Štev. 4. Poslednji dan se bo smejala. Francoski zdravnik Lovern, ki ni bH veren kristjan, pripoveduje, da je videl umirati več tisoč žen. Gledal jo na smrtni postelji matere brez vere. .Vsaka taka je sprejela zdravnikovo besedo, cla ji zdravila ne morejo več pomagati, kakor glas iz pekla. »Ne bom umrla,« se reva še tolaži in zvija se v groznem obupu. Druga se skuša smejati, ko je srce obupano in prazno. Vsaka žena brez vere sprejme vest, cla ji bo umreti, z neko nedopovedljivo grozo. Isti mož je videl umirati tudi nad '~!060 krščanskih vernih žen. Njih smrt je bila najlepši izraz materine ljubezni in globoke vernosti. »Pri taki smrti,« pravi zdravnik, »ni nič samo zunanjega ali navideznega, nič obupnega ali grobu enakega. Umirajoča mati sama mirno določi vse za svoj pogreb in domačo hišo, ko nje več ne bo.« Zvon zapoje, bolno mater gredo pre-videt. Vsa vas se zbere okoli bolniške postelje, ko pride Bog potolažit in po-krepčat svojo zvesto hčer za zadnji boj, predno jo v nebesih poplača za njen trud. V stanovanju jc vse pospravljeno, miza je belo pogrnjena; revna hiša je postala kakor cerkev, kjer Bog prebiva. »Glejte jagnjc božje« . . vse moli; mati, kateri moči pešajo, moli natihem z drugimi. Ko je pobožna žena prejela svojega Boga, so nje misli v nebesih in na križu; poslavlja sc od svojih z močno in gorečo ljubeznijo. Zdi se človeku, da jc ta bolna žena žc čisti duh, ljubezni polil, ki prihaja iz onega sveta. Poslušaj, kako zadnjič opominja in prosi svoje otroke, cla naj Boga ljubijo in Marije nc pozabijo, kako naj zakramente prejemajo in pošteno žive. Lahka in polna tolažbe jc smrt verne matere, ki je obdana od svojih dobrih otrok, katerim gre v večnost pot. pripravljat. Le poglejte jo na mrtvaškem odru, V Ljubljani, dne 2. aprila 1914. kako mirno spi! Najlepše na svetu, materine oči, so se zaprle, toda tako lahko so zaprte, kakor bi duša že gledala nebeško slavo. Na obličju je razlita neka sveta resnost, čudni mir; v belih rokah, ovitih z rožnim vencem, je križ, zadnja tolažba. — Prihajajo jo kropit, toda vso jim jc priča, da je ranjka mir dosegla. Smrt dobre matere ni strašna, ampak čudovita, lopa in tolažilna. Zakaj pa je smrt verni ženi tako lahka? Na Veliko noč leta 387. je bil sv. Avguštin v Milanu krščen. Kmalu potom jc šol z materjo Moniki domu v Afriko. V Ostiji, rimskem pristanišču, sta čakala na ladjo, ki bi jih odpeljala v Afriko. Zvečer sta bila skupaj in se pogovarjala. Srco blaženo Monike jo bilo polno veselja. Spominjala sc jc preteklih dni in sedanjo sreče. Leta in leta jc jokala za izgubljenim sinom. Tisočerim dnevom žalosti in joka jc slednjič sledil dan, ko se jc lahko smejala. Vse je zdaj spoznala, eia ji je Bog ravno po veliki žalosti pripravljal to veliko vesolje in tolažbo. Tisti večer torej pravi svojemu sinu: »Sin, življenje me več ne mika. Na zemlji nimam več opravka, odkar sc jo moje najslajše upanje in najsrčnejša želja, cla bi to videla katoliškega kristjana, izpolnila, čeprav ni toga nobeden pričakoval. Bog mi jc podelil milost, da si postal njegov služabnik. Kaj naj še delam na tem svetu?« — Želja se ji jc izpolnila. Peti dan po tem pogovoru je zbolela, deveti dan bolezni je umrla. Z zadnjimi besedami jc prosila sina, naj sc je spominja pri sveti daritvi. Zdaj počiva sveta mati v lopi cerkvi v Rimu, ki je posvečena njenemu sinu. Leta in lota jo jokala, poslednji dan se je smejala. Grozen dan je bil za makabejsko mater, ko jc gledala, kako so ji vseh sedem sinov rablji pomorili, ker niso hoteli postavo Gospodovo prelomiti. Ko je zvečer sama izdihnila po prestanem trpljenju, se je ločila od sveta kakor presrečna mati, ki je zmagala in rešila Leto VI. vso, ki so bili najdražji njenemu srcu. Poslednji dan se je smejala. Kakor sv. Monika ali mati Maka-bejcev so vležo marsikatera verna mati slovenska na mrtvaško posteljo. Spomni so na leta nazaj. Minula so hitro, izginila kakor sonca, kakor dim, kakor ptič, ki loti po zraku in ne pusli nobenega sledu. Kako naglo je postala iz otroka dekle, nevesta, mati in stara mati! Ko bo ona v grobu, bodo drugi otroci začeli tok življenja in ravno tako hiteli grobu nasproti. Kako je vse na svetu prazno in minljivo . . . Zdaj jo bila vesela nevesta, čez malo časa jo že slabotna žena brez moči, katero grob kliče na svoj dom. Rod pride in gre. Naslednji se pa več ne spominjajo toga, kar jo bilo prej. Življenje bi no imelo vrednosti, ko bi bilo posvetno vse. Krščanski materi pa sveti ob smrtni uri veselo upanje večne sreče. O njej res veljajo besede sv. pisma: »Poslednji dan sc bo smejala.« Kako lopa in vzvišena jo smrt dobro slovenske matere! Moči so ji opešalo, delati ne more več. Na rokah so šc poznajo žulji kot priče njenega dolgoletnega dela. Prva je vstala, zadnja jo šla spat. Kolikokrat je stradala, delala čez svojo moči, za vse skrbela, za vse trpela; hišo je ohranila s svojo pridnostjo. Vesel ja ni rova dosti imela, dobrega šo manj. In vendar je zdaj vesela, saj je dopolnila delo, katero ji jo Bog odločil. Na smrtni postelji je med svojimi. Ni imela navade, cla bi otroke vedno polj uho val a in k sebi stiskala, ko ni bilo skoro nikdar časa za igrače. Toda vendar jih jo ljubila z vsem ognjem svojega srca, zanje delala in sc znojila. Te svoje male je Bogu izročala in zanje molila. Bog je uslišal njeno prošnjo. Otroci so ostali nedolžni in pošteni. — Sv. pismo pravi, da je nebeško kraljestvo podobno kupcu, ki je našel dragocen biser in šol ter. prodal vso, kar jo imel in kupil tisti biser. — Tudi krščanska mati je našla ta draeoceni biser — neumrjoče 91 duše svojih otrok. Iskala ga je celo življenje in našla. Za ta biser je vse žrtvovala, tudi svoj mir in svojo srečo, svojo moči in svoje življenje. Da bi spravila v nebeško zakladnico ta lepi zaklad, ji ai bil noben trud pretežak. Le eno skrb je vedno imela, da bi bili njeni otroci enkrat pri njej v nebesih. Težko je bilo delo, toda v primeri s plačilom je delo Še vedno neznatno. Kaj je teh par let trpljenja v primeri z večnostjo! Popolno so se nad materami izpolnile besede sv. Duha: »Kateri sejejo s solzami, žanjejo z veseljem, šli so in jokali, ko so svoje seme sejali; pridejo pa z veseljem in nesejo svoje snope.« — Čim več je delala in trpela, bolj vesela in potolažena bo šla iz tega sveta. Poslednji dan se bo smejala. Ko bo dan življenja končan zapusti mati s smehljajem na svetem obličju njivo, kjer je našla bisere, smehljaje oaese zadnji prah, ki jo veže na dolino solz. Kdo more v nebesih biti bolj srečen kakor mati, ki ima vse svoje otroke pri sebi? Sreča otrokova bo materina sreča in vsak zveličani otrok bo pomnožil materino blažensivo. Pri mrtvaškem odru otroci bridko jokajo, mati pa smehljaje počiva. Kako tolažilna je zavest za mater: »Nisem zastonj živela. Otroke sem iz-redila za Kristusa. Ko mene več ne bo, ie bo še poznalo moje delo pri otrok otrocih, ko bom že davno pokopana.« Kristus je zvest plačnik. On, ki bo povrnil vsakemu kozarec mrzle vode, bo povrnil tudi materi, ki jc obiskovala njegovo cerkev in prejemala sv. zakramente, ki je v najhuišem delu tako rada molila in se v vsaki težavi k njemu zatekala. Kolikrat je bilo težko! Saj je bilo zanjo vse življenje skoro sama Kal vari j a in ona le prepogosto podobna /.alostni Materi pod križem. Če so pred ekle solze, ji danes, na dan smrti, radost in veselo zaupanje polni srce. »Bog je slišal moje vzdihe in videl moje solze. Ne bo pozabil reve, ki je imela tako malo dobrega na zemlji.« Videl je Gospod, kako jc bila ta verna žena mati revežev in vseh zapuščenih. Sama je večkrat pomanjkanje trpela, da bi drugim pomagala. Zdaj se bodo izpolnile besede Gospodove: »Blagor usmiljenim, ker bodo usmiljenje dosegli.« Kaj pa če mati ni storila svoje dolžnosti in bo slabo seme pustila za sabo na zemlji? Otroci pohujšani in zapeljani, nesrečni in mlačni, in vse zaradi njene krivde! Ko bi bolj molila, bolj pazila, ko bi bila za ča3a bolj ostra, bi otroci dobri ostali. Zdaj ne more več pomagati. Kako strašno gorje je zrastlo iz male nepazljivosti! — Uboga mati, kako boš enkrat umirala! Kakšna bo večnost, če boš videla otroke zaradi svoje malomarnosti v peklu! Pri verni materi se pa otroci vsi v solzah zbirajo okoli smrtne postelje. Zdaj ob času ločitve se pokaže, koliko ljubezni imajo do dobre matere. Ko jo nesejo k pogrebu in tako žalostno poj o mrtvaški zvonovi, čutijo vsi, da je šla v boljši kraj večnosti, kjer je našla mir. 10' K grobu pa prihajajo hvaležni otroci. V solzah se zahvaljujejo dobri materi za vse prejete dobrote, katerih zdaj ne morejo povrniti. Krščanska mati, delaj, trpi in izpolnuj vse svoje dolžnosti iz ljubezni do Kristusa, da se boš poslednji dan smejala. Trčkova mati. Pogosto beremo o življenju in delih velikih mož, ki so proslavili svojo domovino z deli in tako koristili bednemu človeštvu. — Ti popisi so nam v bodrilo, da jih posnemamo, hodimo za njimi in jih posnemamo. Tudi vspehe gospodarstva, bodisi na polju ali pri živini, radi priobčujemo, da tudi drugi dosežejo korist po naših skušnjah. Pri nas pa vse preveč radi pozabimo na ono, ki je dala podlago za vsa f Marija Oblak lz Horjula. velika dela našim znamenitim možem in sejala v velikem trpljenju semena poznejšim vspeliom — na domačo slovensko mater. Tudi tu imamo najlepše zglede. Vse matere bi imele rade dobre otroke. Kako se pa to posreči, mnoge ne vedo. Priobčujemo danes tak zgled ponižne in priproste kmečke žene Marije Oblak — Trčkove matere iz Horjula, ki je pri svojem sinu župniku Antonu Oblak dne 26. februarja v Št. Lovrencu v Gospodu zaspala.. Rojena je bila t Marija na Logu, v župniji Brezovica od priprostih kmečkih starišev. Oče jc bil vedno bolehen. Otrok je hodil le eno leto v šolo, pa sc je naučil dobro brati in pisati. Že zgodaj se je kazala velika zmožnost, za gospodarstvo, kar je bila po očetovi smrti desna bratova roka pri vsem delu. — V tistih časih, ko je bilo prejemanje sv. zakramentov tuko redko, je hodila mlada dekle vsako leto štirikrat k gp0. vedi in k sv. obhajilu. Leta 1870. se jc primožila v llnrjm k Trčku. Razmere v hiši so bile zelo ža-lostne. Gospodarju so stari KitloncJrov oče kupili posestvo, katero je prednik zapravil. Odprodali "so preč polovico zemlje, ostala sta pa še stara dva na prevžitku. Na posestvu je bil do/g in velik kosec kruha; v hlevu par ^rlav i[. vine; posestvo zanemarjeno to je bilo gospodarstvo pri Trčkovili. Stradali smo. Po zimi ni bilo kruha večkrat cele mesece; tudi za obleko je manjkalo. Posestvo bi brez dobre gospodinje gotovo propadlo. Toda mlada žena jo čutila moč v sebi. Prva je vstajala; kljub šibkosti delala za dve ali tri druge. Vse je sama prevdarila, kaj bi bilo najboljše sejati, kako delati in gospodariti, da bo nazadnje boljše za gospodarstvo. Imela je res železno voljo, ki jo dosegla vselej svoj cilj. — Počasi so se razmere izboljšale: pri natančnem delu je polje več rodilo, njive so se zagnojile, živina se množila, svet dokupil, gospodarstvo se je izboljšalo. Res je pri Trčkovih mati držala tri vogle hiše. Pri tem je imela žena veliko zaupanja v Boga. Redno je bila pri masi, tudi v delavnikih, kadar je bilo mogoče. nagovarjala vedno druge, da so šli v cerkev. Pri krščanskem nauku je smel le varuh doma ostati. — Enkrat se je neki mladi fant vpričo matere nespoštljivo izrazil o domačem župniku. To je bil nož v srce dobri Zent. >Icči ima v zalogi vedno vsakovrstno opeko zidno, veliko in malo. na\i:'!r.u strešno, zarezno strešno opeko (Falzzi-.rei) ler vsakovrstne pcci navadne kmečke iu visoke peči za boljše sobe Opeka in peči, vse prvovrstno blago! Točna postrežba! 403 trpežne, apnene acadne barve postavno zavarovano v 50 vrslab od 24 u kg um Že desetletja dobro preizkušene in so prekosile vsa ponarejenjn. — Kdlno sredstvo za pleskanje za fapade, ki so bile že pobarvane. Email-facadne barve. SiK in krijejo ob prvi potezi, torej nepotrebno pleskanje z drugo barvo, trde kot cmail, vporabne pomešane samo z mrzlo vodo. Antlseptiške, proste strupa, luknjiCave. Idealni plosk za notranjo prostore, .še ncpolmrvane fačadc, lesene zgradbe: kot kobile, paviljone, ograje itd. Dobiva se v vseh vrstah, stroški za m2 r> vin. Cenik in prospekte zastonj in poštnino prosto. Kari Kronstelner. ss&iK-.«« Zaloga: Brata Eberl. Ljubljana. 17007969