Slovenija izhaja vsaki teden dvakrat, in sicer vsaki torek in petik. Predplačuje se za celo leto v založnici v Ljubljani 7 gold., za polleta 3 gold. in '/ , za ene kvatre 1 gold. in 45 kr. Za celoletno pošiljanje na dom v Ljubljani se odrajtuje še '/, gold. Za po pošti pošiljaiio Slovenijo je celoletno plačilo 8 gold., polletno 4 gold., za ene kvatre 2 gold. Od svetne vlade rimskiga papeža. Lažnjivi in obrekovavni glasovi, trošeni od papeža v pretečenim letu med ljudstvo, so se razpihnili zdaj kakor megle pred sobicam po neomadežvanim blesku žlahtniga značaja (karakterja) Pija IX. De Pij IX. ni in nikoli neprijatel Austrije bil ni, dokazuje zlasti to, de je ravno zavoljo tega si sovražtvo mnogib Italianov naklonil, ker Austrije neprijatel postati ni hotel. Zato pišejo še ni davno laške novine „Positivo" takole: „Papež je bil overžen, ker ni hotel Austrii vojske napovedati." Narsvitleje spričuje nedolžnost Pija IX. samovlada Austrijanska; zakaj z njenim ukazani je naša armada prestopila meje papeževe zemlje, je dobila znamenite mesta: Ferraro, Imolo, Bononio — in vitezoslavni vodja Ba-decki je tudi berž ključe teh dobljenih mest svetimu Očetu v Gaeto poslal! Z napredovanjem naše junaške armade se rimska grozo-vlada k koncu bliža. Tako se zgodi, kdor le preveč hoče, zgubi še to, kar je bilo po pravici njegovo in težko je ne spomnili se na pravlico od psa, ki jc kos mesa skozi vodo nesel. Ali mnogokrat se vgovarja tudi od izobraženih in vredniših ljudi: čemu je papežu svetna vlada? To se ne slaga z njegovim apostolskim uradam. Kdor le poverhoma zgodovino papežstva pregleda, se ne more vbraniti začudenja zavoljo previdnosti, ki nad njim vlada. Gotovo je, ako ima cerkev stati, mora glavo imeti, in sicer svobodno; ako nema glave, razpade, kakor protestantizem v neštevilne sekte (kterih imena razštevati nečem); ako pa ni glava svobodna, ampak pod vladarjem ali vladar-stvam , ali na ptujih tleh (p. XIV. stol. v Avin-joni) prevzame verne vterjena skerb, de bi ne mogla biti orodje vlade ali vladarske osebe, kakor p. v Rusii, in popred so pri nas mogli biti škofje uradniki v smislu dinastije, drugači bi ne bili brez nadlegovanja ostali. Med tyrrhenskim morjem in černim ver-ham Apeninskih gora se je po nekoliko hribih ustanovila pest pastirjev. Iskopajoči podlage perve svoje naselbine, so prišli mende na človeško čepinjo, in iz tega je bilo prerokvano: „de bode to mesto glava sveta!" In zares, ako bi bili že takrat imeli zemljopisne mape (zemljokaze), in ako bi bili s šestilam potegnili kolobare na iOO ur iz svojiga središa, bi bili začudjeni spoznali, de so namestjeni v sredi takrat naseljeniga sveta. Ali namesti cirkelj so prijeli za matike in in pozneje za orožje in so namenili predobiti celi naseljeni svet, in ko jim je to Bog po 700 letnih vojskah podelil, in so orli rimski oznanovali od Rena do Evfrata, de je edini narod na svetu narmočnejši — rimski: tu so položili vesla svoje vlade, ko pred niso imeli druziga vladarja zunej narodniga ponosa, v roke eniga velitelja, cesarja, ki se je s ponosnim imenam — Augustus imenoval. In čudno, ravno v teh dneh je premišljeval ribič Galilejski, pervi učenec Kristov, kje in na kterim mesti bi imel postaviti središe edinstva katolškiga. In sklenil je derzno to storiti v mestu Rimu, pred obličjem tega cesarja, pred kterim sc je tresel svet, pod stopinjami njegoviga prestola. — On, ki je imel vladati še nad širšim kraljestvam, kakor je rimsko bilo ! Mislil si je: Kaj mi zamore Cesar in Rim storiti? K večim vbiti, de pa papežstva ne vkonča, za to je porok Krist, kteri je rekel : „ Vrata peklenske je ne premagajo!" zgodilo se je: od njegovih nastopnikov čez 300 let sta samo dva vmerla na postelji naravne smerti, ostali kot kervave žertve v roki rimskih ra-beljnov! Ko bi se bil cesar za-nje potegnil, bi se bilo zamoglo reči: Rimska cerkev je lahko postala perva, saj je bila v pervim mestu, pod varstvam mogočniga cesarja! Ker je pa perva tiara papežska bila mučeniška skozi 300 let, se to od nje reči ni moglo; že pervi papež je bil svoboden, ker se ni bal smerti! V IV. stoletji je prišlo kerstjanstvo s Konstantinam Velikim na tron, in je postalo deržavna vera — ali čudno, ta cesar je preložil svoj tron iz Rima notar do mej Evrope — k černim morju in si je tam postavil lastno mesto: Konstantinopol (Carigrad), dc bi stari Rim s celo svojo prijetnostjo, s celo slavo kinčal Kristoviga namestnika, glavo cerkve. Od te dobe so branili edino papeži Rim in Italio proti navalam gorjanskih narodov. Od te dobe ne vidimo v Biinu posvetnih vladarjev zraven papeža, razun kot pokorne romarje k apostolskim pragu! Prišli so Heruli, Ostgothi — njih glavno mesto ni bil Rim, ampak ltavenna. Prišli so sovražni Lombardi, ali sedež njih kralja je bil Pavia. Okrat je padel Rim v šibre in razvaline; 9krat je bil iz razsipa od papežev vzdignjen; in ko je prišel Atlila, metla Božja — se mu je prikazal Leo I. — in krotki svetoborec je šel dalej. — Že za to gre Rim papežem, zakaj brez njih bi ne bilo več Rima. Theodozij cesar jc razdelil cesarstvo na dvoje: izhodno in zahodno; ali cesar zahoda ni imel sedeža v Rimu, temuč v Milanu. Po razverženju zahodniga cesarstva (495) v dobah navalov severnih narodov se niso izhodni ccsarji za zahod (zapad) pečali, kolikor ga jim je še ostalo bilo, oni so se le prepirali za dogmata, kar jim ni dostojno bilo. Eden izmed njih, Leo Isaurus, je poslal tudi vojake v Italio, de bi tam podobšine preganjali! Ali varovati svoje posestva proti sirovim narodam — to so pustili papežem. Tu so se sramovali Lahi dalje nositi nevredni jarem Byzantskiga dvora; so ponovili vlado starorimsko, pri čemur je bila iz zahvalnosti papežu velika moč dana. Kmalo po tem se je ločil izhod od zahoda tudi v cerkvenim obziru v XI. stoletju, in s tem je hirala cerkev in deržava in pozneje je oboje padlo Turkam v roke, in s tim v sužnost, — med tem ko je zapad postal Rim — središe izobraženja keršanskiga cele Evrope. (Konec sledi.) Austrija ino nemška deržava. Dne 28. Maja t. 1. je prusko ministerstvo v imenu Prusije, Hanovra ino Saksonije vsem nemškim vladarstvam načert ustave nemške deržave podala, ktera bi se oktrojirati imela. Parska vlada neče k temu načertu pristopiti. Doklada (Beilage) št. 157 der allg. Augs-burger Zeitung vom 6. Juni 1849" prinese tudi razjasnjenje, zakaj Parska vlada tistiga načerta odobriti ino podpisati ne more. Austrija mogočna, Austrija slavna, čuj pazljivo govor ministra v. d. Pfordten! Ta gosp. minister v. d. Pfordten je v seji deržavnega zbora od 4. Junija med nektere druge uzroke, ki Parsko vlado silijo, tisti pruski načert zavreči, stavil tude tole: V tistim načertu ni izrečeno, da Austrija nepogojno (unbedingt) sliši k nemški deržavi. Od frankobrodskega zbora so-stavljeni načert ustave nemške deržave v §.]1. je meje nove, velike nemške deržave gotovo in pravično potegnil in na tenko pokazal, ktere dežele se morajo k nemški deržavi prišteti; od pruskega načerta se to reči ne more, po kterim nemška deržava obstoji iz tajistih der-žav dozdajne nemške zveze, ktere priznajo deržavno ustavo. Brez Austrije je pa nemška deržava nemogoča, je sanjarija; ako ona stopi iz nemške deržave, bomo morali po pravici skoraj klicati: „Finis Germaniae!" Austrijamora pri Ncmčii ostati; to tirja Nemčije politično, materijalno ino socialno stanje. — Brez Austrije se Nemčija ne more deržati , kakor že kaže njenin zemljopisni položaj. Nemčija je okrožena od treh močnih, velikih in od ptujih narodov naseljenih der-žav; zakaj tudi Austrija, od Nemčije ločena, bode skoraj večidel slavjanska deržava. Kako se hoče Nemčija braniti proti slavjanski Bu-sii ino Austrii, proti kterema jih nobene naravne meje ne varjejo, ino proti Francozii, ktera selaj bolj proti Renu razširja ino tudi skoraj Ben za naravno mejo svoje deržave tirjala bo? — Ravno taka je, ako pogledamo na Nemčije materijalno stanje. Nemška obertnost je dosegla visoko stopnjo, za njene izdelke po-mankujejo pripravni poti; živa je potreba poiskati nove pota. Ponosni Dunaj nam že sam od srednega veka cesto kaže do nemške bla-gosti ino nemške svitlosti. Res je, da Austrije meje sedaj še niso dosti odperte nemški obertnosti ino delavnosti, nemškimu blagu ino robi; da se pa to zgodi, se mora naj več skerbeti, ino gotovo se bo tudi doseglo. Saj je nam Austrija že upanje dala. — Še žalostnejši je Nemčije socijalno stanje. Vse nemške dežele so močno ino gosto obljudene; mnoge že premočno ino pregosto: nevarni proletariat ali sromaštvo se močno širi. Ako se temu doskoči po preselovanju v Ameriko ino Australijo, zgubimo mi svoje najboljši moči na vselej, se ločijo naši brati od domovine v vsakim obziru. Ako pa stopimo z Austrijo v ožeji zvezo, se nam pomaga brez da bi se naši brati preselovali ino po-rinjali v ptujim, vesolnim svetu; tudi se pre-selovanje v Ameriko itd. ne more zgoditi v tak velikim številu, kakor je za naše preob-Ijudene dežele potrebno. V Austriji, zlasti v podunavskih deželah, kamor bistro ino pazljivo gledati je nemškega živelja imenitni ino sveti poklic, tam je še veliko prostora, tam je še veliko praznih krajev. — Austrija edina blažena ino slavna čuj! Ti moraš nepogojno ostati pri Nemčii. ker to tirja Nemčije politično, materijalno, ino socijalno stanje! Še nismo pozabili, kakšen hrup ino kritje vstal bil po slavjanskih ino nemških deželah ino mestih anstrijanskega cesarstva nad sla-boglasniina §§. 2. ino 3. v Bogu zaspane Frankobrodske ustave; še nismo pozabili go- vora austrijanskega poslanca gosp. Ur. od Wiirtha, v kterim najdemo tudi lete besede: „Kaj je Nemčija brez Austrije ? Je borna, razeeplena slaba Nemčija;" še nismo pozabili kar je nekdajni polnoblastnik austrijanski gosp Dr. Šinerling rekel, da je v podonavskih deželah še prostora za 60,000 Nemcov;" vse to, ino še več drugih enakih besed še nismo pozabili, ali mislili smo, da je to samo tišanje tistiga, od nemške edinosti ino nemške slave pijanega Frankobrodskega zbora, mislili smo, de so to samo krivične želje nekterih posamesnih prenapetih Nemcov: — alj gosp. minister v. d. Pfordten nam pove, da je Parska vlada ravno teh misel; on se perderzne povedati, da Parska vlada, — ktera se obnaša kot Austrije najzvestejši prijatelca — hoče Austrijansko cesarstvo razcepiti, oslabiti, iz-sesati — uništiti. Austrijansko cesarstvo bi se naj zopet delilo v nemške in nenemške dežele; nemška obertnost in teržtvo naj nam prinese mnogoverstnega blaga kot lisja in trave; nemško sromaštvo naj poplava naše rodovitne dežele — o blagonosna nemška zveza! o bratovska ljubezen! Zvunajni Nemci hočejo iz našiga cesarstva koristvati; oni hočejo na rame Austrijanskih narodov zlezti ino trobili v svet: „Glejte! kak veliki, kak slavni smo!"- Težko pričakujemo, kako se bo naše ministerstvo zastran nemške deržave izjasnilo. Terdno upamo, da sc bo nepremakljivo der-žalo dne 4. Marca dane ustave: „Te kronske dežele store svobodno, samostojno, ne-raz deljivo ino nerazvezlji v o austrijansko ustavno dedno samovladijo." Te §. 2. kteri zagotovi edinost Austrije, je bil s radostjo sprejet od vsih slran, ja clo od tistih, kterim sicer dana ustava po godu ni. Terdno, terdno upamo, da se bode obnašalo kot austrijansko ministerstvo, kte-rega sveti poklic ino dolžnost je, najpoprej ino najskerbnej podpirati blagor, srečo ino slavo austrijanskih narodov. Terdno, terdno upamo, da naše ministerstvo ne bo pozabilo , da so tiste podunavske krajine, po kterih zvunajni Nemci tak željno hrepene, odtete ino odkuplene z drago kervco hrabrih Serbov, se ve, da za se, ne za ptuje naselnike. Terdno, terdno upamo, da bo naše ministerstvo tako mnogokrat na znanje dane iskrene prošnje austrijanskih Slavjanov vslišalo; saj so te prošnje na korist ino slavo Auslrije. Slavjani želijo ino prosijo za svobodno, samostalno, nerazdeljivo Austrijo, ktera naj stopi kot samostalna ino edina Austrija v prijateljsko zvezo z nemško deržavo, če se bo kedaj rodila. Nevaren je, in vničen bodi listi komunizem, ki hoče ptuje blago si prisvojiti ino raz-deljiti; nevaren je, in vniči naj se pa tudi tisti komunizem, ki hoče si prisvojiti ino raz-deljiti ptujo deržavo. Zato kličemo iz celega za slavo Austrije gorečega serca: „Videant consules, ne res-publica quid detrimenti capiat." *) Celovec 9. Junija 4949. Svečan. Austriansko Cesarstvo. Slovenska