Družba južne železnice. Obratno ravnateljstvo Ljubljana. Pravilnik za vožnje z motornimi drezinami. Veljaven od 1. aprila 1923. Ljubljana 1923. V samozaložbi obratnega ravnateljstva Ljubljana. -- — Družba južne železnice. Obratno ravnateljstvo Ljubljana. Pravilnik za vožnje z motornimi drezinami. Veljaven od 1. aprila 1923. Ljubljana 1923. V samozaložbi obratnega ravnateljstva Ljubljana. Pregled popravkov odredb Službenega lista in različnih naknadnih naredb, ki se tičejo pravilnika za vožnje z motornimi drezinami. Pregled popravkov odredb Službenega lista in različnih naknadnih naredb, ki se tičejo pravilnika za vožnje z motornimi drezinami. UVOD. 1. Drezina je vozilo, opremljeno s se¬ deži in bencinskim motorjem kot gonilna naprava. 2. Mctome drezine delimo v lahke in težke. I. Lahke motorne drezine so ene, ki se v najkrajšem času (1 do 2 mi¬ nuti) lahko dvignejo s tira na progi, toda samo ob potnih ali cestnih prelazih, od¬ nosno na točkah, ki so zato določene in nalašč prirejene. Take drezine imajo vre¬ tenasti vitel, s katerim vozitelj (šofer, monter) lahko sam dvigne drezino s tira. (Glej tudi določbo pod II-2). II. Težke motorne drezine so one, ki jih radii prevelike teže ni mogoče dvigniti na progi s tira in ki nimajo vrete¬ nastega vitla. (Glej tudi določbo pod 11-2). I. LAHKE MOTORNE DREZINE. A. Splošno določbe. 1. Vpzitelj motorne drezine sme biti samo oseba, ki je napravila izpit o ustroju motorja in o vožnji motornih drezin, ter je dobila izpričevalo. Brez tega izpričevala ne sme nihče voziti motorne drezine. Vozi- telji motornih drezin morajo biti vobče usposobljeni mehaniki z učnim izpriče- valom. 2. Vozitelj motornih drezin mora imeti isti izpit kakor vozitelj za automobile in ga položiti pri pristojni oblasti. 3. Kdor hoče napraviti izpit za vožnjo motornih drezin, mora biti: a) najmanj 18 let star; b) sposoben, kakor je predpisano za osobje, katero opravlja progonadzoro- valno službo; c) pooblaščen voditi navadne drezine, od¬ nosno imeti izkaznico, da je po pro¬ govnem odseku izprašan iz signalnega pravilnika in navodil za osebno var¬ nost. 7 4. Motorne drezine se ne sme uporab¬ ljati, dokler ni oskrbljena z materijalom potrebnim za pogon motorjev in dokler se vozitelj ne uveri, da je motor siguren, da so vsi gibljivi deli dobro namazani in da delujejo vse zavore. 5. Na motorni direzini morajo biti na¬ sproti sedežu vozitelja napisani sledeči po¬ datki, in sicer: vrsta drezine (lahka ali težka), dovoljena najvišja vozna brzina na uro in minuto ter število oseb, ki se smejo z njo voziti. 6. Na glavnih progah se ne sme pre¬ koračiti najvišje vozne brzine (ako ni br¬ zina na drug način omejena) 50 km na uro, t. j. 830 m na minuto. Samo v slučaju pri- rodnih nezgod ali iz drugih nujnih razlogov in ako ni drugih primernih vlakov, s kate¬ rimi bi se moglo priti hitreje na kraj poto¬ vanja, se sme z drezino voziti na ravnih delih proge z višjo brzino. V ostrih lokih pa se mora brzina seveda primerno zmanj¬ šati. Na lokalnih progah je največja brzina 35 km, in sicer na ravnih delih proge. V ostrih lokih se mora brzina primerno zmanjšati. 7. Ako je pogled v daljino moten ali omejen, se mora brzino vožnje zmanjšati 8 na ono mero, da se drezina lahko ustavi na daljino, na katero je proga pregledna. Pred potnimi ali cestnimi prelazi, ob uvozu v postaje, pred kretnicami in križišči, se mora vozna brzina zmanjšati in motor iz¬ ločiti ter zavorni vzvod tako pripraviti, da se drezina v slučaju potrebe lahko takoj ustavi. Na nepreglednih mestih ali v megli in pred cestnimi in potnimi prelazi je treba tudi opetovano dati signale s trobljo ali si¬ reno. Motor je treba tudi tedaj izločiti, ako vozitelj vidi, da se živali, ki se naha¬ jajo v bližini proge, vznemirjajo. Pri sre¬ čanju z vlakom na dvotirni progi se mora vozna brzina primerno zmanjšati. V predorih, kateri niso pregledni, se mora vozna brzina zmanjšati na 15 km na uro, užgati svetiljka ter opetovano dati signal s trobljo ali sireno. Posebna pozor¬ nost je potrebna v predorih na dvotirnih progah pri srečanju kakega vlaka na dru¬ gem tiru. 8. Z motorno drezino se razen potreb¬ nega maziva ter bencina in nujne opreme ne sme prevažati nobena druga roba. 9. Izven pogona mora biti motorna) dre¬ zina shranjena v popolnoma zaprtem pro¬ storu; ključ do tega prostora hrani vozitelj. 9 Ključ od induktorja (navodiča) odvza¬ me vozitelj v vsakem, slučaju, kadar se on sam odstrani odi motorne drezine. 10. Vozitelj je dolžan oskrbeti motorno drezino po vsaki vožnji s potrebnim materi- jalom za kurjenje in mazanje, da je takoj in ob vsakem času pripravljena za vožnjo. 11. Ako se pri nemarnem ravnanju z motorno drezino pojavijo nedostatki, je zanje odgovoren vozitelj. 12. Vsak nedostatek, ki ga vozitelj za¬ pazi na motorni drezini, se mora javiti pis¬ meno oddelku VII. obratnega ravnateljstva. Dokler se napaka ne popravi, se ne sme rabiti motorna drezina. 13. Motor se mora vedno kuriti z mo¬ tornim bencinom; benzol je dovoljeno- ra¬ biti samo v izrednih slučajih, in sicer s po¬ sebnim dovoljenjem oddelka VIL obratne¬ ga ravnateljstva. 14. Motor in drugi gibljivi deli drezine se smejo mazati samo z oljem, ki je za to določeno. 15. Z motorno drezino je treba vobče oprezno ravnati. 16. Za vsako motorno drezino mora vo¬ zitelj voditi po predpisanem vzorcu dva dnevnika, in sicer enega; za lihe, drugega za sode mesece. 10 Oddelek VII. obratnega ravnateljstva mora dnevnik, ki se nanaša na ta ali oni mesec, izročiti vozitelju, ki ga hrani cel me¬ sec in ga mora imeti pri vsaki vožnji s se¬ boj. Na koncu vsakega meseca izroči vozi- telj izpopolnjen in zaključen dnevnik od¬ delku VII. 17. Prepovedano je motorne drezine medsebojno spenjati ali jim pripenjati dru¬ ga vozila. 18. Dve motorni drezini si moreta sle¬ diti druga drugi samo v razdalji 200 m. Ako si sledi več motornih drezin raznih brzin, vozi najhitrejša drezina kot prva, druge za njo pa po vrsti, kakor jih označuje njihova napisna brzina. V slučaju, da se mora sprednja drezina nenadoma ustaviti, se mora sledečim drezinam takoj diati signal »stoj«. 19. Motorna drezina mora biti oprem¬ ljena z vsemi signalnimi sredstvi, katera so predpisana za progovne vozičke, odnosno navadne drezine. Razen tega mora imeti vozitelj s seboj signalno trobljo ali sireno. V primeru, da se vožnja ne konča podnevi, v megli ali snežnem metežu, mora imeti drezina predpisano svetiljko, da lahko da signale, ki so označeni v signalnem pravil¬ niku. Razen tega se mora nahajati na mo- II torni drezini ročna signalna svetiljka za belo in rdečo luč kct rezerva. 20. Kazen voditelja, ki vozi drezino, mora spremljati motorno drezino še organ progovnega odseka (inž. odsjeka), ki je vodja vožnje in ki je odgovoren za upošte¬ vanje vseh predpisov, ki veljajo za vožnjo z motornimi drezinami. Vodja vožnje, ki po¬ zna popolnoma progovne razmere, mora biti usposobljen za izvršilno (eksekutivno) službo ter izprašan iz prometnega in sig¬ nalnega pravilnika. 21. V primeru, da ima organ progovne¬ ga odseka (inž. odsjeka) tudi izpit za vozi- telja ter je izpolnil predpogoje v točki 2. in 3., je lahko vodja vožnje in je tedaj dovo¬ ljeno, da združi voziteljstvo z vodstvom. V tem slučaju je pa potrebno, da se nahaja na drezini še druga oseba, ki lahko • po¬ maga pri dviganju drezine s tira. 22. Motorne drezine so na razpolago le uslužbencem za vzdrževanje proge, odnos¬ no za nadzorovanje vzdrževalnega dela. Uslužbenec druge panoge in osebe, ki ne spadajo k železnici, se jih smejo posluže¬ vati le s posebnim dovoljenjem oddelka VII. obratnega ravnateljstva. 23. Motorna drezina sme odpeljati s postaje samo s propustnico«, predpisano 12 v členu 162. prometnih predpisov. Propust- nico izdaja prometnik izhodne postaje ter se glasi na ime vodje vožnje. B. Prometne določbe. 1. Odhodna postaja obvesti sosedno po¬ stajo brzojavno ali telefonično ter javi tudi telefonično progovnim, odnosno zapornič- nim čuvajem odhod motorne drezine in ra¬ di pravilne postavitve izvoznih kretnic tudi kretniku v postavljalnici. Obe postaji zabe¬ ležita čas odhoda motorne drezine v tele¬ fonskem zapisniku. 2. Za vožnje motornih drezin se ne dajejo zvonilni signali in ne postavljajo ne postaje ne vlakovna javilišča in ne bloko- višča stolbnih signalov. . 3. Uvozna postaja naznani kretniku na uvoznem koncu postaje tir, ki je določen za uvoz motorne drezine. Kretnik postavi kret¬ nice za uvoz ter jih ne sme več prestaviti, dokler ne dospe drezina v postajo, odnosno dokler ne dobi drugega naloga:. 4. Postaja in zapornični čuvaji zapirajo zapornice po telefoničnem obvestilu. 5. Na enotirnih progah ali ako pelje lahka motorna drezina po nepravem tiru dvotirne proge, mora dospeti v postajo 13 najmanj 5 minut pred odhodom na¬ sprotnega vlaka. 6. Motorna drezina mora dospeti v po¬ stajo najmanj 10 minut pred pri¬ hodom sledečega ji vlaka. 7. Ako postroji motoma drezina dalje časa na progi in se na tem tiru pričakuje kak vlak, tedaj jo je treba dvigniti s tira na mestu, kjer se v bližini nahaja telefon, in sicer 5 minut pred odhodom tega vlaka z ene ali druge postaje. Vodja vožnje javi sosednima postajama telefonično: »Pro¬ ga prosta. Ime«, Vodja vožnje in promet¬ nika obeh sosednih postaj morajo to bese¬ dilo zabeležiti v telefonskih zapisnikih. V primeru pa, da na tiru, na katerem se nahaja drezina, ni pričakovati vlakov, tedaj lahko ostane drezina za čas postoja na tiru, ako je dana možnost, da se jo krije s signalnimi sredstvi po obstoječih predpi¬ sih. Vodja vožnje obvesti telefonično tudi v tem primeru sosedni postaji o postoju drezine. V obeh primerih se mora o postoju drezine na progi obvestiti tudi zapornična mesta. Pred zopetnim nastopom vožnje se mora vodja vožnje sporazumeti s prometni¬ kom obeh sosednih postaj o dopustnosti nadaljevanja vožnje ter obvestiti zapomične 14 čuvaje. Čas zopetnega nastopa vožnje se mera zabeležiti v telefonskih zapisnikih. 8. Na dvotirnih progah sme lahka mo¬ torna direzina uporabljati tudi nepravi tir. Menjanje tirov nai progi je dovoljeno le, ako se to izvrši pravočasno glede na vlakovni premet in sporazumno z obema prometni¬ koma sosednih postaj. 9. Prihod, odnosno konec vožnje mo¬ torne drezine naznani prometnik telefonič- no ali telegrafično sosedni, odnosno izhodni postaji, katera zabeleži čas dohoda v tele¬ fonskem zapisniku. 10. Prometnik končne postaje odvzame propustnico, zabeleži čas prihoda ter jo pošlje progovnemu odseku (inž. odsjeku), ki jo hrani leto dni. 11. V ostalem veljajo tudi za motorno drezino vse določbe poglavja XVIII. pro¬ metnih predpisov, člena 16. predpisov za progovne mojstre in člena 37. predpisov za progovne čuvaje, toda samo v kolikor jih določbe tega pravilnika ne spreminjajo. II. TEŽKE MOTORNE DREZINE. 1. Motorne drezine, ki se radi preve¬ like teže ne morejo dvigniti na progi s tira, se smatrajo kot vlak ter veljajo za nje vsi predpisi, ki se nanašajo na promet vlakov ter splošne določbe tega pravilnika. 2. V primeru, da je pri lahkih motor¬ nih drezinah pokvarjen vretenasti vitel ta¬ ko, da je dviganje drezine s tira onemogo¬ čeno, mora tudi lahka drezina voziti kot vlak. 3. Take motorne drezine se vpelje kot službeni vlak brez navedbe voznih časov s primerno številko kakega vlaka, o čemer mora biti osobje, ki se ga tiče, pravočasno obveščeno. Vožnja takih motornih drezin se naznanja progi z zvonilnim signalom, kakor predpisuje signalni pravilnik za na¬ vadne vlake. Odpravljanje in kretanje tar kih službenih vlakov na progi se vrši po določbah poglavja XVII. prometnih pred¬ pisov. Tudi križanje in prehitevanje je tre¬ ba ravnotako ugotoviti, kakor je predpi¬ sano za navadne vlake. 16 4. Ako vozi taka motorna drezina v svrho vzdrževalnega in nadzorovalnega de¬ la na progi, jo mora spremljati inženjer, odnosno progovni mojster progovnega od¬ seka (inž. odsjeka), ki je izprašan iz pro¬ metnih in signalnih predpisov ter prevza¬ me vse obveznosti vlakovodje. Ako pa vozi v druge svrhe, jo mora spremljati prometni vlakovodja, ki je izprašan iz prometnih in signalnih predpisov. 5. Motorna drezina, ki vozi kot vlak, mora imeti vlakovni zapisnik, ki je predpi¬ san za vlake. Da se prepreči vsaka motnja prometnega in progovzdrževalnega osobja, je v navedenem slučaju prepovedano, da uporablja težka motorna drezina, kjer vozi kot vlak, na dvotirnih progah nepravi tir. Le ako je pravi tir zaprt za promet, je do¬ voljeno uporabljati nepravi tir in veljajo v tem slučaju predpisi za promet po enotirni progi. 4402 23