Stanovska zavest Vse stanovske organizacije so Dlod stanovske zavesti članstva. Čim bolj razvit je čut kolektivnosti med pripadniki enega stanu, tem močnejša je njegova stanovska organizacija. Razpravljati danes o potrebi stanovskih organizacij vobče, a šc posebej o potrebi učiteljskega udruženja, je menda povsem odveč. Kdorkoli je učitelj in pripada tudi i dušo temu stanu, ta ne more negirati potrebo učiteljskega stanovskega udruženja. ker se pač zaveda. da je moč stanu v glavnem odvisna od močne stanoviske organizacije. Nekaj drugega je z vprašanjem učiteljske stanovske zavesti. Mnogo se je sicer o tem vprašanju že raspravljalo in pisalo, toda obnavl.ati ga, je potrcbno, ker se od časa do časa pokaže še ¦posebna potreba v organizaciji ponovno načeti problem o katerem ima že večina član6tva povsem jasne in točne pojme. Poudariti je treba, da le večina. In dokler niso prav vsi člani prežeti z najiskrenejšimi čuvjtvi skupnosti, je vzpodbujanie k popolni in pravi stanovski zavesti potrebno. Stanovska zavest je med slovenskim učiteljstvom pognala trdne korenine že v začetku druge polovice preteklega stoletia. Nekatera učiteljska sreska društva so praznovala že 00- in par celo 70-letni jubilei svojega obstoia. »Učitelj&ki tovariš« se bhža že koncu 75. letnika, kar je nedvomno lep dokaz, da je bila že v tisti dobi stanovska zavest zelo močno razvita. Da ie tudi ostala na svoji višini gre zahvala vsem onim našim prednikom, ki so jo vcdno in o pravetn času podžigali, vzpodbujali in širili. Da je »Učiteljski tovariš« najstarejši izhajajoči slovenski časopis je brez dvoma zashiga učiteljske stanovske zavesti. Mnogo let je 'torej že minilo od tistega časa, ko so posamezni zavedni naši tovariši postali prvi glasniki stanovske zavesti kot edino pravega in najsolidnejšega temelja učiteljskega stanovskega udruženja. Da so bili ti temelji solidno postavljeni, nam priča razvita in prav dobro izvedena učiteljska stanovska organizacija v dravski banovini. In vendar je še potrebno govoriti o stanovski zavesti. Moč stanovske organizacije raste z dvigom stanovske zavesti. Čim bolj zavedno je članstvo, tem močnejša je moralna opora, ki jo mora imeti vodstvo vsake stanovske organizacije, ko nastopa in se zavzema za skupne maralne in materialne interese svojega članstva. Ta moralna opora mora biti nezlomljiva in sloneti mora na nesebičnosti in pripravljenosti žrtvovati vse lastne interese na korist celokupnega stanu. Stanovska zavest, stanovska solidarnost in organizačna disciplina so glavni predpoaoji uspehov, ki naj jih doseže stanovska organizacija. Kdor priznava to dejstvo, bo gotovo z veseljem sodeloval pri vseh ukrepih, ki so namenjeni koristi celokupnega stanu. Proti tem načelom grešijo predvsem konjunkturisti, ki vidijo povsod edino le svojo lastno osebo. se poslužujejo momentanih političnih situacij in z vso brezobzirnostjo poteptajo najosnovnejše principe tovarištva, da si pridobijo momentanih koristi. Toda na tak način pridobljene koristi nimajo nikake prave vrednosti in so kaj labilnega značaja. Kolektivni uspehi doseženi s pomoč.jo prave stanovske zavesti so trajnega in trdnega značaja in predstavljajo neko vrednoto za ves stan. Od dne do dne raste ugled in tudi vpliv učiteljskega udruženja. Zavedati se tudi moramo, da prihajajo stanovske organizacije vedno bolj do veljave. Jasno je, da sta moč in vpliv vsake, predvsem stanovske organizacije odvisna ne samo od kvairtitete, marveč tudi in predvsem od kvalitete njenega članstva. Dasi je to dejstvo morda od največjega in celo vitalnega pomena za učiteljsko udruženje, vendar ne smemo po zabiti tudi na to, da je še nekaj učiteljistva, ki stoji izven vrst našega stanovskega udruženja. Tem je predvsem potrebno, da spoznajo najosnovnejše pojme stanovske zavesti in pristopijo v skupno vrsto, ki naj bi predstavljala krepko armado borcev za prosvetne in splošno kulturne potrebe naroda, borcev za šolo in učiteljski stan. Toda kvantitativno povsem solidna vrsta bo močna šele tedaj, ko bo 'tudi po kvaliteti na višku. To doseči bodi naša maksima. V učiteljski organizaciji se ne ločimo več po pripadnosti političnih strank, tudi svetovni nazor ne more biti nikaka ovira pti sodelovanju za skupne stanovske interese. Organizacija zasleduje v glavnem le smoter doseči dostojne moralne in gmotne predpogoje za pravilen razvoj učiteljskega stanu. Toda ta glavni smoter ne more ovirati organizacijo, da ne bi skrbela tudi za kulturno gospodaTsko, nacionalno in socialno udejstvovanje. Ako skuša pokazati pravo pot in pravo smer tega učiteljskega udejstvova^ija, tedaj dela to iz vzroka, da ima v rokah neizpodbitne dokaze upravičenosti zastopati učiteljske inte-rese in postavljati zahteve, ki u&tTezajo dV lu in zaslugam stanu. Vzgojiti prav ves učiteljski stan v popolni solidarnosti in v pravi stanovski zavesti je mogoče le, ako sodelujemo prav vsi, pred- vsem ona večina. ki je že uvidela in spoznala potrebo krepkega, kvativitalno povsem močnega učiteljskega udruženja. Z združenimi močmi in trdno voljo bomo privabili tudi omahljivce, a vsi se moramo oprijeti misli, da je le prava in močno razvita stanovska zavest najsolidncjša opora stanovski organizaciji. Ker hočemo prav vsi, da bo naše učiteljsko udruženje dosezalo vidne uspehe, zato moTamo skrbeti predvsem za pravilno pojmovanje stanovske zavesti med članstvom. — ž.