e-n®vičke september 2014 Dragi bralci, pred vami je letošnja septembrska številka e-Novičk Andragoškega centra Slovenije (ACS), v kateri poročamo o izpeljanih dejavnostih in projektih, predstavljamo nekatere pomembne publikacije, opozarjamo na izid Informacij o izvajanju izobraževanja odraslih v šolskem letu 2014/2015, povzemamo zanimive informacije iz različnih virov ter vabimo na številne posvete in konference v jesenskem času. Prijetno branje vam želim, Nevenka Kocijančič, izvršna urednica e-Novičk Domače novičke...............................................................................................................................................................3 Izšla je poletna številka spletnega glasila e-Novičke v angleščini..........................................................................................................3 Povabilo na Dneve slovenskih svetovalnih središč 2014 .......................................................................................................................3 PIAAC Slovenija..........................................................................................................................................................3-5 S predstavitvijo raziskave PIAAC v javnih medijih želimo vplivati na sodelovanje odraslih................................................................3 OECD pripravlja tretji krog raziskave PIAAC .......................................................................................................................................5 Teden vseživljenjskega učenja 2014...........................................................................................................................5-8 Razstava TVU Praznik učenja se iz Cerkelj na Gorenjskem seli v Ljubljano ........................................................................................5 Iščemo nove Ambasadorje učenja za leto 2014 ......................................................................................................................................6 Trojna zmaga Darka, Lili in Cirila .........................................................................................................................................................7 Mednaro dno so delovanj e............................................................................................................................................8-9 Objava v reviji LLinE - Slovenija v drugem krogu držav v raziskavi PIAAC.......................................................................................8 Uspešno smo zaključili projekt Uresničevanje prenovljenega EPUO 2012-2014 v Sloveniji ...............................................................8 Študijski obisk delegacije iz Bosne in Hercegovine ...............................................................................................................................9 Vabimo........................................................................................................................................................................9-10 KnjižnicaDomžale in Knjižnica Mirana Jarca Novo mesto vabita na ogled filmske zt)irke Primeri dobrih praks ................................9 Pomembne publikacije............................................................................................................................................10-11 Zgodbe o ustvarjalnem in povezovalnem učenju .................................................................................................................................10 Pogled na izobraževanje 2014: kazalniki OECD..................................................................................................................................11 Iz drugih virov..........................................................................................................................................................11-16 Statistični podatki - nadaljevalno izobraževanje v Sloveniji 2012/2013 ..............................................................................................11 Evropsko leto za razvoj 2015 ...............................................................................................................................................................12 Izšel je katalog publikacij Unescovega inštituta za vseživljenjsko učenje ...........................................................................................12 Izšla je letošnja prva številka časopisa Obrazovanje odraslih/Adult Education ...................................................................................13 Katalog programov usposabljanja na CPI ...........................................................................................................................................13 Informacije o izvajanju izobraževanja odraslih v šolskem letu 2014/2015 ..........................................................................................14 Evropski dnevi okoljskega izobraževanja 2014 v Bergamu .................................................................................................................14 Xavier Prats Monné je novi generalni direktor GD za izobraževanje in kulturo ..................................................................................15 Na letošnjih Dnevih evropske kulturne dediščine bo izpostavljen pomen izobraževanja o dediščini...................................................15 8. september - mednarodni dan pismenosti..........................................................................................................................................15 Kotiček je vaš...........................................................................................................................................................16-19 e-Roma Resource - spletni portal, namenjen širjenju in izmenjavi rezultatov ter različnih gradiv o integraciji Romov......................16 Karavana študijskih krožkov letos v Novem mestu..............................................................................................................................17 Pilotna izvedba programa Usposabljanje s področja IKT za delo s starejšimi v severovzhodni Sloveniji............................................18 10 let prizadevanj za razvoj kakovosti na LU Koper ...........................................................................................................................18 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education Ne prezrite ................................................................................................................................................................19-21 Zanima nas vaše mnenje o filmski zbirki Primeri dobrih praks ...........................................................................................................19 Spoznajte prednosti, ki jih nudijo bankomati.......................................................................................................................................20 Povabilo v jesensko-zimski študijski krožek Esperanto - velika vrata v svet......................................................................................21 Posveti, konference ..................................................................................................................................................21-24 Knjižnica ACS................................................................................................................................................................24 Uporabljene kratice.................................................................................................................................................25-26 Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Izvršna urednica: Nevenka Kocijančič (T: 01 5842 595, E: nevenka.kociiancic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Nevenka Kocijančič | Računalniška postavitev: Nevenka Kocijančič | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. 2 DOMAČE NOVIČKE bšla je poletna številka spletnega glasila e-Novičke v angleščini Vabimo vas, da preberete poletno izdajo e-Novičk v angleškem jeziku (e-Novičke Summer 2014), v kateri domači in tuji strokovni javnosti poročamo o izpeljanih projektih ACS, predstavljamo publikacije, ki smo jih izdali v zadnjem času, pišemo o pestrem mednarodnem sodelovanju in predstavljamo dejavnosti izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja v Sloveniji v prvi polovici leta 2014. Arhiv angleških izdaj glasila najdete na spletni strani ACS (http://www .acs.si/archive). Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Povabilo na Dneve slovenskih svetovalnih središč 2014 Z veseljem vas vabimo na tokrat že desete Dneve slovenskih svetovalnih središč2014. Letošnji dnevi bodo potekali od 24. do 26. septembra. Na različnih dogodkih bodo svetovalna središča (središča ISIO) promovirala formalne in neformalne programe izobraževanja odraslih v lokalnih okoljih, s poudarkom na aktualnih vsebinah in brezplačnih možnostih. Hkrati bodo lahko obiskovalci dogodkov spoznali možnosti svetovanja, ki jih ponujajo središča ISIO ter njihovi partnerji. Kot vsako leto je tudi letos ob Dnevih slovenskih svetovalnih središč izšel skupni časopis svetovalnih središč - Info ISIO 2014—2015, v katerem so predstavljene različne možnosti izobraževanja in učenja odraslih: novosti v formalnem in neformalnem izobraževanju odraslih, svetovalna podpora in pomoč odraslim pred in med izobraževanjem, svetovanje za večjo zaposljivost ter možnosti sofinanciranja izobraževanja. Preberete si lahko tudi zgodbi učečih se odraslih, v katerih udeleženki na kratko predstavita svojo uspešno izobraževalno pot. Lepo povabljeni, da se udeležite katerega od mnogih dogodkov, ki jih bodo organizirala svetovalna središča. Njihov seznam najdete na spletni strani ISIO, v rubriki Dogodki. Mag. Andreja Dobrovoljc (andreja.dobrovoljc@acs.si), ACS PIAAC SLOVENIJA SJ predstavitvijo raziskave PIAAC v javnih medijih želimo vplivati na sodelovanje odraslih V preteklih mesecih je bila raziskava PIAAC (Programme for International Assessment of Adult Competences) predstavljena v različnih lokalnih in nacionalnih medijih. S tovrstno promocijo in informiranjem v tiskanih in gledanih medijih smo skušali široki javnosti predstaviti njen pomen za Slovenijo 3 in spodbuditi odrasle k sodelovanju. Menimo, da lahko s takimi objavami dosežemo, da ljudje z večjim zaupanjem sprejmejo naše zunanje sodelavce v svoje domove in omogočijo izpeljavo raziskave. Na območju Slovenije izvaja raziskavo 55 zunanjih sodelavcev. Za raziskavo potrebujemo 5.000 izpolnjenih anket. Z zavzetim delom naših zunanjih sodelavcev in projektne skupine na ACS smo do avgusta zbrali podatke od 3.000 odraslih iz vse Slovenije. «PU81HASUNEW1* гНАМ05Т IN 5РОЯТ M Mediji so se z zanimanjem odzvali na našo pobudo o sodelovanju. Nastali so zanimivi prispevki o raziskavi PIAAC, uporabnosti njenih rezultatov, izvajanju raziskave na območju Slovenije in težavah, s katerimi se srečujejo naši zunanji sodelavci pri zbiranju podatkov. V nadaljevanju na kratko predstavljamo vsebine prispevkov in povezave do njih, ki so sicer dostopni tudi na spletni strani http://piaac.acs.si: • Na Radiu Sora so v oddaji Aktualno predstavili mednarodno raziskavo PIAAC in njene razsežnosti v Sloveniji. V prispevku sta mag. Estera Možina in dr. Petra Javrh pojasnili, za kašno raziskavo gre ter kako raziskava poteka v Sloveniji. V nadaljevanju pa je Ernesta Koprive, ena od pooblaščenih sodelavcev ACS, ki izvajajo anketiranje, predstavila svojo izkušnjo z izpeljavo raziskave. Posnetek je dostopen na http://www.youtube.com/watch?v=KKFhdUiFzxQ&feature=youtu.be. • V oddaji o finančni pismenosti oziroma o finančnem opismenjevanju odraslih na radiu VAL 202 je vodja projekta PIAAC, dr. Petra Javrh, predstavila povezavo med raziskavo in finančno pismenostjo odraslih. Posnetek je na strani: http://val202.rtvslo.si/2014/07/financna-nepismenost. • Na Radiu 1 je bil večkrat objavljen kratek prispevek, ki prebivalce Slovenije spodbuja k sodelovanju v raziskavi. Posnetek lahko poslušate na https: //www .youtube .com/watch?v=U61t0oRgtzw. • V občinskem časopisu Kamniški občan je bil objavljen članek o pismenosti in raziskavi PIAAC, kjer je svojo izkušnjo z delom na terenu predstavila naša sodelavka Metka Svetina, ki deluje na območju kamniške občine. Članek lahko preberete na spletni strani lokalnega časopisa: http://www.kamnik.si/kamniski-obcan. • Na lokalni notranjski televiziji TV Oron je bila posneta enourna oddaja, kjer so raziskavo PIAAC poglobljeno predstavili zunanja sodelavca TomažHožič in Danijela Zaje ter vodja projekta, dr. Petra Javrh. Posnetek celotne oddaje si lahko ogledate na povezavi: https: //www .youtube.com/watch?v=ZwR2B4SjHNc. 4 • V informativni oddaji Svet na Kanalu A so objavili prispevek Pismenost med Slovenci, v katerem so sodelavci ACS predstavili zbiranja podatkov v raziskavi, o svojih izkušnjah pa je spregovorila Suzana Auguštin, ki izvaja anketo v osrednji Sloveniji. Posnetek prispevka najdete na povezavi https://www.youtube.com/watch?v=rPTGnsRePgk. Špela Lenič (spela.lenic@acs.si), Katja Bider (katja.bider@acs.si), Urša Pavlič (urska.pavlic@acs.si), vse ACS OECD pripravlja tretji krog raziskave PIAAC Med letoma 2015 in 2018 bo za novo skupino držav in posamezne države iz prvega kroga, ki želijo ponoviti raziskavo v svojih državah, predvidoma potekal tretji krog raziskave o kompetencah odraslih. V okviru priprav na začetek izvajanja tretjega kroga raziskave je bilo konec avgusta v Zagrebu regionalno srečanje zainteresiranih držav. Dogodka, ki sta ga organizirala hrvaški Nacionalni center za zunanje vrednotenje izobraževanja (Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja - NCVVO) v sodelovanju z Evropsko komisijo (EK) in Organizacijo za gospodarsko sodelovanje in razvoj (OECD), so se udeležili predstavniki enajstih držav, med njimi vseh držav iz območja bivše Jugoslavije (na fotografiji udeleženci srečanja). Prvi dan konference so predstavniki OECD predstavili pomen raziskave za gospodarski razvoj, izboljšanje socialne povezanosti in kakovosti življenja odraslih ter proces izvajanja raziskave. Sodelavci ACS (mag. Andrej Sotošek, direktor, dr. Petra Javrh, vodja projekta, in mag. Estera Možina, koordinatorica projekta) ter predstavnica grškega ministrstva za izobraževanje so z udeleženci delili svoje dragocene izkušnje pri izvajanju projekta, predvsem tiste o koriščenju sredstev Evropskega socialnega sklada (ESS). Drugi dan srečanja je bil posvečen pregledu možnosti in pogojev za vključitev v študijo, predstavitvi dodatnih ukrepov podpore in pripravi programa nacionalnih in skupnih regionalnih dejavnosti sodelujočih držav. Dvodnevni dogodek se je zaključil z obiskom in predstavitvijo NCVVO, kjer so udeleženci izmenjali izkušnje in strokovna gradiva. Vir fotografije: spletna stran DVV International, Urad za Srbijo Špela Lenič, (spela.lenic@acs.si), Katja Bider, (katja.bider@acs.si), Urša Pavlič, (urska.pavlic@acs.si), vse ACS TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA 2014 Razstava TVU Praznik učenja se iz Cerkelj na Gorenjskem seli v Ljubljano Potujoča razstava Teden vseživljenjskega učenja (TVU) Praznik učenja se iz Cerkelj na Gorenjskem, kjer je bila do 2. septembra širši javnosti na ogled v Petrovčevi hiši v okviru Semnja na rokovo (na fotografiji), seli 5 nazaj v Ljubljano. Od 8. septembra dalje je ponovno predstavljena obiskovalcem Knjižnice Otona Župančiča, na Kersnikovi ulici 2. Ogledali si jo bodo lahko predvidoma do konca meseca septembra. Več o razstavi in foto utrinke s preteklih razstav po Sloveniji si lahko ogledate na spletni strani TVU. Članek z vtisi z gorenjske razstave pa bo objavljen v naslednji številki glasila. Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Iščemo nove Ambasadorje učenja za leto 2014 Od 15. septembra do 14. oktobra 2014 je odprt razpis za prijavo dobitnikov Priznanj ACS za leto 2014. Iščemo posameznike ali skupine odraslih, ki se nenehno učijo, so v navdih drugim in se zavedajo pomena vseživljenjskega učenja. Prav tako nas zanimajo zgodbe tistih ustanov, podjetij in lokalnih skupnosti, ki vlagajo v kakovost znanja svojih zaposlenih ter prebivalcev v svojih okoljih z namenom reševanja ekoloških, trajnostnih, kulturnih, ekonomskih in drugih vprašanj, hkrati pa ne zapirajo svojih vrat za druge, ki se želijo od njih kaj novega naučiti. Abasadorji učenja preteklih let so nam večkrat povedali, da jim je priznanje, ki so ga prejeli od ACS, pomenilo veliko. Pogovarjali smo se z Lilijano Pahor, dobitnico Priznanja ACS 2012, ki nam je zaupala, da je bilo priznanje »veliko presenečenje, ogromna motivacija in pohvala za vse delo, ki sem ga naredila do zdaj. Tako v knjižnici kot v svojem privatnem ali osebnemu okolju.« 6 Ciril Horjak. dobitnik Priznanja ACS 2010, je za priznanje povedal: »To je bil cvet v puščavi. Vsi se slepimo, da nam priznanja ne pomenijo nič, da nas drži gor samo lastna motivacija, ampak to ni res. Ko dobiš priznanje, spoznaš, da ti to veliko pomeni. Zato je bilo to priznanje zame ena velika potrditev, pa tudi zelo dober skok naprej.« Če v svoji sredi prepoznate take posameznike, skupine, društva, ustanove, podjetja ali lokalne skupnosti, ki bi jim priznanje ACS dalo potrditev za dosedanje učenje in delo ter spodbudo za naprej, izpolnite razpisno dokumentacijo in jih predlagajte za Priznanje za promocijo učenja in znanja odraslih za leto 2014. Z izbranimi dobitniki bomo posneli video-portrete, ki jih bomo premierno predstavili ob podelitvi priznanj na Nacionalnem odprtju TVU, maja 2015, ko bomo skupaj počastili njihove uspehe. Dodatne informacije so na voljo ves čas trajanja razpisa (T: 01 5842 547, E: ajda.turk@acs.si). Ajda Turk (ajda.turk@,acs.si), zunanja sodelavka ACS Trojna zmaga Darka, Lili in Cirila »Vsakodnevno življenje je zame učenje.« (Ciril Horjak) Ko govorimo o dobitnikih Priznanj za promocijo učenja in znanja odraslih, ki jih na ACS podeljujemo že od leta 1997, pogosto ne pomislimo, kdo so posamezniki, skupine ali pa podjetja in lokalne skupnosti, ki dobijo tovrstno priznanje. Preberemo naslov, zamahnemo z roko in preusmerimo svojo pozornost drugam. Za nas, ki ustvarjamo njihove video-zgodbe in preživimo dan (ali še več) v njihovi družbi, lahko z gotovostjo trdimo, da se prav od njih lahko res veliko naučimo. V začetku letošnjega poletja nas je presenetil klic mag. Darka Saraca, dobitnika Priznanja ACS 2009, ki nam je sporočil, da pripravlja svoj doktorat. Pa ne pri 35 ali 40 letih, ampak svoji zavidljivi starosti, ko ljudje navadno ne objavljajo znanstvenih člankov tako kot on. Sledil je obisk Lilijane Pahor na Borzi dela v Mestni knjižnici Ljubljana. Vesela je povedala, kako je kot dislektik zaključila študij na Visoki šoli za Management vseživljenjskega izobraževanja. Študij ji je dal ogromno - z radovednostjo je premagovala ovire, odpirale so se ji poti za nove izzive, predvsem pa je videla, kako se njeni domači iskreno veselijo njenih uspehov. Enako se dogaja doma pri Cirilu Horjaku. Zadnji dve leti se je ukvarjal s pripravo svoje diplome. In to ne kakršne koli, pač pa je zrisal stripovsko zgodbo z naslovom Endodontocomix, iz katere se človek nauči vse o zdravljenju notranjosti zob, s tujko endodontiji. Z Lilijano in Cirilom smo se družili konec poletja. Njune odgovore na vprašanja, kaj jima je priznanje pomenilo, kaj ju motivira, da se neprestano nekaj učita, kaj je zanju učenje idr. objavljamo na Facebook strani TVU. Spremljajte nas in delite z drugimi! 7 Vsem trem iskreno čestitamo za njihove nove uspehe na poti vseživljenjskega učenja! Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS MEDNARODNO SODELOVANJE (ffljjava v reviji LLinE - Slovenija v drugem krogu držav v raziskavi PIAAC »Slovenija je med državami, ki so se mednarodni raziskavi PIAAC pridružile v drugem krogu. Pričakovanja so visoka, saj je minister za izobraževanje, dr. Jernej Pikalo, mnenja, da bodo rezultati raziskave podlaga za reformo izobraževalnega sistema, « piše mag. Jasmina Mirčeva iz ACS v članku z naslovom Second round perspectives - Slovenia prepares for PIAAC, objavljenem v reviji Lifelong Learning in Europe (LLinE). V članku so predstavljena pričakovanja slovenskih oblikovalcev politik, izobraževalnih ustanov in strokovnjakov. Zastavlja se vprašanje, ali je bila to prednost ali slabost, da se je Slovenija raziskavi pridružila v drugem krogu držav. Slovenski politiki poudarjajo, da je raziskava tako zelo pomembna za državo, da ji pripisujejo pomen nacionalnega projekta. Opisana je tudi empirična komponenta raziskave PIAAC z vrsto tematskih študij, ki služijo kot analitična komponenta raziskovanja, kar je za Slovenijo edinstveno. Vir: spletna stran LLinE, 26. avgust 2014 Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Uspešno smo zaključili projekt Uresničevanje prenovljenega EPUO 2012-2014 v Sloveniji Projekt, znan predvsem po Paradi učenja (PU) 2013 in 2014 ter štirih video-publikacijah (Priložnosti so!, Stkane zgodbe, Svetovanje za znanje, Z roko v roki), je vključeval še nekatere druge dejavnosti. Med njimi so opredelitev 'učeče se skupnosti', e-kotiček ter spremljevalne dejavnosti (spletna stran s številnimi informacijami, fotografijami, videi in spletnimi povezavami, tiskano in e-gradivo ter še marsikaj). Naloge smo v zadnjih dneh avgusta sklenili z objavo slovenske in angleške različice e-biltena ter skupnega foto-mozaika obeh PU. Čaka nas še priprava zaključnega poročila, kar pa pri obilici besednega in slikovnega gradiva ne bo težko. Verjamemo, da smo v sodelovanju s 14 koordinatorju TVU/PU in njihovimi partnerji na krajevni ravni, strokovnjaki, ki smo jih pritegnili k video-predstavitvi primerov dobre prakse, nosilci politike na državni in krajevni ravni, učečimi se (ambasadorji učenja), mediji in mnogimi drugimi sprožili dogajanja, ki so se trdno zasidrala v naši praksi promoviranja izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja. Te izkušnje smo že širili v evropskem prostoru (letos na Danskem in v Estoniji) in o tem poročali v prejšnji izdaji e-Novičk. 8 Priložnost za to bo tudi oktobrska regionalna konferenca o projektu Regional Networking for Adult Learning in Europe - RENEWAL, ki ga vodi Evropsko združenje za izobraževanje odraslih (European Association for the Education of Adults - EAEA). Uresničevanje prenovljenega Evropskega programa za učenje odraslih (EPUO) pa se bo nadaljevalo, za začetek z enoletnim projektom pod okriljem programa Earsmus+. Zamisli nacionalnih koordinatorjev (v Sloveniji je v tej vlogi ACS) so trenutno v procesu preverjanja pri EK. Verjamemo, da bomo s prijavo uspeli in dobili zeleno luč, da z izpeljavo tretje PU ter 21 dogodkov na temo spodbujanja temeljnih spretnosti odraslih pospremimo 20. obletnico TVU v letu 2015. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Študijski obisk delegacije iz Bosne in Hercegovine Predstavniki Pedagoškega zavoda Zenica in Ministrstva za izobraževanje, znanost, kulturo in šport Zeniško-dobojskega kantona so v začetku septembra obiskali Slovenijo. Tridnevni študijski obisk (10. do 12. september) je organiziral ACS. 5-člansko delegacijo iz Bosne in Hercegovine so zanimale naslednje teme: vloga organizacij v izobraževanju odraslih v Sloveniji (ministrstva, javni izobraževalni zavodi, osnovne in srednje šole, šole poklicnega izobraževanja), zakoni in podzakonski akti v izobraževanju odraslih, dokumentacija in evidence, učni načrti in programi usposabljanj, priznavanje neformalno pridobljenega znanja, načini izvedbe izpitov oziroma preverjanja znanja ter učbeniki za odrasle. Gostom smo prvi dan, 10. septembra, predstavili dejavnosti ACS (program). Poleg naše ustanove so bosanski kolegi obiskali še Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport (MIZŠ), Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (MDDSZ), Zvezo ljudskih univerz (ZLUS), Center za poklicno usposabljanje (CPI), CDI Univerzum, Šolski center (ŠC) PET, ŠC Celje in Ljudsko univerzo (LU) Velenje - na fotografiji (program obiska). Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS VABIMO Iroijižnica Domžale in Knjižnica Mirana Jarca Novo mesto vabita na ogled filmske zbirke Primeri dobrih praks V septembru in oktobru bomo gostovali v Knjižnici Domžale in Knjižnici Mirana Jarca Novo mesto, kjer bomo sodelovali pri projekciji štirih filmov iz zbirke Primeri dobrih praks, ki so nastali v projektu Uresničevanje prenovljenega EPUO 2012-2014 v Sloveniji. Njihove vsebine smo v zadnjih dveh letih, ob izidu vsakega filma predstavljali tudi v e-Novičkah. 9 Filmi so uglašeni na primere dobrih praks, ki se izvajajo v Sloveniji. Njihovi protagonisti so ljudje 's terena', ki vedo, kaj počnejo in odgovarjajo na konkretna vprašanja o programih usposabljanja. Vabljeni ste, da se nam pridružite 25. septembra v Knjižnici Domžale, (Cesta talcev 4). Ob 10. in 17. uri bosta na sporedu projekciji filma Priložnosti so!, ob 10.45 in 17.45 Stkane zgodbe, ob 11.30 in 18.30 Svetovanje za znanje ter ob 12.15 in 19.15 Z roko v roki. Po posamezni projekciji, ki traja do trideset minut, bo na voljo tudi strokovni delavec ACS, ki bo odgovarjal na vprašanja gostov. Če vam je bližji dolenjski konec, vas vabimo, da 8. oktobra obiščete Trdinovo čitalnico v Knjižnici Mirana Jarca Novo mesto (Rozmanova ulica 28). Ob 17. uri bomo pričeli z okroglo mizo, kjer bodo sodelovali protagonisti posameznih filmov ter sodelavci ACS. Dogodek bo namenjen osvetlitvi aktualnih tem (programi za brezposelne, možnosti na podeželju, kam po pomoč in vloga središč ISIO, pomen lokalnih skupnosti), ki jih bomo podprli z odlomki iz posameznih filmov. Več informacij o projekcijah dobite pri avtorici članka (T: 01 5842 547, E: aj da.turk@acs.si). Vstop je prost. Vabljeni! Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS POMEMBNE PUBLIKACIJE Zg odbe o ustvarjalnem in povezovalnem učenju Nives Ličen, Eva Mermolja, Teja Volk zgodbe o povezovalnem učenju Med sodobnejše trende v iskanju novih poti v izobraževanju odraslih sodi tudi učenje v skupnosti, ki poskuša odgovoriti na krizo velikih sistemov in naraščanje nezaupanja do njih. V priročniku Zgodbe o ustvarjalnem in povezovalnem učenju, ki so ga napisale Nives Ličen, Eva Mermolja in Teja Volk, so zbrani prispevki o različnih vrstah učenja, ki je potekalo na LU v Ajdovščini. Predstavljeni so trije primeri raziskovalnih nalog, ki so namenjene premisleku o praksi. Prispevki so sestavljeni kot kompilacija dveh že objavljenih besedil z nekaterimi spremembami in uredniškimi dodatki in enega še neobjavljenega besedila. O raziskavah smo že poročali na različnih konferencah, besedila so bila deloma objavljena v Andragoških spoznanjih (2012) in v monografiji Koncept trajnostnega razvoja in neformalno izobraževanje odraslih (2011). Združujemo jih z namenom, da bi osvetlili skupnostno izobraževanj razvija LU Ajdovščina. e, kot ga Spoznanja so nastajala: • z raziskavo v podeželjskem okolju Vipavske doline, • s preučevanjem povezav med različnimi generacijami v različnih kulturnih okoljih, • z analizo programov neformalnega j ezikovnega izobraževanj a za migrante. 10 Vsako poglavje uvaja kratko besedilo, ki prikaže namen in njegovo osnovno sporočilo. Vprašanja za premislek na koncu poglavij služijo kot smer za miselno raziskovanje lastnih prepričanj in iskanje povezav med osebnimi izkušnjami in vrednotami v okolju. Publikacija je dostopna na spletni strani LU Ajdovščina. Eva Mermolja (eva.mermolja@lu-ajdovscina.si), LU Ajdovščina Pogled na izobraževanje 2014: kazalniki OECD OECD je izdala Pogled na izobraževanje 2014: kazalniki OECD (Education at a Glance 2014: OECD Indicators, v nadaljevanju Poročilo). Letno poročilo o stanju nacionalnih izobraževalnih sistemov in izzivih, s katerimi se ti soočajo, izpostavlja vse večji pomen, ki ga imajo naložbe v izobraževanje za prihodnjo rast in zaposlovanje v Evropski uniji (EU) ter za bolj vključujoče evropske družbe. Najobširnejši pregled izbranih podatkov o stanju in učinkih izobraževanja zajema podatke 34 držav članic OECD, med katerimi je 21 držav članic EU: Avstrija, Belgija, Češka, Danska, Estonija, Finska, Francija, Nemčija, Grčija, Madžarska, Irska, Italija, Luksemburg, Nizozemska, Poljska, Portugalska, Slovaška, Slovenija, -- 'ji f Španija, Švedska in Združeno kraljestvo. Kot partnerska država je v Poročilu ©„oecd vključena tudi Latvija, ki sicer ni članica OECD. Publikacijo je 9. septembra v EK v Bruslju predstavil Andreas Schleicher, direktor za izobraževanje in usposabljanje pri OECD (Presentation of Andreas Schleicher). Ob tej priložnosti je Xavier Prats Monné, novi generalni direktor EK za izobraževanje in kulturo, spregovoril o pomenu in posledicah ugotovitev iz Poročila za politike EU in držav članic (Presentation of Xavier Prats Monné). Poudarki, preglednice in grafični prikazi ter celotna publikacija so dostopni na spletni strani OECD, ogledate si lahko tudi povzetek v slovenščini, med predstavitvami, ki jih za posamezne države pripravijo v Sekretariatu OECD, je na voljo tudi predstavitev za našo državo (Country note - Slovenia). Vira: spletna stran OECD, 9. september 2014 in spletna stran EK, 9. september 2014 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS IZ DRUGIH VIROV Statistični podatki - nadaljevalno izobraževanje v Sloveniji 2012/2013 Statistični urad RS (SURS) je na spletni strani objavil novejše podatke raziskave o nadaljevalnem izobraževanju v Sloveniji v letu 2012/2013. Z raziskavo letno spremljajo izvajalce izobraževanja in vključenost v programe neformalnega izobraževanja in usposabljanja. 11 M STATISTIČNI URAD REPUBLIKE SLOVENIJE STATISTICAL OFFICE OF THE REPUBLIC OF SLOVENIA V šolskem letu 2012/2013 je programe nadaljevalnega izobraževanja izvedel 401 izvajalec izobraževanja (v letu 2011/2012 358 izvajalcev). Med njimi je bilo največ specializiranih organizacij za izobraževanje odraslih ter vozniških šol. Izvedli so preko 26.200 različnih izobraževalnih programov, kar pomeni več kot 15 % več kot prejšnje leto. Teh izobraževalnih programov se je udeležilo 342.689 udeležencev (v letu 2011/2012 302.340). Največ udeležencev je bilo vpisanih v programe brez javne veljavnosti, namenjenih za potrebe poklicnega dela. Še vedno je veliko zanimanja za učenje tujih jezikov. Izvajalci izobraževanja so izvedli več kot 3.600 jezikovnih tečajev, ki se jih je udeležilo več kot 22.000 ljudi. Največ zanimanja je za učenje angleškega (8.529 udeležencev) in nemškega jezika (5.438 udeležencev). Beležijo pa upad števila tujcev v tečajih slovenskega jezika. Te tečaje je obiskalo za 10 % manj udeležencev kot preteklo leto. Vir: spletna stran SURS, 16. julij 2014 Priredila Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Evropsko leto za razvoj 2015 Evropska unija že od leta 1983 dalje vsako leto posveti določeni temi, o kateri želi spodbuditi javne razprave. Na podlagi sklepa št. 472/2014 Evropskega parlamenta in Sveta EU iz 16. aprila 2014 je leto 2015 razglašeno za Evropsko leto za razvoj (ELR). Pod sloganom Naš svet, naše dostojanstvo, naša prihodnost se bodo prihodnje leto nizale dejavnosti in dogodki, katerih glavni namen je približati teme mednarodnega razvojnega sodelovanja prebivalcem EU in povečati prepoznavnost tega področja v državah članicah. ELR 2015 je priložnost, da med vrednotami, iz katerih izhaja mednarodno razvojno sodelovanje, posebej izpostavimo solidarnost, odgovornost in soodvisnost. Na spletni strani MIZŠ je objavljen dopis Ministrstva za zunanje zadeve. Vir: spletna stran MIZŠ, 7. avgust 2014 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšel je katalog publikacij Unescovega inštituta za vseživljenjsko učenje V e-Novičkah vas redno obveščamo o izdajah pomembnih publikacij, med drugim tudi tistih, ki jih izdaja Unescov inštitut za vseživljenjsko učenje (Unecso Institute for Lifelong Learning - UIL). Tokrat vas opozarjamo na izdajo njihovega najnovejšega kataloga publikacij 2014 (Publications Catalogue 2014). Od ustanovitve, leta 1952, do leta 2006 je UIL deloval kot Unescov inštitut za izobraževanje (Unesco Institute for Education - UIE), v letu 2006 pa je spremenil svoje ime v UIL. V katalogu so predstavljene: • najpomembnejše publikacije iz obdobja 1956-1999, • izbrane starejše objave, izdane v letih 2000-2009, • zadnj e obj ave (2010-2014), 12 • vodilne publikacije, med katere sodita obe izdaji Globalnega poročila o učenju in izobraževanju odraslih, in • publikacije, ki jih šele pripravljajo in bodo izšle še v letu 2014. Vabimo vas, da katalog prelistate. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšla je letošnja prva številka časopisa Obrazovanje odraslih/Adult Education Pred 14 leti se je v Bosanskem kulturnem centru v Sarajevu (Bosanski kulturni centar Sarajevo - BKC) porodila zamisel o reviji za izobraževanje in kulturo v Bosni in Hercegovini. V sodelovanju z Inštitutom za mednarodno sodelovanje Nemške zveze ljudskih univerz (DVV International), Uradom za Bosno in Hercegovino so začeli izdajati dvojezično revijo Obrazovanje odraslih : Časopis za obrazovanje i kulturu Bosna i Hercegovina / Adult Education : Journal for Adult Education and Culture Bosnia and Herzegovina, ki izhaja dvakrat letno v nakladi 300 izvodov. Cilj edine tovrstne revije v Bosni in Hercegovini je predvsem razvoj teorije in prakse izobraževanja odraslih v državi in zunaj nje. V preteklem obdobju so v njej objavljali članke s področja izobraževanja in kulture, prevode strokovnih in znanstvenih člankov, napovedi festivalov učenja, kulturnih prireditev in usposabljanj za učeče se odrasle. Uredniška politika revije je težila k temu, da nobeno področje izobraževanja odraslih ni bilo zanemarjeno, kar pomeni, da so objavljali tako vsebine o osnovnošolskem izobraževanju in pismenosti odraslih, poklicnem usposabljanju, izobraževanju za družinsko življenje in kulturo ter državljanski vzgoji kot akademske članke o izobraževanju odraslih. Vabimo vas, da preberete prvo letošnjo številko revije Obrazovanje odraslih/Adult Education. Vira: spletna stran BKC in spletna stran DVV International, Urad za Bosno in Hercegovino Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Katalog programov usposabljanja na CPI CPI je na svoji spletni strani objavil ponudbo usposabljanj. V katalogu z naslovom Programi usposabljanja : katalog za šolsko leto 2014/15 so na kratko predstavljena usposabljanja, ki jih bodo izvedli v tem šolskem letu. Namenjena so predvsem strokovnim sodelavcem, ki delujejo na področju poklicnega in strokovnega izobraževanja in usposabljanja, in sicer: direktorjem šolskih centrov, ravnateljem srednjih poklicnih in strokovnih šol, učiteljem, šolskim svetovalnim delavcem, vodjem in članom šolskih komisij za kakovost, direktorjem LU, ravnateljem višjih strokovnih šol, predavateljem in drugim strokovnim sodelavcem. Programi usposabljanja KSISLUa S O LS K C- LtIC MHflS 13 Predstavljena ponudba je dopolnjena z usposabljanji, ki bodo potekala v Mreži študijskih skupin. Vir: spletna stran CPI, novica 26. avgust 29014 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Informacije o izvajanju izobraževanja odraslih v šolskem letu 2014/2015 MIZŠ je že v začetku avgusta izdalo Soglasje k obsegu vpisa v izobraževanju odraslih v javnih zavodih za šolsko leto 2014/2015. Na podlagi tega je objavilo Informacije o izvajanju izobraževanja odraslih v šolskem letu 2014/2015, v katerih so podatki o tem, katere izobraževalne programe za odrasle udeležence in infrastrukturne dejavnosti v podporo izobraževanju odraslih načrtujejo organizacije za izobraževanje odraslih v šolskem letu 2014/2015. Vseh prostih mest za prvi vpis v javno veljavne programe je 44.702 (8 % manj kot leto prej), od tega za osnovno šolo za odrasle 1.462, za srednješolske programe 23.671, za posebne programe za odrasle 19.569. Največ prostih mest za prvi vpis načrtujejo LU, to je 51 %, sledijo srednje šole (36 %) ter zasebne in druge javne organizacije (13 %). Poleg programov, ki so javno veljavni, so vključene tudi informacije o možnosti vključitve v programe priprave na preverjanje in potrjevanje nacionalnih poklicnih kvalifikacij (NPK) in v dejavnosti v podporo izobraževanju odraslih, kot so središča za samostojno učenje (SSU), središča ISIO in borze znanja (BZ). Vir: spletna stran MIZŠ Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Evropski dnevi okoljskega izobraževanja 2014 v Bergamu V italijanskem mestu Bergamo in regiji Lombardija je veliko parkov, botaničnih vrtov, muzejev in eko-muzejev, izobraževalnih kmetij ipd., ki bodo udeležencem letošnjih Evropskih dnevov okoljskega izobraževanja, namenjenih trajnostnemu razvoju (2nd Pan-European Days of Environmental Education towards Sustainability - EES), ponudili številne delavnice, obiske in druge možnosti za nove izkušnje o okoljskem izobraževanju. Prvo tovrstno srečanja je bilo lani 4. marca v Lyonu. Cilja dogodka, ki bo 25. in 26. septembra, sta med drugim delitev znanja in mreženje tako med državami članicami EU kot med drugimi evropskimi državami. Poleg plenarnih zasedanj bo delo teklo tudi v manjših vzporednih skupinah in 'na terenu' (program). Udeležba na dogodku je brezplačna, potrebna je le prijava. 14 Vir: spletna stran Evropskih dnevov okoljskega izobraževanja Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Xavier Prats Monné je novi generalni direktor GD za izobraževanje in kulturo Prvega avgusta je bil za novega generalnega direktorja Generalnega direktorata (GD) za izobraževanje in kulturo pri EK imenovan Xavier Prats Monné iz Španije. Pred tem je delal kot namestnik generalnega direktorja, pristojen za politike in programe EU na področju izobraževanja in usposabljanja. Zaradi svojega novega položaja je sedaj odgovoren tudi za politike EU na področju kulture, mladine in športa ter za program Ustvarjalna Evropa (The Creative Europe programme). Več o njegovem delu si lahko preberete v biografiji (Bio: Xavier Prats Monné). Vir: spletna stran EAEA, 4. september 2014, spletna stran EK, Audiovisual Services Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Na letošnjih Dnevih evropske kulturne dediščine bo izpostavljen pomen izobraževanja o dediščini Z letošnjo temo Dediščina gre v šole želijo organizatorji Dnevov evropske kulturne dediščine (DEKD) dediščino približati vsem starostnim skupinam. Skupaj z muzeji, galerijami, arhivi, zavodi s področja kulture, knjižnicami, območnimi izpostavami Javnega sklada za kulturne dejavnosti, lokalnimi in krajevnimi skupnostmi, nevladnimi organizacijami, vrtci, šolami in zavzetimi posamezniki so pripravili vsebine, ki bodo najmlajšim vrtčevskim otrokom, osnovnošolcem, srednješolcem in tudi šolajočim se odraslim približale tako naravno kot kulturno dediščino. DEDIŠČINA GRE V ŠOLE 27.9.-4.10.2014 DEKD 2014 se bodo v petek, 26. septembra, začeli v Slovenski Bistrici, potekali pa bodo po vsej Sloveniji do 4. oktobra. Vabimo vas, da si ogledate pester program prireditev, ki ga je Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije (ZVKDS) pripravil z Ministrstvom za kulturo, MIZŠ, Zavodom RS za šolstvo in Slovensko nacionalno komisijo za UNESCO. Vir: spletna stran ZVKDS Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 8. september - mednarodni dan pismenosti Tema letošnjega mednarodnega dneva pismenosti, ki ga obeležujemo 8. septembra, je bila Pismenost in trajnostni razvoj (International Literacy Day 2014: Literacy and Sustainable Development). Veščine 15 pismenosti se od osnovnih do naprednih ravni razvijajo vse življenje in so del širših kompetenc, potrebnih za kritično razmišljanje, občutek odgovornosti, dejavno upravljanje, trajnostno porabo, življenjski slog, zaščito biotske raznovrstnosti, zmanjševanje revščine in zmanjšanje tveganja nesreč. Irina Bokova, generalna direktorica Unesca, je pozvala vse države članice in vse partnerje, »da podvojijo svoje politične in finančne napore ter pismenosti zagotovijo mesto med najmočnejšimi pospeševalci trajnostnega razvoja. Prihodnost, kakršno si želimo, se prične z abecedo.« UIL je ob tej priložnosti izdal štiri publikacije, na Unescovi spletni strani LitBase pa sta predstavljena dva letos nagrajena programa za spodbujanje pismenosti: Bridges to the Future Initiative in El Trabajo En Red Como Proyecto Educativo. Mednarodne Unescove nagrade za pismenost (Unesco International Literacy Prizes Winners 2014) - letos so jih podelili na mednarodni konferenci z naslovom Girls' and women's literacy and education v Daki - zagotavljajo navdihujoče in ustvarjalne primere programov, ki so vplivali na posameznike in njihovo skupnost. kako dobro deluje. Bralno društvo Slovenije (BDS) vsako drugo leto na mednarodni dan pismenosti organizira strokovno posvetovanje. Lansko posvetovanje Tudi mi beremo : Različni bralci z različnimi potrebami je bilo namenjajo problematiki različnih vrst bralcev s posebnimi potrebami v različnih starostnih obdobjih. Vabimo vas, da preberete poslanico predsednice BDS, Savina Zwitter, ob mednarodnem dnevu pismenosti 2014. ACS letošnjega mednarodnega dneva pismenosti ni posebej obeležil. Naša prizadevanja so letos in prihodnje leto usmerjena na zbiranje podatkov v okviru mednarodne raziskave o spretnostih odraslih PIAAC, ki vključuje med drugim tudi raziskovanje bralne pismenosti odraslih. Rezultati raziskave bodo na voljo maja 2016. Želimo pa opozoriti, da smo v zadnjem času pripravili vrsto strokovnih gradiv in izobraževalnih filmov za razvoj pismenosti odraslih, ki so prosto dostopni na spletni strani Razvoj pismenosti odraslih. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS KOTIČEK JE VAŠ ^oma Resource - spletni portal, namenjen širjenju in izmenjavi rezultatov ter različnih gradiv o integraciji Romov Razvojno izobraževalni center Novo mesto (RIC Novo mesto) je v začetku leta 2014 pričel z izvajanjem projekta e-Roma Resource (e-RR). Njegov namen je, na podlagi raziskave, lastnih izkušenj in že obstoječih dobrih praks izdelati spletni portal, na katerem bodo informacije na voljo različnim strokovnjakom s področja vzgoje in izobraževanja, sociale, zdravstva, snovalcem politik ter strokovnjakom različnih področij, ki se dotikajo romske tematike. Vzpostavitev portala bo prispevala k učinkovitejšemu izvajanju ukrepov izobraževanja odraslih Romov in preprečevanju podvajanja projektov in investicij na evropski ravni. Portal bo hkrati priložnost za promocijo in razširjanje rezultatov evropskih projektov, ki so povezani z romsko tematiko. 16 fffÜT International Literacy Day "Ir«* j л ' V ti? ^ -il JsP S Si, t •1 — i-i c. г * —« ( . . ft.f -— —- O*» " Literacy and Sustainable Devek 8 September 2014 Kažejo, kaj deluje in Srr Projekt e-RR bo do konca leta 2015 tekel v okviru programa KA1: Projekti za Rome, ki ga v okviru programa Vseživljenjsko učenje sofinancira EU. V partnerstvu, ki ga vodi RIC Novo mesto, sodeluje še pet partnerjev iz Francije, Hrvaške, s Poljske, Slovaške in iz Slovenije. V sklopu projektnih dejavnosti trenutno izvajamo raziskavo o stanju na področju ukrepov in politik, dobrih praks ter drugih dejavnosti integracije Romov v Sloveniji in preostalih štirih državah, iz katerih prihajajo partnerske organizacije, ter raziskavo o potrebah po informacijah ter podatkih, ki jih pri svojem delu potrebujejo strokovnjaki različnih področij (izobraževanje, sociala, zdravje ipd.). Rezultati raziskave bodo služili kot podlaga za pripravo vsebin ter razvoj portala e-RR. Vabimo vas, da preberete prvo številko e-Glasila projekta e-RR, s katerimi bomo obveščali o vseh aktivnostih za izmenjavo orodij in praks za podporo romskih skupnosti v številnih evropskih državah. Organizacije in posameznike, ki bi želeli svoja gradiva, rezultate projektov in raziskav ali svojo organizacijo, ki deluje na področju vključevanja Romov, predstaviti na portalu e-RR, oziroma bi potrebovali kakršne koli dodatne informacije o projektu, vabimo, da stopite z nami v stik (T: 05 9075 710, M: 031 337 758, E: ana.granda.jakse@ric-nm.si, W: http://project-err.splet.arnes.si). Ana Granda Jakše (ana.granda.jakse@ric-nm.si), RIC Novo mesto Karavana študijskih krožkov letos v Novem mestu RIC Novo mesto in ACS sta 12. junija 2014 organizirala Karavano študijskih krožkov, ki se je letos zvrstila že enajstič zapored. To je vseslovensko letno srečanje študijskih krožkov (ŠK), ki jih po enotnih načelih koordinira, spremlja in usmerja ACS. Letošnje Karavane (fotografija je iz otvoritve) se je udeležilo več kot 220 ljudi iz vse Slovenije, predstavilo se je 29 različnih organizacij in 37 krožkov. Pred uradnim odprtjem, na katerem so zbrane nagovorili direktorica RIC Novo mesto, Marjeta Gašperšič, župan Novega mesta, Alojzij Muhič, ter dr. Nevenka Bogataj z ACS, je potekala novinarska konferenca. Direktorica je na njej predstavila dejavnost ŠKjev, ki v RICu poteka od leta 1998. Do danes je bilo v 98 krožkov vključenih 1.286 članov. Dr. Nevenka Bogataj, ki to dejavnost na ACS koordinira že 15 let, je poudarila pomen takšnega dogodka na nacionalni ravni: »Na tovrstni prireditvi se drug drugemu in zunanji javnosti predstavijo študijski krožki in njihovi člani. Udeleženci Karavane na enem mestu lahko spoznajo delo ostalih krožkov iz Slovenije, priložnost izkoristijo za lastno učenje, nove ideje ter izmenjavo izkušenj. « Karavana v Novem mestu je presegla vse dosedanje prireditve, saj je na njej sodelovalo največ udeležencev do sedaj. Vzporedno s predstavitvami je potekal tudi strokovni posvet Identiteta slovenskih študijskih krožkov po dvajsetih letih njihovega razvoja, ki je bil namenjen predvsem strokovni javnosti, na njem pa so sodelovali predstavniki MIZŠ, Inštituta za varovanje zdravja, ACS ter sodelavki RIC-a in Društva upokojencev Novo mesto. Na posvetu in Karavani so se prvič predstavili tudi trije krožki mednarodnega projekta Study Circles. 17 Vabimo vas, da si utrip dogodka ogledate v fotoknjigi. Ana Granda Jakše (ana.granda.jakse@ric-nm.si), RIC Novo mesto Pilotna izvedba programa Usposabljanje s področja IKT za delo s starejšimi v severovzhodni Sloveniji Andragoški zavod Maribor - Ljudska univerza (AZM - LU) je od marca do julija 2014 pilotno izvedel program Usposabljanje s področja informacijsko-komunikacijske tehnologije za delo s starejšimi s prvo skupino udeležencev. Skupino osemnajstih brezposelnih oseb je oblikovala območna služba zavoda za zaposlovanje, sicer pa je samo izvedbo financirala EU s sredstvi ESS. Cilj programa je bil, da bi se udeleženci naučili prenašati znanje računalništva in uporabo informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT) na starejše. Naročnik si je vsebino programa zamislil kot konglomerat petih različnih modulov, in sicer: podrobnega osnovnega znanja računalništva in IKT, socialnih veščin, metod dela s starejšimi, podjetništva in prakse (na fotografiji z varovanci Sončnega doma, družbe za storitve d.o.o.). AZM - LU, še posebej pa predavateljsko ekipo, je čakala strokovno zahtevna naloga priprave podrobnejše vsebine programa. Tako obsežnega in celostnega programa za prenos znanja starejšim namreč še nismo izvajali. Učenje starejših ima številne posebnosti, saj se ob tem srečujemo z različnimi vrednotami generacij, neizogibnimi znaki staranja, različnimi osebnostnimi tipi starejših, ki zahtevajo nenehno prilagajanje, subtilno komunikacijo, strpnost in posluh za delo z ljudmi. Vsebino programa smo udeležencem skušali približati s predvajanjem izobraževalnih filmov ACS in številnih posnetkov s spletne strani YouTube, s posredovanjem člankov in uporabnih spletnih strani. Teoretična znanja iz psihologije staranja smo obogatili s pedagoško-didaktičnimi znanji, posebej s področja andragoške didaktike. Ker je cilj programa prenos računalniških znanj kot tehniške discipline, smo se z udeleženci veliko pogovarjali o praksi posredovanja tehniških znanj. Izobraževalna srečanja smo popestrili s številnimi gosti (učitelji starejših, predstavniki različnih organizacij). Veliko časa smo namenili pogovoru, delu v dvojicah in pripravi mini projektov, ki so jih kasneje udeleženci, bodoči mentorji starejšim odraslim, predstavili skupini. Poseben izziv je predstavljala praksa, ki je za večino udeležencev našega usposabljanja pomenila prvi stik z vlogo mentorja. Več o tem pa lahko preberete v daljšem članku, kjer objavljamo tudi mnenje udeleženke našega usposabljanja, Maje Notersberg. Alenka Sagadin Mlinarič (alenka.sagadin.mlinaric@azm-lu.si), AZM - LU 10 let prizadevanj za razvoj kakovosti na LU Koper Koprska LU se je vključila v projekte za razvoj kakovosti, ki potekajo pod strokovnim vodstvom ACS, pred natanko desetimi leti. Verjeli smo, da moramo svojim udeležencem ponuditi kakovostno izobraževanje, zato se je v naši izobraževalni organizaciji takrat oblikovala skupina, ki še danes skrbi za posamezne postopke pri 18 presojanju in razvijanju kakovosti po modelu Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje (POKI). V letu 2006 je v Slovenji pričelo z delom prvih 18 svetovalcev za kakovost izobraževanja odraslih, posebej usposobljenih strokovnjakov na tem področju. Ta strokovnjak je sčasoma tudi na koprski LU postal skrbnik področja kakovosti. Svetovalec za kakovost je zaradi specifičnih znanj s tega področja in izkušenj s področja izobraževanja odraslih v naši ustanovi ključna oseba za razvoj kakovosti. V organizacijah, ki izvajajo izobraževanje odraslih, je običajno vodja izobraževanja tisti, ki organizira izobraževanje, ga kasneje tudi evalvira, nato pa tudi sam presodi, katere izboljšave bo vpeljal za dvig kakovosti. Za strokovne sodelavce je svetovalec pomemben, saj daje neke vrste 'drugo mnenje' k njihovemu delu. Zaradi njegove funkcije in usposobljenosti sodelavci njegovih nasvetov ne jemljejo kot kritiko svojega dela, ampak kot nasvet kolega, ki dobro pozna sistem kakovosti šole. Mnenje svetovalca je tako videno predvsem kot zasledovanje tistih ciljev, ki jih skuša ustanova doseči v sklopu celostnega sistema kakovosti. Tudi vodstveni delavci običajno nimajo časa, da bi pogledali na kakovost celostno; nekaterih pobud oziroma pripomb udeležencev izobraževanj ali sodelavcev ne morejo, ali celo ne želijo videti. Svetovalec s celostnim pogledom na sistem kakovosti organizacije pa je lahko tista oseba, ki opozori na potrebe in prednosti pri zagotavljanju kakovosti v izobraževalni organizaciji. Za vsakega svetovalca za kakovost je tako temeljno predvsem zaupanje kolegov in pripoznanje njegove vloge s strani vodstva ustanove, v kateri deluje. O desetletnem prizadevanju za razvoj kakovosti na LU Koper smo več napisali v daljšem članku. Vabimo vas, da ga preberete. Kristina Udovič Kocjančič (kristina.udovic@lu-koper.si), LU Koper NE PREZRITE Zla nima nas vaše mnenje o filmski zbirki Primeri dobrih praks Zaključujemo s projektom Uresničevanje prenovljenega EPUO 2012-2014 v Sloveniji, v okviru katerega smo pripravili štiri video-publikacije. Strnili smo jih v zbirko Primeri dobrih praks. Video-publikacije: Ü» 'Priložnosti 4o! Programi usposabljanja га brezposelne httpV/tvu.acs.si/ paradaucenja/video 1 19 V^v OMREŽJE SVETOVALCEV ZA KAKOVOST Vsi filmi so objavljeni na spletni strani PU. Vsaka od video-publikacij je doživela svoje premierno predvajanje v različnih okoljih. Film Priložnosti so! so v februarju in aprilu 2013 predstavili v Črnomlju, Murski Soboti in Ajdovščini. Stkane zgodbe so si lahko prvi ogledali obiskovalci PU v Novi Gorici, maja 2013. Septembra, ob Dnevih slovenskih svetovalnih središč, je na različnih krajih po Sloveniji sledil ogled filma Svetovanje za znanje. Zadnji, četrti film v zbirki, Z roko v roki, smo javnosti predstavili na 18. Andragoškem kolokviju v Ljubljani, maja 2014. Ker želimo o pomenu in vseprisotnosti izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja ter o priložnostih, ki so ljudem na voljo, ozaveščati čim širšo javnost, smo informacije o video-publikacijah poslali knjižnicam, univerzam, društvom, mreži izobraževalcev odraslih idr., se o pomoči naših partnerjev povezali z lokalnimi televizijskimi postajami ter vsebine predstavljali v različnih glasilih ter spletnih straneh. Tokrat nas zanima mnenje gledalcev. Pripravili smo anonimni vprašalnik, s katerim želimo ovrednotiti celotno zbirko. Mnenja nam bodo v pomoč pri pripravi podobnih video-publikacij v prihodnje. Ker nas zanima tudi vaše mnenje, vas vabimo, da odgovorite na zastavljena vprašanja. Vprašalnik najdete tukaj. Zahvaljujemo se vam za vaše sodelovanje. Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Spoznajte prednosti, ki jih nudijo bankomati Bankart že več let sodeluje z ustanovami, katerih cilj je krepiti medgeneracijsko sodelovanje in povezovanje ter skrb za lepše in prijetnejše preživljanje tretjega življenjskega obdobja. Namen Bankarta je ljudi seznaniti, da uporabne reči obstajajo v bližini, da sodobna tehnologija ni 'bav bav', ampak nekaj, kar v trenutku zagate lahko 'prav pride', če jo znaš uporabljati. В A Vi KART\ V želji, da razblinimo strahove pred uporabo sodobne tehnologije, vas vljudno vabimo na delavnico Prihranite čas in denar z uporabo bankomata, ki jo bomo v okviru Festivala za tretje življenjsko obdobje izvedli v torek, 30. septembra 2014, od 9.30 do 11.30, v dvorani M2. 14.100© FESTIVAL ZA tretje ŽIVLJENJSKO OBDOBJE Ljubljana Na delavnici boste na bankomatu virtualno dvignili gotovino, preverili, ali je pokojnina že prispela na vaš račun, naredili izpisek prometa, ki vam bo prikazal zadnja 'dogajanja na vašem računu', ipd. Zvedeli boste, kako lahko med nedeljskim sprehodom plačate položnice, kako doma preverite, ali bankomat v bližini trenutno deluje, da se od doma ne odpravite 'zastonj'. Velik poudarek bo na predstavitvi koristnih nasvetov za bolj varno uporabo bankomatov in še in še koristnih informacij. Če ste morda med tistimi, ki so v svoje programe umestili predavanje o uporabnosti bankomatov in imajo vaši predavatelji še kakšno vprašanje, vam bomo z veseljem na voljo za vse podrobnosti po delavnici. 20 Vljudno vabljeni! Melita Hrovat (melita.hrovat@bankart.si), Bankart Povabilo v jesensko-zimski študijski krožek Esperanto - velika vrata v svet Klub esperantistov Posavje in Knjižnica Brežice vabita v ŠK Esperanto - velika vrata v svet. Krožek, ki bo trajal 30 pedagoških ur, bo začel delovati v oktobru. Srečevali se bomo enkrat tedensko, kar pomeni 15 srečanj po dve šolski uri. Pri 'pouku', ki bo potekal po principu vzajemnega učenja pod vodstvom mentorja, bomo uporabljali najsodobnejšo klasično in elektronsko učno tehnologijo. Krožek bomo organizirali v Knjižnici Brežice, kjer smo že minulo izobraževalno sezono zelo uspešno izvedli začetni tečaj pod naslovom Srečanja z esperantom. Na krožku se bomo naučili osnovnega medsebojnega sporazumevanja v esperantu: osebna predstavitev, datum, ura, dnevi v tednu, števila, pisanje krajših pisem ipd. Prevajali bomo iz esperanta v slovenščino in obratno, brali, pisali, se pogovarjali o vsakdanjih stvareh in aktualnih dogajanjih, se 'igrali' in celo peli. Če bo le mogoče, bomo pripravili manjšo razstavo o delu krožka in esperantskem gibanju v Posavju. V goste bomo povabili vidnejše esperantiste in o našem delu objavljali članke v različnih medijih. Izdali bomo tudi bilten ali zgibanko. Če bo mogoče, bomo svoje znanje esperanta predstavili javnosti na priložnostnih prireditvah. Podrobnejše informacije in prijave zbiram avtor povabila (E: antonmhl@gmail.com, W: http://www.antonmihelic.com). Vljudno vabljeni, ne bo vam žal! Anton Mihelič (antonmhl@gmail.com), Klub esperantistov Posavje POSVETI, KONFERENCE № brika Posveti, konference na spletni strani ACS V e-Novičkah za kakšen mesec ali dva naprej napovedujemo konference, posvete in druge dogodke, namenjene različnim strokovnjakom v izobraževanju odraslih. Celoten pregled strokovnih dogodkov se kar nekako porazgubi, zato vas vabimo, da obiščete spletno stran ACS in pregledate rubriko Posveti, konference: http : //www.acs. si/posveti_konference, ki jo najdete v razdelku O izobraževanju odraslih: http : //www.acs. si/izobrazevanj e odraslih. Vsi dogodki so kronološko urejeni. Veseli bomo tudi vaših informacij o dogodkih, ki jih nismo zajeli, pa bi morali biti na objavljenem seznamu. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 21 2. Konferenca o razvoju kadrov: Ustvarjalno razmišljanje - potencial za rast gospodarstva Laško, Slovenija, 17. september 2013 Javni sklad RS za razvoj kadrov in štipendije (JSRSRKŠ) želi s konferenco, ki je namenjena predstavnikom podjetij, združenj, strokovnih ter izobraževalnih ustanov, predstaviti ustvarjalnost kot veščino, ki jo lahko vsak razvije, če ima na voljo prave tehnike in spodbude iz okolja. Na konferenci bodo sodelovali uspešni posamezniki, strokovnjaki in predstavniki podjetij ter izobraževalnih ustanov, ki bodo razkrili, kako so z ustvarjalnim razmišljanjem uspeli vpeljati pozitivne spremembe. Svojo izkušnjo bo z nami delil tudi predsednik države Borut Pahor, posebni gost pa bo svetovno priznani strokovnjak s področja psihologije ustvarjalnosti, zdravnik in mislec dr. Edward de Bono. Podrobnosti o konferenci si lahko ogledate na spletni strani JSRSRKŠ. Zaključna konferenca projekta Slovensko ogrodje kvalifikacij Ljubljana, Slovenija, 22. september 2014 CPI pripravlja zaključno konferenco projekta Slovensko ogrodje kvalifikacij (SOK). ^^ Glavni cilji projekta, ki so ga izvajali v obdobju 2009-2014, financirala pa sta ga EK iz sredstev ESS ter MDDSZ, so bili: izgradnja oziroma vzpostavitev SOK, a vzpostavitev relacij med slovenskim in evropskim ogrodjem kvalifikacij, izdelava SOK za vsa strokovna področja in promocija. Ü Podrobnosti o konferenci so objavljene v vabilu, prijavite pa se lahko do ponedeljka, 15. septembra 2014 (E: ana.j akelic@cpi.si). Konferenca projekta Posodobitev in širitev poklicnih standardov in katalogov Ljubljana, Slovenija, 26. september 2014 CPI vabi na konferenco projekta ESS z naslovom Posodobitev in širitev poklicnih __standardov in katalogov. Projekt, ki se končuje septembra, je namenjen vzpostavitvi učinkovitega sistema povezovanja trga dela in izobraževanja ter vključevanju a aktualnih kvalifikacijskih struktur, kar bo omogočilo zmanjšanje strukturnih neskladij in izboljšalo poklicno ter geografsko mobilnost in s tem možnosti zaposlovanja. U Podrobnosti o konferenci so objavljene v vabilu, prijavite pa se lahko do petka, 19. septembra 2014 (E: mirj am .turner@cpi .si). 22 Dnevi podjetništva 2014 Ljubljana, Slovenija, 6. in 7. oktober 2014 Data d.o.o. v sodelovanju s Tehnološkim parkom Ljubljana organizira že sedme Dneve podjetništva, ki bodo ponudili pester, aktualen in še kako zanimiv program brezplačnih predavanj. Letošnja tematika bo izredno široka. Prvi dan bo namenjen predavanjem o internacionalizaciji poslovanja, prodajnih tehnikah, družbenih omrežjih, metodah plačevanja na spletu, pa tudi o pomenu oblikovanja, drugi dan bodo obravnavali intelektualno lastnino, e-račune, povratna in nepovratna sredstva za mala in srednje velika podjetja, izdelavo finančnega načrta, vitko in agilno podjetništvo, predstavljen pa bo tudi program Obzorje 2020. Celoten program z opisi posameznih predavanj najdete na tej povezavi, prijavite pa se lahko tukaj. Nacionalni posvet v visokem šolstvu: Priznavanje izobraževanja Brdo pri Kranju, Slovenija, 7. oktober 2014 ^Center RS za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja (CMEPIUS) in MIZŠ organizirata nacionalni posvet v visokem šolstvu, ki bo letos posvečen temi Priznavanje izobraževanja. Namenjen je pooblaščenim osebam za postopke priznavanja izobraževanja za namen nadaljevanja izobraževanja in vodstvu visokošolskih zavodov, predstavnikom Nacionalne agencije za kakovost v visokem U šolstvu ter drugim predstavnikom zainteresirane javnosti. Na dogodku bosta sodelovala tuja strokovnjaka - Gunnar Vaht iz estonskega ENIC-NARIC centra, ki je tudi aktualni predsednik odbora Lizbonske konvencije o priznavanju, in Daniel De Schrijver iz flamskega ENIC-NARIC. Več informacij o posvetu najdete na spletni strani CMEPIUSa, kjer sta objavljena tudi vabilo in okvirni program. Kominkan-CLC International Conference on Education for Sustainable Development (ESD): Community-based learning and development for sustainable society (Mednarodna konferenca o izobraževanju za trajnostni razvoj: Skupnostno učenje in razvoj za trajnostno družbo) Okayama City, Japonska, 9. do 12. oktober 2014 Konference se bodo udeležili praktiki in raziskovalci iz skupnostnih učnih centrov, ki organizirajo izobraževalne in razvojne dejavnosti na področju trajnostnega razvoja. Razprava bo potekala o viziji izobraževanja za trajnostni razvoj prek oživljanja večgeneracij skega učenja v lokalnih skupnostih, ki povezujejo šole, družine, družbo in delovna mesta. Ugotovitve bodo predstavljene na novembrski Unescovi svetovni konferenci v Nagoyi. 23 Kominkan-CLC I fi t с г n a 11 đ п a I Conference on E S D Več informacij o konferenci najdete na konferenčni spletni strani. Svetovni etos in celostna pedagogika Ljubljana, Slovenija, 21. oktober 2014 V luči vrednot, ki postavljajo v ospredje človeka kot enkratno bitje in temeljne oblike skupnosti kot prostora udejanjanja temeljnih vrednot, si bodo udeleženci ogledali različna okolja in položaje, v katerih se moramo naučiti uveljavljati načela svetovnega etosa. Med referati posveta, zanimivimi za andragoge, so - poleg filozofsko-etičnih in metodičnih premislekov -tudi Kulturna pedagogika dr. Karla Ozvalda za vzgojo etične osebnosti (dr. Manca Košir) in Skupnostno učenje - inkubator temeljnih vrednot (Slava B. Kucler). Program posveta, ki ga pripravlja Gibanje Svetovni etos Slovenija (GSEtoS), je objavljen na spletni strani gibanja. Brezplačne vstopnice za posvet, ki bo v Cankarjevem domu (dvorana M3,4), dobite pri blagajni CD ali naročite pri GSEtoS (E: info@svetovnietos.si). Izobraževalni management 2014 Bled, Slovenija, 21. oktober 2014 Podjetje Planet GV, d.o.o. vabi na konferenco, ki je namenjena vodstvenim in vodilnim delavcem, strokovnjakom za ravnanje z ljudmi pri delu, predavateljem in trenerjem, svetovalnim in drugim andragoškim delavcem in vsem, ki se ukvarjajo z izobraževanjem. Konferenca bo letos posvečena dvema temama, in sicer prenosu znanja ter merjenju učinkovitosti izobraževanja. Delili pa bodo tudi dobre prakse, in sicer z najboljšimi v izobraževanju - z letošnjimi dobitniki priznanj TOP 10. Priznanja že 13 let podeljujejo desetim slovenskim podjetjem oziroma organizacijam, ki sistematično investirajo v izpopolnjevanje znanja in usposabljanje zaposlenih. Podrobnejše informacije najdete na spletni strani organizatorja. KNJIŽNICA ACS Obveščamo vas, da bo knjižnica zaprta do 17. septembra 2014. Novi urnik za obiskovalce bo po tem datumu objavljen na spletni strani: http : //www.acs. si/knj iznica. Izposojene knjige lahko vrnete v tajništvu (soba 208). Dodatne informacije dobite po telefonu (T: 01 5842 560). Fond knjižnice je uvrščen v COBISS/OPAC kooperativni online bibliografski sistem. 24 UPORABLJENE KRATICE Ж! S - Andragoški center Slovenije AZM - LU - Andragoški zavod Maribor - Ljudska univerza BDS - Bralno društvo Slovenije BKC - Bosanski kulturni centar Sarajevo (Bosanskem kulturnem centru v Sarajevu) BZ - Borza znanja CMEPIUS - Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja COBISS/OPAC - spletna aplikacija, ki knjižnicam in končnim uporabnikom omogoča dostop do različnih podatkovnih zbirk CPI - Center RS za poklicno izobraževanje DEKD - Dnevi evropske kulturne dediščine DVV International - Inštitut za mednarodno sodelovanje Nemške zveze ljudskih univerz (Institut für internationale Zusammenarbeit des Deutschen Volkshochschul-Verbandes) EAEA - European Association for the Education of Adults (Evropsko združenje za izobraževanje odraslih) EES - Environmental Education towards Sustainability (okoljsko izobraževanje, namenjeno trajnostnemu razvoju) EK - Evropska komisija ELR - Evropsko leto za razvoj ENIC - European Network of Information Centres EPUO - Evropski program za učenje odraslih ESD - Education for Sustainable Development (izobrazevanje za trajnostni razvoj) e-RR - e-Roma Resource ESS - Evropski socialni sklad EU - Evropska unija GSEtoS - Gibanje Svetovni etos Slovenija GD - Generalni direktorat IKT - informacijsko-komunikacijska tehnologija (Information and communications technology - ICT) InfoNet - Evropski InfoNet o izobraževanju odraslih III (European InfoNet Adult Education III) ISIO - Informativno-svetovalna dejavnost v izobraževanju odraslih JSRSRKŠ - Javni sklad RS za razvoj kadrov in štipendiranje KA 1 - Ključni ukrep 1: Učne mobilnosti posameznikov LLinE - revija Lifelong Learning in Europe (Vseživljenjsko učenje v Evropi) LU - Ljudska univerza MDDSZ - Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti MIZŠ - Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport NARIC - National Academic Recognition Information Centres NCVVO - Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja (Nacionalni center za zunanje vrednotenje izobraževanja) NPK - Nacionalne poklicne kvalifikacije OECD - Organisation for Economic Co-operation and Development (Organizaciji za gospodarsko sodelovanje in razvoj) PIAAC - Programme for International Assessment of Adult Competences (Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih) 25 POKI - projekt Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje PU - Parada učenja RENEWAL - Regional Networking for Adult Learning in Europe (projekt Regionalna mreža za izobraževanje odraslih v Evropi) RIC Novo mesto - Razvojno izobraževalni center Novo mesto SOK - Slovensko ogrodje kvalifikacij SSU - središče za samostojno učenje SURS - Statistični urad Republike Slovenije ŠC - šolski center ŠK - študijski krožek TVU - Teden vseživljenjskega učenja Unesco - United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (Organizacija Združenih narodov za izobraževanje, znanost in kulturo) UIE - Unesco Institute for Education (Unescov inštitut za izobraževanje) UIL - Unesco Institute for Lifelong Learning ( Unescov inštitut za vseživljenjsko učenje) ZLUS - Zveze ljudskih univerz Slovenije ZVKDS - Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije 26