Bogdana Borota, Tina Štemberger Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta GLASBENE ZMONOSTI IN POTREBE PO IZOBRAEVANJU ŠTUDENTOV PREDŠOLSKE VZGOJE Izvirni znanstveni èlanek / Original Research Paper Izvleèek V pedagoški praksi zaèetnega izobraevanja vzgojiteljev se kae izziv individualizacije študijskih procesov glede na predhodne glasbene izkušnje študentov in njihovo motiviranost za študij. Z empirièno raziskavo smo eleli ugotoviti, kako študenti ocenjujejo svoje glasbene zmonosti, kakšne so njihove glasbene izkušnje in na katerih podroèjih glasbenega izobraevanja ocenjujejo potrebo po veèji pomoèi v povezavi z dokonèano srednjo šolo in formalnim glasbenim izobraevanjem pred študijem. Sodelovalo je 122 študentov 1. letnika študijskega programa Predšolske vzgoje na Pedagoški fakulteti Univerze na Primorskem. Podatki so bili zbrani in obdelani na ravni deskriptivne in inferenène statistike. Študenti ocenjujejo lastne glasbene zmonosti nizko. Najmanj pomoèi potrebujejo pri branju notnega zapisa, najveè pa pri igranju na glasbila, dirigiranju, vokalni tehniki in glasbenem ustvarjanju. Razlike v ocenah se kaejo glede na zakljuèeno srednješolsko izobraevanje in formalne oblike glasbenega izobraevanja. Kljuène besede: zaèetno izobraevanje vzgojiteljev, uèni izidi, kompetence vzgojiteljev, glasbena pismenost, formalno glasbeno izobraevanje, neformalno glasbeno izobraevanje Abstract Musical Abilities in Relation to the Needs to Educate Preschool Education Students The practice of preschool teachers’ initial education points to the challenge of individualizing the study processes according to students’ previous musical experience and their motivation to study. The aim of empirical study was to find out how students self-assess their musical abilities and what their musical experience is. We also wanted to determine in which areas of musical education students assess the need for more support, in relation to secondary school graduation and formal music education before entering the studies. The study included 122 first year students of Preschool Education at University of Primorska, Faculty of Education. Data were gathered and processes on the level of descriptive and inferential statistics. In general, the results indicate students assess their musical abilities as rather low. The lowest level support will be needed in reading the musical scores and the highest level of support will be needed in playing the instrument, conducting, vocal technique and in creating music. The differences in self-assessed abilities are evident regarding secondary education and formal forms of music education. Keywords: preschool teachers initial teacher education, learning outcomes, preschool teachers’ competences, musical literacy, formal music education, non-formal music education 37 Bogdana Borota, Tina Štemberger, GLASBENE ZMONOSTI IN POTREBE PO IZOBRAEVANJU... Uvod Študijski program Predšolska vzgoja se na Pedagoški fakulteti Univerze na Primorskem (UP PEF) izvaja od leta 1998. V akademskem letu 2009/10 se je na triletni visokošolski strokovni program Predšolska vzgoja (180 KT) vpisala prva generacija bolonjskih študentov. Študij je postal široko dostopen kandidatom, ki so štiriletne srednje šole zakljuèili z maturo, poklicno maturo oziroma zakljuènim izpitom. Pogoje za vpis imajo tudi vsi tisti, ki so pred 1. junijem 1995 zakljuèili katerikoli štiriletni srednješolski program. »Cilj programa je izobraziti vzgojitelja, ki bo strokovno trden in odprt za otrokove potrebe v sodobni drubi in ki bo zmoen otroku pomagati ustvariti dobre socialne temelje za kasnejši prehod v formalnejši uèni proces v šoli« (Predšolska vzgoja – Opis programa od vpisa v 1. letnik v študijskem letu 2016/17 dalje, b. d.). Predmetnik1 v posodobljenem študijskem programu za akademsko leto 2016/17 vkljuèuje tri obvezne predmete s podroèja glasbe: Glasbeni jezik (3 KT), Glasbene dejavnosti (3 KT) in Otrok in glasba (6 KT). Študentom sta na voljo tudi dva izbirna predmeta: Glasbeno poustvarjanje I (6 KT) in Glasbene didaktiène igre (3 KT). Diplomanti predšolske vzgoje so usposobljeni za delo vzgojitelja v vrtcu na deklarativni ravni. Imajo znanje in informacije, kaj in kako pouèevati (Razdevšek - Puèko, 2003). V èasu študija teoretièna znanja preizkušajo in preverjajo med praktiènim izobraevanjem. V pedagoški praksi pa so, glede na spreminjajoèe se socialno-drubene razmere, pouèevalne situacije nepredvidljive in vnaprej manj doloèljive. Za tovrstne pedagoške izzive se diplomanti v èasu študija ne usposobijo v celoti, saj je teko vnaprej predvideti na primer izpeljave integracije otrok s posebnimi potrebami, delo v skupinah razliènih otrok ali delo z otroki v kulturno mešanih skupinah (Education System in Slovenia, 2003). Pri vzgojiteljih prihajajo v ospredje potrebe po proceduralnih in strateških znanjih, s katerimi lahko izbirajo, procesirajo in uporabljajo informacije glede na konkretne pouèevalne situacije. Ta znanja, sposobnosti, spretnosti in naravnanost so zaobjeti v kompetencah in uènih izidih, ki so doloèeni s študijskim programom. Uène izide za izobraevanje uèiteljev so zaèrtali na evropski ravni v projektu meNet.2 So tudi pomembno vodilo za posodabljanje predmetnikov in uènih naèrtov študijskih programov za izobraevanje vzgojiteljev v vrtcih in razrednih uèiteljev v osnovni šoli, predvsem na podroèjih glasbene umetnosti in didaktike glasbe. Dokument meNet uèni izidi pri izobraevanju uèiteljev glasbe (2010) vsebuje standarde in deskriptorje za tri podroèja: 1) glasbeno in pedagoško znanje, razumevanje in spretnosti; 38 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 31. zvezek 1 Predmetnik Predšolska vzgoja. Pridobljeno s file:///C:/Users/Bogdana/Downloads/ Predsolska_ vzgoja_1.stopnja-od2016-17-popravki.pdf 2 Projekt meNet (Music Education Network) je potekal med letoma 2006 in 2009. Vkljuèenih je bilo 26 partnerskih institucij iz 11 evropskih drav. Raziskave so potekale na šestih tematskih podroèjih: 1. glasbeno izobraevanje v projektih Comenius 1 in Comenius 2, 2. glasbeno izobraevanje v šolskih sistemih evropskih drav, 3. izobraevanje uèiteljev glasbe v razliènih institucijah, 4. vseivljenjsko uèenje, 5. primeri iz prakse in njihov kontekst, 6. uèni izidi meNet pri izobraevanju uèiteljev glasbe (Niermann, Hennessy, Vugt in Malmberg, 2008). Analiza študijskih programov za razredne uèitelje je pokazala variabilne vstopne pogoje med dravami, vkljuèenimi v raziskavo. Na Finskem je treba poleg opravljene mature izkazati dodatna izobraevanja in usposobljenost. Sprejemni preizkusi se zahtevajo v Nemèiji in na Èeškem. Na Madarskem in v Sloveniji pa se glasbene dispozicije in glasbeno znanje kandidatov ne preverjajo (Rotar Pance, 2008). 2) splošno pedagoško znanje, razumevanje in vešèine; 3) generièno znanje, razumevanje in vešèine. V opisnikih, ki se neposredno dotikajo glasbenih zmonosti uèiteljev, je navedeno, da so uèitelji glasbe sposobni glasbeno komunicirati skozi zanesljivo in preprièljivo izvajanje, lahko komponirajo in prirejajo glasbo za uèence, pri èemer zavestno upoštevajo stilne in tehniène zahteve (prav tam). Te zmonosti so neloèljivo povezane s pismenostjo uèitelja na raznovrstnih podroèjih, pa tudi s procesi glasbenega opismenjevanja skozi formalno, neformalno in informalno izobraevanje. Raziskava o uènih izidih študentov 3. letnikov predšolske vzgoje v Sloveniji in na Hrvaškem je pokazala, da študenti pridobljeno znanje in usposobljenost na glasbenem podroèju ocenjujejo kot zelo dobro. Zelo zadovoljni so z izobrazbo, ki jo pridobijo na fakultetah (Blaškoviæ, 2016). Pismenost je zmonost vzpostavljanja komunikacije v doloèenem simbolnem sistemu. Omogoèa nam dostopati do podroèij védenja, kot so jezikovno, matematièno, glasbeno, likovno, tehnièno, informacijsko, pa tudi socialno in èustveno (Gardner, 1995). Obravnavanje pismenosti je tesno povezano s procesi opismenjevanja. Slednje ima poseben pomen v vzgoji in izobraevanju. Opismenjevanje na èim veè razliènih podroèjih je ena od osrednjih vzgojno-izobraevalnih nalog vrtcev in šol. Gardner pravi, da se demokratiènost šolskih sistemov prepoznava po številu jezikov, v katerih se imajo udeleenci izobraevanja monost opismeniti (prav tam). Opismenjujejo lahko tisti, ki so pismeni (Levison, 1990; Gordon, 1997). Zato se izzivi opismenjevanja otrok v vrtcih in šolah povezujejo z uèinkovitostjo opismenjevanja študentov in njihovimi uènimi izidi. V prispevku se osredotoèamo na glasbeno pismenost študentov, bodoèih vzgojiteljev. Strnjeno predstavimo posebnosti glasbene pismenosti in procesov glasbenega opismenjevanja, ki so obenem predmet naše raziskave. Glasbena pismenost je pogosto razumljena kot sposobnost pretvorbe pisne podobe glasbe v zvoèno in obratno. Raziskovalci se takemu ozkemu pogledu na glasbeno pismenost izogibajo (Mills in McPherson, 2006), saj obstajajo kulturna okolja, pa tudi zvrsti glasbe, kot sta jazz in ljudska glasba, v katerih ustvarjanje in izvajanje glasbe poteka samo v ivo. Zato se pridruujemo tistim, ki glasbeno pismenost opredeljujejo kot skupek sposobnosti, spretnosti in znanj, ki nam omogoèajo, da glasbo poslušamo, doivljamo, vrednotimo, izvajamo in ustvarjamo (Borota, Kavèiè Divjak, 2015). Odrasli se glasbeno opismenjujemo na enak naèin kot otroci, skozi faze poslušanja, izvajanja, branja in pisanja (Gordon, 1997). Èe elimo glasbo tudi brati in pisati, si moramo, ne glede na to, kdaj z opismenjevanjem zaènemo, najprej razviti glasbene predopismenjevalne zmonosti3 in spretnosti4 (Sloboda, 2001, Borota in Kovaèiè Divjak, 2015). Le-te si razvijamo z aktivnim odnosom do glasbe, še posebej s poslušanjem in izvajanjem glasbe. V teh procesih se uèinkovito dopolnjujejo formalne, neformalne in 39 Bogdana Borota, Tina Štemberger, GLASBENE ZMONOSTI IN POTREBE PO IZOBRAEVANJU... 3 Glasbene predopismenjevalne zmonosti so: slušno zavedanje, razlikovanje zvoènih/glasbenih vzorcev, zmonost usklajevanja glasbenega izvajanja z drugimi ter vzpostavljanje povezav med zvoèno in pisno podobo glasbe (Sloboda, 2001). 4 Spretnosti nam omogoèajo, da izrazimo glasbene sposobnosti. Spretnosti razvijamo na ravneh pevskih spretnosti, spretnosti igranja na glasbila in spretnosti enakomernega izvajanja v izbranem tempu. Spretnosti urimo skozi daljše èasovno obdobje. Pri tem ima pomembno vlogo glasbeni spomin, ki si ga širimo, poglabljamo in utrjujemo celo ivljenje (Gordon, 1997, Sloboda, 2001, Borota in Kovaèiè Divjak, 2015). informalne oblike izobraevanja, ki v praksi uèinkujejo vzajemno (Folkestard, 2006; Lebler, 2008). Pri izobraevanju uèiteljev si prizadevamo, da je izkušenjska situacija študenta podobna otrokovi, pri èemer so vsebine, ponazorila in tempo uèenja prilagojeni izkušnjam odraslega. Predavatelj zaène izzive glasbenega opismenjevanja zaznavati ob stiku s študenti, v konkretni glasbeni interakciji s študenti in glasbo. Pri tem si lahko pomagamo z naèelom šestih korakov, ki so preizkušeni na primeru matematiènega opismenjevanja odraslih (Groenestijn, 2011, 89) in jih v nadaljevanju apliciramo na glasbeno podroèje: 1. vzpostavitev konkretne glasbene situacije s poudarkom na glasbenem izvajanju, 2. prepoznavanje teav, 3. naèrt reševanja izziva, iskanje rešitev v interakciji s študenti, 4. nadaljnje uèenje na podlagi izkušenj študentov in predhodnega znanja, 5. preverjanje rezultatov, ponovna vzpostavitev glasbene situacije s poudarkom na glasbenem izvajanju, 6. refleksija procesa. Naša raziskava je bila zasnovana v drugem koraku, ko smo pri ovrednotenju skupaj s študenti prepoznavali njihove doseke in izzive nadaljnjega glasbenega opismenjevanja pri predmetu Glasbeni jezik. Raziskava Glede na orisana konteksta študija Predšolske vzgoje in potrebe po razvijanju glasbene kompetentnosti študentov smo problemsko situacijo pedagoške raziskave zasnovali na naslednjih ugotovitvah iz prakse. Na študij Predšolske vzgoje na UP PEF se vpisujejo študenti, ki so zakljuèili štiriletne srednješolske programe razliènih smeri. S tem je povezan izziv kontinuitete formalnega glasbenega izobraevanja študentov, saj veèina srednješolskih programov ne vkljuèuje vsebin s podroèja glasbene umetnosti. Ob tem pa ne smemo zanemariti dejstva, da si študenti glasbene zmonosti lahko kontinuirano razvijajo v drugih formalnih, neformalnih in informalnih oblikah glasbenega izobraevanja, kot so glasbena šola, pevski zbori, inštrumentalni ansambli, samoiniciativno glasbeno izobraevanje v virtualnem okolju in vrstniško glasbeno uèenje (Lebler, 2008; Hanken, 2016). Na splošno ugotavljamo, da imajo študenti v 1. letniku visokošolskega strokovnega programa Predšolska vzgoja razliène glasbene izkušnje. Tako v praksi obstaja monost veèje potrebe po individualizaciji dela s študenti glede na njihove glasbene izkušnje, zanimanje za glasbo in motiviranost za študij. Prepoznavanje in upoštevanje individualnih razlik med študenti omogoèa prilagajanje skupnega pouèevanja ter uèenja glede na posebnosti, potrebe vsakega posameznika (Strmènik, 2001). Raziskava na vzorcu 790 slovenskih dijakov iz 22 srednjih šol je potrdila ustreznost notranje uène diferenciacije in individualizacije pri upoštevanju razliènosti uèencev in zagotavljanja enakih monosti za èim boljši razvoj (Kalin, Vogrinc in Valenèiè Zuljan, 2009). Zato je namen empiriène raziskave ugotoviti, kje vse so se študenti glasbeno izobraevali in kako pogosto se sedaj ukvarjajo z glasbo. Zanima nas tudi, kako študenti ocenjujejo svoje glasbene zmonosti in na katerih podroèjih glasbenega izobraevanja ocenjujejo potrebo po veèji pomoèi. Še 40 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 31. zvezek posebej nas zanimajo razlike v ocenah glasbenih zmonosti glede na dokonèano srednjo šolo in formalno glasbeno izobraevanje pred študijem. Metodologija Metoda V raziskavi je bila uporabljena deskriptivna in kavzalno-neeksperimentalna metoda empiriènega pedagoškega raziskovanja. Vzorec V raziskavo je bilo vkljuèenih 122 študentov 1. letnika študijskega programa Predšolska vzgoja na UP PEF. Vzorec je bil izbran namensko in nesluèajnostno, saj smo k sodelovanju povabili tiste redne študente, ki so v študijskem letu 2016/17 obiskovali predmet Glasbeni jezik. Najveè vprašanih študentov je srednješolsko izobraevanje zakljuèilo na srednji vzgojiteljski šoli (67,8 %), sledijo študentje, ki so zakljuèili druge 4-letne strokovne šole (17,4 %), razmeroma malo je študentov, ki so srednješolsko izobraevanje zakljuèili na programu splošne gimnazije (9,9 %), ter študentov, ki so zakljuèili druge programe (5,0 %). 43,4 % anketirancev poroèa, da niso bili vkljuèeni v nobeno formalno glasbeno izobraevanje, 56,6 % pa jih je bilo vkljuèenih v formalno glasbeno izobraevanje. Proces zbiranja podatkov Za namen raziskave smo oblikovali vprašalnik, ki je bil namenjen širši raziskavi, v tem prispevku pa se osredotoèamo na rezultate, ki smo jih dobili iz dveh vsebinskih sklopov, in sicer: (1) ocena lastnih glasbenih zmonosti ter (2) potreba po pomoèi na razliènih podroèjih glasbenega izobraevanja. Prvi sklop je sestavljalo 8 trditev o glasbenih zmonostih, ki so jih anketiranci ocenjevali na petstopenjski ocenjevalni lestvici (pri èemer je ocena 5 pomenila odlièno, ocena 1 pa manj uspešno). Drugi sklop je vseboval 12 trditev, ki so se nanašale na potrebe po pomoèi na posameznih podroèjih glasbenega izobraevanja. Svoje potrebe so anketiranci prav tako ocenjevali na petstopenjski ocenjevalni lestvici, in sicer je ocena 5 pomenila, da potrebujejo zelo veliko pomoèi, ocena 1 pa, da pomoèi ne potrebujejo. Poleg dveh navedenih vsebinskih sklopov smo iz vprašalnika èrpali tudi nekatere podatke o zakljuèeni srednji šoli, vkljuèenosti v formalno glasbeno izobraevanje, vkljuèenosti v razliène oblike glasbenega izobraevanja ter o tem, kako pogosto se sedaj ukvarjajo z glasbo. Veljavnost vprašalnika smo zagotovili s tem, da smo vprašalnik sestavili z relevantno literaturo ter ga predhodno sondano preizkusili. Zanesljivost smo preverili z metodo notranje konsistentnosti, pri èemer Crombachov  koeficient kae na izjemno visoko zanesljivost za sklopa ocena lastnih glasbenih zmonosti  = 0,906) in potrebe po pomoèi na razliènih podroèjih glasbenega izobraevanja ( = 0,952). Objektivnost vprašalnika smo zagotovili z enotnimi, enopomenskimi navodili in uporabo anketnih vprašanj zaprtega tipa ter petstopenjske ocenjevalne lestvice. Dodatno so k objektivnosti 41 Bogdana Borota, Tina Štemberger, GLASBENE ZMONOSTI IN POTREBE PO IZOBRAEVANJU... pripomogla enotna, enopomenska in natanèna navodila za izpolnjevanje ter nevodeno zbiranje podatkov. Proces obdelave podatkov Z namenom ugotavljanja, kako so se študentje doslej glasbeno izobraevali ter kako pogosto se sedaj ukvarjajo z glasbo, smo uporabili osnovno deskriptivno statistiko. To smo uporabili tudi za preverjanje ocene glasbenih zmonosti ter ocene potreb po pomoèi na razliènih glasbenih podroèjih. Za ugotavljanje razlik v oceni posameznih glasbenih zmonosti ter podroèij potreb glasbenega izobraevanja glede na zakljuèeno srednješolsko izobraevanje smo po predhodnem preverjanju normalnosti porazdelitve (Kolmogorov-Smirnov preizkus) ter homogenosti varianc (Levenov preizkus) uporabili preizkus analize variance. Za preverjanje razlik v oceni posameznih glasbenih zmonosti ter podroèij potreb glasbenega izobraevanja glede na vkljuèenost v formalno glasbeno izobraevanje pa smo uporabili t-preizkus za neodvisne vzorce. V primerih, ko predpostavka o homogenosti varianc ni bila upravièena, smo uvedli Welchovo aproksimativno metodo t-preizkusa. Rezultati V nadaljevanju najprej predstavljamo, kje vse so se študentje glasbeno izobraevali ter kako pogosto se sedaj ukvarjajo z glasbo. Nato prikaemo, kako so študentje ocenili posamezne glasbene zmonosti, zatem pa še oceno potrebe po pomoèi na razliènih podroèjih glasbenega izobraevanja. Sledijo rezultati, ki se nanašajo na razlike v teh dveh sklopih glede na zakljuèeno srednjo šolo. Glasbeno izobraevanje Preglednica 1: Glasbeno izobraevanje študentov Glasbeno izobraevanje Da Ne Skupaj Zakljuèena nija glasbena šola. 19 (15,6 %) 103 (84,4 %) 122 (100,0 %) Zakljuèenih nekaj (vsaj trije) razredov nije glasbene šole. 17 (13,9 %) 105 (86,1 %) 122 (100,0 %) Obiskovanje glasbenih inštrukcij. 9 (7,4 %) 112 (92,6 %) 121 (100,0 %) Veèletno petje v pevskem zboru. 41 (33,6 %) 81 (66,4 %) 122 (100,0 %) Veèletno sodelovanje v glasbeni skupini. 9 (7,6 %) 110 (92,4 %) 119 (100,0 %) Veèletno glasbeno samoizobraevanje (teèaji na internetu). 6 (4,9 %) 116 (95,1 %) 122 (100,0 %) ivljenje v glasbeno bogatem druinskem okolju (starši/sorojenci so glasbeniki). 11 (9,1 %) 110 (90,9 %) 121 (100,0 %) Pri vsaki od navedenih oblik glasbenega izobraevanja (preglednica 1) lahko razberemo, da se veèina vprašanih študentov ni udeleila tovrstnega izobraevanja. Tako so nizki delei študentov, ki so zakljuèili nijo glasbeno šolo (15,6 %), ter tistih, ki so zakljuèili 42 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 31. zvezek vsaj tri leta nije glasbene šole ali iveli v glasbeno bogatem druinskem okolju (9,1 %). Posebno so nizki delei študentov, ki so obiskovali glasbene inštrukcije (7,4 %), sodelovali v glasbeni skupini (7,6 %) ali se glasbeno samoizobraevali (4,9 %). Najveè študentov (33,6 %) pa se je izobraevalo na naèin, da so veè let peli v pevskem zboru. Pogostost ukvarjanja z glasbo Preglednica 2: Pogostost ukvarjanja z glasbo Dejavnosti Redko, nikoli Nekaj- krat na mesec Veèkrat na mesec Veèkrat na teden Vsak dan Skupaj Petje. 7 (5,8 %) 22 (18,3 %) 13 (10,8 %) 33 (27,5 %) 45 (37,5 %) 120 (100,0 %) Igranje na glasbila. 48 (39,3 %) 27 (22,1 %) 33 (27,0 %) 10 (8,2 %) 4 (3,3 %) 122 (100,0 %) Poslušanje glasbe. 3 (2,5 %) - 4 (3,3 %) 8 (6,6 %) 106 (86,9 %) 122 (100,0 %) Pisanje glasbe. 103 (84,4 %) 10 (8,2 %) 6 (4,9 %) 1 (0,8 %) 2 (1,6 %) 122 (100,0 %) Improviziranje (izmišljanje/ Ustvarjanje glasbe). 78 (67,2 %) 20 (17,2 %) 10 (8,6 %) 5 (4,3 %) 3 (2,6 %) 116 (100,0 %) Obiskovanje glasbenih prireditev. 53 (44,2 %) 41 (34,2 %) 17 (14,2 %) 5 (4,2 %) 4 (3,3 %) 120 (100,0 %) Sledenje informacijam o glasbi, glasbenikih, prireditvah na internetnih straneh. 22 (18,2 %) 35 (28,9 %) 34 (28,1 %) 19 (15,7 %) 11 (9,1 %) 121 (100,0 %) Branje knjig o glasbi in glasbenikih. 88 (72,1 %) 23 (18,9 %) 5 (4,1 %) 3 (2,5 %) 3 (2,5 %) 122 (100,0 %) Posedovanje zbirke glasbenih posnetkov. 47 (39,5 %) 29 (24,4 %) 16 (13,4 %) 13 (10,9 %) 14 (11,8 %) 119 (100,0 %) Pogovarjanje o glasbi in glasbenih prireditvah s prijatelji in drugimi. 27 (22,1 %) 32 (26,2 %) 31 (25,4 %) 18 (14,8 %) 13 (10,7 %) 122 (100,0 %) Podatki v preglednici 2 kaejo, da vprašani študenti pogosto poslušajo glasbo in pojejo, redkeje pa igrajo na glasbila, improvizirajo in pišejo glasbo. Tako velika veèina vprašanih študentov (93,5 %) veèkrat na teden oziroma vsak dan posluša glasbo. Sklepamo, da jo v veèini primerov poslušajo doma, saj slaba polovica (44,2 %) redko ali nikoli ne obišèe glasbenih prireditev. Dobra polovica (65,0 %) jih vsak dan ali veèkrat na teden poje, 43 Bogdana Borota, Tina Štemberger, GLASBENE ZMONOSTI IN POTREBE PO IZOBRAEVANJU... manjši dele (12,5 %) pa jih igra na glasbila. Pisanje glasbe in branje knjig o glasbi nista pogosti aktivnosti vprašanih študentov. Dobra polovica (57 %) veèkrat na mesec sledi glasbenim informacijam na spletnih straneh, manjši dele (25,5 %) pa se o glasbi pogovarja s prijatelji. Strokovnjaki ugotavljajo povezave med preferencami uèitelja in njegovim ravnanjem, predvsem v povezavi z elementi prikritega kurikuluma, ki je lahko dobrodošel del odprtega kurikuluma (Lepiènik Vodopivec, 2004; Krofliè, 2002). Raziskava o glasbenih preferencah vzgojiteljev v slovenskih vrtcih je pokazala, da sta najbolj zastopani dejavnosti v pripravah vzgojiteljev na vzgojno-izobraevalno delo petje in poslušanje glasbe, najmanj pa ustvarjanje (Denac, 2012). Veèletna raziskava spremljanja pogostosti izvajanja glasbenih dejavnosti v slovenskih vrtcih je pokazala, da je veèina glasbenih dejavnosti (70 %) povezanih s petjem, tretjina (33,7 %) s poslušanjem glasbe (33,7 %) in igranjem na glasbila (30,0 %), nizek dele (13,0 %) dejavnosti pa je namenjen glasbenemu ustvarjanju (Borota, 2013). Zanimivo je, da podobna razmerja pogostosti ukvarjanja z glasbo ugotavljamo tudi pri študentih v naši raziskavi. Glasbene zmonosti študentov Preglednica 3: Ocena glasbenih zmonosti študentov Glasbene zmonosti n min. max. X s Berem notni zapis v violinskem kljuèu. 121 1 5 3,33 1,28 Glasbo pojem/igram po posluhu. 120 1 5 3,03 1,25 Glasbo pojem/igra po notnem zapisu. 122 1 5 2,74 1,21 Berem notni zapis v basovskem kljuèu. 122 1 5 2,68 1,25 Razumem osnovne glasbene pojme, npr. tempo, dinamika, agogika, artikulacija. 122 1 5 2,65 1,09 Znam analizirati zapisano enoglasno melodijo. 121 1 5 2,55 1,21 V notnem zapisu znam doloèiti tonaliteto (dur, mol) in taktovski naèin. 121 1 5 2,55 1,23 Pišem glasbo. 122 1 5 1,74 1,02 Legenda: n – numerus, min. – minimalna vrednost, max. – maksimalna vrednost, X aritmetièna sredina, s – standardni odklon. Kot lahko razberemo iz preglednice 3, študentje v povpreèju svoje glasbene zmonosti na zaèetku študija ocenjujejo nizko. Najvišje v povpreèju (X = 3,33, s = 1,28) ocenjujejo zmonost branja notnega zapisa v violinskem kljuèu ter petje oz. igranje glasbe po posluhu (X = 3,03, s = 1,25). Sledijo zmonost petja oz. igranja glasbe po notnem zapisu (X = 2,74, s = 1,21), branje notnega zapisa v basovskem kljuèu (X = 2,68, s = 1,25) in razumevanje osnovnih glasbenih pojmov (X = 2,65, s = 1,09). Še nije v povpreèju ocenjujejo zmonost analize zapisane enoglasne melodije (X 2,55, s = 1,21), doloèanja tonalitete in taktovskega naèina na podlagi notnega zapisa (X = 2,55, s = 1,23), najnije pa študentje ocenjujejo zmonost pisanja glasbe (X = 1,74, s = 1,02). Tudi v primerljivi 44 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 31. zvezek raziskavi na vzorcu študentov 1. in 3. letnika predšolske vzgoje na Pedagoški fakulteti Univerze v Zagrebu je bilo ugotovljeno, da študenti svoje osnovno- in srednješolsko izobraevanje ter poznavanje glasbenega podroèja nasploh na zaèetku študija ocenjujejo kot slabo (Blaškoviæ, 2014). Preglednica 4: Ocena potreb po pomoèi na posameznih podroèjih glasbenega izobraevanja Podroèje glasbenega izobraevanja n min. max. X s Branje notnega zapisa enoglasne melodije. 122 1 5 2,66 1,42 Branje notnega zapisa ritma. 121 1 5 2,73 1,34 Petje na splošno. 122 1 5 2,86 1,30 Igranje na ritmièna glasbila. 120 1 5 2,93 1,25 Oblikovanje enostavnega notnega zapisa. 122 1 5 3,04 1,26 Igranje na kljunasto flavto. 121 1 5 3,08 1,30 Analiza notnega zapisa. 122 1 5 3,20 1,15 Igranje na klavir. 118 1 5 3,31 1,29 Dirigiranje. 120 1 5 3,42 1,25 Igranje na ksilofon. 120 1 5 3,46 1,26 Vokalna tehnika. 118 1 5 3,51 1,13 Ustvarjanje glasbe. 121 1 5 3,53 1,25 Legenda: n – numerus, min. – minimalna vrednost, max. – maksimalna vrednost, X – aritmetièna sredina, s – standardni odklon. Kot je razvidno iz preglednice 4, študentje v povpreèju ocenjujejo, da najmanj potreb po pomoèi potrebujejo pri branju notnega zapisa enoglasne melodije (X = 2,66, s = 1,42), nekoliko veè pomoèi potrebujejo za branje notnega zapisa ritma (X = 2,73, s = 1,34), petju na splošno (X = 2,86, s = 1,30) in igranju na ritmièna glasbila (X = 2,93, s = 1,25). Veè potreb po pomoèi izraajo za oblikovanje enostavnega notnega zapisa (X = 3,04, s = 1,26), igranje na kljunasto flavto (X = 3,08, s = 1,30) ter analizo notnega zapisa (X = 3,20, s = 1,15). Najveè pomoèi potrebujejo pri igranju klavirja (X = 3,31, s = 1,29), dirigiranju (X = 3,42, s = 1,25), igranju na ksilofon (X = 3,46, s = 1,26), vokalni tehniki (X = 3,51, s = 1,13) ter ustvarjanju glasbe (X = 3,53, s = 1,25). Ugotavljamo, da študenti na zaèetku študija najveè pomoèi potrebujejo pri izvajanju glasbe. Razveseljiva je ugotovitev, da prepoznavajo potrebo po razvoju vokalne tehnike, še posebej, ker je petje elementarna oblika glasbenega izraanja otrok (Blaškoviæ, 2014), ki se ga uèijo s posnemanjem (Denac, 2010; Blaškoviæ, 2015). Raziskava na vzorcu slovenskih in hrvaških študentov je pokazala, da na razvoj pevskih sposobnosti študentov predšolske vzgoje vplivata kakovost osnovno- in srednješolskega izobraevanja na glasbenem podroèju ter sodelovanje v obšolskih glasbenih dejavnostih (Blaškoviæ, 2015). 45 Bogdana Borota, Tina Štemberger, GLASBENE ZMONOSTI IN POTREBE PO IZOBRAEVANJU... Razlike v oceni posameznih glasbenih zmonosti glede na zakljuèeno srednješolsko izobraevanje Preglednica 5: Razlike v oceni posameznih glasbenih zmonosti glede na zakljuèeno srednješolsko izobraevanje Glasbena zmonost Zakljuèena srednja šola n X S Preizkus homogenosti varianc Analiza variance F P F P Pišem glasbo. Splošna gimnazija 12 1,42 0,51 1,428 0,239 1,399 0,247 Srednja vzgojiteljska šola 82 1,85 1,11 Druga 4-letna strokovna šola 21 1,43 0,87 Drugo 6 1,67 0,81 Skupaj 121 1,73 1,02 Glasbo pojem/ igram po notnem zapisu. Splošna gimnazija 12 1,58 0,79 2,140 0,101 9,082 0,000 Srednja vzgojiteljska šola 82 3,06 1,04 Druga 4-letna strokovna šola 21 2,10 1,22 Drugo 6 2,67 1,86 Skupaj 121 2,73 1,21 Glasbo pojem/ igram po posluhu. Splošna gimnazija 12 2,92 1,08 1,725 0,160 1,034 0,381 Srednja vzgojiteljska šola 80 3,15 1,21 Druga 4-letna strokovna šola 21 2,62 1,35 Drugo 6 3,00 1,67 Skupaj 119 3,03 1,25 Berem notni zapis v violinskem kljuèu. Splošna gimnazija 12 2,58 1,62 0,357 0,784 10,185 0,000 Srednja vzgojiteljska šola 82 3,72 0,99 Druga 4-letna strokovna šola 20 2,30 1,34 Drugo 6 3,00 1,54 Skupaj 120 3,33 1,28 Berem notni zapis v basovskem kljuèu. Splošna gimnazija 12 1,75 0,96 3,385 0,645 8,500 0,000 Srednja vzgojiteljska šola 82 3,05 1,08 Druga 4-letna strokovna šola 21 2,00 1,34 Drugo 6 2,00 1,67 Skupaj 121 2,69 1,25 46 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 31. zvezek V notnem zapisu znam doloèiti tonaliteto (dur, mol) in taktovski naèin. Splošna gimnazija 12 1,33 0,65 4,547 0,782 14,185 0,000 Srednja vzgojiteljska šola 81 2,96 1,08 Druga 4-letna strokovna šola 21 1,67 0,91 Drugo 6 2,17 1,83 Skupaj 120 2,53 1,23 Znam analizirati zapisano enoglasno melodijo. Splošna gimnazija 12 1,67 0,88 2,180 0,094 7,009 0,000 Srednja vzgojiteljska šola 81 2,86 1,12 Druga 4-letna strokovna šola 21 1,90 1,04 Drugo 6 2,17 1,83 Skupaj 120 2,54 1,21 Razumem osnovne glasbene pojme, npr. tempo, dinamika, agogika, artikulacija. Splošna gimnazija 12 2,33 1,07 0,043 0,988 2,802 0,043 Srednja vzgojiteljska šola 82 2,83 1,06 Druga 4-letna strokovna šola 21 2,19 1,07 Drugo 6 2,17 1,16 Skupaj 121 2,64 1,09 Legenda: n – numerus, X aritmetièna sredina, s – standardni odklon, F – vrednost Levenovega preizkusa, P – statistièna pomembnost, F – vrednost preizkusa analize variance, P – statistièna pomembnost. Rezultati analize variance kaejo, da med študentkami, ki so zakljuèile razliène srednješolske programe, obstajajo statistièno znaèilne razlike v oceni zmonosti igranja oz. petja glasbe po notnem zapisu (F = 9,082, P = 0,000), branja notnega zapisa v violinskem kljuèu (F = 10,185, P = 0,000), branja notnega zapisa v basovskem kljuèu (F = 8,500, P = 0,000), doloèanja tonalitete in taktovskega naèina na podlagi notnega zapisa (F = 14,185, P = 0,000), analize zapisane enoglasne melodije (F = 7,009, P = 0,000) ter razumevanja osnovnih glasbenih pojmov (F = 2,802, P = 0,043). Za vse navedene zmonosti velja, da jih najvišje ocenjujejo študentje, ki so pred vkljuèitvijo v visokošolsko izobraevanje zakljuèili program srednje vzgojiteljske šole. Srednje vrednosti ocen kaejo, da glasbene zmonosti preteno najnije ocenjujejo tiste študentke, ki so zakljuèile gimnazijske programe. Med študentkami, glede na zakljuèene srednješolske programe, ni razlik pri pisanju glasbe, petju in igranju na glasbila. Sklepamo na povezave z neformalnim izobraevanjem, saj je dobra tretjina anketirank (33,6 %) veè let pela v pevskih zborih. 47 Bogdana Borota, Tina Štemberger, GLASBENE ZMONOSTI IN POTREBE PO IZOBRAEVANJU... Razlike v oceni potreb na posameznih podroèjih glasbenega izobraevanja glede na zakljuèeno srednješolsko izobraevanje Preglednica 6: Razlike v oceni potreb na posameznih podroèjih glasbenega izobraevanja glede na zakljuèeno srednješolsko izobraevanje Glasbena zmonost Zakljuèena srednja šola n X S Preizkus homogenosti varianc Analiza variance F P F P Branje notnega zapisa enoglasne melodije. Splošna gimnazija 12 3,42 1,56 1,219 0,449 4,664 0,004 Srednja vzgojiteljska šola 82 2,37 1,32 Druga 4-letna strokovna šola 21 3,43 1,43 Drugo 6 2,67 1,36 Skupaj 121 2,67 1,43 Branje notnega zapisa ritma. Splošna gimnazija 12 3,17 1,40 0,246 0,864 2,193 0,093 Srednja vzgojiteljska šola 81 2,56 1,33 Druga 4-letna strokovna šola 21 3,29 1,27 Drugo 6 2,50 1,22 Skupaj 120 2,74 1,34 Petje na splošno. Splošna gimnazija 12 3,25 0,75 2,719 0,084 0,874 0,457 Srednja vzgojiteljska šola 82 2,80 1,41 Druga 4-letna strokovna šola 21 3,05 1,02 Drugo 6 2,33 1,36 Skupaj 121 2,87 1,30 Igranje na kljunasto flavto. Splošna gimnazija 12 4,00 1,12 0,964 0,412 8,976 0,000 Srednja vzgojiteljska šola 81 2,74 1,16 Druga 4-letna strokovna šola 21 4,00 1,26 Drugo 6 2,67 1,50 Skupaj 120 3,08 1,30 Igranje na ksilofon. Splošna gimnazija 12 4,00 1,04 0,420 0,739 1,614 0,190 Srednja vzgojiteljska šola 81 3,37 1,27 Druga 4-letna strokovna šola 20 3,70 1,21 Drugo 6 2,83 1,47 Skupaj 119 3,46 1,26 48 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 31. zvezek Igranje na ritmièna glasbila. Splošna gimnazija 12 3,50 1,24 0,266 0,850 1,507 0,216 Srednja vzgojiteljska šola 80 2,80 1,30 Druga 4-letna strokovna šola 21 3,19 1,07 Drugo 6 2,67 1,03 Skupaj 119 2,93 1,26 Igranje na klavir splošna gimnazija 12 3,92 1,31 2,004 0,117 2,788 0,044 srednja vzgojiteljska šola 80 3,10 1,21 druga 4-letna strokovna šola 19 3,84 1,21 Drugo 6 3,33 1,86 Skupaj 117 3,32 1,29 Vokalna tehnika. Splošna gimnazija 12 4,17 0,83 0,807 0,492 1,847 0,143 Srednja vzgojiteljska šola 81 3,37 1,15 Druga 4-letna strokovna šola 19 3,63 1,0 Drugo 5 3,60 1,51 Skupaj 117 3,50 1,14 Dirigiranje. Splošna gimnazija 12 4,17 0,83 0,847 0,471 4,229 0,007 Srednja vzgojiteljska šola 81 3,17 1,28 Druga 4-letna strokovna šola 20 4,00 0,97 Drugo 6 3,50 1,37 Skupaj 119 3,43 1,25 Analiza notnega zapisa. Splošna gimnazija 12 3,67 1,30 1,621 0,188 1,627 0,187 Srednja vzgojiteljska šola 82 3,06 1,10 Druga 4-letna strokovna šola 21 3,52 1,25 Drugo 6 3,17 0,98 Skupaj 121 3,21 1,15 Oblikovanje enostavnega notnega zapisa. Splošna gimnazija 12 3,50 1,16 0,966 0,0681 1,552 0,205 Srednja vzgojiteljska šola 82 2,91 1,27 Druga 4-letna strokovna šola 21 3,43 1,24 Drugo 6 2,83 0,75 Skupaj 121 3,06 1,25 49 Bogdana Borota, Tina Štemberger, GLASBENE ZMONOSTI IN POTREBE PO IZOBRAEVANJU... Ustvarjanje glasbe. Splošna gimnazija 12 3,83 0,93 0,911 0,438 0,783 0,506 Srednja vzgojiteljska šola 82 3,46 1,23 Druga 4-letna strokovna šola 21 3,81 1,28 Drugo 5 3,20 1,64 Skupaj 120 3,55 1,23 Legenda: n – numerus, X aritmetièna sredina, s – standardni odklon, F – vrednost Levenovega preizkusa, P – statistièna pomembnost, F – vrednost preizkusa analize variance, P – statistièna pomembnost. Rezultati analize variance za preverjanje potreb na posameznih podroèjih glasbenega izobraevanja kaejo, da med študenti, ki so zakljuèili razliène programe srednješolskega izobraevanja, obstajajo statistièno znaèilne razlike v branju notnega zapisa enoglasne melodije (F = 4,664, P = 0,004), igranju na kljunasto flavto (F = 0,976, P = 0,000), igranju na klavir (F = 2,788, P = 0,044), dirigiranju (F = 4,229, P = 0,007). Izkae se, da za branje notnega zapisa enoglasne melodije potrebujejo najveè pomoèi študentje, ki so zakljuèili druge 4-letne šole (X = 3,43, s = 1,43) in splošne gimnazije (X = 3,42, s = 1,56), najmanj pomoèi pa študentje, ki so zakljuèili srednjo vzgojiteljsko šolo (X = 2,37, s = 1,32). Slednji izkazujejo tudi najmanjšo potrebo po pomoèi pri igranju na klavir (X = 3,10, s = 1,21) in dirigiranju (X = 3,17, s = 1,28). Za obe zmonosti velja tudi, da najveèjo potrebo izraajo študentje, ki so zakljuèili gimnazijo. Ko gre za zmonost igranja na kljunasto flavto, se izkae, da najmanj pomoèi potrebujejo študentje, ki so zakljuèili druge štiriletne srednje šole (X = 2,67, s = 1,50). 50 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 31. zvezek Razlike v oceni posameznih glasbenih zmonosti glede na vkljuèenost v formalno glasbeno izobraevanje Preglednica 7: Razlike v oceni posameznih glasbenih zmonosti glede na vkljuèenost v formalno glasbeno izobraevanje Glasbena zmonost Vkljuèenost v formalno glasbeno izobraevanje n X s Preizkus homogenosti varianc T- preizkus za neodvisne vzorce F P t g 2P Pišem glasbo. Ne 53 1,40 0,66 16,476 0,000 -3,591*110,873 0,000 Da 69 2,00 1,17 Glasbo pojem/igra po notnem zapisu. Ne 53 2,26 1,02 3,239 0,074 -4,013 120 0,000 Da 69 3,10 1,22 Glasbo pojem/igram po posluhu. Ne 52 2,58 1,12 0,510 0,476 -3,678 118 0,000 Da 68 3,38 1,23 Berem notni zapis v violinskem kljuèu. Ne 53 2,92 1,28 0,594 0,442 -3,195 119 0,002 Da 68 3,65 1,19 Berem notni zapis v basovskem kljuèu. Ne 53 2,23 1,08 0,505 0,479 -3,679 120 0,000 Da 69 3,03 1,27 V notnem zapisu znam doloèiti tonaliteto (dur, mol) in taktovski naèin. Ne 52 2,17 1,08 2,975 0,087 -2,963 119 0,004Da 69 2,83 1,28 Znam analizirati zapisano enoglasno melodijo. Ne 52 2,21 1,05 2,170 0,143 -2,756 119 0,007Da 69 2,81 1,27 Razumem osnovne glasbene pojme, npr. tempo, dinamika, agogika, artikulacija. Ne 53 2,23 ,93 ,455 ,501 -3,928 120 ,000Da 69 2,97 1,11 Legenda: n – numerus, X – aritmetièna sredina, s – standardni odklon, F – vrednost Levenovega preizkusa, P – statistièna pomembnost, t – vrednost t-preizkusa, g – stopinje prostosti, P – statistièna pomembnost. Opomba: *Welchov aproksimativni preizkus. Rezultati t-preizkusa za neodvisne vzorce kaejo, da med študenti, ki so bili vkljuèeni v formalno glasbeno izobraevanje, in tistimi, ki v takšno izobraevanje niso bili vkljuèeni, obstaja statistièno znaèilna razlika v vseh navedenih zmonostih. Kot je bilo prièakovati, svoje glasbene zmonosti v povpreèju višje ocenjujejo študenti, ki so bili vkljuèeni v formalno glasbeno izobraevanje. 51 Bogdana Borota, Tina Štemberger, GLASBENE ZMONOSTI IN POTREBE PO IZOBRAEVANJU... Razlike v oceni potreb na posameznih podroèjih glasbenega izobraevanja glede na vkljuèenost v srednješolsko izobraevanje Preglednica 8: Razlike v oceni potreb na posameznih podroèjih glasbenega izobraevanja glede na vkljuèenost v formalno glasbeno izobraevanje Podroèje glasbenega izobraevanja Vkljuèenost v formalno glasbeno izobraevanje n X s Preizkus homogenosti varianc t- preizkus za neodvisne vzroce F P t g 2P Branje notnega zapisa enoglasne melodije Ne 53 2,92 1,37 ,030 ,863 1,781 120 ,078Da 69 2,46 1,45 Branje notnega zapisa ritma Ne 53 2,92 1,25 ,197 ,658 1,427 119 ,156Da 68 2,57 1,40 Petje na splošno Ne 53 3,23 1,12 ,579 ,448 2,798 120 ,006 Da 69 2,58 1,36 Igranje na kljunasto flavto Ne 53 3,38 1,19 ,315 ,576 2,236 119 ,027Da 68 2,85 1,34 Igranje na ksilofon Ne 53 3,89 1,01 1,009 ,317 3,454 118 ,001 Da 67 3,12 1,34 Igranje na ritmièna glasbila Ne 52 3,19 1,20 ,304 ,582 2,001 118 ,048Da 68 2,74 1,26 Igranje na klavir Ne 51 3,76 1,08 ,032 ,858 3,536 116 ,001 Da 67 2,96 1,33 Vokalna tehnika Ne 51 3,76 0,95 1,372 ,244 2,168 116 ,032 Da 67 3,31 1,23 Dirigiranje Ne 52 3,67 1,09 ,431 ,513 1,983 118 ,050 Da 68 3,22 1,33 Analiza notnega zapisa Ne 53 3,34 1,07 ,094 ,760 1,200 120 ,232 Da 69 3,09 1,21 Oblikovanje enostavnega notnega zapisa Ne 53 3,30 1,13 ,000 ,987 2,026 120 ,045Da 69 2,84 1,32 Ustvarjanje glasbe Ne 53 3,83 1,10 ,265 ,608 2,382 119 ,019 Da 68 3,29 1,31 Legenda: n – numerus, X aritmetièna sredina, s – standardni odklon, F – vrednost Levenovega preizkusa, P – statistièna pomembnost, t – vrednost t-preizkusa, g – stopinje prostosti, P – statistièna pomembnost Kot je razvidno iz preglednice 8, se statistièno znaèilne razlike med študenti, ki so se glasbeno formalno izobraevali, in tistimi, ki teh izkušenj nimajo, kaejo pri petju na 52 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 31. zvezek splošno (t = 2,798, g = 120, 2P = 0,006), igranju na kljunasto flavto (t = 2,236, g = 119, 2P = 0,027), ksilofon (t = 3,454, g = 118, 2P = 0,001), ritmièna glasbila (t = 2,001, g = 118, 2P = 0,048), klavir (t = 3,536, g = 116, 2P = 0,001), vokalni tehniki (t = 2,168, g = 116, 2P = 0,032), oblikovanju enostavnega notnega zapisa (t = 2,026, g = 120, 2P = 0,045) ter ustvarjanju glasbe (t = 2,382, g = 119, 2P = 0,019). Tudi ko gre za potrebe po izobraevanju na doloèenih glasbenih podroèjih, se izkae, da so le-te bolj izraene pri študentih, ki niso bili vkljuèeni v formalno glasbeno izobraevanje. Sklep Na visokošolski strokovni študijski program Predšolske vzgoje se vpisujejo študenti iz razliènih srednješolskih programov, z razliènim glasbenim znanjem in izkušnjami, pridobljenimi v formalnem, neformalnem ter informalnem glasbenem izobraevanju. Visoka raven doseganja elenih uènih izidov in razvoja kompetentnosti za vzgojno-izobraevalno delo v vrtcu na glasbenem podroèju je pogojena s kakovostjo izobraevanja študentov. Kot uèinkovit pristop k najuspešnejšemu doseganju uènih izidov in razvoju glasbene kompetentnosti študentov opredeljujemo notranjo uèno diferenciacijo in individualizacijo izobraevanja študentov. Poseben izziv pri tem je skupno izgrajevanje pristopov h glasbenemu opismenjevanju odraslih v èasu študija. Z raziskavo smo dobili vpogled v glasbene izkušnje študentov pred izobraevanjem in njihove potrebe po pomoèi na zaèetku študija. Povzemamo ga z naslednjimi ugotovitvami. Veèina študentov nima kontinuiranega formalnega glasbenega izobraevanja. Najpogosteje so si glasbene izkušnje pridobili v neformalnih oblikah izobraevanja, kot je petje v pevskih zborih. Najpogostejši stik z glasbo imajo pri poslušanju glasbe in petja. Do ocene lastnih glasbenih zmonosti na zaèetku študija so kritièni. Glasbene zmonosti ocenjujejo nizko. Glede na dejstvo, da je veè kot polovica študentov zakljuèila srednješolski program predšolska vzgoja, nas ne preseneèa ugotovitev, da najvišje v povpreèju ocenjujejo zmonost branja enostavnega notnega zapisa, petja in igranja po posluhu. Študenti na splošno ocenjujejo, da bodo najveè pomoèi potrebovali pri igranju na glasbila, dirigiranju, razvoju vokalne tehnike in ustvarjanju glasbe. Najveè pomoèi potrebujejo študenti, ki so zakljuèili gimnazijske srednješolske programe in programe drugih strokovnih srednjih šol. Najmanj pa tisti, ki so zakljuèili srednješolski program predšolska vzgoja. Razlike v ocenah glasbenih zmonosti so se pokazale tudi glede na vkljuèenost v formalno glasbeno izobraevanje. Kot je bilo prièakovati, ti študentje glasbene zmonosti v povpreèju ocenjujejo višje. Glede na dobljene rezultate ugotavljamo, da je individualizacija glasbenega izobraevanja študentov na fakulteti nujna. Poleg kontinuiranega glasbenega izobraevanja v vertikali srednješolskega izobraevanja in formalnih oblik glasbenega izobraevanja je treba v veèji meri spodbujati neformalno in informalno glasbeno izobraevanje kot obliko vseivljenjskega uèenja ter naèin zagotavljanja kontinuitete glasbenega razvoja odraslih. Veè pozornosti je treba nameniti informalnemu glasbenemu uèenju, še posebej v interaktivnih virtualnih okoljih, ki omogoèajo avtentiène glasbene izkušnje poslušanja in ustvarjanja glasbe. Pri tem se nakazuje tudi smer nadaljnjega razvoja visokošolske didaktike v povezovanju neformalnih in informalnih oblik glasbenega uèenja in pouèevanja. 53 Bogdana Borota, Tina Štemberger, GLASBENE ZMONOSTI IN POTREBE PO IZOBRAEVANJU... Literatura Blaškoviæ, J. (2014). Glasbeni profil študentov predšolske vzgoje glede na njihovo predhodno izobraevanje. Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani, zv. 20, str. 51–70. Blaškoviæ, J. (2015). Pevsko izobraevanje študentov predšolske vzgoje na pedagoških fakultetah v Sloveniji in na Hrvaškem (Doktorska disertacija). Univerza v Ljubljani, Akademija za glasbo. Ljubljana. Blaškoviæ, J. (2016). Ocena pridobljenih znanj in sposobnosti študentov predšolske vzgoje na glasbenem podroèju na pedagoških fakultetah v Sloveniji in na Hrvaškem. Glasba v šoli in vrtcu, 19(3/4), str. 30–40. Borota, B. (2013). Glasbene dejavnosti in vsebine. Koper: Univerza na Primorskem, Znanstveno-raziskovalno središèe, Univerzitetna zaloba Annales. Borota, B. in Kovaèiè Divjak, A. (2015). Dejavnosti glasbenega opismenjevanja. Koper: Univerzitetna zaloba Annales. Denac, O. (2010). Teoretièna izhodišèa naèrtovanja glasbene vzgoje v vrtcu. Ljubljana: Debora. Denac, O. (2012). Glasbene preference vzgojiteljev in predšolskih otrok. Revija za elementarno izobraevanje, 5(4), str. 29–38. Education system in Slovenia (2003). Ljubljana: Ministry of Education. Folkestad, G. (2006). Formal and informal learnig situations or practices vs formal and informal ways of learning. British Journal of Music Education, 23(2), str. 135–145. Gardner, H. (1995). Razsenosti uma. Teorija o veè inteligencah. Ljubljana: Tangram. Gordon, E. (1997). Learning Sequences in Music. Skill, Content and Patterns. A Music Learning Theory. Chicago: GIA Publications. Groenestijn, M. (2011). Numeracy as a basis for lifelong learning in the European union contries. Andragoška spoznanja, 14(4), str. 83?92. https://www.dlib.si/stream/ URN:NBN:SI:DOC-E336V25V/c2eeeb95-947d-4b9f-9848-4a57463d50cc/PDF (18.11.2019). Hanken, I. M. (2016). Peer learning in specialist higher music education. Arts and Humanities in Higher education, 15(3/4), str. 364–375. Jaffurs, S. E. (2004). The impact of informal music learning practices in the classroom, or how I learned how to teach from a garage band. International Journal of Music Education, 22(3), str. 189–200. Kalin, J., Vogrinc, J. in Valenèiè Zuljan, M. (2009). Pomen uène individualizacije in diferenciacije pri zagotavljanju motiviranosti uèencev. Medved Udoviè, V., Cotiè, M. in Cenciè, M. (ur.). Pouk v drubi znanja. Koper: Pedagoška fakulteta. Str. 12–20. Krofliè, R. (2002). Izbrani pedagoški spisi. Vstop v kurikularne teorije. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. 54 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 31. zvezek Lebler, D. (2008). Popular music pedagogy: peer learnig in practise. Music Education Research, 10(2), str. 193–213. Lepiènik Vodopivec, J. (2004). Empatija vzgojiteljic kot element skritega kurikuluma v vrtcu. Sodobna pedagogika, 55(2), str. 140–151. Levinson, J. (1990). Musical Literacy. The Journal of Aesthetic Education. 24(1), 17–30. meNet uèni izidi pri izobraevanju uèiteljev glasbe (2010). Pridobljeno s menet.mdw.ac.at/menetsite/Medien/meNetLearningOutcomes_EN_DE_SI.pdf (18.11.2019). Mills, J. in McPherson G. E. (2006). Musical literacy. McPherson, G. (ur.): The child as musician. A handbook of musical development. Oxford: Oxford University Press. Str. 155–172. Niermann, F., Hennessy, S., Vugt, de A., Malmberg, I. (2008). The meNet project and the learnig outcomes in music teacher training. Glasbeno-pedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani, zv. 10, str. 7–24. Predšolska vzgoja – Opis programa od vpisa v 1. letnik v študijskem letu 2016/17 dalje. (b. d.). https://www.pef.upr.si/izobrazevanje/dodiplomski_studij_1%20_stopnje/ predsolska_vzgoja_(vs)/od_2016-2017/. (18.11.2019). Razdevšek-Puèko, C. (b. d.). Kompetence uèiteljev. http://www.pef.uni-lj.si/ bologna/dokumenti/kompetence.pdf. (18.11.2019). Rotar Pance, B. (2008). Izobraevanje uèiteljev glasbe v evropskih dravah v projektu meNet. Glasbeno-pedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani, zv. 10, str. 25–39. Sloboda, J. A. (2001). The Musical Mind. The Cognitive Psychology of Music. Oxford: Oxford University Press. Strmènik, F. (2001). Didaktika. Ljubljana: Znanstveni inštitut filozofske fakultete. 55 Bogdana Borota, Tina Štemberger, GLASBENE ZMONOSTI IN POTREBE PO IZOBRAEVANJU... Summary Students from various secondary schools and with a wide range of musical knowledge and experience enter the Preschool Education study programme at University of Primorska, Faculty of Education. The initial teacher education practice indicates the need to differentiate and to individualize music education in relation to musical literacy of adults. With and aim to provide students’ optimal development in musical literacy, we wanted to get an insight about their musical abilities and experience and their need for support in developing musical literacy during the initial teacher education at the faculty. The study included 122 first year Preschool Education students. The majority of respondents completed their secondary education at the specialised secondary school for preschool teachers. Nearly half of the students have never been enrolled in any form of formal music education. Data were gathered via questionnaire and processed on the level of descriptive and inferential statistics. The results indicate that students most often listen to music and sing. In general, they assess their musical abilities as rather low. The lowest scores were obtained by the students who had competed high school programmes and other (vocational) secondary programmes. The highest scores were shown by the students who had completed specialised secondary school programme for preschool teachers and the ones who have participated in (various forms of) formal musical education. In general, the highest scores were obtained in being able to read musical scores. The highest level of support will be needed in playing the instruments, conducting, developing vocal technique and in creating music. The results show that the individualisation of music education is absolutely needed within the initial teacher education. In addition to continuing music education in the vertical of secondary school education and formal music education, it is necessary to promote non-formal and informal music education as a form of lifelong learning and ensuring the continuity in musical development of the adults. More attention should be paid to informal music education, with an emphasis on interactive virtual environments which allow authentic musical experiences of listening and creating music. Also, higher education didactic should develop in the direction of linking non-formal and informal forms of music teaching and learning. 56 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 31. zvezek