210. številk*. Ljubljana, v soboto 12 septembra 1903. XXXVI. leto. vsak a au zvečer, teimfii nedelje in praznike, ter mija po poitl prejemal. avstro- * »■•«■- « »« h.t «o et«roetopne petit-vrete po 13 h, Ce ae oznanilo enkrat tlaka, po 10 h, Ce «e dvakrat, in po в h, fes je trikrat аИ veCkrat fcifika. — Dopisi na] ee izvolö Erankcvati. — Eokopiei se ne vraCajo — »n e#<-e»nl«*o ie na Kongroanem trgu 8t. 12. - Dpravnifitva naj ae blagovolijo pošiljati naroCnine, reklamacije, oananliđ t. j. administrativne stvari. — Vhod v aredn-atto J* « V*eovt, aüce ai. 2, vhod v apravnifttvo pa a Kongresnega trga St. 12. Slovanski ^arod" telefon št. 34. Poštena« dtevlike po IO h. „Narodna tiskarna" telefon št. 85. Državnozborska volitev. Šukijejev povratek v politiöno življenje se ni izvršil pod srečno zvezdo. Šuklje je bil, kar je samo ob sebi umevno, izvoljen, toda oddani glasovi govore dovolj jasno, da ni bilo za dvornega svetnika v pokoju prav ni-kakega navdušenja, dasi se je pričakovalo, da bode udeležba pri volitvi otrromna že z ozirom na to, da sta »Slovenec« in »Domoljuba na vse pretege rotila svoje somišljenike, da naj skrbe za kar najštevilnejšo udeležbo, da se sijajno pokaže, kako zelo cenijo volilci spreobrnjenega Šukljeja in da se mu da častno zadoščenje za baje neosnovane napade, katerim je bil izpostavljen v zadnjem času s strani bivših svojih političnih prijateljev. In navzlic temu razmeroma tako malo glasov! Narodno-napredna stranka ni postavila nobenega kandidata, zakaj ve-deia je dobro, da bi bili duhovniki v tem ckraju, kjer je tako malo zavednosti, v vsakem slučaju zmagali. Če mu bi naj torej naša stranka brez-vspešno razvnemala strasti, razburjala narGd in povzročala nepotrebne borbe? Mi bi lahko, kakor pri drugih volitvah, postavili svojega kandidata, ako ne zbog drugega že zaradi tega, da bi se razvideio število naših glasov. Mi tega nismo storili, dasi bi taš pri ti priliki Bigurno dosegli dosti več glasov, nego kdaj preje. Šuklje ni nikaka potenca več v jav nem življenju. Proti njemu postaviti »iähikandidata« — bi znaČilo, da pripisujemo Šukljeju kako posebno važnost, kar bi pa ni malo ne odgovarjalo dejanskemu položaju. Za našo stranko je vse eno in brez vsakega pomena, ali je poslanec Šuklje, ali pa kak mežnar. Šuklje ni dobil lahko svojega mandata. Se predno je postal kandidat, je moral čutiti, da ga gotovi krogi nič prav ne marajo navzlic njegovi spreobrnitvi. Proti njemu je bil celo dr. šusteršič, ki je hotel doseči, da bi so proglasil kandidatom dobrepoljski Jaklič, o katerem je bil prepričan, da bo v njegovih rokah zgolj marijoneta in mrtvo, za vse porabilo orodje. Šustfrsič ni mogel prodreti z Jakličem in Šele potem se je sprijaznil s Šukljejevo kandidaturo. Tudi duhovniki niso marali šuk-ljeja. Kandidirali bi radi kanonika dr. K ar lin a, toda tudi duhovniki niso prodrli, in tako je postal Šuklje kandidat. Šukiie je izvoljen, vesel pa ne more biti te zmage, zakaj število glasov, ki jih je dobil, kaže, da ga celo klerikalni volilci ne uvažujejo mnogo, da ga -— prezirajo. Naša stranka se volitve ni udeležila. Navzlic temu in navzlic živahni agitaciji so duhovniki le z veliko težavo spr.4vili nekaj ljudi na volišče, a še ti s silo prignani klerikalci niso oddali vsi svojih glasov edinemu oficijelnemu kandidatu Šuk-ljeju, ampak so volili raje druge može — nekandidate. Šuklje je dobil 2492 glasov, na druga imena pa se je glasilo 14L glasovnic. Na prvi pogled je to pač veliko število. Ako se pa upošteva, da je prilično 8000 volilcev v tem okraju, se pa mora udeležba imenovati naravnost minimalna, saj je prišlo cd prilično 8000 upravičencev le dobra čjetrtina na volišče. Naravnost mlačna udeležba se še tembolj raz! vidi, ako primerjamo resuHate z zadnjo volitvijo. Pri zadnjih državnozborskih volitvah je dobil Vencajz, ki se ne more ponašati niti s svojimi niti s tujimi zaslugami, kakor Šuklje, 54 11 glasov, torej 2 919 več, kakor predvče-rajšnim Šuklje. A kaj šele vidimo, ako si ogledamo udeležbo po raznih občinah! V občinah, ki imajo po 150, 200 do 800 volilcev, je dobil Šuklje jedva par glasov. V Zagorju, kjer je gotovo najmanj 150 volilcev, ee je oddalo samo 10 glasov, v Mostah tudi 10, v Loškem potoku pa ee je od prilično 200 upravičencev udeležilo samo 55. V trgu Sodraiici, kjer je gotovo precejšnje število volilcev, jih je Šuk-ljeja volilo samo 27, v Dolenji vasi jih je prišlo za Šukljeja na volišče 30, nad 200 se jih je vzdržalo volitve, na Ježioi 23, v Medvodah 43, na Igu 19, pri Dev. Mariji v Polju 19, v Litiji 40 itd. Spodnja Šiška, ki ima približno 500 volilcev, izkazuje samo 8 oddanih glasov za Šukljeja. Posebno značilna pa je volitev v Gorenji Šiški. To je velika občina, ki ima mnogo volilcev, ne takih, kakor so pri Sv. Gregorju, nego tukaj eo volilci z malimi izjemami prav razumni in zavedni možje. Od vseh volilcev v Gorenji Šiški jih je prišlo samo 7 na volišče. A še od teh je oddalo 6 prazne listke in le eden je volil Šukljeja. Taka izredna ostentativna neudeležba navzlic vsej duhovniški agitacaiji je pač zadosten dokaz pre-ziranja, katere , a je bil deležen gosp. dvorni svetnik v pokoju s strani klerikalnih volilcev in katerega si je tudi pošteno zaslužil. Šuklje je dobil dobro lekcijo. Uvidi sedaj lahko, da je še vedno j veljavna prastara resnica, da uskoka, ; deserterja nikjer ne marajo, da ga • ne spoštujejo, ampak prezirajo. Šuklje, ki se sam proglaša za najimenitnejšega slovenskega politika, za prvi talent na Slovenskem, za moža, ki je več storil, kakor vsi drugi Slovenci, bi moral, če bi hotel biti sam sebi zvest, tak mandat odkloniti. Prestopil je v tabor prejšnjih svojih nasprotnikov in najmanj, kar je mogel zahtevati, bilo je to, da se mu na sijajen način izkaže zaupanje. Sedaj pa taka izvolitev! To je najhujše, kar se je moglo Sukljeju zgoditi v novi karijeri, da, slabo znamenje za pnhodnjoat. O socializmu in njegovi bodočnosti. V zadnjem času so socialistične težnje neobiČno napredovale. Na Nemškem so si socialisti pri letošnjih volitvah izvojevali kolosalnih vspehov. Zato prevladuje ne samo v strankarskih krogih, ampak tudi med paznimi motrilci političnega in socialnega gibanja prepričanje, da je socialni demokraciji določena Še velika bodočnost. Zanimivo je, da mnogi prosvit ljeni možje s svetovnim imenom baš nasprotno sodijo. Najslavnejši sedaj živeči španski pisatelj Jose Echegaray, ki je obenem tudi politik, je mnenja, da ne bode socializem nikdar zmagal. Ako bi pa kedaj zmagal, bi bil b tem uničen ves kulturni napredek, ki ga je ustanovilo 19 stoletje in katerega bode še oživotvoril 20. vek. Socializem ni ničesar drugega, kakor absolutizem v največji potenci. Noben tiran ni delal toliko na to, da bi uničil posameznika kot takega, kakor socializem. Socializem se je svoje dni že pojavil in je povzročil množico zla in gorja. Jakobinci za časa francoske revolucije eo se ravnali po socialističnem sistemu in so hoteli vse po tem prikrojiti; s tem so oži-votvorili ono simetrijo moderne države, koje sledovi se še dandanes lahko opazujejo. In kako je končal ta socializem Jakobincev, ta blaznost enakosti, ta deiirij simetrije ? Završil se je z vojaško diktaturo Napoleonovo, katera je zopet vrgla človeštvo v najstrašnejšo hlapčevanje . . . V socializmu izgine posameznik, uniči se popolnom*. In individuval-nost je največja pridobitev revolucije. Brez nje bi bili še sedaj v temnem srednjem veku, bili bi brez luči svobode in pravice, katera nas edino vodi in nam omogoČuje življenje na našem planetu. Individij bodi svetišče, posvečen hram, kateri bi se onečastil, ako bi se ga država hotela samo dotakniti. Moda se spreminjat in ž njo se bode zavrgel tudi socializem kot nenaravna utopija. ^Navzlic temu pa se mu mora šteti v zaslugo, da je povzročil s svojim nastopom obilo kritike. Kritika pa, celo taka, ki se izvršuje mala Bde, je potrebna, koristna in mnogo izdatna na svetu; ona povzroča, da se nedo-statki, na katerih še boleha človeška družba, odpravljajo in da padajo še zadnji okovi, v katere je še ukle-njeno človeštvo. {Socializem ima do-sedaj to zaslugo, da je pospeševal asocijacije. Ideal bodočnosti je v najvišji meri razvita etanovska združitev, toda samo prostovoljna in neprisiljena aeocijacija brez okov in verig zakonodajatva. Sccializem pa ni taka aeocijacija; sličen je marveč vojašnici, v kateri se vse veličanstvene pred-pravice individuvalnosti in osebnosti spremene v pokorščino napram državi. Mi pa nismo broji in ne številke; naš prosti, ustvarjajoči duh sa odlikuje po svoji individuvalnosti, se ne da ukleniti in rabiti kakor stroj. Na to pa deluje socializem. Z ozirom nato njegovo stremljenje pa ne more imeti prave bodočnosti! Škof Bonomelli o cerkvi in duhovnikih. • Jeremias Bonomelli, škof v Kre-moni, je pravkar izdal imenitno in zanimivo delo, naslovljeno »Novo stoletje«. Ta razprava je velevažna in se odlikuje po nepristranski, pogumni sodbi, po odkritosrčnem stremljenju, moderno kulturo sprijazniti s cerkvijo. Dve tretjini človeštva, pravi pisatelj, ne priznavata Krista kot svojega odrešenika, veliki del tretje tretjine pa se je ločil od katoliške cerkve. In od približno 230 milijonov katolikov — koliko pa jih je katolikov samo po imenu? Kako je temu odpomoči? Z besedo, ne z nasilnostjo! Propoveduje so Belokranjci. Belokranjci žive v mali, komaj 546 km2 obsežni (toliko meri namreč črnomaljsko okrajno glavastvo, in Belo-krajma je jednaka temu pojmu), od 3 drag in nizkih grebenov razorani rav-f ninici. V nepopolnem polukrogu se spu-I ščajo k nji Gorjanci in kočevski hribi, a tem nasproti ji brani proet dohod širok, vijugast pas, ki ga imenujemo Kolpa . . . 546 km1! Mala, da najmanjša od upravnih političnih jednot Kranjskega, ako odštejemo Ljubljana (35 km1) kot mesto z lastnim statutom in vendar ima dve na tihem, globoko v svojih srcih med seboj tekmujoči, a na zunaj prijazno si roke podajajoči mesti, Črnomelj in Metliko (Anton Medved, ki je pasel nekdaj belokranjske ovciee, je priStel med naša mesta v „Dom in Svetu" celo Semič), in poleg manjših gradič ev od stolj>ov obdano Kropo, pomnik nekdanjih časov, ko so se še poigravali po kozaško njegovi lastniki z našimi dekleti. Vse drugo je vas, dolga, ob cesti raztegnjena vas ali pa iz par hiš in koč sestavljena vasica. Тц m tam se ti svetlika nasproti izza griča belorjavkasto zidovje, in na strehah se rdeči gosposka opeka, na drugem mestu pa se skriva skromno v j senci sadnega drevja spretuo tiz lesa zgrajena hiša s slamnato, z mahom ob-rastlo streho. In tam gori sredi gozda opaziš lahko po noči trepetajočo lučko; včasih izgine, pa se zopet prikaže, zdi se ti, da malo dalje kot prej . . . Ljudje, ki hodijo pozno v noči domov, trdijo, da si svetijo copernice, dasi dobro vedo, da leži ondi Plavičičev dom . . . Med Kolpo, Črnomljem, Kopro in Metliko se vrste njive, travniki in lože, a od Krope in Metlike se raztezajo tja do Gorjancev sami steljniki. Stelja pri stelji in nič drugega, le tam na robeh, tam na krajih kak kostanjev ali hrastov gozdič, kakor da bi jili bilo odmaknilo, odrinilo z rokami mogočno bitje, da bi lažje dihalo pod tem jasnim, vedrim nebom, ali pa da bi solnce raz-grevalo svobodneje in sigurneje, brez tihih opazovalcev sivo kamenje sredi praproti, da hi drzneje grabilo 8 smehljajočim obrazom zemeljske soke, in bi se v solnčnern svitu bolj in bolj belila sne ž nobel a koča posameznih, na stelj-nikili rastočih brez . . . Toda na obodu raste vinska trta od Tanee gore do Radovice (nekaj sester se je ločilo in se naselilo bližje Kolpe okrog Prelesja, Vinice, Adlešič in Podzemlja); nevidoma se prikrade na eni strani v nižino, na drugi pa se vzpenja visoko v hribe, kot da bi hotela pokazati pogum, češ mene ni strah pred grmovjem! No, Gorjanci ji ne store ničesar, odmaknili so svoje glavice v stran, da bi tem hitreje zorilo božje solnce, odmaknili so jih, da bi prisiuhovair neopaženi vinskim duhovom in pravili njihove bajke svojim ljubljencem, one bajke, ki jih je čulo tanko Trdinino uho . . . To je belokranjska zemlja, kjer so našteli leta 1900. 2G.300 prisotnih ljudij. Od teh jih je bilo 25.952 pristojnih v deželah, ki so zastopane v državnem zboru. Sodevčan Kobe je pisal o svojih rojakih, a njemu so bili pred očmi skoro zgolj Poljanci (prebivalci belokranjske Švice: Predgrada, Starega trga in sosednjih vasi), o belokranjskih vražah in navadah je poročal MetliČan Navratil in o jezikovnih posebnostih adlcšiČki župnik Hašclj. s • Čitali ste že o belokranjskem kolu in drugih šegah, a nekaj vam niso povedali : kola, zelenega Jurija iu ivanjske noči ni več! Tudi vile izginjajo in ž njimi pripovedke; celo nase coprnice jahajo le redko se na metlah na Klek, ki nas gleda ponosno, skoro prezirljivo, in se ne bašejo več v tuje sobe skozi luknje pri ključavnicah. Neki zlod jc razodel našim ljudem, da je onkraj atlantskega oceana lepši, srečnejši svet. Ostali Kranjci so se komaj menili o njem, ko so odrinili od nas že dva, trije možje. Nič več kot dva, trije . . . Kraj je daleč, nepoznan, iu nihče ne tvega rad svojega življenja, tudi lielokranjec nc. Pa minilo je osem . , . deset . . . petnajst let — pi-jonirji nove dežele so se vrnili . . . Niso jih pokopali viharji, ni jih požrlo morje. Čvrsti in zdravi so prišli domov, toda mogočnejši ... v žepu jim je žveuke-talo 5—10.000 K. Pravili so svojcem o novi deželi, o njeni krasoti in velikem zaslužku. Dva tolarja na dan in šc več! Ljudje božji, krščanski, to ni mala reč! Vse so jim povedali, še več, kot so znali. Gledali so namreč s štirimi očmi . . . Le o trdem delu, o naporu, o načinu, kako so si priborili denar, niso zinili. Toda kaj vse vam ne pride na misel! Ali vam naj pravi Belokranjec o znoju, smradu, globokih in temnih rovih, če ima črno obleko, čez telovnik zlato verižico, v žepu pa amerikanski denar?! Mislite-li, daje pal na glavo? V Ameriki smo bili gospodje; jeli iu pili smo, delali skoro nič in služil denar. Oj, tam ga je v izobilju! Poglejte nas! Ali je ta obleka iz domaČega platna, ta klobuk zajčak, ali so ti Čevlji podobni vlaškim opankom? Dragi sosedje! mi se vam čudimo, da se hočete pariti na solncu za nič iu zopet nič. Vidite: mi se vsedemo v senco pod hruško in počakamo, da dozori njen sad. Saj imamo — hvala Bogu! — denarja dovolj! Tako so govorili naši Amcrikauci. In ko so zapravili, pod hruško sedeč, denar, so se vzdignili v drugič in ž njimi drugi. No, vsi, ki so se vrnili, so bili polui hvale o novih pokrajinah. Vedno več in več jih je odrinilo. Glas Amerike je šel od hiše do hiše. Vsi Olli, ki so menili, da si ne morejo opolnoči tu, so odšli. Izprva le možje, za njimi lantje, počasi ženske z družinami. To pohajanje Amerike je izviralo izprva iz potrebe. Ljudij je bilo dosti, delavcev dovolj, zaslužek težakov majhen. Na malih posestvih (k večjemu imajo 4/i zemljišča) ni mogla živeti velika rodbina. A Če je bilo kje kaj več, je skrbel oče, da je razdelil med otroke. Osebeuiki (posestniki same hiše in koščka vrta) se pa že itak niso mogli preživeti z dnevnim zaslužkom. naj o Bogu, o veri, o na d i nn Boga in o ljubezni do njega. Povrniti ee moramo nazaj k staremu, živemu krščanstvu! Proč z modo buč* nih propovedij, ki so polne prazno-donečih fraz in se nanašajo ponajveč samo na posvetne stvari. Ni pa umestno, da se duhovniki bojujejo zoper znanosti. Kristus ni zavrgel vede in umetnosti. Takisto se sv. pismo ne sme smatrati kot pisano z matematično točnostjo. Ali ni baš ta knjiga polna življenja, polna simbolov, metafer in poezije ? Človeškemu razumu ni dobro staviti določene meje, ker, kjer ni svobode in živahnega delovanja, tam se pojavi splošna apatija duha in vgnjezdi se duševna lenoba. O razmerju duhovnikov z moderno omiko, pravi Bonomeili, da je duhovnik, ki je sicer dobro podkovan v svetih vedah in v sv. pismu, a nima svetne izobrazbe današnje človeške družbe, cerkvi, kakor javnosti občeškodljiv. Nevednost je največja škodljivka veri in cerkvi. Čast cerkve zahteva, da duhovnik ni ignorant. Duhovniki na deželi se pred vsem naj čuvajo brezdelja in lenobe ter se skrbno ogibajo 8 svojim dostojanstvom prikrivati osebne napake in slabosti, češ, «jaz zem duhovnik, mene mora vse spoštovati, meni se mora vse pokor iti.a Duhovnik, ki misli, de je zadostil svoji dolžnosti, ako je opravil mašo in druga cerkvena opravila kakor spoved, krst itd., je v zmoti. To ne zadostuje; duhovnik naj bode kot oče med otroci, od vseh ljubljen in spoštovan. Nikdar pa se naj ne da zapeljati grdi pohlepnosti po denarju, katera uniči vsako versko čustvovanje. Nadalje pravi škof Bonomeili doslovno: »Meni je mučno, jaz to priznavam odkrito, ako vidim duhovnika, ki sc vrže v politično vrvenje in se udeležuje volitev, s katerimi v tesni zvezi je toliko osebnih koristi, toliko jeze in sovraštva, toliko obtožb in strankarskih obrekovanj. Duhovniška suknja se pri tem zmečka, ako se ne strga docela. Duhovnika v pravem duhu Kristusovem smatram kot moža miru in očeta vseh. Zato se on naj ne vmešava v politične borbe, naj ne podpira te ali one stranke, tega ali onega kandidata, ker dušni blagor tega ne dovoljuje in njegov d u š-nopastirski in očetovski poklic se ne more strinjati s takim postopanjem«. Ah si čul škof Bonaventura, te zares apostolske besede svojega sobrata v Kristusu? Kaj pa učiŠ ti in kaj počenja pod tvojim pokroviteljstvom posvečena duhovniška druhal?! med tirolskimi klerikalci. Povedali smo že, da eo kardinal Katsohthaler in oba tiroleka Škofa odredili posebne molitve po vseh cerkvah za pomirjenje med katoliškimi konzervativci in krščanskimi Bocialci. To je najznačilnejši pojav v katoliški organizaciji, kjer bi naj vladalo geslo: »ljubi svojega bližnjega, kakor samega Bebe.« Kako daleč je dospel strankarski fanatizem med klerikalci, pojasnuje sledeči slučaj, ki ga je prinesel list »Tiroler«: »Neki konzervativni dekan je prišel v \V. k svojim sorodnikom. Ondotni krščansko-aocialni župnik ga je sprejel najljubeznivejše ter ga bogato pogostil. Ko pa zagleda dekan pri župniku glaeilo krščanskih social-cev, »Brixener Chronik«, vzame list v roke ter — pljune nanj! In to pred očmi svojega dobrega gostitelja. Noben pobalin bi se ne spozabil tako daleč. Časopisje obeh klerikalnih strank se pobija na najostud-nejši način. Ne prizanaša se niti ugledu duhovnikov niti veri. Proti taki podivjanosti pač ne bodo pomagala pastirska pisma vseh treh škofov. Ž njimi se bo razpor le še bolj zanesel v zadnjo gorsko vasico. Prižnice bodo tudi za pobožne Ti-rolce v bodoče le politične tribune. Nam je pač vseeno, ako se črni bratci na Tirolskem pošteno lasajo, povedati smo hoteli le našemu »Slovencu«, da je prepirov in bojev tudi tam, kjer ni »pregrešnih« liberalcev. Vstaja v Macedoniji. Vedno bolj se bliža nevarnost, da napoči vojna med Turško in Bolgarsko. V turških poslanskih krogih smatrajo za edino magočo rešitev macedonske krize, ako turške čete prekoračijo bol-barsko mejo. V političnih krogih opazujejo dogodke na Balkanu kot skrajno usodne ter se splošno sodi, da je vojna med imenovanimi državami neizogibna, late nazore imajo tudi v dunajskih političnih krogih. Velesile pošiljajo vojne ladje v Sredozemsko morje. Tako imata svoje brodovje tam doli že Nemčija in Italija, a tudi Francija je odredila takoj poslati 4 vojne ladje v varstvo Francozov v Macedoniji. — Po turških uradnih poročilih so se vršili zadnji čas sledeči boji: dne 5. in 6. t. m. sta se borili v okraju Monastiru dve ustaški četi; ena četa je izgubila 22, druga pa 27 mož. Na planini Viću sta bili baje dve vstaški četi popolnoma uničeni. V vasi Rakne (solunjski okraj) so vstaši z di-namitom razstrelili več hiš ter umorili krajevnega predstojnika. Konzularna poročila pravijo,da je v okraju mona-stirskem 80 do 100 vasi požgani h in opustošenih, v okraju Kirkilise pa 20 do 30 vasi. — Na železnici v Drino- polju med postajama Čobaukoi in Koi-semedid ee je razpočila bomba ter raz-djala progo na več metrov. — Ameriški Macedonci se zbirajo v polk ter odrinejo pod vodstvom nekega bivšega bolgarskega poročnika na pomoč bratom v domovino. Politične vesti. — Državna poipora vsled ujm prizadetim krajem. Danes izide cesarska naredba, ki dovoljuje 15 miliionov kron državne podpore prebivalstvu v deželah, ki so be delajo, kakor da bi težko razumeli jezik svojih rojakov, češ : „Bogme sem več pozabil po naše — —.tt Pravijo tudi, da se ne pride nikamur г našim jezikom . . . Tudi na nravnost vpliva Amerika ne glede na to, da se priuče tamkui naši ljudje marsičemu. Ker ni mol doma, pričenjajo ženske ljubavno razmerje z drugimi, celo 'nedoraslimi 1ал-talini. Dokler je bilo vino (iu zdaj ga je zopet), so bile zidauice pogostokrat templji proste ljubezni. V domovino vrnivši se možje naj dejo pri hiši često mesto treh pet otrok. Prične se spor, brezdelje in posedanje po gostilnah. Nikdo se neČe truditi za tuje otroke . . . Belokranjec ni bil doslej pijanec, v zadnjih časih pa raste uagnenje do pijače. Mesto doma Žgane slivovkc umejo uporabljati že špirit . . . In Ilelokrajina izgublja svojo [ineb-koto; nekaj trdega, odurnega lega nanjo. Le tam na bregu Kolpe, kjer se še niso navadili v toliki meri ua Ameriko, se skriva v kakem kotu njeiia poezija. S srbskih zemelj smo se naselili semkaj in živeli kot ljudstvo samo zase. Poznali nismo niti Boga, niti hudiča. Bratom onkraj Gorjancev smo rekli Kranjci (ti so nas nazvali гл \