SOCIALNO DELO IN NOVA KÜLTXJRNOST Marli« OvMnik Ce gledamo na socialno delo kot na odziv na razmere, ki so nastale kot posledica nastopa in pohoda prve industrijske revolucije oziroma industrializacije proizvodnje materialnih dobrin za življenje, nam je danes - po približno dvesto letih začetka prve industrijske revolucije v Angliji in njej sosednih deželah (J. Wattov izum parnega stroja okrog leta 1780) oziroma v Sloveniji po nekaj desetletjih pospeSene in intenzivne industrializacije v povojnem obdobju - mogoCe govoriti že o tradicionalni koncepciji/tipu socialnega dela. Kakor je industrijski tip proizvodnje naSel svojo podlago, možnost in vzor v vse podrobnejši delitvi dela, ki je omogočila uporabo sistema n^ehaniCnih naprav oziroma strojev, ki ga je - spet po vzoru delitve dela - poganjala (v nasprotju s CloveSko ali živalsko) neka druga, v mehansko spremenjena energija (primer toplotna, proizvedena v parnem kotlu, prevedena preko transmisijskih naprav v gibanje strojnega sistema - človek/delavec pa je postal s tem le podaljšani živi del stroja), - seje tudi skrb za različne povsem človeške potrebe (stanovanja, zdravstveno varstvo, varstvo otrok, nega starostnikov ter skrb za najrazličnejše socialno-deviantne primere, kot so mladoletno prestopniStvo, vdajanje mamilom, kriminalu, alkoholizmu,prostituciji,samomorilstvu,nasilju ipd.),za katere industrijsko zaposleni človek-delavec pač ni mogel poskrbeti zgolj sam, na primer v okviru svoje lastne družine, so se zato razvile v različnih družbenih okoljih različne vrste in oblike ega socialnega dela, kot ga poznamo danes tudi pri nas. V teh pogojih seje socialno delo zdaj preneslo na posebno družbeno službo oziroma poklic, imenovan "socialno delo", že tradicionalnega tipa in se razvilo v posebno delovno in strokovno specialnost poleg Številnih drugih strok,specializiranih družbenih dejavnosti oziroma služb. Rekli bi morda lahko, da se je v industrijskem razdobju tudi socialno delo razvilo v posebne službe in stroko poleg mnogih drugih, tako da je dopolnilo in zapolnilo v družbi tiste oblike in zvrsti skrbi za človeka, za katere znotraj industrijsko izoblikovanega tipa proizvajanja materialnih dobrin enostavno ni moglo biti ne prostora in tudi ne primernega posluha s strani tistih, ki so imeli na skrbi industrijsko učinkovitost delovnih procesov. Se več, mogli bi morda takSne sploSne razmere, ki so se uveljavile v proizvodnih na eni ter drugih 170 M.Ovsenik Soc ddo'29,1990, 1-3 družbenih dejavnostih na drugi strani, gledati tudi z vidika tipa sploSne kulture odnosa človeka in celotne družbe do spIoSnega načina dela in reševanja vseh življenjskih vpraSanj in torej tudi dela,ki seje zreduciralo na človekovo "zaposlitev" pri nekom drugem, to je "delodajalcu" (privatnem, družabniSkem,državnem ali družbeno-lastniSkem). Razvila seje torej poleg drugega nekako zgodovinsko specifična 'industrijska" kultura socialnega dela (za nemočne, kot so bolniki, invalidi, otroci, starostniki in/oziroma drugače, na primer moralno in osebnostno nebogljene osebe: deviantnost vseh vrst). Toda, danes tako v svetu kot tudi pri nas elemente 'industrijske" kulture medsdiojnih odnosov ter tudi odnosa ljudi do svojega okolja in lastne narave ter pogledov na način zadovoljevanja ne le materialnih, temveč tudi duhovnih potreb, vse bolj očitno že zamenjujejo elementi neke nove kulture/kultumosti. Za te "nove"elemente/sestavine družbene materialne in duhovne proizvodnje oziroma delovanja je moč govoriti, da prihajajo nekako z dveh strani hkrati. Po eni strani je povsem evidentno nastajanje in prodor e 'informacijske" družbe, za katero so značilni pojavi predvsem: infor- matizacija vseh človekovih in družbenih dejavnosti (računalniška informatika), a vtomai/žac/ja in robotizacija materialno-proizvodnih procesov in s tem povezano izrivanje delavcev "manuelnega" tipa,ki si morejo pri svojem delu pomagati predvsem le s svojo telesno spretnostjo in gibalno- delovno energijo na eni strani ter, drugič, vse večja favorizacija "inte- lektualnih" delavcev/strokovnjakov vseh vrst. Posledica teh (kadrovskih) sprememb v strukturi tehnoloSko-potrebne kvalifikacijske strukture delavcev je vse odločnejše in vse množičnejSe odrekanje možnosti in s tem tudi "pravice do dela kot zaposlitve" množicam "manudno-rutinskih delavcev, ki da jih je zdaj preveč OehnoloSki presežki") in ki zato predstavljajo enega izmed pomembnih virov "nove revščine". Druga posledica teh tehnološko pogojenih sprememb pa je vse bolj potencirana zahteva po 'intelektualnih" delavcih, torej ljudeh z znanjem,od katerih se hkrati zahteva tudi, da svoje znanje nenehno Se izpopolnjujejo, dopolnjujejo, bogatijo in "inovirajo", to je, proizvajajo Se nova in nova znanja. Seveda to predstavlja povsem nove značilnosti v strukturi tehnološko potrebnih delavcev. Ljudi z znanjem relativno ne more biti veliko, jih nenehno primanjkuje, nenehno pa so tudi pod hudim pritiskom, saj morajo svoja znanja Se dopolnjevati, izpopolnjevati, razvijati in se pravzaprav niti ne more videti konca. Tako so "intelektualni" delavci po eni strani sicer Socddo 29,1990, 1-3 Socialno ddo in nova kultumost 171 relativno vse bolj favorizirani, po drugi strani pa so hkrati izpostavljeni tudi nenehnim psihičnim pritiskom, zaradi Cesar se torej tudi med njimi pojavljajo "stresni" primeri do organsko nevzdržnih meja in od tod različna obolenja (primer "managerske"bolezni srca,kapi in podobno). Na tak način tudi "intelektualni" delavci predstavljajo drugi vir nastajanja "nove revSčine", če le-to opredeljujemo kot "za samostojno življenje in delo nesposobne", pač tiste, ki jih meče iz osrednjega toka "reke življenja" nova tehnologija. Seveda vse to bolj ali manj neposredno zadeva tudi socialno delo, ki se pač mora odzvati tudi omenjenim spremembam njegove populacije varovanih, oskrbovanih, pomaganih. Očitno pa je, da danes veijetno ne gre prezreti tudi novih miselnih gibanj v znanosti in svetu sploh. Vse očitngSi so namreč znaki uveljavljanja "nove" paradigme/vzorov oziroma temeljnega okvira in načina videnja sveta. W tem se zdi pomembno opaziti za naSo temo predvsem to, da se v skladu s tem novim videnjem sveta, odpirajo tudi povsem drugačni pogledi na tradicionalni tip delitve dèa (med ljudmi in njihovimi skupinami). Predvsem je moč govoriti o tem, da tradicionalne (naSe) predstave o delitvi na "manuelne" in 'Intelektualne" delavce oziroma "delo" postajajo vse bolj neustrezne in ne-skladne z naravno stvarnostjo človekovega bitja, ki se kaSc v tem, da sleherni človek kot bitje predstavlja integralno celoto telesnih in duhovnih/ miselnih/umskih zmogljivosti. To pa pomeni, da s takSno naravo človeka v samih temeljih ni skladna niti nekdanja 'industrijska" delitev in organizacija dela, življenja, ter s tem poklicev in družbenih dejavnosti in služb - vključno s socialnim delom iz tega zgodovinskega razdobja - niti sedaj prodirajoči Informacijski" tip delitve in organizacije dela, življenja, ter delitve na "tehnoloSko-potrebne" in "tehnoloSko-nepotrebne" poklice oziroma delavce, če je dosedanja 'Industrijska" kultura družbe težila veno skrajnost, se zdi, da se novi 'Informacijski"kulturi družbe prav lahko zgodi, da bo podlegla nasprotni skrajnosti oziroma težnji. Kot smo pokazali, tako en kot tudi drug tip družbene kulture dela in življenja povzroča "socialne probleme",prva veni smeri druga pa očitno bolj v drugi smeri. Kaže torej, da ne en ne drug vzorec za naravo človeka ni ravno idealen. Iz tega izhaja po eni strani, da se v danaSnjih razmerah na določen način kaže potreba, da se tudi koncepcija/paradigma socialnega dela prekroji iz dosedanjih osnov "industrijske"kulture v smeri kulture, ki jo prinaSa s seboj prehod v 'Informacijski"tip dela, delitve in življenja. Toda, ker je mogoča in 172 M.Ovsenik Soc ddo 29,1990, 1-3 morda potrebna kritičnost tako do prvega kot tudi do drugega tipa organizacije družbene proizvodnje in življenja družbe in človeka v njej, je videti, da je danes primemo poudarjati, da je ob sedanjih (turbulentno) spremenljivih časih smisdno dokaj kritično razmisliti o teh vprašanjih ter Sele po tej poti snovati in graditi elemente ne le nove kulture življenja in dela, temveč tudi socialnega dela. Kako to storiti, je vpraSanje, ki se očitno postavlja pred nas vse. Zmot in zablod pa je bilo veijetno že doslej kar preveč. Dr. Marija Ovsenik je vis. pred. na ViSji Soli za socialne delavce v Ljubljani.