Katolišk cerkven Ilat. Tečaj TEME. V Ljubljani 1. listopada 18o*3. EAHI 44. EAbeva — mate bitje. Urši mili mo tiospod, (io^oil, \ eriH' smerti uro grozo\ito. ko neb«, grmijo vrs stresel rod. Z ognjem svet vrs soilil boš učilo. \ t..Iki strašni. hritki sili \ črnili ilus, tiospod. s« smili! Ves trepceem, vrs sim plah. krr v preojstro pridem prcsojcnje, Tvoje jene me je grozno strah , Jezno plačaš grešno vse življenje. \ tolki strašni, ti ril ki sili ^ ernili duš. tiospod. se smili! Tisti ilan je T\oje jeze ilan. Nit- ne bos nobeniniu pregledal , Hodi kralj, berač, al' v drugim slan', Slednjim ojstro sodbo bos povedal. V tolki strašni, britki sili \ črnili duš. liospod. ne smili! Tisti sodni dan je dan nadlog. I.jud zadele bodo hilde reve. Z ognjem sodba, krik in sram in jok. \ el ki dan za nas otroke Kve! \ tol ki strasni. Iiriiki sili \ ernili dus. liospod. se smili! Ilaj. liospod. njim pokoj, verni mir. \ eena luč naj vernim dušam sveti; Ti. liospod. vse sreče zi\i vir. Med hudobne o nikar me šteti! \ tolki strašni. Iiritki sili \ ernili duš. tiospod. se smili! \a> sovražniku v roke ue daj. Angel sprime naše naj dušice. Pelje v slavo, mir in večni raj, kjer ni zlega, male ne solziee. \ tolki strašni. Iiritki sili \ernili duš, tiospod. se smili! Keši mili me tiospod. Iiospod, Večne smerti uro grozovito. ko nebo. zemljo ves stresel rod. Z ognjem svet ves sodil boš ocito. \ tolki strašni, tiritki sili \ ernili duš. tiospod. se smili! Maresic. E9 i s m o visoko častit iga gosp. Lorenca Lavtiiar-ja, misijonarja v scvvrni Ameriki. (konee.) V severni Ameriki je 5 neizrečeno velikih jezer, ki so vse meil sabo sklenjene. V Mišiganu so tri: 31 išiiransko, Husonsko, Gorenje jezero, tako de store 2 polotoka; med jezeram Mišiganskim in Hti-sonskim je spodnji Mišigan, med jezeram Miši-gansklm in Gorenjim je zgornji Misigan. V De- troitu je zemlja lepa in čedno obdelana. posebno unstran votle v Kanadi so prav lepi verii polni sadnih dreves: podnebje je zlo tako kakor pri Ljubljani, poleti morebiti še holj vroče. Od Dclroila proli severu se pa kmalo pusta dežela začne. V zgornjim Mišiganu kakor (udi v zgornjim delu spodil jiga so še nezmerni gojzdi, samo oh jezerih so semlerje kake vasi ali posamezne hajtiee rihčev. In luk;ij je naša škofija. Ko so hili gosp. Kr. Haraga za škofa posvečeni, je hilo 6 duhovnov v leni kraji, zdaj jih je že I 1: dvema so visokočast. škof mas-ttikovo posvečenje podelili: oba sta Nemca. pa sta bila že nekaj lei v Ameriki. Število katoličanov mi ni znano: so pa Indijatii, novo spreobernjeni, nia-likovavci, in Irci, Francozi in Nemci. Nar imenitnimi kraj je So Sent Alari (Saut S. Maric v indijanskim jeziku Haotig (po slovensko hi sr ute^nMo reci: pri „l)cvici Marii na Slapih4*: voda ima namreč nekaj slapov, tako tle ne morejo ladije iti po nji, do letaš so mogli prekladati blago, ga na vozili eno četertinko ure deleč prevozovati in ua uni strani spet na drugo ladijo nakladati, Zdaj so pa vodotok naredili. Že okoli leta ItilO so Jezuiti iz Kanade tukej sv. evangeli oznanovali. Kanada je precej unstran vode: v eni četerliuki ure se pride v čeliiu tje. Kanada je zdaj v angleški oblasti, nekdaj je bila pa v francoski katoliški, zato se je tam veliko popred katoliška vera razširila, kakor v ..zedinjenih deržavali". Posebno se imenujejo Jezuiti l/ak Žok (Joijues), Karol Itavmboiit, .Menarti in Market (Marijuetle), ki so v tistim času v teh krajih nekaj Indijanov kerstili. Oče Mari|iietle je prišel celo doli v le kraje, kjer zdaj jesl prebivam, in je tudi umeri, kjer je zdaj vas Krivo Drevo. V Šaut-u so hili okoli flKIT nekaj let g. Kr. Pire duhovni pastir, oni so tudi sedanjo cerkev postavili. Saut je terg imenovan, pa ni boljši, kakor kaka velika vas na Kranjskim, hiše so vse lesene, pa vender prav čedne, ne take, kakoršne so lesene na Kranjskim: cerkvica je tudi lesena in prav revna, škof imajo izbo za stanovanje v leseni hišici. Dva duhovna Jezuita, Francoza, opravljata duhov-sko službo. Prebivavci so Francozi, in Irci. Drugi terg, ravno tak, kakoršen Saut je Makina (Mački-nac) na nekim otoku; tudi tukej so Francozi in Irci, ktere en duhoven (Francoz) oskerbljuje. Po zirni so škof tukej stanovali in duhovsko službo opravljali, ker duhoven še ni znal angleškiga. Tukej so že od več let kristjani. Oče Oton Skola so hili nekaj časa duhovni pastir tu. Drugi terg je pa visoko proti severu pri Gorenjim jezeru. Oiitonagan. ki so ga še le novo vstanovili Irci iu Francozi; tam je duhoven, kteriga so ta škof poslali, in so lansko loto novo cerkev blagoslovili. Morebiti bo ta terg s easama nar veči v vsi škofii, ker se z m i rej več ljudi u a se I nje zavoljo mile, ktero tam kopljejo. Se dva druga duhovna sta pri Gorenjim jezeru v vaseh, kjer so Irci, Francozi in Nemci, in dva pri Mišiganskim jezeru blizo Makinaka, kjer so Francozi In nekteri Indijani. Kjer so pa drugi duhovni, so večidel ali zgolj Indijani. Pri Gorenjim jezeru je eden v La Počnt-u (La Pointe). Do lanskiga leta so bili tam Oče Oton Skola. Se delj od tam je Fond du Lac, kjer je od letašnje spomladi še |e stanovitni duhoven, do tega časa je le duhoven iz La Point-a včasi tje šel: tam je še veliko Indija-nov nevernikov. lla Pointe in Fond dn Lac sta v deržavi VisMMisinski (NViseonsin). Hru g i kraj z duhovnam. kjer so zgolj Indijani. je I/ Anse, tudi tukej so častiti škof pervi sv. vero Indijanam ozna-novaii in lepo keršansko družbo tapravili. Tukaj so nar delj prebivali in otl tam so bili na škofijski sedež povišani. V spodnjim Mišiganu ob jezeru tega imena: Little Traverse (francosko: Petite Traverse). V>;i okolica se imenuje po francosko Arbrc croclic | Krivo Drevo), in le to ime je na Kranjskim znano. Tukej je bil začetek indijanskih misijonov v ti školii. Pervi duhoven je bil neki Francoz De-žan (Dcjean) po imenu; v letu 1828 je začel sv. cvangeli oznanovati in kmalo jih je veliko kerstil, cerkev, šolo iu hišo za duhovna napravil. L. 1831 so prišli namest njega častiti g. Fr. Baraga, ki so jih spet veliko kerstili, ne letam, ampak tudi drugod v okolici Za njimi je prišel g. Simon Sacn-dcrl. in za njim g. Franc Pire. Do I. 1815 je bil v vsi. neizrečeno široki okolici zmirej le en duhoven, listo leto so prišli g. I g na«'i Mrak, ki so pre-skcrhovali vas Cross-Village (sv. Križ) 7 ur deleč od poprejšnje, kjer so g. Pire ostali, in bližnje vasi'. Ko so g. Mrak prišli, že ni bilo veliko nevernikov. pa je bilo vender še dosti opraviti in po-terpeti. Gosp. Pire so šli pred 3 ali 4 leti v drugo škofijo: g. Mrak pa so šli letašnjo spomlad ' Grande Traverse; precej delj kakor je Little Traverse. Kjer so zdaj g. Mrak, še ni bilo stanovit-niga duhovna: tam je nekaj Indijanov, nekaj še nevernikov, pa je že tudi veliko ptujih naseljencov: Francozov, Ircov, Ncmcov, celo nekaj C ehov. Namesto g. Mraka sim jest nastopil; nevernikov je v mojim mišijonti že prav prav malo: tode Amerikanci krivoverci nam hudo nasprotujejo. Letaš so tudi častiti gosp. škof več Indijanov z duliovnama v Kanadi "v svoje pastirstvu sprejeli , ker je njih poprejšnji škof v Torontu predeleč od njih. Indijanskih rodov je več, kterih jezik je popolnama drugačen. V naši škofii so Očipve ob Gorenjim jezeru in Otava ob Mišiganskim jezeru: njih jezika nista veliko razločna. Jezik teli Indijanov je lep, posebno pripravili za pesništvo. Gosp. Fr. Baraga so spisali za nje čvetere bukve: Molitevne bukve, z veliko pesmami in kratkim katekizmam, ktere so letaš že v petič dali natisniti, nektere zgodbe sv. pisma stare zaveze in sv. evangeli in apostoljske pisma okrajšane, keršanski nauk in nar imenitniši resnice v premišljevanjih. Spisali so tudi slovnico in slovar. Treba je bilo zares truda in dela in premišljevanja. — Letaš so visokočastiti škof naše Indi-jane obiskali. Morebiti bom ne kterim ustregel, če to nekoliko popišem. 28. junija popoldne so prišli iz Makinak-a v čelnu, več Indijanov je bilo ž njimi.