s p e l o d o l o č i t i p r i h r a n k e v č a s u , k i j i h o m o g o č a I S R O S . T a k o je b i l o u g o t o v l je n o , d a n a t a k a r p r i h r a n i v p o v p r e č j u 2 m i n u t i i n 3 0 s e k u n d z a v s a k p r o c e s p l a č ev a n j a n a s o b o . S č a s o v n i m p r i h r a n k o m p r i d e l u I S R O S o m o g o č a t u d i r a z b r e m e n i t ev z a p o s l e n i h ( n a t a k a r jev i n r e c e p t o r jev ) , z a t o l a h k o v e č č a s a p o s v e č a j o g o s t u , k a r Tabela 1: Rezultati uvedbe IS ROS po področjih (Vir: Može, 2005). PODROČJE REZULTAT OPREDELITEV REZULTATA Prodaja Časovni prihranki IS ROS pospeši odgovor na povpraševanje in s tem ustvari prihranke v času dela: zaposlenih v prodaji v višini 10 % delovnega časa, • vodje rezervacij v višini 15 % delovnega časa. • Bolj učinkovita trženjska orodja IS ROS pripomore k boljši analizi tržnih segmentov in s tem omogoča bolj ciljno trženje. S tem podjetje prihrani pri stroških trženja. Manjše število reklamacij IS ROS zmanjša število napak v rezervacijah in s tem število reklamacij. Tako prihrani nekatere stroške iz naslova reklamacij. Manjše števila izgubljenih gostov Nezadovoljen gost se morda ne pritoži, le vrne se ne več. Gostinstvo in wellness Časovni prihranki IS ROS prihrani čas: natakarju: 2,5 minut na proces • receptorju hotela: 45 sekund na proces • receptorju wellnessa: 1,75 minut na proces • Večje zadovoljstvo gosta IS ROS razbremeni delo receptorja in natakarja, ki lahko posvetita več časa gostu. S tem vpliva na: povezan nakup • gost se vrne v hotel • priporočilo prijateljem in znancem • Gospodinjstvo Časovni prihranki Prihranki v času dela: sobarice: 1 minuto na dan • receptorja: 30 sekund na dan • Materialno knjigovodstvo Časovni prihranki IS ROS pomaga pri knjiženju prevzemov in tako dvema knjigovodkinjama prihrani po 1 uro dela na dan. Priprava faktur Časovni prihranki Časovni prihranki bodo vidni šele v drugem letu, in sicer v višini 25 % dela dveh fakturistk. Splošni učinki Optimizacija izkoristka človekovih virov IS ROS omogoča podrobne analize, ki so v pomoč pri organizaciji dela. Racionalizacija zaposlovanja IS ROS standardizira delovne procese in s tem pomaga pri prehajanju zaposlenih iz hotela v hotel. Večje zadovoljstvo in zvestoba gosta IS ROS omogoča enotno bazo gostov, s čimer daje osnovo za vodenje evidence o stalnih gostih in je lahko podlaga za upravljanje odnosa s stranko. S tem povečamo zvestobo in zadovoljstvo gosta, kar nato vpliva na: p o v e z a n n a k u p • v r a č a n je g o s t a s e v h o t e l • p r i p o r o č i l o p r i j a te l je m i n z n a n c e m • številka 1, letnik 3, februar 2011 9 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek p o te n c i a l n o v p l i v a n a n j i h o v o v e č je z a d o v o l j s t v o . V e č je z a d o v o l j s t v o g o s t a v p l i v a n a p o v e č a n o k o r i š č e n je s t o r i t ev v h o t e l u . Z a d o v o l je n g o s t s e b o t u d i z v e s e l je m v r a č a l t e r b o h o t e l p r i p o r o č i l z n a n c e m i n p r i j a t e l je m . U č i n k e v e č je ga g o s t o v e ga z a d o v o l j s t v a t a k o l a h k o s t r n e m o v t r i s k u p i n e : p o v e z a n n a k u p – g o s t b o u p o r a b i l v e č s t o r i t ev v h o t e l u ; p on o v l je n n a k u p – g o s t s e b o z v e s e l je m v r a č a l ; p r i p o r o č i l o – z a d o v o l je n g o s t b o h o t e l p r i p o r o č i l z n a n c e m . 4.3 Pregled vseh neposrednih rezultatov uvedbe IS ROS v Hotelih Morje in Hotelih Palace V t a b e l i 1 p r i k a z u je m o o c e n o v s e h n e p o s r e d n i h r e z u l t a t o v u v e d b e I S R O S v H o t e l i h M o r je i n H o te l i h P a l a c e . 4.4 Izračun celotnih stroškov in celotnih finančnih koristi naložbe v IS ROS S t r o š k e , p o v e z a n e z n a l o ž b o v I S R O S , s e s t a v l j a j o t . i . z a č e t n i s t r o š k i n a l o ž b e ( s t r o š k i n a k u p a p r o g r a m s k e o p r e m e , s t r o š k i n a k u p a s t r o jn e o p r e m e , s t r o š k i u s p o s a b l j a n j a z a p o s l e n i h i n o p o r t u n i t e t n i s t r o š e k č a s a z a p o s l e n i h ) i n l e t n i s t r o š e k v z d r ž ev a n j a . V t a b e l i 2 s o p o d a n i p o d a t k i o d e j a n s k i h s t r o š k i h u v e d b e I S R O S z a p r v o l e t o . Tabela 2: Stroški naložbe v informacijski sistem ROS (Vir: Može, 2005). Strošek Izračun Vrednost postavke (v SIT) 1. Programska oprema Interni viri podjetja Istrabenz Turizem 22.870.800 2. Strojna oprema Interni viri podjetja Istrabenz Turizem 4.704.000 3. Usposabljanje zaposlenih Interni viri podjetja Istrabenz Turizem 2.184.000 4. Oportunitetni strošek usposabljanja zaposlenih (ki je potekalo v delovnem času) Povprečna urna postavka * čas, porabljen za usposabljanje zaposlenih 956.200 Začetni strošek naložbe 1+2+3+4 30.715.000 Letno vzdrževanje Interni viri podjetja Istrabenz Turizem 552.000 T a b e l a 3 p r i k a z u je i z r a č u n p r i č a k o v a n i h fi n a n č n i h u č i n k o v č a s o v n i h p r i h r a n k o v p o u v e d b i n o v e ga i n f o r m a c i j s k e ga s i s te m a n a p o d r o č j i h . N a e n a k n a č i n s m o i z r a č u n a l i p r i č a k o v a n e fi n a n č n e k o r i s t i i z n a s l o v a t r ž e n j s k i h u č i n k o v u v e d b e I S R O S . F i n a n č n e u č i n k e n a l o ž b e v I S R O S s m o o v r e d n o t i l i z i z r a č u n o m p r i č a k o v a n e n e t o s e d a n je v r e d n o s t i d e n a r n i h t o k o v n a l o ž b e , n o t r a n je s t o p n je d on o s a i n d o b e p o v r a č i l a n a l o ž b e , h k r a t i s m o i z d e l a l i t u d i a n a l i z o fl e k s i b i l n o s t i . D e n a r n e t o k o v e n a l o ž b e p r e d s t a v l j a j o i z r a č u n a n i fi n a n č n i u č i n k i I S R O S i n s t r o š k i n a l o ž b e . K o t d i s k on t n o s t o p n j o s m o u p o r a b i l i z a h t ev a n o s t o p n j o d on o s a i n v e s t i t o r j a , v n a š e m p r i m e r u l a s t n i k a S k u p i n e I s t r a b e n z , g l e d e n a t v e ga n o s t n a l o ž b e i n g l e d e n a d on o s e a l t e r n a t i v n i h n a l o ž b s p r i m e r l j i v i m t v e ga n je m . Z a h t ev a n a s t o p n j a d on o s a z a p r o je kt n a l o ž b e v i n f o r m a c i j s k i s i s te m R O S je b i l a 8 , 5 % . Z a d o b o v r e d n o t e n j a n a l o ž b e v I P s m o v z e l i d o b o t r a j a n j a n a l o ž b e o z i r o m a d o b o , v k a te r i t a p o v z r o č a d o l o č e n e d e n a r n e t o k o v e . V p o d je t j u I s t r a b e n z T u r i z e m je a m o r t i z a c i j s k a d o b a z a I S R O S p e t l e t . I z r a č u n i s o p o k a z a l i , d a je n e t o s e d a n j a v r e d n o s t n a l o ž b e v e č k o t 5 2 m i o S I T , n o t r a n j a s t o p n j a d on o s a 1 3 9 % t e r d o b a p o v r a č i l a n a l o ž b e 2 l e t i i n 1 5 d n i . D a b i p r i k a z a l i o d v i s n o s t u s p e š n o s t i n a l o ž b e o d p o s t a v l je n i h p r e d p o s t a v k i n p o d a n i h o c e n , s m o i z d e l a l i š e a n a l i z e o b č u t l j i v o s t i , k i s o d o p o l n i l e s l i k o o m o g o č i h i z i d i h I P . 5 Sklep V p o d je t j u I s t r a b e n z T u r i z e m s o c e l o v i t o m e t o d o l o g i j o o c e n i l i k o t z e l o u p o r a bn o z a m e r je n je u s p e š n o s t i v l a ga n j v I P . R e z u l t a t i n e t o s e d a n je v r e d n o s t i , n o t r a n je s t o p n je d on o s a i n d o b e p o v r a č i l a s o p o k a z a l i v i s o k o d on o s n o s t n a l o ž b e , v e n d a r n j i h o v a v r e d n o s t s l on i n a p r e d p o s t a v k a h g l e d e v z r o č n o - p o s l e d i č n i h p o v e z a v u č i n k o v i n v e č k r a t s u b je kt i v n o p o d a n i h o c e n z a p o s l e n i h . Pr e d p o s t a v k e ne smejo biti ovira, da teh ocen dejansko ne izdelamo, s a j v s a k r a z u m e n p o s k u s v r e d n o s t n e k v a n t i fi k a c i je n e fi n a n č n i h u č i n k o v v n a š a n o v o , d r u ga č n o i n b o l j o d g o v o r n o d i m e n z i j o v r a z m i š l j a n je z a p o s l e n i h o v l o g i I P. Celovita metodologija za merjenje uspešnosti vlaganj v IP p r e d s t a v l j a p r a kt i č n o » o r o d je « z a n a č r t o v a n je i n m e r je n je d e j a n s k i h fi n a n č n i h u č i n k o v I P . S p o m o č j o modela d e j a v n i k o v i n u č i n k o v I P , sheme v z r o č n o - p o s l e d i č n i h p o v e z a v m e d d e j a v n i k i i n u č i n k i I P t e r s k r bn e ga n a b o r a kazalcev , k a r s o t r i k l j u č n e s e s t a v i n e metodologije, lahko d i r e kt o r j i s l u ž b z a i n f o r m a t i k o p r i k a ž e j o č l a n o m u p r a v e , k a k š n i s o n a č r t o v a n i r e z u l t a t i i n fi n a n č n i u č i n k i v l a ga n j v I P ( k a r b o a r g u m e n t z a p r i d o b i t ev fi n a n č n i h s r e d s t ev z a n a l o ž b o v I P ) , s i s te m a t i č n o s p r e m l j a j o i z v a j a n je p r o je kt o v ( l a ž j i n a d z o r i n v o d e n je p r o je kt a ) , o b z a k l j u č k u p r o je kt o v p a i z r a č u n a j o n j i h o v o r e s n i č n o d on o s n o s t ( d o k a z u p r a v i č e n o s t i p r o je kt a ) . M e t o d o l o g i j a je s k l a d n a s s o d o bn i m i s i s te m i z a m e r je n je u s p e š n o s t i p o s l o v a n j a , k o t je u r a v n o t e ž e n i s i s te m p o v e z a n i h k a z a l n i k o v ( a n g l . Balanced Scorecad), zato je za osnovo informacijskega s i s te m a z a p o d p o r o m e t o d o l o g i j i m o g o č e u p o r a b i t i r a č u n a l n i š k o t e h n o l o g i j o , k i j o p o d je t je u p o r a b l j a z a p o d p o r o B S C a l i p o d o bn e ga s i s te m a , d e n i m o t e h n o l o g i j o s p r o t n e a n a l i t i č n e o b d e l a v e p o d a t k o v ( a n g l . On-Line Analytical Processing, OLAP). številka 1, letnik 3, februar 2011 10 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Tabela 3: Izračun nekaterih finančnih učinkov iz naslova časovnih prihrankov po uvedbi IS ROS (Vir: Može, 2005). Področje Rezultat Izračun Finančni učinki Prodaja 10 % prihranek v času dela 6 prodajlcev Prihranek časa: 10% delovnega časa 6 prodajalcev Vrednost časa: 2.544.000 SIT na leto na prodajalca Končni letni prihranek 2006: 10%*2.544.000 SIT*6*0,6 = 915.840 SIT 2005 915.840 SIT 2006 1.221.120 SIT 2007 1.526.400 SIT 2008 1.526.400 SIT 2009 1.526.400 SIT 15 % prihranek v času dela vodje prodaje Prihranek časa: 15 % delovnega časa Vrednost časa: 3.840.000 SIT na leto Končni letni prihranek: 15 %*3.840.000 SIT*0,6 = 345.600 SIT 2005 345.600 SIT 2006 460.800 SIT 2007 576.000 SIT 2008 576.000 SIT 2009 576.000 SIT Gostinstvo in wellness Prihranek 2,5 minute dela natakarja na vsak proces plačila na sobo Prihranek časa: število procesov v letu*2,5 minute = 7500*2,5min = 687,5 ur Vrednost časa: 1200 SIT na uro Končni letni prihranek 2006: 687,5 ur*1200 SIT*0,6 = 495.004 SIT 2005 486.004 SIT 2006 660.005 SIT 2007 840.007 SIT 2008 855.007 SIT 2009 870.007 SIT Prihranek 1,75 minute dela receptorja wellnessa na vsak proces plačila na sobo Prihranek časa: število procesov v letu*1,75minute=8250*1,75 = 239,3 ur Vrednost časa: 1000 SIT na uro Končni letni prihranek 2006: 239,3*1000 SIT *0,6= 143.550 SIT 2005 140.940 SIT 2006 191.400 SIT 2007 243.600 SIT 2008 247.950 SIT 2009 252.300 SIT Prihranek 45 sekund dela receptorja hotela Morje na vsak proces plačila na sobo Prihranek časa: število procesov v letu*45 sekund=24.750*45 =309,375ur Vrednost časa: 1500 SIT na uro Končni letni prihranek 2006: 309,375*1500*0,6 = 278.438 SIT 2005 273.375 SIT 2006 371.250 SIT 2007 472.500 SIT 2008 480.938 SIT 2009 489.375 SIT Prihranek 30 sekund dela receptorja hotelov Palace na dan Prihranek časa: 3 ure na leto Vrednost časa: 1.500 SIT na uro Končni letni prihranek 2006: 3*1.500*0,6= 2.700 SIT 2005 2.700 SIT 2006 3.600 SIT 2007 4.500 SIT 2008 4.500 SIT 2009 4.500 SIT Gospodinjstvo Prihranek časa dela sobarice v višini 1 minute dnevno Prihranek časa: 6,08 ur na leto Vrednost časa: 1000 SIT na uro Končni optimalni letni prihranek 2006: 6,08*1000*0,6= 3.650 SIT 2005 3.650 SIT 2006 4.867 SIT 2007 6.083 SIT 2008 6.083 SIT 2009 6.083 SIT Materialno knjigovodstvo 12,5% prihranek v času dela 2 knjigovodkinj Prihranek časa: 12,5% delovnega časa 2 knjigovodkinj Vrednost časa: 2.400.000 SIT na leto Končni letni prihranek 2006: 12,5%*2.400.000*2*0,6 = 360.000 SIT 2005 360.000 SIT 2006 480.000 SIT 2007 600.000 SIT 2008 600.000 SIT 2009 600.000 SIT številka 1, letnik 3, februar 2011 11 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Literatura A n a n d a r a j a n , A . , i n W e n , J . H . ( 1 9 9 9 ) . E v a l u a t i on o f i n f o r m a t i on t e c h n o l o g y i n v e s t m e n t . M a n a g e m e n t D e c i s i on , M C B U n i v e r s i t y Pr e s s , 3 7 ( 4 ) , 3 2 9 – 3 3 7 . A r a l , S . , B r y n j o l f s s on , E . , i n W u , D . J . ( 2 0 06 ) . W h i c h c a m e fi r s t : I T o r p r o d u c t i v i t y ? T h e v i r t u o u s c y c l e o f i n v e s t m e n t a n d u s e i n e n t e r p r i s e s y s t e m s . 2 7 th I n te r n a t i on a l C on f e r e n c e on I n f o r m a t i on S y s t e m s , Milwaukee. B a r r , J . G . ( 2 0 0 4 ) . M e a s u r i n g a n d r e d u c i n g t o t a l c o s t o f o w n e r s h i p . F a u l k n e r I n f o r m a t i on S e r v i c e s . B a r u a , A . , i n L e e , B . ( 1 9 9 7 ) . T h e I T p r o d u c t i v i t y p a r a d o x r ev i s i t e d : a t h e o r e t i c a l a n d e m p i r i c a l i n v e s t i ga t i on i n the manufacturing sector. The International Journal o f F l e x i b l e M a n u f a c t u r i n g S y s te m s , 9 , 1 4 5 – 1 6 6 . B a r u a , A . , i n M u k h o p a d h y a y , T . ( 2 0 0 0 ) . I n f o r m a t i on t e c h n o l o g y a n d b u s i n e s s p e r f o r m a n c e : p a s t , p r e s e n t , a n d f u t u r e . V R . M . Z m u d ( u r . ) , F r a m i n g t h e d o m a i n s o f I T m a n a g e m e n t : p r o je c t i n g t h e f u t u r e t h r o u g h t h e p a s t ( s t r . 6 5 – 8 4 ) . Pi n n fl e x E d u c a t i on R e s o u rc e s , Ci nc i n n a t i. B r e s n a h a n , T . , B r y n j o l f s s on , E . , i n H i t t , L . M . ( 2 0 0 2 ) . I n f o r m a t i on t e c h n o l o g y , w o r k p l a c e o r ga n i z a t i on a n d t h e d e m a n d f o r s k i l l e d l a b o r : fi r m - l ev e l ev i d e n c e . Q u a r t e r l y J o u r n a l o f E c on o m i c s , 1 1 7 ( 1 ) , 3 3 9 – 3 7 6 . B r y n j o l f s s on , E . ( 2 0 03 ) . T h e I T p r o d u c t i v i t y ga p . O p t i m i z e , A B I / I n f o r m G L O B A L , J u l . , 2 6 – 4 3 . B r y n j o l f s s on , E . , i n H i t t , L . M . ( 1 9 9 6 ) . P a r a d o x l o s t ? F i r m - l ev e l ev i d e n c e on t h e r e t u r n s t o i n f o r m a t i on s y s t e m s s p e n d i n g . M a n a g e m e n t S c i e n c e , 4 2 ( 4 ) , 5 4 1 – 5 5 8 . B r y n j o l f s s on , E . , i n H i t t , L . M . ( 2 0 03 ) . C o m p u t i n g p r o d u c t i v i t y : fi r m - l ev e l ev i d e n c e . r ev i ew o f e c on o m i c s a n d s t a t i s t i c s , 8 5 ( 4 ) , 7 9 3 – 8 0 8 . B y r d , T . A . , L ew i s , B . R . , i n B r i a n , R . W . ( 2 0 06 ) . T h e l ev e r a g i n g i n fl u e n c e o f s t r a t e g i c a l i g n m e n t on I T i n v e s t m e n t : a n e m p i r i c a l e x a m i n a t i on . I n f o r m a t i on & M a n a g e m e n t , 4 3 , 3 0 8 – 3 2 1 . C a m e r on , B . , M e r i n g e r , J . , D a w e , C . , i n J a s t r z e m b s k i , E . ( 2 0 0 0 ) . M e a s u r i n g e - b u s i n e s s s u c c e s s . T h e F o r r e s t e r R e p o r t ( S e p t e m b e r ) . C a r r , N . G . ( 2 0 03 ) . I T d o e s n ’ t m a t t e r . H a r v a r d B u s i n e s s R ev i ew , M a y , 4 1 – 4 9 . C a r r , N . G . ( 2 0 0 4 ) . D o e s I T m a t t e r ? I n f o r m a t i on t e c h n o l o g y a n d t h e c o r r o s i on o f c o m p e t i t i v e a d v a n t a g e . B o s t on : H a r v a r d B u s i n e s s S c h o o l Pr e s s . C u r l e y , M . ( 2 0 0 4 ) . M a n a g i n g i n f o r m a t i on t e c h n o l o g y f o r b u s i n e s s v a l u e : p r a c t i c a l s t r a t e g i e s f o r I T a n d b u s i n e s s m a n a g e r s . H i l l s b o r o : I n t e l Pr e s s . D a v e r n , M . J . , i n K a u f m a n , R . J . ( 2 0 0 0 ) . D i s c o v e r i n g p o te n t i a l a n d r e a l i z i n g v a l u e f r o m i n f o r m a t i on t e c h n o l o g y i n v e s t m e n t s . J o u r n a l o f M a n a g e m e n t I n f o r m a t i on S y s t e m s , 1 6 ( 4 ) , 1 2 1 – 1 4 3 . D a v e n p o r t , T . H . i n Pr u s a k , L . ( 1 9 9 7 ) . I n f o r m a t i on e c o l o g y : m a s t e r i n g t h e i n f o r m a t i on a n d k n o w l e d g e e n v i r on m e n t . O x f o r d : O x f o r d U n i v e r s i t y Pr e s s . D a v i e s , L . , D e h n i n g , B . i n S t r a t o p o u l o u s , T . ( 2 0 03 ) . D o e s t h e m a r k e t r e c o g n i z e I T - e n a b l e d c o m p e t i t i v e a d v a n t a g e ? I n f o r m a t i on a n d M a n a g e m e n t , 4 0 , 7 0 5 – 7 1 6 . D ev a r a j , S . , i n K o h l i , R . ( 2 0 0 2 ) . T h e I T p a y o f f : m e a s u r i n g t h e b u s i n e s s v a l u e o f i n f o r m a t i on t e c h n o l o g y i n v e s t m e n t s . U p p e r S a d d l e R i v e r : Pr e n t i c e - H a l l . E p s t e i n , M . J . , i n R e j c , A . ( 2 0 0 5 a ) . E v a l u a t i n g p e r f o r m a n c e i n i n f o r m a t i on t e c h n o l o g y . M a n a g e m e n t A c c o u n t i n g G u i d e l i n e . N ew Y o r k : A I C P A , i n H a m i l t on : T h e S o c i e t y o f M a n a g e m e n t A c c o u n t a n t s o f C a n a d a . E p s t e i n , M . J . , i n R e j c , A . ( 2 0 0 5 b ) . H o w t o m e a s u r e a n d i m p r o v e t h e v a l u e o f I T . A b B a l a n c e d S c o r e c a r d g e a r e d t o w a r d i n f o r m a t i on t e c h n o l o g y i s s u e s c a n h e l p y o u s t a r t t h e p r o c e s s . S t r a t e g i c F i n a n c e , O c t o b e r , 3 5 – 41. G r e e n b a u m , J . ( 2 0 0 5 ) . B e y on d R O I : e n t e r p r i s e p a y b a c k . B e r k e l e y : E n te r p r i s e A p p l i c a t i on s C on s u l t i n g . H a je l a , S . ( 2 0 0 5 ) . I T v a l u e m a p p i n g . [U R L : h t t p : / / w w w . startsmarts.com/aimit/IncludeFiles/Download/ I T V a l u e M a p p i n g . p d f ] , 1 7 . 8 . 2 0 0 5 . I n te l I n f o r m a t i on T e c h n o l o g y W h i t e P a p e r ( 2 0 03 ) . Managing IT investments: Intel's IT business value m e t r i c s p r o g r a m . I n te r n o g r a d i v o p o d je t j a R O S , 2 0 0 5 . L e a v i t t , W . ( 1 9 9 9 ) . Pr o fi t t a l k i n g . F l e e t O w n e r , 9 4 ( 1 ) , 5 7 – 6 1 . L e e , C . S . ( 2 0 0 1 ) . M o d e l i n g t h e b u s i n e s s v a l u e o f i n f o r m a t i on t e c h n o l o g y . I n f o r m a t i on a n d M a n a g e m e n t , 3 9 , 1 9 1 – 2 1 0 . L i m , J . H . , R i c h a r d s on , V . J . , i n R o b e r t s , T . L . ( 2 0 0 4 ) . I n f o r m a t i on t e c h n o l o g y i n v e s t m e n t a n d fi r m p e r f o r m a n c e : a m e t a - a n a l y s i s . V : Pr o c e e d i n g s o f t h e 3 7 th H a w a i i I n t e r n a t i on a l C on f e r e n c e on S y s te m S c i e n c e s , H a w a i i . L o v e , P . E . D . , i n I r a n i , Z . ( 2 0 0 4 ) . A n e x p l o r a t o r y s t u d y o f i n f o r m a t i on t e c h n o l o g y ev a l u a t i on a n d b e n e fi t s : m a n a g e m e n t p r a c t i c e s o f S M Es i n t h e c on s t r u c t i on i n d u s t r y . I n f o r m a t i on a n d M a n a g e m e n t , 4 2 , 2 2 7 – 2 4 2 . L o v e m a n , G . W . ( 1 9 9 4 ) . A n a s s e s s m e n t o f t h e p r o d u c t i v i t y i m p a c t o f i n f o r m a t i on t e c h n o l o g i e s . V T . J . A l l e n i n M . S . S c o t t - M o r t on ( u r . ) , I n f o r m a t i on t e c h n o l o g y a n d t h e c o r p o r a t i on o f t h e 1 9 9 0 s : R e s e a rc h S t u d i e s . M I T Pr e s s , C a m b r i d g e , M A . L u t c h e n , M . D . ( 2 0 0 4 ) . M a n a g i n g I T a s a b u s i n e s s : a s u r v i v a l g u i d e f o r C E O s . H o b o k e n : J o h n W i l e y & S on s . M a č k o š e k , J . ( 2 0 06 ) . S i s t e m k a z a l c ev z a s p r e m l j a n je u č i n k o v v l a ga n j v i n f o r m a t i z a c i j o p o s l o v a n j a v p o d je t j u Š t o r e S t e e l . D i p l o m s k o d e l o . L j u b l j a n a : E k on o m s k a f a k u l t e t a . M o ž e , A . ( 2 0 0 5 ) . A p l i k a c i j a m e t o d o l o g i je z a v r e d n o t e n je vlaganj v informacijsko tehnologijo v izbranem p o d je t j u . M a g i s t r s k o d e l o . L j u b l j a n a : E k on o m s k a fakulteta. M u r p h y , T . ( 2 0 0 2 ) . A c h i ev i n g b u s i n e s s v a l u e f r o m t e c h n o l o g y : a p r a c t i c a l g u i d e f o r t o d a y ’ s e x e c u t i v e . H o b o k e n : J o h n W i l e y & S on s . R e m e n y i , D . , M on e y , A . , i n Sh e r w o o d - S m i t h , M . ( 2 0 0 0 ) . The effective measurement and management of IT c o s t s a n d b e n e fi t s . O x f o r d : B u t t e r w o r t h - H e i n e m a n n . S c h u b e r t , K . D . ( 2 0 0 4 ) . C I O s u r v i v a l g u i d e : t h e r o l e s a n d r e s p on s i b i l i t i e s o f t h e C h i ef I n f o r m a t i on O f fi c e r . H o b o k e n : J o h n W i l e y & S on s . številka 1, letnik 3, februar 2011 12 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek S c h w a r t z , E . ( 1 9 9 9 ) . C E O s d i s s I T i n v e s t m e n t s . I n f o W o r l d , 2 1 ( 1 ) , 3 2 . S t r a s s m a n , P . A . ( 1 9 9 0 ) . T h e b u s i n e s s v a l u e o f c o m p u te r s . N ew C a n a a n : I n f o r m a t i on E c on o m i c s Pr e s s . S t r a s s m a n n , P . A . ( 1 9 9 7 ) . T h e s q u a n d e r e d c o m p u te r : evaluating the business alignment of information t e c h n o l o g i e s . N ew C a n a a n : I n f o r m a t i on E c on o m i c P r e s s. S t r a s s m a n n , P . A . ( 1 9 9 9 ) . I n f o r m a t i on p r o d u c t i v i t y : a s s e s s i n g t h e i n f o r m a t i on m a n a g e m e n t c o s t s o f U . S . i n d u s t r i a l v o r p o r a t i on s . N ew C a n a a n : I n f o r m a t i on E c on o m i c Pr e s s . T a r d u g n o , A . F . , D i P a s q u a l e , T . R . , i n M a t t h ew s , R . E . ( 2 0 0 0 ) . I T s e r v i c e s : c o s t s , m e t r i c s , b e n c h m a r k i n g , a n d m a r k e t i n g . U p p e r S a d d l e R i v e r : Pr e n t i c e H a l l . W e i l l , P . ( 1 9 9 2 ) . T h e r e l a t i on s h i p b e t w e e n i n v e s t m e n t i n i n f o r m a t i on t e c h n o l o g y a n d fi r m p e r f o r m a n c e : a s t u d y o f t h e v a l v e m a n u f a c t u r i n g s e c t o r . I n f o r m a t i on S y s t e m s R e s e a rc h , 3 ( 4 ) , 3 0 7 – 3 3 3 . W e i l l , P . , i n R o s s , J . W . ( 2 0 0 4 ) . I T g o v e r n a n c e : h o w t o p p e r f o r m e r s m a n a g e I T d e c i s i on r i g h t s f o r s u p e r i o r r e s u l t s . B o s t on : H a r v a r d B u s i n e s s S c h o o l Pr e s s . W e t t e m a n , R . ( 2 0 03 ) . T h e s t r e n g h t s a n d w e a k n e s s e s o f T C O . N u c l e u s R e s e a rc h , F e b r u a r y 7 . [ U R L h t t p : / / w w w2 .c io.c o m / a n a ly s t / r e p o r t1 5 3 8. ht m l ] , 1 6 . 7 . 2 0 0 5 . V i d m a r , M . ( 2 0 0 7 ) . M e t o d o l o g i j a z a u g o t a v l j a n je fi n a n č n i h in drugih koristi investicije v sistem za nadzor in v o d e n je p r o m e t a n a l j u b l j a n s k e m r on d o j u . M a g i s t r s k o d e l o . L j u b l j a n a : E k on o m s k a f a k u l t e t a . Dr. Adriana Rejc Buhovac je d o kt o r i c a p o s l o v n i h z n a n o s t i t e r č l a n i c a K a te d r e z a m a n a g e m e n t i n o r ga n i z a c i j o n a E k on o m s k i f a k u l t e t i v L j u b l j a n i . R a z i s k o v a l n o s e u k v a r j a z v s e b i n a m i m a n a g e r s k e k on t r o l e , d r u ž b e n e o d g o v o r n o s t i p o d je t j a i n s t r a t e š k e ga m a n a g e m e n t a . A v t o r i c i l a h k o p i š e t e n a a d r i a n a . r e j c b u h o v a c @ ef . u n i - l j .s i Mag. Andrej Može je m a g i s t e r p o s l o v n i h z n a n o s t i . R e d n i p o d i p l o m s k i š t u d i j I M B je k on č a l n a E k on o m s k i f a k u l t e t i . Z a p o s l e n je v d r u ž b i M O B I K , d . o . o . , k o t d i r e kt o r . A v t o r j u l a h k o p i š e t e n a a n d r e j m o z e @ g m a i l . c o m