65 Etnolog 27 (2017) POHI[TVO ZA VSE ^ASE Obravnava pohi{tva kot prispevek k raziskovanju materialne kulture Veronika Zavratnik IZVLE^EK Prispevek izhaja iz materialnega in dokumentacijskega gradiva, zbranega v projektu, ki se osredoto~a na dru`ino Naglas iz Ljubljane ter njihovo firmo Naglas, ki je od srede 19. do srede 20. stoletja izdelovala pohi{tvo. Sredi{~na os razprave izhaja iz obravnave (nekdanjega) me{~anskega stanovanja in njegove notranje opreme. Materialno bivalno okolje aktivno sodeluje pri konstrukciji vsakodnevnega `ivljenja, vpliva na gibanje in dogajanje v prostoru ter ustvarja edinstveno dojemanje prostora in ljudi. V tem kontekstu je pohi{tvo lahko tudi omejujo~e. Gre za poskus razumevanja materialnosti doma znotraj sorodstvene skupnosti in prepoznavanje njegove pomembnosti, ko gre za {ir{i dru`beni kontekst. Klju~ne besede: Naglas, pohi{tvo, bivalna kultura, me{~anstvo, Ljubljana ABSTRACT The article is based on physical and documentation material collected in the course of a project that focused on the Naglas family from Ljubljana and the Naglas company, which produced furniture from the mid 19th to the mid 20th century. The central focus of the article derives from its study of the family’s (former) bourgeois home and its interior furnishings. The material dwelling environment actively participates in the construction of everyday life, influences movements and events in space, and creates a unique perception of space and people. In this context furniture may be a limiting factor as well. The article seeks to understand the materiality of the home within a family community, and to identify its importance to the wider social context. Keywords: Naglas, furniture, dwelling culture, bourgeoisie, Ljubljana Uvod »Danes sem skorajda ves dan pre`ivela v stanovanju. Tokrat sem bila sama. Od ponedeljka do danes, ko je ~etrtek, sem se vsak dan vra~ala v stanovanje, ki mi je prvi~, odkar sem tu, dalo vedeti, da tukaj ob~asno tudi nekdo `ivi. Zanimivo je, da sem ga skorajda `e vzela za svoje. Tiste doma~nosti, ki jo ~utim, ko sem sama, nekako ni bilo. Bilo je, kot da je stanovanje druga~no, pa je bilo v resnici enako in tudi motil me ni nih~e. Ves ~as premi{ljujem, ~e ni morda res, da ljudje pohi{tvu vdihnejo `ivljenje.« (Veronika Zavratnik, dnevni{ki zapis, 18. 5. 2017) 66 Veronika Zavratnik Dnevni{ki zapis se nana{a na ~as, ki ga `e od maja 2016 pre`ivljam v Ljubljani na Novem trgu 6. Pod okriljem In{tituta za kulturne stike in In{tituta za multikulturne raziskave ter v sodelovanju z Jano Valen~i~ (arhitektko, raziskovalko, publicistko) in Jo`etom Hudalesom (izrednim profesorjem za podro~je etnolo{ke muzeologije in etnolo{kega konservatorstva na Oddelku za etnologijo in kulturno antropologijo na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani) podrobno pregledujem in popisujem materialno zapu{~ino – ali pa vsaj del nje – ki jo je (ve~inoma) v prej{njem stoletju ustvarila dru`ina Naglas (- Stare). Projekt Naglas, katerega idejni vodja je Jana Valen~i~, financer pa In{titut za kulturne stike, je z manj{imi projekti `e pred pridru`itvijo etnolo{ko-antropolo{ke stroke deloval v dobro promoviranja in ohranjanja ljubljanske me{~anske dedi{~ine. S {iroko zastavljenimi cilji in z `eljo po dolgotrajnej{em sodelovanju stroke in posameznikov pa se bo raztegnil (vsaj) {e v prvo polovico leta 2018; za kon~ni cilj si je namre~ zastavil (vsaj digitalno) ohranitev izbranega tipi~nega ambienta ljubljanskega me{~anskega stanovanja iz srede prej{njega stoletja – ravno takega, kot ga razkriva pogled v stanovanje Valen~i~1 na Novem trgu 6. Namen projekta je torej dokumentacija, inventarizacija in predstavitev me{~anskega interjerja, kot se je ohranil na obravnavani lokaciji. Zanimanje slovenske etnologije za na~in `ivljenja mestnih prebivalcev je z delom Ljubljansko naselje Zelena jama kot etnolo{ki problem (1970) utrdil `e Slavko Kremen{ek (Ledinek Lozej 2013: 152), odtlej pa so urbana obmo~ja postala uveljavljena in pogosta tema etnolo{kih raziskav.2 Med kasnej{imi raziskavami, ki obravnavajo bivalno kulturo in mesta, je pomembno delo Jerneje Ferle`, strnjeno v monografijah Mariborska dvori{~a: etnolo{ki oris (2001) in Stanovati v Mariboru: etnolo{ki oris (2009). Skladno z njenim razmi{ljanjem tudi sama razumem bivali{~a kot »pomemben medij v procesu socializacije« (zlasti, ker ga po navadi izberejo, oblikujejo in opremijo pripadniki predhodne generacije) (Ferle` 2001: 12–13) in poudarjam dvosmerni odnos med prostorom in tistimi, ki ga naseljujejo; na eni strani ga sooblikujejo, na drugi pa so od njega odvisni (ibid.: 13). Z raziskovanjem bivalne kulture v mestih se je ukvarjal tudi zgodovinar Andrej Studen (1991, 1995). Lansko leto sem kot tujka3 dobila prost dostop tudi do zasebnega prostora dru`ine, ki jo obravnavam, in se tako soo~ila s {iroko (strokovno in osebno) problematiko, ki zahteva obravnavo z ve~ vidikov. Prispevek se zato dotakne pogleda na materialno kulturo – in {e zlasti pohi{tva – kot tvornega dela posameznikovega in dru`inskega `ivljenja ter vpliva dru`beno-politi~nih razmer na dru`insko (glej 1 Stanovanje Valen~i~ je dejanski prostor obravnave. Poimenovanje sem izbrala na podlagi zadnjih stalnih prebivalcev, dru`ine Valen~i~, ki je v stanovanju tudi uredila obstoje~i interjer. 2 Kremen{ku so sledili {e Mojca Ravnik z delom Galjevica (1981), Maja Godina Golija z raziskovanjem mariborske delavske kulture (Iz mariborskih predmestij: o `ivljenju mariborskih delavcev v letih 1919 do 1941 (1992)), Jana Mlakar Adami~ z obravnavo trboveljskega delavskega stanovanja (npr. Rudarsko stanovanje: bivalna kultura skozi ~as: katalog stalne etnolo{ke razstave v koloniji Njiva v Trbovljah (2003)) ter nekateri drugi. (Vse po Ledinek Lozej 2013: 154, za podrobnej{i pregled glej tudi Ferle` 2001: 31–43.) 3 V Uvodniku k zborniku Home possessions: material culture behind the closed doors urednik Daniel Miller kot eno izmed bistvenih komponent antropologije naslovi ravno njeno te`njo po tem, da na svet pogleda z vidika tistih, ki jih obravnava – pri ~emer je pomembno, da to stori tudi lokacijsko (2002: 15). 67 Pohi{tvo za vse ~ase tudi Ferle` 2001: 31) in tako tudi na `ivljenje predmetov. Hkrati ne more zaobiti problematike popisovanja/evidentiranja ter dokumentiranja predmetov, ki jih je mogo~e in potrebno razumeti ve~plastno, izogniti pa se ne more tudi aktualnemu vpra{anju strokovne (re)prezentacije. Poleg popisovanja in dokumentiranja predmetov, ki se nahajajo v stanovanju, kot metodo uporabljam tudi nestrukturirane pogovore s sedanjo za~asno prebivalko stanovanja, Jano Valen~i~. Skozi njene pripovedi in spomine posku{am rekonstruirati (kulturne) biografije (Kopytoff 1996) in izvor nekaterih predmetov v stanovanju. To je pomembno predvsem z vidika poznavanja procesa, preko katerega so predmeti v prvi vrsti pri{li v stanovanje in nato na mesto, kjer se nahajajo sedaj. [e bolj povedne pa so pridobljene zgodbe lahko za dolgoro~nej{e razumevanje in uporabo obravnavanih predmetov (Clarke 2001: 27). Precej je predmetov, ki prvotno niso iz obmo~ja dana{nje Slovenije in sledenje njihovemu izvoru slikovito dopolnjuje zgodbo o ustvarjanju (svetovljanskega) me{~anskega ljubljanskega `ivljenja. Integralni del raziskovanja je tudi komunikacija z drugimi kulturnimi in dedi{~inskimi institucijami; do sedaj predvsem z Mestnim muzejem Ljubljana in s Slovenskim etnografskim muzejem – oba namre~ `e hranita del materialne dru`inske zapu{~ine in za nekaterimi predmeti se skrivajo zgodbe, ki si zaslu`ijo ve~ kot le omembo na inventarnem listu. Hkrati poteka snemanje in zapisovanje spominov {e nekaterih drugih ljudi in sorodnikov na izbrane predmete, dru`inske ~lane, stanovanje, dogajanja.4 Besedilo je torej skupek spoznanj, ki so se rojevala med procesom raziskovanja; ta spoznanja pa so hkrati le partikularna, saj je raziskovanje {e vedno v teku in z vsakim mesecem se dopolni {e kak segment. Za branje in bolj{e razumevanje besedila je pomembno {e, da namen prispevka ni obravnavati pohi{tvo zgolj kot del bivalne kulture, pa~ pa nanj pogledati tudi in {e zlasti skozi prizmo dru`benih implikacij pohi{tva oziroma notranje opreme ter z vidika vzajemnosti/so-oblikovanj materialne kulture in posameznikov in skupin v {ir{em smislu (podobno tudi Ledinek Lozej 2013: 144). Dru`ina in firma (J. J.) Naglas V Ljubljani na dru`ino Naglas morda najbolj o~itno spomni ravno hi{a, ki stoji na Novem trgu 6 in se ji na pro~elju baha napis »J. J. Naglas« in ki je bila desetletja sede` firme Naglas, ki se je ukvarjalo z izdelavo pohi{tva. Ustanovitelj, Jakob Jo`ef Naglas, se je z ̀ eno Amalijo Fran~i{ko, roj. Vogel, v sredi 19. stoletja iz Vipave preselil v Ljubljano5 in leta 1865 registriral podjetje J. J. Naglas.6 Solastnik 4 Glavnino snemanja za namen raziskovanja med delom opravim sama, pri drugih, zahtevnej{ih dogodkih pomagajo institucije. Tako nam je pri snemanju pogovora ob kobaltovem porcelanu (junij 2017), ki je bil neko~ v lasti dru`ine, pomagal Slovenski etnografski muzej, za kar se zahvaljujem Poloni Sketelj in Nadji Valentin~i~ Furlan. 5 Kot izpri~uje listina o me{~anskih pravicah, so bile te Jakobu J. Naglasu, trgovcu s pohi{tvom, podeljene 1865. leta. Uokvirjena listina visi na steni stanovanja Valen~i~. 6 Zgodovinski arhiv Ljubljana, arhivska enota LJU 88, t. e. 70, posamezni, zvezek I., str. 67. 68 Veronika Zavratnik firme, sin Viktor Naglas, je o~eta pre`ivel za eno leto, po Viktorjevi zgodnji smrti leta 1905 pa je podjetje vodila njegova vdova Helena Naglas (1876–1960), rojena Ulrich, 1909 poro~ena Bretl. Leta 1921 se ji je kot solastnik podjetja pridru`il {e sin Viktor Naglas mlaj{i (1896–1959), s katerim sta skupaj podjetje vodila,7 dokler med letoma 1959 in 1960 ni prenehalo delovati. S pove~evanjem proizvodnje je podjetje Naglas obratovalne prostore raz{irilo {e v Trnovski pristan ({t. 8 in 10); na Novem trgu so ostali pisarni{ki in razstavni prostori ter tapetni{ke delavnice, medtem ko so se mizarski obrati preselili v Trnovski pristan 8. V stoletju svojega delovanja se je tovarna pohi{tva Naglas uveljavila kot ena izmed vodilnih izdelovalcev pohi{tva na obmo~ju dana{nje Slovenije in kasneje (z opremljanjem protokolarnih objektov) tudi zunaj nje. Med drugim je Naglasovo pohi{tvo slovelo med slovenskimi me{~anskimi nevestami, ki so z njim kot delom bale opremljale svoje spalnice pa tudi jedilnice in salone. Spalnici dru`inskih potomk, ki sta del obravnavane zapu{~ine v stanovanju na Novem trgu, sta prav tako delo Naglasovih mizarjev. Poleg materialne vrednosti, ki jo ima obravnavani del zapu{~ine, pa se v stanovanju na Novem trgu, katerega zadnja stalna prebivalka (Jelka) Eka Valen~i~ je pred nekaj leti preminula, skriva {e druga komponenta: zasnova in opremljenost stanovanja ohranjata ambientalno predstavitev ljubljanskega me{~anskega8 stanovanja iz sredine prej{njega stoletja. Na neki na~in je stanovanje prava ~asovna kapsula; v njem so v sobivanju shranjene in (bile) uporabljane stvari {tirih generacij. V drugem desetletju 20. stoletja, ko so ob regulaciji Ljubljanice hi{o na Turja{em trgu 7, kjer je bil sede` podjetja in doma dru`ine Naglas, podrli, je Helena kupila hi{o v neposredni bli`ini, na Novem trgu 6, in od takrat so prebivalci zase in za potrebe podjetja prostore prilagajali svoji podobi. Prostori in s tem tudi njihova pohi{tvena oprema (oziroma del nje) so nato prehajali skozi {tiri generacije. Z ozirom na poudarjeno vlogo pohi{tva v pri~ujo~i obravnavi podrobneje izpostavljam, da je del notranje opreme stanovanja prehajal skozi {tiri generacije Naglasovih `ensk: Helena Ulrich, poro~ena Naglas, poro~ena Bretl; Jelka Naglas, poro~ena Stare; Eka Stare, poro~ena Valen~i~; Jana Valen~i~.9 ^e je v me{~anskem `ivljenju mesto v poslovnem in trgovskem svetu velikokrat pripadlo mo{kim, pa je (bilo) oblikovanje interjerja mnogokrat odraz `enske ustvarjalnosti. 7 Zgodovinski arhiv Ljubljana, arhivska enota LJU 88, t. e. 70, posamezni, zvezek I., str. 115. 8 Ko govorim o me{~anstvu in me{~anskem na~inu `ivljenja, se zavedam, da gre za fleksibilno, odprto dru`beno tvorbo, ki jo je »po zgodovinskem in politi~nem klju~u izredno te`ko definirati« in, kot po Hudalesu povzame Miklavc Turnher (2010: 17), da razli~ne skupine me{~anstva povezujeta na~in `ivljenja in svojstvena kultura. Kot glavno zna~ilnost me{~anov bi lahko opredelili »me{~anskost«, ki »naj bi v prvi vrsti pomenila 'kulturo', nekak{en kulturni habitus, skupno priznavanje dolo~enega na~ina mi{ljenja in vedenja« (Bruckmüller 1991 po Hudales 2008: 101). Govorim predvsem o tisti skupini me{~anov, ki jo Jezernik (2008: 24) imenuje »doma~i kapitalisti« in ki se je za~ela »pojavljati {ele v drugi polovici devetnajstega stoletja, ko `ivljenjske poti posameznika ni ve~ dolo~al toliko njegov stan ob rojstvu kot njegova osebna delavnost, podvzetnost in podjetnost«. 9 Za prepre~evanje zmede in la`je sledenje razli~nim priimkom, ki se pojavljajo v dru`inskem drevesu dru`ine Naglas, naj pojasnim, da (izklju~no!) v namene pri~ujo~ega prispevka priimek Naglas razumem generi~no in da z njegovo uporabo zaobjemam tudi potomce oziroma dru`ini Stare in Valen~i~. Torej gre za obravnavo dru`ine iz istega debla, ki pa je v razli~nih generacijah zaradi novih poro~nih vezi prepoznavna z novim priimkom. 69 Pohi{tvo za vse ~ase Ozirajo~ se na ohranitev materialne me{~anske dedi{~ine v Sloveniji, ki se je pri potomcih dru`in le delno ohranila – veliko je namre~ uni~ene, izgubljene, po letu 1945 so jo tudi odna{ali iz dr`ave, jo zaplenjevali ipd., delno pa so k ohranitvi pripomogli {e muzeji, kjer je tudi pristalo nekaj artefaktov (@muc 2008: 74) – je ohranjen ambient prava redkost.10 ^e lahko »zbirko« predmetov razli~nih generacij do dolo~ene mere razumem v lu~i posledic povojnega obdobja za (nekdanje) me{~anstvo, ko so se dogajali temeljni posegi v obstoje~i na~in `ivljenja (Ovsec 1994, 2006; Miklavc Turnher 2010), pa moram na (pre)obilico predmetov pogledati {e z vidika na~ina `ivljenja, ki ga so-bivajo~i v takem okolju razvijejo. V zavetju domov namre~ pre`ivimo veliko svojega `ivljenja; kje in kako `ivimo, pomembno determinira dru`bene dispozicije, (fizi~no) zdravje ter to, kako se po~utimo kot posamezniki. Dom je tudi bistveni element ({ir{e) socializacije in je pravzaprav aktivni moment v ~asu in prostoru, ko gre za tvorjenje posameznikove identitete, dru`benih odnosov in kolektivnih pomenov (Rennie Short 2006: ix–x). Dru`ina in dru`insko `ivljenje sta bila pomemben element me{~anske identitete. Nekateri avtorji (na primer Ovsec 2006: 134) dru`insko domovanje razumejo celo kot »trdnjavo«, v katero vstop ni bil dovoljen komur koli.11 Stanovanje, napolnjeno s predmeti »Mestoma sem na predmete nalepila tudi listke z imeni. Hkrati sem barvala tloris stanovanja, kjer sem vsaki osebi dolo~ila barvo, s katero so obarvani predmeti, ki so z njo povezani. Tloris je tako za~el dobivati bolj delovni zna~aj.« (Veronika Zavratnik, dnevni{ki zapis, 8. 2. 2017) »^e je dom tam, kjer je srce, potem je to tudi tam, kjer je dom razdrt, uni~en in ponovno sestavljen sredi toka razmerij, dru`benih in materialnih.« (Miller 2001: 15, prevod Veronika Zavratnik) Hi{a, ki stoji na Novem trgu 6, je od za~etka 20. stoletja v celoti pripadala dru`ini in firmi Naglas.12 Cenitev nepremi~nin iz leta 1944,13 ki je cenila nepremi~nine v lasti Helene Bretl, je hi{i pripisala starost preko dvesto let (zidana naj bi bila leta 1790). Na podlagi cenitve je mogo~e slediti tudi razporeditvi prostorov v tistem ~asu: v pritli~ju so bili prostori Tvrdke Naglas – pisarne in razstavni prostori za pohi{tvo. V prvem nadstropju je zaprti del hodnika z arkadami slu`il kot predprostor oziroma razstavni prostor istega podjetja. Nadalje je bilo v notranjosti urejeno stanovanje z lon~enimi pe~mi in podi iz hrastovih de{~ic, ki je 10 Na tem mestu ne gre spregledati vloge, ki jo je v tem obdobju odigral Federalni zbirni center (FZC). Delno ga v svojih spominih omenjajo tudi sogovorniki Primo`a Pabla Miklavca Turnherja (2010). 11 Moja sogovornica Jana Valen~i~ me{~ansko domovanje razume veliko bolj inkluzivno; dom namre~ razume kot neke vrste oder, ki je pomemben za razli~ne funkcije dru`ine, na primer zasebno, poslovno, dru`beno. 12 Hi{a je danes v lasti Eda Pirkmajerja, potomca iz Heleninega drugega zakona z Bretlom. 13 Zgodovinski arhiv Ljubljana, LJU 140, Tovarna pohi{tva J. J. Naglas v Ljubljani, arhivska enota 1, t. e. 17. 70 Veronika Zavratnik prav tako slu`ilo kot razstavni prostor oziroma skladi{~e. To je na mestu, kjer se je kasneje oblikovalo stanovanje Valen~i~. Funkcija prostorov v prvem nadstropju pa se je skozi ~as deloma spreminjala. V za~etku dvajsetih let prej{njega stoletja se je v stanovanju v prvem nadstropju zadr`evala takrat `e ovdovela Helena Naglas, ki je imela v vogalni sobi spalnico. Na njeni postelji je leta 1923 njena h~i Jelka Naglas rodila h~er Eko. Jelka najverjetneje nikoli ni zares `ivela v tem nadstropju, pa~ pa v enem vi{e14 oziroma na Staretovi gra{~ini Kolovec v bli`ini Dom`al. Kasneje so se prostori, kot navaja cenitev, spremenili v razstavne prostore; v vsaki sobi je bil razstavljen druga~en komplet pohi{tva. Okrog leta 1954 se je v te prostore naselila dru`ina Valen~i~ in takrat sta Eka Valen~i~ in njen o~e Vladi Stare tudi oblikovala (ve~inoma do danes ohranjen) interjer kot dom dru`ine Valen~i~. Obravnavano stanovanje (oziroma njegov del) sestoji iz predsobe (ki je pravzaprav pregrajen nekdanji razstavni salon), nekoliko predelanega hodnika, ki vodi v kuhinjo in spalnico/delovno sobo in strani{~e na eni ter v skorajda originalno ohranjen del stanovanja na drugi strani; iz hodnika se vstopa v tako imenovano sobo za zeleno zaveso,15 iz nje se pot nadaljuje v vogalno sobo, nato pa kon~a v kopalnici. Z izjemo vogalne sobe in sobe za zeleno zaveso so bili prostori v zadnjih desetletjih predruga~eni, tj. bodisi pregrajeni ali opremljeni s sodobnej{o opremo. Pomembni del opreme je izdelalo mizarstvo Naglas, z izjemo jedilnice pa so ohranjeni malodane vsi segmenti stanovanja, ki ka`ejo na me{~anski na~in ̀ ivljenja: klavir Eke Valen~i~, spalnici namenjeni za balo Naglasovih h~era, knjige, umetni{ka dela. Stanovanje Valen~i~, kot tudi dom na splo{no, je bolj kot le prostor zagotovo proces (o domu podobno razmi{lja tudi Miller 2001: 9). Vsakokrat, ko obi{~em za~asno prebivalko Jano Valen~i~, se zdi druga~no: klavirski stol~ek je v predsobi namesto ob klavirju, fotografije so premaknjene iz son~ne v sen~no lego, v uporabi so nove knjige, pri~aka me novi kos Jelikinega, Ekinega ali Janinega obla~ila. Premikanje pohi{tva, umetni{kih del ali pa~ samo obla~il sicer lahko razumem zgolj kot pospravljanje/ urejanje prostora, pa vendar se zdi, da hkrati tudi premaguje tisto postanost, ki se lahko naseli v stanovanju, ki je (pre)opremljeno in brez stalnih prebivalcev; taka dejanja stanovanju vdihujejo dinami~nost (Garvey 2001: 53). Predstavljam si, da je bilo tovrstne dinamike v ~asu, ko je dru`ina Naglas {e obvladovala eno izmed dveh pomembnej{ih proizvodenj pohi{tva pri nas (Kos 2008: 169; ^er~nik 1980: 2) in ko je stanovanje imelo stalne prebivalce pa tudi kuharico in sobarico, {e ve~. Med pohi{tvom »Reven sem, vendar `ivim kot bogata{. To je bolj pametno kot biti bogat in `iveti kot reve`.« (Isabel Allende, Otok pod morjem, 2012: 410) 14 To dejstvo prav tako potrjujejo Prijave dohodkov od zgradb, ki jih je oddala Helena Bretl in jih hranijo v Zgodovinskem arhivu Ljubljana (LJU 140, Tovarna pohi{tva J. J. Naglas v Ljubljani, arhivska enota 1, t. e. 17). Za leto 1945 je na primer navedeno, da so bili prostori, kjer je kot uporabnica napisana Helena v pritli~ju, drugem nadstropju ter na podstre{ju stavbe na Novem trgu 6. 15 Soba za zeleno zaveso je poimenovanje, ki so ga uporabljali dru`inski ~lani. Ime se je uveljavilo, ker so ena izmed vrat, ki so prej povezovala ve~je stanovanje, s pregraditvijo postala »stena« in so bila zakrita z zeleno zaveso. Zeleno zaveso je `e pred nekaj ~asa zamenjala rde~a, ime pa ostaja. 71 Pohi{tvo za vse ~ase Del nadstropja, ki ga zavzema obravnavano stanovanje, je napolnjeno s pohi{tvom, ki ga je najverjetneje ve~, kot bi ga za funkcionalno izkori{~enost prostora bilo potrebno. Jana, moja najpogostej{a sogovornica, velikokrat tudi sama pove, da se je bolj kot stanovalka v lastnem stanovanju po~utila kot sna`ilka in kustodinja pa tudi, da v stanovanju nikoli ni na{la ~isto »svojega« prostora. Gre torej za neke vrste konglomerat razli~nih pohi{tvenih kompletov in posameznih delov, ki so se v stanovanju zna{li na~rtno, po naklju~ju ali kot tehnolo{ki vi{ki v razstavnih salonih in ki na koncu nekako ne pu{~ajo veliko praznega prostora. Provenienca nekaterih je poznana – predvsem tistih, ki jih je izdelalo podjetje Naglas,16 pri drugih je ni mo~ dolo~iti. Pomembno je, da vseh prostorov pravzaprav {e nisem dokon~no raziskala in dokumentirala – tak je predvsem predprostor, ki ga iz spodnjega opisa izvzemam, delno pa tudi kuhinja. Morda najbolj pomemben segment pohi{tvene opreme v obravnavanem ambientu sta dva kompleta spalnic – vsak iz svoje ere – ki sta bila izdelana kot nevestini bali za Naglasovi h~eri: prva za Jelko Naglas, ki se je leta 1922 poro~ila z ing. Vladimirjem Staretom, t. i. Jelkina spalnica (spalnica Jelke Stare), in druga za njeno h~er, Jelko (Eko) Stare, ki se je leta 1950 poro~ila s farmacevtom Du{anom Valen~i~em, t. i. Ekina spalnica (spalnica Eke Valen~i~). Spalnica za Jelko je bila izdelana po na~rtih, ki so bili izrisani za spalnico za balo h~ere takratnega `upana Ivana Hribarja; Jelka je bila njena prijateljica in si je za svojo poroko za`elela prav tako. H kompletu spada poro~na postelja, dve no~ni omarici (z marmorno plo{~o na vrhu), trodelna omara za obla~ila, psiha s taburejem, predalnik s tremi predali ter okrogla mizica z dvema foteljema. Vsi kosi pohi{tva so okra{eni z rezbarjenim cvetli~nim motivom. Z izjemo psihe, kjer manjka »{katla« s predal~ki, ki je bila polo`ena na vrhu in iz katere se je dvigovalo {e ogledalo, ter tapetni{kega blaga na foteljih so vsi kosi pohi{tva v originalnem stanju.17 Okroglo ogledalo sedaj samostojno visi na prehodu iz vogalne sobe v sobo za zeleno zaveso. Glede na to, da je bila spalnica izdelana za h~er pohi{tvene industrialke Helene Naglas18, je smotrno sklepati, da je to sestava me{~anske spalnice v najve~jem obsegu – v kompletu drugih gospodi~en je lahko bilo manj pohi{tva, najverjetneje pa ga ni bilo ve~, sicer bi ga Jelka zagotovo imela (po pogovoru z Jano Valen~i~, 12. 1. 2017). Jelkina spalnica zavzema velik del vogalne sobe. Pohi{tvo, izdelano za balo Eke Valen~i~, je bilo narejeno po njenih na~rtih in je pravzaprav oprema za spalnico in 16 Splo{no gledano je, kar se ti~e pohi{tva Naglas, zanimivo ravno to, da se raziskovalci v veliki meri lahko zana{amo zgolj na ustno izro~ilo lastnikov, podjetje je kovinske plo{~ice z imenom proizvajalca namre~ le redko uporabljalo (^er~nik 1980: 2). 17 Pripetljaj, ki se je dogodil turobnega pomladnega dne, veliko pove o tem, da kakovost Jelkine spalni~ne garniture z leti nikakor ni upadla. Ves ~as popisovanja me je Jana opozarjala, da so vrata na trodelni omari za obla~ila narejena tako, da se zapirajo »na vakuum«, da se tako moljem prepre~i dostop do obla~il; vedno jih je potrebno pripreti, nikoli zapreti s pretiranim potiskom, sicer se izgubi oprijemni rob za odpiranje. V procesu fotodokumentiranja sem na dobrohotno opozorilo pozabila in zgodilo se je naslednje: vrata sem – zavoljo bolj simetri~ne fotografije – s potiskom zaprla popolnoma neprodu{no, naredil se je mo~en vakuum, izgubil pa se je tudi oprijemni rob, ki je v pomo~ pri odpiranju. Po pribli`no treh tednih, ko se je les zaradi toplega in suhega vremena skr~il, smo lahko vrata po {tevilnih neuspe{nih poskusih spet odprli. 18 Helena Ulrich, poro~ena Naglas, je po smrti svojega mo`a Viktorja prevzela vodenje podjetja Naglas. V notarskem zapisu iz leta 1944 je omenjena kot hi{na posestnica, industrialka in trgovka (^er~nik 1980: 12). 72 Veronika Zavratnik dnevno sobo v enem. Garnitura obsega dva kav~a/postelji, skrinjo za posteljnino, komodo za perilo, trodelno omaro za obla~ila, pisalno mizo s pisarni{kim stolom z ro~aji ter jedilno mizo s {tirimi stoli. Vse pohi{tvo je iz~i{~enih, strogih oblik v stilu nem{kega pisarni{kega pohi{tva iz {tiridesetih let. Pohi{tvena garnitura zavzema osrednji prostor v sobi za zeleno zaveso. Poleg `e omenjenih garnitur se v stanovanju nahaja {e nekaj posameznih Naglasovih kosov pohi{tva. Ob klavirju v vogalni sobi stoji omarica za note in plo{~e, ki je bila izdelana za Eko Valen~i~. Na njenih {estih izvle~nih poli~kah se skriva na stotine notnih zapisov19 spisanih v razli~nih jezikih in iz razli~nih obdobij (najstarej{a dela so {e iz ~asa mladosti Jelke Stare, iz preloma stoletja), v devetih navpi~nih prekatih v spodnjem delu omarice pa je razporejenih na desetine plo{~, nekatere so tudi v kompletih celotnih opusov (ve~inoma gre za klasi~no glasbo). Za Eko je bila izdelana tudi klavirska klop. Ob omarici stoji {e pisalna miza, tj. »Janina pisalna miza«, na drugi strani vratnega okvirja pa {e eden izmed dveh enakih lesenih stolov – oboje je izdelek podjetja Naglas. To je izdelalo tudi veliko ovalno raztegljivo jedilno mizo in okroglo mizico s tremi fotelji, ki so postavljeni v sobi za zeleno zaveso. Okrogla {ivalna mizica, ki stoji ob prehodu iz vogalne sobe v sobo za zeleno zaveso, je eden izmed Naglasovih kosov pohi{tva, ki ga je uporabljala Jelka, a sedaj ni ve~ v originalnem stanju – ~esar pa brez razlage sploh ne opazi{; njena zgornja plo{~a je dvi`na, pod pokrovom pa (dobesedno!) skriva predal~ke za razporejanje {ivank, niti, gumbov. V prvotnem stanju se je iz dna skritih predal~kov na spodnji strani med miznimi nogami proti tlom spu{~ala {e med lesena rebra pritrjena vre~a za shranjevanje blaga in pletilk. Vre~a se je strgala in rebra polomila, zato jih je Eka odstranila, {ivalna mizica pa je po~asi izgubila primarno funkcijo – sedaj slu`i kot odlagalna povr{ina. Rezultat Naglasove proizvodnje sta tudi ~e{njeva psiha z leseno intarzijo in ~e{njeva okrogla mizica v kopalnici. V sobi za zeleno zaveso stoji {e Naglasova ~e{njeva kredenca, v kateri sta zlo`ena kristal in porcelan. [ivalno mizico in kredenco si je izposodil Narodni muzej Slovenije v Ljubljani, kjer sta bila oba predmeta v aprilu 2010 na ogled v okviru kratkih mese~nih razstav Vitrina meseca. Ena izmed pohi{tvenih garnitur, ki predstavlja pomemben del stanovanja, je pri{la iz Zagreba. Farmacevt Du{an Valen~i~, ki je bil vdovec, je ob poroki z Eko v stanovanje namre~ prinesel pohi{tvo iz poznih tridesetih let 20. stoletja, v stilu zagreb{kega art decoja, ki je polnilo njegovo stanovanje v Zagrebu, kjer je `ivel s prvo `eno Majo. Deli garniture so razporejeni po vsem stanovanju, najve~ jih je v delovnem/spalnem prostoru, ki je priklju~en kuhinji: zakonska postelja, ve~ omar s knji`nimi policami, pisalna miza s pisarni{kim stolom.20 Drugod po stanovanju so razporejeni {e nizka omarica, omarica za pija~o, servirna mizica in namizna lu~ z nastavljivo svetlostjo. Jelka Naglas, ki se je poro~ila v dru`ino Stare, je do za~etka druge svetovne vojne `ivela na gra{~ini Kolovec. V strahu pred vojno vihro je dru`ina zapakirala in prenesla 19 Zaenkrat je dokumentiranih 274 zvezkov, knji`ic in knjig z notnimi zapisi. 20 Na drugi lokaciji, v stanovanju na Mariborski ulici, se po podatkih Jane Valen~i~ nahaja {e okrogla mizica s tremi fotelj~ki – ~etrti je verjetno izgubljen. 73 Pohi{tvo za vse ~ase v Ljubljano velik del svojega imetja: opa`e, umetnine, pohi{tvo, steklo in porcelan. Med vojno je Kolovec utrpel okupacijo, po vojni pa nacionalizacijo in nazadnje {e po`ig, tako da je dru`ina s svojim imetjem vred ostala v Ljubljani. Stanovanje na Novem trgu tako polnijo tudi posamezni deli pohi{tva iz Kolovca: {tiri mizice, ki se lahko zlo`ijo ena pod drugo, izrezljana skrinja za perilo, namizna svetilka. Iz Kolovca je bila pripeljana tudi knji`na omara, ki po dru`inskem izro~ilu izhaja od barona @ ige Zoisa.21 Po informacijah Jane Valen~i~ jo je Vladimir Stare kupil na dra`bi na gradu Brdo pri Kranju leta 1928, leta 1980 pa je, potem ko jo je odkupila iz njegove dedi{~ine, pre{la v last njegove vnukinje Jane Valen~i~. Kupljena je bila v kompletu s pisalno mizo barona, ki jo je vnukinja Vladimirja Stareta leta 2009 posodila za razstavo ob dvestoletnici Ilirskih provinc z naslovom »Napoleon rezhe Ilirija vstan«: ob 200-letnici ustanovitve Ilirskih provinc, ki jo je pripravil Mestni muzej (maj – oktober 2009). V katalogu razstave (@muc in Moder 2009) je miza navedena pod {tevilko 125, njen opis pa ni popoln, saj ne navaja, da je od dra`be na Brdu dru`inska dedi{~ina. Po koncu razstave jo je v hrambo v prostore predsedstva republike sprejel nekdanji predsednik Danilo Türk, enak dogovor pa se nadaljuje tudi s predsednikom Borutom Pahorjem. Iz Kolovca pa je bil prinesen tudi velik del drugega inventarja; leta 1940 so uslu`benci firme Kollman, ljubljanskega trgovca s porcelanom, v vsaj pet lesenih zabojev zlo`ili na desetine kristalnih, steklenih in kerami~nih predmetov, ki so se nato skupaj z njimi preselili v Ljubljano. Je pa nekoliko neverjetno, da treh zabojev, ki so bili odlo`eni v magacinu, vse do leta 2008 niso odprli; o tem, kaj so med odpiranjem v konservatorskem centru Mestnega muzeja Ljubljana odkrili, pi{em nekoliko kasneje. Pomemben del notranje opreme predstavlja tudi Ekin (manj{i koncertni) klavir znamke Bösendorfer. Ob njem stojijo {e knji`ne police s knjigami in predmeti s potovanj Jane Valen~i~, ki v okviru raziskave niso obravnavani. Pohi{tvo po`elenja22 »Mi smo dru`ina, ki ji ni bilo nikoli treba ni~esar kupiti. Vse je ̀ e bilo. Moja mama je prav pokazala svojo lastno voljo, da je kupila tri kose pohi{tva za na{o vikendico. Mi `ivimo s podedovanim; jaz sem zmeraj ob~utila, da zame ni prostora med vsem tem. Tja na steno sem dala plakat, da sem nekako udoma~ila ta prostor, ker kamor koli sem se obrnila, je bilo vsega ̀ e zelo veliko. Ni~ po moji izbiri – ob enem pa je tudi res, da so moji predniki imeli ne samo ve~ okusa, ampak tudi ve~ denarja. Meni so bile vse te stvari vedno zelo lepe, ampak ni bilo pa prostora zame – sem bila celo ̀ ivljenje sna`ilka in kuratorka tega stanovanja.« (Po pogovoru z Jano Valen~i~, 12. 1. 2017) 21 »Mama se je spominjala, da je kot pun~ka bila pri~a, ko je ta miza pri{la k hi{i in se je o njej vedno govorilo kot o 'Zoisovi mizi' oziroma 'mizi barona @ige Zoisa', kar lahko potrdi tudi Marija Stare, mlaj{a h~i ing. Stareta. Ta je `ivela z njim in ob tej mizi do njegove smrti. Takrat sem jo iz zapu{~ine starega o~eta od njegove vdove Greti Klimanek kupila jaz skupaj s knji`no polico z iste dra`be in oboje preselila nadstropje ni`e v na{e stanovanje. /…/ Avtenti~nost mize je potrdil tudi umetni mizar g. Zupan, ki je mizo restavriral, ob tem pa opazil, da je bila nekajkrat predelana. Miza ima tri skrivne predale.« (Vir: Jana Valen~i~) 22 Besedno zvezo »pohi{tvo po`elenja« povzemam po Jani Valen~i~ (2009: 76–80), ki pi{e o pomembnosti in za`elenosti Naglasovega pohi{tva v razli~nih sferah dru`be, {e zlasti v prvi polovici prej{njega stoletja. 74 Veronika Zavratnik Pri raziskovanju materialne kulture je upo{tevanje konstitutivnega in soodvisnega razmerja med ljudmi in njihovimi stvarmi ter zavedanje, da nas (tudi) njihova materialna raven dela tak{ne, kot smo, nujno. ^e/ko gre za predmete manj{ih vrednosti in razse`nosti, je izbira velikokrat resda prepu{~ena (bolj ali manj omejeni) izbiri posameznika, a ko pride do tako neokretnih in vrednih stvari, kot so bivali{~a oziroma nepremi~nine, pa je situacija vendarle nekoliko bolj zapletena (glej na primer Miller 2016: 117–155). Pogosto so na delu bolj »veli~astne sile« (ibid.: 119) in zgodi se, da prebivalci nismo v veliki meri sami akterji materialnega sveta, v katerem `ivimo (ibid.: 124). Materialnega okolja, ki nas obdaja, se najve~krat ne lotevamo in o njem razmi{ljamo analiti~no; sprejemamo ga takega, kot je, in ravno zato ima neizbrisen vpliv na to, kako se v njegovem objemu po~utimo, vedemo. Stvari, s pohi{tvom v stanovanju vred, namre~ te`ijo k skromnosti, kar pomeni, da najbolje delujejo ravno kot neke vrste (materialni) okvir, ki vodi posameznikov »~ut za to, kaj je primerno in kaj ne« (Miller 2016: 120); `e s samo prisotnostjo sporo~ajo »norme« obna{anja v dolo~enem okolju. V stanovanju opremljenem s knjigami Jelke Stare v francoskem, angle{kem, nem{kem in {e katerem jeziku, s stotinami notnih zapisov klasi~ne glasbe, ki jih je uporabljala Eka Valen~i~, in umetni{kimi deli, ki jih je zbral ali podedoval Vladimir Stare, s (podedovanimi) elegantnimi ve~ernimi oblekami v omarah, klavirjem (kot delom stanovanjske opreme) ter zavedanjem o spo{tovanju dela preteklih rodov se je reproduciral (tudi) me{~anski habitus. Kot re~eno, vedno nismo do popolnosti akterji, ki oblikujejo svoja domovanja, in v toku povojnih sprememb, ki jih je do`ivelo slovensko me{~anstvo, se je to odra`alo tudi v stanovanju Valen~i~. @e prej omenjeni trije zaboji, pripeljani iz gra{~ine Kolovec, naj slu`ijo kot izhodi{~ni primer. Osemin{estdeset let so bili odlo`eni v tej hi{i in ves ~as varovali svojo vsebino. Dva izmed (vsaj) petih23 sta `e bila odprta, njuna vsebina – posodje in pladnji iz alpake ter nekaj porcelana in stekla – pa v uporabi. Ko so leta 2008 v konservatorskem centru Mestnega muzeja Ljubljana preostale zaboje odprli, se je izkazalo, da so v njih spravljeni lon~eni, porcelanasti in stekleni izdelki ter izdelki iz alpake. Takrat popis in dokumentacija (z izjemo snemanja dogodka) nista bila narejena in sta {e vedno v nastajanju. Sedaj so ti predmeti spravljeni na razli~nih lokacijah v stanovanju, kjer koli `e se je na{el prosti koti~ek: v {katlah na omari, na omaricah, v in na kredencah, na policah. ^e povem ~isto iskreno, za te predmete nekako ni »pravega« prostora, zaradi zgodovinsko-dokumentacijske (in tudi dru`inske!) vrednosti pa jih nikakor ne gre kar odpisati in tako – ~akajo.24 23 Da je bilo zabojev vsaj pet, razkriva o{tevil~enje lesenih {katel kot tudi inventarni listi~i s popisom vsebine posameznih zabojev, ki so prilo`eni vsebini vsakega izmed njih. 24 Vtis o tem, da za omenjene predmete iz zabojev v stanovanju nekako ni prostora, je seveda moj osebni. Podobno ugotavlja tudi Mojca Ferle, ki pravi, da bi me{~anska jedilnica (ki praviloma ni bila opremljena v enotnem slogu) z obilico raznih kosov pohi{tva dana{njemu obiskovalcu najverjetneje dajala vtis prenatrpanosti. V omaricah in kredencah v jedilnici je bil obi~ajno spravljen pribor in druga namizna oprema, ki ni bila v vsakodnevni uporabi in je bila namenjena posebnim prilo`nostim (1996: 225–226), kar velja tudi za obravnavano stanovanje. 75 Pohi{tvo za vse ~ase Drugi, ilustrativni primer je kar (Naglasovo) pohi{tvo samo. Na~in opreme notranjih prostorov namre~ oblikuje ~lovekovo interakcijo z dru`benim okoljem (George 2012: 221) oziroma povedano z besedami Daniela Millerja: ni pomembno samo to, kar mi po~nemo s svojimi domovi, kako jih opremimo, dekoriramo ipd., osredoto~iti se je potrebno tudi na to, kaj dom »po~ne« z nami (Miller 2001: 4), kako nas vzgaja, oblikuje, kako nam odpira mo`nosti in nas omejuje ter kako se to poka`e/postane razvidno. V stanovanju, kjer skorajda vse pohi{tvo izhaja iz generacije ali dveh pred teboj, kjer je premikanje pohi{tva, o katerem Pauline Garvey (2001) govori kot o po`ivljajo~em procesu vedno nove samo-definicije, malodane nemogo~e in kjer vsaka stvar di{i po estetski dinamiki nekoga drugega, je za naturalizacijo25 prostora – ~e sploh – zagotovo potrebno ve~ ~asa in truda. Bolj kot lastnik si zgolj uporabnik. Osebne lastnine pa, kot je pri pisanju o indonezijskem otoku Sumba ugotovil L. Onylee, se le ste`ka znebijo edinstvene povezave s tistimi, s katerimi `ivljenji so povezane – nikoli niso brezosebne (Onylee po Hoskins 1998: 22). V pohi{tvu Jelkine spalnice (delno pa tudi drugje) so spravljeni {e nekateri njeni predmeti: karte za tarok, (ve~erne) obleke, jutranja halja, pla{~, {toli, damska torbica, lepotilni set (z rde~ilom, stekleni~kami za toaletne vodice in parfume, pudrnico in ogledalci vred) pa tudi prti, prti~ki in pogrinjki, ki so bili del njene bale. Vsi predmeti, vklju~no z na{tetimi drobnarijami, so velik (materialni) opomnik njene prisotnosti v stanovanju in potomke – ~etudi ~asovno bli`e – ga niso zabrisale. Morda ravno v primeru ({e zmeraj prisotnih) Jelkinih predmetov kot »nevidno ~rnilo« (Miller 2016: 124) v ospredje stopijo eksplicitne povezave med ohranjanjem materialnih ostankov in ohranjanjem dru`inskega spomina. Razporejenost pohi{tva, ki je nekako kombinacija razli~nih, predvsem pa preteklih `ivljenjskih pripovedi, je na drugi strani prilagojena tudi razporeditvi prostora. ^e odmislim kuhinjo in (delovno-spalno) sobo, ki se je dr`i, si prostori v glavnem delu stanovanja sledijo tako, da z vstopanjem v notranjost odkriva{ vedno intimnej{e predele dru`inskega `ivljenja. Soba za zeleno zaveso s svojo prostornostjo daje vtis, da je njen osrednji element okrogla mizica s tremi fotelji med posteljama/kav~ema, ki sta del Ekine spalnice. Jedilna in pisalna miza sta postavljeni vsaka ob svojemu oknu, omare stojijo ob steni, okra{eni z umetni{kimi deli. S tako razporeditvijo pohi{tva se je oblikoval vtis spro{~enosti, z izpostavitvijo umetni{kih del pa prostor izkazuje odli~nost in status dru`ine, ki ga naseljuje. Pri vstopu v vogalno sobo imamo zaradi vrat na sredini vtis, da je prostor razdeljen na levo in desno polovico, vsako s svojim sredi{~em. Na desni strani se pogled ustavi na dominirajo~em klavirju in knji`nih policah za njim. Na levi strani se kot sredi{~e poka`e majhna miza z dvema oblazinjenima stoloma, kot nala{~ pripravljenima za intimni pogovor med lastnico postelje, ki se skriva za v nekoliko v ozadje potisnjeno omaro, in njeno/njenim zaupnico/zaupnikom. Klavir in obilica knjig povesta veliko o tem, kaj je prebivalcem stanovanja ljubo in s ~im 25 Idejo o naturalizaciji prostora si izposojam od Daniela Millerja in Spohie Woodward, ki jo razvijata v svoji {tudiji o kavbojkah. Govorita o treh (semanti~nih) ravneh udobja – prakti~nem udobju, (prilo`nosti) primernem udobju in coni udobja, ki jo opredelita v odvisnosti od dolgoro~nega procesa, preko katerega s~asoma spoznamo (tudi), kdo smo, in ugotovimo, kaj nam (ne) ugaja; to je proces naturalizacije (2012: 77–82). 76 Veronika Zavratnik se ukvarjajo (v prostem ~asu). Vtis intimnosti pove~a tudi Ekin otro{ki portret prebivalke, ki ga je naslikal Ferdo Vesel. Pot vodi v levo, kjer se za naslednjimi vrati pogled ustavi na veliki kopalni kadi. Kopalnica je zagotovo prostor, ki je izmed vseh najbolj povezan z osebnim, intimnim `ivljenjem prebivalcev. Ob kadi je ogledalo, ob njem pa stekleni poli~ki, na katerih so razporejeni pripomo~ki za osebno higieno. Za vrati je {e omarica za zdravila, ki – napolnjena z zdravili – spomni na to, da je v stanovanju dolga leta `ivel tudi farmacevt. Na nasprotni strani prostora je ob steno ob oknu postavljena {e postelja oziroma divan, nasproti njega psiha z ogledalom. Oboje {e okrepi ob~utek, da gre za zares intimni prostor. Kako so prostor ob~utili nekdanji prebivalci, je seveda nemogo~e sklepati, dejstvo pa je, da ̀ e sam prostor narekuje, kaj se v njem po~ne in kako naj se v njem obna{a. Na tak na~in nas opomni, kaj je primerno in kaj ne; jedilna miza, recimo, opominja na (obdobju) primeren bonton. Sam koncept doma tako zaobjema oboje, fizi~ni in dru`beni/socialni prostor; fizi~ni prostor je v enaki meri dom, kot so dom tudi vsi odnosi, ki se znotraj njega spletejo (Munro in Madigan 2006: 107). Na me{~anskem kro`niku Ambientu, ki ga je dru`ina Stare - Valen~i~ ohranila v stanovanju na Novem trgu, manjka eden izmed pomembnih segmentov me{~anskega stanovanja: jedilnica. Prehrana in na~in prehranjevanja sta bila namre~ tisti del vsakdanjika, kjer je me{~anstvo lahko izkazovalo svoj status in druga~nost v primerjavi z delavstvom in (ve~inskim) kme~kim prebivalstvom (Starec 2008: 187; Godina 1996). Po izro~ilu je jedilnica lahko sprejela dvanajst oseb in je po vselitvi okrog leta 1954 stala v vogalni sobi. Podedovala jo je Eka, ko so se skupaj z dru`ino v povojnem obdobju preselili v stanovanje. Jedilnico je Eka kasneje prodala »arabskim naro~nikom Helene Bretl«, z denarjem pa je dru`ina kupila njivo v Pirni~ah. Od originalne opreme jedilnice je ohranjen kompleten srebrni pribor, ki je bil prvotno last Jelke Naglas (poro~ene Stare) – o ~emer pri~ajo tudi inicialke JN, ki so odtisnjene na slehernem kosu. Shranjen je na dveh »pladnjih«, ki sta zlo`ena eden na drugega, ker pa predalnika, za katerega sta bila pladnja izdelana, ni ve~, sta improvizirano odlo`ena kar na tleh. K opremi jedilnice sodita tudi steklo in porcelan iz Jelkinih zabojev, delno pa {e drugi porcelan. Recimo (iz 131 delov sestavljen) delno ohranjen zlato obrobljen bel porcelanast servis Schlaggenwald (prav tako Jelkina last). To je servis za dvanajst ljudi, sestavljen iz kavnega, ~ajnega in jedilnega dela. Servis ni popoln, saj se je nekaj kosov po nesre~i razbilo. Prostor, ki je po odprodaji pohi{tva jedilnice prevzel njeno funkcijo, je soba za zeleno zaveso, kjer se zdru`ujeta velika ovalna raztegljiva miza, in pa Ekina spalnica; podobno kot v svoji raziskavi me{~anskih jedilnic ugotavlja Mojca Ferle (1996: 225), se je tudi v stanovanju Naglasovih prostor, ki so mu rekli jedilnica, spojil z dnevno sobo. Za me{~ansko dru`ino je bil prostor, kjer so sprejeli in postregli goste, pomemben, njegova urejenost in opremljenost pa odsev uspe{nosti dru`ine. Kljub 77 Pohi{tvo za vse ~ase dejstvu, da oprema originalne me{~anske jedilnice v obravnavanem primeru ni ohranjena, pa je sama kultura prehranjevanja in kuhanja v stanovanju mo~no zastopana. Med knjigami, zvezki in raznimi zapisi, ki so jih ustvarile {tiri generacije prebivalcev, se je namre~ skrival tudi ro~no popisan moder zve`~i~ z naslovom »Recettes«, Jelka Naglas, No. 2. Recepti, skrbno razvr{~eni po sklopih, so zapisani v treh jezikih – slovenskem, nem{kem in francoskem – med njimi pa so zastopane tako preproste (domnevno) vsakdanje jedi kot tudi zahtevnej{e, z dalj{im postopkom priprave in dra`jimi sestavinami.26 Med listi je prilo`enih {e nekaj odrezkov iz ~asopisja in revij pa tudi listi~ev z recepti, ki so napisani z druga~no pisavo – po vsej verjetnosti so to recepti drugih (me{~anskih) gospodinj.27 Dobra, okusna in raznolika hrana je bila odraz odli~nosti me{~anske dru`ine (Starec 2008: 185). Najdeni recepti so nedvomno povezani tudi z obravnavanim pohi{tvom in drugo stanovanjsko opremo. Pomembno namre~ ni (bilo) le, kaj, pa~ pa tudi, kako in v/ na ~em postre`e{. Posodje – kuhinjsko, namizno in servirno, prti, prti~i, namizne dekoracije, skratka oprema jedilne mize, vse to je (me{~ansko) dru`ino ume{~alo na dru`beni zemljevid (@muc 2008: 77). K zaklju~ku »Po~asi se bli`am tisti fazi, ko je inventar v veliki meri `e popisan in dokumentiran, pa vendarle se vedno najde novi 'sklop' ali pa~ samo predmet, ki mi je nekako u{el.« (Veronika Zavratnik, dnevni{ki zapis, 18. 5. 2017) »Ljudi lahko vpra{a{ o samih sebi, ampak rezultati so pogosto manj informativni, kot bi si `elel.« (Miller 2008: 2; prevod in poudarek Veronika Zavratnik) Stanovanje Valen~i~ je v mnogokaterem pogledu obi~ajno me{~ansko stanovanje. Predmeti, ohranjeni iz dedi{~ine preteklih generacij, pri~ajo o bogati dru`inski zgodovini, razkrivajo pa tudi zna~ilnosti nekaterih (pol)preteklih obdobij ter ka`ejo, kako so ta zaznamovala slehernika, ki jim je bil pri~a. Za potrebe lagodnej{ega in sodobnej{ega na~ina `ivljenja je notranjost opremljena {e z modernej{imi pridobitvami, ki jasno ka`ejo, da `ivljenje neke dru`ine ni nedojemljivo za {ir{e dru`beno dogajanje. Vendarle pa se ne gre popolnoma brezbri`no sprehoditi skozi nastajajo~e inventarne in dokumentacijske liste stanovanja na Novem trgu! Neodvisno od tega, kje je (bila) dru`ina Naglas ume{~ena na dru`beni lestvici ljubljanskega me{~anstva (in {ir{e) v razli~nih obdobjih, ali od tega, kako dragoceni so ohranjeni predmeti, je ambient stanovanja na Novem trgu – vklju~no z »zakladi« iz Jelkinih lesenih zabojev, kuharskimi recepti in ostalimi 26 Ena izmed specialitet, priprave katere sem se zaradi navidezne preprostosti lotila tudi sama, je ragu iz pi{~anca in gob. Zna~ilna pisava, ohlapna navodila (ki predvidevajo dolo~eno stopnjo predznanja, najverjetneje zna~ilnega za ~as zapisa recepta) in nepoznavanje specifik priprave jedi (recimo gratiniranje v pe~ici, preden je jed postre`ena) so kuharsko izku{njo popestrili. Ob kasnej{em skupinskem prebiranju recepta pa sem ugotovila, da sem ob napa~ni interpretaciji »gomoljke« (ki sem jo razumela kot gomolj zelene) jedi pozabila pridati bistveno sestavino: gomolj tartufa. 27 Da so si me{~anske dame med seboj rade izmenjevale recepte in kuharske nasvete, pi{eta tudi Irena Žmuc (2008: 77) in Maja Godina (1996: 142-143). 78 Veronika Zavratnik dokumenti, ki pri~ajo o duhu nekega ~asa – za etnolo{ko-antropolo{ko obravnavo neprecenljive vrednosti. Na eni strani gre za to, da je skozi opremljenost stanovanja mogo~e zrcalno spremljati to, kako so dru`beno-politi~ne spremembe posegle v tako intimno sfero neke dru`ine, kot je dom. Za me{~anke in njihove potomke je bilo podedovano pohi{tvo pomembno, saj je kazalo na socialni status dru`ine oziroma njihovih prednic. V stanovanju, ki zaradi duha ~asa ne zmore ve~ zadovoljiti potreb neke dru`ine po prostoru, to isto pohi{tvo daje vtis »skladi{~a«. Na drugi strani se kot odli~en dokument ~asa izka`ejo leseni zaboji, ki jih je iz gra{~ine Kolovec v hi{o prinesla Jelka Stare in njena dru`ina. Zanimivo je vpra{anje koli~ine, kakovosti in izvora stekla in porcelana, ki sta bila del opreme domovanja h~erke iz dru`ine Naglas, lastnice pomembne pohi{tvene firme, in sina iz dru`ine Stare, predstavnice pomembnih industrialcev in posestnikov tistega ~asa. Ali je kakovost odra`ala pripisani ekonomski in dru`beni status? Poseben vpogled v dru`insko `ivljenje nekega me{~anskega stanovanja nudijo Jelkini kuharski recepti, ki razkrivajo tako prazni~ne kot vsakdanje jedilnike, najpogostej{e sestavine (in tudi tiste, ki jih niso uporabljali!), prisotnost receptov iz drugih regij ter v kon~ni fazi tudi to, kateri recepti so bili vredni izmenjave med gospodinjami. Na drugi strani pripoved razkrivajo tudi predmeti, ki so jih potomke dru`ine Naglas podarile v oskrbo muzejskim ustanovam in jih je te`ko razvrstiti v sklope glede na namembnost. Veliko je predmetov funkcionalne rabe: obla~ila, lepotilni pripomo~ki, deli zimske (smu~arske) opreme, prti~i, ~ipke, izbrano posodje, nekaj kosov pohi{tva idr. Hkrati pa gre za dva pomembna (in dragocena) kompleta, ki odra`ata zna~ilnosti dru`inskega `ivljenja v nekem obdobju: kobaltov porcelan Franje Naglas (hrani ga Slovenski etnografski muzej) in laboratorijska oprema farmacevta Du{ana Valen~i~a (del opreme hrani Mestni muzej Ljubljana). Prvi reprezentira obdobje, ko je dru`insko podjetje {e uspe{no poslovalo, in opozarja na mednarodno prepoznavnost pohi{tva Naglas,28 medtem ko drugi govori o uspe{nosti drugih ~lanov dru`ine in o njihovi sledi v organizaciji dru`inskega `ivljenja in stanovanja. Laboratorijska oprema je dragocena predvsem zato, ker skupaj z izvle~ki, ekstrakti, epruvetami, stekleni~kami in drugimi re~mi, ki so {e v stanovanju, predstavlja celostno zbirko farmacevtskega materiala. Odlo~itev za predajo predmetov v roke institucij je bila pogojena predvsem z njihovo krhkostjo in dovzetnostjo za po{kodbe. Obravnava ohranjenega interjerja nadalje odpira mnoga vpra{anja, med katerimi v ospredje sili problematika ohranitve in (re)prezentacije celotnega ohranjenega ambienta. Na lokaciji, kjer je ohranjen sedaj, ne more ostati, ~e sploh in kako pa ga v taki, celostni obliki ohraniti in (re)prezentirati drugje, je vpra{anje celotne etnolo{ke/antropolo{ke stroke in tudi drugih strok. 28 Marta Ulrich (potomka brata Helene Ulrich, poro~ene Naglas, poro~ene Bretl), ki je svojo mladost pre`ivela v neposredni bli`ini Viktorja Naglasa mlaj{ega, nam je 2. 6. 2017 posredovala svoje spomine na »etiopskega princa« in njegovo `eno, ki sta obiskala Naglasove, da bi si ogledala spalnico za princeso. Med obiskom so ju Naglasovi pogostili v Trnovskem pristanu 8 (kjer je `ivela Viktorjeva dru`ina), in sicer z ve~erjo, postre`eno v/na omenjenem porcelanu. 79 Pohi{tvo za vse ~ase LITERATURA IN VIRI CLARKE, Alison J. 2001 The aesthetic of social aspiration. V: D. Miller (ur.), Home possessions: material culture behind closed doors. Oxford �etc.�: Berg. Str. 23–45. ^ER^NIK, Irena 1980 Mizarstvo J. J. Naglas: diplomska naloga. Ljubljana: �I. ^er~nik�. FERLE, Mojca 1996 Me{~anska jedilnica: poskus rekonstrukcije ambienta iz konca 19. stoletja. Traditiones 25, str. 223-227. 1998 Jedilnica – srce doma in dru`ine = The dining room – heart of home and family. V: B. Dirjec, M. Ferle (ur.), Jedilnica – srce doma in dru`ine: drobci iz bivalne kulture in `ivljenja ljubljanske me{~anske dru`ine = The dining room – heart of home and family: fragments from the residential culture and life of a Ljubljana middle-class family. Ljubljana: Mestni muzej. Str. 24–26, 27–29. FERLE@, Jerneja 2001 Mariborska dvori{~a: etnolo{ki oris. Maribor: Mladinski kulturni center. 2009 Stanovati v Mariboru: etnolo{ki oris. Maribor: Umetni{ki kabinet Primo` Premzl, d. o. o. GARVEY, Pauline 2001 Organized disorder: moving furniture in Norwegian homes. V: D. Miller (ur.), Home possessions: material culture behind closed doors. Oxford �etc.�: Berg. Str. 47–68. GEORGE, Robert St. 2012 Home furnishing and domestic interiors. V: C. Tilley �et al.� (ur.), Handbook of material culture. Los Angeles �etc.�: Sage. 221–230. GODINA, Maja 1992 Iz mariborskih predmestij: o `ivljenju in kulturi mariborskih delavcev v letih od 1919 do 1941. Maribor: Obzorja Maribor. 1996 Prehrana v Mariboru v dvajsetih in tridesetih letih 20. stoletja. Maribor: Obzorja Maribor. HOSKINS, Janet 1998 Biographical objects: how things tell the stories of people's lives. London �etc.�: Routledge. HUDALES, Jo`e 2008 Olikan me{~an – olikan Slovenec. V: J. De`man �et al.� (ur.), Slovensko me{~anstvo od vzpona nacije do nacionalizacije (1848–1948). Ljubljana: Mohorjeva zalo`ba Celovec. Str. 99–112. JEZERNIK, Bo`idar 2008 Od vzpona nacije do nacionalizacije. V: J. De`man �et al.� (ur.), Slovensko me{~anstvo od vzpona nacije do nacionalizacije (1848–1948). Ljubljana: Mohorjeva zalo`ba Celovec. Str. 17–66. KOPYTOFF, Igor 1996 The cultural biography of things: commodization as process. V: A. Appadurai (ur.), The social life of things: commodities in cultural perspective. Cambridge �etc.�: Cambridge University Press. Str. 64–94. KOS, Mateja 2008 Stanovanjska kultura druge polovice 19. in prve tretjine 20. stoletja. V: J. De`man �et al.� (ur.), Slovensko me{~anstvo od vzpona nacije do nacionalizacije (1848–1948). Ljubljana: Mohorjeva zalo`ba Celovec. Str. 167–170. LEDINEK LOZEJ, [pela 2013 Stanovanjska kultura v etnolo{ki vedi. Traditiones 42, {t. 1, str. 143–163. MIKLAVC TURNHER, Primo` Pablo 2010 Ljubljansko me{~anstvo v kontekstu dru`benopoliti~nih in ekonomskih sprememb po drugi svetovni vojni: diplomsko delo. Ljubljana: �P. P. Miklavc Turnher�. MILLER, Daniel 2001 Introduction. V: D. Miller (ur.), Home possessions: material culture behind closed doors. Oxford �etc.�: Berg. Str. 1–9. 2008 The comfort of things. Cambridge: Polity press. 2016 Materialna kultura. Ljubljana: Studia humanitatis. 80 Veronika Zavratnik MILLER, Daniel; WOODWARD, Sophie 2012 Blue jeans: the arto of the ordinary. Berkley �etc.�: University of California press. MUNRO, Moira; MADIGAN, Ruth 2006 Negotiation space in the family home. V: I. Cieraad (ur.), At home: an anthropology of domestic space. Syracuse �etc.�: Syracuse University Press. Str. 107–117. OVSEC, Damjan J. 1994 O me{~anstvu kot zgodovinskem, etnolo{kem in posebej – psiholo{kem pojmu: interdisciplinarna interpretacija. Etnolog 4, {t. 1, str. 35–62. 2006 Nekaj o razvoju in pomenu me{~anstva. V: I. Novak - Popov (ur.), Mesto in me{~ani v slovenskem jeziku, literaturi in kulturi: Ljubljana, 26. 6.–14. 7. 2006: zbornik predavanj. Ljubljana: Center za sloven{~ino kot drugi/tuji jezik. Str. 124–134. RENNIE SHORT, John 2006 Foreword. V: I. Cieraad (ur.), At home: an anthropology of domestic space. Syracuse �etc.�: Syracuse University Press. Str. ix–x. STAREC, Sa{a 2008 @enski svet: `enske, me{~anska kuhinja in gospodinjstvo. V: J. De`man �et al.� (ur.), Slovensko me{~anstvo od vzpona nacije do nacionalizacije (1848–1948). Ljubljana: Mohorjeva zalo`ba Celovec. Str. 185–190. STUDEN, Andrej 1991 Zgodovinar in raziskovanje stanovanjske kulture urbanih naselij v preteklosti. ^asopis za zgodovino in narodopisje 27, {t. 1, str. 128–133. 1995 Stanovati v Ljubljani: socialnozgodovinski oris stanovanjske kulture Ljubljan~anov pred prvo svetovno vojno. Ljubljana: ISH - Institutum studiorum humanitatis. VALEN^I^, Jana 2008 Podjetja, planine in porcelan (pa {e kak{na knjiga): o slovenskih me{~ankah. Delo – Sobotna priloga 50, {t. 265, str. 34–36. 2009 Pohi{tvo po`elenja. Adria Airways In-Flight Magazine (april, maj), str. 76–80. @MUC, Irena 2008 Slovensko me{~anstvo ali iskanje `lahtnej{ih narodnih korenin. V: J. De`man �et al.� (ur.), Slovensko me{~anstvo od vzpona nacije do nacionalizacije (1848–1948). Ljubljana: Mohorjeva zalo`ba Celovec. Str. 67–78. @MUC, Irena; MODER, Gregor (ur.) 2009 Napoleon rezhe Iliria vstan: ob 200-letnici ustanovitve Ilirskih provinc = Napoléon dit Illyrie lève- toi: deux cents ans apres la création des Provinces Illyriennes = Napoleon says Illyria arise: on the occasion of the 200th anniversary of the establishment of the Illyrian Provinces. Ljubljana: Muzej in galerije mesta Ljubljane, Mestni muzej. BESEDA O AVTORICI Veronika Zavratnik je doktorska {tudentka na Oddelku za etnologijo in kulturno antropologijo. Diplomirala je na podro~ju muzeologije, magistrsko delo pa je v sredi{~e postavljalo materialno kulturo, z osredoto~enjem na obutvi oziroma allstarkah. V nastajajo~i doktorski disertaciji raziskovanje in (s)poznavanje obutve nadgrajuje. Del svojega zanimanja usmerja {e v razumevanje vloge popularne kulture znotraj sodobnih muzeolo{kih smernic. ABOUT THE AUTHOR Veronika Zavratnik is a doctoral student at the Department of Ethnology and Cultural Anthropology. She graduated in museology and her master’s dissertation focused on material culture, with special emphas is on footwear and All Stars. Her doctoral dissertation in progress further researches and explores footwear. She also dedicates efforts to understanding the role of popular culture in contemporary museological trends. 81 Pohi{tvo za vse ~ase SUMMARY Furniture for all times. Addressing furniture as a contribution to the research into material culture At the turn of the 20th century the Naglas family owned one of the two leading furniture companies in Slovenia. A one-year study of the family’s (material) legacy led to an inventory and documentation of the furniture and other movables in the family’s home at 6 Novi trg, Ljubljana. Using an analytical approach, the article addresses the home and its furniture from two perspectives: how did the wider socio-political changes affect life at the home and its interior furnishings, and how did this then affect the way of living of its inhabitants. Through four generations of female members of the Naglas family, the home’s furniture gradually turned from an important indicator of social status and precious, inherited legacy into redundant furnishings, converting the home into a storage space. On the other hand, however, that same furniture and its genuine nature gave the home a typical bourgeois character, and together with the other furnishings it contributed to reproducing the bourgeois habitus. The entire preserved ambience of the legacy is an outstanding period document: through its materiality it beautifully tells us about the (past) bourgeois way of living, and about how strongly a space influences its permanent or temporary inhabitants.