Veronika Šarec Glasbena šola Domale, Šolski center Rudolfa Maistra Kamnik VLOGA ZBOROVSKE GLASBE V TABORSKEM GIBANJU V 19. STOLETJU IN NJEN VPLIV NA NARODNO IDENTITETO SLOVENCEV (povzetek doktorske disertacije) Razvoj slovenskega nacionalnega prebujenja in še posebno taborsko gibanje sta bila v preteklih letih s stališèa splošne in politiène zgodovine e podrobno in poglobljeno raziskana, kulturno in znotraj njega glasbeno podroèje pa sta do sedaj ostali veèinoma neraziskani. Èeprav se zdi na prvi pogled kulturno dogajanje na taborih povsem drugotnega pomena in obrobnega znaèaja, saj naj bi ljudi zgolj razveseljevalo in prireditve naredilo bolj privlaène, je raziskava pokazala, da je imela zlasti zborovska glasba širšo vlogo in vpliv na udeleence taborov ter njihovo narodno identiteto, hkrati pa tudi na nadaljnji razvoj slovenske glasbene ustvarjalnosti in poustvarjalnosti. Pri raziskavi in pisanju disertacije sem sledila elji po celostni obravnavi taborskega gibanja vkljuèno s predstavitvijo temeljnih zgodovinskih dogodkov, ki so privedli slovenski narod do organizacije mnoiènih shodov in razvoja slovenske narodne zavesti ter v povezavi z njo do razvoja slovenske nacionalne glasbene kulture, pri èemer so imele v prvem desetletju delovanja pomembno vlogo narodne èitalnice s svojimi pevskimi zbori, pa tudi nekateri samostojni pevski zbori, delujoèi v okoljih, kjer èitalništvo veèinoma še ni bilo razvito. Pri raziskavi sem upoštevala vse okolišèine nastanka gibanja, tako drubene, kulturne kot politiène, pri podrobnejši obravnavi posameznih taborov pa sem se osredotoèila predvsem na kulturno dogajanje s poudarkom na vlogi, vplivu in pomenu zborovske glasbe. Temeljni namen disertacije je bil ugotoviti korelacijo med slovenskim nacionalnim gibanjem in znotraj njega taborskim gibanjem ter slovensko glasbeno ustvarjalnostjo in poustvarjalnostjo 19. stoletja, pa tudi njihovim vplivom na narodno prebujenje in oblikovanje narodne identitete slovenskega naroda. Narodna zavest Slovencev se je zaèela dramiti v drugi polovici 18. stoletja, prva opaznejša prebuja pa se je pokazala v revolucionarnem letu 1848, ko so nekateri zavedni Slovenci, intelektualci in študentje na Dunaju, v Gradcu in Ljubljani ustanovili slovenska društva in osnovali program Zedinjene Slovenije ter se zanj javno zavzeli. Ta program je postal osnova njihovega širšega narodnega delovanja v drugi polovici 19. stoletja. 134 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek Kljub številnim politiènim nasprotovanjem sta se slovenski jezik in kultura, glavna nacionalna atributa oblikovanja narodne identitete, razvijala naprej in bila vedno bolj prisotna tudi v javnem ivljenju. Za njun razvoj in uveljavitev so imele poseben pomen narodne èitalnice, ki so jih na Slovenskem ustanavljali od leta 1861 dalje po mestih in trgih, ponekod pa tudi na podeelju. V njih so se zbirali mešèani, izobraenci in podeelski veljaki ter gojili slovensko in slovansko kulturo ter krepili svojo narodno zavest in jo prenašali na naslednje rodove. Slovenska zborovska glasba, ki se je v tem èasu vedno moèneje razvijala, je postala idealno sredstvo za izraanje domoljubja in širjenje nacionalnih idej tudi med preproste ljudi, izvajanje le-te pa se je moèno razširilo s pomoèjo novoustanovljenih èitalniških pevskih zborov. Na programe èitalniških bésed so najpogosteje uvršèali preproste zborovske skladbe slovenskih skladateljev, med katerimi so se najbolj priljubili Gregor Rihar, Bla Potoènik, Jurij Fleišman, Gašpar in Kamilo Mašek, Miroslav Vilhar, Davorin Jenko, Gustav in Benjamin Ipavec idr. Posebno mesto sta s svojo ustvarjalnostjo in poustvarjalnostjo zavzela èeška skladatelja Anton Nedvìd in Anton Foerster, ki sta delovala na Slovenskem. Èitalnice so spodbudile tudi nadaljnji razvoj slovenske glasbene kulture. Ker je aktivna mladoslovenska politika potrebovala široko podporo slovenskega naroda, ki v šestdesetih letih 19. stoletja še vedno ni bil dovolj narodno osvešèen, so se štajerski rodoljubi odloèili za organizacijo narodnih shodov na prostem, poimenovanih tabori, ki bi zajeli vse slovenske deele in vse plasti prebivalstva ter v njih moèneje predramili narodno zavest. Taborsko gibanje, ki predstavlja višek narodnega delovanja in sloge, je zaivelo v letu 1868 z organizacijo taborov v Ljutomeru, alcu in Šempasu ter se v treh letih razširilo v vse slovenske deele znotraj avstrijskega dela avstro-ogrske monarhije. Do leta 1871 so pripravili 18 taborov, ki se jih je skupaj udeleilo okoli 150.000 Slovencev. Na njih so številni govorniki izrazili elje in zahteve po zedinjeni Sloveniji, uveljavitvi slovenskega jezika v šolah in uradih itd. Shodi so bili velike politiène manifestacije, na katerih se je odvijal tudi kulturni program. Igrale so pihalne godbe, udeleenci so prepevali slovenske narodne pesmi, nastopili pa so tudi pevski zbori tako samostojno kot tudi zdrueni v mnoiène zbore. S petjem ljudskih ter preprostih domoljubnih in budniških zborovskih skladb so pripomogli k bujenju narodne zavesti in oblikovanju narodne identitete. Skladbe, ki so jih prepevali, èustveno poudarjajo slovenstvo in slovanstvo, domovinsko ljubezen, vero v svobodno ivljenje ter pozivajo k boju za narodne pravice. Njihova glasbena govorica je preprosta, napevi so spevni z enostavnim, a èvrstim ritmom in preprosto harmonijo. Skladbe so bile s svojo preprostostjo primerne tudi za manj vešèe pevske zbore kot tudi poslušalce, med katerimi je bilo najveè preprostih ljudi, ki so moèno potrebovali dodatnih narodnih spodbud. Skladbe so v izjemno številni mnoici Slovencev dosegle svoj smoter bujenja narodnih èustev, hkrati pa je petje pevskih zborov na udeleence delovalo tudi pozitivno 135 Veronika Šarec, VLOGA ZBOROVSKE GLASBE V TABORSKEM GIBANJU V 19. STOLETJU... emocionalno, povezovalno in izobraevalno. Glasba se je v taborskem gibanju izkazala kot pomemben socialni draljaj, ki je vodil do krepitve obèutja pripadnosti enotni narodni skupnosti, hkrati pa je imela tudi pomembno druabno vlogo. Višek glasbenega dogajanja predstavljajo primorski tabori, saj je na njih nastopilo najveèje število slovenskih pevskih zborov, ki so navdušili s svojim petjem tako udeleence kot tudi èasopisne poroèevalce. Politièno in kulturno dogajanje v taborskem gibanju je v ljudeh zdramilo in okrepilo narodno zavest ter pomembno pripomoglo k oblikovanju slovenske narodne identitete, hkrati pa je okrepilo tudi nadaljnje kulturno delovanje Slovencev. Neposredno so tabori vplivali na ustanovitev novih èitalnic ter drugih slovenskih društev in z njimi številnih pevskih zborov. Tabori v slovenski zgodovini predstavljajo posebno pomembno mesto, predstavljajo kratko obdobje intenzivnega politiènega zorenja in zunanje sloge ter moène krepitve narodne zavesti, pa tudi moènega kulturnega zorenja slovenskega naroda. Slovenska glasba se je v naslednjih desetletjih razvijala in širila z vso moèjo ter postopno dosegla mednarodno prepoznavnost in veljavo, glasbeno udejstvovanje Slovencev v taborih pa lahko oznaèimo kot zaèetno stopnjo v tem izjemnem razvoju. Zagovor: 17. decembra 2010 na Akademiji za glasbo Univerze v Ljubljani. 136 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek