Stališče učiteljstva k reviziji uradniškega zakona. Smatramo, da jc vzrok za ponovno nujno obravnavo in rvšcvanje uradnišSkega vpra* šanja v tcm, ker s^ .ni doscdaj dalo zadost* nega ni moralnega ni materijalnega temelja za stabilno rcšitcv tjga vprašanja. Moralno se ni zadostno osigurala držav== mmu uradništvu stalnost v službi, da bi bilo ono rKodvisno od vseh neodgovornih vplivov v službi ter bi mu bilo tuko mogoče p.csvetiti vse svoje sile pošteno in objektivno samo službi, v iprid naroda in državc. Materijalno se niso odredili državnim uradnikom oni službeni prcjemki, da bi bili zadosfni za skromno življenje, s katirimi bi bili oproščeni frežkih vsalkodnevnih skrbi /a cksistenco. Zlo, ki sc jc rodilo iz prvega, jc bilo, da državni uradnik ni bil zaščiten od zlih parti= zanskih vplivov, da je padala zaradi tega službena in stanovska morala državnega uradništva ter sc je vršilo nameščanjie urad* ništva brez stvarne potrebe. Zlo, ki ga je rodilo materijalno neza* dostno preskrbljene, 'je bila korupcija, za» rada, lov za postranSlNhni dohodki, kar jc rušik) voljo do popolne posvetitve izključno državni službi ter beg sposobnih uradnikov iz državne službe. Poleg tMga je treba načelno poudariti ob reševanju tega vprašanja še skdečc načelno stališče z ozirom na obstoječi uradniški za=> kon: Vellko krivde in nezadovoljstva jc po* vzročilo dejstvo, da se poedini člcni scda= njcga uradniškega zakona sploh niso izva= jali ali pa so sc S'kušali tolmačiti z 'uredbami, odloki in finančnimi /akoni, na škodo stvari in uradništvu. To je, poleg gori omcnjitnih dejstev, obnavljalo klic po reviziji! Zato smatramo za prvo dolžnost te revizije, da provzroči izvedbo olenov 31., '37., 39.. 40., 45., 112., 123., 137., 152. i. dr. uradniškega zakona na ta način, da predpišc pravilnike za izvajanje teh členov, ozirpma pooblasti ministre pocdinih resorov, da lizdajo pra« vilnikc ^a izvajanj.;' teh členov vsak za svoj resor, kolikor ni mogoče izdati skupnih pni? vilnikov. $e vtč nczadovoljstva je vzbuddlo izpre* rrtinjanje iin poslabšavanje uradniškega va« kona s finančnimi zaikoni, zato1 jc zahteva uradništva v tem, da se sedanji uradniški zakon zopet v prvotni obliki vzpostavj in so ukinejo sledeči ' členi finančniega zakoniK čl. 301., čl. 302., čl. 303., čl. 307., čl. 329., čl. 333, čl. 297. i. dr. ter «k.* vzpostavijo čle* ni uradniškega zakona: § 31., § 140.. § 123.. § 137., sklep min. sveta z dne 17. aprila 1924. »Služb. Nov.« br. 901 od 19. apri'a 1924, § 139. .i. dr. Sf>ričo naraščajcčih življenskih okoliščin in zahtev. jc nujna potreba revizije, povišeik dosedanjih prejemkov državncga uradništv:i za 50%. najmanj pa izenadenje prejemkov in ostalih materialnih in pravnih pravic / vscmi dodatki in dobrinami, kakor jih prcd= vidcva zakon o ustroju vojskc in mornariec:. Uradniški zakon naj se izpopolni samo v tolitkio, kolikor je treba moralno in matcri« |;ilno zasigurati uradništvu neodvisnost cd škodljivih vplivov ter z ozirom na ravmcre zvišati in ustaliti prejemkc, odpravijo naj se le hibe, ki so sfj pokazale v praksi ter izdajo potivebna tolmačenja, kar v-elja tudi gkde razvrstilne uredbe. Žal, nimamo uradniških in učiteljskih zbornic, potom katerih bi izražali svoje^ miš« Ijenje v 'stroJkovnih in stanovskih vpraša* njih, zato mora iti naša tcžnja za tem, d-i sc upoštevajo mnenja glcdc revizije uradnii škcga vakona, ki so jih predložilc skupno uradniške organizacije in poedine strokovnc organizacije, ter se izdela nov projckt v sporazumu in s sodelovanjem pnedstavnikov Činovniškoga Saveza in za učiteljstvO' 'z Udružcnjcm Jugoslovenstkiega Učiteljstva. Gledc podrobnih prcdlogov moramo podčrtati predvsem sledeča vprašanja, ki jih smatramo za nujna: Kadrski rok :in vojaška služba naj sc šteje kot državna služba in sc s tem izenači uradnike napram uradnicam. Čl. 4., toč. 5., 23., 62., toč. 6., 119., 133., toč. 10., 137.) V 6. člen, ki opredeljuje izobrazbo in dajc bavo za razvrstitev, naj sc vnesc tudi tečaj in izpit za uvrstitcv zabavdlj in učite* Ijic žens^kih ročnih del v III. kat. ter strolc. učit.sdilovodij in učiteljev veščin na strok. »olah v II. kat. (ČI. 6., 8., 11.) V čl. 7.. al. 2., naj sc zviša procentno mcro za 50% in štejc tudi stanarino v pen« zijo. V ta člen naj sc uvrste tudi nadzorntki iz vrst osnovnošolsk^ga učiteljstva, meščan^ skošolski učitelji, ki so na drugih strokovnih šolah, učitclji vadnic, Iki nimajo mcščansko« šolskega izpita, ucit-clj^ ispecialnih šol (za Šilepo, gluhonemo imbccilno deco. (Čl. 7.» 11., 138.) Izpopolniti se mora luJi rav.vrstilna uredba, ker so izpuščeni iz uredbe nadzor* niki, meščanski učitelji na drugih strokovnih šolah, učitelji sp-ecialnih šol (za slepo, gluho« nemo, imbecilno d'jco), vadniški učitelji bnez strok. izpita, učitcljiidelovodje na strokov« nih šolah, zabavilje in učiteljicc ženskih roč« nih dd. (Cl. 11., ft., 7., 8.) Rcui za napredovanjc osnovnošoLskcga učitcljstva naj bodo cnotni in avtomatičn-i za vse učiteljstvo tcr se vstavijo tudi roki za avtomatično napridovanje v III. katego^ riji 'za zabavilje in učiteljice ženakih ročnih del. (Cl. 11.) Začasna s'lužba sc* ima všteti tudi v na= predovanic in pokojnino. (Čl. 14., 18., 23., 26.) Plače naj se zvišajo za 50%, najmanj pa izenačijo do višine čl. 261. in 270. zalkona o ustroj'ii vojske. (Čl. 29., 33.) Učiteljstvu je ohraniti pravico 32ietne službene dobe, kakor mu jo določa zaikon o narodnih šolah in tudi 15% v penzijo po tej dobi. (Čl. 31., 139., 140.) Redna stanarina naj se zviša petkratno od sedanje in sc izvedc tudi člen glede 10. 20, 30% zvišane stanarin«. (Cl. 35., 37.) Upoštevajo naj se dosedanje določbe i;lede dobavic kuriva, odnosno izcnači civiU no uraUništvo po 61. 285. in 286. vakona o ustroju vojskc. (Čl. 37.) Ukiniti jc znižano stanarino /.a samcc in uvcsti stanarino za dvojno gospodinjstvo, nastalo iz službenih vzrokov. (Čl. 38.) Urediti jjc 'stanovanj.sko vprašanje za učiteljstvo, obvczno gradnjo stanovanj, pre= sikrba stanovanj proti najvišji odškodnini do višinc državne stanarinc. prcdvsem pa je urcditi vprašanjc, da država ne odteguj« stanarine /a naturalna stanovanja, ki jih da* jcjo občine. Rcsorna ministrstv^i naj dobe poobla^ stilo, da uredf s pravilniki daklade za služ« beni.' pdožaje, ka-kor »obs.ke nadzornike, upratitelje, učitclje na težjih \n obmejnih iries'tih, Ikaterih višino nai določa finančni zaton. (Cl. 40.) Doildada -za otroka na.j sc zviša vsaj na 5 Din dncvno in se ne odšteva od drugih doklad. (Cl. 41.) Začasnemu . uslužbcncu naj s-e prizna polna. 100% položajna plača. (01. 44.) Selitvcni stroški naj sw priznajo učitelj* stvu tudi ob Tazpisu, kakor jc določala prvotna uredba ien sc^ Unevnice zvišajo. (Cl. 45., 71.) Urcdba o draginjskih dokladah naj so uzakonl. se odpravijo draginjski razredi ter se poročenim učkcliicam iprizna enaka do= klada kakor ncporočenim. (Čl. 46.) Vsa izpraznjena \m ^ača&no zascdena mesta naj sc razpisujejo. (Čl. 62.) Zasigura naj sse popjolna $tainost uču teljstvu v zmislu tozad^vnih določb srbskega zakona o narodnih šolah iz leta 1904., da se sme iz »službenih ozirov« istalne učkelje pnemeščati le po disciplinski obsodbi, na Iastno prošnjo aii če Łe razred združi ali ukine. (Čl. 71.) Državni 'zdravniki Jiaj izdajajo držav» nim uradnikom zdravnigka ^pričevala. v službene svrhc, brzplačno. (Čl. 108.) Po enoletncm bolovanju naj sc izvrši cnoletna začasna upokojitcv in šelc nato stalna, če ostanc stanje isto. (Čl. 111.) Družini v vojni službi in na vežbah nahas jajočega sc uradnika naj se zagotovi ¦pr.imer!' na pomoč. Čl. 119.) Po 'Smrti uslužbtnca naj se zago.tovi po» smrtna četrt vsch prejemkov in doklad. (Čl. 124.) Taks n.aj s-. oproste vsc vloge za povt^ šice uslužbenccm, rodbinam za vse vloge glede službenih zadev in glede poktojninskih prejemikov. (Čl. 128.) Učitcljem nacionalnim delavcem, iki po sili razmer pridejo iz drugih držav v na5o državno službo, naj sc vštcjc ves čas službc, ki so ga prebili pR'j, prokinitev do 3 mesc^ cev. tcr sc jim tudi materialno privna pre« jcmke za vcs čas od odpusta. (Čl. 130., 1.) Upokojenccm naj se z zakonom urede aktivni prejcmki do konca mescca, ko dobe dtikrot o upo'kojitvi, potem pa avtomatično do urcditvc, pri nad 20 letih %, do 20 letih -'/:!, pri 15 letih 'A aktivnih prejem!kov. (Čl. 135., 152.) Vnese naj sc določbn, da sme izjcmoma miniistrski svet -odrcditi Jrodbini kontraktu« alncga učitelja popo tem zakonu. (01 239.) Vsi učitelji, ki So dobili svoja službena mesta po razpisu, naj se smatrajo za stalne in neprcmcstnn'. (01. 224. in 234.) Činovniški Sav,ez in Udruženje Jugoslos venskega Učiteljstva pozivamo, da sKušativ z v&o pazornostjo uveljaviti gornje ttžn}c in vse predlogie, ;ki smo jih predložili glede revizije uradniškega zakona potom Zveza državnih nameščencev za Slovenijo glede skupnih in potom poverjeništva UJU v Ljubljani gledc specialnih ^zahtev aentra» lama. Smatramo za potrebno, da dobi tudi g. mini.ster piosvetc potrebno poioblastilo v zakonu o narodnih šolah za izvedbo paedi= nih gori navedenih točk, ki se ne dajo po= vsem rešiti skupno za vse 'uradništvo. Te določbe naj se vnesejo v projetkt 'zakona o narodnih šolah.