48/ 48/Didakta Didakta šola se predstavi Osnovna šola Marije Vere, Kamnik Marjeta Kavčič, OŠ Marije Vere, Duplica pri Kamniku Razvoj naše osnovne šole je tesno povezan z razvojem in širitvijo kraja, ki je iz majhnega zaselka z leti zrasel v veliko naselje; danes ima KS Duplica največ prebivalcev v občini Kamnik. Do leta 1955 so otroci obiskovali šolo v 3 km oddalje- nem Kamniku. Zaradi intenzivne gradnje stanovanjskih hiš in blokov se je število prebivalcev Duplice povečalo. S tem se je povečalo tudi število učencev, zato so leta 1955 kot podružnico OŠ Frana Albrehta odprli oddelka 1. in 2. razreda tudi na Duplici. Pouk je potekal v stanovanjskem bloku. Število učencev se je iz leta v leto večalo, zato so leta 1969 zgradili prepotrebno šolsko stavbo za 175 učencev od 1. do 4. razreda. Šoli so z leti zgradili še prizidek in telovadnico. Leta 1986 je šola postala samostojna šola OŠ Duplica. Tisto leto je bilo vanjo vpisanih 759 otrok. Tri leta kasneje, leta 1989, pa se je šola s sklepom občinskega sveta za VIZ preimenovala v OŠ Marije Vere. Marija Vera se je rodila v Kamniku leta 1881. Bila je izjemna gledališka igralka, ki je nastopala na priznanih evropskih gledaliških odrih, gledališko pot pa je končala doma, v Narodnem gledališču v Ljubljani. Za svoje ume- tniško delo je je dobila več nagrada, med drugim je prejela Prešernovo nagrado. Bila je tudi prva redna profesorica Akademije za igralsko umetnost, kjer je poučevala dram- sko igro in umetniško besedo. Za promocijo njenega ime- na smo izdelali razglednico z njenimi slikami, ki je na voljo v Turistično informacijskem centru v Kamniku. Vsa ta leta je pouk potekal v dveh izmenah. Zaradi pro- storske stiske in prihajajoče devetletne osnovne šole je šola dobila še en prizidek. Slavnostne otvoritve 18. septembra 2002 se je udeležil tudi takratni predsednik republike Slo- venije gospod Milan Kučan. Poleg novih učilnic smo do- bili še multimedijsko učilnico, knjižnico ter nove upravne prostore. Uredili smo tudi šolsko okolico – atletsko stezo, igrišče za rokomet in košarko, za najmlajše pa otroško igrišče z igrali. Marija Vera – slovenska igralka – okrog leta 1900 Šola v bloku – leta 1955 didakta_127_maj_09.indd Sec1:50 didakta_127_maj_09.indd Sec1:50 26.5.2009 10:10:30 26.5.2009 10:10:30 Didakta/ Didakta/49 49 šola se predstavi V letošnjem šolskem letu šolo obiskuje 443 učencev, ki so razporejeni v 21 oddelkov. Na šoli izvajamo celo vrsto projektov in dejavnosti. V šolskem letu 2001/02 smo se vključili v projekt Eko- šola kot način življenja in za svoja prizadevanja na po- dročju ekologije leta 2003 prejeli eko zastavo. Vsako leto si izberemo glavno temo delovanja. Letos smo se posvetili zdravemu življenju. Učence vzgajamo za življenje v zdra- vem okolju, navajamo jih na učinkovito rabo naravnih virov, razvijamo pozitivne medsebojne odnose. Na nek- danji deponiji odpadkov na Duplici smo zasadili drevesa in uredili učno pot. Učenci berejo knjige za eko bralno značko. Sodelujemo v raznih akcijah in natečajih, ki jih razpiše nacionalna koordinacija. Ločeno zbiramo papir, baterije, tonerje, kartuše in umetne mase. Skrbimo za lepo urejeno notranjost in okolico šole. Spodbujamo gibanje in zdravo prehranjevanje. V lanskem šolskem letu smo se vključili v mednaro- dni projekt Mavričniki – Kids4future. Projekt združuje izobraževanje, komunikacijo in energetsko znanje v inte- griran pristop za trajnostno prihodnost. Triletni koncept je pripravilo norveško podjetje Enova, letos pa projekt z naslovom Mavričnik poteka drugo leto. Otroci se učijo o učinkoviti rabi energije s poskusi in razpravami. Razmi- šljajo o našem življenjskem stilu in možnostih izboljšav. Pridružili smo se tudi projektu Zdrava šola. Njegov cilj je zagotoviti zdravo okolje za delo in učenje. Letošnja tema je Varni pod soncem. Organizirali smo predavanje za učence in starše. Opozarjamo na nevarnosti izposta- vljanja soncu in na primerno zaščito. Učenci so na dnevu odprtih vrat staršem in drugim krajanom predstavili svoje dejavnosti in izdelke na to temo. Vključujemo se tudi v dejavnosti UNESCO ASPnet mreže šol. Učenci so sodelovali na natečaju Branje – moje sanje. Urejamo učilnico na prostem, skrbimo za posvojeno spominsko ploščo na rojstni hiši Marije V ere in ohranjanje kulturne dediščine. V okviru UNESCO šole smo za učence 4. razreda že tretje leto zapored pripravili pravljično noč. Ob pravljičnem in zabavnem programu si učenci pripra- vijo tudi večerjo, v šoli prespijo in naslednje jutro na zajtrk povabijo starše. Sodelujemo v mednarodnem projektu Pollen. Projekt je bil izbran kot eden od referenčnih projektov za promocijo naravoslovnega izobraževanja in kulture v Evropi. Zasno- van je tako, da učence uvaja v samostojno eksperimentalno delo z zastavljanjem vprašanj, povezanih z vsakdanjim življenjem in okoljem. Pripravljenih je enajst tem, ki so jih učitelji spoznali na usposabljanju. Učenci samostojno iz- vajajo raziskave, ki vključujejo eksperimentiranje, izdelavo modelov in maket, neposredna in posredna opazovanja, pregledovanje in uporabo materialnih virov ter obiske na terenu. Med raziskavo učenci razmišljajo, sklepajo, razpra- vljajo, izpodbijajo in zagovarjajo svoje ideje in ugotovitve ter na ta način gradijo svoje znanje. Projekt se izvaja z učenci od 1. do 9. razreda v povezavi z učno snovjo pri različnih predmetih in na dnevih dejavnosti. Na naši šoli hranimo naravoslovne škatle, ki si jih lahko izposodijo tudi učitelji drugih šol iz naše občine. Že nekaj let učencem omogočamo pridobitev mednaro- dnega priznanja za mlade z izvajanjem aktivnosti po pro- gramu MEPI. To pomeni, da učenec opravi prostovoljno Šola danes, kot jo je videl učitelj Boris Bratuž Eko igrica V učilnici – eko vsebine Igranje eko igric didakta_127_maj_09.indd Sec1:51 didakta_127_maj_09.indd Sec1:51 26.5.2009 10:10:31 26.5.2009 10:10:31 50/ 50/Didakta Didakta šola se predstavi delo (delo s starostniki, pomoč v vrtcu, pomoč sošolcu pri učenju, …), pridobi veščino (kuhanje, pletenje, mo- delarjenje, …), se ukvarja s športom in aktivno sodeluje pri organizaciji in izvedbi dvodnevne odprave – preživetje v naravi v skupini. Vsako leto priznanje osvoji vsaj deset učencev. V projektu e-TWINNING smo se povezali s šolo iz Paine pri Giusanu v Italiji. Šoli sodelujeta pri predstavitvi zdravega življenja obeh dežel. Učenci komunicirajo prek spleta. Uporabljajo angleški in nemški jezik. Informacije o svoji kulturi in načinu življenja delijo z italijanskimi vr- stniki in se ob tem učijo o podobnostih in razlikah med obema kulturama. Italijanske učence in učitelje smo na šoli gostili že trikrat, obisk pa smo jim lansko šolsko leto tudi vrnili. Povezujemo se tudi z drugimi šolami v Evropi. V mednarodnem e-mail projektu si učenci dopisujejo z učenci iz Litve in Francije. V projektu Gibanova (gibanje, mladost, narava in ino- vativnost: gibalo družbe) sodelujemo pri postavitvi vad- benega poligona v naravnem zdravilnem gaju v Tunjicah pri Kamniku. Poligon bo namenjen predvsem mladini pa tudi upokojencem, bolnikom, ljudem s posebnimi potre- bami … Učenci so izdelali turistično nalogo z naslovom S srcem do zdravja in zanjo na Festivali turizma v Kranju dobili zlato priznanje. Učencem nižjih razredov je namenjen projekt Knjigo- bube. Spodbuja ustvarjalnost in komunikativnost. Zdru- žuje branje v dialogu, srečanje z zakladnico vrhunskih svetovnih slikanic, različne oblike ustvarjanja, spontanega učenja, vključevanja v skupino in medsebojnega sodelo- vanja. Sodelujemo tudi v mednarodnem projektu Pasavček, ki je namenjen učencem 1. razreda in njihovim staršem. Cilj projekta je spodbujanje uporabe otroških sedežev ter varnostnih pasov med vožnjo v avtomobilu. Z učenci od 4. do 6. razreda v sodelovanju z Zavodom za varovanje zdravja izvajamo projekt Spodbujamo neka- jenje. Razvijamo negativno stališče do kajenja in pozitivno samopodobo nekadilca. Novost pa je šolski projekt, ki smo ga poimenovali Sproščanje. Učence želimo naučiti tehnik sproščanja in umirjanja, tehnike pravilnega dihanja ter ozavestiti njihov notranji doživljajski svet. Posebno pozornost namenjamo delu z nadarjenimi učenci. Zanje vsako leto organiziramo raziskovalni tabor, na katerem jim ponudimo drugačen pristop do dela, kot so ga vajeni v šoli. Tabori so pri učencih zelo priljubljeni. Tako organizira- mo tudi matematični tabor za učence od 7. do 9. razreda, športni tabor za učence 2. razreda, naravoslovni tabor za učence 4. in 6. razreda pa tudi letno in zimsko šolo v naravi. Likovna kolonija po Kamniku – Petra s svojo sliko Izdelki ustvarjalne delavnice Po končanem delu v gospodinjski učilnici didakta_127_maj_09.indd Sec1:52 didakta_127_maj_09.indd Sec1:52 26.5.2009 10:10:33 26.5.2009 10:10:33 Didakta/ Didakta/51 51 šola se predstavi Tudi fantje klekljajo Pozdrav pomladi - 2 Pozdrav pomladi - 1 Umetnost na igrišču Prizadevamo si za čim večje vključevanje IKT opreme v pouk in razvijanje informacijske pismenosti učencev in učiteljev. Imamo nekaj računalnikov s projektorjem, zelo ponosni pa smo na interaktivne table, ki so navdušile učence. To so elektronske table, ki omogočajo še precej več kot le delo z računalnikom in projektorjem. Pri pouku povečujemo uporabo spletnih in lastnih e-gradiv. Tudi letos smo sodelovali na videokonferenci v sklopu Spleta izobraževanja in raziskovanja z IKT na temo inovativnost in ustvarjalnost pri pouku. Učenci 4. razreda so predstavili svojo pravljično noč s pravljično, ustvarjalno in kuharsko delavnico ter praznično večerjo. Za dosego boljših učnih rezultatov diferenciramo delo z učenci glede na njihove sposobnosti, zmožnosti, interese in znanja. Fleksibilno diferenciacijo smo uvedli že v 4. razredu. Na predmetni stopnji pa pouk pri matematiki, slovenščini in angleščini poteka v nivojskih skupinah. Učenci obiskujejo različne interesne dejavnosti. Še po- sebej veliko zanimanje je za krožek klekljanja. Učenci svoje spretnosti vsako leto prikažejo na Dnevih narodnih noš v začetku septembra v Kamniku. Letos smo izvedli šolsko tekmovanje v klekljanju. V naslednjem šolskem letu pa bo klekljanje tudi izbirni predmet. Na šoli deluje tudi šolsko športno društvo Prvak. Učen- cem na začetku šolskega leta ponudimo kopico športnih interesnih dejavnosti, med letom pa organiziramo še razne tečaje: plavanje, rolanje, ples … Vsako leto pripravimo nekaj kulturnih prireditev. Naj- bolj obiskana ja prireditev Pozdrav pomladi, ki jo s svojimi učenci pripravijo učiteljice 1. triade. Prizadevamo pa si, da bi tradicionalen postal Novoletni koncert, na katerem se je letos predstavil tudi učiteljski pevski zbor. Dosegli smo že številne cilje, ki smo si jih zadali. Učenci se radi udeležujejo vseh aktivnosti in sodelujejo v pro- jektih. Naša prednostna naloga pa je nadaljevanje s sis- tematičnim izpolnjevanjem zahtev in izboljšav v skladu z zahtevami modela Kakovost za prihodnost vzgoje in izobraževanja. Želimo in prizadevamo si pridobiti znak in zastavo kakovosti. Matematični tabor – 8. razred – Dom Medved didakta_127_maj_09.indd Sec1:53 didakta_127_maj_09.indd Sec1:53 26.5.2009 10:10:34 26.5.2009 10:10:34 52/ 52/Didakta Didakta šola se predstavi NAVODILA AVTORJEM ČLANKOV Članki za revijo naj ne obsegajo več kot 30.000 znakov. Za rubriko Šolska praksa so članki lahko krajši. Prispevke pošljite po elektronski pošti na naslov revija@didakta.si. ali pošljite izpis besedila na papirju in priložite disketo oz. CD na naslov Didakta d. o. o. Radovljica, Gorenjska cesta 33 c, 4240 Radovljica s pripisom “Za revijo Didakta” . Zaželeno je, da besedilu priložite slikovno gradivo: slike, fotografi je, risbe … Prosimo, da slikovnega gradiva, vnesenega v Wordovo datoteko, ne pošiljate! Če imate elektronske fotografi je ali skenirane slike, morajo biti ustrezne kakovosti (10 cm, 300 dpi). Prispevek opremite s podatki o avtorju – imenom in priimkom, naslovom ustanove, domačim na- slovom, telefonsko številko in elektronskim naslovom. Avtorji naj upoštevajo znanstvena oz. strokovna načela pisanja člankov. Članek naj bo napisan zvezno in ustrezno strukturiran (naslovljen in smiselno razdeljen na poglavja). Navedeni naj bodo uporabljena literatura in citati. Za vsebino prispevkov odgovarjajo avtorji. Uredništvo revije Didakta Projekt Besedilne vrste v osnovni šoli – naslovnica Lepa beseda lepo mesto najde Šolsko tekmovanje v klekljanju didakta_127_maj_09.indd Sec1:54 didakta_127_maj_09.indd Sec1:54 26.5.2009 10:10:38 26.5.2009 10:10:38