J tv 4 t ■- • 1 - č sindikalni poročevalec številka 12 7. decembra 1990 PREDLOG ORGANIZIRANOST ZVEZE SVOBODNIH SINDIKATOV SLOVENIJE sl. 2 a I. NAČELA ORGANIZIRANJA ZSSS 1. organiziranost v ZSSS se gradi na panožnem načelu od člana navzgor: član - sindikat podjetja ali zavoda, sindikat dejavnosti na območju, sindikat dejavnosti Slovenije, 2. sindikat dejavnosti na območju ustanovijo za izvajanje dela svojih programov območno organizacijo sindikatov kot teritorialno obliko organiziranosti, ki je v njihovi funkciji in predstavlja tudi strokovni servis članom in organizacijam na območju. Sindikati podjetja, ki nimajo pogojev za ustanovitev območnih odborov dejavnosti, se lahko neposredno povezujejo v območno organizacijo sindikatov. 3. zvezi se statutarno opredelijo njene funkcije, pristojnosti in naloge, ki jih nanjo prenesejo člani, za izvajanje katerih se organizira potrebna strokovna in administrativna služba zveze. 4. skupno dogovorjene in prenesene naloge sindikatov dejavnosti se lahko opravljajo v skupnih strokovnih službah organiziranih pri zvezi. Opredelitev za skupne strokovne službe je stvar posameznih ali vseh sindikatov dejavnosti in ima za svojo posledico njihovo obveznost, da jih financirajo. 5. solidarnost za delovanje sindikatov dejavnosti na republiški ravni se opredeli v posebnem izvedbenem aktu Pravilnika o financiranju in finančno-materialnem poslovanju ZSSS, ki ga sprejme svet ZSSS v soglasju s sindikati dejavnosti Slovenije. II. VSEBINSKE OPREDELITVE DELA ALI IZVAJANJA PROGRAMA V POSAMEZNIH OBLIKAH ORGANIZIRANOSTI ZVEZE SVOBODNIH SINDIKATOV SLOVENIJE 1. sindikat podjetja ali druga oblika organiziranja dela: - včlanjevanje in zbiranje sindikalne članarine. - sodelovanje pri sklepanju podjetniških kolektivnih pogodb. - izobraževanje in sindikalno usposabljanje, - sodelovanje pri ugotavljanju nastanka in reševanja presežnih delavcev, - nadzor nad uveljavljanjem kolektivnih pogodb ali splošnih aktov, - udeležba v postopku urejanja pravic delavcev, ki izhajajo iz dela in iz delovnega razmerja, - dajanje pobud za sprejem ukrepov s področja splošnega in posebnega varstva pri delu, - organizacija in vodenje stavke, - oblikovanje solidarnostnih skladov za dodeljevanje pomoči za primere poškodbe pri delu, poklicnih bolezni, bolezni, nezgode ali smrti. - medsindikalno sodelovanje, - organiziranje rekreativne in športne aktivnosti ter aktivnosti na področju kulture. 2. sindikati dejavnosti Slovenije: (na republiški ravni) - pridobivanje članov, - sklepanje in nadzor nad uresničevanjem panožnih kolektivnih pogodb, - spremljanje rezultatov in pogojev ustvarjanja z vidika ekonomskega in socialnega položaja delavcev v dejavnosti, - strokovno svetovanje s področja dejavnosti vsem oblikam sindikalne organiziranosti, - spremljanje delovnih in življenjskih razmer delavcev, skrb za varno delovno okolje, odnos do ekologije, - uresničevanje in zastopanje specifičnih interesov članstva posamezne dejavnosti v institucijah sistema, - napovedovanje in organiziranje stavk v dejavnosti, - oblikovanje skladov, - mednarodna dejavnost, - medsindikalno sodelovanje, - zagotavljanje višjih strokovnih oblik usposabljanja. Kadrovsko zasedbo opredelijo pristojni organi sindikatov dejavnosti Slovenije. Skupno dogovorjene in prenešene naloge sindikatov dejavnosti, ki se opravljajo v skupni strokovni službi: • (naloge in kadrovska zasedba se dokončno opredelijo na osnovi interesov in potreb sindikatov dejavnosti in jih tudi le-ti na tej osnovi financirajo) - panožne kolektivne pogodbe, pogajanja in spremljanje rezultatov gospodarjenja v panogi, - načrtovanje vsebine in organizacija izvedbe izobraževanja sindikalnih zaupnikov, - sindikalna evidenca in statistika ter personalne zadeve zaposlenih, - organizcija, funkcioniranje in strokovno vodenje sindikalnih skladov, - izvajanje dogovorjenega sistema financiranja in finančno-materialnega poslovanja v zvezi in sindikatih dejavnosti, računovodske evidence ter odnos do zunanjih finančnih institucij. 3. območna raven organiziranosti: (sindikati dejavnosti na območju in območne organizacije sindikatov) - pridobivanje članov, - sodelovanje pri sklepanju kolektivnih pogodb v podjetjih in nadzor nad njihovim izvajanjem, - strokovna pomoč sindikalnim zaupnikom in sindikatom podjetij, - pravna pomoč članom sindikata in sindikatom podjetij, - solidarnost do članstva, pomoči in ugodnosti, - uveljavljanje interesov članstva v odnosu do lokalne samouprave. - izvajanje izobraževanja in usposabljanja sindikalnih zaupnikov, - organizacijska in strokovna pomoč pri stavkah, - aktivnost na področju kulture, oddiha in rekreacije, - sodelovanje z drugimi sindikati. Kadrovsko zasedbo opredelijo območne organizacije v dogovoru s sindikati dejavnosti območja. V njenem okviru morajo zagotoviti: - na vsakem območju najmanj enega profesionalnega delavca pravne pomoči. * - v vsaki občini (kjer ni sedež območja) naj bo praviloma sindikalna pisarna. Kadrovska zasedba je odvisna od števila članov v posamezni občini ter je predmet ustreznih aktov območne organizacije. - območna organizacija sindikatov v svojih aktih opredeli število izpostav in njihove funkcije. 4. skupno dogovorjene naloge zveze - razvoj sistema plač in tarifne politike kot osnov za kolektivno pogajanje, - zastopanje v institucijah sistema, predvsem na naslednjih področjih: - delovno-pravna zakonodaja, - ekonomski položaj in socialna varnost delavcev, - zaposlovanje. - soupravljanje. - ustavnost, zakonitost, pravna varnost. - mednarodna dejavnost, - uvajanje in uveljavljanje sindikalnih svoboščin in pravic, - organiziranje delovanja pravnega zastopanja in nudenja pravne pomoči v kolektivih in individualnih sporih na področju delovnega in socialnega prava in premoženjsko pravne zadeve, - vzpostavljanje pogojev za delovanje vseh organizacijskih oblik v ZSSS na načelih solidarnosti, - dograjevanje in razvijanje vloge, položaja in organiziranosti sindikatov ter medsindikalno sodelovanje, - politični marketing in informacijski sistem, - usklajevanje interesov in aktivnosti znotraj zveze. Predlog kadrovske zasedbe: - predsednik, sekretar, člani predsedstva - devet strokovnih delavcev z visoko oziroma višjo izobrazbo - štiri delavke s srednjo izobrazbo Za opravljanje teh nalog predlagamo 19 izvajalcev, kar v stroškovnem smislu skupaj s pripadajočimi materialnimi stroški in delnim pokrivanjem stroškov tehničnih služb in uprave stavbe predstavlja 10% od sredstev članarine, ki jo sindikati podjetja namenijo za ostale ravni organiziranosti. Tehnične službe in uprava stavbe: Te službe so namenjene za zagotavljanje prostorskih in drugih tehničnih pogojev za delovanje zveze in sindikatov dejavnosti. Na osnovi razdelitve lastnine na idealne deleže in izračuna stroškov posameznih uporabnikov prostorov krije vsak subjekt ekonomske stroške uporabe prostorov v Domu sindikatov in trehničnih služb. Vir za pokrivanje teh stroškov je tudi najemnina za izdane poslovne prostore na Dalmatinovi 4. V okviru tehničnih služb in uprave stavbe so zajeta naslednja opravila: hišniška opravila, vzdrževanje stavbe, ekonomat, varovanje in zveze, vozni park, vložišče, ekspedit in razmnoževanje ter obrat družbene prehrane. Predlog kadrovske zasedbe: - sedemnajst izvajalcev srednje in nižje strokovne izobrazbe - en vodja službe - delavke v obratu družbene prehrane niso zajete v številu izvajalcev, ker naj bi se ekonomsko pokrivale s poslovanjem obrata družbene prehrane. III. DELITEV SINDIKALNE ČLANARINE Osnovno delitveno razmerje članarine za posamezni nivo sindikalne organiziranosti temelji na programskih nalogah, ki se na posameznem nivoju izvajajo. Posamezni sindikati dejavnosti Slovenije in območne organizacije sindikatov se lahko dogovorijo o drugačni delitvi programskih nalog. Posledično se potem spremeni tudi delež sredstev članarine, pri čemer se upoštevajo tudi specifičnosti posameznih območij in sindikatov dejavnosti. Osnovno delitveno razmerje sindikalne članarine (55% od 0.6% = 100): - območna raven -60% - sindikati dejav. na rep. ravni -30% - zveza -10% Sindikati podjetja, zavoda ali druge oblike organiziranosti dela nakažejo ob izplačilu osebnih dohodkov 55% od zbrane članarine na žiro račun območne organizacije sindikatov. Območna organizacija sindikatov nakaže do 5. in do 20. v mesecu dogovorjen delež za posamezne sindikate dejavnosti Slovenije in zvezo na skupni prehodni račun članarine pri svetu ZSSS. Predlog Svet Zveze Svobodnih sindikatov Slovenije je na podlagi 3. točke 10. člena statuta ZSSS, dne sprejel PRAVILNIK O FINANCIRANJU IN FINANČNO-MATERIALNEM POSLOVANJU ZSSS l. Splošna določila 1. člen S tem pravilnikom Zveze svobodnih sindikatov Slovenije se urejajo načela financiranja in porabe sredstev članarine v organih in organizacijah sindikatov dejavnosti ZSSS (v nadaljevanju: sindikati dejavnosti) in ZSSS, zlasti način plačevanja in obračunavanja članarine, vodenje evidence o vplačani članarini, namembnost članarine, način zbiranja in delitve članarine, sestava finančnih načrtov organizacij in organov sindikatov dejavnosti in ZSSS. naloge odredbodajalca, oblikovanje in poslovanje s skladi organizacij in organov sindikatov dejavnosti in ZSSS, upravljanje z nepremičninami, pravice članov do materialne pomoči. 2. člen Organizacije in organi sindikatov dejavnosti Slovenije in ZSSS vodijo finančno-mateiialno poslovanje po tem pravilniku, zakonu o računovodstvu in v skladu z drugimi predpisi. 3. člen Dejavnost organizacij in organov v ZSSS se financira po načelih samofinanciranja, solidarnosti in vzajemnosti. 4. člen Sindikati podjetja poleg prihodka iz članarine pridobivajo še prihodke iz: - obresti od denarnih sredstev - drugih prihodkov, ki izvirajo iz aktivnosti sindikatov podjetij (prihodek iz lastne dejavnosti) - dotacij podjetja iz dobička. Ostale ravni sindikalne organiziranosti pridobivajo dodatni prihodek iz: - prihodka od lastne dejavnosti - drugih prihodkov - obresti od denarnih sredstev. S temi sredstvi posamezne ravni sindikalne organiziranosti samostojno gospodarijo. 5. člen V Zvezi svobodnih sindikatov Slovenije z načelom solidarnosti in vzajemnosti zagotavljamo članom izvedbo dogovorjenega programa in sprejeto organiziranost. Sredstva solidarnosti in vzajemnosti se določijo z letnim finančnim načrtom. 6. člen Prihodki, zbrani s članarino, so last organizacij in organov sindikatov dejavnosti ter drugih oblik sindikalne organiziranosti. Sredstva članarine niso družbena sredstva. Članarina je namenjena za financiranje dejavnosti in akcij organizacij in organov sindikatov dejavnosti ter drugih oblik sindikalne organiziranosti. Sredstva članarine niso vračljiva. 7. člen Organi na vseh ravneh sindikalne organiziranosti morajo najmanj enkrat letno seznaniti člane v orga- nizacijah s plačevanjem članarine in porabo sredstev. II. Načini plačevanja in obračunavanja članarine 8. člen Višina članarine v Zvezi svobodnih sindikatov Slovenije znaša najmanj 0.6% od obračunanega in izplačanega neto osebnega dohodka ali drugih prejemkov člana. Višino članarine na podlagi dogovora med članstvom določijo sindikati dejavnosti in druge oblike sindikalne organiziranosti v Svetu Zveze svobodnih sindikatov Slovenije. Osnova za obračun članarine za: - kmeta je osnova, od katere se obračunavajo prispevki za pokojninsko in invalidsko zavarovanje - svobodnega umetnika je osnova, od katere se obračunavajo prispevki za pokojninsko in invalidsko zavarovanje. 9. člen Upokojenci, ki ne prejemajo varstvenega dodatka, plačujejo članarino v letnem pavšalnem znesku, ki ga vsako leto opredeli svet ZSSS. 10. člen Članarine ne plačujejo začasno nezaposleni člani, ki prejemajo nadomestilo osebnega dohodka ali socialno pomoč pod zneskom, ki zagotavlja materialno in socialno varnost in člani, ki služijo vojaški rok ter upokojenci, ki prejemajo varstveni dodatek. 11. člen Sindikati podjetij in sindikati dejavnosti lahko na podlagi dodatno sprejetega programa določijo višjo članarino od 0,6% in s tem delom samostojno razpolagajo. 12. člen Člani plačujejo članarino v podjetjih oziroma drugih oblikah organiziranja dela. Član sindikata je dolžan vsak mesec plačati članarino od svojega obračunanega in izplačanega neto osebnega dohodka in vseh njegovih nadomestil oziroma od drugih prejemkov, od katerih se obračunavajo prispevki za pokojninsko in invalidsko zavarovanje. Člani plačujejo tako, da opravi obračun in izvrši nakazilo članarine strokovna služba podjetja ali druga oblika organiziranosti dela. Posamezni člani, ki niso vključeni v organizirane oblike delovanja, nakazujejo članarino na območno organizacijo ZSSS. III. Razporeditev članarine in vodenje evidence o vplačani članarini 13. člen Članarina iz 8. člena tega pravilnika se razporeja tako, da: - 45% ostane sindikatu podjetja oziroma drugi obliki organiziranja dela. - 55% se odvede za potrebe sindikatov dejavnosti in drugih oblik sindikalne organiziranosti. 14. člen Zbrana 55% članarina za potrebe sindikatov dejavnosti in drugih oblik sindikalne organiziranosti se deli med posamezne uporabnike v naslednjih razmerjih: - za sindikate dejavnosti 30% - za območne organizacije ZSSS. 60% - za Zvezo svobodnih sindikatov Slovenije 10% 15. člen Sindikat podjetja zadrži 45% deleža članarine, preostalih 55% od 0,6% obračunanega in izplačanega neto osebnega dohodka pa takoj ob izplačilu osebnega dohodka nakaže na žiro račun območne organizacije ZSSS. Na virmanskem nalogu oziroma položnici sindikata podjetja morajo biti naslednji podatki: - mesec, za katerega je nakazana članarina, - število članov sindikata podjetja, - število članov, ki so plačali članarino, - 100% osnova, od katere je obračunan delež članarine, - pravilen naslov sindikata podjetja. Te naloge za sindikat podjetja opravi strokovna služba podjetja. 16. člen Območne organizacije ZSSS so dolžne do 5. in do 20. v mesecu nakazati delež članarine iz 14. člena pravilnika za sindikate dejavnosti in ZSSS na skupni prehodni račun članarine pri svetu ZSSS; in sicer za vso zbrano članarino v posameznem mesecu. Iz skupnega prehodnega računa članarine pri svetu ZSSS se sredstva delijo po stroškovnih mestih posameznih sindikatov dejavnosti in zveze. 17. člen Sredstva članarine, ki pripadajo posameznim ravnem sindikalne organiziranosti so namenjena za stroške njihovega rednega delovanja in izvajanja programskih nalog, opredeljenih v dokumentu o organiziranosti ZSSS ter njihovih aktih. 18. člen Območne organizacije ZSSS vodijo evidenco o vplačani članarini, in sicer o: 1. številu sindikatov podjetij 2. številu članov sindikata podjetja 3. številu sindikatov podjetij, ki so plačali članarino 4. številu članov, ki so plačali članarino 5. znesku vplačane članarine na območno organizacijo ZSSS 6. znesku 100% vplačane članarine 7. znesku članarine, ki ga zadrži območna organizacija ZSSS 8. znesku članarine, ki ga odvede območna organizacija ZSSS na skupni prehodni račun članarine pri svetu ZSSS za posamezne sindikate dejavnosti in zvezo. Te naloge opravljajo v območni organizaciji ZSSS za to pooblaščene odgovorne osebe. Območne organizacije ZSSS so dolžne sindikate dejavnosti sprotno obveščati o gibanju članov in plačevanju članarine. IV. Skladi organizacij in organov sindikatov dejavnosti in ZSSS 19. člen Organizacije in organi sindikatov dejavnosti in ZSSS oblikujejo sklade, ki so obvezni po zakonu. Sklade oblikujejo iz sredstev članarine in iz drugih prihodkov oz. iz presežka prihodkov po zaključnem računu. Sredstva za sklade se predvidijo s finančnim načrtom organizacij in organov sindikatov dejavnosti in ZSSS. Organi sindikatov dejavnosti in ZSSS s posebnim sklepom določijo tudi namembnost in način porabe sredstev skladov. Organizacije in organi sindikatov dejavnosti in ZSSS ter drugih oblik sindikalne organiziranosti oblikujejo sklade rezerv, ki se uporabljajo za dopolnilno izvajanje načela solidarnosti in vzajemnosti. 20. člen Organizacije in organi sindikatov dejavnosti in ZSSS lahko poleg skladov iz 19. člena tega pravilnika ustanavljajo namenske sklade, kot so: - stavkovni sklad za pomoč stavkajočim, - solidarnostni sklad za dodeljevanje solidarnostne pomoči v primeru stečaja in likvidacije podjetja, poškodbe pri delu. poklicnih bolezni, bolezni, nezgode ali smrti. Sklep o ustanovitvi namenskih skladov vsebuje naziv, namen, za katerega so ustanovljeni, vire in merila za porabo sredstev ter njihove organe upravljanja in nadzora. V. Finančni načrti, zaključni računi 21. člen Organizacije in organi sindikatov dejavnosti in ZSSS na podlagi ovrednotenja programa dela sprejmejo finančni načrt, s katerim predvidijo sredstva za financiranje programa, materialne stroške, osebne dohodke ter sklade. Vsaka organizacija in organ sindikatov dejavnosti in ZSSS je samostojna pri oblikovanju, usklajevanju ter sprejemu finančnega načrta v okviru svojih sredstev. 22. člen Organizacije in organi sindikatov dejavnosti in ZSSS sprejmejo vsako leto zaključni račun v skladu s finančnimi predpisi ter navodili o finančno-materi-alnem poslovanju ZSSS. 23. člen Presežek prihodkov nad odhodki razporejajo organizacije in organi sindikatov dejavnosti in Zveze svobodnih sindikatov Slovenije z zaključnim računom za namene, določene s programom in finančnim načrtom organizacij in organov sindikatov dejavnosti in Zveze svobodnih sindikatov Slovenije ter v skladu s pozitivnimi predpisi. VI. Naloge odredbodajalca in računovodje oz. blagajnika 24. člen Organizacije in organi sindikatov dejavnosti in Zveze svobodnih sindikatov Slovenije določijo odredbodajalca in podpisnike žiro računa. Odredbodajalec je odgovoren za izpolnjevanje finančnega načrta in za gospodarno ravnanje s sredstvi. Odredbodajalec ima predvsem naslednje pristojnosti: - uresničuje finančni načrt v skladu s programom in dogovorjenimi nalogami organa sindikata dejavnosti in ZSSS. - izvršuje sklepe organa v zvezi s finančno-materialnim poslovanjem. - je eden od podpisnikov žiro računa. - izdaja naloge za izplačila. - podpisuje vse pogodbe, v mejah, ki jih s sklepom določi organ ZSSS in imajo za posledico spremembo stanja sredstev in njihovih virov, - predlaga po potrebi organu spremembo finančnega načrta, - podpisuje knjigovodsko dokumentacijo, - je odgovoren za pripravo in izvedbo programa o nakupu, prodaji, odstopu in odpisu osnovnih sredstev v skladu s predpisi. Sklep o nakupu, prodaji, odstopu in odpisu osnovnih sredstev sprejme pristojni organ sindikatov dejavnosti in Zveze svobodnih sindikatov Slovenije. Odredbodajalec in vodja knjigovodstva izvedeta v skladu s predpisi klasifikacijo med osnovnimi sredstvi in drobnim inventarjem. 25. člen Računovodja oziroma blagajnik je dolžan izpolniti le tiste naloge odredbodajalca, ki so v skiadu z veljavnimi predpisi. Če računovodja oz. blagajnik ugotovi, da je nalog v nasprotju z veljavnimi predpisi, mora na to opozoriti odredbodajalca in od njega zahtevati pismeni nalog. Pisni nalog mora izvršiti, vendar je dolžan o tem takoj obvestiti nadzorni odbor. 26. člen Finančna služba sveta ZSSS je pooblaščena za nadzor nad doslednim odvajanjem dogovorjenih deležev članarine na vseh ravneh organiziranosti. Odredbodajalec na posameznih ravneh organiziranosti, ki dela v nasprotju z določili tega pravilnika, je disciplinsko odgovoren. VII. Upravljanje s premičninami in nepremičninami 27. člen Premičnine in nepremičnine so last organizacij in organov ZSSS in sindikatov dejavnosti ter drugih oblik sindikalne organiziranosti. Osnovna in druga sredstva ZSSS se lahko prodajo, odtujijo ali odpišejo le v skladu z zakonskimi predpisi. Sklep o odstopanju, prodaji in odpisu premoženja sprejmejo pristojni organi v ZSSS, sindikatih dejavnosti ter drugih oblikah sindikalne organiziranosti. Odnos do premičnin in nepremičnin se opredeli s posebnim pravilnikom. Vlil. Pravice članov do materialne pomoči 28. člen Organizacije in organi v ZSSS lahko članom nudijo materialne pomoči v primerih socialne ogroženosti. O izplačani materialni pomoči se vodi evidenca pri organu, ki je to pomoč nudil. Vire in kriterije ter način za dodeljevanje teh pomoči članom sindikata določi pristojni organ v ZSSS s sklepom ali pravilnikom. 29. člen Sindikati podjetij lahko ustanavljajo blagajne vzajemne pomoči. Poslovanje BVP se določi s posebnim pravilnikom, ki ga člani sprejmejo na ustanovnem zboru. IX. Prehodne in končne določbe 30. člen Organizacije in organi sindikatov dejavnosti in Zveze svobodnih sindikatov Slovenije ali od njih pooblaščena komisija na osnovi tega pravilnika sprejmejo izvedbene akte. Ta pravilnik razlaga predsedstvo Sveta ZSSS. 31. člen Spremembe in dopolnitve tega pravilnika lahko predlagajo organizacije in organi sindikatov dejavnosti in Zveze svobodnih sindikatov Slovenije. Spremembe in dopolnitve se sprejmejo po enakem postopku, ki velja za sprejem tega pravilnika. 32. člen Z dnem, ko prične veljati ta pravilnik, preneha veljavnost Pravilnika o financiranju in finančno-ma-terialnem poslovanju Zveze sindikatov Slovenije, ki je bil sprejet 29. 2. 1984, in njegovih sprememb in dopolnitev z dne 23. 6. 1989, ter sklepa o začasnem načinu financiranja v Zvezi svobodnih sindikatov Slovenije z dne 27. junija 1990. 33. člen Ta pravilnik velja od dne... OBRAZLOŽITEV K DOKUMENTU O ORGANIZIRANOSTI ZSSS IN PREDLOGU PRAVILNIKA O FINANCIRAJU IN FINANČNO MATERIALNEM POSLOVANJU V ZSSS V Zvezi svobodnih sindikatov Slovenije smo od kongresa do 6. seje sveta, ki je bila 25. oktobra 1990, na vseh nivojih organiziranosti obravnavali deset dokumentov, ki so za uresničitev 1. in 2. točke 16. člena statuta ZSSS dograjevali področje organiziranosti in odnosov med posameznimi subjekti zveze. Predsedstvo sveta ZSSS je takoj po izvolitvi predlagalo najbolj demokratično pot dograjevanja sindikalne organiziranosti in sicer prek medsebojnih dogovorov sindikatov dejavnosti in teritorialnih oblik organiziranosti, vendar le-to ni dalo sadov, saj so bili pogledi med posameznimi subjekti teh dogovarjanj v popolnem nasprotju. Ta nasprotja so prišla do veljave tudi pri obravnavi predlogov, ki jih je dajalo predsedstvo. Takšne razmere so nareko-■ :!'.. •' ■ j... :r. ’ ,1"~ *' ’• • 'ri'c~ *■- ' i • ' • '• v': programa v posameznih oblikah organiziranosti in na njegovi osnovi deleže sredstev sindikalne članarine za posamezne nivoje organiziranosti. Predsedstvo je na svoji razširjeni seji 19. 11. 1990 imenovalo delovno skupino, sestavljeno iz predstavnikov sindikatov dejavnosti in teritorialnih oblik organiziranosti, ki je na dveh sejah obravnavala predloženi dokument organiziranosti ZSSS in Pravilnik o financiranju in finančho-materialnem poslovanju ZSSS ter ju vsebinsko dopolnila. Dokument »Organiziranost Zveze svobodnih sindikatov Slovenije« opredeljuje osnovna načela organiziranosti, vsebinske opredelitve dela na posameznih ravneh organiziranosti ter osnovne opredelitve do delitve sindikalne č! ?y$it ZSCS r.e T "i<>90 •, ; / Pj^Sog - uskladitev sindikalne organiziranosti s programskim dokumentom, ki opredeljuje oblike sindikalne organiziranosti v ZSSS in odnose med njimi. Na njegovi osnovi ter na podlagi pobud iz razprave ter stališč 6. seje sveta ZSSS temelji predlagana delitev programskih nalog med posameznimi ravnmi sindikalne organiziranosti in osnovna delitvena razmerja sredstev sindikalne članarine. Tako delovna skupina kot predsedstvo sta na podlagi opravljene široke obravnave ugotovila, da morata oba dokumenta ob opredeljeni delitvi programskih nalog in posledično drugačnih delitvenih razmerij sindikalne članarine, dopustiti možnost odmikov, ki so posledica specifičnosti posameznih območnih organizacij in sindikatov dejavnosti Slovenije. Vsi ti odmiki ali drugačni prijemi so mogoči le na podlagi dogovora med posameznimi nivoji sindikalne organiziranosti ali njihovega članstva. Pri nalogah oziroma funkcijah zveze je v dokumentu o organiziranosti opredeljena tudi kadrovska zasedba, medtem pa je le-ta pri območni ravni organiziranosti in sindikatih dejavnosti Slovenije prepuščena ureditvi v njihovih aktih, saj je na njih atudi vsa odgovornost za izpolnjevanje opredeljenega dela programskih nalog. Sindikati dejavnosti Slovenije lahko del skupno dogovorjenih in prenešenih strokovnih nalog opravljajo v skupni strokovni službi, katere dokončna vsebina in kadrovska zasedba se opredeli na osnovi interesov in potreb posameznih ali vseh sindikatov dejavnosti, saj jih le-ti na tej osnovi tudi financirajo. Sindikati dejavnosti prav tako v izvedbenem aktu Pravilnika o financiranju in finančno-materialnem poslovanju ZSSS opredelijo kriterije in merila za njihovo medsebojno solidarnost za delovanje na republiški ravni organiziranosti. Nekateri sindikati dejavnosti Slovenije z majhnim številom članstva namreč niso zmožni ob predlaganih delitvenih razmerjih samostojno kriti stroškov svojega delovanja. V dokumentu o organiziranosti so posebej opredeljene tehnične službe in uprava stavbe na Dalmatinovi 4 ter potrebna kadrovska zasedba. Financiranje teh opravil zagotavljajo sindikati dejavnosti in zveza iz svojih prihodkov, ob tem pa se kot vir za njihovo pokrivanje namenja tudi najemnina za izdane poslovne prostore. Predlagana pot nakazovanja sindikalne članarine je najbolj racionalna in je v praksi tudi pri sindikatih držav Zahodne Evrope. Za zagotavljanje izvajanja dogovorjenih delitvenih razmerij je v pravilniku dano pooblastilo strokovni službi zveze za nadzor, prav tako pa pravilnik opredeljuje, da so odredbodajalci na posameznih ravneh organiziranosti, ki delajo v nasporetju z določili tega pravilnika, disciplinsko odgovorni. Besedilo predloga pravilnika se poleg že navedenega bistveno razlikuje od osnutka v naslednjem: - ker programski dokument in statut ZSSS delovanje sindikata razširjata tudi na vse nezaposlene člane, je v pravilniku predvideno tudi plačevanje članarine za tiste nezaposlene člane, ki niso socialno ogroženi (10. člen); - v pravilniku je predvidena možnost individualnega plačevanja članarine (kmetje, svobodni umetniki, zaposleni pri zasebnih delodajalcih - 12. člen); - z drugačno opredelitvijo nalog v dokumentu o organiziranosti v ZSSS so temu ustrezno spremenjeni pripadajoči deleži posameznih ravni organiziranosti. S tako dogovorjenimi deleži vsak subjekt pokriva stroške svojega delovanja, vključno z osebnimi dohodki zaposlenih (14. člen); - ker je javna razprava pokazala, da se naj članarina iz sindikatov podjetij nakazuje na eno mesto in ker se s tem zagotavlja boljša evidenca števila članov in nadzor nad plačevanjem članarine, je v pravilniku opredeljeno, da se članarina iz sindikatov podjetij nakazuje na žiro račun območne organizacije (15. člen); - zaradi predlaganega drugačnega načina nakazovanja članarine je v pravilniku opredeljen rok, do katerega morajo območne organizacije ZSSS nakazati pripadajoči delež za sindikate dejavnosti in zvezo na skupni prehodni račun članarine pri svetu ZSSS (16. člen); - namembnost članarine ni več opredeljena za vsako raven organiziranosti posebej, temveč le načelno za vse ravni organiziranosti skupaj, ker je delitev nalog opredeljena v dokumentu o organiziranosti (17. člen); - glede na predlagan spremenjen način nakazovanja 55% deleža članarine iz sindikatov podjetij, je temu ustrezno spremenjeno določilo o vodenju evidence plačane članarine (18. člen). Predsedstvo sveta ZSSS je na seji 5. decembra 1990 določilo predloga za izdajo Pravilnika o financiranju in finančno-materialnem poslovanju ZSSS in dokumenta Organiziranost Zveze svobodnih sindikatov Slovenije ter ju predlaga svetu ZSSS v obravnavo in sprejem. ^/an predsedstva ZSSS Milan Utroša STALISCA IN PRIPOMBE K PREDLOGU ZA IZDAJO ZAKONA O SPREMEMBAH IN DOPOLNITVAH ZAKONA O DELOVNIH RAZMERJIH Z OSNUTKOM ZAKONA Predsedstvo sveta Zveze svobodnih sindikatov Slovenije je na seji 26. novembra 1990 obravnavalo predlog za izdajo zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o delovnih rezmerjih z osnutkom zakona in sprejelo naslednja stališča in predloge. STALIŠČA Spremembe in dopolnitve zakona o delovnih razmerjih pomenijo zelo velik poseg v pravice, družbenoekonomski in socialni položaj delavcev. V sedanjih gospodarskih razmerah ni mogoče oceniti posledic, ki bi jih sprejem tega zakona povzročil. Predlagatelj zakona v oceni razmer in posledic daje nekatere elemente, ki pa ne dajajo realne slike. Na podlagi že večkrat izražene ocene, da je v Sloveniji od 100.000 do 140.000 podzaposlenih, je mogoče predvideti, da je tolikšno tudi število presežnih delavcev. Spremembe in dopolnitve zakona o delovnih razmerjih so za položaj zaposlenih še posebej nevarne, ker v podjetjih in organizacijah praviloma začno reševati svoje ekonomske in razvojne probleme z »racionaliziranjem delovene sile« (zmanjševanjem števila zaposlenih, začasnimi presežki delavcev, zmanjševanjem osebnih dohodkov in podobno), šele nato pa začnejo pripravljati spremembe v proizvodnih in poslovnih programih, v tehnologiji in organizaciji dela ter podobno, namesto da bi se prestrukturiranja podjetij lotili hkrati in celovito. Delavci so pri odločanju o presežkih vedno bolj potisnjeni na obrobje. V podjetjih v družbeni lasti so delavski sveti postali orodje v rokah poslovodnih oraanov. v družbah (v družbeni, mešani in zasebni kona o podjetjih praktično prenehali delovati, če sploh še so. Podoben je položaj sindikata ali sindikatov v podjetjih, ki jih prav tako poskuša potisniti v položaj, da niti ne morejo sodelovati s svojimi stališči in predlogi pri sprejemanju odločitev na tem področju. Ob vsem tem pa ugotavljamo, da nimamo instrumentov, ukrepov ali drugih učinkovitih sredstev za ohranjanje produktivnih delovnih mest (preprečevanje stečajev) niti za odpiranje novih delovnih mest, zlasti v majhnih proizvodnih in poslovnih enotah (majhna podjetja, majhne organizacije s področja družbenih dejavnosti, zasebna obrt in podobno). Na podlagi vseh teh razlogov in ocen lahko utemeljeno priičakujemo, da se bo v naslednjem letu, če bo zakon sprejet takšen kot je predložen, brez ustreznih varovalnih in pospeševalnih ukrepov, število brezposelnih zelo povečalo. Zato so v teh razmerah in pod temi pogoji predložene spremembe in dopolnitve zakona o delovnih razmerjih nesprejemljive. V Zvezi svobodnih sindikatov Slovenije se sicer zavedamo posledic delovanja trga na področju delovne sile. Vendar kolektivnega odpusta delavcev ne more in ne sme biti, če ni predhodno sprejet program reševanja presežnih delavcev, s katerim se zagotovijo jx>goji in ukrepi za nadaljnje delovno anoažiraniaTrresežnih delavcev in zaootovtiena so- NAČELNI PREDLOGI Prvi pogoji za učinkovito reševanje presežnih delavcev pa je v republiki Sloveniji sprejet »raz-vojno-socialni program«, ki bo zagotovil možnost za ohranjanje produktivnih delovnih mest in odpiranje novih. Brez takega programa ni izhoda iz sedanjega - za številne delavce - brezizhodnega položaja. Zato zahtevamo od izvršnega sveta skupščine Republike Slovenije, da čimprej pripravi in predloži skupščini v sprejem tak program, o katerem predhodno dajo mnenje sindikati, ki delujejo v Sloveniji. Zakon mora definirati vsebino programov za reševanje presežkov, hkrati pa tudi določiti odgovornost za izvajanje sprejetih programov ter opredeliti vpliv organov, ki predstavljajo delavce, ali sindikatov. program reševanja presežnih delavcev mora biti sprejet s soglasjem organov, ki predstavljajo delavce, ali sindikatov. To zlasti velja za vsa podjetja, v katerih delavski svet ni organ upravljanja. Če je oblikovan delavski svet kot organ delavskega soupravljanja, ta daje soglasje k programu, ki ga sprejema upravni odbor; če delavskega sveta ni, to vlogo prevzame sindikat ali sindikati, organizirani v podjetju. Če delavski svet ali sindikat ne da cnnlasia. lahko oodietie sicer začne izvajati pro- pristojnim sodiščem o resnosti razlogov za kolektivni odpust ali realnosti programa za reševanje presežnih delavcev. Sodišče pa ima vedno možnost, da sprejme začasne odredbe, s katerimi prepove izvajanje sprejetih programov. Vsi ti predlogi se smiselno nanašajo tudi na zavode, druge organiazcije, zadruge, banke, zavarovalnice in druge fizične in pravne osebe, ki imajo več kot 10 delavcev v delovnem razmerju. KONKRETNI PREDLOGI Poleg predlogov, da se z zakonom opredeli vsebina programa reševanja preseženih delavcev, odgovornost podjetja ali druge organizacije oziroma delodajalca za njegovo uresničevanje, način sprejemanja programa (s soglasjem organa delavskega soupravljanja oz. sindikatov) in pravico organov, ki predstavljajo delavce ali sindikate, da sprožijo spor pred pristojnim sodiščem, dajemo še • naslednje konkretne predloge, ki naj se upoštevajo pri pripravi novega predloga spremembe in dopolnitev zakona o delovnih razmerjih. - 29. člen: predvidi naj se, da delavec za čas žačasne razporeditve na drugo delovno mesto ali v drugo organizacijo na delovno mesto, za katero se zahteva nižja stopnja strokovne izobrazbe, prejme OD, ki je zanj ugodnejši; sprejme naj se varianta k drugemu odstavku; za določanje začasnih presežkov se naj uporabijo kriteriji kot za določanje trajnih presežkov - 31. člen: ugotavljamo, da so delavci ali njihovi organi oziroma sindikati odrinjeni od odločanja o pravicah in obveznostih delavcev, ki postajajo presežni; le še v podjetjih v družbeni lasti, kjer je delavski svet organ upravljanja, delavci sodelujejo pri sprejemanju teh odločitev, v vseh drugih oblikah podjetij pa so pravice delavcev do upravljanja oziroma soupravljnaja zmanjšanje zgolj za njihovo pravico, da so o razlogih za presežke in o ustreznih ukrepih obveščeni ali imajo le pravico sodelovati pri pripravi programa. Vztrajamo pri tem, da v podjetjih, kjer se poleg organov upravljanja oblikuje delavski svet kot organ delavskega soupravljanja, ta obvezno sodeluje v postopkih sprejemanja odločitev o presežnih delavcih. v podjetji, kjer pa takega organa ni. pa funkcijo tega organa prevzamejo sindikati; menimo. da brez soglasja delavskega sveta kot organa delavskega soupravljanja ali sindikatov ni mogoče sprejeti programa reševanja presežnih delavcev; Sprejme naj se varianta k 5. odstavku. - 32. člen: število 30 dni naj se poveča na najmanj 45 dni, v obdobju katerih se šteje, da gre za odpust večjega števila delavcev; - 33. člen: sprejme naj se varianta k 2. odstavku: - 34. člen: menimo, da je zgolj sodelovanje Zavoda za zaposlovanje pri sprejemanju programa reševanja presežnih delavcev, če gre za veliko število delavcev, premalo; zaradi materialnih posledic, ki jih taka odločitev pomeni za zavod, bi le-ta morala dati v teh primerih soglasje k programu; - 36. a. člen: 4. odstavek naj se preoblikuje tako, da delavcu ne glede na delovno dobo v podjetju za vsako izpolnjeno leto dela pripada odpravnina v višini najmanj povprečenga mesečnega osebnega dohodka delavca v zadnjih treh mesecih; menimo, da ta odpravnina predstavalja odškodnino za izgubo dela in da je pravično, da delavci takšno odškonino dobijo, zato naj se tudi varianta k 4. odstavku tega člena črta. K PREDLOGU ZA IZDAJO ZAKONA O ZAPOSLOVANJU, ZAVAROVANJU IN DRUGIH PRAVICAH ZA ČAS BREZPOSELNOSTI Z OSNUTKOM ZAKONA Predsedstvo sveta Zveze svobodnih sindikatov Slovenije je na seji, 26. novembra 1990, obravnavalo predlog za izdajo zakona o zaposlovanju, zavarovanju in drugih pravicah za čas brezposelnosti z osnutkom zakona in sprejelo naslednja stališča in predloge. STALIŠČA Predlog za izdajo zakona z osnutkom celovito ureja področje zaposlovanja, zavarovanja in pravice delavcev za čas brezposelnosti. Zlati pomembno je, da zakon določa tudi nekatere elemente pospeševanja zaposlovanja (aktivna politika zaposlovanja, štipendiranje), kar zagotavlja pogoje za uresničevanje temeljnega cilja, da si delavec z delom zagotavlja socialno in materialno varnost, ne pa z delom in pomočmi. Zakon mora tako urediti področje zaposlovanja, da bodo dane vse pravne in ekonomske podlage, da se zagotovi polna produktivna zaposlenost oziroma da nihče ne sme brez svoje krivde ostati dlje časa brez dela oziroma zaposlitve. Zaposlovanju in zavarovanju za čas brezposelnosti je treba z zakonom zagotoviti tak sistem organiziranosti in financiranja, da bo samostojno, kar bo tudi dejansko zagotavljalo funkcioniranje tripartitnega sistema upravljanja področja zaposlovanja. Predvsem je potrebno sredstva za področje zaposlovanja izločiti iz republiškega proračuna ter ustanoviti sklad, s katerim bi upravljal upravni odbor zavoda za zaposlovanje. Če se sredstva za zaposlovanje zagotavljajo na podlagi obveznega in prostovoljnega zavarovanja, potem je tudi treba zagotoviti strogo namensko uporabo teh sredstev - to pa je seveda možno samo, če se ta sredstva zbirajo v posebnem skladu, najslabšem primeru pa na posebnem računu pri proračunu. Zagotavljati je treba tudi upoštevanje mednarodnih listih, po katerih sredstva zaposlenih za zaposlovanje ne smejo presegati 50 odstotkov ter da morajo delodajalci in vlada zagotoviti najmanj 50% potrebnih sredstev. Osnutek zakona znižuje dosedanji nivo pravic začasno brezposelnih. Tako je znižana spodnja meja višine nadomestila, ne glede na vzrok za brezposelnost so vsa nadomestila določena v enakem odstotku od osnove, skrajšana je doba uživanja nadomestil. Predvsem je sporno znižanje spodnje meje nadomestil na 80% zneska, ki zagotavlja