KLIC TRIGLAVA KLIN S KLINOM? PARIŠKI PROTEST IZSELJENCI DOBILI MALEGA ŠKOFA ZA TISTE, KI GREDO NA OBISK STRANKA V EMIGRACIJI 333 FEBRUAR 1967 Msgr. Kunstelj — Generalni vikar Z ODLOKOM Konzistorialne kongregacije in s podpisom kardinala Cicogna-nija je bil 5. decembra 1966 Msgr. Ignacij Kunstelj, slovenski dušni pastir v Britaniji, postavljen za glavnega ravnatelja vseh slovenskih izseljenskih duhovnikov. Po latinsko: Director Generalis Operum de Emigratione Nationis Slovenae, po naše domače pa kar lepo za generalnega vikarja za slovenske izseljence. Imenovanje, ki so ga Sv. Stolici predložili slovenski škofje v domovini, je gospod vikar prejel 19-januarja 1967 od apostolskega delegata nadškofa Cardinalea. S tem se zdi zadeva glede četrtega slovenskega škofa, o kateri je pisal tudi Klic Triglava, rešena in očividno se je Vatikan, upoštevajoč stališče škofov v domovini, odločil za polni pastoralni značaj nove funkcije. (dp) ČEMU BREZ IMENA? OD AVTORJA POSEBNEGA POROČILA O "KOROTANU" V KT-328/II. Ena od osnovnih človečanskih pravic vsakega člana nekega naroda ali države je gotovo ta, da lahko stopi s svojimi pogledi pred širšo javnost, ne da bi moral predhodno prositi za dovoljenje kogarkoli. Brez dvoma pa javnost tudi upravičeno pričakuje, da se pojavi dotični s polnim imenom, da ve, s kom ima opravka ter si tako lažje ustvari svojo sodbo z ozirom na podane misli. Toda nekateri primeri iz naše neposredne preteklosti na Koroškem po letu 1945, nam dokazujejo, da ima svobodno in odkrito zastopanje svojega mnenja lahko neprijetne posledice za tistega, ki se drzne upreti političnim konceptom go tovih krogov. In če kdo izmed pripadnikov nekega naroda ali države ne zamenjuje civilnega poguma s politično in življenjsko naivnostjo ter čuti potrebo, da skrije svoje ime v prvi vrsti pred političnimi dejavniki, nikakor ne meče tako dejanje slabo luč na njega, temveč na politično ozračje ter tiste, ki tako politično vzdušje ustvarjajo. Vendar je odpor slovenske koroške javnosti proti brezimenskemu nastopanju pred njo v polni meri upravičen in razveseljiv. Kaže na globok smisel našega živ Ija za legalnost, katera je največji garant za miren in trezen razvoj našega notranjega političnega življenja na Koroškem. Vzbuja tudi upanje, da se bo slovenska koroška javnost sčasoma naučila, kako vzeti v zaščito tiste, ki se upajo u-preti samovolji naših političnih in javnih dejavnikov. Žrtev prometne nesreče je postal Rev.Dr. Andrej FarkaS. župnik slovenske fare Sv. Križa v Bridgeportu v USA. Bil je naš dolgoletni naročnik. Mož se je močno zavzemal za rimski Slovenik in pri svojem Škofu izposloval, da je njegova župnija prispevala $10.000. * V Rimu so kupili zemljišče za bodočo stavbo Slovenika. Poročilo pravi, da je stalo manj kot deset tisoč dolarjev. M- Iz zapora so izpustili dr. Marijana Batiniča, proti kateremu so 22. nov. lani pričeli kazenski postopek, ker da je nameraval izdajati 'Slobodni glas'.Ostala trojica je bila izpuščena prej. Kaže,da je oblast uvidela, da ali ni pravega razloga za kazenski pregon ali pa je uvidela, da bodo posledice za režim porazne v tujini. Toda v zaporu se Se vedno nahaja prof. Mihajlov. Ob koncu decembra je izšla 3. štev. Informativnega bil tena 'Svobodne Slovenije' v kasteljanščini. List informira Špansko javnost o razmerah v Sloveniji. Jugoslaviji. * Po 39 letih je izšla 12. številka verskega lista za beneške Slovence Dom’. Zaradi fašističnega preganjanja in popustljivo sti videmske kurije je prvo leto izšlo samo 11 številk. ★ V Ljubljani je molitvena osmina za krščansko edinost v dru gi polovici januarja dosegla svoj višek v ekumenskem bogoslužju v cerkvi sv. Cirila in Metoda, kjer so sodelovali ka nonik dr Anton Čepon (predsednik slovenskega ekumenskega sveta), bežigrajski župnik p.Dr. Roman Tominec, evangeličanski senior Aleksander Kerčmar in pastor Vladimir Miselj ter pravoslavni protojerej Aleksandar Simič. * Dvaj set letnico obstoja je 17. januarja praznovala goriška Slovenska demokratska zveza. * V Argentini je izšel "Sokolski zbornik 1863-1963", bogato opremljena knjiga 300 strani v spomin na stoletnico ustanovitve sokolstva. 2 POLITIČNO NEODVISNI KLIC TRIGLAVA LONDON, II. FEBRUARJA 1967. LETO XX. ŠTEV. 333. DIVIAKI Kdor vrže bombo na poslaništvo, ni zaslužen junak ali borec za svobodo ampak terorist. To je uradno ameriško mnenje, pa tudi naše zasebno. Pokanje dina mita, ki je rušil stene po jugoslovanskih poslaništvih in konzulatih v ZDA in Kanadi 29. januarja zgodaj zjutraj, je dokazalo dobro organizacijo. Toda razbijanje in razstreljevanje ne dokaže nič drugega kot divjaštvo tistih, ki iz kakršnih koli razlogov podstavljajo dinamit. Tudi politični emigranti, ki se z režimom ne stri njajo, milo rečeno, divjaštva ne morejo podpirati, če so resnični demokrati in jim je svoboda zares pri srcu. Z uničevanjem dosežeš smrt in ne svobodo. Podobno zgražanje pa velja tudi za razbijanje šip na ameriškem konzulatu v Zagrebu. Tudi to je divjaško dejanje. Tudi to meče slabo luč na tiste, ki so ga storili. Ob vsem razburjanju v uradni Jugoslaviji le ne smejo pozabiti, da z razbijanjem šip v Zagrebu ne bodo dosegli miru v Vietnamu, prav tako kot z razstra Ijevanjem zidov v Ameriki nihče ne bo dosegel demokracije v Jugoslaviji. Divjaki v Ameriki in divjaki v Jugoslaviji si mirne duše lahko sežejo v roke. Fašisti, komunisti in podobni ekstremisti so vsi enaki barbari. Tako torej, da ne bo kdo rekel, da podpihujemo barbarska dejanja, pa četudi prihajajo od nasprotnikov režima v Jugoslaviji. Toda nekdo drugi je^ podpihoval barbarska dejanja. Sami oni tovariš predsednik republike SFRJ Josip Broz Tito, so v televizijskem intervjuju 29. decembra dejali: "Glavna stvar sedaj je borba za mir, a ta boj za mir moramo danes biti pre ko boja proti ameriški agresiji v Vietnamu. . . To je torej, vidite, danes — kako bi rekel - prišlo že do te stopnje, da - kako bi rekel - agresija na neodvisno deželo lahko doseže popolnoma drugačna merila in se razširi tudi na druge dežele, če bomo vsi molčali, če ne bomo odkrito - onega - obsojali to agresijo in, evo s spontanimi - kot so bile zdaj v Zagrebu in drugih krajih naše dežele, Beogradu, evo, in tudi v inozemstvu v vseh evropskih deželah - velikimi ^ onega — demonstracijami, velikimi demonstracijami proti tej agresiji. To se pravi, moramo se boriti proti tej agresiji po vseh linijah." Zveriženi stavki tovariša Tita kajpak niso jasni. Vendar je jasno, da pred -sednik republike ni obsodil demonstracij, med katerimi so razbili okna na tujem diplomatskem predstavništvu. Nasprotno, upravičena je domneva, da so mu bile te demonstracije všeč in jih je dajal za vzor borbe za mir. Tako torej, da se bo vedelo, kdo je divjak. Po drugi strani je z dinamitom svoboda Jugoslavije izgubila, kajti dinamit ne predstavlja alternative rdečemu režimu in nihče na zapadu ne bo s prstom mignil, da bi ene divjake v Jugoslaviji zamenjal z drugimi. No prodaj ni KLIC TRIGLAVA nikdar! Čeprav smo o dunajskem domu "Korotanu" že veliko pisali in se potrudili, posredovati bralcem vsestransko stališče, smo danes prisiljeni ponovno razprav Ijati o zadevi. Vzrok za to nam daje protestno pismo, ki smo ga prejeli od tajnice Društva Slovencev v Parizu in tajnika Slovenskega gibanja za evropsko federacijo. Samo pismo sicer ne vsebuje bistveno ničesar novega, česar ne bi naši bralci poznali, in zahaja v polemiko v rečeh, ki smo jih že pojasnili. Iz tega raz loga bi mogli mirne duše objaviti iz pisma samo tisto, kar je resnično novega. Vemo, da bi gotovi ljudje zaradi tega zagnali vik in krik, pa bi zmeda utegnila biti še hujša in Klic Triglava bi gotovo bil obsojen, da duši javno mnenje. Da kaj takega v naprej preprečimo in da bo tudi na zunaj vidno, da je vsakdo imel polno možnost povedati svoje mnenje, se vračamo k predmetu. Uvodoma naj poudarimo, da je uredništvo odklonilo razpošiljati zadevni članek iz 328/11. številke, da tega ni delalo v preteklosti in ne misli delati v bodočnosti v kateremkoli primeru. Ta posel je opravila tiskarna z ozirom na naročilo iz Avstrije, kar ni za angleške pojme popolnoma nič nenavadnega in se dogaja v drugih primerih vsak dan. Poudarimo, da sta Klic Triglava in tiskarna, ki ga tiska, dve pravno in stvarno popolnoma ločeni podjetji, zato uredništvo nima v tem primeru in ne bo imelo v bodočih sličnih primerih nobene zveze s takim postopkom, ki pa ga sicer ne le dovoljuje ampak tudi podpira kot način javne razprave v demokratični družbi. Podobno se je pred leti zgodilo s člankom o verskih razmerah na Koroškem, ko ga je Slovenska Pravda razposlala po svetu. Toda ne gre pri tem pozabiti, da takrat pobudniki današnjega protesta niso protestirali, ampak so nam ploskali (ko sami očividno niso imeli dovolj korajže, da bi kaj takega pod svojim podpisom razposlali po svetu), toda danes nas za slično potezo ne samo obsojajo, ampak nam tudi pripisujejo najbolj zlobne namene. Poudarjamo, da smo vede in hote prevzeli nase del odgovornosti za isporni članek, ko smo ga podpisali z "našim posebnim dopisnikom". Tej odgovornosti se nismo nikdar odrekali in napovedali smo, da bomo ob prvi možni priliki pojasnili ta primer v zvezi z organizacijo našega lista. Na drugem mestu je nakazano, zakaj dopisnik ni objavil svojega imena. Mi bi k njegovi notici le še postavili vprašanje, koliko je resnice na tem, da je nekdo na Koroškem bil izobčen iz katoliške Cerkve iz političnih razlogov in koliko je resnice na tem, da je bil egzistenčno uničen človek, ki se je drznil zagovarjati prenovitev slovenskih organizacij na Koroškem. Navadno imamo tehtne razloge, ki pa nimajo vedno vzroka v Ljubljani, zakaj ščitimo svoje dopisnike. V primerih, kadar gre za veliko reč, prevzamemo nase odgovornost. Zato se je urednikovo ime tudi pojavilo v Klicu Triglava tedaj, ko je šlo za poročilo o v nebo vpijoči krivici, ki jo je delal generalni vikar Ka-dras koroškim Slovencem, ko smo javno apelirali na nadškofa Vovka, da protestira v Vatikanu. Z ozirom na to je bilo torej sporno poročilo v KT 328/11 manj anonimno kot pa je današnji protest iz Pariza. Pariški protest po drugi strani načenja nekaj važnih vprašanj, ki vpijejo po odgovoru, in temu naj služijo naslednje vrste: Trditev, da patru Tomažiču z dopisnikom vred nismo priznali posebnih zaslug za "Korotan", je neodgovorno podtikanje. Vse naše pisanje je dokaz, da je bilo prav nasprotno. Toda ločiti je treba dvoje: šlo je za osebne patrove zaslu-4 ge za dom in šlo je za odnose med študenti in rektorjem doma. To sta dve popolnoma ločeni vprašanji. Nismo se mogli izogniti isti osebi, ki je opravljala dve različni funkciji, od katerih druga je bila predmet sporne kritike študentov. Enostavno ne moremo dojeti, zakaj toliko vpitja, da smo v prvem poročilu dali možnost študentom, da preko našega dopisnika pokažejo svoje razpoloženje. Mar se ni cela reč v prvi in glavni meri tikala predvsem študentov? Saj bi brez njih nihče drugi ne načenjal tega vprašanja in tudi ne bi imelo kak smisel. V Parizu in Clevelandu, nekaterim tudi v Celovcu in na Dunaju, se zdi ves ta spor med študenti in rektorjem malenkosten v primeri z velikostjo "Korotano ve" zgradbe. Cisto možno. Toda to se ni zdelo študentom in tudi ne nekaterim koroškim javnim delavcem, s katerimi jo razgovarjal naš dopisnik: ti so se bali ponovitve ločitve duhov, po drugi strani pa tudi javnega in narodnega škandala, če bi zaradi neurejenega spora študentje bojkotirali otvoritev doma, pričakovano v mesecu oktobru. NALOGA TISKA Zaradi tega je bilo nekaj treba ukreniti. Ko smo tehtali težo tega vprašanja, smo ugotovili, da ostaja samo ena možnost: da celo zadevo predložimo javnosti. Ko so namreč vse slovenske organizacije, ustanove in vodniki na Koroškem in v svobodnem svetu odpovedali, da bi posredovali v sporu med rektorjem in študenti, ni bilo druge alternative pred neizogibno katastrofo: da obveščena javnost pri sili prizadete, de. nekaj ukrenejo. Naloga tisKa ali časopisa ni, da bi poravnaval spore, ampak da poroča in obvešča. In ne samo nalo ga ampak dolžnost. Zlasti v tistih primerih, ko bi moglo priti do nedoglednih posledic za celotno slovensko stvar. Naloga vodnikov in organizacij pa je, da med drugim tudi poravnavajo spore; zlasti še tistih, ki se bijejo na svoja prša, kako jim je koroški problem pri srcu in koliko so zanj storili. Če pa ti vodniki in organizacije niso bile obveščene o stanju, potem pa je bila tem večja naloga ne samo Klica Triglava ampak vsega slovenskega svobodne -ga tiska, da bi jih o tem obvestil. In prav to smo storili. A tisti, ki naj bi posredovali, so se raje zaleteli v Klic Triglava. . . K sreči je one na Dunaju prej srečala pamet in so pohiteli, da so se nekako sporazumeli. Nikdar se nismo bali nacistov ali pa vikarja Kadrasa, da bodo to izkoristili. Naše poročilo je izpričalo, da Slovenci, kljub vsem napakam, le nismo backi am pak odgovorni ljudje, da smo demokrati, ki o važnih javnih zadevah javno razpravljamo. To pa je prvina in hkrati pogoj vsake demokracije. Če ne bi bilo tako, potem svetovne demokracije o svojih težavah ne bi smele javno razpravljati, ampak bi morale svoje probleme skrivati, češ da jih ne bi komunisti izkoristili. Ta pa je bosa, prijatelji, ker to vodi v korupcijo, nasilje, fašizem. Svojo slovensko demokratičnost ne bomo domovini in svetu izpričali z dekla macijami ali pa lekcijami o demokraciji. Samo obstoj in dejavna moč svobodne besede o javnih zadevah dokazuje, da gre za svobodne ljudi, ki svobodo ne samo izpričujejo ampak jo tudi žive. Za to veliko nalogo je bil Klic Triglava ustanovljen in zaradi tega poslanstva se zanj tudi žrtvujemo, ko ga izdajamo. Kako zelo prav je imel tisti prijatelj, tudi iz Pariza, ki nam je pred kratkim pisal:1 Čeprav mi včasih kaj ni všeč, se zavedam, kaj bi izgubili, če bi vaš list obmolknil. . . 1 Kar pa zadeva očitano nedostojnost tiska, pa spominjamo na naš uvodnik v KT-319 (december 1965), ko smo za takšne in slične primere predložili ustanovitev Tiskovnega sveta. Bili bi pripravljeni predložiti takemu svetu ta pred -met in sprejeti razsodbo. Ker uredniki listov niso reagirali na naš predlog, ostaja na javnosti, da zdaj nanje vpliva. M‘ ZA ŽIVE IN MRTVE Z malomeščanskim pompom so v Ljubljani pokopali Borisa Kraigherja. Tradicija ob pogrebih je tako močna, da je zapeljala celo Kardelja, ki je Kraigherju želel, naj počiva v miru. Ta lepa krščanska želja se čudno sliši iz ust komunista, ki zanika neumrljivo dušo in ne veruje v Boga. Kardelju se je najbrž zareklo. Ali pa se morda krha njegov ateizem, kot se je skrhal na smrtni postelji Borisu Kidriču? Naj se Kardelj na skrivnem opaja z opijem za ljudstvo ali ne - čas bi bil, da komunisti opus te nekaj barbarskega razkošja in misticizma ob smrti svojih tovarišev. Za Mošem Pijadom so pred desetimi leti žalovali štiri dni, za Salajem leto kasneje tri dni in za Kraigherjem tokrat uradno en dan, toda časopis je izhajal s črnim robom kar tri dni. Vsakokrat znosijo na krste toliko vencev in rož, da stanejo celo premoženje. Ustavljajo delo po tovarnah in pretočijo povodenj brzojavnih solz. Mrtvemu tovarišu vse to niti malo ne koristi. Nobenega opravka nima s pobožnim ne z brezbožnim spominom. Za komunistične brezverce je s smrtjo itak vsega konec. Zakaj bi se torej spuščali v poganske svečanosti, ki stanejo družbo lepe denarce? Da nas bodo komunisti razumeli, zapišimo še po njihovo: problem procesa pietetnega poslavljanja od posmrtnih ostankov je predimenzionirano trošenje finančnih sredstev v nasprotju z intencijami in cilji izvajanja reforme. Zakaj namesto vencev, ki tako hitro uvenejo, ne prispevajo za bolnišnico, da bi pomagali živim, če že mrtvemu ne morejo? Da bi temu pomagali, bi nekaj krščanskih molitev zaleglo več kot vsi dolgi govori. Čas je, da opus te barbarsko razkošje. Kajti prej ali slej bo Tita pokosila bridka smrt in če se do takrat ne bo nič spremenilo, se bo življenje v Jugoslaviji ustavilo za cel mesec, a za pogreb bodo zapravili toliko kot za kakšnega poganskega cesarja. Nova gospodarska kriza jim ne uide. EVOLUCIJA STRANKE Primer organiziranega prehoda imigrantskega dela Socialistične stranke Ju goslavije v Socialnodemokratsko skupnost Jugoslovanov izven domovine, o čemer poroča naš dopisnik na drugem mestu, je vreden posebne omembe. Ne gre zgolj za vprašanje vodstva, ki se lahko v nekaj letih pojavi v akutni'obliki, ,ko bi stranka ostala praktično obglavljena, če ne brmoglo priti do obnove vodstva (predstav niško-politična moč vsake stranke z ozirom na domovino se itak stalno manjša, ko stari vodniki umirajo). Gre tudi za pritegnitev tistih socialdemokratov, ki so doslej samotarili, ker iz enega ali drugega razloga niso hoteli biti v stranki. Z reorganizacijo, poenostavitvijo programskih osnov, prilagoditvijo stvarnosti in s tem v zvezi s poudarkom tistega, kar je vdanem položaju bistveno, je našlo Y novi Skupnosti svoje politično mesto večje število ljudi, kot jih je mogla stara emigrirana stranka kdajkoli zamišljati. To je zelo važno, ker je tendenca vsake emigracije, da se stalno drobi in politično izgublja na pomenu. Upati je, da bo nova Skupnost prinesla nekaj novega duha v emigrantsko politiko, pa tudi, da se bodo ostale stranke morda kritičneje zamislile v svoje specifične probleme. ____ UREDNIŠTVO S 3 •'—> >• t~i •!—» • ° S ° S3 3 ni o > «TJ N « M x! £ e ■’—> 0) 1S “ S 5 -0 fll Dh O o) "v r-' ci O S