Aktualno Pred prevzemom prve nove elektri~ne lokomotive Potni{ki promet FIFA World Cup 2006 @eleznica na nogometni `ogi Tovorni promet Prvi meseci obetavni za Slovenske `eleznice in Luko Koper Infrastruktura ISEP 2006 Mednarodni simpozij o elektroniki v prometu Intervju Branko Omerzu, namestnik generalnega direktorja april 2006 Revija Slovenskih `eleznic Premalo ali preve~ S takimi vpra{anji se ubadamo skoraj na vseh `ivljenjskih podro~jih, ~e nas seveda zanima, kaj `elimo in ho~emo dose~i v vsakdanjem `ivljenju. Seveda pa se to presojanje ne kon~a pri na{ih osebnih, dru`inskih ali le zasebnih zadevah. Vse, kar nam kroji vsakdan, je povezano tudi z na{im delom, osebno uspe{nostjo, uspe{nostjo na{e o`je skupine in tudi celega podjetja. Sistem, v katerem delamo, je tako velik, tako prepleten med seboj in s celo vrsto zunanjih dejavnikov, da morda posameznik v njem zelo te`ko najde svoj koristen prispevek. Pa ni tako. Vedeti je treba, da se popolnoma vsak koristen ali nekoristen del~ek se{teva in prispeva h kon~nemu izidu. Sedaj, ko je znana vi{ina sredstev, ki jih bo dr`ava namenila za izvajanje gospodarskih javnih slu`b, je mogo~e realno predvideti obseg del, ki jih bomo lahko opravili na infrastrukturi. Na{a prizadevanja, da bi za vzdr- `evanje infrastrukture pridobili dve do tri milijarde ve~ denarja, so bila utemeljena z nujnimi potrebami in vsemi strokovnimi argumenti, z natan- ~no popisanimi opravili in njihovo vrednostjo. Vse bolj ugotavljamo, da so {tevilne omejitve na `elezni cesti ena od velikih ovir za hitrej{e odvijanje transportnega procesa. Na{e utemeljitve niso bile dovolj in soo~amo se z drugo realnostjo. Zdaj moramo v polo`aju, v kakr{nem smo, storiti vse, da bi naredili najve~, kar je mogo~e. To zahteva od vseh pristojnih in odgovor- nih najve~jo mo`no mero sodelovanja, dopolnjevanja in iskanja optimalnih re{itev. Da je mogo~e narediti ve~, smo dokazali v prvi ~etrtini leta. Toda pove~evanje prometa ni dovolj. Krivuljo stro{kov je nujno treba zravnati v polo`nej{o, da bomo sposobni dosegati pozitivno predzna~eno razliko. Zmanj{evanje stro{kov mora biti ena prvih nalog vsakega vodje in direktorja pa tudi posameznika. Projekcija leto{njega na~rta ka`e, da se na podro~jih tovorni promet, potni{ki promet in infrastruktura obetajo negativni izidi. Ponekod sicer bolj{i kot lani, a vendar ne toliko, da bi lahko poslovali pozi- tivno. Torej je treba poleg dejavnosti za pove~evanje prometa okrepiti tudi zmanj{evanje stro{kov. Smeli na~rti, ki jih pripravlja država, pa nakazujejo v bližnji prihodnosti najprej posodobitve in nato obsežnejše novogradnje železniške infrastrukture. V zadnjem ~asu i{~emo nove tr`ne ni{e, kjer bi lahko nastopali kot u~inkovit prevoznik in tudi kaj ve~. Velikokrat je sli{ati, kako bi morali opustiti slab{e tovore in se lotiti bolj{ih, tistih, ki ve~ prinesejo. Take ugotovitve se dobro sli{ijo, a so te`je izvedljive. Dobre in {e bolj{e tovore je treba pripeljati ob pravem ~asu in poskrbeti {e za kaj. Da imamo s to~nostjo stalne te`ave, ni treba posebej poudarjati. Za iskanje razlogov zanje in njihovo odpravljanje bi moral vsakdo, ki je na svojem podro~ju »najbolj doma«, zagotoviti, da se procesne napake ~im prej odpravijo. A najve~krat ne i{~emo napak na svojem podro~ju, hitreje jih vidimo drugje. No, tudi to je lahko koristno, ~e smo pripravljeni tudi sami sprejeti kak{no dobrohotno opozorilo. Zavedati se moramo, da imamo vendar isti, skupen cilj. Vedno znova se najdejo tudi slabo izkori{~ene druge zmogljivosti. Skladi{~ni prostori, zemlji{~a in {e marsikaj, kar je v na{i lasti, je treba tr`iti. Velik sistem sicer zahteva veliko, a tudi nudi veliko mo`nosti. Le te je treba v celoti izkori{~ati, iskati nove mo`nosti in optimalno gospodariti. Pri tem ugotavljam, da je bila tudi ta lastnina tu in tam slab{e vzdr`evana in je danes ni mogo~e ponuditi po optimalnih cenah. Lotili smo se tudi te`av, zaradi katerih niso bili dokon~ani nekateri ve~ji pro- jekti v preteklosti. V mislih imam naprave za vodenje prometa na razli~nih odsekih prog. Dokon~anje teh projektov je zastalo zaradi {tevilnih, tudi biro- kratskih ovir. Nedvomno je, da bi z dokon~anjem dosegli bolj optimalno izva- janje transporta. Ve~ sestankov na to temo je pokazalo, da bo treba uporabiti vse sile, od dr`avne ravni navzdol, ~e ho~emo po ve~ letih kon~ati ta dela. Vpra{anje zaposlenosti je stalna tema pogovorov o optimiranju stro{kov na `eleznici. Na spreminjajo~em se evropskem trgu, ob spremembah v gospodarstvu in v poslovnih odnosih, je treba zaznati nove mo`nosti tudi za `elezni{ko gospodarstvo. Ob skrbi za okolje, cenah energije in stalnem oza- ve{~anju prebivalstva bo dolgoro~no mogo~e govoriti tudi o bolj{ih izgledih za javni prevoz, tovorni promet in novih »navadah« na `eleznici. Pospe{eno razmi{ljanje in iskanje novih podro~ij v katera se moramo vklju~evati, je naloga vsakogar, ~e ho~emo zagotoviti ve~ dela in prihodka in zmanj{evati stro{ke. Le tako je mogo~e postopno zagotavljati nadaljnje izbolj{evanje stanja v sistemu. Trenutno znamo {e vedno ve~ porabiti kot zaslu`iti. In to dandanes tudi v `elezni{kem sistemu ni ve~ sprejemljiva re{itev. Aktualno Dvajset ve~sistemskih elektri~nih lokomotiv vrste 541 je vse bli`e prevzemu, ki je pred- viden za za~etek junija. 3 4 6 9 10 Novo progo izdajajo Slovenske `eleznice, Slu`ba za organizacij- sko komuniciranje • Ljubljana, Kolodvorska 11, telefon (01) 29 141 94, telefaks: 29 148 09, e-po{ta: marko.tancar@slo-zelez- nice.si • odgovorni urednik: Marko Tancar • lektoriranje: Darinka Lempl • tajni{tvo uredni{tva: Mateja Urbanc • avtorji fotografij: Antonio @ivkovi~, Mi{ko Kranjec, Bo{tjan Miklav~i~, Janez Li~en, Dario Cortese, Igor Kuralt, Izidor Gruden, Bo{tjan Hernavs, Drago Ogrizek, Marko Tancar, arhiv S@. • tisk: Flaksy d.o.o. • Nova proga izide desetkrat na leto v 12.500 izvodih • naslovniki jo prejemajo brezpla~no • fotografij in rokopisov ne vra~amo. Bralci in dopisniki, ne pozabite! Prihodnja {tevilka Nove proge izide 12. junija. Prispevke zanjo lahko na naslov uredni{tva po{ljete najpozneje do 26. maja. 1 Uvodnik dr. Jože Jurkovi~, generalni direktor Revija Slovenskih `eleznic april 2006 Aktualno Podatki o zamudah so na na{i spletni strani zelo iskani. Sredi aprila smo jih dopolnili {e s podatkom o predvidenih zamudah. Potni{ki promet V Nem~iji se bo 9. junija za~elo svetovno prvenstvo v nogometu. Obisk nogometnih {tadionov bo z vlakom ravno idealen … Tovorni promet Dvajsetega aprila sta se v Kopru sestali vodstvi Slovenskih `eleznic in Luke Koper in pozitivno ocenili sodelovanje obeh podjetij, ki ga potrjujejo tudi konkretne {tevilke. Infrastruktura Leto{njega, `e 14. mednarodnega simpozi- ja o elektroniki v prometu ISEP se je udele- `ilo okrog 60 slu{ateljev in predavateljev iz Slovenije ter tujine. Intervju »@elezni~arji znamo skrbeti za `elezni{ko infrastrukturo,« je prepri~an namestnik generalnega direktorja Branko Omerzu, ki smo ga prosili za pogovor o infrastruktur- nem podro~ju. 12 2 Aktualno Marko Tancar Vlada je na dopisni seji 13. aprila odobrila Pogodbo {t. 1/2006 o opravljanju in pla~ilu za opravlja- nje obvezne gospodarske javne slu`be vzdr`evanja javne `elez- ni{ke infrastrukture za leto{nje leto. Pogodba s e s k l epa med Holdingom Slovenske `elezni- ce, d. o. o., in Javno agencijo za `elezni{ki promet RS. Javna agencija za `elezni{ki promet bo za izvajanje gospodarske javne slu`be vzdr`evanja javne `elez- ni{ke infrastrukture letos zago- tovila sredstva v vi{ini 14,061 milijarde tolarjev, z davkom na dodano vrednost. Med Slovenskimi `eleznicami in Ministrstvom za finance pa bo sklenjena posebna pogodba. Z njo bodo zagotovljena dodatna sredstva za teko~e vzdr`evanje javne `elezni{ke infrastruktu- re, na podlagi vra~ila obresti in ostalih stro{kov, ki so bremenila Holding Slovenske `eleznice, d. o. o., iz naslova dolgoro~nega kredita za financiranje vzdr`eva- nja javne `elezni{ke infrastruk- ture. Gre za sredstva v vi{ini 487.842.316 tolarjev. Pogodba o vzdr`evanju odobrena S@ 06-013 gre na tuje Muzejsko lokomotivo S@ 06-013 je doletela prav posebna ~ast – postala bo prva tuja parna lokomotiva v @elezni{kem parku Augsburg (Bahnpark Augsburg). V tem ju`nonem{kem mestu si prizadevajo na okretnici zbra- ti lokomotive vseh evropskih `eleznic. Na{a 06-013 je ena od 30 lokomotiv, ki so jih izde- lali v berlinski tovarni Borsig. V tedanjo Kraljevino Jugoslavijo o prispele v sklopu reparacijskih dobav. Nove lokomotive so bile podobne nem{kim, vendar pri- rejene za kalori~no slab{o vrsto premoga, ki so ga uporabljali v Jugoslaviji. Lokomotive vrste 06 so vozile predvsem na glavnih slovenskih progah od Jesenic do Zagreba, od italijanske meje do Maribora oziroma do [entilja ter na Hrva{kem. Lokomotiva 06- 013 je bila izdelana leta 1930, gre pa za ekspresno lokomotivo za brzovlake na gorskih progah. Ta vrsta lokomotive je ob svoji izdelavi na na{e proge prines- la popolnoma novo kakovost in vozili so jo samo najbolj{i stro- jevodje ter kurja~i. Danes so v Sloveniji ohranjene tri – 06-018, 06-016 in 06-013. Prizadevni muzealci @elezni{kega muzeja so 06-013 pomladili in jo usposobili za vleko do cilja v Nem~iji, obno- vo pa so poleg na{ega podjetja prijazno podprli v Siemensu. Predstavnik i augsbur{kega muzeja so lokomotivo prevzeli konec aprila, na Jesenicah ter jo s pomo`nim vlakom odpe- ljali proti njenemu novemu po- ~ivali{~u. Njen uradni prevzem in predstavitev obiskovalcem bo potekala v Augsburgu v sklopu slovenskega tedna med 24. in 31. majem. Obnovljena lepotica na poti proti Jesenicam. Portret na okretnici `elezni{kega muzeja. 3 Revija Slovenskih `eleznic april 2006 Aktualno Bo{tjan Miklav~i~ Slovenske `eleznice so s pod- jetjem Siemens 29. julija 2004 podpisale pogodbo o dobavi dvajsetih ve~sistemskih elektri- ~nih lokomotiv. V osnovi lokomo- tive spadajo v dru`ino ES64U4 (ES – EuroSprinter; 64 – mo~ do 6,4 MW; U4 – univerzalna ve~sistemska lokomotiva), ki jih pri Siemensu pod to oznako v razli~nih izvedbah izdelujejo za ve~ evropskih `elezni{kih uprav ter zasebnih `elezni{kih prevoz- nikov. Enake lokomotive so naro- ~ile tudi avstrijske `eleznice, nosi- jo oznako 1216. Lokomotive, ki bodo pri nas nosi- le oznako 541, so ve~sistemske in so opremljene tako, da bodo lahko vozile tudi po progah dru- gih ̀ elezni{kih uprav. Lokomotive bodo glede opremljenosti z var- nostnimi napravami razdeljene v dve podseriji, in sicer deset lokomotiv 541-000 (LZB/PZB90 za Slovenijo, Avstrijo, Nem~ijo in Hrva{ko) ter deset lokomotiv 541-100 (dodatno {e RS4C za Italijo ter MIREL za Mad`arsko). V skladu s pogodbo je za prido- bitev obratovalnih dovoljenj za vse na{tete dr`ave odgovoren Siemens. Prevzem prve lokomotive bo 2. junija letos, dobava ostalih loko- motiv pa bo potekala do pete lokomotive po eno, naprej pa po dve lokomotivi na mesec. Prevzem zadnje lokomotive je predviden za 18. maja 2007. Prva lokomotiva z oznako 541- 101 je `e nekaj ~asa na preizkus- nih vo`njah, s katerimi Siemens preverja delovanje komponent, izpolnjevanje zahtevanih lastno- sti, opravlja dinami~ne meritve ter meritve elektromagnetnih vplivov. Lokomotiva je bila tako `e ve~krat na preizkusni progi v Cerhenicah na ^e{kem, obre- menilne vo`nje smo opravljali pri nas na progi Diva~a-Koper, preizkus s predpisano najvi{jo hitrostjo je potekal na progi HSL Zuid na Nizozemskem, v Avstriji pa so preverili daljinsko krmilje- nje z lokomotivo ÖBB 1216. Tudi dejavnosti na preostalih lokomotivah potekajo zelo inten- zivno. V Siemensovi tovarni v Münchnu trenutno potekajo pre- vzemi glavnih nosilcev in ko{ev lokomotiv, v delavnici ÖBB TS v Linzu pa prevzemi podstavnih vozi~kov. Kon~na monta`a, pre- izkusi ter predaja v obratovanje bodo potekali v Münchnu, kjer bo tudi tehni~ni prevzem, med- tem ko bo kon~ni prevzem loko- motiv potekal v Ljubljani. Opravljeno je bilo tudi prvo {ola- nje na{ih strojevodij, v kratkem pa bo organizirano tudi {olanje vzdr`evalcev v Centralnih delav- nicah Ljubljana. Ob tem je treba poudariti tudi to, da bodo delav- ci CD Ljubljana aktivno sodelovali pri kon~ni monta`i ter predaji lokomotiv v obratovanje v tovar- ni v Münchnu. Pred prevzemom prve nove elektri~ne lokomotive Priprava glavnega nosilca lokomotive na prevzem. Ko{ lokomotive pred prevzemom. Preizkus podstavnega vozi~ka pod obremenitvijo v Linzu. 4 Aktualno Marko Tancar Dejavnost potni{kega pro- meta na ravni proizvodnje opravljajo zaposleni iz raz- li~nih poslovnih enot (potni- {ki promet, vleka in TVD, vodenje prometa). Z vidi- ka uporabnikov je {e zlasti pomembno dajanje informa- cij, ki poteka na razli~ne na- ~ine. Sodobne tehnologije se vse hitreje razvijajo in zato tudi na Slovenskih `eleznicah posku{amo ~im ve~ aktual- nih informacij o vo`nji vlakov posredovati na na{i spletni strani. Temelj za tak{no infor- miranje potnikov je informa- cijski sistem ISS@P, iz katerega se morajo podatkovne baze pretvoriti v razli~ne oblike, primerne za prikaz na spletni strani, wapu, teletekstu, … To je pomembna naloga, ki jo opravljajo na{i informa- tiki. Ena izmed zelo pomembnih, in, kot ka`ejo podatki o obis- ku na{e spletne strani, tudi iskanih informacij, je poda- tek o zamudi vlakov, ki se osve`uje vsakih {est minut. Izvor podatkov je aplikacija iz ISS@P, pogoj za avtomati- ziranost obdelave podatkov pa je, da je vlak formiran oziroma »`iv« v ISS@P. To pa obenem pomeni tudi, da na spletu ni mo~ objaviti vseh zamud. Kot tipi~no težaven primer so se v preteklosti pokazale zamude mednarod- nih vlakov. ^e mednarodni vlak {e ni prispel v Slovenijo, tudi ni vpisan kot vlak v ISS@P in njegova zamuda se na spletni in wap strani ne poka`e, ~eprav je lahko kar obilna. Posledica pa je seveda nejevolja potnikov, ki na postaji zaman ~akajo na »to~en« vlak. Ravno zaradi tak{nih in podo- bnih primerov smo sredi aprila podatek o zamudah obogatili {e s podatkom o pri~akovanih zamudah. Zaposleni v na{em centru za informatiko so zato `e dalj ~asa presku{ali poseb- no aplikacijo Naznanitev zamud vlakov, ki je del ISS@P- ja. Z njo vlakovni odpravniki na postajah vna{ajo podatke o zamudi vlaka, ~e je pred- videno, da bo potni{ki vlak iz izhodne, priklju~ne ali mejne postaje zamujen za najmanj 15 minut. Podatki so vpisani najpozneje do ~asa odho- da po voznem redu. Vpis mora zagotoviti tudi vmesna postaja, ~e se bo zamuda na tej postaji spremenila za 15 minut ali ve~. V praksi se tovrstni vnosi zamud pojav- ljajo predvsem ob zamudah vlakov iz tujine in ob izred- nostih oziroma posebnostih v prometu. Tega doslej prikaz zamud za potnike ni zaje- mal, zato je dopolnitev prika- za zamud {e s pri~akovanimi zamudami velik korak k celo- vitosti danih informacij in s tem h korektnej{emu odnosu do potnikov ter nenazadnje konkuren~nosti `eleznice. @al novost ne bo odpravila vzrokov za zamude ali izbo- lj{ala potovalne hitrosti, ki je najpomembnej{i razlog izbi- re prevoznega sredstva, bo pa bistveno izbolj{ala odnos do potnikov, ki jim dostop- nost do informacij oziroma obve{~enost vsak dan pome- nita vse ve~. To pa bomo dosegli le z vestnim delom in a`urnim vnosom podatkov v ISS@P. Prikaz zamud na spletu {e bolj{i Takole je fotografski objektiv konec aprila ujel parno lokomotivo 25-026 na progi med [kofjo Loko in Kranjem. Nekdaj klasi~na tovorna lokomotiva na glavnih in stranskih progah se je na Gorenjsko progo podala na preskusne vo`nje, potem ko se je obnovljena vrnila iz Zrenjanina. Upati gre, da jo bomo kmalu spet videli na ~elu kak{nega muzejskega vlaka. Prikaz zamud s spletne strani Slovenskih `eleznic z vklju~enimi predvidenimi zamudami. 5 Revija Slovenskih `eleznic april 2006 Aktualno Janez Li~en V Rakitovcu, vasici, ki je postavljena v pobo~je `bev- ni{ko-kojni{kega pogorja, v predelu ^i~arije v slovenski Istri, se je v zadnjem aprilskem tednu zvrstilo ve~ prireditev. Krajani s turisti~nim dru{tvom na ~elu so zdru`ili proslave ob 130. obletnici `elezni{ke proge Diva~a-Pulj in 130. obletnici `elezni{kega vodovoda @bevni- ca-Rakitovec. To je bil za kraja- ne v ^i~ariji nadvse pomemben dogodek, saj so z njim prikaza- li pomen teh dveh pridobitev. Poleg dru`abnega vidika so z njo predvsem spodbudili raz- mi{ljanje o o`ivljanju precej stare `elezni{ke proge, ki na vsakem koraku ka`e ostanke in prvotno veli~ino in tehni~ne dose`ke v ~asu avstro-ogrske monarhije, pa tudi poznej{ega italijanskega in jugoslovanske- ga upravljanja proge. Proslava je bila plod ~ezmejnega prija- teljskega sodelovanja s hrva{ko Istro in s tem dokaz dobrih medsosedskih odnosov, zato so izrabili redko prilo`nost tudi za krepitev prijateljskih vezi med pogosto sprtima Slovenijo in Hrva{ko. Pobudniki in orga- nizatorji velikega slavja so bili krajevna skupnost Rakitovec, Dru{tvo za turizem, {port, kulturo in razvoj Rakitovca, Dru{tvo za slovensko-hrva{ko ~ezmejno sodelovanje in dru- `enje na obmo~ju ekoparka Kras in ob~ina Buzet. Rakitovec je vas z `elezni{ko postajo, po kateri je 20. sep- tembra 1876 uradno stekel reden `elezni{ki promet. Do vasi se s slovenske smeri pride edino s smeri ^rnega Kala, vendar pa vas bo vlak zagoto- vo prehitel, saj do tod vodi le ozka vijugasta cesta. A `al pro- met po progi zamira. Dnevno vozi en par tovornih vlakov, od ponedeljka do petka pa {e dva para potni{kih vlakov, s katerima se odpelje nekaj delavcev iz Rakitovca na delo proti Diva~i. Od tega vozi en par preko meje do Buzeta. V poletnem ~asu vozi v Pulj {e dobri stari »zelenc« kot kopalni vlak. Postaja je danes zaprta in deluje le kot postajali{~e. Z obnovo in odpravo po~as- nih vo`enj bi lahko preusme- rili tovor s cest in o`ivili istrski `elezni{ki promet z drugimi evropskimi dr`avami. Zamisli na sosednjem Hrva{kem so vseka- kor obetavne. Po pisanju enega izmed hrva{kih dnevnikov naj bi v nekaj letih v obnovo proge do dr`avne meje s Slovenijo vlo`ili, prera~unano, tri milijarde tolar- jev. Idejni projekt se je nana{al tudi na dnevno vlakovno pove- zavo Pulja z Zahodno Evropo. Najpomembnej{i dogodek praz- ni~nih dni je bil v soboto, 22. aprila, ko sta v Rakitovec pri- peljala dva vlaka. Prvi iz Diva~e s postanki v Kozini, Pre{nici in Podgorju je prispel ob 13.25. Drugi je odpeljal iz Pulja ob 11.30 in prispel v Rakitovec ob 13.40. Potnike in predstavnike `elezni{kih uprav obeh dr`av je pozdravil nastop godbenikov. Prireditev se je za~ela ob 14. uri. Nastopilo je Slovensko kulturno dru{tvo Istra iz Pulja, sledilo je sre~anje gospodarstvenikov iz Slovenije in Hrva{ke in okrogla miza o gospodarstvu na meji med dr`avama in o mo`nem povezovanju med Slovenijo in Hrva{ko. Na njej sta sodelo- vala tudi dr. Jože Jurkovi~ in dr. Josip Orbani}. V bli`ini {otora je bila predstavljena mono- grafija, posve~ena 130-letnici `elezni{ke proge in vodovo- da, ter razstavljeni izvirni na~rti obeh pomembnih infrastruk- turnih objektov. Dodobra je bilo za obiskovalce poskrbljeno tudi s kulinariko okoli{kih kra- jev. Pripravili so prikaz kuhanja brinjevca, delovala je za~asna po{ta s prilo`nostnim `igom, znamko in razglednico. Zve~er se je zabava nadaljevala ob narodnozabavnih melodijah. Maloobmejni prehod je bil za praznovanje odprt do polno~i. Vlak je odpeljal proti Diva~i ob 19. uri, proti Pulju pa ob 20. uri. V nedeljo, 23. aprila, so `e zju- traj pripravili sre~anje planin- cev slovenske in hrva{ke Istre, planinskega dru{tva Telekom Slovenije, sre~anje kolesar- jev na kolesarskem maratonu Rakitovec-Lani{~e-Nugla-Slum- Rakitovec in pohod po poti za srce in o`ilje, ki je speljana po trasi starega vodovoda. Dogodek je dokaz, kako je mo~ zdru`iti prijetno s koristnim in preteklost s sedanjostjo. Danes vse preve~ zapostavljena `elez- nica si kljub vsemu {e vedno zaslu`i svoje spo{tovanje. Da bi bilo takih dru`abnih priredi- tev {e ve~, si `elimo `elezni~arji tudi v prihodnje. Slovesno v Rakitovcu Slavnostni sprejem na postaji. Star vodnjak na `elezni{ki postaji Rakitovec. Potniški promet Milo{ Rov{nik Verjetno tudi nepoznavalci nogo- meta vedo, da bo v Nem~iji od 9. junija do 9. julija 2006 potekalo svetovno prvenstvo v nogometu. Zagotovo je to najve~ja {portna prireditev na svetu. Nogomet in {e posebno svetovno prvenstvo pa je tudi izredno velik posel, od kate- rega veliko pri~akuje tudi nem{ko gospodarstvo, in med drugim tudi Nem{ke `eleznice – DB. Nem~ija je de`ela nogometa, pa tudi dr`ava, kjer je javni promet z `elezni{kim prevozom na ~elu organiziran na najvi{jem nivoju. Mirno lahko trdi- mo, da bo na tem svetovnem nogometnem prvenstvu prevoz obiskovalcev tekem organiziran bolje kot kdaj koli prej Nem{ke `eleznice so uradni pre- voznik svetovnega prvenstva in imajo nalogo poskrbeti za celotno organizacijo prevoza vseh ude- le`encev, ne le gledalcev, ampak tudi nogometnih ekip, funkcio- narjev in seveda novinarjev. Slednji imajo v ~asu prvenstva zagotovljen brezpla~en prevoz v 1. razredu vseh vlakov, poleg tega pa so jim omogo~ene tudi vse potrebne storitve, `e na vlaku. Mobilnost bo tako na najvi{jem nivoju, saj so nem{ki vlaki hitri, udobni in ~isti, `elezni{ka mre`a pa omo- go~a prevoz od vrat do vrat vseh {tadionov, kjer bodo tekme. Poleg najhitrej{ih ICE vlakov je v prevoz- ni ponudbi nem{kih `eleznic {e cela vrsta produktov – od InterCity vlakov do regionalnih vlakov in mestne `eleznice (S-Bahn). Tudi do najbolj oddaljenih ciljev je mogo~e prispeti in se tudi vrniti v istem dnevu, pa ~eprav govorimo o raz- daljah 1.000 kilometrov in ve~. Za vo`njo iz Münchna do Berlina potrebuje ICE dobrih {est ur in pol, v Hamburg prispe {e pol ure prej, iz Berlina v Köln se vozite malo ve~ kot {tiri ure … Nemci si `elijo, da bi ~im ve~ obiskovalcev potovalo z javnim prometom, predvsem pa z vlaki, ki so za okolje najbolj pri- jazni. Med svetovnim prvenstvom bo potekala tudi okoljevarstvena akcija Green Goal, v sklopu kate- re bodo obiskovalce tekmovanj pozvali, naj s simboli~nim prispev- kom dajo svoj »zeleni zadetek«. Sre~ne`em, ki so uspeli dobiti vstopnice za eno ali ve~ tekem prvenstva, mogo~e celo finalno, vsekakor priporo~amo, da se v Nem~ijo odpravijo z vlakom. Tako bo zagotovo najbolj udobno in enostavno, pa {e sodobno. Pa tudi ~e vstopnice {e nimate, lahko vse- eno odpotujete in do`ivite utrip prvenstva, saj je mo`no, da vstop- nice dobite {e na samem prizori- {~u. Tudi cene `elezni{kega prevo- za so dovolj privla~ne, {e posebej za imetnike vstopnic. O cenah je ve~ v nadaljevanju, najprej pa si oglejmo, kako lahko izberemo najbolj{o povezavo. Iz Slovenije je {e vedno najhitrej{a poveza- va iz Ljubljane ~ez Salzburga do Münchna ali nazaj. München je tudi najbolj{e izho- di{~e za nadaljevanje poti do vseh nogometnih prizori{~. Povezave so pogoste, pri tem pa je pomembno, da so tudi vse glavne `elezni{ke postaje v mestih z nogometnimi tekmami zelo dobro povezane z nogo- metnimi {tadioni. Najpogosteje vozijo v njihovo bli`ino mestni vlaki S-Bahn, na katerih veljajo tudi vse vozovnice nem{kih `elez- nic. Povezave so tudi z podzem- no `eleznico (U-Bahn), tramvaji ali avtobusi. V vsakem primeru, so dostopi do {tadionov hitri in enostavni in avtomobila zares ne potrebujete. Tudi v najve~- jih mestih (Berlin, Hamburg ali München) je ena ura dovolj, da boste na poti do {tadiona {e zvr- nili kak{no pivo. Kot smo `e omenili, so cene pre- voza ugodne. Za potovanje do Münchna stane povratna vozovni- ca iz Ljubljane 15.816 tolarjev ozi- roma 66 evrov. Mo`no je dopla- ~ilo za le`alnik na no~ni relaciji v vi{ini 3.211 tolarjev (13,40 evra) ali spalnik od 6.950 tolarjev (29 evrov) v kabini s tremi posteljami do 24.397 tolarjev (101,60 evrov) za enoposteljno kabino. ^e nimate vstopnic za ogled tekem, je za potovanje po Nem~iji najbolj pri- merna ponudba Euro Domino. Izbirate lahko od tri do osem potovalnih dni. Cena se razlikuje glede na starost kupca (otroci do 12 let, mlaj{i od 26 let, starej{i od 26 let in starej{i od 60 let). A ker je na take dogodke obi~ajno bolj zabavno potovati skupaj, je s popusti poskrbljeno tudi za take primere. ^e potuje skupaj 2 do 5 potnikov, je cenovno zelo ugodna ponudba ICE City Star, vendar pa morate paziti na njene ~asovne omejitve (konkretno: v odhodu ni omejitev, vrnitev pa je mo`na najprej od 0.00 ure prve nedelje po za~etku veljavnosti vozovnice). Skupine najmanj {estih oseb lahko potujejo s popustom za skupine, ki je na progah nem{kih `eleznic kar 50-odstoten. Sicer pa so Nem{ke `eleznice pri- pravile tudi posebne ponudbe, ki veljajo le v ~asu prvenstva. Zlasti za imetnike vstopnic sta zanimi- vi ponudbi Weltmeister-Ticket za posami~na potovanja na tekme ali pa Weltmeister-Pass, ki omo- go~a neomejeno {tevilo potovanj v ~asu prvenstva. Dodatna ugod- nost pa je, da vstopnica na dan tekme velja tudi kot vozovnica na vseh vozilih javnega prometa na obmo~ju mesta, kjer je tekma. Vozovnica Weltmeister-Ticket je naprodaj ob predlo`itvi vstopni- ce za ogled nogometne tekme. Omogo~a povratno potovanje. FIFA World Cup 2006 @eleznica na nogometni `ogi Vozni red Ljubljana - München - Ljubljana Ljubljana - München Hbf. München Hbf. - Ljubljana Odhod 8.05 10.10 12.05 16.00 23.42 7.26 11.26 13.26 15.26 23.44 Prihod 14.30 16.30 18.34 22.30 6.21 13.53 17.42 19.48 21.42 6.05 Prestop Villach - Salzburg - - - - Villach Salzburg - Nem{ke `eleznice so kot uradni prevoznik svetovnega prvenstva v nogometu eno od lokomotiv vrste 101 odela v barve prvenstva, na katerega lahko potujete tudi z vlakom. 6 7 Revija Slovenskih `eleznic april 2006 Potniški promet Pregled prizori{~ tekem in povezav od `elezni{kih postaj do {tadionov München »FIFA Wold Cup Stadion« Od `.p. München Hauptbahnhof z mestnim vlakom S-Bahn S1-8 v smer München Ostbanhhof do postaje Marienplatz. Naprej s podzemno U6 za smer Hochbrück/Garching do postaje Fröttmaning. Od tu cca 16 minut hoje do stadiona. Stuttgart »Gottlieb-Daimler-Stadion« Od `.p. Stuttgart Hauptbahnhof z mestnim vlakom S-Bahn S1 v smer Plochingen do postaje G.-Daimler- Stadion. Od tu cca 15 minut hoje do stadiona. Köln »FIFA Wold Cup Stadion« Od `.p. Köln Hauptbahnhof s tramvajem STR16 za smer Wesseling/Stadthalle do postaje Neumarkt. Prestop na STR1 za smer Junkersdorf do postaje Möngersdorf Rheinenergie Stadion. Od tu cca 11 minut hoje do stadiona. Dortmund »Westfallenstadion« Od `.p. Dortmund Hauptbahnhof z regionalnim vlakom za smer Lüdensheid, Soest, Iserlohn ali Schwerte do postaje Westfallenhalle. Od tu cca 14 minut hoje do stadiona. Lepizig »Zentralstadion« Od `.p. Leipzig Hauptbahnhof s tramvajem 1, 3, 7 ali 15 do postaje Sportforum Lepzig. Od tu cca 7 minut hoje do stadiona. Berlin »Olympiastadion« Od `.p. Berlin Zoo.Garten z mestnim vlakom S-Bahn S9 za smer Spandau ali od `.p. Berlin Spandau z S-Bahn 75 za smer Lichtenberg/Wartenberg ali S9 za smer Schönfeld Flughafen do postaje Olympiastadion. Od tu cca 8 minut hoje do stadiona.. Gelsenkirchen »Arena auf Schalke« Od `.p. Gelsenkirchen Hauptbahnhof z mestnim vlakom {tev. 302 za smer Buer-Rathaus do postaje Weltins Arena. Od tu cca 6 minut hoje do stadiona. Kaiserslautern »Fritz Walter-Stadion« Od `.p. Kaiserslautern Hauptbahnhof cca. 12 minut hoje do stadiona. Nürnberg »Frankenstadion« Od `.p. Nürnberg Hauptbahnhof z mestnim vlakom S-Bahn S2 do postaje Frankenstadion. Od tu cca 9 minut hoje do stadiona. Frankfurt am Main »Waldstadion« Od `.p. Frankfurt/Main Hauptbahnhof z mestnim vlakom S-Bahn S8 v smer Kelsterbach/ Rüsselsheim Opelwerk do postaje Stadion. Od tu cca 14 minut hoje do stadiona. Hannover FIFA Wold Cup Stadion Od `.p. Hannover Hauptbahnhof s tramvajem 1, 3, ali 9 za smer Wettbergen/Wallensteinstr./ Empelde do postaje Waterloo. Od tu cca 9 minut hoje. Hamburg FIFA Wold Cup Stadion Od `.p. Hambur Altona ali Hauptbahnhof z mestnim vlakom S-Bahn 3 za smer Pinneberg do postaje Stelingen-AOL Arena. Od tu cca 20 minut hoje. Cena potovanja do 200 kilometrov je 54 evrov, do 350 kilometrov je cena 74 evrov in 90 evrov za ve~je razdalje. Nakup je mo`en na avtomatih za prodajo vozovnic ali na spletni strani www.bahn. de. Naprodaj je tudi na potni{kih blagajnah Nem~iji, a je cena za 5 evrov vi{ja. Vozovnica Weltmeister- Pass pa omogo~a neomejeno potovanje z vsemi vlaki nem{kih `eleznic od 7. junija do 11. julija. Cena za 2. razred je 349 evrov, za 1. razred pa 549 evrov. Nakup je mo`en na vseh prodajnih mestih nem{kih `eleznic ali na spletu. Na vlakih v Nem~iji v ve~ini rezervacije sicer nismo obvezne, so pa zlasti v ~asu prvenstva priporo~ljive. Z vsemi podrobnostmi o mo`nostih prevoza se lahko podrobneje sez- nanite na spletnih straneh nem{kih `eleznic www.bahn.de ali sloven- skih `eleznic www.slo-zeleznice.si. Svetovno nogometno prvenstvo v Nem~iji je vsekakor prilo`nost, ki je ne gre zamuditi. Ne le zaradi nogo- meta, ampak tudi zaradi prijazne in u~inkovite prevozne ponudbe ter logistike nasploh. Spo{tovani zaposleni ~lani vseh sindikatov Sovenskih `eleznic Ponovno vas vabimo v trgovine V PETEK, 19. 5. 2006, ob 20.15 BTC Ljubljana, [martinska 152 ob 19.15 Maribor, Industrijska 5 ob 19.15 Celje, De~kova 41 Trgovina bo odprta samo za vas do 22. ure! -30% (popust velja tudi na `e zni`ane cene) kopalke: O NEILL, SPEEDO, ELEMAR,… tekstilni izdelki: NIKE, ADIDAS, ESPRIT, PUMA, MAIER, NORTHLAND, JACK WOLFSKIN, … -25% (popust velja tudi na `e zni`ane cene) obutev: NIKE, ADIDAS, ASICS, PUMA, MERRELL, … -20% (popust velja tudi na `e zni`ane cene) rolarji: ROCES, ROLLERBLADE, MILES, … kolesa: KTM, SCOTT, MILES, MERIDA, … -20% (popust velja tudi na `e zni`ane cene ) vsi ostali artikli Popusti veljajo za ~lane sindikata in njihove dru`inske ~lane samo na dan 19. maj 2006 do 22. ure Popuste lahko dobite samo ob predlo`itvi pla~ilne liste zaposlenega. Popust vam bomo obra~unali na blagajni. Popusti se ne se{tevajo. Pla~ilni pogoji: • gotovina • kreditne kartice ( BA, AKTIVA, KARANTA, EUROCARD, VISA ) • kredit ( vse informacije na tel: 02 250 60 60, 03 428 60 77, 01 541 43 31 ) KONTAKTNA OSEBA: Matja` Skutnik E-mail: matjaz.skutnik@tirnet.net 8 Potniški promet Ana Tu{ar Vsi, ki nam je `eleznica blizu, dobro poznamo publikacijo Vozni red (po doma~e mu mnogi re~ejo tudi Kurir). Ko se odprav- ljamo na pot, bodisi po Sloveniji bodisi v tujino, pa~ vzamemo v roke knji`ico in v njej poi{~emo mo`ne zveze. ^eprav v Evropi elektronski mediji ~edalje bolj izpodrivajo tiskane, je knji`ica temeljno pomagalo marsikomu na poti. Seveda ~e ne gre za tako publikacijo, kot je bil v~asih vozni red Nem{kih `eleznic. ^e si tega hotel nositi s sabo, si potreboval {e kaj drugega kakor le nekoliko ve~ji `ep. A ~e kdo meni, da so v omenjeni knji`ici navedeni vsi vlaki, ki v potni{kem prometu vozijo po na{ih progah, se krepko moti. Vlakov je namre~ precej ve~. Do razlike prihaja predvsem zaradi tako imenovanih posebnih ali agencijskih vlakov, ki jih je ~edalje ve~ in ki zaradi njihove posebno- sti niso navedeni. Gre za vlake, ki vozijo na `eljo kake stranke. To je lahko turisti~na agencija iz tujine ali Slovenije, lahko je tuja `elezni{ka uprava ali pa katera koli druga stranka, ki `eli imeti prevoz z vlakom prilagojen svo- jim zahtevam: druga~no sestavo vlaka, druga~en vozni red, nepo- sredno povezavo od izhodi{~a do cilja. Za na{e ve~je stranke je torej bistveno, da vedo, da je v `elezni{kem prometu mogo~a tudi bolj ali manj »buti~na« ponudba. V zadnjih letih na Slovenskih `eleznicah opa`amo krepko rast {tevila posebnih vlakov. Vsako poletje `e tradicionalno vozi- jo posebni avtovlaki agencije Optima Tours iz Nem~ije, s kate- rimi zdomci iz severne in zahod- ne Evrope potujejo v Tur~ijo in Gr~ijo (v Edirne in Solun). @e ve~ poletij zaporedoma so v tranzi- tu vozili vlaki ^e{kih `eleznic, s katerimi so ~e{ki turisti potovali na Jadransko morje. Lani so se prvi~ po dolgoletnem premoru na na{ih progah pojavili avtovlaki iz Nem~ije, ki jih je naro~il DB AutoZug za prevoz dopustnikov na Reko. In vse na{tete relacije so predvidene tudi za leto{nje poletje. Poleg omenjenih, v bistvu za naslednje voznoredno obdobje `e usklajenih vlakov, po na{ih progah vozijo tudi vlaki, katerih vo`nja je znana relativno malo ~asa vnaprej. Tudi teh vlakov je ~edalje ve~, zlasti iz sosednje Avstrije ter Nem~ije. Marsikatera agencija za tuje turiste pripra- vi program ogledov krajev v Sloveniji, pomembna pa je tudi na{a tranzitna lega med Severno Evropo in Jadranom, kamor tudi zunaj o`je poletne sezone potuje precej gostov. Medtem ko je bil {e pred nekaj leti zelo priljubljen Bled, v zadnjem ~asu ~edalje pogosteje opa`amo, da se tujci bolj odlo~ajo za obisk na{e obale in Hrva{ke, konkretno Opatije. Hrva{ka se je na zahodu kon~- no otresla negativnega prizvoka zaradi posledic vojne in v Evropi postaja eden najbolj priljublje- nih ciljev za letovanja. Seveda je Slovenskim `eleznicam v inte- resu, da je relacija prevoza na na{ih progah ~im dalj{a – podalj- {evanje relacij do na{e obale oziroma v tranzitu do meje s Hrva{ko je torej prej dobrodo{lo kakor ne. Tovrstni organizirani turisti so stranke, ki se obna{ajo druga~e od obi~ajnih potnikov. Predvsem bi radi potovali brez dodatnih skrbi glede zvez, potovanje naj bi bilo `e samo po sebi neko do`ivetje (~e drugega ne, pa vsaj dru`enja z drugimi sopo- tniki) in seveda na potovanju `elijo imeti zagotovljeno udo- bje. Organizacija teh izletov je pogosto v rokah manj{ih dru- `inskih podjetij, katerih ~lani so vsaj neko~ v preteklosti delali pri `eleznici, tako da dobro poznajo `elezni{ki prevoz – tako njegove mo`nosti kot tudi morebitne omejitve. Njihovo znanje je seveda obojestran- sko koristno, saj omogo~a la`jo komunikacijo in hitrej{o organi- zacijo prevoza. Pri posebnih vlakih v medna- rodnem prometu pa nikakor ne smemo govoriti le o prispetju in tranzitu. Opravili smo `e vrsto posebnih prevozov v tujino za podjetja, dru{tva upokojencev, novinarjev in druga dru{tva, sin- dikate in podobno. V zadnjih letih se na{i izletniki odlo- ~ajo predvsem za potovanja na Hrva{ko, saj zaradi visokih cen, ki jih pri tovrstnih prevozih zahte- vajo italijanske `eleznice, neko~ tako reko~ tradicionalni izleti v Benetke s posebnimi vlaki cenov- no sploh niso ve~ konkuren~ni. In za konec morda le {e namig. ^e vas je za ve~jo dru`bo, je izlet z vlakom kot nala{~ za dru`enje. Vseh `elja resda ni mogo~e izpol- niti, a marsikaj se da. Z rednimi ali posebnimi vlaki ali kombina- cijo obojega – torej posebnim vagonom, ki ga dodamo redne- mu vlaku, ~e tehni~ne mo`nosti to dopu{~ajo. Za~enja se sezona posebnih vlakov @e tradicionalne so poletne vo`nje posebnih avtovlakov agencije Optima Tours iz Nem~ije, s katerimi zdomci iz Severne in zahodne Evrope potujejo v Tur~ijo in Gr~ijo. 9 Revija Slovenskih `eleznic april 2006 Tovorni promet Marko Tancar Kot smo v Novi progi `e pisali, so na tovorni postaji Koper vgradili novo stabilno napra- vo za preskus zavor vlakovnih kompozicij, ki pomeni bistveno hitrej{e in cenej{e preizku{anje zavor vlakovnih kompozicij. V ~etrtek, 20. aprila, si je novo napravo ter tehtnice za tehtanje nalo`enega tovora v Luki Koper ogledal tudi generalni direktor, dr. Jo`e Jurkovi~. Obenem je bil obisk Kopra prva prava pri- lo`nost, da sta s predsednikom uprave Luke Koper, Robertom ^asarjem, pregledala rezulta- te decembra lani podpisanega sporazuma in dose`ke prvega leto{njega ~etrtletja. Sogovornika sta v pogovo- ru ugotovila, da je omenjeni sporazum prispeval k bolj{e- mu usklajevanju, ve~ji preto~- nosti vagonov, hitrej{i odpravi vlakov ter bolj{i izkori{~eno- sti zmogljivosti. To ka`ejo tudi rezultati. Od januarja do konca marca smo Slovenske `eleznice v Koper in iz njega prepeljale kar 2.051.971 ton, kar je za 17 odstotkov ve~ kot v enakem lanskem obdobju. V ~asu, ko evropske `eleznice pove~ujejo fizi~ni pretovor, a se borijo z zmanj{evanjem prihodkov, pa je {e pomembnej{i podatek, da so v istem obdobju prihodki prometa z Luko Koper kar za 26 odstotkov ve~ji kot lani. V prvih mesecih leta smo Slovenske `eleznice tako v Koper oziro- ma iz njega peljale za 4.500 vagonov ve~ kot v istem lan- skem obdobju, pove~al pa se je dele` blagovnih skupin iz vi{jih cenovnih razredov. Dobri rezultati pa so se nadaljevali tudi v prvi polovici aprila, ko so v Luki Koper nalo`ili in razlo`ili 6.129 vagonskih po{iljk, kar je bistveno ve~ kot lani, ko so nalo`ili oziroma razlo`ili 5.950 vagonskih po{iljk. Povedni so tudi podatki o novi stabilni napravi za opravljanje popolnih preizkusov zavor vla- kovnih kompozicij. Njena upo- raba na postaji Koper tovorna omogo~a opravljanje zavor- nih preizkusov brez vle~nega vozila. V medtirju so namre~ name{~ena priklju~no-odjemna mesta, ki se priklju~ijo na vla- kovno kompozicijo. Na vsakem mestu se lahko opravlja zavorni preizkus na levi ali desni strani tira, postopek pa je ra~unalni- {ko voden. Prvi meseci uporabe nove naprave, ki je za~ela delo- vati 9. januarja, so pokazali, da z njo prihranimo kar po 45 minut ~akanja lokomotive, ki bi sicer morala biti pripeta na vlak. V {tiriindvajsetih urah tako uporaba nove naprave pri- nese kar 1,2 milijona tolarjev prihranka, saj lahko lokomotive v tem ~asu v Kopru uporabljajo drugje. Prvi meseci obetavni za Slovenske `eleznice in Luko Koper Direktorja Slovenskih `eleznic in Luke Koper s sodelavci sta medsebojno sodelovanje in rezultate ocenila kot zelo dobre. Dr. Jurkovi~ si je ogledal tudi napravo za opravljanje zavornih preizkusov, ki nam prihrani kar 1,2 milijona tolarjev na dan. 10 Infrastruktura Bo{tjan Hernavs ISEP 2006 Mednarodni simpozij o elektroniki v prometu V za~etku aprila je v Ljubljani, v organizaciji Elektrotehni{ke zveze, potekal `e 14. med- narodni simpozij o elektroni- ki v prometu, imenovan ISEP. Leto{njega dogodka se je ude- le`ilo okrog 60 slu{ateljev in predavateljev iz Slovenije ter tujine. Simpozij je bil razdeljen na {tiri dele: cestni, letalski, `elezni- {ki in pomorski. V vsakem od njih so bile {tevilne predstavitve aktualne tematike in dejavnosti, ki so stroko zaznamovale v pre- teklem letu. Inteligentne transportne siste- me, prilagojene ~loveku, je treba uvajati in integrirati v prostor v tak{ni obliki, ki ne bo optimal- na le pri na~rtovanju, temve~ bo zagotavljala u~inkovito na~- rtovanje, nadzor in upravlja- nje prometnih storitev v vseh prometnih modulih. S tak{nim povezovanjem informacijskih, telekomunikacijskih in ra~una- lni{kih sistemov v enoten, pre- gleden in interoperabilen glo- balni prometni sistem bistveno prispevamo k pove~anju pro- metnih zmogljivosti in s tem optimiziramo prometne tokove. Raziskave prometnega sektorja v Evropski uniji so pokazale, da se edino `elezni{ki sistemi lahko primerno odzovejo zahtevane- mu pove~anju prometa. Zato je uvajanje enotnih in standar- diziranih inteligentnih sistemov na `elezni{kem podro~ju zelo pomembno. Na simpoziju je bilo predstavlje- nih deset prispevkov s podro~- ja `elezni{kega prometa, od tega {est iz na{ega podjetja. V panelnem delu simpozija smo spremljali zanimivo pre- davanje o satelitskem pozi- cioniranju vlakov s sistemom Galileo ter o njegovi uporabi na `eleznicah. Sledili so prispev- ki Marka Zupanca, dr. Josipa Orbani}a, Mirana Udov~a, Jo`eta Urbanca, Mirana Pirnarja ter Bo{tjana Hernavsa o mode- lih satelitskega pozicioniranja vlakov z Evropskim satelitskim sistemom Galileo, o upravljanju z energetskimi viri v `elezni- {kem prometu, o sistemih nad- zora avtomatike za zavarova- nje nivojskih kri`anj ceste in `eleznice, o javnem transportu – enotnem sistemu vozovnic, o organizaciji nacionalne vstopne transportne to~ke ter o centru daljinskega nadzora in vodenja `elezni{kega prometa. Aktualnost in kakovost pred- stavljenih prispevkov je {e enkrat potrdila, da zaposleni v Holdingu Slovenske `elezni- ce sledimo novostim, ki se na podro~ju inteligentnih sistemov v prometu dogajajo okrog nas. Pri njihovem uvajanju ter upo- rabi pa smo malo manj uspe{ni. Navkljub zanimivim in korist- nim razpravam, ki so spremljale vsako predavanje, smo si bili tako predavatelji kot slu{atelji enotni, da bi bilo treba tak{en dogodek podpreti z vklju~eva- njem tistih, ki so odgovorni za razvoj in se tudi druga~e ukvar- jajo z `elezni{kim podro~jem. Pri tem imamo v mislih izob- ra`evalne ustanove, industrijo, in{titute ter ne nazadnje tudi predstavnika lastnika `elezni- {ke infrastrukture, Direktorat za `eleznice ter `elezni{ko agen- cijo. Le skupno delo in sodelo- vanje na razli~nih ravneh lahko pozitivno vpliva na stanje in razvoj `elezni{kega podro~ja v Sloveniji ter tako prispeva k njegovi ve~ji vlogi v transportni panogi. Utrinek s predavanja na ISEP-u 2006, na katerem je spregovorilo tudi šest železni~arjev. 11 Revija Slovenskih `eleznic april 2006 Infrastruktura Boris Gomba~ 16. tehni{ko posvetovanje vzdr`evalcev Slovenije Razpis za referate Pred nami je 16. tehni{ko posvetovanje vzdr`evalcev Slovenije, ki ga na Rogli organizira Dru{tvo vzdr`evalcev Slovenije in bo potekalo 19. in 20. oktobra 2006. Sestavni del sre~anja so tudi strokovna predavanja na temo vzdr`e- vanja. Glede na to, da hiter razvoj informatike in ra~unalni{tva vpliva prakti~no na vse segmente na{ega dela in `ivljenja, bo leto{nja rde~a nit predavanj Informatika v vzdr`evanju. Posvetovanje bo sku{alo osvetliti spremembe, ki jih nove tehnologije prina{ajo, tako z organi- zacijskega kot s tehni{kega vidika. Program: Vpliv informacijskih tehnologij na organizacijo vzdr`evanja Nadzorni in klicni centri ter njihova integracija v vzdr`evanje Optimizacije procesov vzdr`evanja Merjenje uspe{nosti slu`b vzdr`evanja (BSC kazalniki npr.) Sledljivost vzdr`evanja Zmanj{anje zastojev na strojih in napravah zaradi uvedbe ra~unal- ni{kega spremljanja proizvodnje Povezave procesnih ra~unalnikov s poslovnimi sistemi v podjetjih (PLC-stre`nik, poslovni ra~unalnik) Ra~unalni{ki sistemi spremljanja energetskih parametrov Na~rtovanje izvajanja preventivnega vzdr`evanja, postopki preventiv- nega vzdr`evanja, kot baza podatkov na strojih (navodila in postopki za preventivno vzdr`evanje, kot del ra~unalni{kega sistema stroja) Odkrivanje napak na sistemih z uporabo diagnosti~nih orodij Izobra`evanje vzdr`evalnega osebja (izmenjava izku{enj in sodelo- vanje med posameznimi vzdr`evalnimi slu`bami razli~nih podjetij) Vse, ki bi `eleli sodelovati kot avtorji referatov, vabimo, da jih po{ljejo najpozneje do 20. julija na elektronski naslov boris.gombac@tirnet. net. Prijava naj vsebuje ime in priimek avtorja, podjetje, v katerem je zaposlen, naslov referata ter kratek povzetek (najve~ pol strani) s klju~nimi besedami. Upo{tevali bomo samo referate s strokovno vsebino. Referati naj bodo izdelani v urejevalniku besedil Word. Vsak predavatelj lahko prijavi samo en referat, posamezni referat lahko izdela tudi skupina avtorjev. Komisija bo izbrala referate in izbranim posredovala vsa navodila za pripravo predavanj najpozneje do 15. avgusta. Tudi letos pa bo Dru{tvo vzdr`evalcev Slovenije organiziralo nate~aj za izbor najbolj{ih diplomskih del s podro~ja vzdr`evanja; leto- {nja tema bo Informatika v vzdr`evanju. Tematski sklopi so enaki kot za prijavo referatov. Podrobnej{a navodila glede prijave so objavljena na spletni strani dru{tva http://www.drustvo-dvs.si. 12 Intervju Marko Tancar Železni~arji znamo skrbeti za proge Odkar ste postali ~lan poslovodstva na{ega pod- jetja, je minilo `e kar nekaj mesecev. Ker pa je to va{ prvi intervju za na{e glasilo, vseeno ne bo odve~, da se predstavite na{im bralcem. Rodil sem se na Polzeli, a sem prakti~no vse `ivljenje pre`ivel v Ljubljani. Po izobrazbi sem uni- verzitetni diplomirani sociolog. Imam odraslega sina in izha- jam iz delavske dru`ine. Re~em lahko, da sem delovne navade za~el pridobivati `e v osnovni {oli. @e s {tirinajstimi leti, po kon~anem sedmem razredu, sem za~el ob {oli tudi delati in delal sem ves ~as srednje {ole in {tudija, vsak dan. Te izku{nje mi pridejo prav {e danes. Hkrati pa je name pomembno vplivalo tudi skoraj tridesetletno ukvarja- nje s {portom. Ukvarjal sem se s plavanjem, ko{arko in veslanjem na divjih vodah. Najdlje pa sem treniral rokoborbo, v kateri je bila Jugoslavija svetovna vele- sila. Naj se pohvalim – imam kar 15 naslovov slovenskega prvaka, bil sem {ampion Jugoslavije in olimpijski kandidat za Montreal leta 1976. Izku{nje, ki mi jih je dal status vrhunskega {portnika – disciplino in sposobnost odlo- ~anja v zelo napetih polo`ajih – {e danes s pridom uporabljam v poslu, ki ga opravljam. Delovne izku{nje sem nabiral na najraz- li~nej{ih polo`ajih. Delal sem v dr`avni upravi, v komunali, sindi- katih in v trgovski organizaciji. Ste pred prevzemom po- lo`aja na `eleznici vedeli, v kak{no podjetje odhajate? Z `eleznico sem se delovno sre~al `e v sedemdesetih letih, ko sem Branko Omerzu namestnik generalnega direktorja 13 Revija Slovenskih `eleznic april 2006 Intervju delal na zavodu za zaposlova- nje. Z `eleznicami sem sodeloval pri kadrovanju – izboru kadrov in zaposlovanju. Sodeloval sem tudi v razli~nih komisijah, ki so bile takrat ustanovljene za pre- voze tedanjih zdomcev iz tujine v Jugoslavijo. Konec osemdesetih let pa sem se kot sindikalni aktivist {e bolj dejavno sre~al s proble- matiko `eleznice pri nas. O~itno res velja, da te `eleznica zgrabi in ne spusti ve~, obenem pa jo imam malo tudi v krvi, saj je bila moja mati nekaj ~asa zaposlena na `eleznici. Re~em lahko, da sem se zaradi vseh teh izku{enj `e pred zaposlitvijo na sedanjem delovnem mestu zavedal izjemne zahtevnosti sistema, ki ni le velik, temve~ tudi izjemno pomemben za celotno slovensko gospodar- stvo. To sem {e bolj natan~no spoznal, ko sem bil {est let ~lan Odbora RS za gospodarstvo. Delovno mesto sem sprejel, ker je zame velik izziv. @e iz preteklosti sem vedel, da je bilo za `eleznico, zlasti za infrastrukturo, za katero sem odgovoren v poslovodstvu, vedno premalo denarja. Zavedal sem se tega, da bomo mora- li postoriti {e marsikaj, da bo Slovenija lahko izrabila svoj geo- strate{ki polo`aj na kri`i{~u pe- tega in desetega koridorja. Priznati pa moram, da so me, ko sem se s Slovenskimi `eleznicami spoznal od blizu, nekatere stvari vseeno negativno presenetile. Prav te`ko je verjeti, s kako zahtevnim po- lo`ajem se sre~ujemo pri vzdr- `evanju `elezni{ke infrastrukture. Njeno dolgoletno zanemarjanje je povzro~ilo, da bi bilo treba zamenjati ve~ deset tiso~ pragov, da kilometrov preve~ obrabljenih tirnic in vozne mre`e sploh ne omenjam. V kratkem ~asu re{iti vse te te`ave je nemogo~e, tako finan~no kot prometno gledano. Kar nekaj smo `e sli{ali o predvidenih spremembah `elezni{ke zakonodaje, ki naj spremenila status na{e- ga podjetja. Kaj bo prinesla podjetju in podro~ju infra- strukture, za katerega ste odgovorni? Status poobla{~enega upravljalca javne `elezni{ke infrastrukture, ki sredstva dobiva skozi agencijo, pomeni dodatno oviro, dodatno administriranje in pretok pro- ra~unskih sredstev ~ez posred- nika. Trdno sem prepri~an, da bo dr`avni zbor ~im prej sprejel spremembo zakonodaje, ki bo Slovenskim `eleznicam vrnila sta- tus upravljalca javne `elezni{ke infrastrukture. Hkrati pa pri~aku- jem, da bo ponovno omogo~ena enovita organizacijska struktura Slovenskih `eleznic, in ne raz- drobljenost na posamezne dele. Zavedati se moramo, da je vsak del~ek te `eleznice ~len verige in le ~e vsi ~leni delujejo usklajeno, je rezultat lahko bolj{i. Skrb za `elezni{ko infrastrukturo bo prav gotovo bolj{a, ker bodo lahko Slovenske `eleznic, ki najbolje poznajo vse proge in te`ave na njih, same dolo~ale prednostne naloge. S tem bomo lahko poskr- beli za ~im hitrej{o odpravo tistih to~k, ki najbolj ovirajo normalen pretok blaga in potnikov. Teh pa nikakor ni malo. Na `eleznici morda bolj kot drugje velja, da je uspeh {e vedno odvisen predvsem od ljudi. Kak{na je slika kadrov na infrastruktur- nem podro~ju? Pri tak{ni infrastrukturi, kot jo imamo, so na{i zaposleni z vsemi svojimi prizadevanji tisti, ki omo- go~ajo varen in normalen pre- tok tovora in potnikov, seveda ob {tevilnih po~asnih vo`njah in drugih omejitvah. Dokaz za to je leto{nja zima. Kljub rekordni koli~ini snega smo na `eleznici prav zaradi po`rtvovalnega dela vseh `elezni~arjev imeli bistve- no manj{e zamude, kakor so bile na cesti. Tudi to dokazuje, da `elezni~arji znamo skrbeti za proge. Res pa je, da se pri kadrih soo~amo z velikimi primanjkljaji na podro~ju izvr{ilnega osebja, pa tudi starostna struktura je relativno slaba. Izgube zdravstve- ne kategorije ali celo invalidnost pa {e dodatno povzro~ajo te`a- ve. ^eprav si `elimo, da bi v delo progovzdr`evalnega osebja uve- dli kar najve~ mehanizacije, pa brez ~love{kega dela na progah enostavno ne gre. Za spremem- be pa si bomo morali prizadevati tudi pri visoko izobra`enih in izku{enih kadrih, ki nam jih prav tako primanjkuje. Vlada je pred kratkim odo- brila pogodbo v zvezi s pla~evanjem vzdr`evanja javne `elezni{ke infrastruk- ture. Kako ste zadovoljni z njo? Glede leto{nje pogodbe o vzdr- `evanju infrastrukture smo se za~eli z agencijo usklajevati `e v prvih dneh septembra lani. Vlada pa je {ele 13. aprila dala soglasje na pogodbo, ki v svojem finan~nem delu prina{a bistveno ni`ji znesek od tistega, ki je bil usklajen z agencijo. Za teko~e vzdr`evanje bo letos namenje- nih samo dobrih 12 milijard z davkom na dodano vrednost, kar je ne le manj od dogovor- jenega, temve~ celo manj kot lani. Pa tudi usklajevanje je bilo predolgo. To je povzro~ilo, da smo januarja, februarja in marca vseeno opravljali nujno teko~e vzdr`evanje na infrastrukturi in opravili za okrog 3,3 milijarde dela. Pla~ilo za opravljeno delo pa smo dobili {ele sredi aprila ob podpisu pogodbe, zaradi ~esar smo se morali zadol`evati. Glede na predvidena dela omenjenih 12 milijard pomeni kar okrog 3,4 milijarde tolarjev primanj- kljaja. Za vzdr`evanje bomo zato zagotovili {e nekaj sredstev. Z vra~ilom obresti ministrstva za finance {e iz leta 2004 bomo dobili dodatnih 488 milijonov tolarjev. Od `elezni{ke agencije pa bomo na ra~un uporabni- ne in tr`enja `elezni{ke infra- strukture pridobili {e okrog 700 milijonov tolarjev. Kljub temu celotna sredstva ne bodo zado{- ~ala za vsa dogovorjena in hkrati nujna dela, in se bomo morali soo~iti s primanjkljajem velikega dela sredstev. Zato bomo skupaj z agencijo in prometnim minis- trstvom zelo natan~no prou~ili mo`nosti pridobivanja dodatnih sredstev za redno vzdr`evanje. Za v prihodnje pa pri~akujem, da se bomo glede pogodb o javnih gospodarskih slu`bah dogovar- jali neposredno z ministrstvom za promet, kar bo olaj{alo nji- hovo sprejemanje. Pripravljamo se na to, da bi za teko~e vzdr- `evanje v prihodnje podpisovali pogodbe za vsaj tri ali celo za pet let. Tak{na pogodba bi dolo- ~ila dolgoro~no financiranje, nam omogo~ila pravo~asno nabavo vseh materialov glede na na~rtovana dela, ki so sezonsko vezana. S tem bi bilo vzdr`eva- nje tudi cenej{e. Tak{na re{itev je nedvomno smiselna, ve~letne pogodbe pa sklepa tudi ve~ina tujih `elezni{kih podjetij. Poleg nujnega sprotnega vzdr`evanja pa prav goto- vo ne gre zanemariti inve- sticij v javno `elezni{ko infrastrukturo? Investicije so zelo pomemben segment na{ega dela in veseli me, da imajo zanj na promet- nem ministrstvu veliko posluha. Konfiguracija na{ih prog je zelo zahtevna. Zlasti to velja za pove- zavo Diva~e in Kopra, ki je le enotirna in zelo strma. Ker gre tako reko~ za na{e okno v svet, nestrpno pri~akujem, da se bo ta povezava ~im prej uredila, da bi lahko iz Kopra prepeljali {e ve~ tovora. Vsekakor si bomo tudi v na{em podjetju prizadevali, da bi pridobili nove vire sredstev. Pri~akujemo sprejem poro{tvene- ga zakona za slovenska sredstva soudele`be pri projektih, ki jih sofinancira Evropska unija. Na{ dolgoro~ni cilj pa je, da bi slo- venske proge usposobili, da bi omogo~ale osni pritisk 22,5 tone ter hitrosti do 160 kilometrov na uro. Opremiti jih bomo morali s sodobnimi signalnovarnostnimi, telekomunikacijskimi, elektro- energetskimi in drugimi napra- vami, ki bodo omogo~ale nado- me{~anje ~love{kega dela. Za posodobljene proge pa bi potre- bovali tudi sodoben vozni park. Prvi obrat je na tem podro~ju `e narejen, saj bo na na{e proge `e letos zapeljalo sto novih tovornih vagonov in dvajset ve~sistemskih lokomotiv. Dolgoro~no pa se s tem ne bomo mogli zadovoljiti, ne v potni{kem ne v tovornem prometu. 14 Aktualno Franc Kosi Poslovodstvo je v okviru nadalj- njega razvoja sistema ravnanja z okoljem oktobra 2005 spre- jelo sedem sklepov, s katerimi bi postopoma do leta 2010 odpravili dolo~ene okoljske te`ave in jih uskladili z zahteva- mi oziroma standardi, ki veljajo na podro~ju varovanja okolja. Eden izmed ukrepov, ki jih je sprejelo poslovodstvo, je vzpo- stavitev informacijskega siste- ma, ki bo omogo~al vpogled v stro{kovni in fizi~ni obseg porabe energije, vode in drugih vhodnih virov, ki so pomembni za poslovni sistem Slovenskih `eleznic. Raz{irjeni informacij- ski sistem bi moral zagotavljati pregled nad gospodarjenjem z vsemi vhodnimi in izhodnimi viri na ravni sekcij in poslovnih enot in hkrati celotnega poslovnega sistema. Raz{irjeni informacij- ski sistem mora biti skladen tudi z zahtevami za vzpostavi- tev energetskega mened`men- ta. V okviru tega sklepa bo treba preveriti tudi, ali obstajajo mo`nosti za vpeljavo ekolo{ke- ga knjigovodstva v ra~unovod- stvo in kak{ne so mo`nosti za spremljanje materialnih tokov nekaterih najpomembnej{ih materialov, kot so na primer nabava maziv, baterij in akumu- latorjev in drugih materialov, ki vsebujejo nevarne snovi in so {kodljivi za okolje. Dejavnosti za izvedbo tega sklepa se bodo za~ele predvidoma v za~etku februarja ob sodelovanju raz- li~nih organizacijskih enot, ki bodo pripravile izhodi{~a in predlagale re{itve za izvedbo te naloge. V nadaljevanju pred- stavljamo nekatere zahteve, ki se navezujejo na zagotavljanje okoljske u~inkovitosti. Zelena knjiga o energetski u~inkovitosti, ki jo je spre- jela Evropska komisija junija 2005, opredeljuje mo`nosti in za~etek za obse`no razpravo o uvedbi stro{kovno u~inkovi- tega var~evanja. Pomeni za~- etek postopka, ki je usmerjen k hitremu oblikovanju konkretne- ga akcijskega na~rta. Ta vklju~- uje ukrepe na ravni EU, na nacionalni regionalni, krajev- ni in mednarodni ravni ter na ravni industrije in posameznih potro{nikov, da se izkoristijo ugotovljene mo`nosti za var~- evanje s pomo~jo energetske u~inkovitosti. Pobuda za energetsko u~inko- vitost ne vpliva samo na ener- getsko politiko, pa~ pa ima {ir{i pomen. Je glavni prispe- vek k zmanj{anju energetske odvisnosti od tretjih dr`av pri izravnavi visokih in nestano- vitnih cen nafte. Ta pobuda tudi prispeva k doseganju ciljev lizbonske strategije, katere cilj je ponoven zagon evropskega gospodarstva in boj proti pod- nebnim spremembam. Klju~ za spodbujanje energet- ske u~inkovitosti je v spodbu- dah, danih dr`avam ~lanicam, regijam, dr`avljanom in indu- striji in v orodjih, ki so potreb- na za ukrepanje in nalo`be za var~evanje z energijo s pozitiv- nim razmerjem med stro{ki in koristmi. To je mogo~e narediti brez zni`anja ravni udobja ali `ivljenjskega standarda. Pomeni le prepre~evanje tratenja ener- gije, kadar je mo`no na eno- staven na~in zni`ati porabo. Zakon o varstvu okolja, ki je stopil v veljavo maja 2004, ureja varstvo okolja pred obre- menjevanjem kot temeljni pogoj za trajnostni razvoj in v tem okviru dolo~a temelj- na na~ela varstva okolja, ukre- pe varstva okolja, spremljanje stanja okolja in informacije o okolju, ekonomske in finan~- ne instrumente varstva okolja, javne slu`be varstva okolja in druga z varstvom okolja pove- zana vpra{anja. Cilji varstva okolja so zlasti: 1. prepre~evanje in zmanj{anje obremenjevanja okolja, 2. ohranjanje in izbolj{evanje kakovosti okolja, 3. trajnostna raba naravnih virov, 4. zmanj{anje rabe energije in ve~ja uporaba obnovljivih virov energije, 5. odpravljanje posledic obre- menjevanja okolja, izbolj{a- nje poru{enega naravnega ravnovesja in ponovno vzpo- stavljanje njegovih regenera- cijskih sposobnosti, 6. pove~evanje snovne u~inko- vitosti proizvodnje in potro- {nje ter 7. opu{~anje in nadome{~anje uporabe nevarnih snovi. Za doseganje teh ciljev je treba spodbujati proizvodnjo in potro{njo, ki prispevata k zma- nj{anju obremenjevanja okolja, spodbujati razvoj in uporabo tehnologij, ki prepre~ujejo, odpravljajo ali zmanj{ujejo obremenjevanje okolja. Zahteve standarda ISO 14001 glede okoljske u~inkovitosti U~inkovito in gospodarno ravnanje z energijo, vodo in odpadki je ena izmed temeljnih zahtev, ki jo mora izpolnjeva- ti podjetje, ~e ho~e pridobiti in obdr`ati mednarodni okolj- ski certifikat po standardu ISO 14001. Standard ISO 14001 v to~ki 4.5.1 dolo~a, da mora organizacija vzpostaviti, izva- jati in vzdr`evati postopke, s katerimi redno nadzoruje in meri klju~ne parametre svojega delovanja, ki lahko pomembno vplivajo na okolje. Proces mora vklju~evati dokumentiranje informacij, s katerimi nadzira- mo izvajanje, ustrezno obvla- dovanje delovanja ter izpolnje- vanju okvirnih in izvedbenih okoljskih ciljev organizacije. Notranje zahteve S@ v okviru sistema ravnanja z okoljem V sistemu ravnanja z okoljem na Slovenskih `eleznicah so zahteve o okoljski u~inkovito- sti opredeljene v to~ki 4.5.1 Poslovnika sistema ravnanja z okoljem (995), podrobnej{e zahteve za spremljanje in nad- zor pa so opredeljene v t~. 12 Priro~nika sistema ravnanja z okoljem (996). Poslovodstvo Slovenskih `eleznic je s spre- jetjem Okoljske politike (to~ka 4.2, 995) podalo sedem okvi- rnih okoljskih ciljev, med kateri- mi je {est, ki zadevajo zmanj{- evanje porabe energije, vode in odpadkov. Upo{tevanje okoljske u~inkovitosti (2) SŽ so ljudje 16 SŽ so ludje Milo{ Opre{nik Vesna Kaiser »Kolikor daje{, tudi dobiva{!« Kot vodja vlaka InterCity Slovenija, in seveda tudi drugih vlakov, morate biti vselej urejeni, {ik, kot pra- vimo. Res je, kar je tudi prav. Navsezadnje pomenimo prvi stik potnika z `eleznico, in z njo, ozi- roma s Slovenskimi `eleznicami, nas potniki pravzaprav identifi- cirajo. Uniforma mora biti kakor iz {katlice, ~evlji skrbno o~i{~eni, ~lovek ne sme biti neprespan – slednje je, mimogrede, v~asih kar te`ko. Leta 1991, ko smo obiskovali te~aj za vodje vlakov, so nam obljubljali tudi li~ila in urejanje pri~eske, a je `al ostalo zgolj pri obljubah in mo~no dvo- mim, da bo kaj iz tega. Eno od predavanj na te~aju je obsegalo tudi li~enje, kajti bile smo same `enske, pri{el je celo poklicni masker. Sicer pa smo z unifor- mami zelo zadovoljne, kroj je lep in tudi material je kakovosten, saj se ne guba. Pravijo, da so celo ene od najlep{ih na evrop- skih `eleznicah. Moti pa nas, da bodo tudi za `enske menda spet obvezne kape, kar se mi ne zdi potrebno oziroma smiselno, {e posebej ob poletni vro~ini. In zakaj prav `eleznica? Zdi se mi, da so skoraj vsi otroci navdu{eni nad `eleznico, nad vlaki, in tudi sama nisem bila izjema. Kot otrok sem bila stra- {ansko neje{~a in babica, ki je `ivela blizu `elezni{ke proge, je ugotovila, da ji uspe spraviti vame kak gri`ljaj samo tako, da me pelje do proge, »gledat vlak- ce«. No, babica je tako pripo- vedovala, morda pa je bilo celo res. Malo pa je vseeno tudi tradi- cije, saj sta bila `elezni~arja tudi dva moja strica. Sicer pa sem generacija 1981-85 na @elezni- {ki srednji {oli v Mariboru, smer prometno-transportni komerci- alist. V razredu smo bila sama dekleta, kar je bila za poklicno opredelitev, ki jo {tejejo bolj za »mo{ko«, pravcata izjema, in profesorji so v na{ razred prav radi vstopili … Pa tudi druga~e smo `enske mirnej{e, ne razgra- jamo, ~eprav seveda tu in tam tudi kaj u{pi~imo. Ker sem bila v {oli {tipendistka `eleznice, bi morala po kon~anem {olanju oditi iz Maribora v Ljubljano, vendar so mi kljub temu odo- brili, da sem pripravni{ko dobo opravljala kot stevardesa na Zelenem vlaku, ki je bil tedaj pravi paradni konj na{ih `elez- nic. Pozneje pa je {tipenditor vseeno zahteval, da se moram vrniti v Ljubljano. Delala sem v kontroli prihodkov, v notranjem prometu. To je bilo osemurno pisarni{ko delo in prav ni~ pri- jetno se ni bilo vsak dan voziti iz Maribora, zato sem si v Ljubljani poiskala stanovanje. Ker pa mi je Ljubljana postala predraga, sem se preselila v bistveno cenej- {o Litijo. Po letu dni pa sem spoznala, da tako ne gre – pre- prosto vleklo me je na [tajersko. Zaprosila sem za premestitev bli`e Mariboru in zaposlili so me na tovorni postaji ^ret pri Celju kot analitiko vozovne slu`be. SŽ so ljudje Miloš Oprešnik 17 Revija Slovenskih `eleznic april 2006 SŽ so ludje Potem pa je pri{la dru`ina in dva otroka … Ob 4.20 zjutraj je odpeljal vlak iz Maribora v Celje … Kaj sem hotela, {e enkrat sem zaprosila, da bi bila bli`e domu. Ponudili so mi delovno mesto vodje vlaka, to je bilo leta 1991, in od tedaj opravljam to delo. Kot vodja vlaka imam med `enskami na `eleznici najdalj{i sta`. Kako je z dodatnim izob- ra`evanjem? Omenila sem `e enomese~ni te~aj za vodje vlakov, ko pa je leta 2000 za~el voziti vlak InterCity Slovenija, smo imeli v Ljubljani seveda {e dodat- no izobra`evanje. Pozornost so posvetili ve~ parametrom: izob- razbi, delovni dobi, znanju tujih jezikov, urejenosti, komunikativ- nosti … Prav zdaj pa pri nas zbi- rajo prijave za te~aj angle{kega jezika, ~eprav se mi zdi nemara smotrneje, da bi se, vsaj na na{em obmo~ju, izpopolnili v znanju nem{~ine; navsezadnje smo od Avstrije oddaljeni le pi~- lih nekaj kilometrov. Drugih vrst dodatnega izobra`evanja nam zaenkrat {e niso ponudili, res pa je, da bi bilo glede na na{ delovni urnik vso stvar sila te`ko uskladiti; v~asih se nekateri tudi po nekaj mesecev ne vidimo, tako da se med sabo spra{uje- mo, ali smo {e pri isti firmi … Delovni dan, oziroma delo- vni urnik vodje vlaka? Naj opi{em v~eraj{njega, naj- dalj{ega, ki traja dvanajst ur. Vstanem ob 3.45, se oble~em, uredim, zajtrkujem seveda ni~, ker je za kaj takega {e odlo~no prezgodaj. Ob petih se moram javiti pri razporednem delav- cu, kjer preberem brzojavke in se seznanim z novostmi tistega dne. Pol ure pred odhodom moram biti pri vlaku, pregledati garnituro, se pravi ~isto~o gar- niture in sanitarij, razsvetljavo in podobno. Nato sem pri vlaku potnikom na voljo za informaci- je. Po odhodu vlaka sledi rutin- ski del: pozdrav potnikom in obvestila po ozvo~enju, pregled vozovnic, naro~anje taksija na kon~ni postaji, ~e potnik to `eli, itd. Ob 7.38 smo v Ljubljani, kjer imam 15 minut »prosto«, kar pa v praksi skoraj {e nikoli ni bilo prosto. Ob 8.30 – nazaj proti Mariboru in ves postopek se ponovi. Ob 11.50 pa z vla- kom EuroCity Emona, ki pripelje z Dunaja, spet proti Ljubljani. Tam ob 14.45 presedlam na InterCity Slovenija in v Maribor. Pri razporednem delavcu pre- dam denar in oddam poro~ilo o stanju garnitur, {tevilu potnikov na vsaki vo`nji in o ~asu odho- da in prihoda vlaka, pravzaprav vlakov. No, in pribli`no ob petih popoldan se moj delovni dan kon~a. Je vsak dan tako razgiban, dejal bi naporen? Ne, saj noben dan ni enak prej{- njemu. Tako imenovani ICS-tur- nus obsega dvanajst dni. V tem ~asu za~enja{ slu`bo ob razli~- nih urah. Tako dolg dan, kakor je bil v~eraj{nji, bom imela spet ~ez dvanajst dni. Po tem dnevu imam dan prosto, nato sledijo {tirje dnevi nepretrganega dela in spet prost dan. Biti po {tiri dni hkrati zdoma res ni prijetno, ampak dru`ina se je v tem ~asu na to ̀ e nekako navadila. Pravijo, da so veseli, ker imajo vsaj mojo sliko … Dokler so otroci majhni, je te`ko, toda opa`am, da te v najstni{kih letih v~asih morda {e bolj potrebujejo. Odnosi v kolektivu? V~asih v {ali pravimo, da so na{i medsebojni odnosi dobri `e zgolj zato, ker se ne videva- mo prepogosto. Na vlaku ICS si pravzaprav sam, in celo iz na{ega turnusa, kjer nas je dva- najst, se ob~asno vidimo le ob prihodu v slu`bo ali pa morebiti kje na vmesnih postajah. Na vlakih EuroCity in InterCity, kjer je seveda ve~ vagonov, pa sta zaposlena po dva. Sicer pa vsak- do med nami opravlja svoje delo in natanko ve, kaj je treba nare- diti. V zadnjem ~asu se je kar nekaj delavcev upokojilo, fluk- tuacije v pravem pomenu bese- de, se pravi odhajanja v druge slu`be, pa skorajda ni zaznati: treba je namre~ vedeti, da je na [tajerskem problem nezaposle- nosti izredno pere~, saj je vrsta podjetij morala zapreti vrata, in ljudje so veseli, da imajo slu`bo – kakr{no koli. Radi delate z ljudmi? Seveda! Delo z ljudmi je vedno zanimivo, a tudi nepredvidljivo. Noben dan ni enak drugemu, vselej se nekaj dogaja, mono- tonosti skorajda ne poznamo. Seveda pa poznamo prijazne potnike – in one druge. Kadar je potnik, denimo, nestrpen ali zadir~en, je treba biti potrpe- `ljiv in predvsem ohraniti mirne `ivce. Z nasmehom ga »razo- ro`i{«, kajti, kot pravijo, lepa beseda lepo mesto najde. In obi~ajno se nasmeh povrne z nasmehom. Sicer pa menim takole, tudi v `ivljenju nasploh: kolikor daje{, tudi dobiva{! Vas pri delu kaj moti? Bi kaj spremenili? Najbolj me moti dejstvo, da je vlak InterCity Slovenija v zadnjih letih toliko izgubil na ugledu. Prvo leto obratovanja so bili vlaki ves ~as polni, zdaj pa … Brez dvoma so poglavitni kri- vec za to zamude, ki nastaja- jo zaradi zapor proge. Seveda, vsi se dobro zavedamo, da so popravila proge nujno potreb- na, toda kako naj razlo`im jez- nemu potniku, zakaj so mimo ~akajo~ega vlaka ICS naprej spustili – tovorni vlak? [e zlasti nejevoljni so na{i stalni potniki, ki razmeroma drago vozovnico kupijo predvsem zato, da bi kar najhitreje prispeli na cilj. Odlo~no premalo pozornosti posve~amo poglavitni predno- sti vlaka ICS, hitrosti! Razen te pa vlak ICS nima kaj dosti ponuditi. Dogaja se, da stro- jevodja na poti od Maribora proti Ljubljani na vse kriplje posku{a nadomestiti zamudo, in to mu tudi uspe. A kaj! Tik pred Ljubljano, ko po ozvo- ~enju potnikom `e napovem prihod, nas ustavi uvozni signal in – stojimo, stojimo. So mar pozabili na nas, ali kaj? Potniki so ob dragi vozovnici upravi- ~eni do negodovanja. Poleg tega se vlaki ICS pogosto kvarijo in morajo v popravilo; takrat vlak nadomestijo z vlakom Desiro, oziroma Siemensom, ki pa nima 1. razreda, bifeja in oddelka za kadilce, predvsem pa je po- ~asnej{i. Resda potniki pozneje pri blagajni dobijo povrnjeno razliko v ceni, toda ve~ini to ne pomeni prav veliko. V tak{nih primerih smo vodje vlaka seveda prvi in edini, na katere se strese jeza, in ki ho~e{ no~e{ nasto- pamo v vlogi de`urnega »stre- lovoda«. V~asih se mi prav to`i po Zelenem vlaku, ko je potnik dobil kavico, sok ali mleko, zra- ven pa sendvi~ ali zavitek, in dnevno ~asopisje. Po vlaku pa sta kro`ili stevardesi s ko{aro bonbonov … To so bili zlati ~asi `eleznice. Se vam pri delu zgodi tudi kaj zabavnega? Seveda, veliko, toda stvari ti kmalu uidejo iz glave. No, ena bolj sve`ih: neko~ sem na vlaku Pohorje pregledovala vozovnice in seveda potrkala tudi na vrata sanitarij, ki so bila zaklenjena. Ni bilo odziva, zato sem skle- nila, da {e malce po~akam, in res: ven se je prikobalilo, ~lovek ne bi verjel, pet mladeni~ev, hrustov. Ni mi jasno, kako so se lahko stla~ili v mali sanitarni prostor. Vstopili so v Litiji, seve- da brez vozovnic in, kot so mi zagotavljali, tudi brez denarja. Hotela sem jim pripraviti manj{e predavanje, a ni imelo pomena – sicer pa so me potola`ili, da gredo samo do Ljubljane … Vesna Kaiser: prosti ~as, konji~ki, rekreacija? Moj prosti ~as, konji~ek in hkra- ti rekreacija je biti mama in `ena! Sicer pa rada spe~em in tudi pojem kaj sladkega, doma smo vsi sladkosnedni. Ob lepih prostih dneh pa sprehod ali kolesarjenje z dru`ino po bli`nji okolici. Oba otroka sta {port- nika, vesla~a, sin je v mladin- ski dr`avni reprezentanci, h~i, ki je sicer malo manj zagreta, pa je ob~asna reprezentantka med mlaj{imi mladinkami. ^e le utegnemo, in ~e ni predale~, ju spremljamo na vesla{ke regate, kar pa zaradi mojega delovnega urnika `al ni prav pogosto. SŽ so ljudje 18 Reportaža Me{ani pevski zbor Cantate nobiscum pri @KUD Tine Ro`anc Na{ih 95 let V za~etku 20. stoletja je bil Trst sredi{~e vseslovenskega dogaja- nja, zato je bil tu tudi sede` Zveze jugoslovanskih `elezni~ar- jev, ki je hotela po`iviti kulturno delo ~lanstva. Leta 1911 je bil ustanovljen mo{ki pevski zbor. ^eprav je ob za~etku delova- nja {tel le med 14 in 18 pevci, so ti pod vodstvom Franceta Podbregarja s svojo vnemo in ljubeznijo do slovenske pesmi zaorali neizbrisno brazdo nadalj- njega kulturnega delovanja. @al sta vse huj{i pritisk fa{izma in {e bolj prva svetovna vojna za nekaj ~asa uti{ala slovensko pesem, a hrepenenje po glasbe- nem udejstvovanju ni zamrlo – prav nasprotno. Po koncu vojne je februarja 1919 zbor spet o`i- vel, in sicer v Ljubljani. Imenovali so se Prosvetno dru{tvo Sloga. Tu se je `e dve leti porajala `elja po ustanovitvi godbe, ki se je v tem letu tudi uresni~ila. Ker sta se tako pevski kot godbeni odsek vse bolj razvijala, so 19. oktobra 1924 ustanovili samostojno `elezni- ~arsko glasbeno dru{tvo. Pevski zbor je tedaj {tel `e 30 pevcev, vodil ga je Mirko Premel~. Za to obdobje je zna~ilna tudi velika prizadevnost za glasbeno vzgojo mladih, saj je v Slogi delovala glasbena {ola za otroke `elezni- ~arjev, iz katere so iz{la mnoga velika imena slovenske glasbe. Maja 1926 je zbor in godbo v svoje roke prevzel Heribert Svetel in mo{ki pevski zbor preoblikoval v me{anega – 32 pevcem se je pridru`ilo 30 pevk. Od leta 1929 do leta 1941 je imel zbor veliko koncertnih turnej po Sloveniji in Jugoslaviji. Te`ka leta druge svetovne vojne so zadala hud udarec tudi zboru, ki je med njo onemel. Po osvo- boditvi je spet za`ivel, `al se {tevilni ~lani niso vrnili … Po 20 letih vodenja zbora je bil prof. Svetel leta 1946 imenovan za dirigenta mariborske opere, tak- tirko pa je v svoje roke prevzel skladatelj Vasilij Mirk. Tedaj se je dru{tvo preimenovalo v @elezni- ~arsko kulturnoumetni{ko dru- {tvo Tine Ro`anc, v zbor pa je pri{lo veliko vedno dobrodo- {lih mladih pevk in pevcev. Leta 1952 sta bila ustanovljena pev- ska odseka tudi v Novem Mestu in na Jesenicah. Nove nepevske sekcije so se za~ele pojavljati kot gobe po de`ju. Do danes je zboru mahalo kar nekaj znanih zborovodskih imen: France Pergar, Radovan Gobec, Srdjan Ribarovi}, Mitja Gobec, Dalila Bevs, Miro Kokol in sedanji vodja Ljuben Dimkaroski. V dol- gih letih delovanja smo se nau~ili na desetine skladb, poleg narod- nih tudi {tevilne pesmi s celega sveta pa tudi umetni{ke bise- re klasi~nih skladateljev. Vrstili so se {tevilni nastopi doma, pri zamejcih v Italiji in Avstriji ter v samostojni Sloveniji po raz- li~nih evropskih dr`avah. Zlasti v okviru `elezni~arskih festivalov FISAIC smo prepevali v Franciji, [vici, na Poljskem, Finskem in na Norve{kem. @al se zadnjega festivala na Mad`arskem nismo mogli udele`iti zaradi hude finan~ne stiske, upamo pa, da nam bo prihodnje leto uspelo peti v Nem~iji. In kak{ni so na{i na~rti za naprej? [e naprej se `elimo udele`evati festivala FISAIC, ki poteka vsaka tri leta v drugi dr`avi. Vsako leto bomo {e naprej sodelovali na reviji ljubljanskih pevskih zborov v [entvidu in na pevskem sre~anju v [entvidu pri Sti~ni na Dolenjskem. Trudili se bomo, da bo na{e petje vse lep{e in kakovostnej{e. Zato v svoje vrste nenehno vabimo nove ~lane, {e posebej lepo ste vabljeni zaposleni na @eleznicah. Res je, da dana{nji tempo in skrb za materialno pre`ivetje dopu{~- ata le malo prostega ~asa, a verjemite – zadovoljstvo in notra- nje bogastvo, ki nam ga prinese petje, odtehta marsikatero uro truda na vajah. Na{e delovanje je `al mo~no odvisno od stanja na na{em ra- ~unu, zaradi ~esar moramo iskati tudi donatorje. Zahvaljujemo se vsem, ki nam kakor koli poma- gajo, seveda najbolj Slovenskim `eleznicam, ki nam poleg finan~- ne pomo~i omogo~ajo prevoze z vlaki ter nam v uporabo dajejo prostore za vaje. Hvale`ni smo vam – brez vas na{ih 95 let ne bi bilo! Na{ ~astitljivi 95. rojstni dan bomo praznovali v Slovenski filharmoniji 16. junija 2006 ob 19. uri. Prisr~no vablje- ni vsi, ki imate radi glasbo, petje in dobro vzdu{je. Z vami nam bo {e lep{e! Na izlet z vlakom Gori~ansko zgodnjemajsko slavje Na~rt jer tako enostaven, da ne more biti bolj. Pripravimo izlet- ni{ko karto Pomurje in osnovno izletni{ko opremo, se usedemo na kolo in se s kolesom vred z vla- kom Citadella zapeljemo na severo- vzhod Slovenije, do Murske Sobote ali Hodo{a. ̂ e izstopimo tu ali tam, ni tako zelo pomembno, ker vse poti med eno in drugo `elezni{ko postajo dr`ijo ~ez Gori~ko. Hriboviti del Prekmurja je umir- jeni raj za ljubitelje spro{~enega pohajanja, ne prenapornega kole- sarjenja in imenitne kulinarike. Eno z drugim gre {e posebej dobro skupaj, saj najprej gremo in potem jemo, da lahko spet gremo. Ker so na Gori~kem vse poti prave, se usmerimo sem ali tja, povsod je lepo. Vzhodni del pokrajine na zanimiv na~in spoznamo, ~e se iz Hodo{a zapeljemo skozi Krplivnik v Domanj{evce, odkoder se »pre- valimo« v Prosenjakovce in se skozi Motvarjevce in Kobilje zapeljemo v Dobrovnik. Zdaj smo `e pod ju`nimi obronki Gori~kega, kjer se mimo Bogojine z znano Ple~nikovo cerkvijo odpeljemo v Moravske Toplice. Iz Hodo{a do sem prekole- sarimo okrog 40 kilometrov. Iz Moravskih Toplic se ponuja zanimiva mo`nost, da se s kole- som odpravimo po zaklju~nem delu evropske pe{poti E7 pri nas: po dolinici Lipnice se zapeljemo v Ivanovce in v Kan~evce. Kmalu zatem se ozna~ena pot lo~i od ceste in dr`i ~ez Kamenek in Kovcin Breg v Gornje Petovce. Primerna je za ljubitelje gozdnega kolesarjenja, sicer pa se iz Kan~evcev zapeljemo po cesti v Kri`evce in v Gornje Petrovce. E7 se od tu vzpne do nekdanjega turisti~nega doma Pind`a ter dr`i po grebenu mimo cerkve sv. Trojice. Ko se pripeljemo nad Peskovce, se spustimo v vas ter nadaljujemo po cesti skozi [alovce v Hodo{. Iz Moravskih Toplic do sem je okrog 35 kilometrov. Preno~imo lahko v Moravskih Toplicah ali v gostilni s preno~i{~i na za~etku vasi [ulinci, nedale~ od {ole v Gornjih Petrovcih, ali v gostil- ni s preno~i{~i v [alovcih. Kajti to je {ele za~etek. Iz Hodo{a se namre~ odpeljemo mimo jezera ob Dolenskem potoku v Dolence, kjer zavijemo v najsever- nej{o slovensko vas Budinci. Skozi Markovce in ^epince odkolesarimo v Marinje in poletimo {e v zahod- ni del Gori~kega, na primer skozi Kuzmo v Grad in mimo Ledavskega jezera v Mursko Soboto. Iz Hodo{a je v opisani smeri okrog 60 kilometrov. Preno~imo lahko v Sv. Juriju, na turisti~ni kmetiji Ferencovih pri Ledavskem jezeru, v Murski Soboti in {e kje. Zanimivosti ob poti ne manjka, tako da je gori~ansko popoto- vanje ne le po`ivljajo~e, temve~ tudi raziskovalno. Med drugim si ogledamo muzej v Krplivniku, ustavimo se pri spominskem pomniku na pristanek stratosta- na dveh belgijskih raziskovalcev v @enavljah, pre{tejemo grajske sobe v gradu Grad, okusimo doma~e bu~no olje in spoznamo {e marsikaj. Menda samo zato, da zaradi vsega lepega, okusne- ga, predvsem pa zaradi prijaznih ljudi pridemo spet. Za potovanje na Gori~ko iz osred- nje Slovenije je najprimernej{i vlak Citadella, ki z ljubljanske `elez- ni{ke postaje odpelje ob 7.40. Iz mariborske smeri nanj po~akamo v Pragerskem, kamor se v soboto, nedeljo in ob praznikih odpeljemo z vlakom iz Maribora ob 9.20. S Citadello se pripeljemo v Mursko Soboto ob 11.05, v Hodo{ pa ob 11.31. Za vrnitev, vendar {ele v enem od naslednjih dni, po~akamo na Citadello v Hodo{u (17.40) ali v Murski Soboti (18.01). Po novi progi iz Murske Sobote v Hodo{ ne vozi veliko vlakov, vendar je `e en sam dovolj, da nas zapelje naravnost v pomladanski izletni{ki raj Gori~kega. Mimo cerkve sv. Trojice na Nedelskem bregu se s kolesom lahko odpeljemo po zadnjih kilometrih evropske pe{poti E7 pri nas. 19 Reportaža Dario Cortese Revija Slovenskih `eleznic april 2006 Slikovna kri`anka NOVA PROGA RDE^E RUMEN RAZLI^EK CIRKONA DU[A PO^KAJ KAR JE IZREZANO O^ANEC REKA NA TAJSKEM (KONEC TAINANA) SESTRA VENDELINA (MARIJA) IZUMRLA PTICA Z NOVE ZELANDIJE POLJSKA PODPI^JE PRIPRAVA ZA MERJE- NJE TLAKA KRUH IZ AJDOVE MOKE PREVAJALEC BIBLIJE V LATIN[^INO MESTO V SEVERO- ZAHODNI ITALIJI ORGAN ZA IZLO- ^ANJE HLOD ZA PREDELAVO NA @AGI OHOLOST, O[ABNOST POTUJO^I PASTIR SEZNAM BLAGA Z NAVEDBO CEN HIMNA ALI HVALNICA Z VERSKO VSEBINO IGOR TORKAR TRAVA Z ENOCVET. KLASKI V LATIH NORMAN. VOJSKO- VODJA IZ 11. ST. IZABELA (KRAJ[E) GOZDNA PTICA PEVKA OSTER VETER SLONOVI ^EKANI ZELO MAJHNA KOLI^INA ^ESA VEZ, SPONA NEON PROSTOR ZA VSTOP OTOK V ALEUTIH SL. SMU^. (NU[A) GOZDNA PTICA TEKSTILNA DELAVKA PRIPRAVA, KI RAZPR[I TEKO^INO avtor VINKO KORENT MODREC, FILOZOF [VIC. JUNAK (WILHELM) OBOK PROTEST SREDI[^E ROMUNSKE MOLDAVIJE risba KIH RIMSKO– NEM[KI CESAR IGRALEC IN TV- VODITELJ @NIDAR[I^ KRILO ZGRADBE DR@AVA NA BLI@. VZHODU JEZERO V ETIOPIJI NAJLJUB[A MOHAMEDO- VA @ENA NARKOTIK [OP PO- VEZANEGA PO@ETEGA @ITA JANEZ TRDINA REKA V ^RNI GORI SRE^KO KOSOVEL STARO KITAJSKO BRENKALO DELAVEC, KI TESA LES TR^ENJE PREPIR, KONFLIKT SP. DEL POSODE SOLI MLE^NE KISLINE SLOVNI^NO [TEVILO, SINGULAR MESTO V TUR^IJI, ODRIN AVTOR HLAPCEV (IVAN) VISE^ SNEŽNI ZAMET BOGDAN ? L I P A Z E L E N E L A J E Iz @elezni{kega muzeja v Ljubljani Voznoredni grafikon Bohinjske proge iz leta 1909, ko je bila v celoti odprta tudi Turska proga in je Bohinjska proga s tem {ele res za`ivela. Vse debele ~rte pomenijo mednarodne brzovlake, kar ka`e na velik tedanji pomen Bohinjske proge.