SLOVENEC. Političen list za slovenski narod. polti prejeman velja: Za oelo leto predplačan 15 fld., za pol leta 8 gld., za četrt leta 1 fld., za en mesec 1 fld. 40 kr V administraciji prejeman, velja: Za celo leto 12 fld., za pol leta 6 fld., za četrt leta I fld.. la en meseo 1 fld. V Ljubljani na dom posiljan velja 1 fld. 20 kr. več na leto. Posamezne številke veljajo 7 kr. Naročnino in oznanila (inserate) prejema upravništvo in ekspedicija v „Katol. Tiskarni" Vodnikove ulice št. 2. Rokopisi se ne vračajo, nefrankovana pisma se ne sprejemajo. VrednlStvo je v Semeniških ulicah h. št. 2, I., 17. Izhaja vsak dan, izvzemš; nedelje in praznike, ob */|B. uri popoludne. 8tev. 13. V Ljubljani, v ponedeljek 16. januvarija 1893. Letiiilt XXI. Slovenski liberalei in loža. vi Vera nima s politiko nič opraviti. Odkar je vpeljana večinoma v vse evropske države konstitucija, odvisno je vse parlamentarno življenje od volitev, ki se ponavljajo v gotovih obrokih. Kakoršne volitve, taki poslanci, take postave. Po sebi je umevno, da se loža ob takih prilikah trudi z vsemi sredstvi, kolikor mogoče svojih somišljenikov spraviti v postavodajalue zbore. Ker je po uradnih izjavah framasonskih edini resen nasprotnik modernemu, t. j. brezverskemu napredku katoliški duhovnik, zato si loža posebno prizadeva, da ga odstrani od javnega življenja, v prvi vrsti od volitev. Da pa to doseže, proglasila je geslo: vera nima nič opraviti s politi k o. To geslo vodi in spremlja vse javno življenje po Italiji, Franciii in po njem se ravnajo framasooi povsod, kjer imajo količkaj močij. Ta klic je pa tudi že brezštevlnokrat odmeval iz naših liberalnih listov. Kolikrat se je že očitalo naši duhovščini, da se vmešava v volitve, ob enem se ji pa na srce polaga, naj ostane v cerkvi, v javnost naj pa ne stopa, to polje naj prepusti lajikom, ker „vera nima s politiko ničesa opraviti". Kdo ne spozna v tej zahtevi naših liberalnih sorojakov framasonskega recepta 1 .Duhovnik je sovražnik prostosti in s vi ti obe", kliče framasonstvo skoro v vseh svojih obredih in katekizem kadošev imenuje duhovnike .nesramne morilce človeške prostosti, prostega raziskavanja in prostosti vesti". (L. T. II., 303 in 87.) Slovenski liberalci trobijo tudi v tem očitauju s framasoni v isti rog. Tako se izraža ujihovo glasilo .SI. Narod" 13. oktobra 1891: ^Duhovniki... kohorta bojevnikov, ki zaradi mastne prihodnosti tudi z nečednimi sredstvi ropočejo proti napravam, ki so pripomogle do zavednosti naše. Oni hot6 biti višja kasta, ki upa, da bo s svojo voljo in močjo vse nadvladala in spravila pod peto"; 15. julija: .na katoliški podlagi razcvita se najbujnejši terorizem" ; 7. avgusta: .duhovni sipljejo žveplo in ogenj na narodno-napredno stranko in mečejo vse, kar ni na njihovi strani brez usmiljenja v pavšalni peklenski kotel"; 16. julija: „ti gospodje bi radi s silo nas nazaj potisnili v čase teme in duševne onemoglosti, radi bi vpregli napredujoče učiteljstvo slovensko v jarem cerkvenega hlapčevstva"; 28. aprila: „z leče učijo ljudje, ki nemajo nobene družbinske omike in neso druzega brali, ko .Danico" ali .Rim. Katolika" ali podobnega kaj". — Taki ignoranti seveda ne smejo imeti besede v politiki! Kakor pa skuša loža na eni strani svojim nasprotnikom, duhovnikom vtisniti znak mračnjaštva, tiranstva, neolike in surovosti, enako se sama sebe imenuje razsvitljeno in si prilastuje ves napredek. Od tod tolikrat povdarje luč in omiko in napredek. Na stotine dokazov za to trditev dobiš v framasonskem obredniku od stopinje .pomočnikov" do .suverennega, generalnega, velikega nadzornika v 33. stopinji. Enako naši liberalci. Duhovniki so jim .mračnjaki", .čr-nuhi", .ki bi radi s širokokrajnimi klobuki in ra-skavimi kutami zamašili vsa okna, skozi katera prihaja človeštvu 1 u č (.SI. Narod" 10. sept.), oni so .n a z a d n j a k i", h r e p e n e č i po srednjeveški temi", a sami so pa „n a p r e d n j a k i", .p ro s t o m i š 1 j a k i, omikanci, hrepeneči po luči in omiki, svojo stranko so krstili „n a ro d n o - n a p r e d n §", ker ime .liberalec" je pri Slovencih kaj na slabem glasu in bi se jih na to limanico vjelo le malo. Kaj čuda tedaj, da se bahajo s svojo inteligenco in finim taktom („S1. Narod" 13. nov.) ter vedno povdarjajo, da se bore za prostost in luč, zoper temo in duševno nazad-njaštvo. Pri tej priliki omenim tudi mladoslovenskega gesla: .Vse za narod, svobodo in omiko", ki jasno kaže framasonski izvir in sorodstvo z glavnimi načeli framasonskimi. Saj so besede .prostost", .svoboda", .omika" šibolet, na katerega vedno framasoni kažejo in prisegajo. Kakor tripični bratje črtijo vero, enako so iz sovraštva do Vere slovenski liberalci zavrgli staro katoliško-slovensko geslo: .Vse za vero, dom, cesarja." Ako ga pa še vse eno semtertje navajajo, je to le taktika, pesek v oči. Demoralizacija, hujskanje. Po načelu, namen posvečuje sredstva (katero je v loži v posebnem slovesu, akoravno se javno tolikrat jezuitom podtika in očita), po tem načelu poslužujejo se tripični bratje v boju zoper temo očitanja, da duhovščina demoralizuje ljudi, da širi nered in upor. Primeri katekizem kadošev. (L. T. II., str. 286.) Iluminat Weissbaupt imenuje duhovnike .zagovornike nereda", br.-. Ragon pa zatiralce človeških pravic. To očitanje, da širijo duhovniki demo-ralizacijo, nered in upor, služilo je loži vrlo dobro za časa br.*. Pombala na Portugalskem, ko je ta zloglasni ondotni minister zatrl Jezusovo družbo in katoliško cerkev tako opustošil, da se bo še leta in leta čutilo, akoravno je že več kot 100 let preteklo, odaar se je moral ta mož umakniti s političnega površja. Enako očitanje se je razlegalo zadnja leta iz framasonskih glasil na Laškem in iz francoske zbornice in ondotnih listov, očitajočih duhovnikom, da hujskajo z leče ljudi k uporu do obstoječe vlade, in so tako vzrok vseh izgredov. Da, še to se je francoski duhovščini očitalo, da je v zvezi z anarhisti, posebno z njihovim načelnikom Rava- LISTEK Pismo iz Rima. (Piše Tihomil.) I. Božični praznik vzbuja v srcu veselje vsega krščanskega sveta, da je dobrotljivi in usmiljeni Bog poslal Človeštvu svojega Sina kot odrešenika. Ljubezen, mir in sprava so znak, so duša pomenljivega praznika. Ob jednem pa oživlja prijetne spomine na leta otroška, ko smo se v krogu domačem na sveti večer zbirali pred jaslicami ter se veselili skrivnostnega včlovečenja Gospodovega. Tukaj v Rimu je Božič za mlado in staro naj-veselejši praznik. Se živi v ljudstvu krščanski duh ter se po svojih tradicijah krepko ustavlja zlobnim nakanam framasonskih bratov in njihovih pomaga-čev. Za Bimca je Božič pravi družinski praznik, .presepio" (jaslice) je vsak večer v krščanskih družinah zbirališče sorodnikov in prijateljev, kjer se vesele pred zibelko betlehemskega deteta. Na trgih pa je med dnem živo gibanje med skladišči in kolibami, katere oblegajo otročiči, občudujoč raznovrstne stvari, ki prijajo očem in okusu. Mnoge nemške družine, ki stalno bivajo v Rimu, imajo na sveti večer po nemškem običaju svoje božično drevesce (Ohristbaum), katero pa je in ostane Italijanom tuje. In to je tudi naravno, kajti smreka od mrzlega severa ne ljubi normalnega italijanskega podnebja, čuti se osamelo tujko v deželi, kjer bujno raste drevje z vedno zelenim listjem, in sredi zime zlato-rumene .pomeranče" zore na vrtovih in hodiščih ter ti na vseh vogalih ponujajo duhtečih cvetic, da pač ni treba v sobi iglastega drevesca, umetno okrašenega s pozlačenimi orehi in pisanimi bonboniki. Pa vsak narod ima tudi svoje lepe navade in šege; pustimo sosedom božično drevesce, a mi ohranimo svoje jaslice s sveto družino, pobožnimi pastirci in veselimi an-geljci, katerih rajsko petje .Slava Gospodu v višavah in mir na zemlji ljudem, ki zo dobre volje" naj odmeva povsod, kjer stanuje slovenski rod, razlega naj se po širni zemlji! Na sveti dan zavedla me je pot Da Eskvilin, kjer stoji jedna največih in najlepših rimskih cerkva, S. M ari a Maggiore. V tej patrijarhalni rimski baziliki se hranijo ostanki jaslic, v katerih je ležal nebeški Odrešenik kot novorojeno dete na betlehemski planjavi. V strauski kapeli jetudistaro-slavna podoba Matere Božje, katero je po sporočilu naslikal sveti evangelist Luka. Drugo sporočilo pripoveduje, da je Janeza, pobožnega rimskega patri-cija v 4. stoletju v sanjah opomnila sveta devica, naj jej sezida cerkev na kraju, kjer bode drugo jutro našel sneg. Enako prikazen sta videla v sanjah tudi njegova soproga in tedanji papež sveti Liberij. Naslednje jutro dne 5. avgusta leta 352 je bil navzlic poletni vročini grič Eskvilin pokrit s snegom. Papež Liberij gre v slovesnem sprevodu na Eskvilin ter v snegu zaznamuje tloris cerkve, katere stavbene troške je plačal patricij Janez. V tej prekrasni cerkvi torej so shranjene jaslice iz betlehemskega hleva, njen največji zaklad, ki je izpostavljen edino ta dan v letu kot glasno spričevalo ljubezni nebeškega Sina, ki je postal naš brat. > Že prvi kristijani so visoko častili vse kraje in stvari, katere je Žveličar posvetil s svojo navzočnostjo in doliko. To češčenje se je širilo ob jednem s sveto vero od vzhoda proti zahodu. Cesarica sv. Helena je osebno obiskala svete kraje ter dala jaslice obložiti s srebernimi ploščami. Ob času svetega Hijeronima je toliko vernikov prihajalo v Be-tlehem, da je pisal sveti učenik od tam: .Od vseh krajev prihajajo ljudje semkaj; v mestu so vedno ljudje vseh narodov; vsak dan, vsako uro vidimo prihajali trumo bratov." Bol| ko nekdaj Judje svojo skrinjo zavezo so verni kristijani cenili in častili jaslice ter jih močili s solzami veselja iu kesa Ko pa je Mubamedova vera širila se iz Arabije proti Palestini ter dalje chol-om in da je ona provzročila eksplozije v Parizu, ki so napravile toliko strahu. Tudi na tem polju podajejo naši liberalci fra-masonom roke in pobirajo stopinje za njimi. Po besedah liberalnih listov so le duhova^. vzrok sedanjega narodnega razpora, oni delajo neflpir, oni kal6 vodo (volk in ovcal). Ako stori duhovnik pri volitvah svojo vestno dolžnost in priporoča katoliškega kandidat*, gotovo mu ne bo o\eri>ku M• a-* ' a * C opazovanji) _n.ro- tort. . nu." pO l/0.7,i)4 14 7. u. zjut. 2. u. pop. 9 u. »Teč. 7321 729 1 728 S -25-4 -17 4 —19 2 brezv. s), svzh. brezv. megla del.jasno oblačno 000 15 za 7. u zjut. 2 n. pop. 9. u. zveč. orednja 0.1 in za 7280 728-8 733 0 temperatu 0'5° pod — 15 6 -8 4 -10-6 ra obeh d lorinalom. si. vzh. si. sever brezv ni -2-9° oblačno n sneg n —3'3°, 4 00 sneg oziroma J. BENDIK v Št. Valentinu pri Steym jedini izdelovalec novo izumljene c. k. privilegovane svetle tinkture za usnje' Tu j«i. 13. januvarija. Pri Malidu: Civran. Hausner, Hilfreich, Fischer, trgovci, in Hartig, potovalec, z Dunaja. — Bremer, trgovec, iz Va-raždina. — pl. Vest, zasebnk, iz Kranja, — Puntschart is Maribora. s katero se naredi svetlo (zlika brez krtače) usnje na konjskih komatih, vozovih, usnje za čevlje in galanterijsko usnje, priporoča ta svoj izdelek, kateri se rabi ne le pri c. in kr. vojaštvu in velikih transportnih podjetjih na Dunaju, temveč tudi v hlevih cesarskih visokostij že več let. Nadalje priporoča ravno isti za nepreinočljive Čevlje svojo slavnoznano 877 20—12 liepremočno mast za usnje, ki daje usnju posebno mehkobo in se rabi celo pri najvišjem dvoru. Cene: Svetin tinktura za usnje kilo 1 gld. 20 kr., 1 steklenica š:ev. 1 — 80 kr, št. 2 - 40 kr., št. 3 - 20 kr. Kepremočna mast. za usnje kilo 80 kr..»;, kilo 40 kr., V« kilo 20 kr., '/, kilo 10 kr. Prodajalci na drobno in vojaki dob6 rabat. Da se izogneš prevaram glej na ime „J. Bendik v St. Valentinu", ki je na vsakem kosu. V Ljubljani je prodajeta Schussnlg & AVeber, r Celju Tanner in Stleger, v Mariboru Holasek inMartinz. Serezija cDti to rac vdova cftibič, 'Dragotin cButorac, c. hr. poštni oficij&l, poročena. 'V &ju.$>tjaixi, dne 189$. oHlctito •pocfeue^a -iiatvvcmifa. (34 j CEBELN0 - VOŠČENE i SVEČE -P® Dunajska t> o z a. Dni 16. januvarija. Papirna renta 5%, 1*5% davka .... 98 gld. 50 kr. Srebrna renta 5%, 16% davka .... 98 . 25 . Zlata renta 4%, davka prosta.....116 „ 60 „ Papirna renta 6%, davka prosta .... 100 „ 90 „ Akcije avstro-ogerske banke, 600 gld. . , 998 „ — „ Kred tne akcije, 160 gld................320 » 75 , London, 10 funtov stri..............120 „ 70 . Napoleondor (20 fr.)..............9 „ 61 . Cesarski cekini .... 5 „ 68 „ Nemških mark 100 . . . 20 „ Dni 14. Januvarija. Ogerska zlata renta 4 %.......114 gld. 30 kr. Ogerska papirna renta 5 %............100 , 85 , 4% državne srečke 1. 1854., 250 gld. . . 147 „ — „ 5% državne srečke 1. 1860.. 100 gld. . . 167 . — . Državne srečke 1. 1864.. 100 gld.....190 „ 25 „ Zastavna pisma avstr. osr zem. kred. banke 4 % 97 20 „ Zastavil* i.iMiiH . , i1, * 100 „ 75 „ i Kreditne srečke. lOu gld. . . 191 „ — „ 8t. Genois srečke. 40 jivll^l • obrestnih in dividendnih papirjih, važnih dogodkih na gospodarskem in finančnem polju, odločilnih pojavih na dunajski borzi. Svšti pismeni in ustni brezplačno. Celotna naročnina s poštno pošiljatvijo vred gld. 2 60. Menjarnična delniška družba ,,M ER€V Vlfollzeile it. 10 Dunaj, Mariahilferstraue 74 B. atar Veatnl nasveti Tgfit z* dosego kolikor moč visokega obrestovanja pri najpopolnejši varnosti m n 1 o •>. o ji 11» sr 1 a v i» i c. -ma Izdajatelj in odgovorni vrednik : Dr. Ivan Jan»*i6. Tist „K*foui>t>t> '1 h«