Političen list za slovenski narod. Po poŠti prejeman velja: Za celo leto predplačan 15 gld., za pol leta S gld., za četrt leta 4 gld., za en mesee 1 gld. 40 kr V administraciji prejeman, velja: Za celo leto 12 gld., za pol leta 6 gld., za četrt leta 8 gld.. za en mesec 1 gld. V Ljubljani na dom pošiljan velja 1 gld. 20 kr. več na leto. Posamezne številke veljajo 7 kr. Naročnino prejema upravništvo in ekspedicija, Stolni trg št. 6, poleg »Katoliške Bukvarne". Oznanila (inserati) se sprejemajo in velja tristopna petit-vrsta: 8 kr.. če se tiska enkrat; 12 kr., če se tiska dvakrat; 15 kr., če se tiska trikrat. Pri večkratnem tiskanji se cena primerno zmanjša. Rokopisi se ne vračajo, nefrankovana pisma se ne sprejemajo. Vredništvo je v Semeniških ulicah h. št. 2, I., 17. Izhaja vsak dan, izvzemši nedelje in praznike, ob l/,6. uri popoludne. ? Ljubljani, v petek 25. septembra 1891. Letnik XIX. Papeževo pismo o dvoboju. Kakor smo že omeuili, poslal je sv. oče Leon XIII. kardinalu in nadškofu praškemu, grofu Schoubornu, nadškofu kolonjskemu, nadškofom in škofom avstrijskim in nemškim naslednje pismo o dvoboju, ki bode gotovo vzbudilo občno pozornost. Pismo slove: „V svesti si svoje pastirske dolžnosti in iz ljubezni do bližnjega ste minolo leto v nam doposla-nem pismu poročali o mnogih dvobojih v svojem narodu. Poročali ste ne brez bolesti, da je ta vrsta boja skorai po navadi utemeljena pravica razširjena tndi med katoliki, in ste Nas prosili, naj Mi tudi s Svojim glasom skušamo svariti pred to zmoto. — Dvoboj je vsekako pogubna zmota, ki pa ni razširjena samo po vaših državah, temveč seza tako daleč, da ga skoraj ni prostega naroda, ki ne bi bii okužen od tega zla. Zato hvalimo vašo gorečnost, in čeravno je znan krščanski nauk, ki se strinja z naravno pametjo, vendar je dobro in koristno, da ponovimo krščanske predpise, ker večinoma iz tega izvira grda navada dvoboja, da so se pozabili ti predpisi. Dvojna božja zapoved, namreč po naravni luči človeške pameti in po sv. pismu, strogo prepoveduje, koga brez uzroka javne pravice umoriti ali raniti, ako ni kdo prisiljen v obrambi svojega življenja, oni pa, ki koga pozovejo na dvoboj ali pa sprejmo dvoboj, nameravajo, ne da bi bili prisiljeni, človeka umoriti ali vsaj raniti. Dvojna božja zapoved tudi prepoveduje, svoje življenje zavreči, kar tisti stori, ki je postavi v veliko in gotovo nevarnost, čeravno •tega ne zahteva dolžnost ali velikosrčna ljubezen; in ravno ta slepa predrznost in zaničevanje življenja leži v naravi dvoboja. Zato ne more nihče dvomiti, da je dvobojnik dvojnega kriv: zločina umora in zaničevanja svojega življenja. Konečno pa tudi ni večje sovražnice državljanskega reda, kakor je državljanom dovoljena prostost, da sme vsakdo privatnim potom maščevati se zaradi namišljeno razžaljene pravice ali časti. Zato pa je božja cerkev, ki čuva in brani resnico, pravico in nravnost, katere skupno vzdržujejo javni mir in red, vedno obsojala in strogo kazno-novala dvobojnike. Tako obsojajo take dvoboje odredbe Našega prednika Aleksandra III., ki so pri-dejane cerkvenemu piavu. Proti dvobojnikom in udeležnikom dvoboja ostro obsodbo izreka triden-tinski zbor, ker jih imenuje nepoštene, izključuje iz sv. cerkve in jim, če so umrli v dvoboju, odreka tudi čast cerkvenega pogreba. Naš prednik Benedikt XIV. je razširil in pojasnil tridentinske določbe v svoji odredbi „Detestabilem" z due 10. nov. 1752. V najnovejšem času pa je pokojni Pij IX. izrecno izjavil v apostolskem pismu „Apostolicae Sediš", da cerkvene kazni ne zadenejo samo dvo-bojnikov, temveč tudi sekundante, priče in sovedce. Modrost teh zakonov je tem jasnejša, čim praznejši so uzroki, s katerimi skušajo zagovarjati in opravičevati surovo navado dvoboja. Kajti navadna trditev, da taki boji že po svoji naravi opirajo madež obrekovanja in žaljenja časti, more premotiti le jako nevednega človeka. Četudi zmaga oni, ki je pozval na dvoboj, vendar mora priznati vsak razsoden človek, da se je ta izkazal sicer kot vrlejšega bo-rilca, nikakor pa ne kot častivrednejšega človeka. In če sam pade v dvoboju, ali ni brezpametno, na tak način varovati svojo čast? Mislimo pa, da jih je malo, ki ne vedo, kaj počno s takim zločinom. Le maščevalnost sili prevzetne in vročekrvne ljudi, ki kličejo na dvoboj; ko bi ti brzdali svojo prevzetnost, pokorili se Bogu, ki zapoveduje bližnjega ljubiti kot brata, prepoveduje vsak zločin, odločno obsoja maščevalnost v privatnem življeuju ter sam sebi pridržuje kaznovalno oblast, gotovo bi se lahko ogibali dvobojev. Tudi oni, ki dvoboj sprejm6, se ne morejo opravičevati s tem, da bi jih sicer ljudje imenovali bojazljivce, ko bi odklonili boj. Ko bi človeške dolžnosti presojevali po napačnih nazorih ljudstva, namesto po večnem pravilu resnice in pravice, ne bilo bi nobenega bistvenega razločka med slabimi in dobrimi deli. Že paganski modrijani so vedeli in učili, da mora srčni in stanovitni mož zaničevati goljufive sodbe množice. Pač pa je pravi in sveti strah, ki človeku zabrani umor in mu dela skrbi zaradi lastnega in bratov blagra. Kdor prezira ni-čevne izreke množice, kdor rajši prenaža zaničevanje, kakor da bi se v kaki točki izneveril svoji dolžnosti, ta pokaže večji pogum, kakor oni, ki v jezi prime za orožje. In v resnici je le oni v pravem pomenu srčan, in ta srčnost zasluži ime kreposti in slave. Kajti krepost obstoji v pametnem dobru ia vsaka slava, ki se ne opira na božje povelje, je prazna. Konečno je ostuduost dvoboja tako jasna, da so tudi moderni postavodajalci določili kazni za dvoboj, čeravno ga mnogi zagovarjajo in podpirajo. Jako napačno in pogubljivo pa je, da se pisan» postave v dejanju ne izvršujejo in da k temu molče tisti, ki bi morali skrbeti za kazni in pokorščino postavi. Zato pa se smejo bojevati, čeravno s tem zaničujejo postavo. Ravno tako prazna in modrega. moža nevredna je trditev, da naj se civilnim osebam dvoboj prepove, vojakom pa dovoli, češ, da se s tem vadijo v vojaškem duhu. Med nravnim in ne-nravnim je bistven razloček, katerega ne odpravi nobena stanovska razlika. Vse ljudi, vseh stanov veže enako božja in naravna postava. Sicer pa bi to odpustljivost nasproti vojakom moral opravičevati javni blagor, ki pa gotovo nikdar ni tolik, da bi zmagal glas božje in cerkvene postave. V tem slučaju pa ni govora o javni koristi. Rastoča vojaška sposobnost ima namen, zboljšati varstvo države. A ta namen se ne more doseči z razvado, ki LISTEK, Ponočni kralj. Francoski spisal A. de Lamothe. (Dalje.) Doktor je odložil svoj zavojček ter hitel v postajo po časopise. V vagonu tretjega razreda je bilo polno vojakov, a niso se upali niti glasno zgovarjati, kajti na peronu se je sprehajalo pet ali šest častnikov. Da bi jih ne vide), vsedel se je Peter na nasprotno stran. Ko pa je sprevodnik dal znamenje k odhodu, odprla so se vrata, in dva tenka poročnika, kakor njiju paličici, vstopita v družbi jako rejenega stotnika v kupčj — ter se vsedeta poleg njega mej doktorja in njegovega tovariša. Peter se nasloni v kot, pokrije si glavo z ruto in se dela, kakor bi spal. Amerikanec pa si je nabasal pipo ter se naslonil na okno. Angleži niti zapazili niso zauičljivosti, s kojo so jih ti sopotniki merili, ter so se pogovarjali o vsakovrstnih bedarijah. V Portalington-u je vlak zopet obstal; častniki in njih vojaki so izstopili. Vstopil ni nihče. „Zdl se mi, da sem te radeče suknjarje videl v Corku," pravi Peter. „Saj so bili res tam," odgovori doktor; „in mislim, da se za dolgo časa ne bodo povrnili v Tullamore." „Kam bodo šli?" „V Dublin, kjer je obtožba Mitchel-a prouzro-čila silno vzburjenost, kakor v časopisih čitam. Da, top je nabit, in lunta že tli." „Toliko boljše, toliko boljše," hiti Firebrand. Doktor zmaje z glavo: „Ni še dovolj, da je strelivo pripravljeno, gledati je, da je dobro nabito," opomni resno; „sicer poči in ubije neprevidne vojake. Mitchel, Meagle, 0' Brien in drugi so brezumni, ker hočejo javen boj, — armado proti armadi. — Mislijo, da imajo vojake, a jih nimajo, pri prvem strelu spustili se bodo v beg." „Vendar," pravi Peter, Je prvi pogoj k zmagi javna bitka." „0 ne, dragi moj! Vojake si more vzgojiti ne samo po vajah, ampak z rovarijami, pri katerih se navadijo vohati strelni prah in poslušati žvižganje švigajočih krogelj; z jedno besedo: navaditi se jih mora na nevarnost in ogenj. „Ko bi imel le sto srčnih, neustrašljivih mož v naših gorah, ne bojim se dveh polkov!" vsklikne Peter. »Angleži bi ne mogli s svojimi topi do nas, — a mi bi streljali ndnje s skalovjem!" »Vrlo dobro, dragi moj! Taka vojska — v malih trumah po naših hribih — to je pravo! Le po taki nam je mogoča zmaga — rešitev Irske!" „A vendar moramo irske rodoljube podpirati I" „Gotovo, prijatelj! Podpirali jih bomo, a vmešavati mej nje se ne smemo; — ,sinovi noči' so vojaki in sodniki!" Zopet je vlak obstal — v Kildare-u, ki je sedaj le vas, a bilo je nekdaj znatno mesto. Mnogo potnikov je čakalo vlaka; dva izmej njih vstopila sta v kup^j naših znancev; jeden je bil protestantski pastor, drugi angleški plemenitnik. Pastor, — jako živahnega vedenja, — obrne se takoj k Firebrandu in začne ž njim pogovor. A ta mu odgovori le z nerazumljivim godrnjanjem in puši dalje. Pastor se obrne k Irvinghtonu, katerega načelo je bilo, blebetati z drugimi le zato, da jih pripravi k blebetanju, zato se najsrčnejšim zadovoljstvom nagne k pastorju. Ta je bil kmalu prepričan, da ima opraviti z najpopolnejšim plemenitnikom, ter mu začne vse novice razkladati. Pripoveduje mu, da je prejšnji dan nadsodnik v Corku osemnajst oseb, ki so se zoperstavljali javnim naredbam, d&l vjeti, vkleniti in v Dublin odpeljati. Doktor je to že prej v časopisih čital, a nova mu je bila vest, da je škof Pinacle še vedno v Du-! blinu, kjer ga je glavar kot izvrstnega svetovalca v sedanjih zmešnjavah pridržal. (Dalje sledi.) v slučaju mnogih prepirov med vojaki dopnšča, da se ubijajo brauitelji domovine. Naše stoletje se rado i. •S 3 a ^ - opazovanja srakomer. v mm toplomer« po Celziju C E « 24 7. u. zjut. 2. u. pop. 9. u. zveč. 739 2 739 5 7428 100 130 90 sl. szap. m. vzh. jasno n 000 Srednja temperatura 10 3", za 3'6" pod normalom tXXXXXXXXXXXXXXXXX Barthel-ov izvirni (16-15) ^ carbolineum $ najboljši, najcenejši lesni namaz. Njegove kakovosti nobeno drugo sredstvo ne prekosi. S 5klg. poštni zavitek gld. 1-50., 100 klg. gld. 16'- S ^ loko Dunaj. Semensko lužilo, * varstvo zoper pšenični palei. Jg 1 zavitek na 100 litrov 15 kr. — če se več vzame, ceneje. Mast za ohranitev usnja ; naredi usnje močno in trajno, varuje pred močo in mrazom. ; C. kr. patentovana i m obvaruje kopita raznih boleznij. • 1 klg. ploščinska pušice 80 kr., 5 klg. poštni zavitek gld. 2-50, 100 klg. gld. 40 — loko Dunaj. MIHAEL BARTHEL & Co. ; Dunaj, X., Keplergasse 20. ! (Ustanovljeno 1781.) (U) S * S X X Zalogo imata brata Eberl-a v Ljubljani. Dopisuje se slovenski. ixxxxxxxxxxxxxxxxx Zadnji mesec! I Velika loterija I Zadnji mesec! praške razstave. *mmmmmmmmm^mmm C^ l;«« ii^« «l<»l»i I B^ -a (1201 9) 100,001 di, 10.00® tli priporoča na ■■^^■■■■■■■■■■■l priporoča Srečka po I gld. I J. C. Mayer. | Srečka po I gld. I > u n a j s k a borza. Dn6 25. septembra. Papirna renta 5 16% davka . . Srebrna renta 5%, 16% davka . . Zlata renta 4%, davka prosta . . . Papirna renta 5%, davka prosta . . Akcije avstro-ogerske banke, 600 gld. Kred tne akcije, 160 gld...... London, 10 funtov stri........117 Napoleondor (20 fr.)........ 9 Cesarski cekini .......... 5 Nemških mark 100.........57 91 gld. 90 „ 109 102 1010 279 90 90 15 kr. Dn6 24. septembra. Ogerska zlata renta 4%.......103 gld. 25 kr, Ogerska papirna renta 5%......100 4% državne srečke 1. 1854.. 250 gld. . . 134 5% dižavne srečke 1. 1860.. 100 gld. . . 146 Državne srečke 1. 1864., 100 gld.....180 Zastavna pisma avstr. osr. zem. kred. banke 4% 97 Zastavna pisma „ „ „ „ „ 4'/,% 100 Kreditne srečke, 10') gld.......185 St. Genois srečke. 40 uld.......60 60 50 75 30 Ljubljanske srečke, 20 gld.......20 gld. 50 kr. Avstr. rudečega križa srečke, 10 gld. . . 17 „ — „ Rudolfove srečke, 10 gld.......20 „ — » Salmove srečke, 40 gld........59 . — „ \Vindiscbgraezove srečke, 20 gld..........48 . 75 » Akcije anglo-avstrijske banke, 200 gld. . . 152 „ 20 „ Akcije Ferdinandove sev. želez. 1000 gl. st. v. 2835 „ — » Akcije južne železnice, 200 gld. sr. . . . 103 ., Papirni rubelj .......... 1 „ Laških lir 100 ....................45 „ tmenjarnicna družba na Dunaju, I., WollzeiIe štev. 10 Najkulantnejše se kupujejo in prodajajo v kursnem listu navedeni vrednostni papirji, srečke, valute in devize. Za nalaganje glavnic priporočamo: 4% gallške propinaoljske zadolžnioe. 4'/«% zastavna pisma peštanske ogerske komer- oljonalne banke. 4'/,% komunalne obveznioe ogerske hipotečne banke z 10* premijo. Na te papirje daje posojila avstro-ogerska banka in podružnice njene. goldinarjev se dobi 'že 1. oktobra! Dunajske komunalne promese t\ 31/4 gflcl. In £50 Ur. kolek. Glavni dobitek 200.000 gl. Tišine promese k 2 gld. in 50 kr. kolek. - Glavni dobitek 100.000 gld. BW Obe vkupe le 6 goldinarjev.