Dopisi. Iz Maribora. (Z i d a n j e n o v e M a r i j i n e cerkve) pri čč. oo. frančiškanih nepričakovano veselo napreduje. Ge se od kolodvora sem mestu bližaš, zagledaš pred seboj visoko in široko stavbo iz rudečkaste opeke, izmed katere se v lepo razvrščenib predelib blišči kakor sneg beli rezani kamen. Vsa veličastna zgradba je zidana v prijaznem romanskem slogu in so vsled tega okna in vrata vsa v kolobarjih zbočena. Srednja ladja iraa prav umetno strešje in je že z nazobčano opeko pokrita. Zvonika še letos nista klobukov dobila, pa sta itak do viskokih lin dorastla. Dolgov je do zdaj blizo 40.000 gld.; udov podpornega društva zo pozidanje novega Marijiniga svetišča se je nabralo da zdaj 20.300. Hvala Bogu in Mariji! Po krajearjih, ki jih skladajo pobožni društveniki v proslavljenje Matore Milosti, se nabere vsak leden blizo 600 gld. ("S1. Gosp.« razpisujejo čč. gg. cerkveni predstojniki službe večinoma le za izvežbane pevovodje, ki so zmožni v vseh zadevah prave cerkvene godbe. Po naših krajih se nahaja precejšno število zvedencev v orgljanju, a so nezvesti in mlačni za svetcf glasbo; temveč se brigajo za tako stvar, ki jih ne zebe in ne peče. Seveda pri tem se ne ozirajo več na dolžnosti svojega poklica,^ ako niso nekateri prisiljeni od svojih predstojnikov. Še večje število organistov je, ki imajo dober namen, preostrojiti in zboljšati eerkveno glasbo, pa si ne vedo pomagati, ker se niso v tem šolali in si prisvojili potrebnih znanostij. Zatorej bi bilo gotovo visokega pomena, ako bi se priredil na slov. Štajarskem, recimo, enotedni poduk (kurz) vsako leto, kakor so imeli pred desetim letom sosednji Kranjci v beli Ljubljani; zato pa so v cerkveni godbi več desetletij pred nami. Res zaniraivo je čitati o vzornem napredku eecilijanske glasbe v Mariboru, ki stoji na vrhuncu cele naše vladikovine. A tudi pri nas na deželi ne spimo, ampak posnemamn dobro stvar, kolikor je v naši moči. Kdor je poznal prerano umrlega dr. Kukoviča, se bode še gotovo spominjal njih besedij: dobrih orglavcev, oziroma dirigentov potrebujemo, potem bodemo lahko ustrezali zahtevam sv. cerkve glede glasbe, ki je v prvi vrsti koral. Od ranogih se željno pričakuje splošni podučni tečaj za orglavce slovenske Štajarske, kaj pa da tudi za izobražene, ki discipline potrebujejo. Za prvi korak naj zadostujejo te vrstice. daljše nasvetovanje naj bi priporočali višji krogi. Brvar. Od Sv. Lovrenca v Slov. gor. (Stavba nove šole) pod nadzorstvom zvedenega palirja g. Krambergerja naglo napreduje, ter se je nadjati, da okoli srede meseca oktobra zagledamo okineano smrekieo na vrhu novega učilišča. Da bi bilo pa delo, ki ni le v telesni blagor, nego tudi v dušno izobraženje naših malih odmenjeno, z Bogom začeto ter srečno dovršeno, so nam naš preč. g. kanonik in dekanijski oskrbitelj dne 15. sept. v lepi svečanosti blagoslovili vogelni kamen. Po šolarski sv. maši napotijo se domači trije gospodje v lepi procesiji, spremljani od gg. učiteljev, .občinskih predstojnikov, udov kraj. šol. sveta, šolske dece in drugega ljudstva pred novo šolsko zidovje k temeljnemu kamenu, ki je bil z narodno in cesarsko zastavo ter z mnogimi različnimi zastavicami ozaljšan, s cvetlicami in venci krasno okinčan. Ustopivši se pred zbrano mnogoštevilno ljudstvo razložijo preč. g. blagoslovitelj v lepi besedi kratko zgodovino šolstva sploh in naše Lovrenške šole posebej: Kakor je šolstvo sploh svoj prvi začetek v samostanskih celicah in duhovskih hišah imelo, tako je tudi naše dosedanje šolsko poslopje, kojega zabeležena zgodovina se zaene prav s začetkom tega stoletja, prvotno bilo ob enem cerkovnikovo slanovanje, torej cerkvena hiša, koji značaj se je seveda v teku let popolnoma zgubil. V prvi polovici tega stoletja še se je za šolsko poslopje le malo storilo, v nuvejših časih začela je država na to gledati, da se nove šole zidajo, le da se tu pa tam premalo gleda na gmotne "WV- ,«.;^n 5r> nnvnia zlatfi .beSeOC sv. i;cinTv,.». in krajevne razmere. Koncavši svoje zanimive besede udarijo preč. g. govornik trikrat s pripravljenim zidarskirn kladivom na temeljni kamen, nadaljevaje blizo takole: Preden blagoslovim la temeljni kamen, hočem s kladivom trikrat na njega udariti. Prvič udarim na ta kamen v znamenje, da ga blagoslovim v ta namen, naj bi delavci, ki bodo novo šolo stavili, zdravi na duši in telesu svoje delo opravljali ter končali. Dtugi udarec na temeljni kainen pomeni, naj bi se deca, ki bodo to šolo obiskovali, zdravi in čvrsti lepih naukov in potrebnib vednostij učili. In tretjokrat udarim s kladivom v znamenje, naj bi vsi, ki bodo to šolo obiskovali, po priučenib naukih tudi živeli ter se v spoznanih čednostih vadili. — Pravičnim željam govornikovim pridružitno se tudi mi, le da pristavimo še četrto, naj bi se za novo štirirazredno šolo preskrbelo tudi potrebno število dobrih, versko-narodnih učiteljev, ki se drže gesla: »Vse za vero, narod in domovino«, kojira je pri podučevanju sv. vera in blaga materinščina temeljni kamen ! Iz Gotovelj v Savinjski dolini. (Požar.) V tovarni za kamenino in porcelan je 27. septembra ob 7*1. ponoči začelo goreti. Kako je ogenj nastal, se ne ve ; nekateri so pravili, da iz dimnika. Domaei ognjegasci so bili takoj na pogorišču, in njihovemu junaškcmu prizadevanju se imata posestnika, gg. Veseli in dr. Sernec v Celju, zahvaliti, da jima ni zgorela cela tovarna. Veselje je bilo gledati, kako vrlo so gasili priprosti Ijudje. Vsi so bili tihi in slušali na glas voditelja. Gast, komur čast! Dobro uro pozneje so še le prihiteli tudi Zavčani na pomoč. Tovarna je bila zavarovana. Od Male Nedelje. (Slovo.) Iznenadila nas je novica, da nas zapusti gospod Frane Zacherl, učitelj in vodja našega pevskega zbora. Za odhodnico priredili so rnu naši vrli pevci slovesen večer dne 9. septembra v gostilni gosp. Rožiča v Radislavcih v zahvalo za njegov preveliki trud in da so mu pri tej priložnosti podarili v spomin svilnati slovenski trak, sprevit s srebrno liro. Zabava se je vršila z najboljšim uspehom. Gotovo je moralo vsakega vnetega narodnjaka veseliti razleganje milih, lepih glasov narodnih in umetnih pesmij. Iz dna hvaležnega srca izrekamo tudi na tem mestu nas zapustivšemu gosp. F. Zacherlu presrčno zahvalo za trud z našimi kmečkimi fanti pri podučevanju petja. priznamo pa tudi hvaležno gospodu gostilničarju, ki nam je bil z vsem tako dobro postregel. ¦ Precetinski. Iz Makol. (Ostanki nemškutarij e.) Pri nas nemškutarija še zmiraj noče potihniti. Nekateri rogovileži še zdaj pa zdaj pokažejo svoje roge. Ker sedaj po trudih nekaterih tukajšnjih narodnih mož drugje nič ne morejo opraviti, pa izobešajo ti po sili Nemci table z nemškutarskimi napisi, kakor n. pr. gospodje Gregoritsch, Mohoritsch. To so vam pristni in rojeni Nemci, ti ičevci, kakor že imena pričajo! No pa o njih rodu se ne bodemo prepirali, ker je stvar že itak jasna, in je dovolj znano, da Nemci nimajo nobenega imena na —ič, da torej tudi naši gospodje gotovo niso nemškega rodu in torej bržčas hočejo, da jih naj prištevamo nemškutarjem. Da piSejo ti gg. Ičevci svoje imena vendar po nemškem pravopisu, s tem menda hočejo svetu le pokazati in se pobahati, da znajo nekaj nemški in si niislijo, da so ledaj že tudi pravi Nemci. Bog ve, kedaj bo Ijudi te vrste pamet srečala! Naš slov. rojak in po vsein svetu znani učenjak vilez Miklošič, bivši vseučeliški profesor na Dunaju, znal je menda kakih 20 jezikov, kakor slovenskega, francoskega, laškega, angleškega, turškega ild., pa zaradi tega ni bil nikoli ne Francoz, ne Lah, ne Anglež, ne Turek itd., ampak vedno se je spoznal za Slovenea. Če mislijo ti naSi po sili Nemci, da so tudi že pristni Nemci, ako znajo malo po nemški zavijali in imajo nad vratmi nemške napise; lahko se jim pač vsak pameten človek, in tudi Nemec, smeje Toliko za tokrat!