Katollšk cerkven list« Tečaj XI. V Ljubljani 4. susca 1858. I,i»t 5. Sol se nad lerpeehn Jfezusatn, (Stara pesem popravljena). 0k.o jokaj, serce pokaj Oko jokaj, serce pokaj O.i velike žalosti! Od velike žalosti! k.tj Gospod ima terpeti. Ter nje v krono vknp se sklene. Kako britko mora umreti! Jezusu na glavo dene; De nas reši pogubljenja. Tak napuh se povišuje, In nas pelje do življenja. In Gospoda ponižuje. Oko jokaj. Oko jokaj. Oko jokaj, serce pokaj Od velike žalosti! Jniga vidi. Zatorej bo krivičnik. ako zadohi živo vero. gotovo tudi storjene krivice poravual. in ho slehernimi! dajal, kar mu gre. čast komur gre Časi. spoštovanje cesarju, pokoršino postavi, vsakimu <<»liK«» cisla.iju. kolikor ga peršoni. službi iu zasluženju gre. Keršanska vera pusti vsakimu. kar je njegoviga. ona pri prodajanji ne zakriva slabiga blaga, ne goljufuje svojiga tdižnjiga. ne zatera revnih in slabih, tudi ne s terdnim jM zaničljiviin obnašanjem do njih. Zatorej si bo premožni človek, ki mu je Bo^ bogastvo dal. ako ima pravo keršansko vero. gotovo tudi prizadeval, de si bo s pravim obračanjem svojiga premoženja tudi zaklade v nebesih nabiral. Oii se bo le za zvestiga hišnika Bo/.jiga imel: kar sam vziva. bo * hvaležnostjo iu zmerno v/.ival. in vbogim od «vojiga premoženja toliko dajal, kolikor premore. Zato bf» on. ki veruje, de je zvesto spolnovanje naloženih dolžnost pravo pocesenje Božje, gotovo tudi z voljo delal vse dobro, kar v svojim stanu premore storiti in je dolžan storiti. On bo skerbno Hpolnoval dolžnosti svojiga poklica, uai si bo ze sam ali vpričo diu/.ih ljudi, naj «<; ga ze ljudje vidijo ali ne vidijo, bodi si majhno ali veliko, naj si ga ze svet očitno hvali ali zaničuje, bodi si ob času obiluosti ali pomanjkanja, on bo opravljal -končno pravičniga Sodnika stopili ii; odgovor dati o nezvesti rabi toliko in toliko raznih darov, ki mu jih je Stvarnik zročil? Kdo se bo prederznil tajili pričo Vse v i-dočiga skrivne pregrehe i:i hudobije, ki jih je doprinašal skrivej kakor v pouočni temi, iu jih jc kopičil znasad?Ku-dečica, ki mu v obraz stopi, jih očitno naznanja. Kdo se bo prederznil terditi nedolžnost svojo, iu bahati, de ima obilo in dovolj zaslug, svoje grehe zakriti? Posvetna modrost te ne očisli vam post priporočujemo. vam ga ne zato. kakor de bi vam hotli telesu potrebno hrano kratiti, ali vam na zdravji škodovati: marvee želimo s svetim l.eonam papežem I Senu. 2. »le jejun) vam prave hrane »lati. ..Zakaj post, pravi sveti papež, je bil vselej hrana kreposti (živež za čednosti. I/, posla izhajajo ciste misli, pametne želje, iu zveličavni sveti in sklepi, in v dohrovoljnim pokorjenji o»l-meije meso pohofnostim ( požcljivostim |. in obnovljena »iuša poslane kreposiniša". — Posi je orožje duše, je zmagova-vec naj silovitiših strast. Vas natllegova pohotnost popače-niga mesa — posl jo ukroti; se vam punta hudobno serce zoper pamet in zoper voljo Božjo — post ga zmaga iu vpokoji: vam napihuje prevzetna ošabnost serce — post jo potare. Posl je naši popačeni naravi lek in zdravilo. S poslani -i odprete vrata k molitvi, se povzilignelc do vecniga Boga. in si »»grejcte serce z gorečo ljubeznijo do revnih vbogih bratov. Ko vam pa naznanjamo po starodavni navadi in z /.gledam Kristusovim v pokorjenje mesa posvečene dni. vam podeljujemo z dopušenjem svetiga apostolj-skiga .stola tudi polajšanje štiridcsetilaiiskiga pnsta, kakor je razviditi i/, na koncu pridjanc uredbe. Pri tem vas pa prav živo opominjamo, de nikar ne zanemarjajte zveličavnih naukov in besede Božje, prejemajte vredno svete Zakramente, in obiskujte pogostama in molite v duhu in v resnici Gospoda v svetim Zakramentu presve-tiga Rešnjiga telesa. Prav iskreno vam priporočujemo verh tega posebno še djanja ljubezni do ubogih. Ubogih je obilo — in vedite. de kar storite naj manjšimu zmed njih. bo Odrešenik sveta sodnji dan sprejel in sodil, kakor de bi bili Njemu storili. Poslednjič pa, predragi moji, priporočujem pobožnosti vaši tudi sam sebe. ker mi je na poti v glavno mesto ce-liga kristjanstva vaše duhovne pomoči posebno treba. Za to potovanje so mi poslali sveti oče papež apostoljski blagoslov, de bom mogel prihodnji praznik očiševanja Blažene Device Marije pri Njihovim blagoslovu v Vatikanski cerkvi pričijoč biti. Ko pa po svoji dolžnosti greni, sprosit na grobih svetih aposteljnov Petra in Pavla vsim ovčicam, ki so moji skerbi izročene, milost Božjo in blagoslov namestnika Kri-stusoviga, molite tudi vi in prosite večniga Boga, de bi angelj Njegov spremljal na poti in srečno nazaj pripeljal Pastirja Vašiga. Pisanje iz srednje Afrike. (Konec.) Zainurcam v Ljubljani. Haljen bodi Jezus Kristus in sveta Mati Božja. Marija! Moji ljubi otroci! Globoko v serce me veseli, ko so mi vaš dobri Abuna pisali, de v učenji in v dobrim napredovate. Res je, de vam še veliko primanjkuje, le pridno molite k ljubirnu Bogu. de vam um razvetli. in bote dobro spoznavali, in k ljubi Materi Mariji, de bi za vas prosila pri svojim Božjim »Sinu. Vsak dan terdin sklep storite, de se hočete vsaciga greha varovati, in de bote prav goreči v svojih opravilih, zlasti pri molitvi in učenji; in potem vam Božje pomoči nikoli ne bo zmanjkovalo. Zlasti. kadar svojiga Božjiga Odrešenika pri svetim obhajilu prejmete, vselej sklenite, de boste prar bogoljubni in pridni. Jez velikrat za vas molim pri sv. maši. otroci in mi vsi molimo pri večerni molitvi: Pro fra-tribus uostris absentibus, za naše brate, ki jih tukaj ni, to je, za vas in za une »Iruge; salvos fac servos tuos, reši. otmi svoje služabnike, ki v te zaupajo, moj Bog! Za novo leto vam vošim Božji blagoslov za dušo in telo. de naj ste zdravi in veseli na telesu, zdravi in dobri v sercu. Molile tudi zame. de bi zamogli vsi skupaj Bogti služiti in skorej v lepe nebesa priti. Prav posebno pa poslušajte in spol-nujte lepe nauke, ki vam jih daje vaš prednik in prijatelski oče. Abuna Luka. ker on vas ljubi, kakor vas jest in Abuna Jusef ljubiva, in želi le samo vaše sreče. Pišite prav pogosto v Hartuin. vaše pisma nas tukej vse razveseljujejo, ker iz tega vidimo, če na nas mislite, ali nas pozabite? Fantje (tukaj) so pridni, vender so nekteri med njimi, ki včasi na vertu sadje kradejo, lažejo, se prepirajo, ali pa so leni. Ker pa želim, de bi bili vsi prav pobožni in pridni, moram hudobne strahovati, de bi se poboljšali, in de bi tudi dobrih ne spačili. Kadar so leni. ne dobijo nič jesti. Ako kradejo, lažejo in so razposajeni do svojih bratov, jih s korabačem tepem; nar hujši pa. ako nesramno govore ali se celo nespodobno vedejo med seboj. Ložji bi mi bilo, de naj bi kar precej umcrli. kakor pa de hi velik greh storili; zakaj kdor velik greh stori, pride v pekel, jez pa želim, de bi bili vsi v nebesih zveličani pri Bogu z angeli in vsimi svetniki. Večji dečki se učijo vsaki kaciga rokodelstva, de bi si zamogli kdaj s svojimi rokami prislužiti potrebniga živeža, obleko, stanovanje in česar potrebujejo. Zakaj kdor noče delati ali se učiti, on llogu čas krade in ni za nebesa. Mihec in Ambroži sta šivarja (žnitlarja). Juri Kramar (Rihan), Ferdinand. Skander II.. in Jože Vodic (poprej Mursal, je zdaj v Gondokori) so zdaj zidarji, Er-hanJ je kovač, France tesar in kmet (zdaj pri Abuna — Bar- telmeji). drugi hodijo v šolo, in o prostim času delajo v hiši in na vertu. Jakop Habeši (Abisinec) je šel z gospod Provikarjem Abuna — Solimanam. in pride morebiti v Rimu v šolo, v semeniše (propagando) k Andreju (Šerifu) in Škandru Rebir-u. Je pa on prav dober, pridin in pobožin mladenček. in želi biti duhoven, se potem v Hartum ver-niti. de bi otroke in nevedne nevernike Božji nauk Jezusov učil in tako kraljestvo Božje v Afriki razširjal. Molite za fante tukaj, de bodo vsi prav dobri in Bogu dopadljivi. Zdaj imamo tukaj veliko lepo kapelo s 3 altarji. in ko otroci v nji pojo in jez orglam. se glasno razlega, de je prav lepo. Za Božič imamo velikiga lepiga Jezuška, ki blagoslavlju-joč roko povzdiguje. Nastavili bomo lučic. podob in cvetlic, pogernili lepih preprog (pisanih pertov), in blazin položili, bomo molili in peli, in Abuna Jusef bodo imeli veliko mašo, iu v pridigi bodo ljudem povedali, de je bil nocojšnjo noč Sin Božji od nar svetejši Device Marije rojen, de je prelepe nebesa zapustil, ter bil v betlehemskim hlcvcu majhno dete, in de je potem za nas na križu umeri, vse to iz ljubezni do nas ljudi, ker s tem je napravil, de Bog hudobnim odpusti, ako se v resnici poboljšajo in spokorijo. Abuna Mata. Miaho je neha sveta hersenica a veje dfanfe posvečevala. (Dalje.) Sveta Armela je prav posebno ljubila zvestobo: „Bodinio zvesti, bodimo Bogu zvesti! ker zvestoba nas z Bogam sklene, nezvestoba pa nas od njega loči-* ; te besede je več let skorej neprenehama ponavljala. Ako so jo vprašali, kako se mora Bogu služiti, je vselej rekla: „K temu ni potreba druge poti razun zvestobe, ktera mora biti pri vsih rečeh velicih in malih in nar manjših". „Zvest biti pa se pravi, kakor me je to Bog sam učil, de človek vse reči, velike in majhne, popolnama opravlja, to je, kakor in ker Bog hoče. Ako se nekaj na prihodnji dan odloži, je to znamnje slabe ljubezni. Zakaj ako je ljubezen poštena in velika, ne more počivati, dokler ne spolni tega. kar hoče ljubljeni Jezus, de naj se stori. Zato jih tako malo popolnamost doseže, ker se boje nekoliko sile si sioriti. Tako zmiraj na drug čas odlašajo iu pravijo: jutri, jutri se bo storilo, pa nikoli ni tistiga jutra. Ker kolikor del j časa v svojih navadah ostanejo, toliko manj moči imajo, de bi se jim ustavljali, in Bog. ki vidi njih nezvestobo, jih zapusti iu popolnama od njih beži". Od sv. maše je tole rekla: „Pri sveti maši biti, jc bilo moje nar veči veselje. Ker sim bila pa nar več časa na deželi, sim malokrat k temu čas imela... Moj ljubi Jezus me je učil, kako naj bom v duhu pri sv. maši, ako ne morem telesno pričujoča biti. Zdelo se mi jc. kakor de bi bila vsako jutro pri vsih svetih mašah, ki so se brale, in de sim se vsih vdeležila. Ko sim bila pa res pri sv. maši, nisim bila drugači kakor v ljubezni Njega, ki sim ga z vero tako pričujočiga vidila, kakor de bi ga bila s telesnimi očmi gledala. Tukaj mi je delil luč in spoznanje, de sim svojo ljubezen do Njega še bolj vuemala. Mojiga duha je On tako povzdigoval v premišljevanje svojih Božjih popolnamost, de ne vem, če bi se bila tudi le za trenutek časa od Njega odvernila, ali tudi le malo razmislila, ako bi se bilo tudi vse okrog poderalou. Darovala sim sveto mašo v zveličanje vsih pričujočih, za ktere sim z veliko gorečnostjo molila, de bi Njega spoznali in ljubili. Goreče sim tudi molila za duše v vicah. za velike grešnike, in za umirajoče, ki so se iz tega sveta ločili, in pred sodbo Božjo šli. de bi se dobrot te svete daritve vdeležili. Z vsimi temi sim imela veliko usmiljenje. (K. si.) Sv. Masa blagoslov• Vsak ve in ume, če le hoče, de je z grehaiu naših petvih staršev tudi narava svojo lepoto, svojo poprejšnjo veljavo zgubila, de z nami vred zdiha po pre rojenj i. in bo zdihovala do konca sveta; de se je pa tudi satan za svoje namene posebno poslužuje, de nam nasprotuje, in človeku, ki je bil poprej njen gospodar, zapovedovati hoče. ljudje starih časov so si mnogotero pomoč zoper njo iskali. česar nam je zgodovina in basnoslovje priča. kakošui pa so bili ti pomočki, je lahko razodeti. so pomagali ali niso pomagali. človeka vender so še bolj v nič devali. Zdaj pride v polnosti časa Jezus Kristus na svet. iz neskončne ljubezni do ljudi pride na svet. jih uči. vabi iu kliče k sebi. jim pomaga mnogotero, vstanovi Cerkev, jim da in zapusti sa-miga sebe in svojo moč — svetiga Duha. Kristjani so vselej našli in najdejo pri Njem iu v Cerkvi njegovi vse. kar jim je treba k lepimu. bogoljubnimu življenju. Cerkev deli nauke. deli zakramente, ona ima ključe za vse. deli pa tudi. de si tudi ni bistveno s tem (z vero) zedinjeuo. druge reči: ona blagoslovljuje naravne zemeljske reči. de bi človeku bolje služile, de bi mu ne nasprotvalc na poti proti večnosti. Zato se lahko spozua. ceniu se blagoslovljuje voda. oginj. sveče, mnogotere jedila, polja, pa tudi živina, iu še celo les in pepel itd. Ona je tudi za vse razne blagoslove tudi prelepe molitve in obrede sostavila. I.e škoda, »le jih dandanašnji ljudstvo bolj v nemar puša. de jih posebno nekteri bolj izobraženi premalo čislajo, ccš. kar >e ne tiplje z rokami, čemu? Cemu to pa to. ker se /. (njih) pametjo ne strinja? Kako lepo je, ko gre hišni oče z blagoslovljeno vodo po polji kropit, ko se doma vse pokropi: ne morem tudi povedati, kako ginjen sim vselej bil. k<» so nam doma mati k slovesu še blagoslovljeno vodo prinesli ter nas v imenu Božjim z njo pokropili. Tako je vse drugo - ako Cerkev da svoj blagoslov iu ga človek z vernim duham sprejme, vse mu bolj tekne, iu nekako svetost vtisne, gotovo pa nikdar ne škoduje. — Taki je tudi sv. Blaža bla goslov. Sploh se ve. de je s\. Blaz. škof in mučcuik. zmed množili čudežev tudi otroka ozdravil, kterimu je bila ribja kost v gerlu zastala. Zatorej ga na pomoč kličemo, kadar nas gerlo boli: zatorej se tudi tisti dan blagoslove sveče in kruh. Duhoven vzame dve sveči, ju postavi, v podolgastini kri/.u. pod vrat iu gre tako od cniga do dru-ziga. eno roko na g!a\o polo/.ivši moli sledečo molitev: Na prošnje sv. Blaža. škofa in mučcuca naj te Bog obvaruje in reši bolezni gerla iu vsakiga dru/.iga /.lega. Amen. Na to stori križ. Opomniti pa se *c mora. de taki blagoslovi niso kej bistveniga naše vere. so le pripomoeki k boljšimu življenju. tedaj tudi ni*« vesoljni, s« sem tel t je drugačni: — zaničeval pa jih b.» le tisti, ki se kej druziga zaniču je. B. Ogled po Slovenshitn. Iz I Jiihljane. Undanje pismo iz Hartuma jc veliko veselja napravilo našim dobrov oljnim Slov eiicain. ki so vselej iz serca veseli kadar kej slišijo od razširjanja svete vere. Izvira pa to veselje še zlasti od tod. ker jih je zda« zopet precej veliko kerscnih. za ktere so slovenski dobrotniki pred nekaj leti denar dajali. K temu. kar je uukrat Danica že oznanila, je prinesel neki goreč g. duhoven 10 gold. za svojo černo duhovno hčerko \ Afriki. S t aro loška občina pa je na priporočilo svojiga ljubljeuiga in prečastitljiv iga dekana, gospoda Franca Kramer-ja. čez 40 gold. zložila v daritvi (ofru I. ki so jo bili 2. postno nedeljo napravili za svojiga noviga keršenca rJ u rj a I* r i fa r š k i g a**. S tem so goreči Staroločanje pokazali. kako de jih je naznanilo od njih noviga daljuiga fariuaua razveselilo, pa «o tudi svojo znano gorečnost za razširjanje svete vere vnovič razodeli. Bog jim daj veliko veselja nad svojim zamurekam doživeti! I/, lijiililjaue ve „Volksfreund~ povedati, de so \■»-lezni. mertja iu kanti njih mnogo od pustovanja ©dveiuli; drugi pa de so se razveseljevali in plesali, de se nikoli tega. Lepa reč! — Smemo pa vender tudi reči. de so Lile ljubljanske cerkve med izpostavljenjem presv. Rešnjiga te- lena in navadne pridige ob tem času obilno obiskovane. In ako kdo. ki je o Pustu preveč vdeloval, začne preveč kaš-ijati ter svetimu Krištofu naproti kimati, naj nikar ne toži dobrotne previdnosti Božje, ampak svojo lastno prekarijo; !udi naj ne bo hud, ako mu k letu obsorej boben gode namesto godca. Z <«oren*kiga, 26. svečana. Zgubila je zopet du-novšina ljublianske škofije eniga svojih uar bolj vnetih bratov, domovina slovenska pa eniga svojih verlih sinov. Vis. • ast. gospod Janez Mulej. dosluženi soriški fajmošter, so namreč 24. t. m. zjutraj okoli 9. ure po dolgi iu težavni bolezni mimo zaspali v Gospodu, in danes zjutraj po 11. uri je bilo njih truplo izročeno v počitek materi čerui zemlji. Veseli me. de mi je bila prilika, spremiti ranjciga na zadnji poti k grobu, zakaj skoz ves čas, kar sim jih poznal, siin ih visoko spoštoval in cenil, pa naproti tudi vžival posebno prijaznost od njih strani. Rojeni so bili rajni 23. proseuca 1801 v brezuiški ari na Gorenskim, v duhovna posvečeni pa 29. vel. serp. • 826. Njih lastnosti kakor duhovnika so dobro znane vsim njihovim prijatla m. vsim faranam, kjer so kdej pastirovali m sploh vsim, ki so jih poznali. Mož pobožniga, zraven ;»a blagiga in veseliga serca, dobrodušen in gostoljubeu so nil:. vneti za vse lepo, koristno iu dobro. Kar tiče njih ••»»prejšnje djanje v vinogradu Gospodovim, ne vem ravno povedati. kajti sim se še le rodil, ko so se oni poduhovuili. Poslednjih 20 let so bili za župuika v Sorici, in med tem rasam so ondi osnovali: nove orgije, nove lepe altarje, novo /.akristijo. farno bukvarnico, šolo, novo streho ua cerkev in zvonik, in še marsikaj druziga. Iz malih mojih besed se rastiti bravci lahko prepričajo, de so bili pokojni res za vse blago in dobro vneti; v besedah: farna bukvarnica — -ola — je velik pomen. Zraven tega so bili pa oni tudi posebno vneti sadjo- • ejic. Kep« so jih že zastran tega „Novice leta 1857, list .'6. str. I02u pohvalile, iu kar so one zamolčale, naj dostavim jest tukaj, de jim je bila eadjoreja tudi v Sorici še posebno priljubljeno opravilo, iu bo cez mnogo let še mar-sikako sadno drevo »pričevalo v Sorici nekdanjo marljivo uazočnost čast. gosp. Janeza Mulej-a. Starost njihova je dala še marsikako dobro delo od njih pričakovati, al huda bolezen naduha jih je prav neusmiljeno terpinčila že mnogo let. Kolikokrat so prečuli med neizrekljivimi mukami cele noči. ni jim bilo ne živeti in ne umreti: iu vender. ako je bolezen le količkaj prenehala, koj so zopet radi zapeli kako .■»veto ali pa drugo nedolžno pesmico. — Spoznali pa so in previdili. de za njih bolezen ni zdravila, ker dolga bolezen je gotova smert; sprosili so si toraj počitek, de bi se toliko bt/.ej pripravili za večnost. Kako poldrugo leto sem no prebivali v Selcih, iu de so res pogosto mislili na prestop v uni svet, .-»pričujejo besede ktere so ravno 14 dni pred smertjo uekimu gosp. duhovnu govorili. Rekli so namreč: Prihodnje leto bom umeri; tako mi je pokazala časnica (kronografi-kon), ktero sim si te dni snoval ko napis na svoj grob. Glasi se: llIC IaCkT ioanes MVLkI SACkrDos. (Tukaj počiva Janez Mulej, duhovnik.} Smert je sicer nekoliko pred prišla kakor je napis kazal, pa upati je k Bogu. de jih ni našla nepripravljenih. Saj je bila cerkev in služba Božja in kar je Božjiga njih posebno veselje; akoravno vsi nadložni, so vender 4 dni pred smertjo še maševali, iu pa v velikim mrazu. K njih pogrebu se je bilo sošlo 8 gg. duhovnov, ljudi pa ne ravno veliko, ker bilo je zlo mraz. Pogreb so vodili visokočastiti gosp. Franc Kramer. dekan starološki, posebni prijatel ter šolski tuvarš pokojniga. Poleg groba so spregovorili kratke besede, ktere so pa marsikterimu okoli stoječih, in tudi njim samim, privabile svitle solze v oči. Rekli so namreč: Za-gernila >e je nad mojim priserčnim prijatlam černa zemlja! Mar>ikaj \am bi rad o njem govoril, pa preljubi, ne zamerite mi. velika žalost uii ue dopusti govoriti; molimo to- raj, duhovni bratje in vsi okoli stoječi, nektere oeenaše za dušni inir ranjciga. — Po dokončani molitvi so pristavili: Bog mu daj večni počitek po njegovim dolgim terpljenji! — Amen! smo tiho dodali in razšli se zamišljeno vsak proti svojimu domu. J. Levičnik. Iz Tersta. (Po neprijetnim naključji zakasnjeno.) 9. prosenca so zrocili novoizvoljeni in v Rimu že poterjeni v, č. škof pareški in pulski, dr. Juri D o bril a, faro sv. Justa v Terstu v. č. gosp. Vinc. Batalia-tu, ki so bili poprej korni vikar, potlej pa namestnik te fare. Vladali so v. č. škof to faro od 22. kiui. 1855 z neutrudljivo gorečnostjo in dajali so lepe zglede, kakor dober pastir, ki ga je v resnici skerb za njegovo čedo. Pri Njih se lepo poterjujejo besede Kristusove: ^Poznam svoje ovce, in ovce poznajo meue in poslušajo moj glas*1. De so jih Njih duhovnijani res dobriga pastirja poznali, zadosti priča Njih spovednica. Po več ur zaporedama so se ob vsih časih skoz leto neutrudno v nji mudili, spokorniki pa so v veliki množici pritiskali, se Jim zaupljivo bližali, ki so jih visokočastiti gosp. Ijubeznjivo k pokori in boljšanju opominovali, jih v ovčnjak Gospodov zopet spravljali ter jih z milim prigovarjanjem na potu zveličanja poterdovali. Pa so tudi ljudje radi Njih glas iu želje poslušali. Naj stopi kdo le v stolno cerkev, zlasti ob večih praznikih, naj se nekoliko ozre in ogleda, in vidil bo, kolik razloček med zdaj in pred nekoliko leti. Altar Matere Božje je ves nov; stebri, njih do 30, so vsi z ru-dečim damaskam odeti, ob vsakim je petročajni svečnik z ravno tolikimi svečami, kteri cerkev razsvitljujejo, de je kej, kadar so prižgani, pa tudi v dušo človeku posvetijo, de ginjen svoje serce k Bogu povzdigne in zanesljivo skliče: „Zares, tukej je hiša Gospodova, tukej je stanovanje Naj-vikšiga!a In ako bi kdo ljudi vprašal, kako so se zamogle vse take in tako drage reči napraviti, mu bodo odgovorili: Z Njih Ijubeznjivim spodbudovanjem k dobrim delam, z Njih trudam, ki Jim ni nikoli presedal, ako je še tolikanj grenek bil. Iz tega in še mnogo druziga, kar pa zdaj ne morem popisovati, je lahko viditi, kako dobriga vikšiga pastirja in skerbniga očeta dobi zedinjena poreška in pulska škofij?. Iz Tersta, 18. svečana. Tukej je več rednih postnih pridig. Slovensko: V novi cerkvi sv. Antona vsaki petik zjutraj ob 6. in vsako saboto ob 3. popoldne; pri sv. Ja-kopu vsako nedeljo ob 3. popoldne. Nemško: Ob sredah in petkih ob 4. popoldne v novi cerkvi sv. Antona. Kaško: Vsaki dan ob 11. dopoldne pri Jezuitih po nekim O. kapucinu. Iz Tersta, 1 sušca. Njih milost naš visokočastiti škof so dansi ob 7. zjutraj zdravi iz Rima v Terst dospeli. Bila jim je sreča, de so 2. svečana ali na Svečnico iz rok Njih svetosti prejeli svečo, ktero so papež sami posvetili, in ki so jo ko drag spomin tudi seboj prinesli. Na posebno priporočilo avstrijanskiga poslanstva gr. C o 11 o r e d o-t a je to počislanje došlu tudi dvema duhovnama iz Ceškiga, in eiiimu iz Trienta. Na Reki, 28. svečana. — Po tukajšnji navadi imata dva v. č. frančiškana postne pridige: edin, Lah z Benetk, pridiguje v laškim jeziku 3krat v tednu, drugi, Dalmatinec iz Spleta, v ilirskim jeziku. Kaške pridige so posebno zanimive, so kakor konfereuce na Francoskim. Dozdaj je govoril od smerti in minljivosti posvetnih reči, od neumerjoč-nosti. od prave Kristusove Cerkve, od strast in posvetne šege (mode}, — in reči moram, de vse jako dobro, eno bolji od druge. Posebno zanimiv govor je bil zadnji, v kterim je razložil iu razgernil napčnosti sedanjiga časa, pokvarjenosti na duši in na telesu, čimur sedaj moda na vse kraje veliko pomaga. Govoril je posebno ženskim, ki vse lastnosti, ki so ženstvu lepota in poštenje, v nemar pušajo, z nogami taptajo, — mode po nikakor ne, pa so s tem večkrat vzrok svojiga pogubljenja in pogubljenja svoje rodovi-ne, vzrok tudi večkrat pogube deržav, kar zgodovina priča. — Pa bo meude tudi tu- le glas vpijočiga v pušavil Vreme je bilo dozdaj od pusta sem kej neugodno. Vedno bora in mraz, de smo jako dergetali. Marsikteri je rekel, de taciga mraza še ni koj doživel. Dans je deževno, in upati je, de bo vender skorej pomlad se prikazala. \z St.- Andreja, 22. svečana. Od 12. do 22. sušca se bo v Vuzenici (Saldenhofen) sveti misijon obhajal pod vodstvain Nj i h milosti visokočastitiga gospoda I a va n tin s k i ga škafa s pomočjo nekterih gg. duhovnov. — V todni stolni cerkvi imamo zdaj ob nedeljah popoldne postne pridige, ki so jih včeraj začeli Njih milost, za Njimi se bodo prečastili gospodi korarji zaporedama verstili. — Zastran prestavljanja škofovskiga sedeža se včasi prav serčno nasmejamo nad tem. ko beremo, de novičarji vse te reči bolj na tanko vedo, kakor tukaj sami. Bralo se je, de bomo 1. vinotoka (oktob.) že v Mariboru: želi se res, pa kdo ve, če še ene zime tukaj včakali ne bomo, ker se vseskozi novi zaderžki kažejo, ktere odstraniti se zlasti denarnih moči britko pogreša. — Tis ^Drobtinic" gre počasi in je komej pri začetkovim začetku. Iz JelAan, —z—. Veselo — žalostno. l'o mnogim trudu in prizadevanji čast. gospoda A. »Sov in ca v Pod-grajah na Notrajnskim sta bila prav lično narejena stranska altarja 3. predpostno nedeljo blagoslovljena. Visokočasliti gospod dekan V. Pušavic iz Jelšan so nar poprej za to slovesnost pripraven ogovor imeli, in tako krepko govorili, de so bili pričujoči serčno ginjeni. Potem je bila daritev za cerkev in Idagoslovljenje alta rje v. Nasledovala je velika sv. inaša z asistencijo. Iz bližnjih in daljnih krajev je bilo ljudstva prišlo, ki so povikševali to slovesnost. Hvala on-dotniinu gospodu in faranam. ki skerbijo za olepšanje cerkve in povzdigo Božje časti. De pustni dan tudi starši norijo, je za res žalostno: pa. de tudi Bog take očitno kaznuje, nam priča, kar na-sledva: V vasi J. na Reški cesti so bili šli starši v ošta-rijo dobre volje iskat, pustivši 4letniga otroka samiga doma. Napravijo mu blizo ognja posteljo, de naj mu mraz ne bo, in bi bolj sladko spal: ali niso si mislili. de bo otrok za vselej zaspal. Kaj se zgodi? Otroku se oblačilo vname, in v strašnih bolečinah drugi dau uaierje. Od desete ure zvečer do devete zjutraj je terpel. Pač nesrečni starsi. ki dolžnosti zakonskiga stanu tako zanemarjajo! Bog daj. de bi ta nesreča vse zanikerne starše zmodrila. ^Cisto enako pustno dogodbo pripovedujejo ^Slov. Nov." iz Pezinka na Slovaškim; bi rekel, de ste obe ena. — Starši, starši, pomnile! Vr.) 1Z Gotice. S. Kar sim od našiga zamureka zvediti zamogel, je ob kratkim tole: Od kod je doma. od staršev, bratov in sester ne ve nič praviti. zakaj ukraden je bil v zgodnji mladosti pri kakih 3 letih. Spomni se. kako ga je bil tat z neko belo sladčico odpeljal in potem ga v žakelj potisnil in z njim odšel. Kam ga je bil odpeljal, ne vč povedati; le toliko ve, de je veliko mraza terpel. in zavoljo tega je imel eno nogo strašno debelo, ktero so mu prerezali in potem šivali. Ker ni bil dobro zdravljen, ima obe nogi krivi. Taciga je njegov gospodar v Aleksandrijo na prodaj pripeljal, kjer ga je gosp. Olivieri kupil in z drugimi v samostanu 00. frančiškanov imel. dokler se ni priložnost našla, 6. prosenca 1858 ga z drugimi v Evropo prepeljati. Na morji si je naš zamurček veliko mraza vžil. in \ nogah zmerznil ter je tako slab v nogah, de komej raca, tudi paličico za podporo ima. Dr. Mavrovič, ki ga zdravi, pravi, de bo tnoč v nogah zopet zadobil. ali ravno ne bo hodil. V kratkih tednih pride nek gosp. Olivieri v Gorico. in potem se bo kaj zvedilo od rojstniga kraja tega zamurskiga otroka. Kupil ga je gosp. Jožef Marušič.in je nek zanj 42 napoleonov odštel. Stanuje pa pri mestnim kaplanu gosp. K u r I a n i-t u . pri kterim gosp. M a r u s i č hrano ima. Fantek je inajhiii. pa le vender pravijo, de bo že pri 10 letih. Brihten je pa na moč. Arabsko zna. Ocenaš. Cešenamarijo in Vero zna po arabsko, talijansko in fran- cosko moliti. Tudi za pelje ima pripravno gerlo. Toliko za danes od zamnrčka. od zamurk pa tole: Kna je že več časa bolehava in je tudi v postelji; pravijo, de je jetična . druga je pa slabiga vida in bi utegnila oslepeti; tako nismo z zamorci v Gorici nič kej preveč srečni. Postni pridigar v goriški stolni cerkvi je letaš O. A r-kangel, kapucin iz Mačerale. Jez ga nisiin poslušal, pa so bili drugi in so rekli, de bo mož. majhin po postavi, pa velik po glavi. Med ranjcimi je tu li gosp. Jožef K rjaveč, ekspozit pri sv. Tomažu v kamenski fari. umeri 18. grudna za pljučnim prisadarn v 50. letu svoje starosti. B. I. P.! Iz Melioviga sino prejeli novih družnikov za hratov-šino sb. Cirila in Metoda — njih 103: Bog daj. de bi veliko sprosili in sami svoje duše zveličali. KasgieU po JiersattsKim mreiu. Odbor severinske družbe uaznanuje. de se je dosti romarjev oglasilo za Jeruzalem in impotvanjc se ho torej napravilo. — Na Dunaj i seje učeni profesor Ste in s svojo derzino vred vernil iz protestauštva v katoliško Cerkev : ravno tako se je pokatolici! sin holstciiiskiga grofa Blome-a Salzan-skiga, ki je od I. 1852 posestnik znamenitih dobei na Ogerskim. — Solnograškimu knezu vikšimn škofu je v Rimu na 7 let izročena tretja stopinja (instancija) v raz-sojevanji duhovske sodnije v zakonskih rečeh pri vojenstvu. — V neki va>i pri J aro miru na Češkim so stariga duhovna v pokoju močno strašile sanje, de je vidil tramove nad seboj goreli: torej se preseli, in stari častitljivi duhoven čez 15 dni res vidi. de je po polnoči ti>ta hiša gorela in vse poslopje pokončala, iz kleriga bi bil težko brez škode prišel, ako bi bil tam ostal. — V Komi ni. hliz Berna. je bil 22. t. m. neki 22letni izraelcc g. II.. rojen v Pragi, slavno keršen in je dobil ime Frančišk Jožef. — Gimnazija 110. jezuitov v Ter novi m na Ogerskim Meje skorej 500 učeneov. tedaj nad sleherno drugo gimnazijo \ deželi. — V V i če lic i je pred nekimi mesci umeri silo bogati vdovi edini sin. Bila je mati zavolj tega vsa prezaljena: zdaj pa ko ua leni svetu nikogar «vojeov nima. !»«• \ >e svoje veliko premoženje za v boge in \ druge hogoljtihne namene ober-nila. Tako previdnost Božja vselej v srečo in blagor oberne. kar mi nesrečo imenujemo. Marsikdo utegne imeti svoje otroke kakor malike. iu dokler le eu >am >e živi. ne privoši komu drugimu kej. ce je še toliko bogat, in če mi mu njegovi še toliko nehvaležni. Za škofa \ „Como~ je izvoljen prošt pri sv. Korlnu v Milanu, v. e. go^p. .lož. M ar žara t ti.— Na Angleškim zidajo množico novih katoliških cerkev iz milovšine vernikov in zlasti tudi novospreobernjen-cov. Neki gospod \Veggst rosse r. ki je >e le pred nekaj leti v katoliško Cerkev prestopil, je na svoje lastne stroške katoliško cerkev zidal, pri kteri je zdaj tudi bene-diktinsk samostan. — „G i orna le d i Roma" piše 20. u. m.: Sluzbini časnik bližnje la>ke derzave uaznanuje spis ueinškiga nekiga lista, v kterim se terdi. de so sv. tiče prosili Nji veličanstvi avstrijanskiga iu francoskiga cesarja, de naj bi zadevnih vojaških posad na Rimskim ne le ohranila, temuč jih tudi zmnožila. Nad vsim tem ui ne pike resnice. Derhal obrekovanj, ki se kujejo zoper papeževo vlado, in laži. ki se razširjajo s potuhnjeno dopadljivostjo, store potrebno, de se sem ter tje ktera v misel vzame. samo zavoljo tega. de opomnimo bravee onih spisov, naj se ne dajo slepiti zinišljarijam. ktere taki razglasujejo. ki ne išejo druži ga raziin obrekovati sveti Sedež in papeževo vlado. — V Rimu je umeri 7. sveč. kardinal F i esc h i. veliki prednik johauitarski. in 5 dni poznejši kardinal G a z z oli; kardinal Savel I i pa je nevarno bolan, iu še več družili. — V rimski ga poslanca za Brazilijo je izvoljen Mor. F a I činel li, škof v Forli iu nadškof atenski i. p. V Forli. ki«»i je le 4 leta bival, je njegov spomin globoko vtisnjen. Ob koleri I. 185ti je bil prodal konje. voz. srebernino in {••»- Hobjc. dc jc podpiral uhožne bolnike, ki jiin je pogosto sani stregel in jim ss. /.akramente delil. Je pa iz benediktinskima reda. — V Jeruzalemu bodo nune n.\Iarije Device sijon-ske" na podertijab sod nje hiše. kjer je bil Jezus k smerti obsojen, samostan zidale, de se v sredi njega ti vekomaj imenitni ostanki ohranijo. — V Augsburgu je hotlo ti rokodelskih fantov ..nobel" delati, in so med službo Božjo v kavani pili in puhali. Policija pa jih zasači. Bili so 24 ur zaperli iu so mogli se stroške plačati. Zraven tega je slavni magistrat vsakimu mladenču pred 18. letam prepovedal v gostivnice hodite, in tobak (»iti. tudi sleherni deklici pred to staiostjo na ples hoditi. V Landshutu je neki kmet pokazal, kaj de bahat u ali pa prismodežu vse na misel pride. Pustni četertik pri nekakim ple>u je ukazal, njegov imu psu /. dvema tucalama mesenih klobas postreči, iu ko seje pasje gospostvo gostovalo, so mu mogli godci kratek čas krožiti ;ii gosti. Ti gerda baharija. li! — V Parizu je umeri 12. u. m. sloviti pridigar O. Kav i gnan, Bussuet naše »lobe. — Visokočastiti vveelingenski škof. gospod R i ha rti iVhelan. v severni Ameriki, ki so preti nekaj tinemi tudi v Ljubljani bili. so imeli v pričetku svojiga škofovanja eniga -auiiga duhovna; zdaj jih imajo deset. V svoji veliki školii i maj •» do 3.000 katoličanov, ki so pa večidel meti anglikauci m protestanti raztreseni. Ta katoliški mož so sami škof, fajmošter. učenik iu pridigar. Ako jih ktlo vpraša, kje de prestolujejo. mu odgovore: ..Sub dio, — pod milim Bogam, Kjer iu kakor se more!" Taki škol nas opomnijo davnih apo-stoljskih časov. Prchivavci njih obširniga prostora po velikim delu se niso keršeni. ( Blah.) — Maroniški pat rila r h. škofje iu veljaki maroniški so ponudili Njih cesarski visokosti svitlimu nadvojvodu Maksimilijanu cedroviga lesa za en altar v obljubili cerkvi na Duuaji, in Nj. visokost so blagovoljno sprejeli ta lepi dar. — I z Ca rji grad a ve ..Osservalore Triest.", de so spisi ranjciga vikšiga škofa iz Pere. J. M. Ilillereau-a. in spisi Kvg. Bore-a, prednika l.azaristov na izhodu, tako zbudili veljavnike in nižji du-hovstvo greške nezedinjene cerkve v predmestji Kanaro, de jih je veliko prestopilo v katoliško Cerkev. — V Carji-grad je pred nekaj ča>am zdrav dospel greški nezedi-njeni naslovni škof Benjamin iz \eapolis-a. Bil je dosihmal zavolj svoje naklonjenosti k katoliški Cerkvi v nekim bulgarskim samostanu pripert. Po sredništvu francoskima poslanca je bil rešen, in cesarski efendi (naučili peeavnik ) je greškiga patriarha Cirila odgovorniga storil za njegov prihod v glavno mesto, škof Benjamin ima kacih .0» let. je bil poprej v atenskih šolah iu govori razun svojiga malerniga jezika turško, latinsko in bulgarsko. Doma je iz Carjigratla, kjer je imel nekaj časa neko prav častno mesto med iiezedinjenim greškim duhovstvam. Zdaj ima zelje, v Rimu pred sedežem sv. Očeta iz ločuištva v naročje prave Cerkve prestopiti; že je v spoštljivim in vda-n i m pisanji sv. Očeta te milosti prosil. nomave rtu home raje, svet o živeti in zveličano umret i. (Halje.) Zadosiovanje za grehe se kaže v ojstrim življenji. Ta ljubezen do ojstrosti se je pri pravih spokornikih vselej razodevala . ker spi.koi ni človek je sam nad seboj serdit človek, pravi sv. \vguštin. V slari zavezi in tudi perve čase kersanstva se je ta oj>irosi prav močno razodevala z jokanjem. s tolčenje m na persi. s poslani, z ojstrimi pasovi, s pepeljenjem po slavi, kaktir vidimo nad Da vida m, pri Nini v Ijanih ittl. Pokorivne postave so perve čase keršanstva določevale za vsako pregreho pokorila, ki so dolgo terpele. so bile težavne in sramotivne za grešnike. De pa tudi dandanašnji pri pomanjkanji zunanje in očitne ojstrosti vender za svoje storjene grehe zadostuješ, o človek, se naj tvoja ojstrost tolikanj bolj na zuotranje obrača; bodi z miren v veselji in razjasnilih, in poterpežljiv v nadlogah svojiga življenja. Tako pokoro je delal Manase. Kdor se pa tako zmerni in primerni ojstrosti ne podverže, on zares nobeniga spodobniga znamnja praviga keršanskiga pokorjenja nad seboj ne kaže; zakaj ta ojstrost življenja ni le svet. temuč je zapoved. Pokora je težaven kerst. »Spoved sicer tudi ze velja za del pokorjenja zavoljo svoje pri težnosti; vender pa spoved sama ne more nadomestiti tistiga zadostovanja, kakoršniga je pravica v stari zavezi iskala, in ki je bilo primerjeno velikosti, in kakoš-nosti ter terpežu grehov. Ako tedaj hočeš s pridani govoriti: rO Gospod, bodi mi m i I o s 11 j i v ne smeš biti sam do sebe milostljiv. Naloži si sam pokoro, ki je tvojim napakam in razuzdanostim naravnost nasproti, Šibaj poželjiv ost in hudobne strasti svojiga mesa s tem, de bežiš pred nevarnostjo in si umakneš tisto, kar mesenosti dopade. in si tako silo in bolečino delaš. Tepi samogoltnost in slad-kosnednost s pritergovanjem v vžitku: žlobodravost s samot-nostjo; napuh z zaničevanjem in poniževanjem samigasebe; skopost in lakomnost z milovšino; preklinjavni in bližujiga objedavni jezik z molitevjo itd. Tako bo tvoja pokora prava pokora, duhovna in telesna pokora, in se smeš zanašati, de boš našel milost ob dnevu ojstre sodbe. (Primeri Neumavr, ascet. Thelog. str. 20 in ti.) (D. si.) Pogorori z gg. dopisorarci. G. —z—: Hvala! — G. P.: Dobro je. — G. H.: Prav vstreženo. — G. B.: „Lexiconu je L. naročil iu ga bote dobivali. kakor želite. JMiii darovi. Za afrikanski misij on: G. St. S. v prid svoje zamurske hčere v Gondokort 10 golti. — S Studenca 52 gold. bratovskiga denara. — Starološka občina za Jurja Prifarčana v Hartumu 41 gold. — Visokočast. gosp. A. C. sploh v prid misijona 30 gold. — Iz Sent - Kancijaua bratovskiga denara 5 gold. MMuhorske zadere• V ljubljanski škofii. Cmerli so: Beneficiat v Hrastji. g. Jan. Siherl 15. u. in.; vpokojeui farni vikar v Sorici. g. Jan. Mulej, v Selcih 24. u. m.; vpokojeui fajm. in petdesetletni mašnik lavautiiiskc škofije, g. Jož. Pagon. I. f. m., v Ljubljani. R. I. P.! Karna vikarija Godovič je po odpovedi izpraznjena in prošnje za njo do Njih milosti, visokočastitljiviga ljubljanskima kneza iu škofa se od 23. u. m. navadno oddajajo. V teržaški škofii so naslednje premene čč. gg. duhovnov: Domin. Tomaro pride za duh. potu. v Cmago: Jak. Bokatič v Isolo; Kr. Lazar v Novako; Mat. S u p I j i n a v Pazen : Mih. Zupančič v Antinjano; Jan. Okoru v llrušico; Ant. Stiglič v Lavrano. lTmerli so v. č. iu čč. gg.: Jak. Cerne, korar v Terstu; Jan. Kave nt o. in .lan. Degrassi. korarja v Kopru: Ant. Ješ, duh. pom. v Lokvi. R. I. P.! Oboja korarija je razpisana; s poprešnjo je sklenjena čast. fajmoštra in (juxta Concord. art. XXIII. ad norm. Cone. Trid., Sess. 24, c. 8 de Ref.) tudi služba s p o k o r n i ča r j a ( Poenitentiarii J; z drugo pa (ei praeser. ejusd. Cone. Trid.. Sess. V., c. 1 de Ref.) služba b o g o s I o v n i k a (Canon. Theologalis.) Tudi fara Šmarje je razpisana. Za vse troje se jemljejo prošnje do 24. t. m. Pervo korarstvo jc osebno in ga deli deržina Manzini, drugo pa je c. k. Odgovorni vreduik: Luka JcrdD- — Založnik: Jožef Blainik