Izhaja enkrat na mesec in sicer početkom meseca. ŽENSKI LIST GLASILO ZVEZE DELAVSKIH ŽEN IN DEKLET. Naroča se pri upravi v Ljubljani, Poštni predal 72. Naročnina za celo leto 12 Din. V Ljubljani, 1. septembra 1930. P°SzTlnozems^^*0™' [ANTON K R I S T A N j Dne 17. julija t. 1. ob 22. uri je za vedno zatisnil oči veliki duševni delavec Anton Kristan. Nemila smrt ga je pokosila v naj lepši moški dobi, v dobi ko bi ga delav- stvo najbolj potrebovalo. Anton Kristan se je rodil v proletarski rodbini. Njegov oče je bil ključavničar na železnici, zato mu je bila poznana vsa proletarska beda. Sklenil je že v zgodnji mladosti posvetiti vse svoje moči proletarijatu. Kjer je hodil, povsod je organiziral e , ystvo strokovno, politično in gospodarsko. Koliko potov je prehodil, na shode, na sestanke, na občne zbore itd. Nobeno blato ni bilo preveliko, nobena noč pretemna, noben kraj preoddaljen, da ne bi prišel tja, kamor je obljubil. Koliko noči je prečul pri pisanju, si lahko misli le dotični, ki je prečital njegove knjige, brošure in brošurice, ter razne delavske časopise, ki so bili tudi polni njegovih člankov. Vse njegovo življenje je bilo delo. Antona Kristana bo imela v trajnem spominu tudi naša zveza delavskih žena in de- et, kajti bil je prvi inicijator za našo organizacijo. tnVP mn°gokrat nas je opozarjal: »žene boste imele le priboSV?t0J-ahlat " štev Prihajajočih1 korporacij.tU Pri diskusiji o minimalnih plačah je kongres odobril sklep: V M. Ž. Z. včlanjene zveze naj 1. z narodnega in mednarodnega stališča raziskujejo vprašanje minimalnih plač. 2. Študirajo naj naprave za določitev minimalnih plač in naj poročajo, ali so primerne, da bi zabranile izkoriščanje. 3. Prouče naj konvencijo minimalnih plač iz 1. 1928, in ako se zdi prav, naj se zavzemajo pri svojih vladah za ratifikacijo te konvencije. 4. Naj ne bo nikake razlike med moškimi in ženskimi minimalnimi plačami, ako vrše enako delo. Alkohol naš dedni sovražnik. Iz revije »Die Soiziailistische Erziehuag«. Neki funkcijonar del. društva »Kinderfreunde« je pozval otroke, da naj vsak napiše na predloženi papir po en odgovor na vprašanje: »Zakaj so člani društva Kinderfreunde proti uživanju alkohola?« Odgovori so se glasili: 1. Zato, ker alkohol podpira delavske nasprotnike. 2. Ker alkohol povzroča človeku slabost in bolezen. 3. Ker alkohol človeka lahko tira v blaznost. 4. Ker alkohol človeka poživini. 5. Alkohol zadržuje napredek in slabi delavski razred. 6. Alkohol ustvarja nezmožnost misliti. 7. Alkohol krajša človeku življenje. 8. Alkohol lahko zapelje človeka v zločin in umor. 9. Alkohol oropa človeku samozavest. 10. Alkohol lahko uniči družino, ako je oče pijanec. Priporočamo te odgovore v trajen spomin s priporočilom, da naj se tudi matere varujejo alkohola. — (Opomba uredništva.) Neprijazno presojanje Na novo priseljena zadružnica stopi k priv. trgovki po malenkost. ^r££vka jo prijazno pozdravi. „. Kaj? Kakšna neznosna vročina, uboge gospodinje, ko morajo celo dopoldne stopicati po vroči kuhinji. Jaz to sedaj čutim, ko sama kuham. Ali ne kuhate vedno sama? Ne, imam sicer kuharico, a sedaj je na dopustu. — A, tako, ima dopust. — Da, pomislite, tako so sedaj imenitne služkinje, ako je eno leto v službi, mora dobiti teden dni dopusta in še celo plačanega, tudi hranarina se ji mora plačati. — Saj se po enoletnem rednem službovanju res prilega par dni dopusta. — Ja, ja, kedaj ga imam pa jaz, ko sem gospodinja. — Gospodinja si ga jemlje sproti, kadar je utrujena, se odpočije, uživa to kar ji prija, služkinja pa to kar ji gospodinja da. Saj ste ravnokar pomilovali one, ki vedno stopicajo po kuhinji. Torej privoščite tudi vaši kuharici enotedenski dopust po enoletnem stopicanju po kuhinji — Zbogom! Ete: Ne skopuši s sladkorjem. (Prevod iz »Soz. Era.«) V mnogih gospodinjstvih se skrbno šteje vsako žličico sladkorja. Žano je dejstvo, da otroci radi jedo sladkor, ravno tako je znano, da se sladkor mnogokje skriva in zaklepa zato, da si ga otroci sami ne jemljejo. Ako se vpraša odrasle, ima vsak kak doživljaj radi sladkorne sladko-snednosti, ker se starši niso obotavljali z edinstvenimi kaznimi za iztrebljenje te razvade. Otto Bühle poroča o triletnem dečku, katerega je mati iz sosedne sobe opazovala, ko je hotel vzeti košček sladkorja. Ravno ko je imel sladkor v ročici, je zagrmelo. Malček je osuplo sladkor spustil ter vzdihnil: »Moj Bog, radi tega koščka.« Poskušalo se je namreč s pomočjo Boga, ki vse vidi, vzgajati ga in malčku >e je neumno zdelo, da ta vsevideči Bog radi majhnega koščka sladkorja spusti gromski stroj v obratovanje. Vedno se doživlja, da kolikor več prepovedi, toliko več kazni, celo tepež naj prepreči sladkosnednost, a tem silnejša postaja v otroku potreba po sladkorju. Mirno se sme domnevati, da se potreba po sladkorju s prepovedmi celo goji: ker prepovedan sad je vedno »sladak«. S trpkostjo vzgoje in odtegnitvijo sladkorja, se celo sili otroka k slad-kosnednosti. Sladkosnednost ni prirojena lastnost poedinca, marveč je v vsakem oziru izraz pomanjkanja. Sladkosnedca se ne sme kaznovati, marveč se mora poiskati vzroke njegove sladkosnednosti. Ako se te odstrani, bo otrok sam opustil to CITflJTE DELflVSKO POLITIKO TIAROCP SE ; m O R I B O R POŠmi RREDflLM razvado. Cesto otrok v resnici potrebuje to kar si brez dovoljenja vzame. Manj iz namišljenega pože-Ijenja kot iz telesne potrebe. Mi odrasli često napačno razumevamo otročjo prehrano. Mučimo otroka s preobilnostjo ali pa mu vsiljujemo jedi, katere dosledno odklanja ter mu z vsiljevanjem in karanjem kratimo vsakršen užitek pri jedi. Poleg tega mislimo, da morajo jedi, ki ugajajo nam, ugajati tudi otroku. Vedno se tudi lahko opaža, da dajejo otroci tudi pri znanstveni prehrani prednost sladkim jedem. Potreba po njej je brez dvoma tu, ako se ji ne zadosti, zapade otrok proti svoji volji sladkosnednosti. Drugi zelo nevaren vzrok sladkosnednosti je v pomanjkanju ljubezni. Otrok prenese podzavestno v tem slučaju svoje poželjenje po ljubezni na sladkor in sladice. Starši bi pa morali ta povod poznati zato, da ne bi z napačnimi sredstvi postopali napram sladkosnednim otrokom. Sladkosnednost je znamenje pre-pičlo vžite ljubeznivosti, ako je sicer zadoščeno telesnim potrebam otroku. Zapostavljeni in zapuščeni, strogo in hladno vzgojeni otroci ter oni, ki doraščajo brez ljubeznivosti in nežnosti, zapadejo vsi sladkosnednosti, ker trpe na pomanjkanju ljubezni. Da si to dejstvo jasno predočimo zadostuje, da primerjamo podobne pojave v življenju odraslih. Najbed-nejši delavec, oni, ki trpi najhujše pomanjkanje, zapade lažje pijančevanju, kot oni, ki je v ugodnejših razmerah. Napram brezposelnim in revnim, se često čuje očitek, da izdajajo denar za nepotrebne reči, da moški pijejo in so ženske sladkosnedne. V teh primerih se pojavlja isto duševno razpoloženje kakor pri sladkosnednem otroku. Eni kakor drugi se odškodujejo za bolesti pomanjkanja ter podza-vedno iščejo nadomestila v dosegljivih sladkostih. Ne skopuši s sladkorjem! Sladkor je zelo važno hranilno sredstvo. Ne jemlji otroku sredstva za zgradbo njegovega telesa, ki mu obenem pomeni sladkost življenja, katero potrebuje za razvoj svoje duševnosti. Dovoljeno oživanje sladkorja pomeni možnost ljubezni. Kdor bi mislil, da mora otroka od jutra do večera preoblagati s sladkorjem, je ravno tako na napačni poti kot oni, ki obdaja otroka z opičjo ljubeznijo: Treba je namreč zmernosti, radodarnosti in prostodušne ljubeznivosti. En primer o točnosti zgorajšnjih trditev: Zavedna delavska žena čaka v pekarni na svoj kruh. Vstopi nekoliko omejeno dekle, prodajalka peska, zahteva posladkorjen rogljiček. Ne dobi ga in odide brez, da bi kaj drugega kupila. Pekarnarica se razljuti ter začne zabavljati: Taki so ti ljudje, pozimi beračijo za star kruh, a ko prodajajo pesek, morajo imeti posladkorjene rogljičke. — A delavska žena jo pogumno pouči: »Ne zavidajmo jim rogljičkov po tem, ko so morda suhega kruha stradali. Saj si tudi oni, ki uživajo vsak dan sveži fini kruh, privoščijo pogače, torte in druge dobrote.« Ženska volilna pravica na laponskem. Tokio, 13. avgusta d. Notranje ministrstvo izdeluje načrt zakona o ženski volilni pravici, ki jo bodo imele vse ženske stare nad 35 let. Japonske žene pozdravljajo ta zakon, ki daje ženam aktivno in pasivno volilno pravico kot prvi korak k enakopravnosti. Ukinitev privatnih posredovalnic za službe. Do 1. junija prihodnjega leta morajo prenehati z obratovanjem vse privatne posredovalnice za službe. Brezvestnost, s katero odirajo nekatere privatne posredovalke za službe uboge brezposelne služkinje, je naravnost nebovpijoča, zato to naredbo iskreno pozdravljamo. Znižanje davkov. Pred nekaj dnevi smo čitali v časopisju, da so gospodarski krogi zaprosili vlado za znižanje davkov na. poslovni promet v svrho podviga in ozdravitve njihovih podjetij. Sedaj poročajo časopisi, da je vlada tej prošnji ugodila. Tudi delavske matere prosimo za znižanje, oz. ukinitev 31/2 odstotnega davka na mezde v svrho krepkejše odgoje bodočih mater, vojakov in delavstva. Sedanja draginja živ-Ijenskih potrebščin poleg prenizkega zaslužka, ki je vsled delne brezposelnosti, oz. neplačanih dopustov, nam izdatno skrb za naš naraščaj onemogoča. Tudi to škoduje narodnemu. gospodarstvu. Razno. Sporočamo novi naslov naše zveze: »Zveza delavskih žen in deklet za Slovenijo« v Ljubljani, poštni predal 290. Za tiskovni sklad je darovala s. Rudolf Štefi Din 2.—. Neimenovana Din 25.—. Skupaj Din 27.—. Ali si že član »Cankarjeve družbe«? Poskrbi, da bodo tudi Tvoji prijatelji postali naročniki. Za 20 Din dobite štiri lepe knjige. Ali si že poravnal naročnino? Ako še ne, stori svojo dolžnost takoj! Širite naš list! Hranilne vloge vlagaj Vse potrebščine nakupuj KONZUMNEM DRUŠTVU ZA SLOVENIJO v Ljubljani in njegovih podružnicah. J Tiskar: Ljudska tiskarna d. d. v Mariboru; predstavnik: Josip Ošlak v Mariboru. Odgovorna urednica: R. Krištofova, Maribor. Izdaja »Zveza del. žena in deklet«. Ljubljana: predstavnica: R. Krištofova.