Položaj učiteljstva na Goriškem. Ni ga menda stanu, ki bi imel toliko gospodarjev, kakor jih ima učiteljski stan. DrŽava mu naklada delo, ga vodi in nadzornje. Dežela mu daje še posebne zakone ter pričakuje od učitelja, da bodi duša vsakega koristnega gibanja med ljudstvom, imej zgledno drevesnico, sejališče itd. ter kaži pot napredka v kmetijsko-gospodarskih rečeh. Občine želijo, naj jim ucitelj tajnikuje, vodi obSinske račune in spisuje važne vloge za nove uvedbe. Boljši posestniki mu ponujajo, naj uči še posebej njih otroke, da pojdejo v višje Sole. Ves narod misli, da dober uSitelj mora izvežbati močan pevski zbor, ki prepeva narodne pesmi, ko se kdo izmed poslancev tako poniža, da pride med ljudstvo. Duhovščina, ki je tako dobra, da ncitelja brezplačno in brez hrupa nadzoruje, pričakuje, da učitelj reformuje cerkveno petje, nadzoruje otroke ob nedeljah in praznikih pred oltarjem, pazi na otroke pred katehetovo uro, da mu ne delajo preglavice ter da bo uSitelj njen zvest pristaš. Uredništva listov mislijo, da je posebno učiteljstvo poklicano dopisovati v liste in širiti te med ljudstvo. Zavarovalne banke so trdnega prepricanja, da ni nihče med ljudstvom bolj poklican za ustanavljanje ia vodstvo društev ognjegascev kakor učitelj. Deželna gospoda pozivlja učiteljstvo na boj proti alkoholizmu in na pomoč pri cepljenju kozic ter na spisovanje šolskih knjig, na nabiranje prirodnin, na izlete z otroki itd. In 5e uČitelj zboli, da ne more več iz postelje, se nadejajo tercijalke, da pusti za svete maše, če se mu je na kateri nacin posrečilo, da ima kaj imetja. Kako se pa učiteljstvo plačuje za namenjeno mu delo? Država ga pošilja k deželi, ta k državi. Dežela sklene izboljšati učiteljske plače, če država plača priboljšek. ,,Cvet naše narodne inteligence" tudi s tem ni zadovoljen. Naši možakarji se zbirajo in protestujejo in šuntajo proti učiteljstvu. Po velikem trudu se vendar posreči, da gre vse v nič. Slovenski narod na Goriškem je rešen! Kmetu ne bo treba iti na boben; pojde lahko pobirat po cesti — in ko pride v mladosti vsestransko splošno in strokovno izučen tujec z novimi železnicami v deželo, mu bo naš deželan lahko čistil črevlje, odpiral in zapiral vrata in prenašal vreče. Saj pa boljšega sinovi mnogib staršev tudi nisovredni! Fiat justitia! Drugi napredujejo, mi lahko izginemo brez; skode, ker nisrao zmožni držati koraka s kulturnimi narodi. Plače ljudskih učiteljev na Goriškem niso nikoli odgovarjale potrebam. Opravilna doklada, stanarina se je celo zniževala. Krajevni razredi plač so se odpravili, bremena nakladala. Prišli smo do tega, da najskromnejši učitelj ne more z družino izhajati s stanovsko plačo brez postranskih zaslužkov. Dežela, ki tako skrbi za svoje uciteljstvo kakor naša, ni vredna dobrib učiteljev. Kjer imajo Vidrnarji veliko besedo, se muze jokajo. Mlajši učitelji bodo vedeli, kaj jim je storiti; starejši vztrajamo v domači deželi do groba brez ljubezni do domače dežele, dokler ta pusti veliko besedo ljudem, ki je niso vredni.